خارش دهانه رحم

خارش دهانه رحم عارضه بسیار خطرناکی است که سلامت رحم زنان را تهدید می‌کند. این بیماری با نشانه‌های مانند رابطه جنسی دردناک و خونریزی غیر طبیعی مشاهده‌ می‌شود. در صورت بروز علائم این عارضه، بهتر است در اولین فرصت ممکن به یک کلینیک درمانی تخصصی مراجعه کنید. پزشک با شرح حال گیری و انجام تست‌های آزمایشگاهی، علت عارضه شما را تشخیص می‌دهد. شاید از خود سوال کنید که چه چیزی برای خارش دهانه رحم خوب است؟ چگونه می‌توان از ایجاد این بیماری پیشگیری کرد؟ در ادامه همراه ما باشید تا سوالات شما از نظر بهترین دکتر سرطان رحم در تهران را بررسی کنیم.

نشانه‌های اصلی خارش دهانه رحم

علائم خارش دهانه رحم پس از گذشت چند روز از ابتلا به این بیماری مشخص می‌شود. التهاب و خونریزی دردناک مهم‌ترین نشانه این عارضه است. در صورت مشاهده هر یک از علامت‌های زیر پیش از هر اقدام خودسرانه به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

● عامل بیماری‌زای خارش سرویکس در شرایط حاد باعث ایجاد زخم و تاول در این قسمت می‌شود.
● این بیماران خونریزی غیرطبیعی و همراه با درد فراوان را تجربه می‌کنند.
● انجام رابطه جنسی واژینال برای این افراد دردناک خواهد بود.
● وجود عامل بیماری‌زا در رحم باعث خروج ترشحات بدبو از مجرای واژن می‌شود.
● اختلال در دستگاه ادراری که به صورت درد در هنگام دفع ادرار یا نارسایی کلیوی مشاهده‌ می‌شود.
● انتشار درد مزمن یا شدید در ناحیه کمر و لگن
● دهانه واژن در این بیماران دارای التهاب است و به رنگ قرمز دیده می‌‌شود.
● اندام جنسی برخی بیماران مبتلا به خارش دهانه رحم نسبت به لمس حساسیت دارد.

 

دلایل خارش دهانه رحم

شناخت عوامل خطر خارش ناحیه رحم به شما کمک می‌کند که این عارضه را در مراحل اولیه تشخیص دهید و عامل ایجاد کننده را حذف کنید. فاکتورهایی مانند عفونت، یائسگی و استفاده از ترکیبات تحریک کننده نقش مهمی در ایجاد خارش سرویکس دارند. در ادامه مهم‌ترین عوامل خطر خارش در دهانه واژن را بررسی می‌کنیم.

مواد تحریک کننده شیمیایی
قرار گرفتن در معرض محرک‌های شیمیایی یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد خارش دهانه رحم است.امکان دارد این مواد تحریک کننده در لباس‌هایی که استفاده می‌کنید، وجود داشته باشند. جهت پیشگیری از بروز خارش در این ناحیه، مواد بهداشتی مانند صابون و اسپری‌های معطر را از مراکز معتبر تهیه کنید.
برخی از افراد نسبت به مصرف پماد و لوسیون در ناحیه تناسلی واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین پیش از مصرف این ترکیبات با پزشک خود مشورت کنید. همچنین استفاده از دستمال‌‌های کاغذی خوشبو یا پدهای بهداشتی معطر در برخی از زنان با واکنش‌های آلرژیک شدیدی همراه است.

خارش دهانه رحم با انتقال بیماری‌های مقاربتی
درصورت تجربه رابطه جنسی پرخطر، احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سوزاک و تبخال تناسلی افزایش می‌یابد. این بیماری‌های جنسی در صورت پیشروی، باعث ایجاد خارش در دهانه واژن می‌شوند‌. جهت پیشگیری از بروز چینن عارضه‌ای از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید.

شپش در ناحیه تناسلی
این حشرات کوچک قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند و به دلایل مختلف در ناحیه تناسلی برخی از بیماران رشد می‌کنند. پوست بدن انسان نسبت به ترکیبات موجود در بزاق شپش حساسیت نشان می‌دهد؛ در نتیجه احتمال بروز التهاب و خارش در این قسمت افزایش می‌یابد. علائم زنان مبتلا به شپش عانه در هنگام شب تشدید می‌شود؛ زیرا شپش‌ها در شب فعال‌تر هستند.

وجود بیماری واژینوز باکتریال
این بیماری یعنی مشکل واژینوز باکتریال عفونی بخاطر کاهش تعداد باکتری‌های مفید و افزایش تعداد باکتری‌های مضر در دستگاه تناسلی بیماران مشاهده می‌شود. مبتلایان واژینوز باکتریال خروج ترشحات سفید رنگ با بوی بسیار نامطبوع را مهم‌ترین نشانه این بیماری گزارش می‌دهند. خروج ترکیبات آبکی بدبو از واژن پس از انجام رابطه جنسی افزایش می‌یابد.

بیماری عفونت قارچی
پزشکان مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌های قوی را مهم‌ترین دلیل بروز عفونت قارچی معرفی می‌کنند‌. در طی این بیماری تعداد قارچ‌های مفید رحم کاهش می‌یابند و شرایط مناسبی جهت ایجاد بیماری قارچی ایجاد می‌شود. قسمت بیرونی اندام تناسلی این بیماران متورم است و در هنگام دفع ادرار یا انجام رابطه جنسی درد زیادی را تجربه می‌کنند. خروج ترکیبات سفید رنگ و بدبو از مجرای واژن یکی دیگر از نشانه‌های عفونت قارچی است.

بیماری لیکن اسکلروزوس
ایجاد لکه‌های پوستی سفید رنگ در ناحیه مقعد و واژن از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری خطرناک هستند. افراد مبتلا به لیکن اسکلروزوس رابطه‌ جنسی دردناک را تجربه می‌کنند و در معرض سرطان دهانه واژن نیز قرار دارند. پزشک متخصص زنان جهت کاهش خارش، ابتدا مصرف دوزهای مشخص کورتیکواستروئید را توصیه می‌کند.

قرار گرفتن در دوره یائسگی
ترشح هورمون جنسی استروژن در زنان یائسه به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. کمبود استروژن نیز باعث آتروفی و خارش غیر طبیعی دیواره رحم می‌شود. در صورت مشاهده علائم درد و خارش در یائسگی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصص زنان استفاده از روان کننده‌ پیش از شروع رابطه واژینال را پیشنهاد می‌دهد.

وجود برخی بیماری‌های پوستی
ابتلا به برخی از عارضه‌های پوستی علائم خارش نواحی رحم را تشدید می‌کند. اگزما یک بیماری عفونی است که باعث ایجاد جوش قرمز رنگ در واژن و بروز علائم خارش رحم می‌شود. جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های پوستی به بهداشت ناحیه تناسلی خود اهمیت دهید.

وجود تنش‌های محیطی
احساس اضطراب در طول روز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و نقش مهمی در بروز خارش رحم دارد. هنگامی که در یک شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرید، ترشح برخی هورمون‌ها افزایش می‌یابد که باعث کاهش مقاومت ایمنی بدن می‌شود. متخصص زنان عامل استرس را به تنهایی عامل بروز خارش در دهانه واژن معرفی نمی‌کند؛ بلکه آن را یک فاکتور تهدید کننده در نظر می‌گیرد.

سرطان فرج
خارش در دهانه رحم بیمار می‌تواند ناشی از وجود توده سرطانی در قسمت بیرونی دستگاه جنسی بیمار باشد. در طی این بیماری لبه‌های داخلی و خارجی رحم دچار خارش مزمن می‌شوند‌. برجستگی ناحیه فرج و خونریزی، مهم‌ترین نشانه‌های سرطان فرج هستند. جهت تشخیص خارش ناشی از سرطان‌ فرج به یک کلینیک درمانی تخصصی مراجعه کنید.

 

نحوه تشخیص دلایل خارش دهانه رحم

با مشاهده نشانه‌های خارش دهانه رحم در اولین فرصت ممکن باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید. جهت تشخیص دقیق‌تر بهتر است سابقه جنسی خود را به صورت کامل در اختیار پزشک قرار دهید. متخصص ضمن معاینه ساختار واژن و دیگر عوامل ظاهری، انجام تست‌های تشخیصی زیر را تجویز می‌کند.

● معاینه فیزیکی لگن
پزشک جهت انجام این تست با کمک ابزار اسپکولوم دهانه واژن را باز می‌کند و وضعیت درونی رحم را مورد بررسی قرار می‌دهد. در طی انجام این تست متخصص می‌تواند به خشکی یا کاهش ضخامت دیواره رحم پی ببرد. با انجام این تست تشخیصی عارضه خاصی سلامتی شما را تهدید نمی‌کند.

● نمونه برداری
متخصص زنان پس از معاینه وضعیت رحم جهت تشخیص دقیق‌تر از ترشحات واژن یا یافت دیواره دهانه واژن نمونه برداری می‌کند. در مرحله بعدی نمونه موجود در آزمایشگاه از نظر وجود عامل عفونی بررسی می‌شود.

● تعیین میزان اسیدیته واژن
پزشک در طی انجام این تست به کمک ابزارهای مخصوص میزان PH واژن را اندازه گیری می‌کند.‌ نتایج حاصل از انجام این تست در تشخیص عامل بیماری‌زای تریکومونیازیس اهمیت بالایی دارد.

چه چیزی برای خارش دهانه رحم خوب است؟

با انجام برخی روش‌های خانگی می‌‌توانید علائم خفیف خارش رحم را درمان کنید. البته در صورتی که نشانه‌های خارش در شما شدید است؛ پیش از انجام هر اقدام خودسرانه باید توسط متخصص زنان ویزیت شوید‌. در ادامه بهترین درمان‌های خانگی جهت کاهش نشانه‌های خارش در دهانه رحم را به شما آموزش می‌دهیم.

جوش شیرین؛ دشمن اصلی قارچ و باکتری
جوش شیرین خاصیت میکروب کشی بالایی دارد و عفونت‌های قارچی موجود در دهانه واژن را از بین می‌برد. در صورتی که دهانه واژن خارش داشت، وان حمام را از آب پر کنید و مقدار کمی جوش شیرین در آن بریزید. پس از حل شدن جوش شیرین، به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه در وان حمام بنشیند تا دهانه واژن شما در تماس با محلول جوش شیرین قرار بگیرد.

درمان خانگی خاریدن دهانه رحم با لبنیات پروبیوتیکی
مصرف لبنیات پروبیوتیکی تعداد باکتری‌های مفید رحم را افزایش می‌دهد و از بروز خارش در این ناحیه پیشگیری می‌کند. ماست یونانی یکی از بهترین ترکیبات پروبیوتیکی است که استفاده از آن علائم خارش واژن و رحم را کاهش می‌دهد. برای انجام این کار ماست یونانی را با عسل مخلوط کنید و به مدت چند دقیقه در قسمت دهانه واژن خود قرار دهید.

لباس‌های نخی بپوشید
با استفاده از لباس‌های نخی قسمت خارجی دهانه واژن در معرض هوای تازه قرار می‌گیرد. در این صورت شرایط رشد عفونت‌های قارچی از بین می‌رود؛ زیرا عوامل قارچی جهت زنده ماندن به هوای مرطوب نیاز دارند.

رفع نشانه‌های خاریدن دهانه واژن با سرکه سفید
سرکه به دلیل خاصیت اسیدی توانایی بالایی جهت مبارزه با عوامل بیماری‌زا در ناحیه رحم دارد. جهت کاهش نشانه‌های خارش در دهانه واژن یک فنجان سرکه سیب را در وان حمام بریزید و با آب ولرم مخلوط کنید. در مرحله بعد به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه در وان حمام بنشینید تا به اثربخشی محلول سرکه پی ببرید.

روغن نارگیل برای مبارزه با خارش رحم
ترکیبات موجود در روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی دارند و از رشد عامل بیماری‌زا در رحم جلوگیری می‌کنند. جهت انجام این کار روغن نارگیل را به کمک سرنگ مستقیما به درون دهانه واژن بریزید. استفاده از روغن‌های نارگیل تقلبی باعث بروز عفونت می شود و علائم خارش را تشدید می‌کند.

درمان خانگی خاریدن دهانه واژن با کمک شیر
سیر تازه خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد عوامل بیماری‌زا در رحم جلوگیری می‌کند. جهت انجام این کار یک حبه سیر تازه را به مدت ۸-۱۲ ساعت درون دهانه واژن قرار دهید. البته سیر تنها زمانی اثربخش خواهد بود که بیماری قارچی رحم در مراحل اولیه باشد.

گلاب طبیعی؛ داروی خانگی خارش در دهانه رحم
ترکیبات موجود در گلاب طبیعی خاصیت ضد میکروبی دارند و از رشد باکتری و قارچ در رحم جلوگیری می‌کنند. جهت رفع علائم خفیف خارش دهانه واژن، ناحیه تناسلی را با استفاده از گلاب طبیعی شست و شو دهید. برای انجام این کار از گلاب طبیعی استفاده کنید؛ در غیر این صورت امکان دارد که علائم خارش واژن تشدید شود.
از ژل آلوئه ورا استفاده کنید
ژل موضعی آلوئه ورا باعث طراوت پوست می‌شود و مواد معدنی مورد نیاز سلول‌های پوششی را تأمین می‌کند. جهت پیشگیری از خارش و خشکی دهانه واژن پماد آلوئه ورا را به ناحیه دهانه واژن بمالید.

 

رفع دلایل خارش دهانه رحم با مصرف دارو

پزشک متخصص پس از معاینه دهانه واژن و بررسی نتایج تست‌های آزمایشگاهی، شیوه مناسبی را جهت درمان خارش نواحی رحم انتخاب می‌کند. متخصص زنان جهت رفع خارش رحم، مصرف داروهای مختلف را پیشنهاد می‌دهد‌. در ادامه رفع علائم خارش واژن و رحم با کمک دارو درمانی را بررسی می‌کنیم.

● درمان عفونت‌های قارچی
پزشک زنان درصورتی که خارش رحم را ناشی از وجود مخمرهای قارچی تشخیص دهد، داروهای ضد قارچی را به صورت خوراکی یا موضوعی تجویز می‌کند. کرم موضعی کلوتریمازول یکی از رایج‌ترین داروهایی است که علائم خارش را کاهش می‌دهد.

● درمان واژینوز باکتریایی
هنگامی که تعداد باکتری‌های مضر موجود در دهانه رحم افزایش پیدا کند، احتمال بروز عفونت باکتریایی وجود دارد. پزشک جهت از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زای موجود در دهانه واژن، مصرف انواع داروهای آنتی بیوتیک ر تجویز می‌کند. داروهای آنتی بیوتیک را تنها با مشورت پزشک

● درمان بیماری‌های مقاربتی
انواع عارضه‌های مقاربتی ناشی از وجود عوامل قارچی، انگلی و میکروبی هستند. جهت تشخیص علت بیماری خود به یک مرکز درمانی مراجعه کنید و طبق نظر پزشک تست‌های لازم را انجام دهید. پزشک در صورت تشخیص وجود عامل بیماری‌زا، مصرف داروهای آنتی بیوتیکی را تجویز می‌کند. جهت افزایش اثربخشی داروها، بهتر است تا پایان دوره درمان رابطه جنسی نداشته باشید.

● درمان خارش کردن دهانه رحم ناشی از یائسگی
مهم‌ترین دلیل خارش سرویکس در بیماران یائسه، وجود استروژن ناکافی است. پزشک جهت رفع علائم خارش در زنان یائسه مصرف پماد‌های موضعی استروژنی را پیشنهاد می‌دهد. مصرف دقیق داروهای استروژنی باعث افزایش طراوت رحم و واژن می‌شود.

 

عوارض ناشی از خارش دهانه رحم

در صورتی که علت خارش رحم به درستی درمان نشود عوارض بسیاری سلامت بیمار را تهدید خواهد کرد. جهت پیشگیری از بروز این عارضه‌های خطرناک، به یک کلینیک درمانی معتبر مراجعه کنید تا عامل بیماری‌زای رحم شما به درستی تشخیص داده شود. در ادامه مهم‌ترین عوارض خارش در دهانه رحم را بررسی می‌کنیم.

● اختلال در بارداری
عدم درمان خارش رحم باعث ایجاد نارسایی در این ناحیه می‌شود و احتمال زایمان خطرناک در مادر افزایش می‌یابد. تولد جنین با وزن پایین یا مرده زایی از مهم‌ترین عارضه‌های خارش سرویکس در بارداری هستند.

● بروز سرطان دهانه واژن
عوامل بیماری‌زای میکروبی و قارچی بر عملکرد سلول‌های دهانه واژن تاثیر منفی دارند و احتمال ایجاد سرطان در این اندام را افزایش می‌دهند. بسیاری از بیمارانی که سابقه خارش کردن دهانه رحم را داشته‌اند در معرض ابتلا به سرطان‌های رحمی قرار دارند.

● انتقال بیماری به شریک جنسی
زنان مبتلا به این عارضه می‌‌توانند انواع بیماری‌های عفونی و قارچی را به شریک جنسی خود انتقال دهند. برخی از بیماران که علائمی آشکاری ندارند، به صورت ناخواسته‌ شریک جنسی خود را بیمار می‌کنند.

● بروز بیماری التهاب لگن
درصورتی که عامل مضر باکتریایی درمان نشود، احتمال بروز بیماری التهاب لگن افزایش می‌یابد. در این صورت دیگر اندام‌های موجود در ناحیه شکم نیز در معرض عفونی شدن قرار می‌گیرند. ایجاد حاملگی خارج رحمی مهم‌ترین عارضه این بیماری است.

 

جلوگیری از بروز خارش دهانه رحم

با انجام برخی اقدامات ساده در طول روز می‌توانید احتمال بروز خارش رحم را کاهش دهید. برای این کار رژیم غذایی خود را کنترل کنید و در طول روز از لباس‌های نخی استفاده کنید. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که رعایت آن‌ها باعث جلوگیری از خارش سرویکس می‌‌شود را بررسی می‌کنیم.

● به نظافت اندام جنسی خود اهمیت دهید و از ایجاد رطوبت زیاد در این ناحیه جلوگیری کنید.
● در طول روز لباس‌های خنک بپوشید تا دهانه واژن شما در تماس با هوای تازه باشد.
● جهت نظافت یا خوشبو کردن واژن از مواد شیمیایی استفاده‌ نکنید و این ناحیه را تنها با آب ولرم بشویید.
● از دوش واژینال استفاده نکنید؛ انجام این کار باکتری‌های مفید واژن را کاهش می‌دهد.
● در صورت احساس خارش خفیف، به ناحیه جنسی خود دست نزنید؛ دستکاری اندام جنسی باعث تشدید علائم خارش می‌‌شود.
● استفاده از کاندوم احتمال انتقال بیماری عفونی به شریک جنسی را کاهش می‌دهد.
● از انتقال آلودگی مقعد به واژن جلوگیری کنید؛ بهتر است مقعد خود را از سمت جلو به عقب بشویید.
● در برنامه غذایی خود مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و غلات قرار دهید.
● موهای اندام جنسی خود را با کمک تیغ‌های یک بار مصرف بتراشید.

سخن پایانی

خارش دهانه رحم با نشانه‌های مانند احساس درد در حین رابطه جنسی، خونریزی غیر طبیعی و قرمزی واژن مشخص می‌شود. استفاده از مواد شیمیایی تحریک کننده و وجود عفونت‌های مقاربتی از مهم‌ترین عوامل خطر این عارضه هستند. همچنین پزشک متخصص خارش سرویکس برخی بیماران را به دلیل وجود شپش یا خشکی رحم تشخیص می‌دهد.
پزشک متخصص جهت تشخیص علت خارش، ابتدا دهان واژن و رحم را به صورت فیزیکی مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت وجود نشانه‌های خطرناک، متخصص مقداری از بافت دهانه واژن را نمونه برداری می‌کند. پزشک زنان با توجه به علت اصلی بیماری و شدت عارضه‌، داروی مناسب را تجویز می‌کند.
جهت تشخیص و درمان خارش رحم به یک مرکز درمانی معتبر مراجعه کنید تا علت اصلی بیماری شما به درستی تشخیص داده شود. کلینیک درمانی دکتر ضربان یکی از معتبرترین مراکز درمانی در زمینه بیماری‌های رحمی است که خدمات درمانی باکیفیتی را به بیماران ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید