تبخال تناسلی و پریودی

زندگی بر پایه تعادل و سلامت جسم و روان استوار است؛ اما گاهی برخی از افراد به ویژه بانوان با مشکلات و بیماری‌هایی مواجه می‌شوند که یکی از آنها تبخال تناسلی در دوره پریودی است که ممکن است باعث نگرانی آنها شود. معمولاً عدم تعادل هورمونی در دوران پریود، فشارهای عصبی و استرس، ترشحات دوران قاعدگی، کیست‌های تخمدان و التهابات رحم و مواردی از این قبیل عامل اصلی به وجودآورنده تبخال تناسلی است که نیاز به درمان دارد. هدف ما از نوشتن این مطلب، پی بردن مخاطبان به اهمیت درمان تبخال تناسلی و پریودی است که شامل علائم و علت‌های این مشکل، تأثیر آن بر روابط جنسی و موارد مهم دیگر در این زمینه می‌شود و قطعاً باید برای درمان آن و سریع ترین روش باز شدن قاعدگی به پزشک مراجعه کرد.


Genital-herpes-and-during-period

آنچه در این مقاله می خوانید :

نحوه تشخیص مشکلات مربوط به تبخال تناسلی و پریودی

جهت یافتن و تشخیص دقیق مشکلات مربوط به تبخال تناسلی در پریودی از آزمون‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و در واقع هر فردی که با این علائم به پزشک زنان مراجعه کند، در ابتدا به صورت فیزیکی معاینه می‌شود تا علت بروز تبخال در زمان پریودی تشخیص داده شود. در این میان متخصص زنان، سوابق پزشکی فرد مراجعه‌کننده را مورد بررسی قرار می‌دهد و ممکن است سؤالاتی در مورد تغذیه، سابقه بارداری، داروهایی که مصرف می‌شود و چرخه پریودی از بیمار داشته باشد که همگی به تشخیص این بیماری کمک شایانی می‌کنند.
گاهی برای تشخیص دقیق‌تر تبخال تناسلی بعد از پریود یا در دوره پریودی، نیاز به انجام آزمایش خون است. با آزمایش خون، میزان دقیق هورمون‌هایی همچون استروژن، پروژسترون و پرولاکتین مورد بررسی قرار می‌گیرد. به جز این موارد، اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئید نیز می‌تواند در تشخیص تبخال تناسلی کمک‌کننده باشد. از آنجایی که مشکل تبخال تناسلی بیشتر به عوامل هورمونی مربوط می‌شود، در بسیاری از مواقع انجام آزمایش‌های هورمونی الزامی است.
تشخیص تبخال تناسلی و پریودی با استفاده از روش‌های تصویربرداری نیز انجام می‌گیرد. برای این کار پزشکان از روش سونوگرافی، ام‌آر‌آی یا سایر روش‌های تصویربرداری برای مشاهده ساختار داخلی ناحیه تناسلی استفاده می‌کنند. بررسی الگو و نامنظم بودن پریود، وزن بیمار، میزان استرس و مواردی از این قبیل نیز جزو مواردی هستند که برای تشخیص و تسریع درمان تبخال تناسلی به پزشک کمک می‌کنند و معمولاً در اولین مراجعه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

مشکلاتی که با تبخال تناسلی و پریودی همراه است

از جمله ویروس‌هایی که موجب انواع تبخال از جمله تبخال‌های تناسلی می‌شوند، ویروس هرپس سیمپلکس نام دارد. تبخال می‌تواند در ناحیه تناسلی داخلی یا خارجی اتفاق بیفتند که با مشکلاتی همراه خواهد بود که بخش بزرگی از آن به مشکلات پریودی مربوط می‌شود. نکته مهمی که باید همواره آن را به یاد داشته باشید این است که در صورت مشاهده تبخال در ناحیه تناسلی، سریعاً به متخصص زنان مراجعه کنید تا پروسه درمانی آغاز شود و شاهد مشکلات کمتری در دوره پریودی باشید که شامل مشکلات زیر می‌شود:

۱٫ تأخیر در شروع پریود
تبخال تناسلی اگر به دلیل ویروس هرپس به وجود آید، موجب تأثیراتی بر سیستم ایمنی و در نهایت باعث تأخیر پریود می‌شود. تبخال تناسلی از آنجایی که بر هورمون‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، باعث ایجاد تغییرات هورمونی و همین امر باعث تأخیر پریود می‌شود.

۲٫ تغییراتی در میزان و مدت خون‌ریزی
تبخال تناسلی و پریودی گاهی مشکلاتی در شدت و مدت خون‌ریزی ایجاد می‌کند و تجربه نشان داده است خانم‌هایی که دچار تبخال تناسلی هستند، ممکن است در شدت خون‌ریزی خود شاهد تغییراتی باشند که گاهی خون‌ریزی کمتر از حد معمول و گاهی هم بیشتر از حد معمول است.

۳٫ تجربه درد شدید قاعدگی
قاعدگی به تنهایی با درد همراه خواهد بود؛ اما زمانی که فرد دچار تبخال تناسلی شده باشد، ممکن است تجربه درد شدیدتری را داشته باشد که باعث کاهش کیفیت زندگی و مشکلات دیگر می‌شود.

۴٫ عفونت تناسلی
تبخال تناسلی باید به موقع درمان شود در غیر این صورت احتمال بروز عفونت در میان افراد افزایش می‌یابد. وجود عفونت در ناحیه تناسلی به طور مستقیم بر طول دوره پریودی و شدت آن تأثیر خواهد گذاشت.
۵٫ مشکلات روحی روانی
زنان در حالت عادی در زمان پریودی دچار مشکلات احساسی و روانی می‌شوند که با وجود تبخال تناسلی، این مشکلات می‌تواند بیشتر شود و فرد استرس و نگرانی‌های بیشتری را تجربه کند.
مشکلاتی که به همراه تبخال تناسلی و پریودی وجود دارد، تنها شامل موارد ذکرشده نمی‌شود؛ بلکه بسیاری از افراد دچار خارش‌ و سوزش، قرمزی، التهابات مزمن، تورم، انواع جوش، تغییراتی در رنگ و بوی ترشحات رحم و مشکلات جنسی می‌شوند که با درمان آن شاهد برطرف شدن تمامی آنها خواهد بود.

 

تبخال تناسلی بعد از پریود چگونه درمان می‌شود؟

تبخال تناسلی و پریودی گاه با علائم خفیف همراه است و گاهی هم فرد علائم شدیدی را تجربه می‌کند که نیاز به رسیدگی و درمان فوری دارد. تبخال تناسلی می‌تواند علاوه بر اختلالات هورمونی، به دلیل التهابات ناحیه تناسلی، کیست‌های تخمدان، فشارهای عصبی، ترشحات غیر طبیعی واژن و مشکلات عصبی یا استرس به وجود آمده باشد که اغلب با نشانه‌هایی همچون درد، خارش، تورم، قرمزی و تغییراتی در پریود همراه است که برای درمان آن اولین گام کاهش تنش و ایجاد آرامش است. در چنین شرایطی باید استراحت کافی داشته باشید و تمرینات تنفسی، یوگا و مواردی از این قبیل را برای کاهش تنش عضلانی انجام دهید.
اگر پزشک تشخیص دهد که تبخال تناسلی به دلیل مشکلات هورمونی به وجود آمده است. داروهای مخصوصی همچون کنتراسپتیوها را تجویر می‌کند. چنانچه تبخال با درد همراه باشد، متخصص مورد نظر داروهایی همچون ایبوپروفن را برای تسکین درد پیشنهاد می‌کند و اگر به همراه تبخال، علائمی از عفونت را شاهد باشیم، داروهای ضد باکتریایی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. در شرایط حادتر ممکن است پزشک از روش تزریقات یا جراحی برای از بین بردن تبخال‌های تناسلی استفاده کند و معمولاً این گزینه آخرین راه درمان است.

 

علائم مهم تبخال تناسلی و پریودی که نباید آن را نادیده گرفت

علائمی که در تبخال تناسلی و پریودی شاهد آن هستیم گاهی طبیعی است و نیازی به درمان‌های پیچیده برای برطرف‌سازی آنها نیست و گاهی هم با مشکلات جدی همراه خواهند بود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شوند تا شاهد بروز مشکلات بیشتری نباشیم. بسیاری از بیماران با مشکل تبخال تناسلی در دوره پریود از ما این سؤال را دارند که چه علائمی نباید نادیده گرفته شود؟ اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دچار تبخال تناسلی شده‌اید و یکی از نشانه‌های زیر را دارید، بهتر است ملاقاتی با متخصص زنان داشته باشید.

● تغییراتی در پریود
چنانچه با وجود تبخال تناسلی، مدت زمان پریودی شما کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از حد معمول باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا امکان وجود التهاب، عفونت، نارسایی تخمدان و تغییرات هورمونی وجود دارد که همگی باید مورد بررسی قرار گیرد.

● درد شدید به همراه قاعدگی
دردهای قاعدگی گاهی طبیعی هستند؛ اما زمانی که تبخال تناسلی و پریودی وجود داشته باشد و شما تجربه درد شدیدی داشته باشید، اینجاست که نیاز به بررسی پزشکی دارد. گاهی به همراه درد قاعدگی، سردرد، خون‌ریزی شدید، تهوع و استفراغ وجود دارد که نشان از مشکل جدی رحمی است.

● خون‌ریزی در شرایط مختلف
تبخال تناسلی که با خون‌ریزی شدید همراه باشد یا هنگام رابطه جنسی یا در برخی شرایط دچار خون‌ریزی شوید، بهتر است مشکل به وجود آمده را جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است به دلیل التهاب، پولیپ‌های رحمی، نارسایی تخمدان با توده‌های رحمی باشد.

● عوارض هورمونی مختلف
از دیگر مشکلاتی که گاهی به همراه تبخال تناسلی شاهد آن هستیم، عوارض مربوط به تغییرات هورمونی است که شامل سردرد، کاهش یا افزایش وزن، استرس و افسردگی، خشکی ناحیه تناسلی، خارش یا حتی تغییراتی در رشد موها می‌شود که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

● وجود عفونت
تبخال تناسلی اگر با عفونت‌های مکرر همراه باشد، نیاز به درمان سریع دارد؛ زیرا ممکن است این مشکل به دلیل عدم تعادل باکتری‌ها یا مشکلات مربوط به ضعف سیستم ایمنی باشد که برای جلوگیری از مشکلات جدی‌تر نیاز به درمان دارد.

مهم‌ترین علت بروز بیماری‌های مربوط به تبخال تناسلی و پریودی

تبخال تناسلی و پریودی یا برخی از بیماری‌های مرتبط در این زمینه معمولاً علت‌های مختلفی دارند که بهتر است با آنها آشنا شوید تا بهترین درمان را برای برطرف کردن مشکل انتخاب کنید. برخی از بیماری‌های تناسلی با معاینه بالینی قابل تشخیص هستند؛ اما برخی از آنها برای تشخیص نیاز به آزمایش دارند که از آزمایش‌های خون، ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن و … استفاده می‌شود. مهم‌ترین علت بروز بیماری‌های مربوط به تبخال تناسلی به عوامل هورمونی، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های قارچی و مواردی از این قبیل مربوط می‌شوند که به تک‌تک آنها می‌پردازیم:

۱٫ عفونت‌ ویروسی یا باکتریایی
از عاملان اصلی بیماری‌های ناحیه تناسلی از جمله تبخال در دوره پریودی به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مربوط می‌شود. البته نه همه عفونت‌ها بلکه برخی از آنها موجب بروز تبخال در ناحیه بیرونی یا خارجی تناسلی خواهد شد.

۲٫ عفونت‌های قارچی
یک نوع عفونت قارچی وجود دارد که با نام کاندیدیازیس شناخته می‌شود. این نوع عفونت قارچی موجب بروز تبخال و پریودی نامنظم در خانم‌ها شده که باید شناسایی و درمان شود.

۳٫ انواع التهابات
التهابات اغلب به دلیل عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند که در این شرایط ممکن است فرد تبخال تناسلی و پریودی نامنظم را تجربه کند. التهاب می‌تواند در ناحیه تخمدان، لوله‌های رحم و بخش‌های دیگر اتفاق بیفتد که در موارد شدید موجب تنگ شدن مجرای تناسلی می‌شود.

۴٫ عوامل هورمونی
مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عاملی که موجب بروز تبخال تناسلی و مشکلاتی در پریود می‌شود، به عوامل هورمونی ربط دارد؛ اگر بخواهیم یک مورد در این زمینه مثال بزنیم، می‌توانیم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را عنوان کنیم که جزو اختلالات هورمونی نسبتاً شایع است.

۵٫ عوامل روانشناختی
مشکلات روانشناختی شامل استرس و اضطراب یا افسردگی می‌شود که گاهی بر روی ناحیه تناسلی بانوان اثر منفی می‌گذارد. زمانی که تغییراتی در سطح هورمون استرس شاهد باشیم، بروز تبخال تناسلی و همچنین پریودی نامنظم دور از انتظار نیست.

 

انواع تبخال تناسلی که بعد از پریود ممکن است ایجاد شوند

تبخال تناسلی و پریودی انواع مختلفی دارد که اغلب به صورت عادی قابل تشخیص نیستند و تنها متخصصان زنان قادر به تشخیص دقیق نوع تبخال هستند. شناسایی تبخال تناسلی چه در دوره پریود و چه در حالت عادی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در این صورت می‌توان روند درمان را دقیقاً مطابق با نوع تبخال تناسلی انجام داد. تبخال‌هایی که ممکن است در بخش‌های مختلف ناحیه تناسلی ایجاد شوند گاهی با درد و التهاب همراه خواهند بود و گاهی هم هیچ علائم خاصی ندارند که در هر دو صورت باید درمان متناسب با آن در اولین فرصت انجام شود تا شاهد بروز مشکلات جدی در واژن نشویم.
تبخال‌ها، انواع مختلفی دارند و عوامل مختلفی نیز در ایجاد آنها نقش دارند. از تبخال‌هایی که ناشی از بیماری آنفلاماسیون گرفته تا بیماری کلامیدیا، بیماری آندرومیت، عفونت کاندیدیازیس، هرپس تناسلی و مواردی از این قبیل. در برخی مواقع، تبخال تناسلی به بیماری‌های ناحیه تناسلی مرتبط نمی‌شود بلکه برخی از بیماری‌ها یا عفونت‌های داخلی موجب بروز تبخال می‌شوند که نه فقط در ناحیه تناسلی بلکه در بخش‌های دیگر نیز گاهی آنها را مشاهده می‌کنیم.

 

تأثیر تبخال تناسلی و پریودی در روابط جنسی

یکی از نکات منفی که در رابطه با تبخال تناسلی و پریودی وجود دارد، تحت تأثیر قرار گرفتن روابط جنسی است. خانم‌هایی که تبخال تناسلی دارند احساس راحتی در هنگام برقراری رابطه جنسی نخواهند داشت و حتی گاهی ممکن است بیماری‌های تناسلی به شریک جنسی انتقال پیدا کند. برخی از تبخال‌هایی تناسلی موجب زخم و مشکلات جدی ناحیه تناسلی می‌شوند که در این شرایط امکان رابطه جنسی وجود ندارد؛ زیرا علائم بیماری شدت می‌گیرد و فرد درد زیادی را تجربه خواهد کرد.
تبخال‌های تناسلی در دوره پریود یا پس از آن مشکلات روحی ـ روانی نیز ایجاد می‌کنند و فرد به دلیل افسردگی، ترس یا اضطراب نمی‌تواند رابطه جنسی با کیفیت با شریک خود برقرار کند. گاهی اوقات تغییرات هورمونی در دوره پریود موجب تبخال شده و حتی فرد از نظر احساسی و عاطفی نیز ممکن است دچار مشکلاتی شود. اگر شما جزو افرادی هستید که در دوره پریود یا در حالت عادی دچار تبخال تناسلی شده‌اید، برای جلوگیری از عفونت با شریک خود، حتماً باید اقدامات درمانی را انجام دهید و تا زمان بهبودی کامل ارتباط جنسی برقرار نکنید.

 

تبخال تناسلی دارم پریود شدم باید به پزشک مراجعه کنم؟

بسیاری از بانوان این سؤال را دارند که تبخال تناسلی دارم پریود شدم آیا لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنم؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت بهتر است برای تشخیص درست علت تبخال تناسلی، به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص با بررسی‌های لازم به شما کمک می‌کند تا بهترین و سریع‌ترین روش درمانی را طی کنید. پریود شدن قطعاً با عوارضی همراه است که مدیریت کردن آن نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. در شرایطی که به همراه تبخال تناسلی و پریودی، عفونت وجود داشته باشد، متخصص مورد نظر داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا از این طریق علاوه بر کنترل عفونت، از عوارض احتمالی کاسته و از انتقال بیماری به شریک جنسی جلوگیری شود.
اگر هر یک از علائم زیر را به همراه پریود و تبخال تناسلی دارید باید به پزشک مراجعه کنید:

● درد و خونریزی شدید
● هرگونه علائمی از عفونت
● اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید.
● دچار تب یا سردرد شده‌اید.
● از بیماری خاصی رنج می‌برید.
● دچار خارش‌، سوزش و قرمزی در ناحیه تناسلی شده‌اید.
● احساس ورم در ناحیه تناسلی دارید.
● ترشحات غیر عادی در واژن مشاهده می‌کنید.
● ادرار کردن سخت همراه با سوزش

سخن پایانی

تبخال تناسلی و پریودی ممکن است به طور همزمان برای شما رخ دهد که علت بروز آن می‌تواند عوامل هورمونی، عفونت و سایر بیماری‌ها باشد که در چنین شرایطی اولین کار، مدیریت استرس و اضطراب است؛ زیرا اضطراب موجب تشدید علائم خواهد شد. در این مقاله با نحوه تشخیص مشکلات مربوط به تبخال تناسلی بعد از پریود و نحوه درمان و علائم مهم آن آشنا شدید به مهم‌ترین علل بروز تبخال تناسلی و تأثیر آن بر روابط جنسی نیز اشاره کردیم و گفتیم که بهترین روش درمانی مراجعه به متخصصان زنان است. کلینیک‌های ما آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید