زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد

زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد
زگیل تناسلی در یک خانم ۴۷ ساله

زگیل تناسلی که به دنبال الودگی با ویروس پاپیلوما انسانی یاHPV،ایجاد میشود می‌تواند با عوارض ناگواری همراه بشود ،در این نوشتار شما را با علت  و علایم زگیل تناسلی آشنا خواهیم کرد و پاسخ این سوال که زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد ، را خواهید یافت. برای مشاهده انواع شکلهای زگیل های تناسلی و فیلم روشهای مختلف درمان و ارتباط مستقیم با متخصص زنان و مشاوره رایگان روی ایکون اینستاگرام سمت چپ کلیک کرده و وارد صفحه اینستاگرام کلینیک بزرگ تخصصی زنان دکتر شیرین شوید.

 

زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد :

  • امکان انتقال ویروس از مادر مبتلا به زگیل تناسلی به نوزاد
  •  سرطان دهانه رحم (سرویكس)
  • کانسریا سرطان واژن
  • کانسر یا سرطان مقعد (آنال کانسر)
  • بدخیمی های دهان

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی  در زنان بر اثر ویروسی به نام     HPV یا  (Human papilloma virus)،بوجود می آید. این ویروس  ،از طریق مقاربت یا نزدیکی جنسی و یا گاهی غیر جنسی از فرد مبتلا به ویروس به شریك جنسی اش منقل میشود. بیماریهای منتقله از راه مقاربت جنسی را اصطلاحا STD  یا STI می نامیم(sexually transmitted disease) و میتوان گفت زگیل تناسلی در زنان  جزو شایعترین STD ها بشمار می رود.

ویروس  hpv  ،می تواند سالها به صورت نهفته در بدن  باقی بماند،یعنی شما میتوانید علیرغم وجود ویروس در بدنتان ،سالها بی علامت بمانید و نادانسته آن را به همسرتان منتقل كنید. در مواردی كه تشخیص زگیل تناسلی در مراحل ابتدایی بیماری توسط پزشك متخصص زنان با تجربه انجام بشود ،با درمانهای استاندارد، میتوان تا حدودی از  بروز عوارض ناگوار زگیل تناسلی در زنان ،پیشگیری نمود. در ادامه بیشتر راجع به عوارض و خطرات ویروس زگیل تناسلی به خصوص در زنان صحبت میکنیم .

عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی

چه افرادی بیشتر به ویروس زگیل تناسلی مبتلا میشوند؟

از آنجا که زگیل تناسلی یک بیماری منتقله از راه مقاربت است لذا افرادیکه از نظر جنسی فعال هستند بیشتر شانس ابتلا به ویروس زگیل تناسلی یا همان hpv را دارند. عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی عبارتند از:

  • افرادیکه سن زیر سی سال دارند
  • افرادیکه سیستم ایمنی ضعیف دارند
  • کودکانی که از کانال زایمان (زایمان واژینال) مادر آلوده به hpv ‌متولد شده باشند.
  • افرادیکه سیگار یا قلیان می کشند
  • افرادیکه مورد تجاوز و تعرض جنسی قرار گرفته اند.
زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد
زگیل تناسلی در مجرای واژن

برای مشاهده انواع شکلهای زگیل های تناسلی و فیلم روشهای مختلف درمان و ارتباط مستقیم با متخصص زنان و مشاوره رایگان  وارد سایت کلینیک بزرگ تخصصی زنان دکتر شیرین شوید.

علایم زگیل تناسلی در زنان چیست؟

فرد مبتلا به hpv می‌تواند ماهها و سالها بدون هیچ علایم بالینی ،باقی بماند . زگیل‌های تناسلی می‌توانند به شکل ضایعات سطحی خیلی کوچک بروز کنند که همرنگ پوست فرد مبتلا بوده و یا فقط کمی تیره تر باشند ،گاهی زگیل‌ها با چشم قابل مشاهده نیستند. گاهی فقط یک عدد زگیل تناسلی میبینیم ولی معمولا به شکل گروهی با سطحی کمی برجسته شبیه گل کلم خواهند بود.    

نواحی شایع زگیل تناسلی در زنان

  • اطراف ورودی واژن و داخل واژن
  • طراف مقعد و یا داخل کانال مقعد
  • گردن رحم یا سرویکس
  • لابیاها

 علایم شایع زگیل تناسلی در زنان 

  • خارش
  • سوزش
  • ترشحات غیرعادی واژینال
  • خونریزی در ضایعات
  • درد و یا احساس ناراحتی در زگیل‌های تناسلی بزرگ و وسیع

علت زگیل تناسلی زنان کدام است؟

شایع ترین بیماری یا عفونت منتقله از راه مقاربت جنسی ،از طریق ویروس پاپیولومای انسانی یا hpv،و به دنبال تماس پوست با پوست ایجاد میشود. ویروس hpv وقتی وارد بدن فرد میشود ،همیشه موجب ایجاد زگیل و بیماری نمی‌شود و اغلب خودبخود از بدن پاک میشود. حدودا سی الی چهل نوع hpv وجود دارد که فقط تعدادی از اینها باعث ایجاد زگیل تناسلی میشوند. انواع hpv  نوع ٦؛١١؛١٦؛١٨ با بدخیمیهای گردن رحم زنان (کانسر سرویکس)و سایر سرطانها ،ارتباط دارد. زگیل تناسلی هم در زنان و هم در مردان ایجاد میشود ولی زنان بیشتر از مردان در معرض عوارض و خطرات زگیل تناسلی خواهند بود. توصیه میشود زنان قبل از ازدواج و اقدام به حاملگی ،زگیل تناسلی را درمان کنند.

زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد

در زنانی که زگیل تناسلی دارند و حامله هستند ،عوارض و خطرات زیر وجود خواهد داشت

انتقال ویروس از مادر مبتلا به زگیل تناسلی به نوزاد

اگر مادری كه دچار زگیل ناحیه تناسلی است ،نوزاد خود را به روش زایمان طبیعی بدنیا بیاورد ،احتمال دارد نوزاد هم به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده بشود. زن بارداری كه دچار زگیلهای تناسلی بزرگ و وسیع ناحیه تناسلی است در زمان بارداری با انسداد مجرای ادراری توسط زگیلهای بزرگ مواجه میشوند و دچار مشكلات ادراری خواهند شد.

كانسرها: سرطان دهانه رحم (سرویكس)

ویروس مولد زگیل تناسلی یا hpv از عوامل اصلی مسبب كانسر سرویكس در زنان محسوب میشوند. انواع خاصی از این ویروس بیشتر از سویه های دیگر ،با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند ،در واقع ویروس زگیل تناسلی باعث ایجاد تغییرات غیرطبیعی در سلولهای دهانه رحم زنان مبتلا میشود و در طول سالهای بعد ایت سلولها به سلول سرطانی مبدل میشوند. البته همه زنان مبتلا به ویروس زگیل تناسلی ،دچار كانسر سرویكس نخواهند شد ولی برای تمام زنان كه دارای فعالیت جنسی هستند ،انجام تست پاپ اسمیر ،إلزامی است.

با انجام تست پاپ اسمیر یا پاپانیكولا كه توسط پزشك متخصص زنان انجام میشود ، اگر شما دچار مراحل ابتدایی تغییرات غیرطبیعی سلولهای سرویكس شده باشید قبل از كانسر  بخوبی تشخیص و درمان خواهید شد. سرطان سرویکس پیشرفته با درگیری سایر اعضای داخل لگن و درد همراه خواهد بود و متاسفانه درمان در مراحل پیشرفته موفقیت آمیز نیست. پس پاپ اسمیر را جهت پیشگیری از عوارض خطرناک زگیل تناسلی،جدی بگیرید

کانسر واژن

در زنان جوان ،سرطان واژن با ویروس زگیل تناسلی همراهی دارد. نکته جالب این است که سلولهای بافت پوششی واژن هم مانند دهانه رحم بعد از الودگی به ویروس زگیل تناسلی ،قبل از اینکه سرطانی بشوند ،دچار تغییرات ابتدایی پیش سرطانی میشوند. خیلی از زنان مبتلا به تغییرات  پیش بدخیم دهانه رحم می‌توانند ،تغییراتی در سلولهای واژن داشته باشند که منجر به کانسر واژن خواهد شد.

کانسر مقعد (آنال کانسر)

مقاربت آنال و یا گسترش ویروس زگیل تناسلی به مقعد می‌تواند با سرطان این ناحیه همراه بشود.

بدخیمی های دهان

افرادی که سکس دهانی دارند در صورت ابتلا پارتنرشان به زگیل تناسلی ،می‌توانند در طول زمان به سرطانهای بافت پوششی دهان و گلو مبتلا بشوند. خاطرنشان میکنیم نوع ویروسهای  مولد زگیل  ،در دستگاه تناسلی با انواع رایج مولد زگیل در دست و … متفاوت است.

زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟
زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چه کنیم؟

  • از برقراری رابطه های جنسی خارج از چهارچوب خانواده پرهیز کنید
  • با فردی که سابقه بیماریهای عفونی او را نمیدانید رابطه جنسی برقرار نکنید
  • واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل را طبق نظر پزشک متخصص زنان، استفاده کنید.

واکسن گارداسیل:

نوعی از این واکسن تحت عنوان واکسن چهار ظرفیتی عرضه میشود  که دارای چهار سویه hpv است که با احتمال بیشتری با کانسر سرویکس در ارتباطند (انواع:٦؛١١؛١٦؛١٨). این واکسن در دختران و زنان از نه سال الی چهل و پنج سال می‌تواند تزریق شود. این واکسن زگیل تناسلی و یا کانسر ایجاد شده را درمان نمیکند ولی می‌تواند از بروز عوارض خطرناک زگیل تناسلی در زنان به طرز چشمگیری جلوگیری کند. سه دوز این واکسن طبق برنامه واکسیناسیون توسط پزشک متخصص زنان تزریق میشود. امروز نوع جدیدی به نام واکسن گارداسیل۹ ،به بازار امده است که علاوه بر چهار نوع ذکر شده پنج سویه خطرناک دیگر از انواعhpv را هم پوشش میدهد.

درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان های متعددی برای زگیل وجود دارد که بطور خلاصه شامل فریز کردن یا کرایوتراپی زگیل تناسلی ، جراحی ، سوزاندن، دارو درمانی و واکسن می شود که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی به معنای استفاده از موادی که باعث یخ زدن سریع زگیل شده و آن را از بین میبرد. شایعترین ماده ای که به این منظور استفاده میشود نیتروژن مایع است که به صورت اسپری نیز وجود دارد. کرایوتراپی درمان استاندارد برای زگیل به حساب می آید و در مطب به صورت سرپایی و در کمتر از ده دقیقه قابل انجام است.

مراحل انجام کرایوتراپی

با توجه به اینکه کرایوتراپی گاهی در صورت وسیع بودن ضایعه ممکن است دردناک باشد، ممکن است بسته به صلاح پزشک برای شما از کرم بی حس کننده استفاده شود.

  • گاهی در زگیلهای بزرگ ممکن است قبل از انجام کرایوتراپی لبه های زگیل توسط تیغ جراحی تراشیده شده و زگیل کوچکتر شود.
  • پزشک نیتروزن مایع را توسط پروب مخصوص به ضایعه زده و باعث یخ زدگی سریع زگیل و از بین رفتن آن می شود.
  • تعداد جلسات بسته به ابعاد و پاسخ دهی بین یک تا چهار جلسه می باشد که معمولا فاصله یک تا سه هفته بین جلسات وجود دارد.
  • درد خفیف معمولا تا سه روز وجود خواهد داشت و بهبود ضایعه یک تا دو هفته طول میکشد و معمولا جای زگیل کاملا از بین میرود و دیده نمی شود.

توجه: اگر تاول پس از کرایوتراپی بوجود اید معمولا یک تا سه روز بعد از بین می رود. از ترکاندن و دستکاری تاول اکیدا خودداری کنید .

 

آگاهی یافتن از اینکه زگيل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد ،کمکتان خواهد کرد تا در صورت مشاهده نشانه های مشابه، هر چه سریعتر جهت شروع درمان زگیل تناسلی به دکتر متخصص زگیل تناسلی در تهران مراجعه کنید و خود را از عوارض گاه جبران ناگزیر  زگیل واژن ،زگیل وولو و زگیل لابیاها،برهانید.

اگر شک به ابتلا به زگیل تناسلی دارید میتوانید همین حالا با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت تحت معاینه و درمان تخصصی توسط متخصصین با تجربه کلینیک دکتر شیرین قرار گیرید. برای مشاهده انواع شکلهای زگیل های تناسلی و فیلم روشهای مختلف درمان و ارتباط مستقیم با متخصص زنان و مشاوره رایگان وارد سایت کلینیک بزرگ تخصصی زنان دکتر شیرین شوید.

شماره های تماس برای مشاوره و اخذ نوبت ویزیت

آدرس:تهران ،خیابان شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، نبش خیابان شواری، پلاک ۴۴ ، طبقه اول، واحد۱، کلینیک تخصصی فوق تخصصی زنان دکتر شیرین  

 تلفن تماس: ۲۲۸۷۹۸۴۰ -۰۲۱   ۲۲۸۷۹۸۵۰ -۰۲۱   ۰۹۳۳۹۱۹۵۴۵۰

دیدگاهتان را بنویسید