بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران

باتوجه به شیوع گسترده کیست، بسیار مهم است که در صورت بروز علائم کیست مانند دردهای لگنی، تغییرات پریودی و .  .  .   به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران مراجعه کنید.   بهترین دکتر زنان در تهران پزشکی است که علاوه بر دانش کافی، قدرت تشخیص بسیار بالایی داشته و با توجه به علائم و نتایج آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی، بتواند بهترین و دقیق‌ترین تشخیص را در زمان مناسب انجام دهد.

یکی از بیماری‌های زنانه که بسیاری از بانوان را بخصوص در سنین باروری درگیر می‌کند، کیست است.  کیست تخمدان بسته به اینکه از نوع ساده یا پیچیده باشد و ازنظر تخصصی در کدام یک از دسته‌های انواع کیست قرار بگیرد، تشخیص و درمان‌های متفاوتی دارد.  دکتر زنان خوب برای کیست تخمدان همیشه توصیه می‌کند که خانم‌ها حداقل از سنین ۲۰ الی ۲۱ سالگی معاینات دوره‌ای منظم را نزد یک دکتر برای کیست تخمدان ، در یک مرکز تخصصی معتبر و مجهز زنان، انجام دهند تا در صورت بروز مواردی مانند کیست، عارضع مورد نظر زودتر تشخیص داده شده و درمان مؤثر انجام شود.

سهل‌انگاری در درمان کیست تخمدان، می‌تواند منجر به عوارض ناگواری مانند اجبار در برداشتن تخمدان‌ها و از بین رفتن توانایی بارداری شما شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد دکتر زنان خوب برای کیست تخمدان و اینکه این بیماری چطور اتفاق می‌افتد، چطور تشخیص داده می‌شود و چگونه درمان خواهد شد به شما بدهیم.


The-best-gynecologist-for-ovarian-cyst-in-Tehran

فهرست مطالب

بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران کیست؟

کیست کیسه‌ای پر از مایع یا مواد تقریباً نیمه جامد است که بر روی یک یا هر دو تخمدان و یا درون یکی از تخمدان‌ها تشکیل می‌شود.   تخمدان‌ها اندام‌های کوچکی در لگن زن هستند که هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون را ترشح می‌کنند و سلول‌های تخمک را نگه می‌دارند.  سپس آن‌ها را رشد داده و در هر سیکل قاعدگی، یکی از تخمک‌های قابل باروری را در زمان تخمک‌گذاری آزاد می‌کنند که تا ۲۴ ساعت فعال است و اگر در این زمان با اسپرم مناسبی ملاقات داشته باشد، عمل لقاح و بعدازآن فرایند بارداری صورت می‌گیرد.  کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارند که بسیاری از آن‌ها طبیعی و بی‌ضرر یا به‌عبارتی ‌دیگر خوش‌خیم هستند.

کیست‌های عملکردی کیست‌های طبیعی هستند که در بدن اکثر بانوان، درنتیجه تخمک‌گذاری در هر سیکل ایجاد می‌شوند و به‌طورکلی با گذشت زمان، معمولاً در عرض ۶۰ روز، بدون درمان خاصی کوچک شده و از بین می‌روند و عارضه خاصی را هم ایجاد نخواهند کرد. کیست‌های عملکردی تخمدان که نسبتاً هم شایع هستند، نباید با سایر انواع کیست‌هایی که مرتبط با یک بیماری جدی هستند، اشتباه گرفته شوند. به همین دلیل ما تأکید می‌کنیم، برای درمان کیست باید به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران مراجعه کنید که از دانش، تجربه و قدرت تشخیص بسیار خوبی برخوردار باشد تا اشتباهی در تشخیص و درمان شما صورت نگیرد.

شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و سرطان تخمدان نیز می‌توانند به دلیل رشد توده‌هایی روی تخمدان‌ها ایجاد شوند و درمان کیست‌های خوش خیم و بدخیم متفاوت است.  دکتر زنان خوب برای کیست تخمدان کسی است که بتواند با دانش و تجربه‌ای که دارد، از طریق معاینات مورد نیاز و آزمایشات لازم در زمان مناسب، بهترین تشخیص را برایتان انجام دهد.

همچنین دکتر برای کیست تخمدان که کیست را تشخیص می‌دهد و می‌خواهد آن را درمان کند، باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد تا شما بتوانید در طول درمان، احساس خوبی نسبت به او داشته باشید.  وی باید گوش شنوا داشته باشد و به تمامی نگرانی‌ها و سوالاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند، به‌خوبی گوش داده و پاسخ‌های واضح و قابل فهمی را به شما ارائه نماید.   همچنین باید از مهارت‌های فیزیکی بالایی برای انجام برخی روش‌های درمان کیست، مانند جراحی برخوردار باشد.  از طرفی دکتر زنان خوب برای کیست تخمدان فردی است که در یک مرکز تخصصی معتبر، مجهز و با سابقه فعالیت می‌کند که می‌تواند در یک محیط کاملاً استریل، بهترین و جدیدترین درمان‌ها را به شما ارائه دهد.

کیست از دید بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران

تخمدان‌ها بخشی از دستگاه تناسلی زنان هستند که در قسمت پایین شکم، در دو طرف رحم قرار دارند.   هر زن دو تخمدان دارد که تخمک و همچنین هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند. گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است به‌طور غیرطبیعی کیسه‌ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد به نام کیست، روی یکی از تخمدان‌ها ایجاد شود.  بسیاری از زنان در طول زندگی خود حداقل کیست‌های عملکردی طبیعی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم را تجربه می‌کنند.   در بیشتر موارد، کیست‌ها بدون درد هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. به همین دلیل تأکید می‌شود که حتماً آزمایشات غربالگری لازم در سنین باروری و بعدازآن انجام شوند تا در صورت وجود کیست تخمدان، این بیماری توسط دکتر زنان متخصص کیست تخمدان در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان شود و خطرات ناشی از عدم درمان مانند پارگی ناگهانی کیست، خونریزی شدید و .  .  .   ایجاد نگردد.

انواع کیست از نظر دکتر زنان خوب برای کیست تخمدان کدامند؟

انواع مختلفی از کیست‌های تخمدان وجود دارند که از آن جمله می‌توان به کیست درموئید و کیست اندومتریوما اشاره کرد.   بااین‌حال، کیست‌های عملکردی متداول‌ترین نوع هستند. خود کیست عملکردی به دو نوع کیست فولیکول و کیست جسم زرد تقسیم می‌شود که در زیر آن‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد:

 کیست فولیکولی

در طول هر چرخه از قاعدگی یک زن، تخمک‌ها در کیسه‌ای به نام فولیکول رشد خواهند کرد.   این کیسه در داخل تخمدان‌ها قرار گرفته است. در بیشتر موارد در دوران تخمک‌گذاری زن، این فولیکول یا کیسه باز می‌شود و تخمک قابل باروری را آزاد می‌کند؛ اما اگر فولیکول باز نشود، مایع داخل فولیکول محبوس شده و به شکل یک کیست روی تخمدان باقی می‌ماند.

 کیست جسم زرد

کیسه‌های فولیکولی معمولاً پس از آزادسازی تخمک به‌طور طبیعی حل می‌شوند؛ اما اگر توده حل نشود و فولیکول‌ها نیز باز نشوند، مایع اضافی در داخل کیسه ایجاد می‌شود و این تجمع مایع کیست جسم زرد را ایجاد خواهد کرد.  سایر کیست‌های تخمدان که می‌توانند خطرات بیشتری را ایجاد کنند، عبارت‌اند از:

 کیست‌های درموئید

کیست‌های درموئید توده‌های کیسه مانندی هستند که روی تخمدان‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند حاوی مو، چربی و سایر بافت‌ها باشند.  این نوع کیست، دیگر طبیعی نیست و باید توسط دکتر زنان خوب برای کیست تخمدان تشخیص داده شده و درمان شود.

 سیستادنوما

این نوع کیست، یک رشد غیر سرطانی توده‌ای است که می‌تواند در سطح خارجی تخمدان‌ها ایجاد شود.

 آندومتریوم

آندومتریوم به بافت‌هایی گفته می‌شود که به‌طورمعمول در داخل رحم رشد می‌کنند؛ اما درصورتی‌که خارج از رحم رشد کنند و به تخمدان‌ها بچسبند، می‌توانند مانند یک کیست عمل کنند و باید حتماً توسط دکتر برای کیست تخمدان در تهران یا سایر شهرستان‌ها تشخیص داده شده و درمان شود.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک

برخی از زنان دچار نوعی بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. این وضعیت به این معنی است که تخمدان‌ها حاوی تعداد زیادی کیست کوچک می‌باشند.  وقتی اندازه یا تعداد این کیست‌ها در صورت عدم مراجعه به‌موقع به دکتر زنان متخصص کیست تخمدان و عدم کنترل و درمان رشد کنند، می‌تواند باعث بزرگ شدن تخمدان‌ها شوn. ادامه پیدا کردن این وضعیت حتی می‌تواند منجر به ناباروری شود.

بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران چه علائم را جدی می‌پندارد؟

شناخت علائم کیست به شما کمک می‌کند تا به‌موقع به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران مراجعه کنید و درمان‌های لازم را دریافت نمایید.  البته این موضوع هم وجود دارد که اغلب اوقات، کیست علامت خاصی ایجاد نمی‌کند و ممکن است در سایر معاینات، مانند سونوگرافی‌های غربالگری، کیست‌ها تشخیص داده شوند.  بااین‌حال، علائم می‌توانند با رشد کیست خود را نمایان کنند. مهم‌ترین علائم کیست تخمدان که باید به آن‌ها توجه شود، عبارت‌اند از:

  • نفخ یا تورم شکم
  • حرکات روده دردناک
  • درد در ناحیه لگن، قبل از پریودی یا در طول آن
  • مقاربت دردناک
  • درد در ناحیه کمر یا ران
  • حساسیت سینه

تهوع و استفراغ علائم شدید کیست که نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی و اورژانس دارند نیز عبارت‌اند از:

  • درد شدید یا تیز لگن
  • تب
  • غش یا سرگیجه
  • تنفس سریع و پی‌درپیاین علائم در واقع می‌توانند نشان‌دهنده پارگی کیست یا پیچ‌خوردگی تخمدان باشند.

در هر دوی این شرایط، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی و حتی گاهاً جراحی سریع وجود دارد و در صورت عدم درمان به‌موقع می‌توانند عواقب جدی برای بیمار داشته باشند.

بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران چه عوارضی را شناسایی می‌کند؟

خبر خوب این است که اکثر کیست‌های تخمدان غیر سرطانی و خوش‌خیم هستند و با مراجعه به‌موقع به دکتر زنان متخصص کیست تخمدان ، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را درمان نمود.  این کیست‌ها علائم اندکی دارند و زیاد بیمار را آزار نمی‌دهند؛ اما در موارد نادر، پزشک ممکن است یک توده سرطانی تخمدان کیستیک را در طی یک معاینه معمولی تشخیص دهد که نیاز به تشخیص و درمان‌های تخصصی‌تری برای آن وجود دارد و سریعاً باید روند درمان آغاز شود.

پیچ‌خوردگی تخمدان یکی دیگر از عوارض نادر کیست‌های تخمدان است که ممکن است برای بیمار ایجاد شود.   پیچ‌خوردگی تخمدان به این معنی است که یک کیست بزرگ باعث پیچ خوردن یا حرکت تخمدان از موقعیت اصلی خود شده است.  در این شرایط، خون‌رسانی طبیعی به تخمدان قطع می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث آسیب یا مرگ بافت تخمدان شود.

اگرچه این حالت غیرمعمول است، اما تقریباً ۳ درصد از جراحی‌های اورژانسی زنان را تشکیل می‌دهد.  عدم درمان به‌موقع کیست‌ها توسط دکتر زنان متخصص کیست تخمدان و پارگی ناگهانی آن می‌تواند باعث درد شدید و خونریزی داخلی شود.   این عارضه خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و در صورت عدم درمان، می‌تواند تهدید کننده زندگی بیمار نیز باشد.

دکتر برای کیست تخمدان چه رویکردهای تشخیصی اتخاذ می‌کند؟

معمولاً بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران که می‌تواند همان متخصص زنان شما برای معاینات دوره‌ای نیز باشد، کیست را در طول معاینه معمول لگن تشخیص می‌دهد.  پزشک ممکن است متوجه تورم در یکی از تخمدان‌های شما شود و برای تأیید وجود کیست، آزمایش سونوگرافی را برایتان تجویز می‌کند.

آزمایش اولتراسوند (سونوگرافی)

یک آزمایش تصویربرداری قوی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از اندام‌های داخلی شما استفاده می‌کند.  آزمایشات اولتراسوند به تعیین اندازه، محل، شکل و ترکیب (جامد یا مایع پر شده) کیست‌های تخمدان کمک می‌کند.  گاهی دکتر زنان متخصص کیست تخمدان تشخیص می‌دهد که شما به اسکن‌ها و آزمایشات تخصصی‌تری برای مشخص شدن کیست و ویژگی‌های آن نیاز دارید و آن‌ها را برایتان تجویز می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

سی‌تی‌اسکن

سی‌تی‌اسکن دستگاه تصویربرداری از بدن است که برای ایجاد تصاویر مقطعی واضح از اندام‌های داخلی از آن استفاده می‌شود.   MRIام آر آی آزمایشی بسیار دقیق است که از میدان‌های مغناطیسی برای تولید تصاویر عمیق، از بافت‌ها و اندام‌های داخلی استفاده می‌کند.  ازآنجایی‌که اکثر کیست‌ها که جزء کیست‌های عملکردی هستند، پس از چند هفته یا چند ماه ناپدید می‌شوند، ممکن است پزشک شما بلافاصله پس از تشخیص، برنامه درمانی را توصیه نکند.

در عوض، ممکن است تکرار آزمایش اولتراسوند را در چند هفته یا چند ماه بعد برای بررسی وضعیت شما تجویز کند تا وضعیت کیست، مشخص شود.  البته دکتر زنان متخصص کیست تخمدان می‌داند که چه شرایطی نیاز به انتظار برای تشخیص دقیق‌تر دارد و چه شرایطی نیاز به درمان سریع دارد. اگر در هنگام تکرار آزمایش هیچ تغییری در وضعیت شما وجود نداشته باشد یا اندازه کیست افزایش نیابد، دکتر زنان متخصص کیست تخمدان آزمایش‌های اضافی را برای تعیین علل دیگر وجود علائم در شما درخواست می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

  • تست بارداری برای اطمینان از اینکه باردار نیستید.
  • آزمایشات هورمونی برای بررسی مسائل مرتبط با تعادل هورمون‌های مهم زنانه، مانند استروژن یا پروژسترون که نباید در بدن کمتر یا بیشتر از حد مشخصی باشند. در غیر این صورت می‌توانند باعث عدم تعادل هورمون‌ها شده و علائم زیادی را ایجاد کنند.
  • آزمایش خون CA125 برای غربالگری سرطان تخمدان

درمان‌های پیشنهادی از سوی دکتر زنان متخصص کیست تخمدان چیست؟

تنها کسی که می‌تواند بهترین روش درمان کیست‌های تخمدان را به شما ارائه دهد، دکتر زنان متخصص کیست تخمدان است که بعد از تشخیص دقیق، روند درمانی مناسب را با توجه به شرایط کیست مانند خوش‌خیم یا بدخیم بودن آن، نوع آن، اندازه و شکل توده و . . .  شروع می‌کند.  اگر کیست به‌خودی‌خود از بین نرفت یا بزرگ‌تر شد، پزشک ممکن است از روش‌های زیر برای کوچک کردن و از بین بردن کیست‌های تخمدان استفاده کند

 قرص‌های ضدبارداری

اگر کیست‌های تخمدانی مکرر داشته باشید، پزشک می‌تواند داروهای ضدبارداری خوراکی را برای توقف تخمک‌گذاری و جلوگیری از ایجاد مجدد کیست‌ها تجویز کند. داروهای ضدبارداری دارای این مزیت هستند که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش خواهند داد.   توجه داشته باشید که حتی بعد از سال‌های باروری، این خطرات وجود دارند و خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان یائسه بیشتر هم می‌شود.   

لاپاراسکوپی

اگر کیست شما کوچک باشد و نتیجه آزمایش نشان دهد که توده سرطانی وجود ندارد، پزشک می‌تواند با انجام لاپاراسکوپی که یک روش جراحی نیمه تهاجمی است، کیست را با جراحی خارج کند.  در این روش ساده و سرپایی، پزشک یک برش کوچک در نزدیکی ناف شما ایجاد می‌کند و سپس ابزار کوچکی را برای برداشتن کیست در شکم شما قرار می‌دهد.  بسیار مهم است که تشخیص دکتر صحیح باشد و توده سرطانی را از غیر سرطانی تشخیص دهد؛ زیرا اگر توده سرطانی باشد و به این روش تجزیه شود، می‌تواند به‌سرعت به قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا کند و تهدیدکننده زندگی است.

لاپاراتومی

اگر کیست بزرگی داشته باشید، دکتر برای کیست تخمدان می‌تواند کیست را از طریق یک برش بزرگ در شکم شما با جراحی باز خارج کند که به آن لاپاراتومی می‌گویند.  در این صورت بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران بلافاصله یک بیوپسی فوری انجام می‌دهد و اگر تشخیص دهد که کیست سرطانی است، ممکن است عمل هیسترکتومی را برای برداشتن تخمدان‌ها و رحم انجام دهد تا سلامت بیمار به خطر نیفتد.

نحوه پیشگیری از کیست توسط بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران

معمولاً ایجاد انواع کیست‌های تخمدان قابل پیشگیری نیستند.   بااین‌حال، معاینات دوره‌ای منظم زنان می‌تواند باعث تشخیص به هنگام کیست‌های تخمدان و درمان بهتر، توسط دکتر برای کیست تخمدان شود.   کیست‌های خوش‌خیم تخمدان سرطانی نمی‌شوند.  بااین‌حال، علائم سرطان تخمدان می‌تواند با علائم کیست مشابهت داشته باشد؛ بنابراین، مهم است که به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران مراجعه کرده و تشخیص صحیح را دریافت کنید.   پزشک خود را در مورد علائمی که ممکن است نشان‌دهنده وجود هر نوع مشکلی باشد و شما را ناراحت می‌کند، آگاه کنید تا به تشخیص دقیق‌تر او کمک کنید.

برخی از متداول‌ترین این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • تغییرات غیرطبیعی در چرخه قاعدگی شما
  • درد لگنی مداوم
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • احساس پری در شکم

علائم و علل ایجاد کیست‌های تخمدان پیچیده چیست؟

کیست‌های تخمدان پیچیده به کیست‌هایی گفته می‌شود که معمولاً طبیعی نیستند و نشان‌دهنده یک مشکل جدی می‌باشند که باید سریع‌تر، توسط دکتر برای کیست تخمدان معاینه و درمان شوند. اگرچه این نوع کیست‌ها نیز گاهی هیچ نوع علامتی ندارند، اما برخی از علائم شایع کیست پیچیده و خطرناک عبارت‌اند از:

  •  نفخ یا فشار در زیر شکم
  • درد زیر شکم
  •  تهوع و استفراغ بخصوص اگر کیست به دور تخمدان بپیچد.
  •  تکرر ادرار، اگر کیست به‌اندازه کافی بزرگ باشد که به مثانه شما فشار بیاورد.
  •  درد ناگهانی و شدید در صورت پارگی کیست

اگر تب، استفراغ یا درد شدید شکمی دارید، فوراً با دکتر برای کیست تخمدان خود تماس بگیرید و به اورژانس یا بیمارستانی که او به شما پیشنهاد می‌دهد، مراجعه نمایید.  اگر توده کیست مانند شما اندومتریوم باشد، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • دوره‌های دردناک
  •  درد هنگام مقاربت
  • ادرار دردناک و حرکات روده در طول قاعدگی
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • اسهال
  •  یبوست
  • مشکلات باروری

علل آن می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • معمولاً علت دقیقی را نمی‌توان برای وجود انواع کیست‌های عملکردی یا پیچیده تشخیص داد.
  • گاهی کیست‌های عملکردی به دلیل یک مشکل جزئی که معمولاً شامل تغییر هورمون‌ها می‌شود، در چرخه قاعدگی طبیعی شما ایجاد خواهند شد.  همچنین سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که باعث ایجاد بسیاری از کیست‌های کوچک و ساده در تخمدان می‌شود.
  • شایع‌ترین دلایل ایجاد انواع کیست‌ها را می‌توان عدم تعادل هورمونی و عدم توجه به درمان و مدیریت آن دانست.  همچنین اندومتریوما به دلیل شرایطی به نام آندومتریوز رخ می‌دهد که باعث می‌شود سلول‌های پوشش داخلی رحم به‌طور غیرطبیعی در خارج از رحم و روی تخمدان‌ها رشد کنند.
  •  این حالت ممکن است در قسمت‌های دیگر اندام تولید مثل مانند لوله‌های فالوپ نیز اتفاق بیفتد.
  •  کیست‌های سرطانی نیز زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های جهش‌یافته تخمدان شروع به رشد و تولید مثل غیرطبیعی می‌کنند.

افراد مستعد کیست‌ خطرناک از نظر بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران

انواع کیست تخمدان در زنانی که تخمک‌گذاری می‌کنند و در سنین باروری هستند، بسیار شایع است.   کمتر احتمال دارد که بعد از یائسگی دچار کیست شوید؛ اما باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید که اگر بعد از یائسگی دچار کیست تخمدان شوید، خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش پیدا می‌کند و حتماً باید تحت درمان دکتر برای کیست تخمدان قرار بگیرید.

بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران چگونه کیست‌های پیچیده را تشخیص می‌دهد؟

کیست‌های پیچیده حتماً باید توسط متخصص زنان حاذق و باتجربه بالا مورد معاینه و تشخیص قرار بگیرند تا نوع سرطانی و غیر سرطانی آن به‌طور دقیق مشخص شود.  اگر علائم کیست را تجربه کردید، در اسرع وقت به یک متخصص زنان خوب در یک مرکز معتبر مانند مرکز ما جهت ارزیابی دقیق و تشخیص درست مراجعه کنید.  اگر پزشک شما بعد از انجام معاینات فیزیکی و گرفتن شرح‌حال از علائم به وجود آمده مشکوک به کیست‌های خطرناک شود، از مواردی که قبلاً گفته شد برای تشخیص و درمان دقیق کیست ایجاد شده استفاده می‌کند.

سونوگرافی در تشخیص کیس‌های تخمدان

در روش سونوگرافی که متداول‌ترین روش تشخیص کیست‌های پیچیده و خطرناک است، از امواج صوتی برای تولید تصاویر واضح از تخمدان‌ها و ناحیه اطراف آن استفاده می‌شود که یک روش سریع، ایمن و بدون درد است.  اگر پزشک شما مشکوک به کیست تخمدان باشد، احتمالاً از سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی داخلی برای کمک به شناسایی کیست استفاده خواهد کرد.  برای انجام این نوع سونوگرافی، باید مانند زمان معاینه لگنی به پشت بر روی میز مورد نظر در کنار دستگاه دراز کشیده و پاهای خود را در رکاب قرار ‌دهید.

پزشک یا تکنسین انجام دهنده این تست، مبدل را که شبیه یک میله بلند با سری گرد است تا حدود چند سانتیمتر در واژن فرو می‌کند تا تصاویری دقیق از تخمدان‌ها و رحم شما تولید شود.  این مبدل باریک‌تر از اسپکولوم است که پزشک شما برای تست پاپ استفاده می‌کند.   انجام این تست تنها چند دقیقه طول می‌کشد. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما معمولاً باعث درد نمی‌شود.  تصویربرداری اولتراسوند می‌تواند به تعیین محل، اندازه و شکل کیست کمک کند.

همچنین نوع کیست ازنظر سادگی یا پیچیده بودن را می‌تواند تا حدود زیادی مشخص کند. از طرفی ممکن است یک آزمایش خون جهت بررسی آنتی ژن سرطان ۱۲۵ (CA 125) برای شما تجویز شود.  این آنتی ژن پروتئینی است که مقدار آن در خون، می‌تواند در زنان مبتلا به سرطان تخمدان بالا باشد.  همچنین در صورت ابتلا به اندومتریوز یا قاعدگی‌های غیرطبیعی، CA 125 می‌تواند بالا باشد. سایر آزمایشات خون برای تعیین عدم تعادل هورمونی انجام خواهد شد.

کیست‌های پیچیده چه عوارضی دارند؟

کیست‌های پیچیده تخمدان، مانند درموئید و سیستادنوما، اگر به‌موقع توسط بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران تشخیص داده نشده و درمان نگردند، می‌توانند بیش‌ازحد بزرگ شوند.  این شرایط می‌تواند تخمدان شما را از جای طبیعی خود خارج کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد یک وضعیت بسیار دردناک به نام پیچ‌خوردگی تخمدان شود و در این صورت ممکن است تنها راه درمان، خارج کردن تخمدان باشد که قدرت باروری شما را کاهش می‌دهد.

کیست‌ها همچنین می‌توانند به مثانه شما فشار بیاورند و باعث تکرر ادرار شوند.  اگر کیست به طور ناگهانی پاره شود، ممکن است علائم زیر برایتان ایجاد گردد:

  • درد شدید شکم
  • یک تب ناگهانی
  • سرگیجه
  • تنفس سریع و پی‌درپی
  • استفراغ
  • خونریزی زیاد و غیرقابل‌کنترل در پریودی یا خونریزی در خارج از روزهای پریودی
  • حالت تهوع
  • حساسیت در ناحیه لگن یا شکم
  • احساس ضعف
  • افزایش درد در هنگام نشستن بخصوص هنگام اجابت مزاج
  • احساس پر یا سنگینی در لگن
  • درد شانه (اگر خونریزی زیاد داشته باشید)

اکثر کیست‌های تخمدان سرطانی نیستند، اما کیست‌های پیچیده تخمدان خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند؛ بنابراین در صورت بروز این علائم سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. پارگی کیست تخمدان همچنین می‌تواند باعث درد ناگهانی در ناحیه لگن شما شود. این نوع درد معمولاً تیز است و اغلب در سمت راست پایین ایجاد می‌شود؛ اما برخی از کیست‌ها، مانند آندومتریوما، می‌توانند با پارگی ناگهانی در هر دو طرف ایجاد درد نمایند. در این شرایط ممکن است بعد از رابطه جنسی یا هنگام ورزش، احساس درد شدیدی داشته باشید. انواع مختلفی از کیست‌ها که پاره می‌شوند ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی شما باعث درد شوند.

علل پارگی کیست تخمدان دقیقاً چیست؟

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم، اکثر کیست‌های تخمدان عملکردی بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی یک زن هستند و اکثراً خوش‌خیم یا غیر سرطانی می‌باشند.   کیست‌ها در صورت رشد و بزرگ شدن و عدم مراجعه به‌موقع به دکتر برای کیست تخمدان ممکن است دچار پارگی شوند؛ اما دلیل پارگی کیست معمولاً به‌طور دقیق مشخص نیست. بااین‌حال، برخی از عوامل احتمالی عبارت‌اند از:

  • اگر از قبل سابقه کیست تخمدان یا پارگی کیست تخمدان دارید، احتمال پارگی کیست تخمدان جدید در شما بیشتر است.
  • کیست‌ها ممکن است بعد از ورزش شدید و بعد از رابطه جنسی شدید پاره شوند.
  • کیست‌های بزرگ‌تر ممکن است با کوچک‌ترین فشار یا ضربه به راحتی پاره شوند.

بنابراین معاینات زنان و زایمان خود را به‌طور دوره‌ای و منظم انجام دهید تا بتوانید از کیست‌های تخمدان موجود و هر عامل خطری که ممکن است داشته باشید، قبل از ایجاد خطر آگاه شوید.

درمان کیست‌های پاره شده از سوی بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران

اگر علائم پارگی کیست تخمدان را تجربه کردید، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.   در این شرایط پزشک اورژانس سابقه پزشکی شما را می‌گیرد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. ممکن است چندین آزمایش برای تعیین علت درد انجام شود تا وضعیت شما مشخص گردد.   این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تست حاملگی
  • آزمایش خون کامل
  • آزمایش ادرار برای بررسی عفونت
  • سونوگرافی از لگن شما
  • سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی
  • جراحی لاپاراسکوپی برای اهداف تشخیصی

ممکن است نیاز باشد که با متخصص زنان شما تماس گرفته شود و یک جراحی اورژانسی و سریع برای خارج کردن کیست انجام شود؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه در این شرایط سهل‌انگاری نکنید و خیال نکنید با مصرف مسکن‌های قوی می‌توانید از این شرایط عبور کنید. عدم مراجعه به‌موقع به بیمارستان در این شرایط حتی می‌تواند خطر مرگ را در پی داشته باشد.  تفاوت پارگی کیست بدون عارضه و عارضه دار از دید بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهراندر بیشتر موارد، کیست تخمدان پاره شده بدون عارضه به‌صورت محافظه‌کارانه با مشاهده و داروی مسکن درمان می‌شود.

کیست‌های فانکشنال معمولاً در این دسته قرار می‌گیرند. اگر کیست پاره شده شما دارای عوارضی مانند از دست دادن خون شدید یا مداوم باشد، ممکن است پزشک متخصص یا دکتر برای کیست تخمدان بخواهد شما را برای درمان در بیمارستان بستری کند. در بیمارستان موارد زیر برای شما ارزیابی می‌شوند:

  • علائم حیاتی و نسبت گلبول‌های قرمز به حجم کل خون (هماتوکریت) کنترل می‌شود.
  • انجام اسکن‌های مکرر برای بررسی خونریزی داخلی (هموپریتونئوم) در فضای صفاقی بین پوشش دیواره شکم و اندام‌های داخلی
  • در صورت نیاز به خارج کردن کیست با روش‌های تهاجمی، جراحی برایتان تجویز می‌شود.

در چه شرایطی برای درمان کیست تخمدان نیاز به جراحی دارید؟

در برخی موارد وقتی خونریزی دائمی وجود دارد، جراحی لاپاراسکوپی ممکن است برای توقف خونریزی توصیه شود. عوامل دیگری که ممکن است نیاز به جراحی را نشان دهند، عبارت‌اند از:

  • کیست‌های بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر، بسته به نوع کیست
  • درد مداوم
  • احتمال اینکه توده‌های تصویربرداری شده ممکن است خوش‌خیم نباشند. برخی از کیست‌های بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر (حتی به‌اندازه ۱۰ سانتی‌متر) همیشه نیازی به جراحی ندارند. اگر در دوران پیش از یائسگی هستید، می‌توان برخی از کیست‌های ساده را با روش‌های دارویی مدیریت کرد.

در گذشته، کیست تخمدان پاره شده همراه با خونریزی و فشارخون پایین به‌طورمعمول با جراحی درمان می‌شد؛ اما بسته به نوع کیست، بسیاری از موارد پارگی کیست تخمدان اکنون به دلیل پیشرفت در فناوری تصویربرداری به‌صورت محافظه‌کارانه قابل مدیریت هستند. در مواردی که مشکلات احتمالی برخی از انواع کیست وجود دارد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از داروهای ضدبارداری خوراکی برای جلوگیری از تخمک‌گذاری و تشکیل کیست مجدد استفاده کنید؛ اما در شرایطی مانند پیچ‌خوردگی تخمدان‌ها یا بزرگی بیش‌ازحد کیست، گاهی چاره‌ای جز جراحی برای خارج کردن آن وجود ندارد.

عوارض ناشی از عدم مراجعه به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران ؟

در بیشتر موارد، کیست عملکردی تخمدان پاره شده خودبه‌خود از بین می‌رود و ممکن است حتی متوجه ایجاد آن نشوید؛ اما زمانی که شما درد و سایر علائم را دارید، بهتر است پزشکتان آن را بررسی کند. نادیده گرفتن علائم و درمان، می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:

  • اگر کیست شما خونریزی کند، ممکن است خونریزی بیش‌ازحد ایجاد شده و تهدید کننده زندگی است.
  • پارگی آندومتریوما نیز می‌تواند با خونریزی بیش‌ازحد همراه باشد.
  • اگر عفونت دارید، خطر گسترش آن وجود دارد. برای مثال، پاره شدن کیست درموئید ممکن است منجر به پریتونیت یا التهاب پرینه شود. این شرایط می‌تواند بدون درمان فوری تهدید کننده زندگی باشد.
  • کیست پاره شده می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی تخمدان شود و یک اورژانس پزشکی است.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید، اگرچه کیست تخمدان می‌تواند خوش‌خیم و یک مسئله بسیار ساده باشد که با برخی داروها برطرف می‌شود، اما گاهی نیز رشد بیش‌ازحد این کیست‌ها یا سرطانی بودن آن می‌تواند خطرات زیادی را برای شما ایجاد کند، اکثر کیست‌ها در عرض چند ماه ناپدید می‌شوند.  بااین‌حال، کیست تخمدان عود کننده می‌تواند در زنان یائسه و یا در سنین باروری با عدم تعادل هورمونی نیز ایجاد بشود.

در صورت عدم تشخیص صحیح و درمان، برخی از کیست‌ها می‌توانند باروری را کاهش دهند که در مورد آندومتریوما و سندرم تخمدان پلی کیستیک این مورد رایج است؛ بنابراین حتماً باید معاینات منظم دوره‌ای را نزد یک متخصص زنان خوب در یک مرکز تخصصی زنان معتبر انجام دهید و در صورت تشخیص کیستريال به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران مراجعه کنید که قدرت تشخیص بالا و تجربه و مهارت بالا در درمان انواع کیست‌ها داشته باشد.

 

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل برای وجود یا عدم وجود انواع کیست و نحوه درمان آن‌ها به مرکز تخصصی ما مراجعه کنید تا متخصصانی باتجربه و حاذق به کمک بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات بروز پزشکی کیست‌ها را تشخیص داده و مؤثرترین درمان را به شما ارائه دهند. جهت برقراری ارتباط با ما می‌توانید از لینک‌های سمت چپ صفحه استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید