نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان

از عمده نگرانی‌های زنان پس از جراحی لاپاراسکوپی کیست، مراقبت‌های ضروری در خصوص نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان است. پس از برداشتن کیست تخمدان ضروری است ۳ تا ۵ روز از برقراری رابطه جنسی اجتناب کرده و در صورت بروز هریک از علائمی چون درد حین رابطه، خونریزی پس از رابطه، ترشحات بیش از حد و طولانی و خونریزی در اسکار حاصل از جراحی حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. کیست تخمدان یکی از عارضه‌های بسیار شایع در میان زنان است که معمولاً در سنین باروری بیشتر دیده می‌شود، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

 

بسته به نوع کیست که از انواع کیست‌های عملکردی مربوط به سیکل قاعدگی و یا از انواع پاتولوژیک مانند کیست‌های درموئید و آندرومتیوز باشد، نوع درمان آن متفاوت است. بسیاری از کیست‌ها با درمان‌های محافظه‌کارانه و مصرف برخی داروهای خاص پس از یک یا چند دوره برطرف می‌شوند؛ اما برخی از آن‌ها به دلیل شرایطی مانند اندازه و رشدی که دارند.

همچنین علائمی مانند تب، دردهای شدید، کمردرد، ضعف، خونریزی شدید در دوران پریودی و … طبق تشخیص متخصص زنانی که در این زمینه تجربه دارد باید از طریق جراحی برداشته شود. یکی از معضلاتی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد، بحث رابطه جنسی پس از جراحی کیست است، که چه زمانی و به چه صورت باید انجام شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به‌طور کامل پاسخ این سؤال را به شما بدهیم.


Proximity-after-ovarian-cyst-surgery

نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان چه زمانی امکان‌پذیر است؟

اینکه نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان در چه زمانی پس از انجام عمل امکان‌پذیر است به موارد بسیار زیادی مانند شدت جراحی، شرایط بدنی شما، میزان درد و … بستگی دارد.
بسته به همه ابعادی که باید برای بهبودی شما در نظر گرفته شود، متخصص برای شخص شما به‌صورت منحصربه‌فرد مشخص می‌کند که رابطه جنسی پس از جراحی کیست از چه زمانی امکان‌پذیر است. این بدین معنی است که شما نباید در این رابطه از تجربه افرادی که به‌ظاهر بیماری مشابه داشته‌اند، استفاده کنید و شرایط هر بیمار با بیمار دیگر کاملاً متفاوت است.

اینکه بهترین زمان نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان چه زمانی است و یا اینکه چه زمانی می‌توانید پس از جراحی رابطه جنسی داشته باشید یک سؤال رایج است؛ اما سؤالی است که بسیاری از افراد خجالت می‌کشند از جراح خود بپرسند. متأسفانه، پاسخ به این سؤال ساده نیست و همان‌طورکه گفتیم بستگی به سلامت کلی شما، پیشرفت بهبودی پس از جراحی و نوع جراحی شما دارد.

تأثیر عمل جراحی بر زمان نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان

هنگامی‌که در حال برنامه‌ریزی برای جراحی خود هستید، جراحی که قرار است این عمل را برایتان انجام دهد، به شما می‌گوید که آیا جراحی شما می‌تواند به‌صورت سرپایی در یک مرکز جراحی تخصصی زنان مانند مرکز ما انجام شود یا باید در بیمارستان بستری شوید و این جراحی در یک اتاق عمل مجهز انجام شود. به‌طورمعمول، جراحی کیست به‌صورت سرپایی که برای کیست‌های کوچک‌تر و معمولاً به‌صورت نیمه تهاجمی انجام می‌شود، به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

این بدان معنی است که احتمال دارد رابطه جنسی پس از جراحی کیست پس از چند روز یا یک هفته بی‌خطر باشد. البته باز هم باید در این مورد با متخصص خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که نزدیکی برای شما ایمن است؛ زیرا شرایط افراد با هم متفاوت می‌باشد. جراحی‌هایی که در بیمارستان انجام می‌شوند، معمولاً نسبت به عمل‌های سرپایی، پیچیده‌تر و گسترده‌تر هستند. در این شرایط قطعاً زمان بهبودی طولانی‌تر است و شما دیرتر می‌توانید نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان را تجربه کنید و باید در این امر صبور باشید تا بهبودی کافی ایجاد شود.

تأثیر نوع جراحی بر زمان نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان

نوع جراحی نیز بر روی زمان رابطه جنسی پس از جراحی کیست تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، جراحی‌هایی که بر اندام‌های تناسلی تأثیر می‌گذارند، مانند هیسترکتومی، جراحی پروستات، یا هر عمل جراحی که مستقیماً آلت تناسلی یا واژن را درگیر می‌کند، ممکن است به زمان بیشتری برای بهبودی قبل از برقراری رابطه جنسی نیاز داشته باشد؛ بنابراین در این موارد، بهترین کار این است که با جراح خود در مورد زمان رابطه جنسی پس از جراحی کیست مشورت کنید و به‌طور خاص در مورد زمان ایمن بودن رابطه جنسی بپرسید.

این مسئله بسیار مهم است و در این مورد اصلاً نباید خجالت بکشید، زیرا بهتر است بپرسید تا ندانید و در مورد آن نگران باشید یا با انجام زودهنگام رابطه جنسی باعث ایجاد تداخل در بهبود خود یا ایجاد عوارضی مانند درد، خونریزی و … برای خود شوید. اگر پزشک، شما را نسبت به فعالیت‌های شدید مانند دویدن، فعالیت‌های هوازی سریع، یا موارد مشابه هشدار می‌دهد، باید این احتیاط را در رابطه با برقراری روابط جنسی پس از جراحی کیست نیز در نظر بگیرید.

مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

علاوه بر سؤالات عمومی و پرسیدن زمان رابطه جنسی پس از جراحی کیست ، ممکن است نیاز باشد سؤالات خاص‌تری در مورد مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان از متخصص خود بپرسید که شامل موارد زیر هستند:

  • آیا باید از واردکردن فشار به ناحیه خاصی مانند جای برش و زخم، اجتناب کنم؟
  • آیا نیاز به اقدامات خاصی خواهیم داشت؟ (برخی از جراحی‌ها، مانند جراحی‌های واژن، ممکن است باعث خشکی واژن شوند و نیاز به مواردی مانند روان‌کننده را هنگام نزدیکی ضروری کنند)
  • آیا دلیلی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد؟
  • آیا جراحی، داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنم، یا وضعیت من، پیشگیری از بارداری را مهم می‌کند؟
  • آیا فعالیت‌های جنسی دیگری مانند بوسیدن، نوازش کردن، یا رابطه جنسی دهانی، قبل از شروع رسیدن به زمان رابطه جنسی پس از جراحی کیست برای من خطری ایجاد می‌کند؟

توجه داشته باشید که حتی اگر رابطه جنسی پس از جراحی کیست تخمدان در حال حاضر از نظر پزشک برای شما تأیید شده است، حتماً از میزان احساس درد به‌عنوان راهنمای خود استفاده کنید.

به‌عبارت‌دیگر، اگر هنگام تلاش برای آمیزش پس از جراحی کیست دچار درد زیادی می‌شوید، این هشداری از طرف بدن شما است که می‌گوید شما هنوز برای رابطه جنسی پس از عمل کیست آماده نیستید و قبل از برقراری رابطه جنسی نیاز به بهبودی بیشتری دارید. اما در بعضی موارد می‌توان با برخی مراقبت‌های جزئی از درد جلوگیری کرد. برای مثال، ممکن است درد تنها در برخی از حرکات جهشی ایجاد شود یا با نوع خاصی از حرکت‌ها درد و ناراحتی شما بیشتر شود.

در این صورت باید نوع پوزیشن خود را تغییر دهید و از شریک جنسی خود بخواهید که از حرکاتی که درد شما را بیشتر می‌کند در رابطه اجتناب کند. همچنین لازم به ذکر است که نوع رابطه جنسی بسیار مهم است و زمانی که متخصص زنان شما که جراحی موردنظر را انجام داده است، به شما اجازه نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان را می‌دهید، باید کاملاً عاقلانه رفتار کنید.

درواقع در این شرایط باز هم رابطه جنسی شدید راه ایده آلی برای بازگشت به رابطه جنسی شما پس از جراحی نیست و می‌تواند بهبودی شما را به خطر بیندازد؛ بنابراین فعالیت جنسی خود را پس از تأیید پزشک به آرامی شروع کنید. همچنین بهتر است قبل از رابطه جنسی پس از جراحی کیست تخمدان به‌طور کامل برای رابطه خود برنامه‌ریزی کنید تا درد یا هرگونه ناراحتی را به حداقل برسانید. بااین‌حال، سعی کنید از رابطه خودتان لذت ببرید. اگر احساس درد کردید، توقف کنید و وضعیت خود را تغییر دهید یا چیزی متفاوت را امتحان کنید.

عمل جراحی کیست تخمدان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً در بیمارانی که کیست‌های بزرگ همراه با رشد یا علائمی مانند دردهای شدید تشخیص داده می‌شود، جراحی کیست تخمدان توسط متخصص زنان تجویز می‌گردد. جراحی کیست به‌طورکلی به معنی برداشتن کیست از تخمدان‌ها از طریق برش‌های کوچک (لاپاروسکوپی) یا از طریق یک برش بزرگ‌تر (لاپاراتومی) در شکم است. حدود ۸ درصد از زنان مبتلا به کیست، دارای کیست‌های بزرگی هستند که برای درمان نیاز به تجربه عمل جراحی کیست دارند.

بسته به نوع عملی که قرار است برای برداشتن کیست تخمدان شما انجام شود، رویه متفاوت خواهد بود. جراحی لاپاراسکوپی که یک جراحی کم تهاجمی است شامل مراحل زیر است:

  • یک برش کوچک در شکم ایجاد می‌شود تا یک دوربین کوچک از طریق آن وارد شود و یک برش کوچک جداگانه برای جراح ایجاد می‌شود تا ابزاری که قرار است با آن جراحی انجام شود وارد نواحی موردنظر گردد.
  • سپس از طریق تصاویر ایجاد شده توسط دوربین، کیست و توده موردنظر برداشته می‌شود. ممکن است بسته به شرایط بیمار در این عمل نیاز به برداشتن کل تخمدان باشد.
  • سپس بافت کیست از بدن خارج می‌شود.
  • جراح دوربین و ابزار را برمی‌دارد و سپس برش‌های کوچک را با بخیه‌های کوچک می‌بندد.
  • پانسمان‌هایی اعمال می‌شود تا برش‌ها تمیز، خشک و دست نخورده بماند تا بهبودی حاصل شود. اما جراحی لاپاراتومی برای کیست‌های بزرگی که به‌راحتی از برش‌های کوچک خارج نمی‌شوند یا برای کیست‌هایی که مشکوک به سرطان هستند و نمی‌توان کیست را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد، انجام می‌شود.

در این صورت، پس از بیهوشی کامل، برای دسترسی به کیست برشی در شکم ایجاد می‌شود و کیست به‌طور کامل و یکجا خارج شده و لایه‌های عضله و پوست دوباره به هم دوخته می‌شوند و پس از انجام عمل پانسمان‌ها قرار می‌گیرند. اکثر متخصصان زنان باتجربه در زمینه درمان کیست‌های تخمدان معتقدند کیست‌هایی که دارای قطر حداقل ۵ الی ۱۰ سانتیمتر هستند، باید با جراحی برداشته شوند.

این کیست‌ها هرچه زودتر برداشته شوند، بهتر است؛ زیرا ممکن است حتی تا قطر ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر هم افزایش پیدا کنند که در این صورت بخصوص اگر دچار پارگی ناگهانی شوند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. همچنین کیست‌هایی که مشکوک به سرطان تخمدان هستند، بدون توجه به‌اندازه برداشته می‌شوند.

توقف موقت نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان و سایر عوارض جراحی ؟

مانند هر جراحی دیگری، جراحی برداشتن کیست تخمدان خطرات و عوارضی را به همراه دارد. البته درصورتی‌که این جراحی توسط متخصصانی باتجربه و حاذق در مراکز تخصصی زنان معتبر یا بیمارستان‌های مجهز انجام شود، احتمال بروز عوارض جراحی کیست تخمدان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال احتمال بروز عوارض زیر پس از جراحی کیست وجود دارد:

  • کیست‌های تخمدان ممکن است پس از جراحی مجدداً در جای خود یا در مکانی دیگر رشد کرده و بازگردند. متأسفانه تنها راه تضمین عدم بازگشت کیست‌های تخمدان، برداشتن تخمدان‌ها با جراحی و شروع یائسگی به‌صورت زودرس (بدون پریود ماهیانه) است. در این صورت دیگر امکان بارداری توسط تخمک خود فرد وجود ندارد.
  • ممکن است درد پس از جراحی کیست بسیار زیاد باشد، طوری که نتوان آن را به‌راحتی کنترل کرد.
  • ممکن است در محل جراحی، روی تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ یا در لگن بافت اسکار (چسبندگی) ایجاد شود که بعدها می‌تواند منجر به ناباروری نیز بشود.
  • احتمال بروز عفونت بخصوص در صورت انجام عمل جراحی در یک محیط غیر استریل با تجهیزات نامناسب بسیار محتمل است.
  • آسیب به روده یا مثانه در صورت عدم مهارت کافی متخصص انجام دهنده عمل‌های جراحی و نیمه تهاجمی مانند لاپاراسکوپی امکان‌پذیر است.

هدف از جراحی کیست تخمدان چیست؟

هدف از جراحی کیست، برداشتن کیست‌هایی است که یا علائم غیرقابل‌کنترلی را ایجاد کرده‌اند یا سرطانی هستند. توجه داشته باشید که بسیار مهم است قبل از جراحی در مورد برنامه باروری خود با پزشک صحبت کنید، زیرا برداشتن تخمدان‌ها یا آسیب رساندن به تخمدان‌ها در طول جراحی می‌تواند بر توانایی شما برای باردارشدن به‌طور طبیعی تأثیر بگذارد.

بااین‌حال، حتی اگر هر دو تخمدان به دلیل کیست برداشته شوند، باز هم امکان حمل نوزاد با استفاده از لقاح آزمایشگاهی در رحم شما وجود دارد. برای زنانی که سرطان تخمدان در آن‌ها تشخیص داده می‌شود، معمولاً رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ همراه با هم برداشته می‌شوند تا سرطان به قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا نکند و جان بیمار نجات داده شود که در این صورت، بارداری غیرممکن است.

بعد از عمل کیست تخمدان چه بخوریم؟

معمولاً محدودیت‌هایی که برای رژیم غذایی و فعالیت‌های مختلف مانند نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان با انجام روش‌های نیمه تهاجمی و سرپایی مانند عمل لاپارسکوپی دارید، بسیار کمتر از موارد مربوط به عمل‌های جراحی پیچیده‌تر در بیمارستان هستند؛ بنابراین در پاسخ به سؤال بعد از عمل کیست تخمدان چه بخوریم؟ اینکه از چه روش جراحی برای شما استفاده شده است، می‌تواند تعیین کننده باشد. در صورت جراحی در بیمارستان، جراح به بیماران دستور می‌دهد که از شب قبل از جراحی چیزی نخورند و ننوشند. حداقل یک روز قبل از جراحی یا بیشتر هم از مصرف الکل و سیگار اجتناب شود.

همچنین توصیه می‌شود بر اساس شرایط بیمار پس از جراحی کیست شروع رژیم غذایی به آرامی و بسیار سبک انجام شود؛ مثلاً بیمار نباید به محض به هوش آمدن شروع به خوردن یک غذای سنگین نماید، بلکه باید با مایعات و غذاهای سبکی مانند سوپ شروع کند. از طرفی به دلیل جراحات و زخم‌هایی که دارد نباید هنگام اجابت مزاج و دفع مدفوع به خودش فشار بیاورد؛ بنابراین بهتر است غذاهایی استفاده شود که باعث ایجاد نفخ و یبوست نمی‌شوند و سرشار از فیبر هستند که می‌توانند حرکات روده را برای بیمار آسان کنند.

دوره نقاهت و زمان نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان

اکثر افراد در عرض یک هفته به فعالیت‌ها و روال عادی خود باز می‌گردند و حتی می‌توانند نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان را تجربه کنند؛ اما همان‌طورکه قبلاً هم به آن اشاره کردیم، بهبودی از روش‌های لاپاراتومی بیشتر طول می‌کشد و اکثر افراد در هفته ۱۲ به فعالیت‌های عادی باز می‌گردند و چند روز اول پس از عمل را باید در بیمارستان بستری باشند.
علائم پس از عمل برای بهبودی لاپاراسکوپی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • درد شانه
  • گرفتگی شکم
  • احساس گاز گرفتگی یا نفخ
  • گلودرد درصورتی‌که لوله تنفسی در طول جراحی، برای این عمل قرار داده شود.

ممکن است خونریزی بعد از عمل لاپارسکوپی کیست یا عمل جراحی باز نیز رخ دهد که در این صورت اگر خونریزی زیاد باشد، حتماً باید به جراح خود اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است این خونریزی خطرناک باشد و نیاز به برخی اقدامات مراقبتی ویژه داشته باشد. شما باید برای حدود یک هفته بعد از انجام جراحی کیست به هر روشی که باشد، از فعالیت‌های شدید یا ورزش خودداری کنید.

بعد از جراحی لاپارسکوپی زمان کمتری برای استراحت و دوری از کار و فعالیت‌های اجتماعی نیاز دارید؛ اما در صورت انجام جراحی باز، می‌توانید انتظار داشته باشید که سه تا چهار هفته پس از جراحی نیاز به استراحت دارید و بعد می‌توانید به کار اداری خود بازگردید. بااین‌حال، از کارهایی که از نظر فیزیکی پرهیاهو هستند باید تا بهبودی کامل اجتناب کنید.

پریودی و نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان

بسیاری از زنان تا چهار یا شش هفته بعد از عمل، پریودی بعد از جراحی کیست تخمدان را تجربه نمی‌کنند. به‌علاوه اولین باری که بعد از انجام این عمل پریود می‌شوید، ممکن است متوجه خونریزی شدید و ناراحتی بیشتری نسبت به قبل شوید. این شرایط ممکن است برای دو تا سه پریودی ادامه داشته باشید؛ اما بعدازآن اگر شرایط شما بهبود پیدا نکرد، حتماً باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید و علت آن را پیگیری کنید تا در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم انجام شود.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ضروری است بیماران یک بازه زمانی بین ۳ تا ۵ روز از برقراری رابطه جنسی اجتناب کرده و در صورت بروز هر مشکلی از جمله درد و خونریزی حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

علت درد بعد از عمل کیست تخمدان چیست؟

در خصوص ریشه‌یابی علت درد بعد از عمل کیست تخمدان باید بگوییم اگر شما بعد از جراحی کیست دردهای غیرقابل‌تحملی دارید که از حد یک جراحی فراتر است، باید توسط متخصص خود معاینه شوید؛ زیرا احتمال بروز عوارضی مانند عفونت در حین جراحی یا بعدازآن وجود دارد. همچنین ممکن است عوارضی مانند لخته شدن خون یا مشکلی در جراحی ایجاد شده باشد که باید تحت بررسی قرار بگیرد و مشخص شود که آیا درد شما طبیعی است یا خیر؟

سخن آخر

میزان دشواری عمل کیست تخمدان به نوع کیست و اندازه و شرایط شما بستگی دارد. اگر از عمل‌های نیمه تهاجمی و سرپایی مانند لاپاراسکوپی برای تخلیه کیست استفاده شود، معمولاً دوره نقاهت کوتاه است و شما می‌توانید با مشورت متخصص جراح خود بعد از تأیید ایشان رابطه جنسی پس از جراحی کیست را تجربه کنید.

با این حال در شرایط حادتر که اندازه کیست به‌قدری بزرگ است که باید از طریق جراحی باز در بیمارستان انجام شود یا توده مشکوک به سرطان است، زمان رابطه جنسی پس از جراحی کیست دیرتر خواهد بود و شما باید تا زمانی که پزشک به شما اجازه بدهد، صبر کنید.

همچنین تا چند ماه بعد از انجام عمل که بهبودی کامل پیدا کنید باید از انجام روابط جنسی بیش‌ازحد فعال یا با پوزیشن‌های خاص که می‌توانند برای شما دردناک و ناراحت‌کننده باشند، اجتناب کنید. به‌طورکلی میزان درد می‌تواند بهترین زمان نزدیکی بعد از عمل کیست تخمدان را بعد از مشورت با پزشک به شما نشان دهد. تا زمانی که هنگام رابطه دچار درد می‌شوید، بدن شما هنوز به‌طور کامل برای رابطه جنسی آماده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید