سرطان رحم و غدد لنفاوی

سرطان رحم و غدد لنفاوی از انواع سرطان‌هاست که شیوع بیشتری نسبت به بقیه پیدا کرده است. البته که راه‌ها و روش‌های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد. در واقع شما اول‌ازهمه باید سرطان رحم و غدد لنفاوی را بشناسید تا بدانید که چگونه باید اقدام به درمان کرده و چه راهکارهایی را تحت نظر بهترین دکتر سرطان رحم در تهران در پیش بگیرید تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید. بدین منظور کارتان را راحت‌تر کردیم و می‌خواهیم اطلاعات پایه و جامع را در اختیارتان قرار دهیم، همچنین راجع به متاستاز سرطان رحم به غدد لنفاوی هم برایتان توضیح خواهیم داد تا درک بیشتری از این سرطان داشته باشید. در ادامه نیز بهترین دکتر سرطان رحم در تهران را معرفی خواهیم کرد.

سرطان رحم و غدد لنفاوی
راهکارهای درمان سرطان رحم و غدد لنفاوی

توضیحات کلی در مورد سرطان رحم و غدد لنفاوی

بهتر است که ابتدا یک آشنایی کلی با این نوع سرطان داشته باشیم. این سرطان از بخشی با عنوان Cervix یا گردن رحم آغاز می‌شود‌. زمانی که به سرطان رحم و غدد لنفاوی مشکوک هستید، یک سری درد و مشکلات در نواحی مختلف بدن احساس خواهید کرد. سپس آزمایش‌های دقیق‌تر و معاینه‌های جامع‌تر از شما به عمل می‌آید تا متوجه شوند که آیا به این سرطان دچار شده‌اید یا خیر. در واقع وجود تومورها در دهانه رحم به‌اندازه ۴ سانتی‌متر یا حتی بیشتر؛ یا تومورهایی که به واژن فوقانی رسیده‌اند، می‌توانند عاملی برای این سرطان باشند.

قطعاً هر چقدر که اندازه تومور بزرگ‌تر باشد، احتمال اتفاقاتی مانند متاستاز سرطان رحم به غدد لنفاوی افزایش پیدا می‌کند. یعنی اینکه ممکن است سرطان رحم و غدد لنفاوی به بخش‌های دیگر بدن شما انتقال یابد. در حقیقت ممکن است از رحم به غدد لنفاوی در ناحیه لگن یا گاهی اوقات اطراف آئورت برسد (آئورت یکی از عروق خونی اصلی است که در داخل شکم قرار گرفته است).

در واقع کانسر رحم و غدد لنفاوی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها در این ناحیه حالت غیرطبیعی و غیرعادی به خودشان بگیرند. تکثیر آنها در چنین حالتی با سرعت بالا انجام خواهد شد. دهانه رحم یعنی بخشی از بدن یک خانم که بین رحم و واژن قرار گرفته که سلول‌های سرطانی در چنین حالتی در بدن فرد افزایش پیدا می‌کند. شما باید یک تشخیص و درمان به‌موقع داشته باشید تا از اتفاقات سخت در آینده جلوگیری کنید.

درگذشته این سرطان خیلی وحشتناک بود و عامل مرگ‌ومیر خیلی از خانم‌ها شد؛ اما امروزه به‌عنوان یکی از ساده‌ترین سرطان‌های زنانه شناخته می‌شود. از سرطان رحم و غدد لنفاوی خیلی راحت می‌توان پیشگیری کرد و هم اینکه درمان آن احتمال موفقیت بسیار بالایی دارد. در نتیجه جای نگرانی نیست و مطمئناً می‌توانید این بیماری را شکست بدهید.

علائم سرطان رحم و غدد لنفاوی

در حقیقت زمانی که به سرطان در ناحیه رحم مبتلا می‌شوید، علائم و نشانه‌های خاصی را در همان وهله اول مشاهده نخواهید کرد. اما بعد از اینکه مدتی سپری می‌شود، یک سری علائم می‌بینید که شما را مشکوک به این بیماری می‌کند. مثلاً خونریزی از ناحیه واژن، درد هنگام برقراری رابطه زناشویی یا دیسپارونیا یا درد در ناحیه لگن از علائم سرطان رحم و غدد لنفاوی محسوب می‌شود.

به‌خاطر همین اگر چنین علائمی داشتید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. معمولاً بعد از ابتلا به این بیماری یک سری تغییرات هم در روند بیماری ایجاد خواهد شد؛ اما به‌هرحال ممکن است که پیشرفتِ این بیماری بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ سال زمان ببرد.

عوامل ریسک سرطان رحم و غدد لنفاوی

برای اینکه بدانید چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند یا بیشتر در معرض متاستاز سرطان رحم به غدد لنفاوی قرار می‌گیرند، این قسمت مخصوص شما است. مواردی که نام‌برده‌شده، نشان می‌دهد که چنین فردی بیشتر در معرض خطر است.

ابتلا به زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی

در این شرایط؛ صدها ویروس مختلف کنار یکدیگر جمع می‌شوند. بعضی از آنها ممکن است از طریق تماس پوستی خیلی راحت انتقال پیدا کنند و می‌توانند عاملی برای پیش‌زمینه ابتلا به سرطان مخصوصاً سرطان دهانه رحم باشند. اگر شما یا پزشکتان بتوانید اچ پی وی یا همان زگیل‌ها را خیلی سریع تشخیص دهید، کارتان راحت‌تر خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که چند وقت آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید تا خیالتان از این بابت راحت‌تر باشد. کانسر رحم و غدد لنفاوی

مصرف قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری می‌توانند یک روش مناسب برای جلوگیری از حاملگی‌های ناخواسته باشند، اما باید بدانید که استفاده از آنها هم نیازمند رعایت یک سری اصول است. قطعاً شما در استفاده از این قرص‌ها نباید زیاده‌روی کنید، زیرا هورمون‌های زنانه‌ی بسیار قوی داخل آن‌ها وجود داشته و می‌توانند پیش‌زمینه بسیار عالی برای ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان رحم و غدد لنفاوی باشند.

اگر مدت‌زمان طولانی از داروهای ضدبارداری استفاده نمایید، باید خودتان را برای ابتلا به سرطان دهانه رحم آماده کنید. چراکه زمینه را در بدنتان فراهم کرده‌اید تا سلول‌های سرطانی را در خود تکثیر کند‌. پس حتماً توصیه می‌شود که از این قرص‌ها به‌اندازه‌ای که پزشک تجویز کرده، استفاده کنید و هیچگاه زیاده‌روی نداشته باشید.

ژنتیک

از دیگر موارد موثر در سرطان رحم و غدد لنفاوی که می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد، مسئله مربوط به ژنتیک است. ژنتیک همیشه در ابتلا به بیماری‌ها حرف اول را می‌زند؛ یعنی اگر افراد نزدیک خانواده شما به این سرطان مبتلا بوده باشند، شما باید بیشتر مراقبت کنید. اگرچه لازم به ذکر است؛ افرادی که در چنین خانواده‌هایی هستند، بیشتر از خودشان مراقبت می‌کنند و آزمایشات بیشتری را در طول زندگی انجام می‌دهند. در نتیجه اگر خدایی نکرده به این بیماری مبتلا شده باشند، سریع‌تر از بقیه تشخیص می‌دهند و پروسه درمان هم برای آن‌ها راحت‌تر پیش خواهد رفت.

به‌هرحال این سرطان هم می‌تواند ارثی باشد. خانم‌هایی که از لحاظ ژنتیکی سابقه ابتلا به بیماری را دارند؛ ۲ الی ۳ برابر بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم و غدد لنفاوی قرار می‌گیرند. البته جالب است بدانید یک سری منابع علمی ادعا می‌کنند که ژنتیک در این نوع سرطان تأثیر خاصی ندارد. اما به‌هرحال ما توصیه می‌کنیم حتماً شما آزمایش بدهید تا در صورت ابتلا بتوانید جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید.

ویروس ایدز یا اچ‌آی‌وی

ویروسی که می‌تواند عامل ابتلا به ایدز باشد که به آن HIV هم گفته می‌شود، خود دلیلی برای ضعف سیستم ایمنی است. ضعف سیستم ایمنی و آسیب‌دیدگی در آن به هر شکلی، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود بیاورد که یکی از آنها احتمال ابتلا به سرطان رحم و غدد لنفاوی است. همین عاملی برای افزایش خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی هم خواهد بود.

عفونت کلامیدیا

این موضوع هم در بعضی از منابع علمی تحت یک سری مخالفت‌ها قرار گرفته است؛ اما ما قصد داریم همه عوامل را بررسی کنیم. در نتیجه اگر به عفونت کلامیدیا مبتلا شدید، بیشتر مراقب خودتان باشید. شاید شما شانس و احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان رحم و غدد لنفاوی داشته باشید. در نتیجه بهتر است که در طول زندگی در فواصل زمانی کوتاه به طور منظم آزمایش بدهید تا خیالتان راحت باشد.

بارداری در سن خیلی پایین

همان‌طور که بارداری در سنین خیلی بالا می‌تواند خطرناک باشد، بارداری در سن خیلی پایین هم می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. اگر اولین بارداری شما در کمتر از سن ۱۷ سالگی‌تان باشد، باید گفت که دوبرابر بیشتر از همه خانم‌هایی که از ۲۵ سالگی به بعد باردار شده‌اند، خطر ابتلا به سرطان رحم و غدد لنفاوی را دارید. در نتیجه توصیه می‌کنیم اگر هم زودتر از سن ۱۷ سالگی ازدواج کردید، حتماً صبر کنید تا بدنتان به رشد کافی برای باروری برسد و حاملگی در سن پایین نداشته باشید.

بارداری‌های پی‌درپی

خانم‌هایی که بارداری‌های متعدد داشته‌اند، یعنی بارداری آن‌ها از سه بار بیشتر بوده، نسبت به بقیه بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم و غدد لنفاوی هستند. البته هنوز علت رابطه مستقیم بین این دو کشف نشده است؛ اما به‌هرحال چنین چیزی وجود دارد.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات هم می‌تواند عاملی برای ابتلا به کانسر رحم و غدد لنفاوی باشد. اگر شما جزو خانم‌هایی هستید که به مصرف دخانیات اعتیاد پیدا کرده‌اید، باید بیشتر از خودتان مراقبت کنید، زیرا خطر ابتلا به این نوع سرطان در شما دوبرابر بیشتر از افراد معمولی است. خیلی از افراد فکر می‌کنند که مصرف سایرِ دخانیات جانبی مثل تنباکو آسیب‌زننده نیست؛ اما سخت در اشتباه‌اند. تنباکو هم می‌تواند به دی‌ان‌ای سلول‌های رحم و غدد لنفاوی آسیب جدی وارد کند.

همین می‌تواند زمینه سرطان را فراهم کرده یا اگر هم اکنون به سرطان مبتلا باشید؛ باعث پیشرفته‌شدن آن ‌شود. از طرفی دخانیات عاملی برای آسیب‌دیدن سیستم ایمنی است. همچنین بدن را برای مبارزه با عفونت‌های مختلف از جمله HPV ضعیف می‌کند. در نتیجه اگر می‌خواهید بدنتان از هر لحاظ سالم باشد و اعتیاد هم دارید، هرچه سریع‌تر درصدد ترک آن بر بیایید.

روش‌های تشخیص سرطان رحم و غدد لنفاوی

زمانی که شما به علائم مختلف در بدنتان مشکوک می‌شوید، قطعاً اولین کاری که می‌کنید، این است که به پزشک مراجعه خواهید کرد. شما حتی می‌توانید با مراجعه به یک پزشک داخلی هم تا حد زیادی اطلاعات کسب کرده و متوجه شوید که نیاز به مراجعه به چه متخصصی دارید. وقتی که به متخصص غدد لنفاوی یا متخصص زنان مراجعه می‌کنید، آن‌ها می‌توانند سرطان را در هر مرحله‌ای بررسی کنند؛ اما این موضوع به شرطی است که تشخیص اولیه سرطان درست انجام شده باشد.

در چنین شرایطی یک نمونه‌برداری یا بایوپسی مخروطی از شما انجام می‌دهند. در واقع از طریق این روش یک ضایعه را از دهانه رحم برمی‌دارند. سپس آن را زیر میکروسکوپ قرار داده و بررسی‌های مختلف را انجام می‌دهند. مثلاً اقداماتی مثل برداشتن ضایعه با لیزر، فریز کردن یا برداشتن با حلقه می‌تواند به‌شدت کمک‌کننده باشد. سپس معاینه را به‌صورت میکروسکوپی انجام می‌دهند. این معاینه میکروسکوپی می‌تواند تأیید کند که شما به سرطان مبتلا هستید یا خیر.

از طرفی بعدازاین که پروسه درمانی را در پیش می‌گیرید، پزشک می‌تواند با انجام این آزمایش به شما اطلاع‌رسانی کند که آیا به متاستاز سرطان رحم به غدد لنفاوی دچار شده‌اید یا خیر؟! یا اینکه سلول‌های سرطانی به طور قابل‌توجهی از بین رفته‌اند یا همچنان وجود دارند؟!

روند درمانی سرطان رحم و غدد لنفاوی

بعد از اینکه درمان انجام می‌شود، باید تحت‌نظر پزشک باشید تا متوجه شوند که سلول‌های سرطانی به طور کامل حذف شده است و احتمال بازگشت سرطان برای شما وجود نخواهد داشت. بعد از آن پیشنهاد می‌کنند که آیا باید درمان‌های تکمیلی را انجام دهید یا اینکه نیاز به هیچ نوع روند درمانی نداشته و می‌توانید به زندگی عادی خود برگردید.

افرادی که دیر به پزشک مراجعه می‌کنند و سرطان رحم و غدد لنفاوی در بدن آن‌ها خیلی بزرگ و گسترده می‌شود، قطعاً نیاز به روند درمانی تکمیلی دارند. یعنی باید چند مرحله بیشتر از بقیه تحت درمان قرار بگیرند.

گاهی اوقات پزشک تشخیص می‌دهد که سرطان گسترده نشده و کاملاً کوچک است؛ اما به‌هرحال مقداری از آن در دهانه رحم باقی‌مانده است. در چنین حالتی ممکن است تخلیه یا حذف را با جراحی انجام دهد که می‌تواند یک درمان کافی و مؤثر باشد.

در نتیجه تشخیص پزشک هم تا حد زیادی می‌تواند روند درمانی شما را تعیین کند. پزشک به اطراف رحم و غدد لنفاوی توجه زیادی دارد. در واقع اقدام به بررسی حاشیه‌ها و مرزهای ناحیه سرطانی در بدنتان می‌کند. اگر مطمئن شود که هیچ‌گونه علائمی از سلول‌های سرطانی در آنجا وجود ندارد؛ یعنی سرطان به طور کامل در بدنتان از بین رفته و شما نیاز به درمان تکمیلی هم نخواهید داشت. اما اگر اطرافِ اندام‌ها سلول‌های سرطانی وجود داشته باشند، یعنی درمان به طور کامل انجام نشده است.

توضیحاتی در مورد متاستاز سرطان رحم به غدد لنفاوی

بالاتر به این موضوع چندین بار اشاره کردیم؛ اما تعریف دقیقی از آن ارائه ندادیم. طبق علم پزشکی، علت ایجاد سرطان در بدن به طور ریشه‌ای پیدا نشده است. یک سری فعالیت‌ها در سلول‌های مختلف یا یک سری عوامل مختلف ژنتیکی می‌تواند در بدن اختلال ایجاد کند و باعث رشد سلول‌های مختلف در بدن شده و توده‌های سرطانی و غیر سرطانی را به وجود بیاورد.

گاهی اوقات در بعضی از موارد این سلول سرطانی جهش پیدا می‌کند. یعنی در ویژگی‌های سلول‌های اولیه یک سری تغییرات به وجود می‌آید. همین باعث می‌شود که سلول‌های سرطانی به دیگر بخش‌ها و بافت‌های بدن برسد و متاستاز اتفاق بیفتد.

گاهی هم‌سلول‌های سرطانی از بافت اولیه خودشان که همان بافت سرطانی است؛ جدا شده و وارد گردش خون و همچنین سیستم لنفاوی می‌شوند. از این طریق به اندام‌های دیگر هم انتقال پیدا می‌کنند. در نتیجه در محل جدید هم تکثیر شده و افزایش می‌یابند و باعث می‌شوند که اندام‌های بیشتری در بدن درگیر سرطان شود و روند بیماری سخت‌تر از قبل خواهد شد. در چنین حالتی ممکن است متاستاز سرطان رحم به غدد لنفاوی هم اتفاق بیفتد.

عوامل خطر متاستاز سرطان

حال باید دید؛ چه عواملی هستند که خطر متاستاز یا جهش سرطان را افزایش می‌دهند. سه عامل وجود دارد که تأثیر زیادی در این مورد خواهد داشت.

نوع سرطان: یک سری از سرطان‌ها نسبت به بعضی دیگر از انواع سرطان‌ها احتمال گسترش بیشتری دارند. سرطان رحم از این بابت تقریباً میانه است.

سرعت رشد سرطان: قطعاً هر چقدر که سرعت و تکثیر سلول‌های سرطانی بالاتر باشد، احتمال جهش و متاستاز هم در آن بالاتر خواهد بود.

رفتار سرطان: یک سری عوامل هست که مربوط به رفتار تومور سرطانی در بدن شما می‌شود که باید توسط متخصص بررسی گردد. بعضی از آن‌ها خطر ابتلا به متاستاز یا جهش سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.

راهکارهای درمانی سرطان رحم

خوشبختانه علم به حدی پیشرفت کرده که اگر به هر علتی به کانسر رحم و غدد لنفاوی دچار شوید، راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. بعد از اینکه آزمایش‌های تشخیصی انجام می‌شود و پزشک مطمئن می‌شود که شما به سرطان مبتلا هستید، راهکارهای درمانی را توضیح می‌دهد. جراحی معمولاً یک راهکار مطمئن و تأثیرگذار است که تا حد زیادی مشکلات سرطانی را کم می‌کند.

در کنار جراحی، شیمی‌درمانی یا هورمون تراپی هم جزو روش‌های رایج برای درمان این مشکل هستند. همه چیز بستگی به مرحله سرطان شما، سلامت جسمانی و سن و سالتان دارد که کدام درمان برایتان مناسب‌تر است. معمولاً پزشک از طریق جراحی اقدام به حذف و برداشتنِ بخشی از رحم، لوله‌های فالوپ، گره لنفاوی یا تخمدان‌ها می‌کند تا مشکل سرطان به طور کامل ریشه‌کن شود. البته اقدامات و مراقبت‌های اولیه که شما بعد از ابتلا به این نوع سرطان انجام می‌دهید هم تا حد زیادی در روند درمانی‌تان تأثیرگذار است.

سخن پایانی

شاید ابتلا به سرطان در وهله اول وحشتناک به نظر برسد، اما اگر خوب فکر کنید می‌بینید اینگونه نیست. باید به‌اندازه‌ی کافی تحقیق داشته باشید تا ببینید افراد زیادی توانستند بعد از سرطان به طور کامل درمان شوند و به زندگی عادی و نرمال خود ادامه دهند. به شرطی که به پزشک متخصص مراجعه کرده و روند درمانی خود را هرچه سریع‌تر آغاز کنید. در نتیجه ما توصیه می‌کنیم که همیشه تحت‌نظر پزشک باشید و آزمایش‌های تشخیصی را به انجام برسانید.

با معاینه‌ و تشخیص به موقع از مشکلات مربوط به سرطان‌هایی مانند سرطان رحم و غدد لنفاوی پیشگیری خواهید کرد. در این مقاله به طور کامل راجع به این نوع سرطان صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر یا معاینه‌های دقیق و پیگیری روند درمان به طور تخصصی به سایت دکتر زنان کلینیک سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید