آشنایی کامل با نحوه تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی

تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی

باید بدانید که تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که انتخاب راهکار درمانی مناسب به پزشک متخصص‌ کمک می‌کند؛ اما بهتر است درمان را توسط بهترین دکتر کیست تخمدان انجام دهید تا تشخیص دقیق‌تری انجام شود. کیست درموئید در سونوگرافی قابل تشخیص است؛ البته بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدانی از درد‌های شدید لگن به همراه تب و استفراغ غیر طبیعی خبر می‌دهند که یک نشانه خطرناک برای پیشرفت این عارضه است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با مهم‌ترین عوارض جبران‌ناپذیر بی‌توجهی به انجام سونوگرافی برای تشخیص کیست تخمدان آشنا کنیم.

تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی چه اهمیتی دارد؟

کیست داخل تخمدان یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که احتمال ایجاد آن در زنان بالاتر از ۴۰ سال به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. کیست درون تخمدان در مراحل اولیه این بیماری خطرات قابل توجهی برای سلامتی شما ندارد؛ در حالی که پیشرفت این عارضه عواقب بسیار خطرناکی به دنبال دارد. تشخیص کیست در مراحل اولیه این بیماری از عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کند و هزینه‌های مربوط به درمان را کاهش می‌دهد.

بسیاری از انواع کیست‌های تخمدانی در مراحل اولیه خود علائم مشخصی ندارند و تنها ضمن انجام آزمایش سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند. در این حالت پزشک متخصص‌ ضمن بررسی نتایج کیست درموئید در سونوگرافی می‌تواند هرگونه کیست غیر آشکار در تخمدان را تشخیص دهد. انتخاب راهکار درمانی مناسب برای کاهش نشانه‌های کیست داخل تخمدان یکی از مهم‌ترین مزایای انجام تست سونوگرافی است؛ در این صورت متخصص با بررسی شدت این عارضه، راهکار درمانی مناسب را تجویز می‌کند.

بسیاری از بیماران مبتلا به کیست‌های تخمدانی برای بارداری با مشکل مواجه می‌شوند و دوره حاملگی خود را همراه با مشکلات گوناگونی سپری می‌کنند. انجام تست سونوگرافی تخمدان برای سلامتی مادران باردار و جنین‌ ضروری است. طی انجام سونوگرافی تخمدان، تنها مقداری پرتو صوتی به ناحیه مورد نظر تابیده می‌شود و بیمار هیچ‌گونه دردی تجربه نمی‌کند. برای حفظ سلامتی جنسی خود و پیشگیری از پیشرفت کیست‌های تخمدانی در اولین اقدام به یک کلینیک تخصصی مراجعه کنید.

علائم کیست تخمدان چیست؟

کیست‌های تخمدانی در مراحل اولیه این بیماری اندازه بسیار کوچکی دارند و علائم خاصی ندارند و انجام تست سونوگرافی بهترین راهکار ممکن برای تشخیص این عارضه است. در صورتی که کیست‌های اولیه تخمدانی مورد بررسی پزشک قرار نگیرند و راهکار درمان مناسب انتخاب نشود؛ عوارض گوناگونی سلامتی بیمار را تهدید می‌کند. نشانه‌های زیر مهم‌ترین علائمی هستند که برخی از زنان مبتلا به کیست‌های تخمدانی گزارش می‌دهند.

  • اختلال در کارکرد دستگاه گوارشی که با نفخ و تورم شکم همراه است.
  • احساس درد خفیف تا شدید در ناحیه لگن به هنگام پریودی، برخی از زنان نشانه‌های درد ناشی از کیست‌های تخمدانی را چند روز پیش از قاعدگی نیز تجربه می‌کنند.
  • احساس درد شدید در هنگام انجام رابطه جنسی واژینال که تا چندین ساعت پس از رابطه نیز باقی می‌ماند.
  • انتشار درد مداوم و تیرکشنده در ناحیه کشاله ران و باسن که در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه تشدید می‌شود.
  • برخی زنان مبتلا به کیست داخل تخمدان از حساسیت سینه‌های خود نسبت به لمس خبر می‌دهند.
  • خروج خون از دهانه واژن در دوران غیر از پریودی که به‌عنوان قاعدگی نامنظم نیز شناخته می‌شود.
  • حالت تهوع شدید به همراه عارضه‌های گوارشی که با اختلال در دفع مدفوع مشاهده می‌شود.
  • افزایش تعداد تنفس در دقیقه که نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجه کیست‌های تخمدانی در بدن بیمار است‌.
  • احساس سرگیجه مداوم و ضعف عمومی که ضمن استراحت نیز کاهش نمی‌یابد.
  • درد شدید و ناگهانی لگن به دلیل پاره شدن کیست‌های تخمدانی که با مصرف مسکن نیز رفع نمی‌شود.

فاکتورهای خطرناک ایجادکننده کیست تخمدان

احتمال ایجاد کیست درون تخمدان با وجود برخی فاکتورهای خطرناک به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. این عوامل خطرناک در ارتباط با سابقه خانوادگی یا شرایط محیطی هستند و به بررسی جدی نیاز دارند. در صورتی که هر یک از فاکتورهای خطرناک زیر در شما وجود داشت، برای تشخیص کیست داخل تخمدان با کمک سونوگرافی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • تغییر در سطح ترشح هورمون‌های جنسی که فرایند تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ سابقه مصرف برخی داروهای هورمونی مانند کلومیفن، نقش مهمی برای ابتلا به کیست‌های تخمدانی دارد.
  • در برخی از زنان باردار، فولیکولی که حین تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود به دیواره تخمدان می‌چسبد؛ بزرگ شدن غیر طبیعی این فولیکول در ایجاد کیست‌های تخمدانی نقش دارد.
  • آندومتریوز و رشد غیر طبیعی سلول‌های دیواره رحم بر روی تخمدان، یکی دیگر از فاکتورهای خطرناک برای ابتلا به کیست‌های تخمدانی محسوب می‌شود‌.
  • انتشار عامل عفونی در ناحیه لگن در ایجاد کیست‌های تخمدانی نقش دارد؛ در این صورت تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی نیز عفونی می‌شوند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به کیست‌های تخمدانی در یکی از بستگان نزدیک یا تجربه کیست‌های کوچک تخمدانی در چندین سال گذشته نیاز به پیگیری جدی دارد.
  • وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند پرکاری غده تیروئید یا بالا بودن غیر طبیعی قند خون، احتمال ابتلا به کیست‌های تخمدانی را افزایش می‌دهد.

شیوه صحیح تشخیص کیست داخل تخمدان با سونوگرافی

سونوگرافی یکی از بهترین راهکارهایی است که پزشک متخصص برای تشخیص کیست‌های تخمدانی تجویز می‌کند. در واقع  سونوگرافی تخمدانی به ۲ روش ترانس واژینال یا از روی شکم انجام می‌شود. در سونوگرافی ترانس واژینال باید به پشت بر روی تخت دراز بکشید و پاهای خود را از یکدیگر باز کنید‌. در مرحله بعدی پزشک متخصص‌ یک روکش پلاستیکی بر روی مبدل صوتی می‌کشد و آن را وارد دهانه واژن می‌کند. در این حالت متخصص، مبدل صوتی را در قسمت‌های مختلف واژن حرکت می‌دهد تا تصویر تخمدان‌ها به صورت کامل بر روی صفحه مانیتور نشان داده شود.

متخصص مربوطه در صورت نیاز برای بررسی وضعیت تخمدان‌ها انجام سونوگرافی شکمی را پیشنهاد می‌دهد. متخصص برای انجام این تست تشخیصی از شما می‌خواهد که به پشت بر روی تخت دراز بکشید و مقداری ژل مخصوص را بر روی شکم شما می‌مالد. در مرحله بعدی پزشک، مبدل صوتی را بر روی پوست شکم قرار می‌دهد و برای ثبت تصاویر دقیق، آن را در قسمت‌های مورد نظر حرکت می‌دهد. عدم احساس درد یکی از بهترین‌ مزیت‌های این روش برای تشخیص کیست داخل تخمدان است‌‌.

آمادگی‌های لازم برای تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی

برای تشخیص کیست‌های تخمدانی با انجام سونوگرافی باید به برخی نکات ساده‌ اهمیت دهید تا دقت نتیجه این تست تشخیصی افزایش یابد. زمان مناسب برای انجام این تست تشخیصی به شرایط سلامتی شما و قرارگیری در دوران پریودی بستگی دارد و توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. در ادامه مطلب آمادگی‌های لازم برای انجام سونوگرافی تخمدان برای تشخیص کیست را بررسی می‌کنیم؛

  • برای انجام تست سونوگرافی باید ناشتا باشید و ۸ الی ۱۲ ساعت پیش از انجام این تست غذای خوراکی میل نکنید‌.
  • خانم‌های دیابتی پیش از انجام سونوگرافی تخمدان باید طبق نظر پزشک متخصص مقداری مکمل قندی مصرف‌ کنند.
  • انجام تست سونوگرافی ترانس واژینال برای تشخیص کیست‌های تخمدانی برای برخی زنان آزاردهنده است؛ برای آگاهی از مدت زمان انجام تست و نحوه انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • پزشک متخصص برای انجام تست سونوگرافی تخمدان توصیه می‌کند که مثانه شما پر باشد؛ برای اطمینان از این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.
  • در برخی مراکز درمانی برای انجام سونوگرافی تخمدان از شما درخواست می‌شود که لباس گان مخصوص بپوشید.
  • در صورت باردار بودن، پزشک خود را در جریان بگذارید و سابقه پزشکی خود را در اختیار متخصص قرار دهید.

کیست تخمدان با چه روش‌های دیگری تشخیص داده می‌شود؟

بهتر است بدانید که تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی از دقت بالایی برخوردار است و پزشک در اولین اقدام انجام این روش تشخیصی را پیشنهاد می‌دهد؛ در حالی که متخصص‌ برای تشخیص بهتر کیست‌های تخمدانی، دیگر تست‌های آزمایشگاهی را نیز تجویز می‌کند. آزمایش خون یکی از تست‌هایی است که پزشک انجام آن را برای بررسی فاکتورهای آنتی‌ژنی سرطانی در خون بیمار پیشنهاد می‌دهد. در بسیاری از زنان مبتلا به کیست‌های تخمدانی، میزان ترشح فاکتور CA 125 افزایش می‌یابد؛ متخصص با بررسی میزان وجود این فاکتور در خون، به وجود کیست داخل تخمدان پی می‌برد. کیست درموئید در سونوگرافی نیز مشاهده می‌شود.

لاپاراسکوپی از دیگر تست‌های آزمایشگاهی است که پزشک متخصص برای بررسی وجود کیست در تخمدان تجویز می‌کند. انجام این عمل جراحی به بیهوشی عمومی بیمار نیاز دارد؛ بنابراین متخصص با تزریق برخی داروهای لازم، هوشیاری بیمار را کاهش می‌دهد. در مرحله‌ بعدی پزشک یک برش کوچک روی شکم بیمار ایجاد می‌کند و دوربین کوچک را در درون ناحیه شکم حرکت می‌دهد.

پر شدن محوطه درون شکم با استفاده از گاز کربن‌دی‌اکسید یکی از ضروری‌ترین مراحل انجام این تست تشخیصی است. در نهایت پزشک متخصص ضمن بررسی تصاویر تخمدان، وجود هرگونه کیست را تشخیص می‌دهد.

درمان اصولی کیست تخمدان پس از تشخیص این بیماری

پزشک متخصص پس از تشخیص وجود کیست‌های تخمدانی، راهکار درمانی مناسب را با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن فرد و میزان پیشرفت کیست‌ها تعیین می‌کند. درمان صحیح و زودهنگام کیست داخل تخمدان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و موجب پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر می‌شود. در صورتی که کیست‌های تخمدانی اندازه کوچکی داشته باشند، متخصص‌ انجام چکاپ‌ سونوگرافی در دوره‌های منظم را تجویز می‌کند.

بسیاری از کیست‌های کوچک تخمدانی با گذشت چند ماه به صورت کامل درمان می‌‌شوند؛ البته انجام تست سونوگرافی در دوره‌های مشخص طبق نظر پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترشح غیر طبیعی هورمون‌های جنسی یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد کیست‌های تخمدانی است. پزشک متخصص برای درمان کیست‌های تخمدانی و پیشگیری از پیشرفت این عارضه، مصرف انواع قرص‌های ضد بارداری را تجویز می‌کند.

این داروهای خوراکی میزان ترشح هورمون‌های جنسی زنانه را کنترل می‌کنند و در کاهش نشانه‌های کیست تخمدان نقش مهمی دارند. پزشک پیش از تجویز قرص ضد بارداری برای درمان کیست درون تخمدان، به فاکتورهایی مانند یائسگی و سن بیمار اهمیت می‌دهد‌. مصرف این داروها در زنان یائسه خطرات جدی را به دنبال ندارد؛ در حالی که تغییرات ناشی از مصرف قرص‌های ضد بارداری احتمال حاملگی زنان جوان را کاهش می‌دهد.

رعایت برخی راهکارهای خانگی مانند کنترل رژیم غذایی در درمان کیست درون تخمدان نقش مهمی دارد و نشانه‌های اولیه این عارضه را به صورت قابل توجهی رفع می‌کند‌. مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌های تازه باعث کاهش میزان استروژن خون می‌شود و در درمان کیست‌های تخمدانی نقش مهمی دارد. دمنوش گیاهی بابونه و زنجبیل دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوانی است و با کیست‌های تخمدانی مبارزه می‌کند. انجام ورزش و تناسب ‌اندام یکی از ایمن‌ترین راهکارهای خانگی برای کنترل پیشرفت کیست‌های تخمدانی است. برای این کار برنامه تمرین خود را از یک پزشک متخصص‌ دریافت کنید و حرکات ورزشی مناسب را چند دقیقه در روز انجام دهید.

انجام جراحی پس از تشخیص کیست داخل تخمدان با سونوگرافی

انجام عمل جراحی و بیرون آوردن کیست داخل تخمدان آخرین راهکاری است که پزشک متخصص‌ برای درمان کیست درون تخمدان تجویز می‌‌کند. عمل جراحی با در نظر گرفتن عواملی مانند سن بیمار و دیگر شرایط جسمانی وی انجام می‌شود. لاپاراسکوپی یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی است که پزشک برای بیرون آوردن کیست‌های کوچک تخمدانی انتخاب می‌کند.

متخصص برای انجام این عمل، ابتدا شکم بیمار را به اندازه کوچکی برش می‌دهد و با کمک ابزار کوچکی، کیست مورد نظر را بیرون می‌آورد.

کوتاه بودن مدت زمان بستری پس از انجام عمل جراحی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های لاپاراسکوپی است و بسیاری از بیماران در همان روز عمل جراحی می‌توانند مرخص شوند. در صورتی که پزشک متخصص‌ به سرطانی بودن کیست تخمدانی مشکوک باشد، انجام عمل لاپاراتومی را تجویز می‌کند. برای انجام این عمل برش بزرگی بر روی شکم بیمار ایجاد می‌شود و پزشک کیست مشکوک به سرطان را از بدن فرد بیرون می‌آورد.

پس از جراحی لاپاراتومی پزشک از کیست تخمدانی نمونه‌برداری می‌کند و برای تشخیص دقیق‌تر، آن را به آزمایشگاه می‌فرستد. در صورتی که جواب سرطانی بودن کیست مثبت باشد، پزشک متخصص دیگر اندام‌های سرطانی‌شده ناحیه لگن همانند تخمدان و لوله‌های رحمی را نیز خارج می‌کند. این جراحی نسبت به عمل لاپاراسکوپی عوارض بیشتری به همراه دارد و بیماران پس از انجام لاپاراتومی ۲ الی ۵ روز در بیمارستان بستری می‌شوند؛ برای انجام دقیق عمل جراحی کیست تخمدانی به یک کلینیک درمانی معتبر مراجعه کنید تا عوارض‌ ناشی از این روش درمانی کاهش یابد.

عواقب خطرناک بی‌توجهی به تشخیص کیست درموئید در سونوگرافی

کیست تخمدان یک عارضه رایج در میان زنان است که عدم تشخیص و درمان آن عوارض بسیار خطرناکی به دنبال دارد. زنان یائسه باید به نشانه‌های پیشرفت کیست تخمدانی اهمیت دهند؛ زیرا احتمال سرطانی شدن کیست به دنبال عدم درمان این عارضه افزایش می‌یابد. بسیاری از بیماران به دنبال پیشرفت کیست از پیچ‌خوردگی تخمدان‌ها خبر می‌دهند؛ در این حالت خون کافی به این اندام نمی‌‌رسد و احتمال مرگ تخمدان‌ها وجود دارد. پیچ‌خوردگی تخمدان در دختران جوان شایع‌تر است و با نشانه‌های تب و استفراغ بروز می‌کند.

پارگی کیست‌های تخمدانی دیگر عارضه عدم درمان این بیماری است که با درد و تورم شکم گزارش می‌شود‌. احتمال پارگی کیست تخمدان با انجام رابطه جنسی واژینال یا بلند کردن اجسام سنگین افزایش می‌یابد. بزرگ شدن غیر طبیعی کیست تخمدان به مثانه فشار وارد می‌کند و احتمال افزایش تعداد دفعات ادرار کردن وجود دارد؛ همچنین بسیاری از زنان به دنبال عدم تشخیص و درمان این عارضه از جابه‌جایی تخمدان‌ها در ناحیه لگن خبر می‌دهند.

کاهش توانایی باروری یکی از جدی‌ترین عواقب بی‌توجهی به درمان کیست تخمدانی است. بسیاری از زنان جوان به دنبال عدم درمان کیست تخمدان، توانایی بارداری خود را برای همیشه از دست می‌دهند؛ همچنین برخی از مادران باردار به دلیل ایجاد کیست‌های خطرناک، نمی‌توانند دوران حاملگی خود را به صورت موفقیت‌آمیز به پایان برسانند. برای پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر کیست تخمدانی، تست سونوگرافی را در دوره‌های مشخص انجام دهید‌.

سخن پایانی

تشخیص کیست تخمدان با سونوگرافی یک راهکار قابل اطمینان برای بررسی وجود کیست در این اندام است که تنها با تابش پرتوهای صوتی به ناحیه مورد نظر انجام می‌شود. در صورت مشاهده‌ علائمی مانند درد ناگهانی شکم به همراه تب غیر قابل کنترل، برای انجام تست سونوگرافی تخمدان اقدام کنید. کیست درموئید در سونوگرافی قابل مشاهده است. پزشک متخصص با بررسی نتایج سونوگرافی تخمدان و در نظر گرفتن شرایط سنی بیمار، راهکار درمانی مناسبی را انتخاب می‌کند. با مراجعه به کلینیک درمانی و پزشکان متخصص ما که یکی از بهترین مراکز درمانی در زمینه تشخیص کیست تخمدانی با استفاده از سونوگرافی است، می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید