عمل کیست تخمدان با لیزر چیست؟

کیست‌های تخمدان، بافت‌های خاصی هستند که حاوی مایع بوده و درون تخمدان‌های فرد رشد کرده‌اند. این کیست‌ها باید درمان شوند کیست‌ها می‌توانند درد‌های شکمی، رشد مو‌های زائد و غیره را به همراه داشته باشند. پزشک با روش‌هایی همچون سونوگرافی این بیماری را تشخیص داده و یک روش درمان مناسب را برای بیمار تجویز خواهد کرد. یکی از روش‌های درمان این بیماری، عمل کیست تخمدان با لیزر است. این عمل را با نام لاپارسکوپی نیز می‌شناسند. برای آشنایی بیشتر شما با این جراحی، ما در این مطلب به شما می‌گوییم که عمل کیست تخمدان با لیزر چگونه است.

آشنایی با عمل کیست تخمدان با لیزر

همان‌طور که بیان شد، کیست درون تخمدان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بسیاری از خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. این بیماری بدین شکل است که چندین کیست که حاوی مایع هستند در اطراف تخمدان رشد می‌کنند. این کیست‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را برای خانم‌ها به همراه داشته باشند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها، بروز اختلال در دوره قاعدگی است.

کیست‌های تخمدان معمولاً بدون علائم هستند. بااین‌حال ممکن است برخی از خانم‌ها علائمی مانند درد‌های شکمی، رابطه‌های جنسی دردناک، قاعدگی‌های دردناک و غیره داشته باشند. برای درمان این بیماری، روش‌های درمان متفاوتی وجود دارد؛ اما برای درمان آن معمولاً روش لاپاراسکوپی یا عمل‌ کیست تخمدان با لیزر توسط بهترین دکتر کیست تخمدان را انتخاب می‌کنند.

عمل کیست تخمدان با لیزر، با استفاده از دستگاهی به نام لاپاراسکوپ انجام می‌شود. باتوجه‌به این که تخمدان‌ها بخش‌های مهمی از بدن خانم‌ها به شمار ‌می‌روند و همچنین عمل کیست تخمدان عملی حساس است؛ بنابراین باید برای درمان چنین مشکلی به پزشکانی مراجعه کنید که در این زمینه تخصص و مهارت کافی دارند.

نحوه تشخیص کیست تخمدان پیش از عمل کیست تخمدان با لیزر

قبل از اینکه به جراحی لاپاراسکوپی یا عمل کیست تخمدان با لیزر، نحوه انجام آن، هزینه عمل و غیره بپردازیم، بهتر است با نحوه تشخیص این بیماری آشنا شوید. همان‌طور که بیان کردیم با این که ممکن است برخی از افراد در خصوص کیست‌های تخمدان علائمی داشته باشند. با این حال به طور معمول کیست‌های تخمدان علائم خاصی ندارند. همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد نتوانند این بیماری را تشخیص دهند.

سونوگرافی روشی است که با استفاده از آن می‌توان کیست‌های تخمدان را به‌راحتی تشخیص داد؛ به همین علت بسیاری از خانم‌ها باید هر چند وقت یک‌بار سونوگرافی انجام دهند. به این ترتیب در صورت وجود کیست‌ها، متوجه آن‌ها می‌‌شوند. همچنین خانم‌هایی که در دوران قاعدگی خود درد‌های زیادی دارند نیز باید برای تشخیص کیست‌ها به پزشک زنان مراجعه کنند.

پزشک زنان باتوجه‌به تعداد کیست‌ها، محل آن‌ها و شدت بیماری می‌تواند از روش‌های مختلف برای درمان آن‌ها استفاده کند. درصورتی‌که تشخیص دهد که بیماری در مراحل اولیه خود قرار دارد، معمولاً روش‌های دارویی را انتخاب خواهد کرد. در غیر این صورت در برخی شرایط، عمل کیست تخمدان با لیزر برای برداشتن کیست در تخمدان را پیشنهاد می‌کند.

چه افرادی در معرض ابتلا به کیست‌های تخمدان هستند؟

یکی از سؤالاتی بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند این است که معمولاً چه افرادی در معرض ابتلا به کیست‌های تخمدان قرار می‌گیرند؟ دراین‌خصوص باید گفت که کیست درون تخمدان، یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند برای هر فردی در هر سنی به وجود آید. ایجاد توده‌های پلی کیستیک ربطی به سن افراد ندارد و گاهی ممکن است فرد در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شود. ممکن است در هر کسی این مشکل آنقدر جدی شود که به عمل کیست تخمدان با لیزر نیاز پیدا کند.

گاهی اوقات افراد در هر سیکل قاعدگی خود، این کیست‌ها را مشاهده می‌کنند. جالب است بدانید در برخی شرایط، جنین‌هایی که به دنیا می‌آید از همان ابتدا تولد دچار کیست هستند. این مشکل به دلیل این است که مادر به این بیماری مبتلا بوده است. حتی افراد در دوران قبل از بلوغ و بعد از یائسگی نیز می‌توانند به کیست در تخمدان مبتلا شوند؛ به همین علت نمی‌توان گفت تنها افراد خاصی در معرض ابتلا به کیست‌های تخمدان هستند.

آیا تمام کیست‌ها را باید با روش لیزر درمان کرد؟

در ابتدا ذکر کردیم که عمل کیست تخمدان با لیزر، یک روش درمان برای رفع کیست‌های تخمدان است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که باید تمام کیست‌های تخمدان با استفاده از لیزر یا لاپاراسکوپی درمان کرد؟ ببینید کیست‌هایی که در اثر تغییرات هورمونی بدن روی تخمدان‌ها به وجود می‌آیند، معمولاً خوش‌خیم هستند. این بدان معناست که گاهی حتی بدون نیاز به درمان خاصی نیز از بین ‌می‌روند.

در این حال ممکن است بیمار با کیست‌هایی مواجه باشد که پایدار هستند. چنین کیست‌هایی حتی با درمان نیز از بین نمی‌روند و در بدن باقی می‌مانند. این کیست‌ها باید مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرند. در صورت بررسی، ممکن است پزشک تشخیص دهد که برای درمان این کیست‌ها باید جراحی کیست درون تخمدان به‌وسیله لیزر را انجام دهد.

به‌طورکلی باید گفت که نیازی نیست از وجود کیست‌های تخمدان بترسید. حتی اگر به فیلم عمل‌کردن کیست درون تخمدان به‌وسیله لیزر نیز نگاه کنید، متوجه می‌شوید این روش درمان نیز چندان پیچیده و خطرناک نیست؛ بنابراین ترس بی‌معناست. تنها کافی است تا به‌موقع برای درمان این کیست‌ها اقدام کنید.

عمل جراحی کیست تخمدان با لیزر به چه دلایلی انجام می‌شود؟

بهتر است بدانید عمل کیست تخمدان با لیزر می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود. این روش درمان، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلفی انجام شود. درصورتی‌که پزشک، روش لاپاراسکوپی یا عمل‌کردن کیست درون تخمدان به‌وسیله لیزر را تشخیص دهد، باید دانست که این روش برای رفع یکی از مشکلات مربوط به رحم و تخمدان است. عمل لیزرکردن کیست در تخمدان می‌تواند به دلایل زیر تجویز شود.

  • ازبین‌بردن کیست‌های تخمدان
  • حذف تخمدان‌ها و یا رحم
  • تشخیص و یا درمان برخی از سرطان‌هایی که به ناحیه تناسلی مربوط می‌شوند.

چگونگیِ عمل جراحی کیست تخمدان با لیزر را توضیح دهید؟

اگر می‌خواهید بدانید که عمل کیست تخمدان با لیزر چگونه انجام می‌شود، باید ابتدا بدانید که این روش یک روش درمان بسیار پیشرفته است. به همین علت پزشکان با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ می‌توانند کیست‌های تخمدان را از بین ببرند و برای درمان و تشخیص مشکلات دیگر نیز از آن استفاده کنند. زمانی که پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار باید عمل‌کردن کیست در تخمدان با لیزر را انجام دهد، باید ابتدا بیمار آماده شود، زیرا این یک عمل سرپایی نیست.

برای انجام عمل‌کردن کیست داخل تخمدان به‌وسیله لیزر، در مرحله اول باید بیمار بیهوش شود. پس از بیهوشی عمومی بیمار پزشک به جهت درمان‌کردن کیست در تخمدان به‌وسیله لیزر در ناحیه زیر ناف بیماربرش بسیار کوچکی ایجاد کند. با استفاده از این برش ایجاد شده، دستگاه لاپاراسکوپ که دارای یک دوربین پزشکی است، به بدن وارد می‌شود.

دوربین قرار داده شده در این دستگاه به پزشک کمک می‌کند تا طی این فرایند بتواند فیلم عمل‌کردن کیست درون تخمدان به‌وسیله لیزر را ببیند. با واردشدن دستگاه به درون بدن فرد، گاز دی‌اکسیدکربن در این بخش منتشر خواهد شد. این انتشار گاز موجب شده تا پزشک بتواند اجزای داخلی بدن را با وضوح بهتری ببیند. در این صورت پزشک به‌صورت دقیق تمام بخش‌های شکمی را مشاهده می‌کند.

در طی درمان عمل کیست درون تخمدان به‌وسیله لیزر پزشک باید دو برش بسیار کوچک دیگر را روی بدن ایجاد کند. این برش‌های به این دلیل است که بتواند دستگاه‌های بعدی را وارد بدن کند. در نهایت با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ، لیزر را انجام داده و کیست‌های تخمدان را از بین می‌برد.

نکته مهمی که دراین‌خصوص باید بدانید این است که اگر در طی عمل کیست درون تخمدان با لیزر پزشک تشخیص دهد که بافت موجود سرطانی است، باید اقدام به خارج‌کردن هر دو تخمدان کند. این سرطانی بودن یا نبودن بافت‌ها در آزمایش‌ها و نمونه‌های مختلف مشخص می‌شود. درصورتی‌که کیست‌ها و بافت‌های موجود سرطانی نباشند، دکتر تنها کیست‌های موجود را خارج خواهد کرد.

پس از این که عمل‌کردن کیست داخل تخمدان به‌وسیله لیزر تمام شد، برای بستن شکاف‌های ایجاد شده، بخیه‌های کوچکی روی ناحیه موردنظر می‌شود و بدین شکل، عمل کیست داخل تخمدان به‌وسیله لیزر به اتمام می‌رسد.

برداشتن کیست تخمدان با لیزر چه مزایایی دارد؟

با این که روش‌های درمانی مختلفی برای برداشتن کیست‌های تخمدان وجود دارد؛ اما پزشکان اغلب اوقات روش لاپاراسکوپی یا همان عمل جراحی کیست داخل تخمدان به‌وسیله لیزر را ترجیح داده و به بیمار خود پیشنهاد می‌کنند. فکر می‌کنید دلیل انتخاب این روش درمان چیست؟ بله! وجود مزایای مختلف برای این روش درمان. عمل‌کردن کیست در درون تخمدان به‌وسیله لیزر مزایای زیادی برای بیماران به همراه دارد. از مهم‌ترین مزایای انتخاب این روش درمان می‌توان موارد زیر را بیان کرد.

عمل کیست تخمدان با لیزر یک جراحی نیمه تهاجمی به شمار می‌رود؛ چراکه برای انجام آن، تنها چندبرش کوچک روی شکم فرد ایجاد می‌شود. به همین علت می‌توان گفت این یک مزیت بزرگ است که پزشک در طی جراحی نیازی ندارد تا حفره‌های شکمی را به‌صورت کامل باز کند. بیمار پس از اینکه عمل کیست تخمدان با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ را انجام می‌دهد؛ می‌تواند به‌راحتی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد؛ بدون این که نگرانی خاصی برای جراحی خود داشته باشد.

از مزیت‌های بسیار مهم این روش این است که احتمال ایجاد عفونت پس از انجام آن بسیار پایین است. جراحی کیست داخل تخمدان به‌وسیله لیزر در مقایسه با دیگر روش‌ها نظیر عمل‌های باز، درد کمتری دارد. هزینه عمل‌کردن لیزر کیست تخمدان در مقایسه با عمل‌های باز بسیار کمتر است. همین امر موجب شده تا هزینه دارو‌های فرد نیز کم باشد. این یک مزیت بسیار مهم برای بیماران به شمار می‌رود.

عمل کیست تخمدان به چه افرادی توصیه می‌شود؟

دانستن این نکته که هر فردی کاندید انجام عمل کیست در درون تخمدان به‌وسیله لیزر نیست، بسیار ضروری و مهم است. به همین علت بیمار باید قبل انجام هر اقدامی به یک پزشک زنان متخصص و باتجربه مراجعه کند. پزشک باید بر اساس دانش و مهارت خود شرایط بیمار را بررسی کرده و تشخیص می‌دهد که کدام روش درمان برای بیمار مناسب است.

ازآنجایی‌که تخمدان‌ها اصلی‌ترین بخش برای تولیدمثل و بارداری خانم‌ها هستند؛ بنابراین نباید برای رفع کیست‌های تخمدان هر پزشکی را انتخاب کنید. اگر چنین کاری نکنید؛ قطعاً عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. دانستن این که عمل کیست تخمدان چگونه است، برای پزشک کافی نیست. او باید تمام شرایط بیمار و سوابق بیماری‌های او را بررسی کند.

به‌عنوان‌مثال پزشک باید شرایط ریوی و قلبی، عروقی بیمار را به‌خوبی بررسی کند. دلیل این است که در طولِ پروسه جراحی یا همان عمل کیست تخمدان با لیزر، از گاز دی‌اکسیدکربن استفاده می‌شود؛ به این صورت که این گاز درون شکم بیمار منتشر خواهد شد. باتوجه‌به برعکس شدن بیمار امکان فشار بر روی قلب او وجود دارد. یا این که پزشک باید دارو‌های بیمار‌های دیگر فرد را چک کند تا در صورت استفاده از مواد بیهوشی یا گاز موجود مشکلی برای فرد ایجاد نشود.

دوره نقاهت عمل کیست تخمدان در روش لیزر چندروزه است؟

با این که در مطالب فوق بیان کردیم که بیمار بعد از انجام عمل کیست تخمدان با لیزر می‌تواند فعالیت‌های خود را به‌راحتی انجام دهد؛ اما باید این نکته را در نظر بگیرید که شرایط جسمانی هر فردی با دیگران متفاوت است. به همین علت دوره نقاهت عمل جراحی‌کردن کیست در درون تخمدان به‌وسیله لیزر در هر بیمار با بیماران دیگر تفاوت داشته باشد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت دوره درمان عمل کیست تخمدان با لیزر در هر بیمار به شرایط جسمانی او بستگی دارد. در بسیاری از مواقع دیده شده که بیمار بعد از انجام این عمل و بازگشت به منزل به‌راحتی توانسته فعالیت‌های خود را بدون کمک دیگران انجام دهد. در برخی موارد نیز افراد به دلیل داشتن ضعف بدنی به چند روز زمان برای استراحت نیاز داشته‌اند.

از طرف دیگر برخی از بیماران به دلیل دریافت گاز حین انجام عمل کیست تخمدان با لیزر، دچار ناراحتی و درد خفیف در ناحیه شکم خواهند شد. این عوارض کاملاً طبیعی است و پس از گذشت چند روز از بین می‌رود. ورود این گاز به بدن می‌تواند علائم دیگری همچون کتف درد یا گردن درد را نیز به همراه داشته باشد. با جذب‌شدن این گاز بعد از چند روز تمامی این علائم از بین خواهند رفت.

درصورتی‌که در دوره نقاهت عمل کیست تخمدان با لیزر هر یک از علائم فوق را داشتید، بدین منظور تنها لازم است که تا چند روز به پهلوی خود دراز بکشید تا این درد‌ها رفع شوند. همچنین پزشک در خصوص برای شما مسکن‌هایی تجویز می‌کند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نشانه‌‌های خطرناک پس از دوران بعد از عمل چیست؟

پس از انجام عمل کیست تخمدان با لیزر، ممکن است بیمار علائمی داشته باشد که بسیاری از آن‌ها طبیعی هستند و برخی می‌توانند نشانه‌های خطرناکی باشند. در صورتی عمل کیست تخمدان با لیزر را انجام داده‌اید و یکی از علائم زیر را داشتید باید سریعاً به پزشک خود مراجعه نمایید تا مشکل شما رفع شود. از مهم‌ترین علائم خطرناک جراحی‌کردن کیست در تخمدان با لیزر می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • ناحیه‌های برش خورده دچار تورم و خونریزی شدید شدند.
  • خونریزی شدید در ناحیه واژن
  • مشکل در دفع ادرار
  • داشتن علایمی همچون حالت تهوع و استفراغ یا تب و لرز برای طولانی‌مدت
  • درد‌های شکمی شدید
  • احساس تنگی نفس و سرفه‌های مداوم
  • خونریزی شدید در زمان قاعدگی

نکات لازم قبل از انجام عمل کیست تخمدان در روش لیزر چیست؟

رعایت برخی نکات قبل از انجام عمل کیست تخمدان با لیزر لازم و ضروری است. مهم‌ترین نکات و مراقبت‌های قبل از انجام عمل لیزرکردن کیست درون تخمدان، به شرح زیر هستند.

  • انتخاب یک پزشک متخصص و حرفه‌ای.
  • انجام و ارائه تمامی آزمایش‌ها و عکس‌برداری‌های تجویز شده از طرف پزشک برای انتخاب بهترین روش درمان.
  • در روز عمل کیست تخمدان با لیزر بیمار باید ناشتا باشد. پزشک معمولاً به بیمار توصیه می‌کند که تقریباً ۱۲ ساعت
  • قبل از عمل خود چیزی نخورد.
  • در صورت مصرف دخانیات یا مواد مخدر خاصی باید به پزشک اطلاع دهید.
  • پس از پایان دوره قاعدگی خود؛ این جراحی را انجام دهید.

مراقبت‌های پس از انجام عمل کیست تخمدان در روش لیزر چیست؟

مراقبت‌هایی نیز بعد از انجام عمل کیست تخمدان با لیزر وجود دارد که بیمار باید حتماً آن‌ها را رعایت کند تا بتواند بهترین نتیجه را دریافت نماید. از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از انجام عمل‌ کیست تخمدان با لیزر، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • در صورت تشخیص پزشک شخص باید بعد از انجام عمل کیست تخمدان با لیزر به‌خوبی استراحت کند. ممکن است بیمار بر اساس شرایط جسمانی، نیاز داشته باشد تا چندین روز فعالیت‌های روزانه را انجام ندهد.
  • پزشک برای پیشگیری از عفونت در نواحی برش خورده، آنتی بیوتیک‌های مختلفی را برای شما تجویز می‌کند. تمام دارو‌ها را در زمان مشخص مصرف کنید تا دچار عوارض پس از آن و درد‌های بعد از عمل نشوید.
  • به مدت یک هفته بعد از انجام عمل کیست درون تخمدان با لیزر از بلندکردن اجسام سنگین و انجام ورزش‌های سنگین و طولانی پرهیز کنید.
  • محل زخم‌ها و برش‌های شکم را به‌صورت مرتب ضدعفونی کنید. پس از ضدعفونی‌کردن این ناحیه آن بخش را تمیز و خشک نگه دارید.
  • ۴۸ ساعت پس از انجام عمل کیست تخمدان با لیزر از نوشیدن مشروبات الکلی و مایعات گازدار خودداری کنید. در غیر این صورت روند بهبودی شما کندتر خواهد شد.
  • پس از جراحی از غذا‌های سبک و کم‌نمک مصرف کنید (بخصوص تا دو هفته بعد از عمل).
  • تا یک هفته که از عملتان گذشت؛ به‌هیچ‌عنوان رابطه جنسی نداشته باشید.

سخن آخر

عمل کیست تخمدان با لیزر چگونه است؟ این یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که بیماران مبتلا به کیست در تخمدان در ذهن دارند. همان‌طور که در طی مطالب فوق بیان کردیم، عمل کیست تخمدان با لیزر یکی از روش‌های درمانی ازبین‌بردن کیست‌های تخمدان است. اگر تابه‌حال فیلم عمل کیست تخمدان با لیزر را دیده باشید، متوجه شده‌اید که در طی این عمل برش‌های بسیار کوچکی روی شکم ایجاد می‌شوند.

بنابراین می‌توان گفت که این یک روش نیمه تهاجمی است. این عمل مزایای زیادی برای بیماران به همراه دارد که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم. یکی از مهم‌ترین مزیت این روش هزینه عمل‌کردن کیست درون تخمدان با لیزر است که در مقایسه با دیگر روش‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. تمام دغدغه ما در دکتر زنان کلینیک، سلامت شماست. برای دریافت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید