آیا سرطان رحم واگیردار است؛ویروس سرطان دهانه رحم بنام به HPV

آیا سرطان رحم واگیردار است

قبل از پاسخگویی به این سوال که آیا سرطان رحم واگیردار است، باید بدانیم سرطان دهانه رحم دومین علت شایع مرگ و میر خانمها در کشورهای درحال توسعه هست که مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت نمیکنند که در کل جهان به عنوان یکی از عوامل مهم بهداشتی به حساب می آید. سرطان رحم در عین کشنده بودن، غربالگری ساده و در دسترسی دارد. پیش از تبدیل سرطان دهانه رحم به حالت تهاجمی یک دوره طولانی وجود دارد که خانم ها می‌توانند این سرطان و بدخیمی را غربالگری بکنند و با تشخیص زود هنگام و سریع آن را درمان کنند.

آیا سرطان رحم واگیردار است؟

در رابطه با سرطان رحم در زنان سوال پیش می آید که آیا سرطان رحم واگیردار است؟ خبر خوب این است که خیر، سرطان رحم واگیردار نیست . پارتنر جنسی شما آن را از شما نمیگیرد. اما سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی مرتبط است، ویروسی که سرطان دهانه رحم را ایجاد میکند و  واگیر دار است. این ویروس امکان مبتلا شدن به بعضی از سرطان ها را بالا میبرد و میتواند بین پارتنر های جنسی انتقال یابد. در ۳۰ تا ۶۰ درصد موارد سرطان های مهاجم دهانه رحم دیده شده است که خانم ها هیچگونه غربالگری در جهت درمان و پیشگیری انجام نداده بودند .

سرطان رحم و رابطه زناشویی

در ادامه میخواهیم به سرطان رحم و رابطه زناشویی بپردازیم . اگر بخواهیم یک سری فاکتورهای خطر سرطان دهانه رحم را شرح دهیم مهمترین آنها شروع اولین مقاربت در سن پایین به ویژه سن کمتر از ۱۶ سال است . داشتن پارتنر های جنسی متعدد ، استعمال دخانیات و الکل ، سطح اجتماعی و اقتصادی پایین ، داشتن تعداد بارداری بیشتر و…

در ارتباط با مصرف قرص های جلوگیری موارد زیادی وجود دارد که یک نظر قاطع و قطعی وجود ندارد اما همانطور که بیشتر شما عزیزان می دانید عامل ایجاد سرطان دهانه رحم اچ پی وی ویروس هیومن پاپیلومای هست. البته ویروس کلامیدیا میتواند عوامل کمکی باشند همین طور ویروس اچ آی وی یا همان ایدز که میتواند  با نقض مزمن سیستم ایمنی زمینه ساز شود برای سرطان دهانه رحم.

پس آغازگر سرطان رحم واگیردار، ویروس اچ پی وی هست که بیشتر از صد نوع آن شناخته شده است که دیده شده است و دیده شده است بیشتر از صد نوع آن میتوانند در پوست دستگاه تناسلی خانم ها رشد کنند. حدوداً ما ۱۸ نوع پرخطر داریم.

در ارتباط با سرطان رحم واگیردار اگر بخواهیم به طور خلاصه توضیح دهیم که وقتی که ویروس وارد سلول های پوستی می شود، همان سلول های ناحیه دستگاه تناسلی ؛ پروتئین های E6 و   E7آن متصل می شود به ژنهای سرکوبگر تومور ، آن ها را از کار می‌اندازد و باعث می شود تکثیر سلولی کاملا از دست خارج شود و انجام شود و زمینه ساز ایجاد سرطان دهانه رحم میشود و واکسیناسیون کامل از این پروسه و روند جلوگیری میکند.

خوب حالا در ارتباط با علائمی که داریم اگر که ما بخواهیم در نظر بگیریم که بیمار در ارتباط با آن دوره پیش بدخیمی سرطان رحم واگیردار مراجعه کرده باشد ، شایعترین علامت ای که دارد خونریزی نامنظم به ویژه خونریزی بعد از مقاربت است .

علاوه بر آن می تواند به هر حال عفونت های مقاوم به درمان را ایجاد بکند و ظاهر التهاب دهانه رحم را بدهد و بعد اگر متاسفانه در مرحله تهاجمی باشد که باز هم به عنوان شایع ترین علامت ما خونریزی نامنظم و به ویژه بعد از مقاربت هست.

ترشح های فراوان و بدبو که مقاوم به درمان هستند و مکرر ایجاد می شوند و همچنین اگر پیشرفت کرده باشد می تواند علائم انسدادی در سیستم ادراری ایجاد کند.

در ارتباط با تشخیص ما یک قسمت تشخیص با غربالگری داریم و گفتیم همه خانمها از سنی که مقاربت و نزدیکی جنسی را دارند باید اقدام به غربالگری کنند و همراه با غربالگری، استفاده از تست پاپ اسمیر و همچنین استفاده از تست اچ پی وی و همچنین کولپوسکوپی توصیه می شود و علاوه بر آن در مورد تشخیصی که ما بخواهیم بگوییم بعد از ایجاد سرطان مهاجم هست، معاینه اولین قدم هست است در حین معاینه اگر توده واضحی دیده شد خوب از ان نمونه گرفته میشود وگرنه کولپوسکوپی انجام میشود یعنی با یک میکروسکوپ کاملاً دهانه رحم مشاهده می شود و از آن نقاطی که مشکوک هستند نمونه برداری انجام میشود.

آیا سرطان رحم به مرد منتقل میشود ؟

سوال دیگری که در رابطه با سرطان رحم ممکن است برای شما عزیزان پیش آید این است که آیا سرطان رحم به مرد منتقل  میشود . سرطان رحم جزو بیماری های واگیردار نیست و به آقایان توسط خانم ها انتقال داده نمیشود. پارتنر جنسی شما در رابطه جنسی آن را از شما نمیگیرد.

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

در ارتباط با درمان اگر در مرحله پیش بدخیمی بخواهیم تشخیص دهیم درمان خیلی ساده و راحت است قسمت هایی از دهانه رحم برداشته میشود و بعد بیمار به صورت منظم تحت پیگیری و تحت نظر قرار می گیرد تا مطمئن شویم دیگر عود بیماری وجود ندارد و اگر متاسفانه در مرحله مهاجم مراجعه بفرمایید درمان خوبی ما نداریم طبیعتاً باید رحم و دهانه رحم کاملا برداشته بشود و حتی اگر متاسفانه در مراحل پیشرفته مراجعه شود، که اصلاً امکان جراحی وجود ندارد.

چند مرحله رادیوتراپی و همچنین شیمی درمانی انجام میشود که طبیعتاً تاثیر زیادی ندارد و متاسفانه احتمال بقا و زنده ماندن  با وجود انجام این بسیار کم است .

 

اطلاعاتی در رابطه با سرطان رحم واگیردار

به علت عدم واکسیناسیون و عدم انجام پاپ‌ اسمیر به‌موقع در خانم‌ها این سرطان بسیار شایع و کشنده است.

برای خیلی از خانم سؤال هست که علائم این سرطان چه هست اما متأسفانه این سرطان علائم خاصی ندارد . به همین علت ما توصیه می‌کنیم برای همه خانم‌های که بالای ۲۱ سال هستند و فعالیت جنسی خود را شروع کردند هرسال تست غربالگری دهانه رحم به نام پاپ‌اسمیر را انجام بدهند که بعد از سی‌سالگی علاوه بر پاپ‌اسمیر تست اچ پی وی تایپینگ برای آنها انجام شود.

عامل ۹۰ درصد از ایجاد این سرطان در خانم‌ها ویروسی به نام اچ پی وی هست این ویروس ۱۵۰ نوع مختلف دارد و از طریق تماس جنسی به خانم منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند آقایان را هم درگیر بکند اما برای خانم‌ها تستی به اسم تست پاپ‌اسمیر وجود دارد که می‌توانند غربالگری را انجام بدهند و از وجود این ویروس در بدنشان مطلع شوند.

از سن ۲۱ سالگی به بعد خانم‌ها موظف هستند هر سال یک ‌بار تست پاپ‌اسمیر خود را انجام بدهند .اما بعد از سی‌سالگی غیر از تست پاپ‌اسمیر باید تست اچ پی وی تایپینگ هم برای این خانم‌ها انجام شود. از وجود یا نبود این ویروس در بدن خانم‌ها مطلع شویم .اگر کسی مطلع بشود به سرطان دهانه رحم برای درمان آن ممکن است از شیمی‌درمانی استفاده شود ؛ و حتی دهانه رحم برداشته شود.

سازمان بهداشت جهانی پیشگیری را به سه دسته تقسیم می‌کند : زدن واکسن انجام پاپ‌اسمیرو شناسایی افرادی که به سی‌ای ان ۱ و ۲ مبتلا هستند واکسنی که پیشگیری می‌کند از ابتلا به این سرطان واکسن خارجی به اسم گارداسیل هست.

که شما را بر علیه چهار نوع این ویروس که خیلی هم شایع هستند و در نود درصد .موارد این چهار نوع باعث ایجاد سرطان رحم واگیردار می‌شوند شما را ایمن می‌کند یک نوع ایرانی هم از واکس وجود دارد به نام واکسن پاپیلو گارد که شما را بر علیه دو نوع شایع این ویروس ایمن می‌کند.

حالا می‌خواهیم دوتا نکته در مورد این واکسن بگویم ، واکسن معمولاً از سنین 9 تا ۲۶ سالگی تزریق می‌شود اما طبق پروتکل‌های کشوری برای افرادی که بالای ۲۶ سال هستند تا سن ۴۵ سالگی تزریق می‌شود.

توصیه ما این است که همه افراد که بین ۹ تا 45  سالگی این واکسن را تزریق بکنند هرچه واکسن در سن پایین‌تری تزریق شود .میزان اثربخشی و کارایی بالاتری دارد برای افرادی که بین سنین ۹ تا 15 سالگی قرار دارند . این واکسن ۲ دوز برای آنها کافی هست و لازم نیست سه دوز تکرار شود.

برای افرادی که در رنج سنی ۱۵تا ۴۵ سالگی قرار دارند سه دوز از این واکسن بافاصله صفر، دو، شش تزریق می‌شود اما افرادی که بین بازه سنی ۹ تا ۱۵ سالگی قرار دارند دو دوز از این واکسن برای این افراد کافی هست و کارایی لازم را خواهد داشت حالا سؤال این هست که از کجا می‌توانید این واکسن‌ها راه تهیه بکنید.

از آنجایی که این واکسن کمیاب است و بدون نسخه نمی‌توانید تهیه بکنید توصیه ما به شما این است مراجعه کنید به مطب های مامایی تا برای شما تجویز بشود و بتوانید به راحتی آن‌ را تهیه بکنید و در آخر توصیه من به تمام شما عزیزان این هست که این واکسن را برای خودشان و برای فرزندانشان تهیه بکنند و تزریق بکنند تا از ابتلا به این سرطان در امان باشند.

پیشگیری از تبخال تناسلی و سرطان رحم واگیردار با گارداسیل

سرطان دهانه رحم یک بیماری جدی است که سالانه حدود 67000 زن را در منطقه اروپایی w-h-o تحت تاثیر قرار می دهد، اما اکثر موارد سرطان دهانه رحم در صورت واکسینه کردن HPV قابل اجتناب هستند.

 زیرا سرطان رحم واگیردار با عفونت HPV شروع می شود HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است  که بسیار شایع است و از طریق فعالیت جنسی در برخی از زنان منتشر می شود، HPV منجر به عفونت می شود که ممکن است باعث دیسپلازی نوعی ناهنجاری در دهانه رحم شود و دیسپلازی در دهانه رحم می تواند به مرور زمان باعث پیشرفت سرطان دهانه رحم در هنگام واکسینه شدن سیستم ایمنی بدن شود.

واکسن HPV قادر به مبارزه با اکثر انواع HPV است که می تواند باعث سرطان رحم واگیردار شود. مانند این 16 هزار ونهصد و چهل و هفت دختری که آلوده به HPV نبودند، بر اساس قرعه کشی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه دریافت کننده واکسن و یک گروه کنترل که دارونما دریافت کردند ، که در برابر HPV محافظت نمی کرد،

هشت هزار و چهارصد.  و هشتاد و هفت دختر واکسن HPV دریافت کردند 8460 دختر دو سال بعد دارونما دریافت کردند، هیچ یک از دخترانی که واکسن HPV دریافت کرده بودند، هیچ دیسپلازی در دهانه رحم نداشتند، در بین دخترانی که دارونما دریافت کرده بودند، پنجاه و سه دختر دیگر دیسپلازی در دهانه رحم داشتند.

سالها بعد، دو نفر از دخترانی که واکسن HPV دریافت کرده بودند، دیسپلازی در دهانه رحم داشتند، اما در بین دخترانی که دارونما دریافت کرده بودند، صد و دوازده دختر در حال حاضر دیسپلازی داشتند، مطالعات همچنین خطر واکنش های ناخواسته به واکسن را در نظر گرفتند.

نتیجه این بود که مزایای واکسینه شدن در برابر سرطان رحم واگیردار بسیار بیشتر از خطر هر گونه واکنش ناخواسته است، زیرا از آن زمان بسیاری از مطالعات بزرگ دیگر در مورد واکسن HPV انجام شده است.

در ادامه مطلب میخواهیم در مورد نشانه سرطان رحم واگیردار صحبت کنیم که توسط خانم ها نادیده گرفته می شود. بدن یک زن به طور مداوم در حال تغییر است. هر چه سنش بالاتر می رود بدن او تغییر می کند. متاسفانه برخی از تغییراتی که خانم ها با آن روبرو می شوند ممکن است به نظر برسد  طبیعی است، اما در واقع این علائم در برخی موارد نیستند، این علائم می تواند نشانه سرطان باشد، به همین دلیل، برای یک زن مهم است که تغییراتی را که بدنش در بدن انسان ایجاد می کند نظارت کند، راهی برای گفتن اینکه چیزی اشتباه است.

زمانی که  شما متوجه تغییر شدید، همه باید مراقب باشید و اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شویم هیچ مشکلی برای سلامتی ما وجود ندارد.

تغییرات در سینه ها : در بسیاری از موارد وجود توده روی سینه لزوماً به معنای سرطان نیست، اما اگر متوجه یک توده در سینه خود شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید. متوجه هرگونه ترشح از نوک پستان، چرخش نوک سینه ها به داخل، یا قرمزی یا پوسته پوسته شدن نوک پستان خود می شوید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

زنان دارای نفخ : زنان معمولاً در دوره پریود یا بعد از خوردن یک وعده غذایی پر کربوهیدرات زیاد نفخ می کنند، اما اگر  نفخ کاهش نمی یابد و شامل کاهش وزن یا خونریزی می شود، با پزشک خود مشورت کنید.

نفخ مداوم می تواند یکی از سرطان های شایعی باشد که بسیاری از خانم ها آن را نادیده می گیرند.  این می تواند سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان سرطان دستگاه گوارش یا حتی سرطان پانکراس باشد. هرگز تغییرات غیرعادی در بدن خود را نادیده نگیرید.

بی نظمی چرخه قاعدگی ممکن است به دلایل مختلف باشد، ممکن است نشانه سرطان آندومتر باشد. در مواردی که می تواند روی ناحیه کوتیکول یا پوست اطراف ناخن پخش شود” این یک نشانه شوم است، یعنی در حال رشد و گسترش است.

 خون در ادرار یا مدفوع : در اکثر موارد خون در ادرار یا  مدفوع ناشی از بواسیر است. خون در مدفوع یا ادرار نیز می تواند نشانه سرطان روده بزرگ باشد. اگر این خونریزی بیش از دو روز طول بکشد باید با پزشک خود مشورت کنید

تغییر گره های لنفاوی کمک می کند سیستم ایمنی بدن ما مانند فیلتر سلول های سرطانی و سایر ذرات خارجی عمل می کند. سرطان در غدد لنفاوی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 در بیشتر موارد، غدد لنفاوی با عفونت تغییر می‌کنند، عفونت‌ها معمولاً بی‌خطر هستند و بدن با آن‌ها مبارزه می‌کند، اما در برخی موارد مانند لوسمی و لنفوم، اگر تورم حداقل به مدت یک ماه وجود داشته باشد، باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند.  با پزشک خود صحبت کنید.

سوزش سر دل ، اگر سوزش سر دل شما برطرف نشد و  بدتر می شود، ابتدا به آپاندیسیت مشکوک می شویم و سپس به سرطان معده، سرطان تخمدان یا سرطان گلو، علاوه بر این، سوزش سر دل مداوم به پوشش مری آسیب می رساند که می تواند به سرطان گلو تبدیل شود.

سخن پایانی

در مطالب بالا به برخی سوالات شما که آیا سرطان رحم واگیردار است یا سرطان دهانه رحم کشنده است و برخی دیگر از خطرات آن پرداختیم. پس عزیزان با توجه به اینکه سرطان دهانه رحم امروزه شیوع بسیار زیادی دارد و کشندگی بسیار بسیار زیادی دارد و در عین حال با روش های غربالگری خیلی ساده و در دسترس و ارزان میتوانیم کاملاً از آن پیشگیری کنیم. بیاییم قدمی را در جهت سلامتی خودمان برداریم و با مراجعه زودهنگام به پزشک و انجام غربالگری از این فاجعه بزرگ انسانی جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید