برای بارداری چه اقداماتی لازم است؟

اگر قصد بارداری و مادر شدن دارید و نمی دانید برای حامله شدن دقیقا چه کاری باید انجام دهید این مطلب برای شماست. بعضی خانم ها بلافاصله پس از اینکه تصمیم نهاییشان مبنی بر مادر شدن را می گیرند، تمام تلاش خود را می کنند تا در چرخه بعدی باردار شوند. این درحالی است که بسیاری نمی‌دانند برای بارداری چه اقداماتی لازم است؟ 

باردار شدن زمان بر بوده و ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. البته نکاتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید شانس حاملگی خود را افزایش دهید. در ادامه این مقاله با هم مرور میکنیم برای بارداری چه اقداماتی لازم است؟ همچنین درباره اینکه چطور می شود احتمال باروری را بالا برد سخن می‌گوییم. با ما همراه باشید.

برای بارداری چه اقداماتی لازم است؟

شاید فکر کنید تنها برقراری رابطه جنسی برای باردار شدن کافی است و به محض سکس و برقراری این ارتباط می توانید باردار شوید. باید بگوییم اشتباه فکر می کنید! اوضاع کمی پیچیده تر است. شما تنها زمانی می‌توانید باردار شوید که در حال تخمک‌گذاری یعنی آزادسازی تخمک توسط یکی از تخمدان‌ها باشید. هر ماه ، در طی یک سری تغییرات هورمونی در بدن زنان، چرخه و پروسه بالغ شدن تخمک و تخمک گذاری انجام می شود.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که اصلا تخمک گذاری چیست؟ درحین هر چرخه قاعدگی بانوان که در یک دوره ۲۸ روزه انجام می شود. ماهانه حداقل یک تخمک بالغ می شود و به سمت لوله رحمی رها می شود، که به این فرایند تخمک گذاری می گویند. برای بارداری چه اقداماتی لازم است؟ آگاه بودن به زمان تخمک‌گذاری یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.

What-measures-are-necessary-for-pregnancy

تخمک گذاری و باروری تخمک

جالب است بدانید تخمک پس از آزاد شدن تنها حدود ۲۴ ساعت زنده است. اگر تخمک در این بازه زمانی توسط سلول اسپرم بارور شود، به سمت پایین رحم حرکت می کند و سپس در پوشش رحم کاشته می شود و به بارداری می انجامد. نکته اصلی این است که برای بارداری در روزهای قبل و در طی تخمک گذاری باید رابطه جنسی برقرار کنید. به زبانی دیگر ۱ الی دو نوبت نزدیکی در سیکل قاعدگی و همچنین ورود اسپرم به ناحیه تناسلی برای بارداری الزامی است. در ادامه به توضیح دقیق تری از بهترین زمان برای برقراری رابطه خواهیم پرداخت.

بهترین زمان نزدیکی برای باردار شدن

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین اقدامات برای بارداری، برقراری رابطه جنسی در سیکل قاعدگی است. بهترین زمان شروع برای رابطۀ جنسی، معمولاً دو تا سه روز قبل از شروع تخمک‌گذاری تا روز محاسبه‌شدۀ تخمک‌گذاری است.

روش محاسبه زمان تخمک گذاری

ساده‌ترین روش برای محاسبۀ زمان تخمک‌گذاری، بر اساس شمارش روزهای مانده تا شروع دورۀ عادت ماهانۀ بعدی است. درصورتی‌که عادت ماهانۀ منظمی دارید، می‌توانید با پیش‌بینی زمان شروع عادت ماهانۀ بعدی خود، زمان حدودی تخمک‌گذاری را مشخص کنید. برای این کار، ابتدا باید زمان احتمالی عادت ماهانۀ بعدی خود را بدانید.

از تاریخ شروع عادت ماهانۀ بعدی خود، ۱۶ روز روی تقویم به عقب برگردید. این روز تا چهار روز بعد از آن، احتمالاً روزهای تخمک‌گذاری شما خواهد بود. اگر سیکل منظم دارید تشخیص بهترین زمان برای نزدیکی برای شما راحت تر خواهد بود. اما اگر چرخه نامنظم دارید، پیش بینی زمان تخمک گذاری شما کمی دشوارتر است. در این صورت روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای تعیین دقیق زمان تخمک گذاری از آن ها استفاده کنید. برای مثال استفاده از کیت های تسخیص تخمک گذاری.

۸قدم برای داشتن بارداری اصولی

بیشتر خانم ها می دانند که داشتن بدن و سبک زندگی سالم در دوران بارداری بسیار حیاتی است. اما آیا می دانید سلامت مادر پیش از بارداری نیز می تواند به همان اندازه مهم باشد؟ قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید، این مراحل را دنبال کنید تا بدن خود را برای یک بارداری سالم آماده کرده باشید!

اولین قدم: چکاپ کامل و معاینه کلی با پزشک

حتی اگر فکر می کنید سلامت هستید و هیچ مشکلی ندارید، برای برسی شرایط دقیق خود ، با یک دکتر متخصص زنان یا ماما یک ملاقات پیش از بارداری داشته باشید. پزشک شما احتمالاً سابقه خانوادگی، شرایط پزشکی و بیماری های سابق، داروهای مصرفی و واکسیناسیون مورد نیاز شما را بررسی می کند. آنها همچنین در مورد وزن ، رژیم غذایی و میزان فعالیت و ورزش فعلی شما و هر نوع عادت ناسالم مانند سیگار کشیدن با شما صحبت خواهند کرد.

یادتان باشد این قرار ملاقات زمان مناسبی برای پرسیدن سوال هایتان است ، بنابراین خجالتی نباشید! کلینیک ما با بهره گیری از بهترین متخصصان زنان و مشاوران تغذیه یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود. می توانید همین حالا وقت ملاقات خود را از طریق تماس با کلینیک و یا ارتباط از طریق اینستاگرام تعیین کنید. قدم بعدی قرار ملاقات با دندانپزشک است. تغییرات هورمونی زنان در دوران بارداری آن ها را در معرض پوسیدگی دندان، خونریزی لثه و بیماری های پریودنتال(مربوط به دهان و لثه) قرار می دهد ، بنابراین مهم است که سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

قدم دوم: شروع مصرف فولیک اسید

حداقل یک ماه قبل از شروع به بارداری ، هر روز مصرف ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را شروع کنید. تحقیق و آمار ها نشان می دهند اگر خانمی یک ماه قبل از بارداری و در طول بارداری خود اسید فولیک کافی در بدن داشته باشد، می تواند ۵۰ تا ۷۰ درصد خطر ابتلا به نقایص مادرزادی و بیماری های مربوط به ستون فقرات کودک را کاهش دهد. فراموش نکنید برای رساندن مواد مغذی موردنیاز جنین اول باید خودتان تغذیه ای اصولی را دنبال کنید.

قدم سوم: سیگار کشیدن را متوقف کنید

سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف داروهای مختلف بارداری را برای شما دشوارتر می کند. همچنین ممکن است به سقط جنین بیانجامند. به همین خاطر لازم است قبل از اقدام به بارداری سیگار کشیدن و مصرف هر نوع مواد مخدر را کنار بگذارید. اگر فکر می کنید برای ترک به کمک نیاز دارید با پزشک خود صحبت کنید یا با مرکز درمانی در نزدیک خود تماس بگیرید.

از آلودگی های محیطی و مواد سمی مانند مواد شیمیایی مصنوعی ، فلزات، مدفوع گربه یا جوندگان نیز خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض حتی مقدار کمی از این مواد در دوران بارداری می تواند مضر باشد و به سیستم تولید مثل زنان و مردان آسیب برساند و باروری را دچار مشکل کند.

قدم چهار: مصرف کافئین را کاهش دهید

شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد اما تعداد زیادی از افراد این روزها به کافئین معتادند! بدون مصرف زیاد آن در هرروز احساس ضعف و خواب الودگی میکنند و برای کنار گذاشتن ان دچار مشکل خواهند شد. اگر شما نیز به اعتیاد شدید به کافئین مبتلا شده اید، وقت آن است که میزان مصرف خود را کاهش دهید. اکثر متخصصان اتفاق نظر دارند که مصرف مقادیر کمی کافئین هنگام باردار شدن و در دوران بارداری بی خطر است. اما خود را محدود به بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز کنید بیش از این مقدار ممنوع.

قدم پنجم: ورزش کنید و درست بخورید

اضافه وزن یا کمبود وزن از دیگر مواردی است که ممکن است بارداری را برای برخی از زنان دشوار کند. اگر دچار اضافه وزن هستید و یا چاقی بیش از حد نرمال دارید، در معرض خطر بیشتری برای عوارض بارداری مانند دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها هستید. رسیدن و حفظ وزن سالم می تواند به کاهش این خطرات کمک کند.

با پزشک خود در مورد ورزش های ایمن در دوره حاملگی و نحوه حفظ رژیم غذایی سالم قبل، حین و بعد از بارداری صحبت کنید. همچنین توصیه می شود مادران باردار مصرف ماهی و غذاهای دریایی خود را کاهش دهند. زیرا این غذاها حاوی جیوه هستند و در صورت خوردن زیاد باعث نقایص مادرزادی می شوند. البته این به معنی حذف کامل این مواد غذایی از سفره هرروزه تان نیست تنها در خوردن آن ها دقت کنید و مصرف آن ها را به چندبار در هفته محدود کنید.

قدم ششم: تاریخچه خانوادگیتان را بدانید

از آنجایی که برخی از بیماری ها می توانند ژنتیکی باشند، بنابراین هرگونه سابقه خانوادگی شناخته شده را با پزشک خود در میان بگذارید. در بعضی موراد ممکن است پزشک غربالگری ناقل ژنتیکی را برای دیدن اینکه آیا شما یا همسرتان ناقل بیماری های ارثی مانند فیبروز کیستیک یا بیماری سلول داسی هستید توصیه کند. اگر مشخص شد که شما یا همسرتان ناقل هستید ، یک مشاور ژنتیک می تواند در بحث در مورد گزینه های تولید مثل به شما کمک شایانی کند.

قدم هفتم: روش های جلوگیری از بارداری را کنار بگذارید

اگر از داروهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنید ، اکنون وقت کنار گذاشتن آن هاست. هر زمان که آماده شدید مصرف آن ها و استفاده ازشان را متوقف کنید و احتمالاً خواهید دید که طی چند روز پریود خواهید شد. مهم است بدانید که اگرچه باروری برای اکثر خانم ها ظرف چند روز برمی گردد ، ممکن است یک ماه (یا بیشتر) طول بکشد تا دوباره تخمک گذاری در بدنتان شروع شود. پس نگران نباشید و بدون نگرانی و استرس منتظر رخ دادن عادت ماهیانه خود باشید.

برخی از متخصصان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری صبر کنید تا قاعدگی شما منظم شود. اما این فقط برای سهولت در تعیین تاریخ تولد است و نه به هر دلیل پزشکی دیگری.

قدم هشتم: استرس را دور بریزید

درصورتی که استرس و اظطراب نداشته باشید باروری شما افزایش یافته و احتمال بارداری به حد قابل قبولی در شما بالا خواهد رفت. اطمینان حاصل کنید که قبل و حین اقدام برای بارداری به مقدار کافی استراحت و آرامش خواهید داشت. تکنیک های آرام سازی و راه های کاهش استرس در زندگی روزمره را از پزشک خود بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید