بارداری بعد از درمان کیست تخمدان

بارداری بعد از درمان کیست تخمدان متناسب با موارد خاصی باید صورت پذیرد. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌ که هر خانم ممکن است به آن مبتلا شود کیست تخمدان است. بیماری کیست درون تخمدان مربوط به دستگاه تناسلی خانم‌ها است بنابراین طبیعی است که هر خانم در هر سنی به چنین بیماری مبتلا شود. آیا کیست تخمدان مانع بارداری می‌شود؟ کیست تخمدان ممکن است بارداری را به‌گونه‌ای مختل کند، اما هنوز راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد تا از نعمت مادر شدن بهره‌مند شوید. بنابراین، برای کنترل و درمان این عارضه باید به بهترین دکتر کیست تخمدان مراجعه کنید.

بارداری بعد از درمان کیست تخمدان
آیا کیست تخمدان مانع بارداری می‌شود

آیا کیست تخمدان مانع بارداری می‌شود؟

قبل از هر چیز باید به چیستی و چگونگی کیست تخمدان بپردازیم تا بدانید که این بیماری چیست و چگونه در تخمدان رخنه می‌کند. به‌طورکلی کیست درون تخمدان به سبب تغییر هورمون‌ها ایجاد می‌شود. کیست داخل تخمدان از طریق فولیکول‌های کوچک و بزرگی بوجود می‌آیند که بر روی تخمدان جای گرفته و عملکرد آن را مختل می‌کند.

به‌عنوان ‌مثال ممکن است کیست تخمدان باعث عدم تخمک‌گذاری در موعد مقرر شود. دقیقاً زمانی که تخمدان به‌خاطر کیست نمی‌تواند تخمک‌گذاری را انجام دهد قطعاً بارداری هم صورت نخواهد گرفت. برای باروری به دنبال درمان‌کردن کیست درون تخمدان باید خیلی سریع آن را تشخیص داده و برای درمان آن و اقدام به بارداری عجله کنید.

رحم و دستگاه تناسلی زنان برای بارداری نیازمند شرایط خاصی است. یعنی همه عوامل و شرایط باید مطلوب باشد تا بارداری موفقیت‌آمیز انجام شود. یکی از شرایطی که همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد سالم‌بودن تخمدان از نظر وجود کیست است.

اگر تخمدان دارای کیست‌های کوچک و بزرگ باشد قطعاً از ایجاد بارداری جلوگیری به عمل‌آورده و همچنین مانع تخمک‌گذاری خواهد شد. به طبع اگر تخمکی آزاد نشود اسپرم‌های ورودی از بین خواهند رفت زیرا تخمکی برای لقاح وجود ندارد به همین خاطر بارداری صورت نمی‌گیرد و باروری به دنبال درمان کیست تخمدان اهمیت پیدا می‌کند.

در واقع کیست تخمدان عارضه‌ای است که هر خانمی ممکن است به آن مبتلا شود اما اینکه شما بلافاصله این بیماری را تشخیص دهید و برای باروری به دنبال درمان‌کردن کیست درون  تخمدان باشید از اهمیت بالایی برخوردار است. بلافاصله پس از ابتلا به چنین بیماری اولین سوالی که برای فرد پیش می‌آید این است که آیا کیست در تخمدان مانع بارداری می‌شود؟

در پاسخ به چنین سالی باید گفت بله قطعاً کیست داخل تخمدان می‌تواند مانع بارداری شود و حتی در صورت خفیف یا کوچک بودن کیست اگر بارداری انجام گیرد قطعاً بارداری پر خطری خواهد بود ازاین‌رو بهتر است هر چه سریع‌تر برای تشخیص و درمان آن اقدام نمایید.

در مواردی ممکن است فرد هیچ‌گونه درد شدیدی را تجربه نکند و هیچ علائم و نشانه‌ای از وجود کیست در تخمدان نشان ندهد. اما بااین‌وجود در مواردی دیده شده کیست‌های کوچک و بزرگی بر روی تخمدان ایجاد شده‌اند. به چنین چیزهایی کیست‌های نهفته یا خاموش می‌گویند زیرا در فرد هیچ‌گونه علائمی نشان نمی‌دهند اما مانع بارداری می‌شوند.

درهرصورت کیست درون تخمدان از هر نوع و در هر سایزی که باشد باید از بین برود تا بارداری صورت گیرد. به همین خاطر توصیه پزشکان این است که خانم‌ها هر ۶ الی ۱۲ ماه یک‌بار چکاپ کلی از تخمدان‌ها انجام دهند البته که این چکاپ به‌وسیله دستگاه سونوگرافی و انجام آزمایش‌های متعدد امکان‌پذیر است.

اگر شما هم یکی از خانم‌هایی هستید که دوست دارید هرچه سریع‌تر باردار شوید و لذت مادر شدن را بچشید توصیه ما این است که کاملاً عاقلانه و با برنامه‌ریزی پیش بروید تا بتوانید بارداری موفق و فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای بارداری این است که چکاپ انجام دهید و مطمئن شوید که دستگاه تناسلی شما ظرفیت حمل بارداری را دارد و همچنین تخمدان‌ها سالم هستند. سالم‌بودن تخمدان‌ها نشان می‌دهد که هر ماه یک تخمک رها می‌شود.

بنابراین، شانس لقاح اسپرم و تخمک افزایش‌یافته و احتمال بارداری افزایش خواهد یافت. از حاملگی به دنبال درمان‌کردن کیست در تخمدان می‌توان نتیجه گرفت که برای بارداری علاوه بر سلامت دستگاه تناسلی قوا و سلامت جسم مادر هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت تشخیص کیست، برای بارداری بعد از درمان کیست تخمدان

یکی از مواردی که نشان می‌دهد فرد مبتلا به کیست تخمدان است، دردهای ناگهانی و بسیار شدید در قسمت‌های شکم و لگن است. حتی ممکن است فرد از شدت درد حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کند. در این میان کیست داخل تخمدان توانایی تغییر چرخه قاعدگی را ایجاد می‌کند یعنی ممکن است عادت ماهیانه نامنظم داشته باشد.

زمانی که از آشفتگی و به‌هم‌ریختگی عادت ماهیانه صحبت می‌کنیم منظور این است که گاهی امکان دارد فرد چند ماه پریود نشود و یا اینکه در یک ماه دو بار پریود شود. البته که میزان خونریزی در عادت ماهیانه نیز بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد گاهی ممکن است زیاد و در مواقعی بسیار کم باشد. امروزه نحوه تشخیص کیست داخل تخمدان بسیار ساده و با تجهیزات فوق‌هوشمند پزشکی انجام می‌شود.

به این صورت که شما با انجام سونوگرافی و آزمایش‌های مختلف امکان تشخیص کیست داخل تخمدان را برای پزشک خود ساده‌تر می‌کنید. در انجام روش سونوگرافی اندازه و شکل کیست درون تخمدان به‌راحتی قابل‌مشاهده است. به‌وسیله آزمایش هم می‌توان از شرایط هورمون‌ها و وجود کیست داخل تخمدان مطلع شد.

جلوگیری از ایجاد کیست تخمدان برای بارداری

در واقع همه اقداماتی که برای حاملگی بعد از درمان‌کردن کیست در تخمدان انجام می‌دهید برای افزایش شانس بارداری و ایجاد بارداری موفق است به همین خاطر باید همه شرایط را جهت چنین هدفی مهیا کنید. یکی از مواردی که باید برای جلوگیری از ایجاد کیست درون تخمدان بشناسید مصرف الکل و کافئین است.

شما باید حتی‌الامکان مصرف الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را کم کنید در این صورت شانس بارداری بیشتری خواهید داشت زیرا با این اقدامات اجازه رشد یا ایجاد کیست بر روی تخمدان را کاهش می‌دهید. بهترین و مهم‌ترین روش جهت جلوگیری از ایجاد کیست تخمدان تغییر روش زندگی و ایجاد زندگی سالم است. همچنین سعی کنید از موادی استفاده کنید که فعالیت دستگاه گوارش را روان می‌کند مانند روغن‌زیتون که شما را از یبوست در امان نگه می‌دارد.

انواع روش‌های بارداری بعد از درمان کیست تخمدان چیست؟

روش‌های زیادی برای درمان‌کردن کیست درون تخمدان وجود دارد. استفاده از هر یک از این روش‌ها به نوع کیست و نیز اندازه آن مرتبط است. در برخی موارد ممکن است پزشک هیچ‌گونه دارویی را برای بیمار تجویز نکند اما در شرایط دیگر ممکن است از راهکارهای تخصصی و پزشکی برای درمان استفاده نماید. در زیر متداول‌ترین روش‌ها در این زمینه بیان شده است:

  • اهمیت تغذیه و ورزش

حتماً برای شما هم سؤال شده که آیا تغذیه در ایجاد و یا درمان‌کردن کیست در تخمدان تأثیرگذار است؟ در پاسخ به چنین سوالی باید بگوییم بله؛ به‌طورکلی تغذیه تأثیر مستقیمی بر ایجاد و حتی درمان کیست تخمدان دارد.

امکان حاملگی بعد از درمان‌کردن کیست داخل تخمدان صورت می‌گیرد. بنابراین شما باید حتی‌الامکان مصرف ترشی، لواشک و سرکه را کاهش دهید زیرا این موارد می‌توانند تأثیر سوء بر روی تخمدان و ایجاد کیست‌های کوچک و بزرگ بر روی آن داشته باشند. در مقابل استفاده بیش از حد از شیرینی‌‌ها با قند بالا می‌تواند بسیار تهدیدکننده به نظر آید. در این میان پزشکان مصرف انواع فست‌فود و سوسیس و کالباس را حتی به مقدار کم هم توصیه نمی‌کنند.

همچنین ورزش یکی از فعالیت‌های فوق‌العاده مفید است که همواره آن را برای درمان بیماری‌های بسیار زیادی توصیه می‌کنند. اما در این میان درمان‌شدن کیست درون تخمدان نیز به ورزش وابسته است. به‌طورکلی اضافه‌وزن و چاقی می‌تواند احتمال ابتلا به کیست داخل تخمدان را افزایش دهد علاوه‌برآن چربی‌های دور شکمی وجود کیست داخل تخمدان را تشدید می‌کند.

بنابراین، افرادی که چاق هستند برای بارداری بعد از درمان‌کردن کیست در تخمدان باید وزن خود را کاهش دهند و در مقابل، افرادی که لاغر هستند نیز باید وزن خود را تحت کنترل خود در بیاورند. ورزش می‌تواند در این زمینه بسیار عالی عمل نموده و تأثیر مثبت خود را نشان دهد.

  • استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان کیست در تخمدان

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های بارداری بعد از درمان‌شدن کیست در تخمدان نیز دستخوش تغییرات شده است. البته که این تغییرات مثبت بوده و می‌تواند به‌سرعت درمان را بهبود بخشد. داروهای شیمیایی از جمله روش‌های درمانی کیست داخل تخمدان است که درمان این نوع بیماری را سرعت بخشیده، در حقیقت استفاده از داروهای شیمیایی ممکن است با عوارض بسیار کمی روبرو باشد اما در مقابل فواید بیشتری به همراه خواهد داشت.

داروهای شیمیایی می‌توانند کیست‌های تخمدان را تحت کنترل قرار داده و با استمرار در مصرف آن‌ها، اندازه کیست‌ها را کاهش و در نهایت از بین ببرند. به زبان عامیانه می‌توان گفت داروهای شیمیایی کیست‌ها را آب می‌کنند و تخمدان می‌تواند با آزادکردن تخمک به فعالیت نرمال ادامه دهد.

تأثیر داروهای گیاهی بر درمان‌کردن کیست درون تخمدان

اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر کیست تخمدان را درمان کرده و باردار شوید توصیه ما استفاده از داروهای گیاهی و روش‌های طب سنتی است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید داروهای گیاهی چقدر در بارداری بعد از درمان کیست تخمدان تأثیرگذار هستند.

به‌عنوان‌مثال استفاده از گیاهان دارویی که طبع گرم دارند می‌تواند عملکرد تخمدان را بهبود بخشیده تا ب کیست تخمدان را درمان کند. در این میان می‌توان به گیاهان دارویی از جمله زیره و رازیانه اشاره نمود چرا که چرخه قاعدگی را تنظیم نموده و از همین راه به ازبین‌بردن کیست تخمدان کمک می‌کنند.

روش جراحی برای درمان کیست تخمدان

در مواردی ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که کیست تخمدان با قرص و دارو حتی ورزش یا تغذیه هم از بین نمی‌رود و اندازه آن روزبه‌روز بزرگ‌تر شده و بارداری شما را تحت شعاع قرار می‌دهد. یعنی کیست به‌قدری بزرگ می‌شود که می‌تواند مانع بارداری شود.

به همین خاطر پزشک تصمیم می‌گیرد از روش جراحی یا همان لاپاراسکوپی استفاده نماید. قطعاً پزشک با امتحان‌کردن همه روش‌ها برای حاملگی بعد از درمان‌کردن کیست در تخمدان اقدام می‌کند و در آخر اگر هیچ یک از این روش‌ها مؤثر نباشند تصمیم به جراحی خواهد گرفت که درمان قطعی را به همراه خواهد داشت.

اگر شما همه روش‌های مختلف را برای ازبین‌بردن کیست درون تخمدان به کار بگیرید اما نتیجه‌ای ندهد و بارداری شما به تعویق بیفتد در نهایت مجبور به جراحی کیست تخمدان توسط پزشکی متخصص خواهید شد. در چنین روشی برای حاملگی به دنبال درمان کیست درون تخمدان ابتدا پزشک متخصص یا فوق‌تخصص قسمت پایینی شکم را برش داده یک شکاف کوچک ایجاد می‌کند.

سپس دستگاه میکروسکوپ کوچکی وارد شکاف نموده تا بتواند کیست‌های مختلف را مشاهده کرده و در نهایت با استفاده از لیزر همه آن‌ها را از بین ببرد. مدت‌زمان جراحی کیست تخمدان بسیار کوتاه است اما تأثیر مثبت آن در بلندمدت مشخص خواهد شد.

چه زمانی برای درمان کیست تخمدان و بارداری بعد از آن اقدام کنیم؟

توصیه ما این است که نه‌تنها برای درمان‌شدن کیست داخل تخمدان بلکه برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید. انتخاب پزشک برای درمان‌کردن کیست داخل تخمدان قبل از حاملگی از جمله اقداماتی است که هر خانم انجام می‌دهد اما باید توجه داشته باشید که پزشک موردنظر دارای تخصص در زمینه زنان و زایمان و نازایی باشد.

زیرا در این صورت است که پزشک می‌تواند کیست درون تخمدان را به‌سادگی تشخیص داده و نوع آن را مشخص کند و حتی روش از بین‌بردن آن را به بهترین نحو ممکن به کار گیرد. در واقع شما با انتخاب پزشک ماهر و باتجربه در این زمینه شانس و احتمال بارداری خود را افزایش خواهید داد.

در مرحله بعد از تشخیص کیست داخل تخمدان به جدیدترین روش‌های پزشکی، نوبت به انتخاب روش درمان متناسب با نوع کیست تخمدان می‌رسد اما ما در این مطلب قصد داریم تا انواع روش‌های درمان‌کردن کیست در تخمدان را خدمتتان معرفی نموده و به طور کامل توضیح دهیم. ازاین‌رو توجه شما را به موارد زیر جلب می‌نماییم:

  • درمان‌کردن کیست در تخمدان به روش تغذیه
  • تأثیر ورزش در درمان‌شدن کیست درون تخمدان
  • استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان در کیست داخل تخمدان
  • بهره‌گیری از داروهای گیاهی و طب سنتی
  • جراحی و یا لاپاراسکوپی

اقدام به بارداری بعد از جراحی کیست تخمدان

علاوه بر درمان این ضایعه، مهم‌ترین هدف از جراحی کیست تخمدان، داشتن تخمدانی سالم برای بارداری است. مواردی که در زیر می‌بینید همگی کمک می‌کنند که شما هر چه سریع‌تر دوران نقاهت پس از عمل را گذرانده و یک بارداری موفق  را ترجبه کنید.

  • در گام اول باید صبر کنید تا جای زخم و برش بر روی شکمتان جوش بخورد و خوب شود.
  • بهتر است حتماً از تغذیه سبک و آبکی استفاده کنید تا دچار یبوست و نفخ نشوید.
  • استفاده از سوپ و آبمیوه‌های طبیعی و مواد غذایی حاوی فیبر را به‌شدت توصیه می‌کنیم.
  • اجازه دهید بدن به طور کامل قوای خود را به دست آورده و ظرفیت بارداری را داشته باشد.

سخن آخر

باتوجه‌به همه مطالبی که در اختیارتان قرار دادیم اکنون دیگر می‌دانید که کیست تخمدان چیست و چگونه به وجود می‌آید و برای ازبین‌بردن آن چه روش‌ها و مراحلی وجود دارد. در حقیقت شما باید بدانید که بارداری تنها با وجود سلامت دستگاه تناسلی صورت می‌گیرد و کیست تخمدان از جمله عارضه‌هایی است که مانع بارداری خواهد شد بنابراین بارداری بعد از درمان کیست تخمدان امکان‌پذیر است و تنها به پیگیری به‌موقع و کافی شما بستگی دارد. درست است که انتخاب یک پزشک متخصص تاثیر زیادی در بهبودی کیست تخمدان دارد اما  در نهایت درمان به روش‌های اصولی و ثمربخش در کنار خود مراقبتی و اقدامات به‌موقع شما تکمیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید