آمپول برای باز شدن پریود

عقب افتادن چرخه قاعدگی یا به اصطلاح پریود نشدن، موضوعی که بسیاری از خانم‌ها در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این موضوع نه تنها عوارض جسمی فراوانی با خود به همراه دارد، بلکه فکر و ذهن خانم‌ها را به شدت به خود مشغول می‌نماید. چرا که آن‌ها نمی‌دانند دلیل این تاخیر چیست و برای رفع آن باید چه کاری انجام داد؟ یکی از راهکارهایی که پزشکان پس از بررسی‌ها و آزمایشات مختلف، برای بیمار خود در نظر می‌گیرند، تزریق آمپول برای باز شدن پریود است. البته این آمپول در مواقعی تجویز می‌شود که فرد باردار نباشد و آزمایشات لازم را در این زمینه داده باشد. برای آن که در مورد آمپول‌هایی که برای پریود شدن طراحی شده‌اند و سریع ترین روش باز شدن قاعدگی اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


Ampoules-start-periods

آنچه در این مقاله می خوانید :

چرا پزشکان آمپول برای باز شدن پریود را برای بیماران خود تجویز می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که لزوم تجویز آمپول برای باز شدن پریود چیست؟ مگر تاخیر این فرایند، برای خانم‌ها چه عوارضی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تحقیقات نشان دهنده آن است که هر گونه بی‌نظمی در چرخه قاعدگی، مشکلات جسمی و روحی فراوانی را با خود به همراه می‌آورد. به عنوان مثال خانم‌هایی که قاعدگی آن‌ها به صورت بی‌نظم رخ می‌دهد، دچار ریزش مو، آکنه بر روی پوست، اختلالات هورمونی و حتی مشکلاتی در باروری می‌شوند. همچنین این موضوع می‌تواند بر روی روان آن‌ها نیز تاثیر گذاشته و حالت‌هایی از عصبانی بودن، خشم، استرس و… را به وجود آورد. به همین دلیل است که پزشکان سعی می‌کنند با تجویز داروهای مختلف مانند قرص و آمپول، کاری کنند تا این چرخه دوباره بر طبق همان نظم اولیه خود ادامه پیدا کند.
در میان انواع داروهایی که برای پریود شدن طراحی شده‌اند، آمپول استروژن یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمانی است. البته هیچ گاه نمی‌توان برای تزریق این آمپول به صورت خودسرانه اقدام کرد و بدون مشورت با پزشک کاری انجام داد. چرا که این آمپول از نوع داروهای هورمونی است و اگر مقدار و زمان استفاده از آن را ندانید، مشکلات سخت‌تری برای جسم شما به وجود خواهد آورد.

 

پروژسترون بهترین آمپول برای باز شدن پریود

داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به آغاز چرخه قاعدگی در خانم‌ها کمک کنند. اگر بخواهیم بهترین آمپول برای باز شدن قاعدگی را به شما عزیزان معرفی کنیم، بدون شک از آمپول پروژسترون نام خواهیم برد. قبل از آن که در مورد این آمپول توضیح دهیم، اجازه دهید اندکی هورمون پروژسترون را با همدیگر مورد بررسی قرار دهیم. این هورمون به صورت کاملاً طبیعی در بدن زنان و مردان وجود دارد و توسط جسم تولید می‌شود. البته در دوران‌هایی مانند چرخه قاعدگی، دوره بارداری و زمان یائسگی، تغییراتی در روند ترشح این هورمون ایجاد می‌شود.
این هورمون در دوران بارداری، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال زمانی که تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت کرد و در آن‌جا مستقر شد، ترشح این هورمون بیشتر از هر زمان دیگری خواهد بود. چرا که باید به رحم برای آماده شدن به جهت پرورش یک جنین کمک کند. گشاد کردن رگ‌های خونی رحم، تقویت دیواره‌های رحم، رشد پستان‌ها و… از جمله وظایف این هورمون در بدن ما انسان‌ها به شمار می‌رود.
و ما یکی دیگر از نقش‌های مهم هورمون استروژن که این روزها به صورت قرص و آمپول نیز در داروخانه‌ها یافت می‌شود، کمک به باز شدن پریودی و قاعدگی است. در قسمت بعدی، در زمینه نقش آمپول پروژسترون در تنظیم بی‌نظمی‌های قاعدگی، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

 

آمپول برای باز شدن پریود و نقش آن در بی‌ نظمی‌های قاعدگی

یکی از رایج‌ترین انواع آمپول برای پریود شدن، دارویی است که در ترکیبات آن هورمون پروژسترون وجود دارد. اگر بخواهیم به یکی از نقش‌های مهم و اساسی این هورمون در بدن زنان اشاره کنیم، از تنظیم سیکل قاعدگی نام خواهیم برد. حال اگر پزشکان تشخیص دهند که بدن یک زن این هورمون را به میزان کافی ترشح نمی‌کند و همین امر باعث بی نظمی قاعدگی شده است، آمپول پروژسترون را برای او در نظر می‌گیرند.
اگر شما بر اساس نسخه‌ای که پزشک برای شما تجویز کرده است، اقدام به تزریق این آمپول نمایید، زمان زیادی طول نمی‌کشد که هورمون پروژسترون در جسم شما تنظیم می‌شود. پس از آن مشاهده خواهید کرد که بالاخره چرخه پریودی برای شما آغاز شده است و از شر مشکلات فراوان جسمی و روحی ناشی از عقب افتادن آن راحت شده‌اید. البته پزشکان قبل از آن که آمپول پروژسترون را برای بیماران خود تجویز کنند، حتماً با بررسی‌ها و آزمایشات بیشتر، از عدم بارداری او اطمینان حاصل می‌کنند.

 

آمپول ویتامین k پریود و نقش آن در جلوگیری از خونریزی

به همان اندازه که پریود نشدن برای یک زن عوارض بی‌شماری به همراه دارد، خونریزی شدید و قطع نشدن آن نیز خطرناک است. گاهی اوقات خانم‌ها به سبب مشکلات جسمی و روحی که با آن مواجه می‌شوند، دچار خونریزی زیاد در دوران قاعدگی می‌گردند. این خونریزی ممکن است تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و قطع نشود. یکی از انواع داروهای که در این گونه مواقع تجویز می‌شوند، آمپول ویتامین k قاعدگی است.
بهتر است بدانید که ویتامین k در واقع یک نوع ویتامین محلول در چربی به شمار میرود که پزشکان معمولاً از آن برای مهار خونریزی استفاده میکنند. علاوه بر این، اگر بدن شما به میزان کافی ویتامین k را دریافت کرده باشد، مطمئن باشید که سطح هورمون استروژن شما تنظیم خواهد شد. آن زمان است که دیگر شاهد خونریزیهای زیاد، غیر معمول و خارجی از قاعده نخواهید بود.
این ویتامین نه تنها تاثیر بسزایی در به وجود آوردن لخته خون دارد، بلکه بر روی متابولیسم هورمون استروژن نیز اثرگذار است. بنابراین پزشکان از آمپول ویتامین k قاعدگی برای خانمهایی که با قاعدگیهای سنگین مواجه شدهاند، استفاده میکنند. پس اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول ماه، خون زیادی از دست میدهید، میتوانید با تجویز پزشک خویش از این آمپول استفاده کنید.

قرص یا امپول برای باز شدن پریود و سرعت بالای اثرگذاری

پزشکان برای آن که هر چه سریع‌تر چرخه قاعدگی در خانم‌ها آغاز شود از قرص یا امپول برای باز شدن قاعدگی استفاده می‌کنند. علاوه بر این دو، شیاف‌ و کرم‌هایی نیز وجود دارند که برای آغاز این چرخه بسیار موثر هستند. در ادامه مقاله، در مورد هر کدام از این داروها، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم:

1. قرص پروژسترون
اگر شما عزیزان از پزشک خود در مورد قرص یا امپول برای پریود شدن سوال کنید، اولین دارویی که به شما معرفی خواهد کرد، قرص پروژسترون است. این قرص حاوی همان هورمونی است که در دوران تخمک گذاری، از طریق تخمدانها ترشح میشود. به طور کلی یکی از مهمترین نقشهای دو هورمون استروژن و پروژسترون، تنظیم فرایند قاعدگی و تخمک گذاری برای زنان هستند. نمونه مصنوعی این هورمونها، تحت عنوان قرص پروژسترون در داروخانهها وجود دارد. از این قرص برای تنظیم قاعدگی و باز شدن پریود استفاده میکنند.

2. آمپول پروژسترون
در مواقعی که لازم است فرایند پریود شدن با سرعت بیشتری برای یک خانم رخ دهد، متخصصان آمپول پروژسترون را برای بیمار خود در نظر میگیرند. این آمپول نیز مانند قرص آن، حاوی نوع مصنوعی این هورمون است و در کوتاهترین زمان ممکن، باعث پریود شدن میگردد. در صورتی که پزشکان در آزمایشات و بررسیهای خود متوجه شوند که این هورمون در بدن شما کاهش پیدا کرده است، با تجویز آمپول آن، سعی در برقراری تعادل در جسم شما مینمایند. معمولاً پس از آن که این آمپول را تزریق کردید، بین دو تا ده روز زمان باید سپری شود تا قاعدگی برای شما اتفاق بیافتد.

3. شیاف پروژسترون
شیاف پروژسترون نیز همان گونه که از نام آن پیداست، در برگیرنده هورمون فعال پروژسترون است. پزشکان در موارد متعددی این شیاف را برای بیمار خویش تجویز میکنند که از جمله آنها میتوان به باز شدن پریود، افزایش میزان باروری، درمان دردهای پیش از قاعدگی، جلوگیری از سقط جنین و درمان افسردگی پس از زایمان اشاره نمود. این شیاف درون واژن قرار میگیرد و پس از آن که ذوب شد، از طریق رگهای خونی جذب شده و کار خود را آغاز خواهد کرد.

4. کرم پروژسترون
گاهی پزشکان برای درمان بینظمی قاعدگی که برخی از خانم‌ها به آن دچار شدهاند، کرم پروژسترون را تجویز میکنند. این کرم مانند سایر کرمهایی که در دسترس ما وجود دارند، از طریق پوست جذب میگردد. سپس پروژسترون موجود در آن، باعث جبران کمبود این هورمون در بدن میشود. میزان مصرف این کرم را پزشک تعیین میکند، اما معمولاً باید آن را در طول روز، حداقل برای یک بار بر روی پوست خود استفاده کنید.

 

آشنایی با انواع قرص باز کننده قاعدگی قوی

زمانی که چرخه قاعدگی برای خانم‌ها متوقف شود، آن‌ها از نظر جسمی و روحی با به هم ریختگی‌هایی مواجه می‌شوند. تا اینجای مقاله در مورد آمپول برای باز شدن قاعدگی، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. حال می‌خواهیم چند قرص باز کننده پریود قوی را به شما معرفی کنیم که درد و رنج جسمی و روحی ناشی از پریود نشدن را پایان می‌دهند:

قرص ضد بارداری: گاهی اوقات پزشکان برای آن که فرایند پریود شدن بیمار خویش را تنظیم کنند، قرصهای ضد بارداری را برای او تجویز میکنند. این قرصها حاوی هورمون استروژن و پروژسترون هستند و یکی از بهترین گزینهها برای تنظیم چرخه قاعدگی هستند.
قرص پروورا: این قرص نیز یکی از انواع داروهایی است که در ترکیبات خود دارای هورمون پروژسترون است. این قرص نه تنها باعث باز شدن پریود میشود، بلکه در طولانی مدت، نظم قاعدگی را با خود به همراه میآورد.
قرص مپرات: این قرص نه تنها برای پریود شدن و تنظیم قاعدگی تجویز میشود، بلکه برای جلوگیری از بارداری و درمان سرطان سینه هم مورد استفاده قرار میگیرد.
قرص جیناون: این قرص از نوع داروهای گیاهی است که باعث بهبود گردش خون در رگها میگردد. بنابراین پس از آن که آن را با تجویز پزشک استفاده کردید، باعث منظم شدن چرخه قاعدگی شما میگردد.
قرص شاتواری ول وومن: این قرص به صورت کپسول در دسترس خانمها قرار دارد تا بتوانند از طریق آن چرخه قاعدگی خود را به خوبی تنظیم کنند.

 

آمپول برای باز شدن قاعدگی برای چه کسانی ممنوع است؟

با وجود آن که آمپول‌هایی مانند پروژسترون، نقش مهمی در آغاز چرخه قاعدگی دارند، اما این آمپول‌ها نباید برای تمامی افراد تزریق شوند.‌ در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که استفاده از آمپول برای پریود شدن، برای چه کسانی ممنوع است؟ اما قبل از آن اجازه دهید به یک نکته مهم و حیاتی اشاره کنیم. در صورتی که شما احتمال می‌دهید به تاخیر افتادن قاعدگی، ممکن است حتی یک درصد به سبب بارداری باشد، نباید این آمپول‌ها را تزریق کنید. چرا که خطرات فراوانی برای جان شما و جنین به همراه دارند.
و اما تزریق این آمپول برای شما (اگر در شرایط زیر هستید) ممنوع است:

اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که به محصولاتی که حاوی پروژسترون هستند حساسیت دارید. از جمله این محصولات میتوان به بنزین، الکل، روغن هسته کنجد اشاره نمود.

در صورتی که شاهد خونریزیهای غیر معمول و غیر طبیعی از واژن خود هستید.
اگر آزمایشات و بررسیهای پزشکان نشان دهنده آن است که شما به بیماریهای کبدی مبتلا هستید.
در صورتی که مستعد مبتلا شدن به سرطان سینه و دستگاه تناسلی هستید.
اگر قصد دارید در آیندهای نزدیک بارداری شوید و یا در حال حاضر باردار هستید و یا در دوره شیردهی به سر میبرید.
در صورتی که پیش از این، یک یا چندین بار سابقه سقط جنین داشهاید و پزشک به این موضوع مشکوک است که آیا بافت اضافهای از جنین در رحم شما باقی مانده است یا نه؟

 

هشدارها و موارد احتیاطی لازم برای تزریق آمپول برای باز شدن پریود

برای آن که از عوارض آمپول برای باز شدن قاعدگی در امان بمانید، باید به هشدارها و نکاتی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه فراوانی نمایید:
• زمانی که آمپول مورد نظر برای باز شدن پریود شما تزریق شد، سعی کنید از انجام کارهایی (مانند رانندگی) که برای انجام آن‌ها نیاز به هوشیاری دارید، خودداری نمایید تا شرایط شما عادی شود.
• در صورتی که به آجیل و مواد غذایی مشابه آن حساسیت دارید، بهتر است قبل از آن که این آمپول برای شما تزریق شود، این موضوع را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
• یکی از عوارضی که این آمپول به خود به همراه دارد، افزایش میزان قند خون است؛ بنابراین اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، قبل از تزریق این آمپول، پزشک خود را از وجود این بیماری مطلع کنید.
• در موارد بسیار نادر، آمپولهایی که برای پریود شدن تجویز میشوند، ممکن است باعث ایجاد لخته خون شوند. بنابراین اگر پیش از این سابقه سکته قلبی یا مغزی را داشتهاید و یا خون شما به هر دلیلی لخته شده است، موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.
• هرگز زمانی که این آمپول را تزریق کردهاید، الکل یا مواد مخدری مانند ماری جوانا مصرف نکنید. حتی توصیه میشود که سیگار هم مصرف نکنید تا عوارضی مانند لخته شدن خون یا سکته قلبی برای شما به وجود نیاید.
• در صورتی که پس از تزریق این آمپول با علائمی مانند خونریزی غیر طبیعی از واژن، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، غش کردن و احساس ضعف و بی حسی مواجه شدید، حتماً متخصص خود را در جریان قرار دهید.

سخن پایانی

قاعدگی فرایندی است که باعث پاکسازی بدن بانوان شده و برای سلامتی جسم و روان آن‌ها، بسیار تا بسیار مهم است. زنی که در سلامت کامل به سر می‌برد، چرخه قاعدگی نیز برای او کاملاً منظم است. قاعدگی سلامت استخوان‌ها، تعادل هورمون‌ها، افزایش سطح انرژی و سلامتی جسم و روح را به همراه دارد. بنابراین به هم خوردن نظم این چرخه، مشکلات متعددی را با خود به همراه می‌آورد. پزشکان پس از پیدا کردن علت اصلی این بی نظمی، با استفاده از روش‌های مختلفی به بیمار خود کمک می‌کنند. یکی از این روش‌ها، آمپول برای باز شدن پریود است.
ما در این مقاله، اطلاعات کاملی را در مورد این آمپول در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در پایان تاکید می‌کنیم هرگز این آمپول را بدون تجویز پزشک تزریق نکنید، چرا که تبعات بسیار ناخوشایندی برای جسم شما به همراه خواهد داشت. بهتر است تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان باشید تا با دانش و تجربه خود، به شما بگوید که آیا مجاز به استفاده از این آمپول هستید یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید