زگیل تناسلی خفیف در زنان

زگیل تناسلی خفیف زنان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که این روزها برخی از افراد در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. اصلی‌ترین علت بروز این بیماری، ویروسی به نام HPV یا همان پاپیلومای انسانی است. این زگیل قسمت‌هایی مانند واژن، مقعد، مجاری ادرای و دهان را درگیر نموده و بر روی تمام ابعاد زندگی شخص تاثیر می‌گذارد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد زگیل تناسلی خفیف در زنان برای شما عزیزان صحبت کنیم. خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید. در این به مقاله به تاثیر زگیل تناسلی در زنان اشاره کرده‌ایم.

Mild-genital-warts-women
hpv خفیف در زنان

زگیل تناسلی خفیف در زنان چه علائمی دارد؟

به طور کلی زگیل‌های تناسلی، یک نوع زائده گوشتی است که معمولاً در اندام‌های جنسی ظاهری می‌شوند. این زگیل‌ها از نظر شکل ظاهری و همچنین ابعاد و اندازه با همدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال برخی از نمونه‌های زگیل تناسلی خفیف در زنان، به صورت لکه‌های سفید و همرنگ با پوست ظاهر می‌شوند. در صورتی که نوع شدیدتر این بیماری، زگیل هایی بزرگ و شبیه به خوشه‌های گل کلم هستند. برخی از این زگیل‌ها دارای سطحی کاملاً صاف هستند و برخی دیگر از آن‌ها به صورت برجسته مشاهده می‌شوند. همچنین رنگ زگیل‌های تناسلی در برخی از افراد صورتی یا خاکستری است و برخی دیگر از این زگیل‌ها هیچ رنگی ندارند.

زگیل‌های تناسلی خفیف، گاهی اوقات به قدری کوچک هستند که تنها با معاینات دقیق پزشکی می‌توان به وجود آن‌ها پی برد. در واقع با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و یک پزشک حاذق و با تجربه می‌تواند در تشخیص آن ها به ما کمک کند. با این وجود، علائم و نشانه‌هایی هستند که شما از طریق آن‌ها می‌توانید به وجود زگیل تناسلی پی ببرید.
از جمله مهم‌ترین علائم زگیل‌های تناسلی خفیف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشاهده خال‌های نرم و گوشتی در اطراف ناحیه تناسلی
  • ظاهر شدن زگیل‌هایی به صورت تکی یا خوشه‌ای
  • مشاهده زگیل‌هایی که دارای ۱ الی ۲ میلی‌متر قطر هستند
  • ظاهر شدن زگیل‌هایی به رنگ پوست یا رنگ تیره‌تر از پوست (البته این زگیل‌ها گاهی اوقات به رنگ قرمز یا صورتی نیز ظاهر می‌شوند)

 

آیا زگیل تناسلی خفیف زنان خطرناک است؟

بدون شک تمامی افراد، با مشاهده اولین زگیل‌های تناسلی در جسم خود، دچار نگرانی‌های فراوانی می‌شوند. (حتی اگر این زگیل از نوع خفیف آن باشد) در چنین شرایطی است که این سوال در ذهن آن‌ها به وجود می‌آید که آیا زگیل تناسلی خفیف خطرناک است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم همه چیز به عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی بستگی دارد. در واقع اگر ویروسی که باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی شده است، از تیپ خطرناک آن باشد، باید بگوییم بله؛ زگیل‌های تناسلی خفیف نیز خطرناک است. این نوع زگیل ممکن است رشد کرده و باعث ایجاد بیماری‌های پوستی خطرناک و همچنین سرطان دهانه رحم، مقعد و یا واژن گردد.

اما برخی دیگر از ویروس‌هایی که عامل به وجود آورنده زگیل‌های تناسلی هستند، هیچ نوع خطر بزرگی برای سلامتی به همراه ندارند. خوشبختانه بسیاری از زگیل‌های تناسلی خفیف، دارای اندازه بسیار ریز و کوچکی هستند و بیش از این بزرگ نمی‌شوند. آن‌ها ممکن است در یک دوره‌ای از زندگی، بر روی نواحی تناسلی به وجود آیند و سپس خود به خود از بین بروند. اما برای این که مطمئن شوید که آیا زگیل تناسلی خفیف خطرناک است یا خیر؟ حتماً به یک پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید.

 

آیا ممکن است زگیل تناسلی خفیف در زنان خود به خود از بین برود؟

از جمله سوالات مهمی که در ذهن بسیاری از خانم‌ها به وجود می‌آید این است که آیا ممکن است زگیل تناسلی خفیف در زنان، خود به خود از بین برود؟ در پاسخ باید بگوییم خوشبختانه زگیل‌های تناسلی خفیف که هیچ نوع عارضه خطرناکی به همراه ندارند، خود به خود از بین خواهند رفت. در واقع شما این زگیل‌ها را تنها به صورت زائده‌های کوچکی بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد. این زائده‌ها پس از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی، خود به خود ناپدید می‌شوند.

این که چقدر طول می کشد تا زگیل‌های تناسلی خفیف از روی پوست محو شود، مشخص نیست. تجربه نشان دهنده آن است که برخی از این زگیل‌ها، می‌توانند حتی برای دو سال یا بیشتر از آن نیز بر روی پوست باقی بمانند. شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که چگونه زگیل‌های خفیف تناسلی خود به خود از بین می‌روند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، تمامی این موارد به آن بستگی دارد که سیستم ایمنی فرد تا چه میزان قدرتمند باشد. در واقع هر چقدر سیستم دفاعی و ایمنی بدن شما قدرت و توان بالایی داشته باشد، در پاکسازی بدن از hpv خفیف بهتر عمل می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم هرگز به این امید که زگیل‌های خفیف شما خود به خود از بین بروند، به انتظار ننشینید! چرا که شما هنوز نمی‌دانید زگیل تناسلی شما از چه نوعی است؟ آیا خطرناک است یا بی خطر؟ بنابراین با مشاهده هر نوع زگیلی بر روی پوست خود، به سرعت به پزشک مراجعه نموده و از او بخواهید که نوع زگیل را به خوبی بررسی کند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا خیر؟

از کجا بفهمیم زگیل‌های تناسلی داریم؟ این یک سوال پر تکرار است که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید. همان گونه که می‌دانید، زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. بنابراین اگر شما با شرکای جنسی متعددی در ارتباط هستید و بر روی نواحی تناسلی خود زائده گوشتی را مشاهده می‌کنید، باید برای بررسی دقیق آن به پزشک مراجعه نمایید.

در واقع یک پزشک متخصص، تنها کسی است که می‌تواند به شما کمک کند تا به وجود یا عدم وجود زگیل‌های تناسلی در جسم خود پی ببرید. پزشک متخصص ابتدا از شما سوالاتی پیرامون سابقه روابط جنسی، سلامتی و … می‌پرسد. سپس ممکن است نواحی تناسلی را با دقت معاینه کند؛ در ادامه با بررسی‌ها و آزمایشات متعدد، به نتیجه قطعی خواهد رسید. معمولاً آزمایش پاپ اسمیر در زنان و آزمایش خون برای سایر افراد، به پزشک کمک می‌کند تا به یک تشخیص دقیق و کامل دست پیدا کند.

درمان زگیل تناسلی خفیف در زنان

اگر شما متوجه وجود زگیل تناسلی در جسم خود شدید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در سریع‌ترین زمان ممکن، به پزشک خود مراجعه نموده و درمان آن را آغاز کنید. این روزها روش‌های متعددی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توان اقدام به درمان زگیل تناسلی خفیف در زنان نمود و به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرد؛ همچنان با ما همراه باشید تا شما را با برخی از این درمان‌ها آشنا کنیم:

مصرف داروهای موضعی:

اگر پزشک شما تشخیص دهد که زگیل‌های تناسلی شما خفیف است و خطر چندان زیادی ندارد، ممکن است برخی از داروهای موضعی را برای درمان آن تجویز نماید. این داروها شامل پمادها و کرم‌هایی هستند که باید به صورت منظم و سر ساعت بر روی زگیل‌ها قرار دهید.

لیزر درمانی:

در روش لیزر درمانی، با استفاده از اشعه‌های مخصوص، اقدام به از بین بردن زگیل تناسلی می‌نمایند. یکی از خوبی‌هایی که لیزر درمانی به همراه دارد این است که یکبار برای همیشه، شما را از شر زگیل‌های تناسلی راحت می‌کند. بسیاری از زگیل‌هایی که با این شیوه درمانی از بین می‌روند، دیگر بر روی پوست ظاهر نخواهند شد.

کرایوتراپی:

کرایوتراپی در واقع فریز کردن زگیل‌هاست که این روزها توسط بسیاری از متخصصان انجام می‌شود. در این روش درمانی، یک نوع ماده شیمیایی توسط متخصص بر روی زگیل‌ها قرار می‌گیرد. این ماده باعث یخ زدن و در نهایت از بین رفتن زگیل‌‌های تناسلی می‌گردد.

الکتروکوتر:

الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل، یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌هایی است که برای درمان زگیل تناسلی مطرح شده است. در این شیوه، پزشک با استفاده از یک جریان الکتریکی، اقدام به گرم کردن زگیل‌ها می‌نماید؛ این موضوع سبب می‌شود که تمامی بافت‌های غیر طبیعی که بر روی پوست قرار دارند، به راحتی از بین برند. الکتروکوتر معمولاً برای از بین بردن زگیل‌هایی که گوشت نرمی دارند به کار گرفته می‌شود. برای درمان زگیل‌های سفت و زبر، روش لیزر و کرایوتراپی موثرتر است.

چه دکتری می‌تواند در تشخیص زگیل تناسلی به ما کمک کند؟

حال که اطلاعات خوبی در زمینه زگیل تناسلی خفیف در زنان به دست آورید، نوبت به مراجعه به یک متخصص است. اما به راستی اگر با چنین مشکلی مواجه شدیم، در ابتدا باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم اگر شما خانم هستید، بهترین پزشکی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند، یک متخصص زنان و زایمان است. اگر شما از نظر جنسی فعال هستید، بهتر است هر ۶ ماه یکبار، به پزشک متخصص خود مراجعه نموده و آزمایشات و بررسی‌های لازم را انجام دهید. معمولاً آزمایش پاپ اسمیر که پزشک زنان برای شما تجویز می‌نماید، نقش مهمی در تشخیص زگیل‌های تناسلی ایفا می‌کند. این پزشکان، تجربه بالایی در زمینه درمان زگیل‌های تناسلی خفیف در جسم زنان دارند و به شما کمک می‌کنند تا دوباره سلامتی خود را به دست آورید.

اگر شما آقا هستید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به یک پزشک اورولوژی یا متخصص عفونی مراجعه کنید. این پزشکان، با دانش و مهارت بالایی که دارند، می‌توانند به شما در زمینه تشخیص و درمان زگیل تناسلی کمک فراوانی نمایند.

 

چه عواملی در ابتلا به زگیل تناسلی خفیف در زنان موثرند؟

هر چند زگیل‌های تناسلی، یکی از بیماری‌های شایع مقاربتی است، اما تمامی افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به آن قرار ندارند. اما به عقیده پزشکان، برخی از افراد هستند که بیش از سایرین ممکن است به این ویروس مبتلا شوند. ما در این قسمت قصد داریم برخی از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به زگیل تناسلی خفیف در زنان را با شما عزیزان در میان بگذاریم؛ پس همچنان با ما همراه باشید:

  •  کسانی که از نظر جنسی فعال هستند و روابط جنسی خود را با بیش از یک نفر، برقرار می‌کنند.
  •  افرادی که دچار بی بند و باری‌های اخلاقی هستند و معمولاً با تعداد زیادی از افراد، وارد رابطه می‌شوند.
  •  کسانی که به مواد مخدر و الکل اعتیاد دارند.
  •  افرادی که در یکی از دوره‌های زندگی خود، سابقه تجاوز جنسی را داشته‌اند.
  •  کسانی که به بیماری ایدز مبتلا هستند و یا سیستم ایمنی آن‌ها بیش از پیش ضعیف شده است.
  •  افرادی که با قرار گرفتن در مکان های عمومی مانند استخر یا آرایشگاه، بهداشت و نظافت شخصی را رعایت نمی کنند.
  •  کسانی که به دیگر بیماری‌های آمیزشی مبتلا هستند.
  •  کودکانی که مادر آن ها به ویروس HPV مبتلا است.

راه‌های تشخیص زگیل تناسلی در زنان

خوشبختانه این روزها روش‌های مختلفی وجود دارند که پزشکان از طریق آن‌ها، اقدام به تشخیص زگیل‌های تناسلی خفیف یا شدید می‌نمایند. یکی از این روش‌ها انجام معاینات ظاهری توسط پزشک متخصص است. پزشکان بر اساس دانش و تجربه خویش، می‌توانند در همان معاینات اول، به وجود زگیل‌های تناسلی پی ببرند. پزشکان می‌توانند با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند، تمامی قسمت‌های پنهان دستگاه تناسلی و مقعد را به خوبی معاینه کنند.

در این معاینات، حتی زگیل‌های تناسلی کوچک که با چشم عادی دیده نمی‌شوند نیز قابل مشاهده خواهند بود. البته آزمایشات دقیق و کامل تری نیز وجود دارند که به پزشکان برای رسیدن به یک تشخیص قطعی و کامل کمک می‌کند؛ از جمله این آزمایشات می توان به آزمایش پاپ اسمیر برای خانم‌ها و آزمایش خون اشاره نمود. پس از انجام این آزمایشات و رسیدن به یک نتیجه قطعی، پزشکان بهترین شیوه درمانی را برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی آغاز می‌کنند.

درمان خانگی زگیل تناسلی خفیف در زنان

هر چند برای درمان زگیل‌های تناسلی راهی جز مراجعه به پزشک وجود ندارد، اما می‌توان با برخی از شیوه‌های خانگی، اقدام به انجام درمان‌های موثری برای این بیماری نمود. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب، شما را با درمان خانگی زگیل تناسلی خفیف آشنا کنیم:

۱٫ سرکه سیب: سرکه سیب در واقع یک آنتی ویروس طبیعی بسیار قدرتمند است. برای این که از تمامی خواص درمانی سرکه سیب برخوردار شوید، یک پنبه به آن آغشته نموده و بر روی زگیل‌ها قرار دهید. در مواقعی که زگیل‌ها خفیف باشند، سرکه سیب می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد.

۲٫ سیر: سیر یکی دیگر از انواع درمان خانگی زگیل تناسلی خفیف است. برای بهره بردن از تمامی مواهب نهفته در سیر، یک گاز یا پنبه را به آن آغشته نموده و بر روی زگیل‌ها قرار دهید.

۳٫ روغن درخت چای: در میان انواع روغن‌هایی که خواص دارویی دارند، نام روغن درخت چای برای ما بسیار آشناست. این روغن نیز به سبب خواص ضد قارچی و ضد ویروسی خود، به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی خفیف مطرح شده است. یک قطره از روغن درخت چای را با یک یا دو قطره روغن نارگیل ترکیب نموده و سپس بر روی زگیل‌ها قرار دهید. این روغن شاید اندکی باعث ایجاد سوزش و التهاب شود، اما اندازه زگیل‌ها را کوچک می کند.

۴٫ روغن کرچک: در میان انواع درمان خانگی زگیل تناسلی خفیف، نام روغن کرچک نیز به چشم می‌خورد. این روغن نیز از خواص ضد التهابی و ضد ویروسی برخوردار است و از زمان‌های قدیم، برای درمان بسیاری از ضایعات پوستی از آن استفاده می‌شد. برای برخورداری از خواص این روغن، پنبه را به آن آغشته نموده و بر روی زگیل‌ها قرار دهید.

بهتر است این پنبه یک شب بر روی زگیل‌ها باقی بماند. صبح روز بعد، پنبه را برداشته و زگیل‌ها را با آب گرم و یک پارچه نرم شستشو دهید. این کار سبب می‌شود تا سلول‌های مرده آن از بین بروند. برای برخورداری از اثرات روغن کرچک، باید هر روز این کار را تکرار کنید.

هر چند مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم به عنوان بهترین درمان خانگی زگیل تناسلی خفیف به شمار می روند، اما بهتر است قبل از این که به این درمان‌ها روی بیاورید، حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

سخن پایانی

از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید. ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم شما را با زگیل تناسلی خفیف در زنان آشنا کنیم. همچنین به علائم این بیماری اشاره کردیم و برخی از راهکارهای درمانی آن را با شما در میان گذاشتیم. در قسمت‌هایی از مقاله به سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود آمده باشند پاسخ دادیم. در پایان مقاله، راه‌های تشخیص این بیماری را به اطلاع شما رساندیم و به روش‌های درمان خانگی زگیل‌های تناسلی در زنان اشاره کردیم.

در نهایت باید به شما بگوییم که اگر به هر علتی به این بیماری مبتلا هستید، تصور نکنید که دنیا به آخر رسیده است! خوشبختانه این روز‌ها پزشکان متخصص و دلسوزی وجود دارند که با جدیدترین روش های درمان زگیل تناسلی آشنا هستند و به شما کمک می‌کنند تا این مرحله از زندگی خود را نیز به سلامت پشت سر بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دکتر زنان شیرین تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید