علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان

زگیل تناسلی نوعی عفونت جنسی ایجاد شده از ویروسHPV است و در اطراف آلت تناسلی و مقعد و به صورت برآمدگی‌های کوچک یا زائده‌های گوشتی نمایان است. علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان و مردان را باید جدی گرفت؛ چراکه می‌توانند در ابتلا به سرطان دهانه و گردن رحم و واژن در بانوان، سرطان مقعد و همچنین آلت تناسلی مردان تاثیر گذار باشند .ویروس پاپیلومای انسانی برای مدتی طولانی در بدن فرد زنده است و نشانه ای از خود بروز نمی‌دهد. این مسئله باعث شده تا فرد نا‌آگاه از وجود ویروس، که ناقل این بیماری است، در صورت داشتن رابطه جنسی آن را منتقل کند. ویروس مسری HPV علاوه بر تماس جنسی واژن، مقعدی و دهانی، از طریق تماس پوست با پوست نیز قابل انتقال است.

Symptoms-genital-warts-female-urethra

علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان

احتمال این که زگیل تناسلی در زنان بدون داشتن رابطه جنسی منتقل شود، نیز وجود دارد. علائم آلوده شدن با ویروس پاپیلومای ویروسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بعضی از افراد دچار زگیل واضح می شوند و بعضی از افراد که با انواع پر خطر آلوده شدند، ممکن است، سال ها بدون علامت ظاهری باشند و نهایتا با تغییرات مخاطی در دهانه رحم، مقعد و دهان مراجعه کنند و بعضی از افراد نیز که آلوده هستند، ممکن است که ترشحات غیر عادی یا خونریزی هنگام مقاربت داشته باشند. در ادامه به علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان و همچنین در مردان را بیشتر مورد بررسی قرار داده و راه های پیشگیری و درمان آن را معرفی خواهیم کرد.

پس از ورود ویروس پاپیلومای انسانی به بدن احتمال دارد تا مدت ها علائمی از بیماری در فرد دیده نشود، اما آیا زگیل تناسلی باعث سوزش ادرار می شود؟ به طور معمول ایجاد خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می تواند، از ابتدایی‌ ترین علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها باشد. پس از مدتی این بیماری ویروسی به صورت جوش‌ های ریزی در اطراف این ناحیه ظاهر می شود که به مرور زمان رشد کرده و بزرگ تر می گردد. این جوش های گوشتی می تواند، دارای رنگ های مختلفی از رنگ پوست تا قهوه ای باشد.

از دیگر علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها می توان به خونریزی یا حتی مشکل انسداد مجرای ادراری نیز اشاره کرد. البته این علائم در صورتی بروز خواهند کرد که زگیل جنسی در قسمت جلوی مجرای خروجی ادرار تشکیل شده باشد. در خانم هایی که دچار زگیل داخل واژن می شوند، احتمال خونریزی پس از رابطه جنسی نیز وجود دارد. به همین دلیل درمان زگیل جنسی داخل مجرای ادرار اهمیت بسیاری دارد.

 

این زگیل ها به طور معمول در بخش های مرطوب بدن و تمام قسمت هایی که در معرض تماس جنسی قرار دارند، مانند دهانه واژن و لابیا مینور، دهانه رحم و حتی کشاله ران ایجاد می شوند. به علاوه از آنجا که این ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی نیز قابل انتقال و گسترش است، زگیل می تواند، روی لب، دهان، زبان و حتی گلو نیز ایجاد شود. علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها به صورت های مختلفی بروز کرده و در صورت عدم درمان می تواند، عواقبی را به دنبال داشته باشد.

از لحاظ ظاهری این بیماری می تواند، به صورت زگیل منفرد، گل کلمی، پایه دار یا متعدد باشد. ضایعات پوستی مخاطی در ناحیه تناسلی انواع مختلفی دارند، خیلی از ضایعات از نظر ظاهری ممکن است که در نگاه اول شبیه زگیل تناسلی باشند، ولی واقعا زگیل تناسلی نیستند، ولی برعکس خیلی از ضایعات دیگر که شما فکر نمی کنید، زگیل جنسی باشند، ممکن است، زگیل تناسلی باشند. زگیل های تناسلی می توانند، اغلب اوقات حالت گنبدی و برجسته، منفرد و یا به هم چسبیده اند، یا حالت گل کلمی ایجاد می کنند.

پس این طیف است، یعنی منفرند، ممکن است، یک دانه باشند، ممکن است، تک تک و جدا جدا باشند، ولی چند عدد باشند، ممکن اسن کنار هم باشند و ممکن است کنار هم و خیلی به هم چسبیده و حالت گل گلمی و درشت باشند و رنگ آن ها نیز می تواند، رنگ پوست، خاکستری، صورتی، قهوه ای و سیاه باشد. پس این ها خیلی متنوع هستند، از نظر ظاهری. معمولا این ها اگر با تیغ موهای زائد اصلاح شوند، زخمی شوند و به خون می افتند و انتقال همین خون می تواند، ویروس را به فرد سالم منتقل کند. پس این ها علائم آن هستند.

جالب این که خیلی از موارد زگیل جنسی ممکن است که اندازه و سایز آن ها در حد نوک سوزن باشند و برجسته نباشند، هم سطح پوست باشند و با چشم مسلح دیده شوند، یعنی وسایل خاصی که برای معاینه است، با آن مشخص شود که زگیل جنسی وجود دارد. به خاطر همین از تشخص خودسرانه از تشخیص توسط افراد غیر پزشک، غیر متخصص و پزشک هایی که تجربه ندارند، پرهیز کنید.

هر ضایعه تناسلی زگیل نیست و زگیل تناسلی باید تشخص آن توسط پزشک متخصص با تجربه باشد، چون تشخیص های افتراقی انواع مختلف دارد و خیلی از این تشخیص های افتراقی اگر اشتباها زگیل تشخیص داده شوند و درمان زگیل برای آن ها انجام شود، متاسفانه عوارض ایجاد می کند. حتما هر ضایعه مشکوکی که خود شما و پارنتر یا همسرتون دارید، حتما باید رابطه مقاربت جنسی قطع شود، حتی با کاندوم انتقال این ویروس امکان پذیر است و حتما مراجعه کنید، به پزشک متخصص و اگر زگیل و هر مشکلی دیگر است، سریعا درمان شود.

 

آیا زگیل تناسلی باعث سرطان می شود؟

خیر به خاطر این که لزوما فردی که زگیل جنسی دارد، به سرطان مبتلا نمی شود، علت آن این است که ویروس های زگیل تناسلی، ویروس HPV و ویروس پاپیلوم انسانی دودسته می شود، انواع پر خطر و کم خطر. انواع کم خطر اگر بخواهد، علائم داشته باشد، فقط علائم تناسلی، ترشح غیر عادی واژینال، سوزش ادرار، تکرر ادرار و یا زگیل های پوستی مخاطی و یا ضایعات پوستی مخاطی واضح دارد، ولی انواع کم خطر به هیچ عنوان نمی توانند ایجاد سرطان کنند.

پس خود زگیل نمی تواند بلکه ویروس آن باعث ایجاد سرطان می‌شود، ولی انواع پر خطر کاملا برعکس هستند، ولی انواع پر خطر باعث ایجاد زگیل نمی کنند، طول می کشد، تغییراتی روی مخاط ایجاد می شود و این انواع هستند که تنها در حدود کمتر از 10 درصد افراد مبتلا به انواع پر خطر ممکن است که تغییرات سرطانی ایجاد شود و آن هم نه در 100 درصد آن ها. به خاطر این که ترس وجود دارد، از این که زگیل جنسی می خواهد، باعث سرطان شود، واقعا این آگاهی علمی درست را بدهیم.

ولی چرا می گویند که کسی که زگیل تناسلی دارد، حتما باید بررسی شود، مبادا در معرض سرطان قرار داشته باشد؟ علت آن این است که کسانی که زگیل تناسلی دارند، یعنی انواع کم خطر HPV را گرفته اند، نسبت به افرادی که سالم هستند، احتمال بیشتری دارد که به انواع پر خطر همزمان آلوده شوند و به خاطر همین است که زگیل تناسلی کسی که دارد، در خانم ها نمونه برداری دهانه رحم و پاپ اسمیر انجام شود تا احتمال آلودگی به انواع پر خطر بررسی شود.

دوره نهفتگی زگیل تناسلی

زمانی که ویروس پاپیلوم انسانی وارد بدن می شود تا زمانی که به صورت زگیل تناسلی بروز کند، دوره نهفتگی آن نام دارد. از آنجا که زمان ظهور علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها در افراد مختلف متفاوت است، نمی توان زمان دقیقی را برای بروز نشانه ها و دوره نهفتگی این بیماری معین کرد. بسته به افراد مختلف ممکن است، روزها، ماه ها و حتی سال ها طول بکشد تا علائم و نشانه های بیماری ظاهر شده و فرد مبتلا را از وجود خود مطلع سازند.

بیش از چندین نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که می توانند، باعث آلوده شدن انسان به زگیل جنسی در مجرای ادرار آقایان و زنان گردند. در این بین تقریبا چند نوع از این ویروس ها در آلودگی دستگاه تناسلی و مقعد زنان و مردان نقش دارند. ویروس پاپیلومای انسانی در دوره نهفتگی خود نیز می تواند، به شریک جنسی فرد منتقل شود. در این دوره خبری از علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان نخواهد بود، اما ویروس در سلول های بدن به تکثیر خود ادامه می دهد.

هر چه زمان نهفتگی ویروس در بدن بیشتر شود و علائم این بیماری دیرتر بروز کند، ویروس مدت زمان بیشتری برای تکثیر خواهد داشت. تکثیر بیشتر شدت بیماری را پس از بروز علائم افزایش می دهد و عفونت هایی که پس از دوره نهفتگی طولانی ظاهر می شوند شدیدتر و خطرناک تر هستند. بنابراین درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار در این موارد سخت تر خواهد بود.

راه های انتقال بیماری و عوامل خطرساز

از آنجا که بیماری زگیل تناسلی می تواند تا مدت ها به صورت پنهان و نهفته در بدن باقی بماند، ممکن است، شخص ناخواسته با داشتن رابطه جنسی مسبب انتقال آن شود. اصلی ترین راه انتقال زگیل جنسی در مجرای ادرار آقایان و زنان از طریق تماس جنسی اینترکورس است که منجر به بروز علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها می شود. به طور معمول ورود ویروس به بدن بیشتر از راه خراش و زخم های پوستی صورت می گیرد. به همین دلیل حتی اگر رابطه جنسی نیز صورت نگیرد، احتمال آن هر چند کم وجود دارد که تنها با تماس پوستی با ناحیه تناسلی شخص آلوده، بیماری منتقل گردد.

علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها در نواحی خشک بدن مانند دست و پا نمی تواند، بروز کند. بنابراین با توجه به این که ویروس HPV در شرایط و محیط های خشک نمی تواند، زنده بماند، از راه حوله و حتی لباس زیر فرد مبتلا به بیماری قابل انتقال نیست. استخر، حمام و توالت فرنگی خشک و تمیز نیز این ویروس را منتقل نمی کنند. استفاده از کاندوم در رابطه جنسی می تواند، احتمال انتقال بیماری و بروز علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها و مردان را تا چند درصد کاهش دهد. با این حال اگر محل زگیل روی بیضه یا کشاله ران باشد، با وجود استفاده از کاندوم هم قابلیت انتقال را دارد.

مهم ترین عوامل و علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان

برخی عوامل باعث می شوند، احتمال ابتلا و بروز علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان و مردان بیشتر شود. این مسئله اهمیت درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار را پر رنگ تر می کند. داشتن رابطه جنسی زیاد و محافظت نشده، رابطه با شرکای جنسی متعدد، استعمال سیگار و مصرف الکل در افزایش احتمال انتقال و ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد.

به علاوه داشتن رابطه جنسی در سنین پایین، ضعف سیستم ایمنی به دلیل سوء تغذیه، داشتن عفونت های مقاربتی دیگر نیز احتمال ابتلا به ویروس HPV را افزایش می دهند. اشخاصی که به انواع سرطان ها مبتلا هستند و کسانی که داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن را مصرف می کنند، نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری مسری قرار دارند. همچنین درصد احتمال ابتلا و بروز علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها در افراد مبتلا به بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی و مقعد مانند بیماران هموروئیدی و شقاق نیز بالا است. ایجاد زگیل جنسی در مجرای ادرار آقایان و بانوان می تواند، ناخوشایند باشد. با رعایت برخی نکات می توان از بروز این بیماری پیشگیری نمود.

علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان باردار و انتقال به نوزاد

در صورتی که زن باردار آلوده به ویروس HPV و دارای زگیل تناسلی باشند، می تواند، در حین زایمان طبیعی این ویروس را به نوزاد منتقل کند. این قضیه باعث بروز مشکلاتی در نوزاد مانند عفونت چشمی یا تنفسی می گردد. بنابراین در صورتی که علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها باردار و واژن به صورت واضح وجود داشته باشند، بهتر است، برای جلوگیری از انتقال آن به نوزاد، زایمان به صورت سزارین انجام شود.

راه های تشخیص بیماری بدون علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان

در صورت داشتن روابط جنسی پرخطر یا اطمینان از عدم ابتلا به بیماری زگیل تناسلی توصیه می شود، با انجام برخی اقدامات از آن مطلع شوید. تشخیص به هنگام می تواند، درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار را آسان تر سازد. انجام آزمایشات و تست غربالگری در زنان 21 تا 29 سال می تواند، راهی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم باشد. در کنار آن انجام آزمایش پاپ اسمیر نیز در تشخیص سرطان و علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها بسیار موثر است که توصیه می شود، هر سه سال یکبار انجام شود.

برای افراد 30 تا 65 سال نیز آزمایش پاپ اسمیر به صورت دوره های 3 ساله به همراه آزمایش زگیل تناسلی در هر 5 سال به تشخیص و جلوگیری از بیماری زگیل تناسلی و انواع سرطان های مربوط به آن کمک می کند. باید بدانید که نتیجه غیر طبیعی یا نامشخص تست پاپ اسمیر دلیلی بر وجود سرطان در بدن شخص نیست. در این حالت پزشک تست های اضافی انجام می دهد تا نتیجه مشخص گردد.

در واقع خانم های بالای 30 سال در صورتی که به وجود این بیماری در خود مشکوک باشند، می توانند درخواست تست DNA را روی نمونه پاپ اسمیر خود داشته باشند. این تست با بررسی دی ان ای شخص و تغییرات آن می تواند، به تشخیص وجود بیماری بدون علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها کمک کند.

واکسن پیشگیری از بروز علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان

باید این نکته را درنظر داشته باشید که واکسن تنها جهت محافظت در برابر ابتلا به بیماری است و برای درمان کاربردی ندارد. زمان تزریق واکسن، پیش از شروع فعالیت های جنسی است و توصیه می شود، در سنین 9 تا 26 سالگی برای تزریق آن اقدام شود.

پیشگیری از ابتلا به تایپ های 16 و 18 ویروس زگیل تناسلی با تزریق واکسن امکان پذیر خواهد بود. این واکسن تا بیش از نیمی می تواند، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و بروز علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان را کاهش دهد. نوع دیگری از واکسن نیز تولید شده که به نسبت واکسن اول کامل تر است.

واکسن گارداسیل در برابر انواع پرخطر 16 و 18 و همینطور انواع کم خطر 11 و 6 این ویروس تاثیر بیشتری جهت محافظت و پیشگیری دارد. فرد واکسینه شده تنها در برابر انواع شایع این بیماری محافظت می شود. بنابراین احتمال ابتلا به انواع دیگر آن وجود خواهد داشت.

زگیل تناسلی در مجرای ادرار مردان

زگیل تناسلی در مردان معمولا روی نوک آلت تناسلی یا در طول بدنه آن، اسکروتوم یا بیضه، مجرای خروج ادرار، ران و کشاله ران دیده می شود. سطح زگیل تناسلی در مجرای ادرار مردان می تواند، به صورت صاف یا کمی زبر باشد. وجود و تکثیر این ویروس در بدن باعث تغییراتی می شود که می تواند، در آینده منجر به بروز سرطان گردد. نشانه های ابتلا به این بیماری در مردان تقریبا مانند علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها است.

مردانی که ختنه نشده باشند یا پوستشان در ناحیه تناسلی آسیب دیده باشد، بیشتر در معرض ابتلا زگیل جنسی در مجرای ادرار آقایان قرار می گیرند. طبق تحقیقات انجام شده مردانی که تنها یک شریک جنسی دارند، بسیار کمتر از مردانی که با چندین فرد در ارتباط جنسی هستند، به زگیل تناسلی و سرطان ناشی از آن مبتلا می شوند.

در مردان مبتلا به ویروس زگیل تناسلی و بیماری هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند، نیز خطر ابتلا به این بیماری به صورت شدید وجود دارد. به علاوه مردان باید از رابطه جنسی با افراد دارای علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها خوداری کنند.

آیا زگیل تناسلی باعث سوزش ادرار میشود؟

همانگونه که گفته شد، یکی از علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان، وجود مشکل در دفع ادرار می باشد. برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که آیا زگیل تناسلی باعث سوزش ادرار میشود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. زگیل تناسلی در مجرای ادرار مردان و زنان علاوه بر ایجاد حساسیت و خارش در ناحیه تناسلی می تواند، سوزش ادرار و حتی خون ادراری را نیز به دنبال داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار

پس از بروز علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها و تشخیص آن توسط پزشک، راهی برای درمان آن انتخاب و اعمال می شود. درواقع درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار به دو دسته تقسیم بندی می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

درمان دارویی

این روش در درمان زگیل تناسلی در مجرای ادرار مردان در صورتی می تواند، موثر باشد که زگیل کوچک و منفرد بوده و روی سطح خارجی بدن قرار داشته باشد. درمان دارویی برای از بین بردن علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها به دلیل مرطوب بودن واژن و وجود لایه های مختلف در ناحیه تناسلی تاثیر مناسبی ندارد.

به طور معمول بیمار محلول podofilox 0/5 درصد را همراه با کرم ایمی کیومد باید به مدت یک تا چهار ماه به طور مرتب استفاده کند. توجه داشته باشید که تنها برای زگیل هایی می توان این روش را اعمال کرد که در نواحی چین دار بدن قرار نگرفته باشند. به علاوه در این روش احتمال عود کردن بیماری نیز زیاد است.

برداشتن زگیل توسط پزشک

پس از مشاهده علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان و تشخیص توسط پزشک اقداماتی برای درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار و نواحی آسیب دیده انجام می گردد. این اقدامات شامل روش های مختلف کرایوتراپی و برداشتن زگیل با لیزر است. در میان این روش ها استفاده از لیزر احتمال عود را کمتر می کند. در ادامه با این روش ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

لیزر درمانی

درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار با استفاده از تاباندن اشعه های فروسرخ لیزر انجام می شود. لیزر زگیل های بزرگ را به سرعت از بین برده و به دلیل سهولت در انجام بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. این روش با سوزاندن زگیل و ریشه آن باعث درمان شده و کمتر کسی پس از لیزر درمانی دوباره علائم زگیل جنسی در مجرای ادرار خانم‌ها و مردان را مشاهده می کند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی روشی است که برای از بین بردن علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان و مردان می توان استفاده کرد. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع زگیل تناسلی را منجمد می کنند. استفاده از روش کرایوتراپی در مواردی امکان پذیر است که زگیل در دهانه مجرای ادراری یا سطح بیرونی بدن وجود داشته باشد. در این روش نیتروژن با نفوذ به عمق زائده های گوشتی آن را منجد یا فریز می کند.

نیتروژن مایع باعث تخریب دیواره سلول ها و بافت زائده می شود که در نهایت به التهاب ناحیه تحت درمان ختم می شود. این التهاب در از بین رفتن بافت عفونی و پوسته پوسته شدن ناشی از زگیل جنسی در مجرای ادرار آقایان و زنان کمک می کند.

سخن آخر

زگیل تناسلی نوعی بیماری مسری است که از طریق ویروس HPV به وجود می آید. این بیماری می تواند، مدت ها به صورت نهفته در بدن وجود داشته باشد و هیچگونه علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار زنان و مردان مشاهده نشود. زگیل تناسلی مختص ناحیه تناسلی نیست و هر قسمتی از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار داشته باشد، می تواند دچار آن شود.

راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد که نیاز به رعایت برخی از موارد و انجام تست های مراقبتی دارد. در صورت ابتلا نیز با استفاده از روش های مختلف درمان زگیل تناسلی داخل مجرای ادرار امکان پذیر خواهد بود. هدف ما از نگارش این مطلب این است که اگر با علائم زگیل تناسلی در مجرای ادرار مواجه شدید، بتوانید با آگاهی کامل جهت درمان آن اقدام کنید. نکته قابل توجه و مهم در درمان زگیل تناسلی مراجعه به پزشک متخصص و سپردن روند درمان به وی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید