علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود چیست؟

ما دانستن علایم بارداری قبل از عقب افتادن پریود را برای همه خانم‌ها ضروری می‌دانیم. برای بعضی بانوان فهمیدن اینکه باردار هستند می‌تواند نگران کننده باشد. در مقابل خیلی از خانم‌ها بی صبرانه منتظر خبر بارداری خود هستند و آماده باردار شدن‌اند. بعد از یک رابطه جنسی و‌ مقاربت محافظت نشده، هر دو گروه خانمها ،برای فهمیدن اینکه آیا باردار هستند یا خیر، بیتاب و بیقرارند. اینجاست که دانستن علایم بارداری قبل از عقب افتادن پریود برای خانم‌ها مهم می‌شود. در نهایت، برای اطمنان باید با پزشکان متخصص زنان کاربلد صحبت کنند. توصیه ما به شما این است که نظر پزشکان حاذق مجموعه کلینیک دکتر زنان شیرین را راجع به علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود در این مقاله بخوانید.

علایم بارداری قبل از عقب افتادن پریود
علایم بارداری قبل از عقب افتادن پریود

قطعی ترین تست برای تایید بارداری کدام تست است؟

دیدن علایم بارداری قبل از عقب افتادن پریود برای اطمینان از بارداری شما کافی نیست. قطعی ترین تست که میتواند بارداری شما را تایید کند بعد از تاخیر پریود است. برای اطمینان باید روش‌های پیشگیری بارداری را انجام داد. اگر شما به هر دلیلی از این روش‌ها استفاده نکرده‌اید ممکن است باردار شوید. این زمان، زمانی است که هورمون بتا (بتا هاش سي جي BHCG) در آزمایش خون با تيتر قابل قبول رويت بشود و همزمان ساك حاملگي در داخل رحم شما توسط متخصص زنان در سونوگرافي ديده بشود. ولي شايد خيلي از خانمها بخواهند قبل از آن زمان بفهمند باردارند يا خير.

بعد از لقاح چه اتفاق هایی رخ میدهد؟

بعد از لقاح ،اولين سلول جنين در لوله هاي رحم شروع به تقسيم شدن ميكند. این سلول سه شبانه روز داخل لوله رحمي باقي مي ماند تا شانزده عدد سلول بشود. اين مجموعه شانزده‌تايي به نام مرولا (به جنینی که تازه تشکیل شده است گفته می‌شود) نام دارد. مرولا در زبان لاتين به معني “توت” است.

اين مجموعه شانزده سلولي شبيه توت كه مرولا نام دارد بعد از اين مدت وارد رحم ميشود و به ديواره رحم ميچسبد . كم كم سلولهايي خاص دور اين مرولا ايجاد ميشوند كه با تكاملشان جفت شكل ميگيرد. وقتی سلولهای خاصی به نام سنسیشیو تروفوبلاستیک (بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GDT) ، گروهی از تومورهای نادر است که شامل رشد غیر طبیعی سلول های داخل رحم یک زن است ) ،اطراف مرولا ایجاد شدند شروع به ترشح هورمون حاملگی یا همان هورمون بتا می کنند.

پس تا قبل این مرحله هورمون بتا هاش سی جی اصلا وجود نداشته است. این هورمون هر دو سه روز دو برابر میشود. هورمون بتا حدودا یازده روز بعد از لقاح در خون قابل ردیابی خواهد بود و حدودا دوازده الی چهارده روز بعد از لقاح در ادرار این هورمون باعث میشود که بدن مادر همچنان پروژسترون (یکی از موادی است که در دوران بارداری از تخمک ازاد میشود ) بسازد. چون پروژسترون مانع ریزش دیواره رحمی خواهد شد که جنین در آن لانه گزینی کرده است.

علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود

میزان هورمون بتا در حاملگی طبیعی از روز ششم تا دهم بعد از لقاح در خون بالا میرود . معمولا۲۵ -۲۰ روز پس از آخرین عادت ماهانه ( نه زودتر ) مقدار این هورمون در ادرار به حدی می رسد که قابل اندازه گیری باشد. سونوگرافی در هفته پنجم و ششم صحت بیشتری نسبت به اندازه گیری هورمون حاملگی دارد.

علایم بارداری قبل از عقب افتادن پریود: آنچه باید بدانیم

ما مواردی که باعث تایید صد در صد حاملگی شما میشود را در بالا گفتیم . هر چند علایمی که قبل از به تاخیر افتادن عادت ماهانه می‌بینید، نمیتوانند به طور قطعی باردار بودنتان را تایید کنند. با این حال دانستن این علائم می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند.  با هم این علامتها را مرور می کنیم.

خون ریزی و درد لانه گزینی

درد و خونریزی طی لانه گزینی نیز یکی از علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود است . لایگزینی معمولا شش تا دوازده روز بعد از مقاربت جنسی و یا لقاح اتفاق می‌افتد و طی آن مرولا به دیواره رحم میچسبد. لانه گزینی در یک سوم خانمهای باردار با درد و خونریزی همراه خواهد بود. حجم خونریزی لانه گزینی معمولا کمترازعادت ماهانه است. خونریزی به رنگ صورتی تا قهوه ای است.

اگر یکی دوماه بعد از آخرین رابطه جنسی‌تان دچار خونریزی شده‌اید دیگر نمی‌توان آن را به لانه گزینی ربط داد. خون ریزی لانه گزینی گاهی در حد یک لکه بینی و گاهی دو روز طول میکشد . درد لانه گزینی هم در همه خانمهای باردار ایجاد نمیشود . این درد به صورت گرفتگی و اسپاسم عضله حس میشود و‌ در واقع مربوط به اماده سازی رحم برای تحمل نه ماه بارداری است. معمولا میزان این درد و اسپاسم از درد پریود کمتر است. دردی که بیش از دو روز طول بکشد و یا همراه تب و ترشحات بدبو‌ باشد از اورژانسهای مراجعه به پزشک متخصص زنان است.

احساس تهوع

تغییرات هورمونی باعث تهوع و حتی استفراغ در گروهی از خانمها است. این حالت اکثر مواقع صبح‌ها بدتر است و به آن اصطلاحا «تهوع صبحگاهی» می‌گویند. این حالت میتواند همراه با تغییر علایق خوراکی خانمها هم همراه باشد، مثلا از یک غذای خاص بدشان می آید. همه این حالت‌ها را تجربه نمی‌کنند. معمولا تا پایان سه ماه اول بارداری، این علائم کم می‌شوند یا از بین می‌روند. در گروه کوچکی هم تا پایان حاملگی ادامه مییابد.

ضعف و خستگی

پزشکان احساس خستگی و ضعف را از علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود می‌دانند. احساس خستگی و ضعف عمومی که نیاز به استراحت را میطلبد از علایم بارداری قبل از تاخیر پریود است که مربوط به هورمون پروژسترون می باشد. معمولا فرد در طول شبانه روز تمایل دارد بیشتر در بستر باشد و استراحت کند. پزشك متخصص زنان شما با تجويز ويتامينها و توصيه هاي حمايتي ،كمكتان مي كند تا از اين دوره عبور كنيد.

یبوست و علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود

در اوایل حاملگی یبوست به علت تغییرات هورمونی بوده و‌ مصرف مایعات سالم بخصوص آب و سبزیجات آبدار توصیه می شود. در كنار تغذيه بهتر است در طول روز تا جاييكه مي توانيد فعاليت و تحرك بدني داشته باشيد.

تکرر ادرار

تغییراتی که در جریان خون فرد حامله ایجاد میشود بعلاوه افزایش کار کلیه در بارداری ، برونده ادراری شما را افزایش خواهد داد و تعداد دفعات مراجعه شما به دستشويي بيشتر خواهد شد. یاد آور میشویم هیچ کدام از علایم بالا ،علامت قطعی حاملگی نیستند. پس در صورت داشتن مقاربت كنترل نشده بهتر است در اولين فرصت با بهترين متخصص زنان و زايمان تهران مشورت بنماييد.

عده‌ای برای پریود شدن و در حقیقت اتمام زودهنگام بارداری در همان مراحل اولیه، از قرص برای پریود شدن استفاده می‌کنند. در این باره نیز باید با پزشک مشورت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید