چکاپ های سالانه زنان

باید بدانید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است یکی از این راه های پیشگیری آزمایش ها و چکاپ سالانه زنان است. این چکاپ های سالانه زنان در واقع به منظور پیشگیری ، جلوگیری و تشخیص به موقع و سریع برخی از بیماری ها صورت میگیرند. انجام غربالگری و این چاپ های سالانه منظم حتی ممکن است جان شما را نجات دهد. در واقع شما وقتی بیماری را زود تشخیص دهید می توانید از عوارض آن جلوگیری کنید. و در نتیجه کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. بنابراین  این سوال پیش میاید که چه چکاپ های سالانه ایی در زنان باید انجام شود؟ در این متن ۱۰ مورد ازمهم ترین آزمایش های چکاپ سالانه زنان آورده شده است. پس با ما همراه باشید:

آزمایش های چکاپ سالانه در زنان

باید بدانید که با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیکی بدن خانم‌ها امکان بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان دهانه رحم، سرطان پستان و سرطان  روده بزرگ از یک سو و شیوع بالای کلسترول خون، پوکی استخوان و دیابت از سوی دیگر زیاد می‌باشد. به همین منظور انجام چکاپ های سالانه در زنان کامل ضروری است.

غربالگری فشار خون

آزمایش کلسترول

افزایش کلسترول خون، خطر ایجاد پلاک در عروق را  افزایش می‌ دهد و باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. به همین دلیل برای زنان بالای ۲۰ سال  اندازه گیری میزان کلسترول خون به صورت هر ۵ سال یک بار توصیه میشود. اگر شما در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی هستید،  باید با دکتر خود برنامه ریزی  و مشورت کنید که چند بار باید این آزمایش خون را انجام دهید.

آزمایش پاپ اسمیر

شما باید از ۲۱ سالگی تا ۶۵ سالگی هرسه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهید. آزمایش پاپ اسمیرسلول های غیرعادی دهانه رحم شما را مشخص میکند. شما با برداشتن آن ها میتوانید از خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کنید. در پاپ اسمیر، پزشک شما از یک اسپکولوم برای باز کردن کانال واژن استفاده می کند. سپس سلول ها را با یک برس کوچک از دهانه رحم می گیرد. سپس سلول ها را برای تغییراتی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود بررسی می کند. کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، این آزمایش را برای شما آسانتر می کنند.

ماموگرافی

انجام ماموگرافی در خانم هایی که در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارند سالی یک بار توصیه میشود. از سن ۵۰ تا ۷۵ سالگی انجام مامو گرافی در خانم ها سالی دو بار توصیه میشود. همچنین خانم هایی که در سنین ۷۵ سال یا بیشتر قرار دارند، باید تحت نظر پزشک این آزمایش را به طور منظم انجام دهند. در ماموگرافی، سرطان پستان تشخیص داده میشود. ماموگرافی شامل فشرده سازی پستان بین صفحات است تا تصاویر اشعه ایکس گرفته شود. در این روش توده هایی در پستان که تشخیص آن ها به راحتی ممکن نیست تشخیص داده میشوند. نتیجه‌ی طبیعی این آزمایش خطر سرطان سینه را به طور صددرصد رد نمی‌کند. بنابراین این آزمایش را باید بطور منظم تکرار شود. هم چنین ام‌آرآی و سونوگرافی هم ممکن است در خانم‌هایی که نتیجه‌‌ی آزمایش آنها مشکوک بوده احتیاج و تجویز شود. اگرشما سابقه خانوادگی دراین بیماری یا سایرکانسرها را دارید، در مورد شروع غربالگری سالانه هرچه سریع تر با بهترین متخصص زنان در این زمینه صحبت کنید.

غربالگری تراکم استخوان

زنان باید از سن ۶۵ سالگی آزمایش تراکم استخوان وغربالگری برای پوکی استخوان را شروع کنند. کسانی که معرض خطرابتلا به پوکی استخوان هستند، مانند شکستگی یا وزن کم بدن، باید زودترغربال شوند. برای انجام این آزمایش که اسکن DEXA نام دارد، شما روی میزی دراز می کشید در حالی که دستگاه اشعه ایکس با دوزکم تصاویر استخوان های شما را می گیرد.

آزمایش قند خون

از حدود ۴۵ سالگی، زنان باید هر سه سال یک آزمایش قند خون برای بررسی دیابت یا پیش دیابت انجام دهند. اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید ویا سابقه خانوادگی در دیابت دارید، یا از نژاد یا قومی هستید که درمعرض خطر دیابت قرار دارد، ممکن است بخواهید انجام این آزمایش را زود تر شروع کنید. پزشک متخصص زنان می تواند به شما در این موضوع کمک کند.

غربالگری سرطان روده بزرگ

یکی از مهم ترین آزمایش های چکاپ سالانه در زنان آزمایش سرطان روده بزرگ (کولونوسکوپی) است. یکی از مشکلات شایع درسنین بالای ۵۰ سال، ابتلا به سرطان روده بزرگ است. به همین دلیل انجام تست کلنوسکوپی به خانم‌های بالای ۵۰‌سال و خانم‌های جوان‌تری که خطر بروز این بیماری در خانواده آنها بالا است، توصیه می شود.

آزمایشHPV (پاپیلومای انسانی) یا زگیل تناسلی:

آزمایش بعدی که حتما باید درچکاپ های سالانه زنان انجام شود، آزمایش HPV یا زگیل تناسلی است. آزمایش HPV  یا زگیل تناسلی را از ۳۰ سالگي بايد هر پنج سال يك‌بارانجام دهید. برای انجام آزمایش HPV پزشک متخصص زنان با استفاده از یک دستگاه مخصوص از سلول‌های دهانه رحم نمونه برداری می‌کند و آن را برای آزمایشگاه می‌فرستد.  با انجام این نمونه برداری هرگونه تغییر سلولی منجر شده به سرطان را تشخیص داده میشود.

معاینه پوست

زنان باید هر ماه در خانه پوست خود را معاینه کنند. پوست سراسر بدن خود را به دقت بررسی کنید. به دنبال خال های جدید یا تغییر درخال های موجود باشید، که می تواند ازنشانه های اولیه سرطان پوست باشد. اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید، یا سابقه خانوادگی آن را دارید، باید حتما هر چند وقت یک بار به پزشک متخصص مراجعه کرده و وضعیت سلامت پوست خود را بررسی کنید.

معاینه دندان

سلامتی دندان از همان لحظه جوانه زدن اولین دندان شیری مهم است. همه زنان بالغ سالانه دو بار به معاینه دندان نیاز دارند. از طریق معاینات منظم دندانپزشکی، که شامل تمیز کردن و معاینه دندان ها، همراه با اشعه ایکس است، می توانید علائم اولیه پوسیدگی و سایر مشکلات را تشخیص دهید. از آنجا که این آزمایشات ، آزمایشات پیشگیرانه در نظر گرفته می شوند، بسیاری از بیمه ها آنها را پوشش می دهند. این آزمایشات گرچه برای سلامتی شما حیاتی هستند، اما ممکن است گران هم باشند. پس قبل از انجام این آزمایشات پیشگیرانه با بیمه خود مشورت کنید و بررسی کنید که آیا جامعه شما هیچ یک از این آزمایشات را به صورت رایگان ارائه می دهد یا خیر.

سخن پایانی

در نهایت توصیه می‌شود که در جهت حفظ سلامتی خود به آزمایش‌های گفته شده توجه کنند و بطور منظم آن‌ها را انجام دهند. چراکه انجام به موقع این آزمایشات در تشخیص به موقع بیماری بسیار کمک می کند. حتی ممکن است باعث تغییرمسیرزندگی شما شود. کلینیک تخصصی زنان و زایمان دکتر شیرین با دارا بودن کامل ترین و جدید ترین متدهای تشخیصی و درمانی شما را در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده ترهمراهی خواهد کرد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید