قرص قوی برای پریود شدن

آیا شما هم پریود خود را عقب انداخته‌اید؟ یا در شرایطی هستید که تمایل دارید هرچه زودتر پریود شوید و نگران بارداری خود هستید؟ حتما به دنبال یک قرص قوی برای پریود شدن می‌گردید… اگر جوابتان به این سوالات مثبت است با ما همراه باشید تا به بررسی انواع قرص مخصوص پریود شدن و ملاحظات مصرف آنها بپردازیم. عقب افتادن پریود تجربه‌ی ناخوشایندی در بین خانم‌ها است و هرخانمی ممکن است در طول زندگی خود این نگرانی را تجربه کند. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا شما هم در تاریخ معمول پریود نشده‌اید و به دنبال یک قرص قوی مخصوص پریود شدن فوری هستید.


Strong-pill-period

قرص قوی برای پریود شدن چیست؟

اگر بنا به هر دلیلی، به جز بارداری، پریود شما عقب افتاده است، قرص یا آمپول پروژسترون، بنا به تشخیص پزشک، می‌تواند برای درمان قاعدگی غیرطبیعی و خونریزی نامنظم واژینال به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن به کار رود. پروژسترون برای ایجاد چرخه‌ی قاعدگی طبیعی در زنانی که در گذشته عادت ماهانه طبیعی داشتند اما حداقل ۶ ماه شده که پریود نشده‌اند و باردار هم نیستند یا در معرض یائسگی هستند، به عنوان یک قرص برای پریود شدن، به کار می‌رود.
لازم به ذکر است که قرص‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی، حاوی مقادیر بالای پروژسترون بوده، و در صورت مصرف طی ۷۲ تا نهایتا ۱۲۰ ساعت ابتدایی بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده، با جلوگیری از تخمک‌گذاری یا جلوگیری از لقاح اسپرم و تخمک و یا جلوگیری از چسبیدن تخمک بارور شده به جدار داخلی رحم، تا میزان بالایی می‌توانند جلوی بارداری ناخواسته را بگیرند و به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن عمل کنند.
دو هورمون جنسی اصلی موثر بر یک چرخه‌ی قاعدگی طبیعی در زنان، استروژن و پروژسترون هستند و برای داشتن یک پریود به موقع و طبیعی نیاز به تعادل سطح این هورمون‌ها داریم. پس هرگونه تغییر و عدم تعادل در سطح این هورمون‌ها باعث اختلال قاعدگی می‌شود. بارداری و بیماری‌های مختلف می‌توانند این تعادل هورموونی را برهم زنند. پس اگر بارداری رد شود برای برقراری مجدد یک قاعدگی طبیعی نیاز به برقراری تعادل در سطح این دو هورمون داریم که به این منظور می‌توان از داروها کمک گرفت. در ادامه به بررسی انواع داروهایی که می‌توانند به عنوان یک قرص برای پریود شدن مورد استفاده قرار گیرند می‌پردازیم. پس اگر به دنبال اسم قرص برای پریود شدن فوری هستید با ما همراه باشید.

 

آیا مصرف قرص اورژانسی و اختلال پریودی با هم ارتباطی دارند؟

بله، از آنجایی که قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری ناخواسته حاوی مقادیر بالایی از هورمون‌ پروژسترون زنانه هستند، مصرف این قرص‌ها می‌تواند باعث تغییر در چرخه‌ی طبیعی قاعدگی شما شده و به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن و جلوگیری از بارداری ناخواسته به کار روند.
در صورتی که طی ۷۲ تا نهایتا ۱۲۰ ساعت از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده از این قرص‌ها به عنوان یک قرص مخصوص پریود شدن استفاده شود، تا میزان زیادی احتمال بارداری ناخواسته کاهش می‌یابد. قرص‌های اورژانسی در دو دوز ۰٫۷۵ و ۱٫۵ میلی گرمی در بازار موجود هستند. در صورتی که کمتر از ۱۲ ساعت از رابطه‌ی محافظت نشده گذشته است، یک عدد قرص ۰٫۷۵ میلی گرم مصرف کنید و سپس ۱۲ ساعت بعد مجددا یک عدد قرص ۰٫۷۵ میلی گرم دیگر نیز استفاده کنید. اگر بیش از ۱۲ ساعت از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده گذشته است، یک عدد قرص ۱٫۵ میلی گرم را به تنهایی مصرف کنید.
در ادامه به نکات زیر توجه کنید:
• یکی از شکایت‌های افراد به دنبال مصرف قرص اورژانسی بعد از رابطه‌ این است که: “قرص اورژانسی خوردم پریودم قطع نمیشه!” باید بدانید مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن، می‌تواند باعث تغییراتی در زمان شروع عادت ماهانه، حجم خونریزی قاعدگی، طول مدت، درد و علائم همراه قاعدگی شما شود.
• بسته به اینکه در چه روزی از چرخه‌ی قاعدگی خود این قرص‌ها را به عنوان یک قرص قوی مخصوص پریود شدن خود مصرف کنید، عادت ماهانه‌ی شما می‌تواند در زمان معمول، زودتر و یا دیرتر از آن اتفاق بیفتد. اگر قبل از تخمک‌گذاری مصرف شود، قاعدگی دیرتر و اگر بعد از تخمک گذاری مصرف شود، قاعدگی زودتر از شرایط معمول اتفاق می‌افتد. پیشنهاد می‌کنیم اگر عادت ماهانه‌ی شما بیش از یک هفته عقب افتاد تست بارداری انجام دهید.
• ممکن است بعد از مصرف قرص، در فاصله‌ی زمانی بین مصرف قرص شروع قاعدگی‌تان، خونریزی غیر طبیعی داشته باشید که شدت آن می‌تواند از لکه‌بینی تا خونریزی شدید متفاوت باشد.
• شدت خونریزی در طی اولین قاعدگی بعد از مصرف قرص اورژانسی می‌تواند از بسیار خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.
• اگر بیش از یک بار در ماه یا بیش از یک بار در یک چرخه‌ی قاعدگی از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی استفاده کرده باشید، ممکن است تغییرات بیشتری در روند عادت ماهانه‌تان مشاهده کنید، پس استفاده از پد مناسب را فراموش نکنید.

 

عوارض مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی

بهتر است قبل از مصرف قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن، در جریان عوارض جانبی احتمالی آن باشید. موارد زیر از جمله عوارض احتمالی این قرص ها هستند:

• حالت تهوع یا استفراغ
• سرگیجه، خستگی و سردرد
• حساسیت سینه‌ها
• خونریزی بین قاعدگی یا خونریزی شدید‌تر قاعدگی
• درد یا گرفتگی زیر شکم،
• افزایش ریسک بارداری خارج از رحم
• حساسیت دارویی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

• اگر دچار بثورات پوستی تورم خارش و علائم حساسیت شده‌اید.
• قاعدگی شما بیشتر از یک هفته عقب افتاده یا شدت آن بسیار کم است.
• شما با فردی که ممکن است مبتلا به بیماری مقاربتی باشد رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید.
• طی سه ساعت پس از مصرف قرص استفراغ یا اسهال دارید.
• عوارض جانبی را تجربه می‌کنید که شما را آزار می دهد.

 

کاربرد قرص پونیکا برای پریود شدن چیست؟

قرص پونیکا یک محصول تولید داخل و حاصل علم و تحقیقات محققان کشورمان است. این قرص از عصاره‌ی خشک هسته‌ی انار و گیاه رازیانه و مرزه ساخته شده و حاوی آنتی اکسیدان و ریز مغذی‌هاست.
پونیکا بر هورمون‌های زنانه تاثیر می‌گذارد و یک قرص قوی برای پریود شدن، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، بهبود سندرم پیش از قاعدگی، بهبود دردهای دوران قاعدگی، فیبروم رحمی و سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد.
از آن‌جایی که این قرص بر سطح هورمون‌های زنانه تاثیر می‌گذارد، استفاده ار آن در دوران بارداری و پریودی ممنوع است;
همانند سایر داروها، این قرص را نیز باید طبق نسخه و تحت نظر پزشک مصرف کنید; اما پیشنهاد سازنده‌ی قرص، استفاده از یک عدد قرص قبل از صبحانه و یک عدد قرص قبل از خواب است.

ارتباط بین مصرف قرص تنسی و پریودی چگونه است؟

تنسی یک قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی، حاوی مقادیر بالای هورمون جنسی زنانه است که برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن استفاده می‌شود. این قرص در دو دوز ۰٫۷۵ و ۱٫۵ میلی گرم در بازار یافت می‌شود. اگر در طول ۷۲ ساعت اول پس از رابطه‌ی سکشوال محافظت نشده از این قرص به عنوان یک قرص قوی مخصوص پریود شدن استفاده کنید، تا میزان بالایی جلوی بارداری ناخواسته گرفته می‌شود.
بسته به اینکه در چه زمانی از چرخه‌ی قاعدگی خود این قرص را به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن مصرف کنید، اثر متفاوتی بر پریودی شما خواهد گذاشت و می‌تواند باعث جلو افتادن یا عقب افتادن پریودی شما شود. اگر پریود شما برای بیش از یک هفته عقب افتاد بهتر است تست بارداری انجام دهید. همچنین مصرف این قرص می‌تواند بر طول مدت، شدت خونریزی و علایم همراه شما در دوران قاعدگی تاثیر بگذارد.

 

ارتباط بین مصرف قرص مجسترول و پریودی چگونه است؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توان از مجسترول به عنوان یک قرص قوی برای پریود شدن استفاده کرد؟ و اصلا کاربرد قرص مجسترول چیست؟
• قرص مجسترول یک قرص هورمونی حاوی هورمون جنسی پروژسترون زنانه است و از طریق تغییر سطح هورمون‌های جنسی زنانه برای درمان سرطان‌های رحم و سینه به کار می‌رود. استفاده از این قرص می‌تواند باعث عقب افتادن یا قطع پریودی شود. همچنین از این قرص جهت جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود.
• از مجسترول برای درمان بی‌اشتهایی، سوء تغذیه و کاهش وزن شدید در بیماران مبتلا به ایدز یا تحت شیمی درمانی استفاده می‌شود اما نباید در سایر افرادی که به این شرایط دچار نیستند جهت افزایش اشتها به کار رود.
• گاهی از مجسترول برای درمان سوء تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان، هیپرتروفی پروستات (بزرگ شدن غده تناسلی مردانه به نام پروستات)، اندومتریوز (شرایطی که در آن همان نوع بافتی که سطح درونی رحم را پوشش داده است در سایر نواحی بدن نیز رشد می‌کند) و هیپرپلازی اندومتر (رشد بیش از حد پوشش سطح داخلی رحم) نیز استفاده می‍‌شود.
• توجه کنید که مصرف این دارو حتما باید تحت نظارت پزشک باشد.

عوارض شایع مصرف مجسترول
در این بخش از مقاله، شایع‌ترین عوارض جانبی مجسترول را شرح می‌دهیم. ممکن است شما هم در صورت مصرف این قرص، برخی از عوارض جانبی ذکر شده را تجربه کنید.
همیشه پزشک خود را از عوارض جانبی که تجربه می‌کنید مطلع کنید. به کمک پزشکتان می‌توانید عوارض جانبی را کنترل کنید.

افزایش اشتها
شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی مصرف مجسترول افزایش اشتها به غذاست که ممکن است منجر به افزایش وزن شود. این تأثیر روی اشتهای شما با قطع مصرف دارو از بین می‌رود. اگر نگران افزایش وزن هستید، با پزشک خود صحبت کنید.
گاهی اوقات، مجسترول برای کمک به افزایش اشتهای افراد مبتلا به ایدز یا بعضی دیگر از بیماری‌ها در زمانی که علاقه به غذا و کاهش وزن را از دست داده اند، استفاده می‌شود. دقت کنید که به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک از این دارو جهت افزایش اشتها در افراد سالم استفاده شود.

تورم دست‌ها، پاها و مچ پا
دست‌ها، پاها و مچ پاها ممکن است به دلیل تجمع مایع ورم کند. این شرایط هیچ جای نگرانی ندارد، اما ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد. در صورت مشاهده تورم به پزشک خود اطلاع دهید. پس از پایان درمان، تورم بهبود می‌یابد.

خستگی
هنگام مصرف مجسترول ممکن است احساس خستگی و کمبود انرژی کنید. اگر احساس خستگی می‌کنید آرام باشید. سعی کنید بین دوره های استراحت و مقداری فعالیت بدنی تعادل برقرار کنید.

احساس بیماری و سوء هاضمه
در هفته‌های اول پس از شروع مصرف مجسترول بعضی افراد حالت تهوع را تجربه می‌کنند. اگر شما هم در دوره‌ی مصرف دارو این حالت را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است برای کمک به شما در این زمینه درمانی تجویز کنند.

تغییرات خلق و خوی
مجسترول می‌تواند بر روحیات و خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. ممکن است احساس اضطراب یا بی‌قراری کنید. همچنین ممکن است دچار مشکلات خواب و بی‌خوابی شوید. در صورت داشتن هر یک از این عوارض به پزشک خود اطلاع دهید. اگر عوارض جانبی مشکل ساز و آزاردهنئه شوند، می‌توانند در درمان شما تاثیر بگذارند و حتی باعث رها کردن ادامه‌ی درمان توسط شما شوند.

بثورات پوستی
برخی افراد با مصرف مجسترول دچار بثورات و واکنش‌های پوستی می‌شوند. اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود در میان بگذارید.

خونریزی واژینال
برخی از زنان طی دوره‌ی مصرف مجسترول ممکن است گاهی اوقات خونریزی خفیف واژینال را تجربه کنند. اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود مشورت کنید. هنگامی که مصرف دارو را قطع می‌کنید، ممکن است مقداری خونریزی واژینال شبیه دوره قاعدگی داشته باشید.

عوارض جانبی کمتر شایع مجسترول:

سطوح بالای کلسیم در خون
گاهی اوقات، افراد مبتلا به سرطان سینه‌ای که دچار درگیری استخوان‌ها نیز شده‌اند، ممکن است سطوح بالایی از کلسیم را در خون خود داشته باشند. این حالت ممکن است در دو هفته‌ی اول شروع مصرف مجسترول دیده شود. پزشک شما با انجام آزمایش خون دوره‌ای سطح کلسیم شما را بررسی می‌کند. اگر علائمی مانند خستگی یا تشنگی و دفع حجم زیادی ادرار، مشکل در فکر کردن، کاهش اشتها، درد یا یبوست دارید، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید.

دیابت
اگر دیابت دارید، سطح قند خون شما ممکن است در زمان مصرف مجسترول از حد معمول بالاتر برود. پزشک در مورد نحوه‌ی مدیریت این موضوع با شما صحبت خواهد کرد. ممکن است نیاز به تغییر دوز انسولین یا داروی کاهنده‌ی قند خون خود داشته باشید.

خطر لخته شدن خون
درمان با مجسترول می تواند ریسک شما را برای داشتن لخته خون افزایش دهد. اگر تا به حال سابقه‌ی لخته‌ی خون داشته‌اید، باید قبل از شروع مصرف مجسترول این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر علائم احتمالی لخته‌ی خون مانند درد یا قرمزی قفسه سینه، درد، گرما، تورم یا حساسیت در بازو یا پا را دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

آیا مصرف قرص آسپرین برای پریود شدن موثر است؟

با وجود خاصیت رقیق کنندگی خون، آسپرین لزوماً بر چرخه‌ی قاعدگی تأثیر گذار نیست و جایگاهی به عنوان قرص قوی برای پریود شدن ندارد.
همانند سایر داروها استفاده‌ی بیش از حد از آسپرین نیز مضر است. جالب است بدانید که آسپرین با افزایش تولید اسید اوریک می‌تواند باعث حملات نقرس شود. همچنین استفاده طولانی مدت از آسپرین می‌تواند منجر به سردرد و اختلال عملکرد کبد و کلیه شود. مصرف بیش از حد آسپرین خون شما را به قدری رقیق می‌کند که می تواند منجر به خونریزی شود. در صورتی که فرد به آسپرین حساسیت داشته باشد مصرف آن می‌تواند باعث کهیر، واکنش‌های پوستی، آنژیوادم، انقباض برونش و حمله آسم شود. پس از آسپرین به عنوان یک قرص قاعده آور فوری استفاده نکنید.

سخن پایانی

متوجه شدیم ساز و کار لازم، برای رخداد یک چرخه‌ی قاعدگی طبیعی و معمول چیست و داروها چطور با تغییر سطح هورمون‌ها باعث وقوع یا جلوگیری از قاعدگی می‌شوند. استفاده‌ی نابجا و خودسرانه از داروهای هورمونی به عنوان یک قرص برای پریود شدن، می‌تواند اثرات بدی بر تعادل هورمونی بدن و عملکرد آن داشته باشد. پس بدون دستور پزشک از داروهای هورمونی استفاده نکنید و اگر به دنبال قرص قوی برای پریود شدن هستید حتما از پزشک خود مشورت بگیرید تا بهترین گزینه را با توجه به شرایط به شما پیشنهاد دهد.
ما در مجموعه‌ی خود جمعی از حاذق‌ترین و اخلاق مدارترین پزشکان متخصص زنان و زایمان را گرد هم آورده‌ایم تا در راه بهبود سلامتتان شما را یاری کنیم. فراموش نکنید که سلامتی گنجی‌ست گران‌بها و حفظ و بهبود آن بر تمامی ما واجب است.

دیدگاهتان را بنویسید