آیا کیست تخمدان درد دارد؟

آیا کیست تخمدان درد دارد

از جمله پرسش‌های رایج خانم‌ها از متخصص زنان این است که آیا کیست تخمدان درد دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله در صورتی که اندازه کیست بزرگ باشد این عارضه با درد همراه است. در صورت مشاهده این دسته از نشانه‌ها حتماً در اولین فرصت برای معاینه و تشخیص به بهترین دکتر کیست تخمدان مراجعه کنید؛ در اصل عدم تشخیص و درمان به‌موقع آن عواقب بسیار خطرناکی از جمله بزرگ‌تر شدن کیست و درد بسیار شدید را به دنبال دارد. زمانی که کیست بسیار بزرگ و دردناک شود، ممکن است با انجام عمل جراحی علاوه بر کیست، تخمدان‌ها نیز برداشته شوند. برای آشنایی بیشتر با کیست و دریافت پاسخ این پرسش تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

با بیماری کیست تخمدان آشنا شوید

قبل از آنکه بگوییم که آیا کیست درد دارد؟ بهتر است با تخمدان و نحوه تشکیل کیست آشنا شوید؛ از جمله بیماری‌های رایج در بین زنان، کیست است که خانم‌ها بعد از تجربه دوره پریودی فعال، دست کم برای یک بار به آن مبتلا می‌شوند. نامنظمی و آشفتگی در دوره پریودی یا حتی رشد انواع موهای زائد از جمله مسائلی است که به علت انواع کیست‌های تخمدان ایجاد می‌شوند. در دو سمت ناحیه رحم، دو عدد غده بیضی مانند قرار دارند که به آنها تخمدان گفته می‌شود.

در اصل ترشح دو هورمون به نام پروژسترون و استروژن بر عهده تخمدان‌هاست که تخمک نیز تولید می‌کنند. در صورتی که بر سطح تخمدان‌ها یا درون آن کیستی وجود داشته باشد، مانع از فرستادن ماهانه یک عدد تخمک به داخل رحم می‌شود؛ به همین دلیل ممکن است شما با عارضه‌های بسیار زیادی از جمله ناباروری یا نامنظم بودن دوره پریودی روبه‌رو شوید؛ همچنین بدانید که تخمدان‌ها از راه لوله‌های فالوپ به هم متصل می‌شوند.

اصلی‌ترین دلایل ایجاد کیست تخمدان چیست؟

در یک شخص سالم و بدون مشکل در هر ماه یک تخمک تکامل می‌یابد و سپس به درون رحم پرتاب می‌شود؛ اما اشخاصی که درگیر این بیماری هستند، تخمک تکامل می‌یابد؛ اما به درون ناحیه رحم وارد و پرتاب نمی‌شود. به توده‌های شبیه به کیسه که داخل آنها از مواد مایع یا حتی جامد پر شده است و اغلب در درون تخمدان یا بر روی سطح آن تشکیل می‌شوند، کیست می‌گویند.

بد نیست بدانید که حجم و سایز کیست تخمدان در تمامی زنان یکسان و ثابت نیست و ممکن است به اندازه یک نخود یا حتی به اندازه یک پرتقال باشد که معمولاً هنگام فرایند تخمک‌گذاری به وجود می‌آیند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت به وجود آمدن کیست تخمدان، مشکل در رهاسازی تخمک در روند دوره پریودی است؛ البته عوامل دیگری سبب بروز این مشکل نیز می‌شوند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • رشد و باروری غیر عادی سلولی که سبب به وجود آمدن کیست درموئید و کیست سیست‌آدنوما می‌شود.
  • انواع کیست‌های آندومتریوز در مراحل گسترده بر سطح تخمدان تشکیل می‌شوند.
  • عارضه التهابی ناحیه لگن که دربرگیرنده انواع عفونت‌های حاد هستند، ممکن است به تخمدان‌ها سرایت کنند و کیست را به وجود آورند.

انواع کیست تخمدان کدام‌اند؟

در قسمت قبل به صورت کامل در رابطه با کیست تخمدان مطالب مهم و مفیدی را برای شما عزیزان بیان کردیم. این پرسش اکثر مراجعان به کلینیک درمانی ما از متخصص زنان و زایمان است. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که در صورتی که کیست در مراحل ابتدایی باشد، بدون درد یا با درد بسیار کمی همراه است؛ اما در صورتی که اندازه و حجم آن بزرگ شده باشد، درد شدیدی دارد. کیست انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین تقسیم‌بندی آنها به شرح زیر است:

  1. کیست تخمدان از نوع عملکردی

بیشتر کیست‌های تخمدان از مدل عملکردی هستند که در واکنش به انواع تغییرات بدنی در دوره پریودی ایجاد می‌شوند. در واقع این دسته از کیست‌ها حاصل عملکرد تخمدان‌ها هستند که هنگام رها شدن تخمک به وجود می‌آیند. کیست‌های عملکردی اغلب به تنهایی و بدون نیاز به روش‌های درمان و بعد از تقریباً یک ماه به صورت کامل رفع می‌شوند. کیست‌های عملکردی عبارت‌اند از:

  • کیست فولیکولی: فولیکول در تخمدان وظیفه رهاسازی تخمک به عنوان قسمتی از دوره پریودی را بر عهده دارد. هنگامی که تخمک به واسطه فولیکول رها نشود، کیست فولیکولی به وجود می‌آید.
  • کیست جسم زرد: بعد از آنکه تخمک مورد نظر به واسطه فولیکول رها شد، یک هورمون به اسم جسم زرد ترشح می‌شود. وجود کیست در این بخش سبب انباشته شدن مواد مایع داخل جسم زرد و در نهایت رشد زیاد آن می‌شود.
  1. کیست‌های تخمدان غیر عملکردی

بعضی از کیست‌های تخمدان به دلیل یک بیماری ایجاد می‌شوند و هیچ ارتباطی به دوره پریودی ندارند. از جمله کیست‌های غیر عملکردی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کیست سیست‌آدنوما: این نوع کیست بیشتر بر سطح تخمدان به وجود می‌آید که انباشته از مواد مختلف از جمله مواد مایع رقیق، مواد آبکی یا حتی غلیظ و مواد مخاطی است.
  • کیست درموئید: این دسته از کیست‌ها اغلب از سلول‌هایی که در تشکیل بافت‌های مختلف بدن مانند پوست، بافت مو، همچنین بافت ناحیه مغز و البته دندان نقش دارند، به وجود می‌آید.
  • کیست آندومتریوز: این نوع کیست از آن بافتی که هر ماه در روند دوره پریودی خونریزی می‌کند، یعنی همان بافت آندومتر انباشته می‌شود.
  • کیست از نوع سرطانی: کیست تخمدان از نوع بدخیم و سرطانی یک توده جامد از انواع سلول‌های سرطانی یا همان تومورهاست.

آیا کیست تخمدان درد دارد و مهم‌ترین علائم آن چیست؟  

آیا کیست تخمدان درد دارد؟ این پرسش رایج شما عزیزان است که ما در قسمت قبل پاسخ آن را به طور کامل بیان کردیم. پس از این بهتر است با علائم مهم و اصلی کیست آشنا شوید. انواع کیست‌های تخمدان اغلب تا هنگامی که بسیار کوچک هستند، بدون علائم و نشانه باقی می‌مانند و شخص از وجود کیست هیچ آگاهی ندارد. اکثر کیست‌های تخمدان بدون نیاز به درمان جدی، به تنهایی و فقط با استفاده از قرص به مدت یک الی دو ماه رفع می‌شوند.

بیشتر این کیست‌ها بدون نشانه هستند؛ البته بعضی از آنها ممکن است با درد شدید همراه باشند یا پریودی‌های طاقت‌فرسا و سختی را به وجود آورند. بد نیست بدانید که در صورتی که کیست در زمان مناسب تشخیص داده نشود، سبب ایجاد درد حاد می‌شود. در واقع امروزه بسیاری از خانم‌ها و دختران به علت صنعتی شدن روش زندگی، عدم تغذیه اصولی و مناسب، بالا رفتن وزن و … بیشتر از گذشته به این عارضه مبتلا می‌شوند؛ البته کیست‌های بزرگ‌تر علائم مخصوص به خود را دارند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • درد خفیف یا شدید در ناحیه لگن یا درد پیچیده و مبهم در ناحیه کمر
  • حس نفخ شدید در بخش انتهایی شکم
  • احساس درد در زمان نزدیکی
  • دردناک بودن تحرک روده
  • حالت تهوع که می‌تواند با استفراغ همراه باشد.

معرفی رایج‌ترین نشانه‌های دفع کیست تخمدان

منظور از آن بیرون آمدن فیزیکی آن از بدن نیست؛ بلکه منظور از دفع کیست این است که کیست بترکد که با علائم مختلفی مانند خونریزی و همچنین لکه‌بینی خود را نشان می‌دهد. سایر نشانه‌های دفع این عارضه عبارت است از:

  • احساس درد بسیار شدید در ناحیه زیر شکم
  • درد شدید در قسمت کمر
  • خونریزی از ناحیه واژن
  • ورم شکم
  • تب شدید
  • تهوع شدید به همراه استفراغ
  • احساس بی‌حسی در ناحیه شکم
  • سرگیجه زیاد
  • حساسیت نسبت به لمس لگن و شکم
  • درد در قسمت شانه و حتی کتف‌ها
  • شدید شدن درد در زمان نشستن
  • سنگین بودن ناحیه لگن

بد نیست بدانید که هر شکل و اندازه تخمدان‌ها شباهت بسیاری به بادام دارد که دو طرف ناحیه رحم واقع شده‌اند. از آنجایی که تخمک‌ها در داخل تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند در دوران پریودی، در طول سال‌های تولید مثل رها می‌شوند. بیشتر زنان حداقل برای یک بار در زندگی خود درگیر کیست تخمدان می‌شوند. بیشتر این کیست‌ها بدون نشانه یا نشانه‌های بسیار کمی دارند که مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورند. در بیشتر موارد این کیست‌ها پس از چند ماه بدون درمان رفع می‌شوند.

بهترین رژیم غذایی برای درمان و کنترل درد کیست تخمدان

نخستین گام برای درمان کیست تخمدان، اصلاح تغذیه است؛ چرا که مواد غذایی و خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید، تأثیر قابل توجهی در کنترل و درمان این عارضه دارند. یک برنامه غذایی اصولی و مناسب برای درمان و کنترل درد و علائم بیماری کیست تخمدان عبارت است از:

  • کاهش مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کمانند انواع برنج و نان، ماکارونی و همچنین سیب زمینی
  • کم کردن میزان کالری دریافتی
  • مصرف بیشتر غذاهای حاوی فیبر مانند انواع سبزیجات، میوه‌های فصل و البته مصرف حبوبات بیشتر
  • پرهیز از مصرف غذاهای آماده و کنسروی و نمک فراوان
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی اشباع‌شده از چربی
  • کاهش مصرف نمک
  • خودداری از مصرف انواع سالاد و البته ماست در زمان واحد
  • پرهیز از مصرف انواع خوراکی‌ها به صورت همزمان مانند انواع میوه، تنقلات، لبنیات به ویژه شیر، زیرا به علت ناتوان بودن معده برای هضم در زمان واحد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 

بهترین روش‌های درمان کیست تخمدان

قبل از آنکه شما را با بهترین شیوه‌های درمان کیست تخمدان آشنا کنیم، بهتر است به این پرسش که ایا کیست باعث زانو درد میشود؟ پاسخ دهیم. در پاسخ به این پرسش شما باید بگوییم که خیر، کیست ارتباطی به زانو درد ندارد و از جمله علائم آن نیز به شمار نمی‌رود. ممکن است که کیست تخمدان سبب درد در ناحیه لگن، کمر و حتی زیر شکم شود؛ اما سبب درد در زانو نمی‌شود؛ البته برای اطمینان بیشتر می‌توانید به صورت آنلاین با فوق تخصصان کلینیک درمانی ما در ارتباط باشید.

به منظور درمان کیست ، متخصص زنان باید با توجه به دلیل تشکیل این کیست، سن شما و علائمی که تجربه کرده‌اید یک تکنیک مناسب و عالی را انتخاب کند. در صورتی که کیست مورد نظر از مدل عملکردی باشد، معمولاً به مرور زمان و پس از تقریباً یک ماه به تنهایی و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود؛ بنابراین هنگامی که متخصص شما تشخیص داد که نوع کیست مورد نظر عملکردی است، یک روش انتظاری برای درمان توصیه می‌کند.

پس از گذشت چندین ماه یا حتی چندین هفته باید سونوگرافی انجام دهید تا با انجام بررسی‌های لازم متخصص متوجه شود که آیا کیست برطرف شده است یا خیر. از دیگر روش‌هایی که برای درمان کیست استفاده می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. استفاده از انواع داروها

از جمله داروهای عالی که می‌توانید برای درمان کیست تخمدان استفاده کنید، قرص‌های ضد بارداری است که اغلب برای متوقف کردن روند تخمک‌گذاری و جلوگیری از به وجود آمدن کیست‌های آتی توصیه می‌شود.

  1. عمل جراحی

در صورتی که کیست با نشانه‌های مختلفی همراه باشد، به معنای بزرگ بودن اندازه آن است که در این زمان، متخصص انجام عمل جراحی را پیشنهاد می‌کند. انتخاب مدل جراحی کیست به سایز و نحوه آشکار شدن آن در تصویر سونوگرافی وابسته است. عمل جراحی نیز انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • لاپاراسکوپی: از جمله روش‌های جراحی برای درمان کیست، روش لاپاراسکوپی است. در این شیوه متخصص جراح از طریق به وجود آوردن یک برش ظریف و کوچک در شکم، یک دوربین مخصوص را برای دیدن اعضای تناسلی و البته حفره ناحیه لگن به بدن منتقل می‌کند؛ اگر که نیاز باشد، تمامی کیست‌های تخمدان به واسطه سیستکتومی تخمدان از بین می‌روند.
  • لاپاراتومی: اگر اندازه کیست تخمدان خیلی بزرگ باشد، متخصص از طریق یک برش به صورت عرضی یا حتی طولی بر روی ناحیه شکم نسبت به بیرون آوردن کیست، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. پس از این با انجام نمونه‌برداری از کیست مورد نظر، اگر که بدخیم و از نوع سرطانی باشد، تصمیم قطعی برای برداشتن کامل رحم و تخمدان از طریق انکولوژیست خانم‌ها صورت می‌گیرد.

آیا با روش‌های خانگی می‌توان درد کیست تخمدان را کنترل کرد؟

هنگامی که نشانه‌های ناشی از این بیماری بسیار کم هستند، به راحتی می‌توان با کمک برخی از تکنیک‌های خانگی آن را درمان کرد. از سوی دیگر دختران مجردی که از کیست رنج می‌برند، به هیچ عنوان نباید از دارودرمانی یا همان قرص‌های پیشگیری از حاملگی برای درمان این بیماری استفاده کنند؛ چرا که دوره پریودی آنها نامنظم می‌شود. از این‌رو باید بیان کنیم که درمان کیست به روش خانگی در خانم‌های مجرد عالی‌ترین تکنیک است.

 به صورت کلی می‌توان گفت که کیست یک عارضه بی‌ضرر و بی‌خطر است که از طریق انجام سونوگرافی و حتی معاینه لگن تشخیص داده می‌شود؛ البته اگر کیست با علائم غیر قابل تحمل و آزاردهنده یا حتی تأخیر در پریودی همراه بود، حتماً در اولین فرصت به یک متخصص با تجربه یا کلینیک درمانی ما با بهترین فوق تخصصان مراجعه کنید.

  • مصرف داروی‌های مسکن و ضد درد از جمله قرص ایبوپروفن، قرص استامینوفن و البته ناپروکسن که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل خریداری و مصرف هستند.
  • استفاده از روش گرمادرمانی از طریق پدهای حرارتی که قادر است گرفتگی و درد عضله‌ها را به حداقل برساند.
  • انجام حمام نمک که درد بر اثر کیست تخمدان را تسکین می‌دهد.
  • استفاده از بادام در برنامه غذایی به دلیل بالا بودن میزان منیزیم که سبب برطرف شدن درد و کاهش گرفتگی ماهیچه‌ها می‌شود.
  • مصرف دمنوش چای بابونه و زنجبیل به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد سبب کمتر شدن گرفتگی عضلات بر اثر کیست می‌شود.
  • اصلاح سبک و نحوه زندگی خود از طریق قرار دادن ورزش در برنامه روزانه می‌توانید نشانه‌های کیست خود را کنترل و درمان کنید.
  • با انجام ورزش‌های مختلف از جمله شنا، یوگا، انجام مدیتیشن اصولی و نفس کشیدن عمیق می‌توانید اضطراب و استرسی را که بر اثر کیست ایجاد شده است، برطرف کنید.
  • حفظ وزن مناسب و ایده‌آل در ترشح هورمون‌های مدیریت‌کننده کیست در تخمدان‌ها تأثیر قابل توجهی دارد.

سخن پایانی

آیا کیست تخمدان درد دارد یا بدون درد است؟ این از جمله سؤالات بسیار مهم خانم‌ها در زمان مراجعه به متخصص است که در این مقاله به صورت کامل پاسخ آن را بیان کردیم. در این مقاله تلاش کردیم در رابطه با این پرسش که کیست درد دارد؟ ایا این عارضه باعث زانو درد میشود؟ مهم‌ترین علائم و دلایل کیست و روش‌های درمان پزشکی و خانگی آن مطالبی در اختیار شما عزیران قرار دهیم که امیدواریم با مطالعه دقیق این مطلب بیشتر با کیست آشنا شوید و در صورت ابتلا هر چه سریع‌تر برای درمان اقدامات لازم را نیز انجام دهید؛ توصیه می‌کنیم در صورت بروز این عارضه به کلینیک ما مراجعه کنید تا متخصصان ما بهترین خدمات را در این زمینه در اختیارتان قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید