دکتر زنان در تهران برای تنبلی تخمدان

دکتر زنان در تهران برای تنبلی تخمدان در عین حال که بسیار سخت پیدا می شود، ولی تاثیر زیادی در درمان مشکلات دارد. تنبلی تخمدان به هرگونه اختلال در سیکل طبیعی تخمک گذاری اطلاق می شود که شایع ترین علتش سندروم تخمدان پلی کیستیک است. تنبلی تخمدان علل مختلف و متفاوتی دارد، از اختلالات ژنتیک، اختلالات مغزی و اختلالات هورمونی مانند مشکلات تیروئید و یا هیپوفیز گرفته تا بیماری های داخل تخمدان و یا اطراف تخمدان همگی در تنبلی تخمدان تاثیر دارند.

دکتر زنان خوب در تهران برای تنبلی تخمدان

به دلیل گستردگی علل تنبلی تخمدان و علل مختلف ایجاد آن ها، سابقه و تبحر پزشک و مجموعه ، نقشی کلیدی در تشخیص و درمان مشکل شما دارد. طبیعتا تاخیر در درمان و تشخیص با مشکل شدن درمان همراه خواهد شد. به طور مثال اگر مشکل تنبلی تخمدان شما به دلیل کم کاری تیروئید ایجاد شده باشد، اگر این مشکل را با تاخیر متوجه شوید، درمان تنبلی تخمدان دو برابر بیشتر از حالت عادی انجام می شود و همچنین امکان درمان کامل ضعیف تر می شود.

پزشکان مجموعه ما با تخصص و تبحر در حوزه ی تنبلی تخمدان می توانند تشخیص و سپس درمان کامل انواع تنبلی تخمدان را به صورت  دقیق و کامل انجام دهند. در ادامه شما را با تمامی علل ایجاد تنبلی تخمدان و عوارض خطرناک آن آشنا می کنیم تا بتوانید یک دید کلی به مشکل خود داشته باشید.

نحوه‌ی انتخاب دکتر زنان در تهران برای تنبلی تخمدان

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، تنبلی تخمدان انواع بسیار زیادی دارد و به همین دلیل نمی توان به هر دکتری برای تشخیص و درمان آن اعتماد کرد. پیشنهاد ما این است که قبل از مراجعه به هر پزشکی، به طور کلی در مورد مدرک، مجوز و تجربه او تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه ی موجود را انتخاب کنید. در صورت تشخیص اشتباه و به دنبال آن درمان اشتباه، در کنار این که شما وقت و هزینه زیادی را ازز دست داده اید، بهبودی برای شما ایجاد نمی شود و دوباره باید وقت و هزینه زیادی را برای تشخیص درست و درمان مناسب خرج کنید.

پس بهتر است که قبل از هر گونه مراجعه ای به هر پزشک و یا مجموعه، در مورد آن پزشک و مجموعه به اندازه کافی تحقیق کنید تا به بهترین گزینه پیش رویتان برسید. در مجموعه ما تمامی پزشکان دارای مجوز قانونی فعالیت هستند و شما می توانید به آن ها اعتماد کنید و با کمک آن ها به تشخیص درست و سپس درمان مناسب برای مشکلات خود برسید. در ادامه این سندروم و انواع آن را معرفی می کنیم و در نهایت به روش های درمان این سندروم می پردازیم. در نهایت شما می توانید با بررسی جوانب مختلف، یک دکتر زنان خوب در تهران برای تنبلی تخمدان انتخاب کنید و روند تشخیص و درمان را آغاز کنید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان نوعی بیماری است که بر روی میزان ترشح هورمون های بدن در زنان تاثیر می گذارد و منجر به ایجاد اختلال در سیکل طبیعی تخمک گذاری می شود. شایع ترین علت تنبلی تخمدان سندروم تخمدان پلی کیستیک است. هورمون های مردانه در بدن افراد مبتلا به این عارضه بیشتر از حد معمول تولید و ترشح می شود. به همین دلیل در بدن نوعی عدم تعادل هورمونی به وجود می آید و در نتیجه دوره های قاعدگی نامنظم می شوند و یا این که به طور کلی رخ نمی دهند.

این بیماری با تاثیر مستقیم بر روی تخمدان ها باعث کاهش ترشح هورمون های زنانه مانند استروژن و پروژسترون می شوند. از طرفی تخمدان ها به تولید هورمونی مردانه به نام آندروژن تولید می کنند و به همین دلیل تعادل هورمونی بدن بر هم می خورد. عدم ایجاد دوره های قاعدگی به این معناست که این افراد به نوعی نابارور هستند و نمی توانند باردار شوند. با توجه به این که هورمون های مردانه در سطح بالایی در بدن این افراد ترشح می شود، خصوصیات مردانه نیز در این افراد شروع به نمایان شدن می کند. از جمله این خصوصیات می توان به افزایش رشد موهای زائد در جای جای بدن اشاره کرد.

همچنین صدا رفته رفته بم تر و مردانه تر می شود و در مواردی موها در قسمت سر شروع به ریختن می کنند و باعث طاسی می شوند.  همچنین امکان رخ دادن برخی از بیماری ها که در آقایان بیشتر رخ می دهد،  در این افراد نیز افزایش می یابد. از جمله آن ها می توان بیماری های قلبی و دیابت را نام برد. در مراحل ابتدایی این بیماری، می توان از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای دیابت برای کمتر کردن عوارض این بیماری و رفع عدم تعادل هورمون ها در بدن کمک کرد. اما با پیشرفت این عارضه، نیاز به درمان های بیشتری برای رسیدن به حالت طبیعی است.

این بیماری معمولا در طی سال های بارداری یعنی بین سن های ۱۵ تا ۴۴ سال رخ میدهد و حدود ۱۵ درصد زنان در یک بازه زمانی به این بیماری دچار می شوند. برخی از آن ها با این که دچار این عارضه هستند اما چون عارضه خفیف است و علائم بسیار ضعیفی دارد، از بیماری خود مطلع نمی شوند.

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان

هنوز به طور قطعی دلیل مشخصی برای ایجاد این عارضه اعلام نشده است. اما همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، پزشکان ترشح بالای هورمون های مردانه در زنان را عامل اصلی این بیماری می دانند. از طرفی ژن بیمار و اشتباه باعث ایجاد هر بیماری می شود و در این بیماری نیز عوامل ژنتیکی و موروثی بسیار موثر هستند. در ادامه دیگر دلایل ایجاد این بیماری را بررسی می کنیم:

عوامل ژنتیکی

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این بیماری در خانواده ها و به صورت موروثی جا به جا می شود. عامل ایجاد این بیماری در چند ژن معیوب وجود دارد که از طریق تولید مثل به نسل بعد منتقل می شود. البته شانس انتقال این بیماری به فرزند دختر چیزی حدود ۲۵ درصد است و این به آن معنی است که اگر یکی از دختران به این بیماری مبتلا شود، امکان ابتلا دیگر دختران بسیار پایین میاید.

مقاومت به انسولین

مطالعت نشان داده است که ۷۰ درصد افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهند. به همین دلیل سلول های آن ها نمی توانند به درستی از انسولین استفاده کنند و امکان ابتلا به دیابت و یا همان مرض قند افزایش می یابد. از طرفی وقتی که سلول ها نتوانند انسولین مصرف کنند، بدن به طور خودکار تولید این هورمون را در پانکراس افزایش می دهد.

برای این که این افزایش تولید صورت بگیرد، تولید هورمون های مردانه در تخمدان افزایش می یابد و در نهایت این عارضه به وجود می آید. چاقی یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد مقاومت نسبت به انسولین است و به همین دلیل می توان چاقی را نیز یکی از عوامل ایجاد بیماری تنبلی تخمدان و دیابت نوع ۲ دانست.

افزایش التهابات در بدن

زنانی که به تنبلی تخمدان هستند، اغلب دچار التهابات مختلف در بدن نیز می شوند. عوامل اصلی ایجاد التهابات در بدن این افراد تولید بیش از حد هورمون مردانه آندروژن است. همچنین چاقی نیز می تواند به افزایش التهابات کمک کند.

علائم بیماری تنبلی تخمدان

این علائم معمولا در همان سنین ابتدایی شروع دوره های قاعدگی شروع به نمایان شدن می کنند اما ممکن است که یک مادر حتی در دوران بارداری و یا شیردهی نیز دچار این بیماری شود. ازز جمله علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دوره های قاعدگی نامنظم: بالغ نشدن تخمک ها و در نتیجه عدم تخمک گذاری از ایجاد دوره ی قاعدگی جلوگیری می کند. به طور میانگین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، سالیانه ۸ بار و یا کمتر از آن دوره قاعدگی می گذرانند. در برخی موارد هم قاعدگی اصلا رخ نمی دهد.
  • خون ریزی بیشتر در دوره های قاعدگی: با توجه به این که دوره های قاعدگی دیرتر از حد معمول رخ می دهند، خونریزی های رحمی روی هم انباشت می شوند و در دوره قاعدگی بعدی با شدت بیشتری خارج می شوند.
  • رشد موهای زائد: با توجه به افزایش هورمون های مردانه، خصوصیات مردانه مانند رشد مو در صورت و یا کمر و سینه ها افزایش می یابد.
  • افزایش ابتلا به آکنه: هورمون های مردانه باعث افزایش چربی در برخی از نقاط پوست می شوند و در مناطق دیگری مانند صورت، سینه ها و بالای کمر باعث ایجاد شکستگی هایی در پوست و در نتیجه آکنه می شوند.
  • افزایش وزن: حدود ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.
  • طاسی: الگوهای طاسی مردانه به دلیل نازک تر شدن موها در این افراد دیده می شود.
  • تیرگی پوست: لکه هایی تیره از پوست در نواحی مانند گردن، کشاله ران، زیر پستان و… ایجاد می شود.
  • سردرد های مزمن: بر هم خوردن تعادل هورمونی باعث ایجاد سردرد می شود.

با توجه به تاثیرات منفی بسیار زیاد این بیماری بر روی بدن حال متوجه می شوید که چرا پیدا کردن یک دکتر زنان خوب در تهران برای تنبلی تخمدان بسیار مهم است.

تاثیر تنبلی تخمدان بر روی بدن

برهم خوردن تعادل هورمونی در بدن باعث ایجاد بیماری های دیگری می شود و در نهایت تاثیر منفی بر روی سلامتی شخص دارد. در ادامه برخی از تاثیرات تنبلی تخمدان را می خوانید.

ناباروری

برای بارداری به تخمک گذاری احتیاج است. در افراد مبتلا به این بیماری تخمک گذاری یا به صورت صحیح شکل نمی گیرد و یا این که اصلا رخ نمی دهد و به دنبال آن باروری نیز رخ نمی دهد. این بیماری به یکی از اصلی ترین عوامل ناباروری در زنان تبدیل شده است.

بیماری های متابولیک

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این بیماری در ۷۰ درصد از زنان موجب چاقی می شود. چاقی به دنبال خود امراض بسیار دیگری نیز به همراه دارد و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قند خون بالا
  • افزایش LDL و یا همان کلسترول و کاهش HDL و یا همان چربی مفید

این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهد:

• بیماری های قلبی
  • سکته

مشکلات خواب

چاقی که این بیماری عامل ایجاد آن است، باعث ایجاد مشکلاتی در خواب مانند سختی تنفس در خواب و یا آپنه خواب می شود. تنبلی تخمدان به همراه چاقی خطر آپنه خواب را ده برابر می کند! در این بیماری تنفس در خواب به طور لحظه ای متوقف می شود و موجب قطع خواب می شود.

افسردگی

تغییرات هورمونی به همراه تغییر حالت فرد به علت افزایش موهای زائد باعث ایجاد افسردگی در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان می شود. بسیاری از افراد مبتلا به تنبلی تخمدان افسردگی را نیز تجربه می کنند.

نحوه ی تشخیص تنبلی تخمدان

پزشکان با توجه به علائم بیمار، وجود تنبلی تخمدان را در آن ها تشخیص می دهند. اگر در فردی دو مورد از سه مورد زیر تشخیص داده شود، این بیماری تشخیص داده می شود:

• چرخه قاعدگی نامنظم
  • سطح آندروژن بالا
  • مشاهده کیست در تخمدان ها

سپس پزشک از شما در مورد دیگر علائم این بیماری نیز سوال می کند تا در مورد تصمیم خود مطمئن تر شود. همچنین ممکن است که پزشک از روشی به نام معاینه لگن استفاده کند تا هرگونه رشد کیست در تخمدان و یا رحم را بررسی کند. برای این کار دکتر از دست و دستکش استفاده می کند. همچنین او با تجویز آزمایش های زیر برای شما تشخیص خود را قطعی تر می کند:

• آزمایش خون کامل
  • سونوگرافی

البته ممکن است که گاهی اوقات این بیماری با برخی از بیماری های دیگر به اشتباه تشخیص داده شود و در همین جاست که شما به یک دکتر زنان خوب در تهران برای تنبلی تخمدان نیاز پیدا خواهید کرد.

درمان تنبلی تخمدان

درمان این بیماری با اصلاح سبک زندگی و انجام برخی از روش های پزشکی مانند مصرف دارو انجام می شود.

درمان با رژیم غذایی و ورزش

کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی مناسب و همچنین ورزش کردن نخستین تغییراتی است که شما باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید. کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصد از وزن بدن کمک زیادی به درمان تنبلی تخمدان می کند. زیرا با این کار سطح انسولین کاهش می یابد، کلسترول خون کم می شود و خطرات بیماری های قلبی و دیابت نیز کاهش می یابد. برای تنظیم یک برنامه رژیمی و ورزشی مناسب شما نیاز به یک مشاور تغذیه دارید و این کار را نباید به طور خودسرانه انجام دهید.

درمان های پزشکی

قرص های جلوگیری از بارداری

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم قرص های جلوگیری از بارداری می توانند به درمان علائم این بیماری کمک شایانی کنند. این قرص ها همان هورمون پروژستین هستند. این هورمون کارایی بالایی از جمله موارد زیر دارد:

• برقراری تعادل هورمونی
  • محافظت از سرطان آندومتر
  • تنظیم تخمک گذاری

البته که مصرف این قرص ها برنامه خاصی دارد و نباید از آن ها به صورت خودسرانه استفاده کرد. به همین دلیل شما به یک دکتر زنان خوب در تهران برای تنبلی تخمدان نیاز دارید.

سایر دارو ها

• متفورمین برای درمان علائم دیابت و کاهش سطح انسولین در بدن کمک می کند
  • کلومیفن :این دارو برای باروری مصرف می شود و علائم تنبلی تخمدان را از بین می برد.
  • داررو های رفع موهای زائد: برای رفع موهای زائد جدید شما می توانید از دارو ها، اسپری ها، کرم ها و یا لیزر استفاده کنید.

جراحی راه حل نهایی

در صورتی که هیچ کدام از روش های درمان برای فرد موثر نبود، در آخر جراحی گزینه بسیار خوبی است. یکی از جراحی هایی که برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می شود، حفاری تخمدان است که در آن سوراخ های بسیار ریزی در تخمدان ایجاد می شود تا تخمک گذاری به حالت عادی برگردد.

جمع بندی نهایی و سخن پایانی

با توجه به این که تاکنون عوارض و امراضی که تنبلی تخمدان باعث ایجاد آن می شود و این که تشخیص این بیماری بسیار مهم است، حال می دانید که چرا به یک دکتر زنان خوب در تهران برای تنبلی تخمدان نیاز دارید. شما می توانید هم اکنون اقدام کنید و با مراجعه به مجموعه ما و با مشورت با پزشکان متخصص در زمینه مورد نیازتان به تشخیص و درمان بیماری خود بپردازید تا از پیشرفت آن و بیشتر شدن خطرات ناشی از آن جلوگیری کنید.