فواید بادکش تخمدان برای پریود شدن را دست کم نگیرید

هزاران سال است که مردم بسیاری از کشورهای جهان و به‌خصوص ایران، از بادکش برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود استفاده می‌کنند. هر چند امروزه علم پزشکی با تمام وسعت و گسترش خویش، روش‌های درمان بسیار خوبی برای انواع بیماری‌ها دارد، اما طب سنتی نیز هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در زمان‌های قدیم، حکیمان و طبیبان، برای برطرف‌کردن بسیاری از مشکلات زنان، بادکش تخمدان برای پریود شدن را تجویز می‌کردند. هنوز هم این روند ادامه دارد و این روش هزاران ساله، درمانی است برای مشکلات زنان و بیماری‌های آن‌ها. با ما همراه باشید تا در مورد بادکش تخمدان در زمان پریودی و فواید آن و سریع ترین روش باز شدن قاعدگی اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بادکش تخمدان برای پریود شدن
بادکش تخمدان در زمان پریودی

اطلاعاتی جامع در مورد بادکش تخمدان برای پریود شدن

اجازه دهید قبل از آن که به موضوع بپردازیم، اندکی در مورد بادکش با شما عزیزان صحبت کنیم. بادکش درمانی در اصل یکی از شیوه‌های طب سنتی چینی است که انسان‌ها هزاران سال پیش، از مواهب آن برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کردند. در این روش لیوان‌هایی با ابعاد مشخص که معمولاً از جنس شیشه‌ هستند را بر روی قسمتی که نیاز به درمان دارد قرار می‌دهند.

در ادامه با شیوه حرکت‌دادن لیوان‌ها بر روی پوست (و به‌تازگی با دستگاه مخصوص) مکشی بر روی پوست به وجود می‌آورند. زمانی که هوای داخل لیوان از آن خارج شود، یک نوع خلأ در این قسمت ایجاد شده و به این صورت پوست به سمت فضای داخل لیوان کشیده می‌شود. پس از آن طبیبان طب سنتی، برش‌های کوچکی بر روی سطح پوست به وجود آورده و خونی که در این قسمت جمع شده است را به بیرون انتقال می‌دهند.

 

در این فرایند خون‌آلوده از بدن بیمار از طریق فرایند مکش، به بیرون انتقال پیدا می‌کند. زنان نیز می‌توانند از فواید بادکش تخمدان در زمان پریودی برخوردار شوند. چرا که طی این فرایند، خون سمی از بدن بیرون‌آمده و به درمان بیماری‌هایی مانند تنبلی تخمدان، قاعدگی‌های نامنظم و… کمک فراوانی می‌کند. همچنین بسیاری از خانم‌هایی که سندرم پیش از قاعدگی را با شدت زیادی تجربه می‌کنند، می‌توانند با بادکش کردن تخمدان خود، بسیاری از دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات خود را درمان کنند.

انواع بادکش تخمدان برای پریود شدن را بشناسید

به‌طورکلی این عمل، دارای دو نوع بادکش سرد و بادکش گرم است و ما در این قسمت، توضیحاتی پیرامون هر کدام از آن‌ها، خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم:

بادکش گرم

در بادکش گرم از یک لیوان با استفاده از حرارت و گرمای خارجی، استفاده می‌شود. در واقع زمانی که برای مکش لیوان از حرارت استفاده کنند، به این شیوه درمانی بادکش گرم می‌گویند. معمولاً منبع اصلی حرارتی برای انجام بادکش، پنبه‌ای است که آتش‌گرفته و داخل لیوان قرار داده شده است. این پنبه به‌آرامی فضای داخل لیوان را گرم کرده و باعث به‌وجودآمدن خلأ می‌شود.

بادکش سرد

در بادکش­های سرد از دستگاه ساکشن برای مکش و حرارت بدن فرد داوطلب استفاده می­شود. در این حالت پوست بدن فرد به سمت داخل کشیده می‌شود و آماده اعمال تغییرات می‌گردد.

بادکش­های گرم و سرد، به دودسته ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می­شوند. در بادکش متحرک، عمل کشش با لغزاندن و جابه‌جایی لیوان­ها به طور مکرر و منظم انجام می­شود. در بادکش ثابت، لیوان­ها بدون حرکت بر روی پوست و عضو هدف، برای مدتی باقی می­ماند.

آیا انجام بادکش تخمدان در زمان پریودی مجاز است؟

هر چند حجامت درمانی یکی از مفیدترین و کارآمدترین روش‌هایی است که توسط آن می‌توان بسیاری از بیماری‌های زنان را درمان کرد، اما انجام آن در دوران پریودی پیشنهاد نمی‌شود. بله؛ با بادکش کردن تخمدان و رحم، می‌توان بیماری‌هایی مانند بی‌نظمی چرخه قاعدگی، درمان فیبروم رحم و کیست تخمدان، درمان ناباروری و کاهش دردهای قاعدگی استفاده کرد. اما هیچ پزشکی در طب مدرن و طب سنتی، انجام بادکش تخمدان در زمان پریودی را به بیمار خود پیشنهاد نمی‌دهد.

به‌طورکلی، از نظر پزشکان انجام هر کاری که سبب تحریک و انحراف در فرایند خون می‌شود، در زمان پریودی ممنوع است. باتوجه ‌به این موضوع، نباید در زمان پریودی اقدام به بادکش کردن تخمدان نمود و این فرایند باید به زمان دیگری موکول شود. بهتر است قبل از آن که اقدام به انجام هر کاری کنید، با یک پزشک حاذق و باتجربه در زمینه بادکش درمانی مشورت نموده و زمان مناسب انجام آن را از پزشک خود سؤال کنید.

فواید بادکش تخمدان برای پریود

حجامت درمانی، یکی از شیوه‌های سنتی و دیرینه است که از سال‌ها و قرن‌های بسیار دور تا کنون، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به ما انسان‌ها کمک کرده است. این موضوع در مورد بادکش کردن تخمدان نیز کاملاً صادق است و فواید بی‌شماری برای زنان به همراه دارد. در ادامه مقاله، برخی از مواهب مفید بادکش درمانی برای زنان را با شما عزیزان در میان می‌گذارید:

  • ایجاد نظم در چرخه قاعدگی

پزشکان برای زنانی که دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی هستند، حجامت درمانی را پیشنهاد می‌نمایند. انجام منظم بادکش تحت‌نظر یک پزشک حاذق و باتجربه، نظم خاصی برای زمان پریود شدن ایجاد می‌کند.

  • درمان قاعدگی‌های سنگین و طولانی

در علم پزشکی، به خونریزی­های طولانی‌مدت و سنگین در دوران قاعدگی، منوراژی می­گویند. برای کاهش‌دادن میزان و مدت خونریزی در زمان منوراژی، از بادکشی تخمدان می­توان بهره­‌مند شد.

  • بادکش درمانی برای درد تخمدان­ها

بادکش درمانی می­تواند در کاهش درد اندام­های تناسلی و تخمدان­ها در زمان قاعدگی مؤثر باشد. همچنین حجامت درمانی در دوران بارداری، می­تواند به کاهش استرس و دیگر معایب، کمک کند.

  • درمان لوله­‌های رحم

در این روش درمانی جریان خون بهبودیافته و همچنین مجموعه­ای از بافت­های هم‌بند جدید تشکیل می­شود. این موضوع باعث می­شود که خون آزادانه‌تر در بدن حرکت کند؛ در نتیجه از حجامت درمانی می­توان برای بهبود لوله­های رحم استفاده کرد.

  • تسکین درد و بادکش درمانی

حجامت درمانی می­تواند با افزایش جریان خون به تخمدان­ها و رحم، دردهای دوره قاعدگی را به‌شدت کاهش دهد. یکی از دلایل محبوبیت این روش درمانی در بانوان، همین مورد است.

  • کاهش علائم پسا قاعدگی

اگر حجامت و بادکش درمانی به طور هم‌زمان مورداستفاده قرار گیرند، می­توانند انواع علائم پسا قاعدگی مانند گرگرفتگی، انواع دل‌درد، گردن درد و حالت تهوع را کاهش و در مواردی این علائم را به طور کامل از بین ببرد.

  • کمک به سیستم ایمنی بدن

حجامت به دلیل آن که خون سمی و آلوده را از بدن دفع می­کند، باعث بهبود عملکرد هر چه بیشتر سیستم ایمنی می­شود. همچنین حجامت درمانی با ایجاد تعادل در میزان هورمون­ها، از بسیاری مشکلات دیگر جلوگیری می­کند.

  • درمان تنبلی تخمدان

تحقیقات انجام شده نشان داده است که حجامت درمانی تأثیر ویژه­ای در بهبود تنبلی تخمدان­ها و همچنین افزایش قدرت باروری در بانوان دارد. درصورتی‌که به چنین مشکلی مبتلا هستید، می­توانید از اثرات مثبت این روش بهره‌مند شوید.

  • تأثیرات مثبت ورزشی

بادکش درمانی از هر نوعی، تأثیرات مثبتی مشابه ورزش‌کردن در بدن دارد. از مهم­ترین تشابهات این روش و ورزش‌کردن، می­توان به از بین‌رفتن انقباضات عضلانی، کاهش اضطراب و بازگشت بدن به آرامش اشاره کرد.

  • درمان ناباروری

بادکش کردن تخمدان با تنظیم هورمون­ها، تنظیم زمان قاعدگی و رفع سموم بدن، می­تواند به تولید سلول­های جدید در تخمدان کمک کرده و تأثیرات مثبتی در باروری بانوان داشته باشد.

آیا بادکش تخمدان برای قاعدگی عوارض نیز دارد؟

برخی از خانم‌ها دوست دارند بادکش شدن تخمدان را انجام دهند، اما از عوارضی که ممکن است با خود به همراه بیاورد می‌ترسند. درصورتی‌که این ترس کاملاً بی‌مورد است و حجامت درمانی ، یکی از کم‌خطرترین و کم عارضی‌ترین شیوه‌هایی است که توسط آن می‌توان بسیاری از بیماری‌های زنان را درمان نمود.

البته نباید این نکته را فراموش کنیم که بادکش شدن تخمدان و رحم، برای کسانی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند، ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر از این داروها استفاده می‌کنید، حتماً پزشک طب سنتی خود را در جریان قرار دهید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

یکی دیگر از عوارض حجامت درمانی این است که شاید در محل قرارگیری لیوان‌ها، اندکی کبودی، سوختگی، درد و در موارد نادر عفونت را تجربه کنید. این عوارض مدت‌زمان زیادی مهمان شما نیستند و پس از گذشت چند روز، به طور کامل از بین می‌روند. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که حجامت درمانی ، هرگز نباید بر روی زخم‌های باز، زخم‌هایی که دارای عفونت هستند، پوست ملتهب و سوخته انجام شود.

چه کسانی نباید بادکش درمانی تخمدان و رحم را انجام دهند؟

همان‌طور که می‌دانید این روش درمانی مزایای بسیاری دارد؛ امّا این موضوع را هم فراموش نکنید که برخی افراد به‌هیچ‌عنوان نباید حجامت درمانی و حجامت انجام دهند. قبل از اینکه به مرکز مربوطه مراجعه کنید، ابتدا مطمئن شوید که مجاز به استفاده از این روش هستید یا خیر؟ برای این کار می­توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید.

بسیاری از بانوان مبتلا به بیماری­های تخمدان و رحم هستند، بدون آنکه از آن اطلاع داشته باشند. چرا که بسیاری از این بیماری­ها علائم و نشانه­های خاصی ندارند و فقط در مواقعی نمایان می­شوند. با انجام بادکش و حجامت، نه‌تنها چنین بیماری­هایی رفع نمی­شود، بلکه تشدید شده و ممکن است مشکلات دیگری را به وجود آورند. پس بسیار مهم است که قبل از انجام بادکش، از این مورد اطمینان حاصل کنید.

برخی از مواردی که مانع از بادکش درمانی می­شود عبارت‌اند از: بیماری اگزما، صرع، هموفیلی، پسوریازیس، سابقه حمله عصبی و سکته مغزی، انواع سوختگی­ها، افراد زیر ۱۸ سال و سالمندان. همچنین لازم به ذکر است که در بانوان باردار از انجام بادکش در ناحیه شکم و کمر خودداری کنند. گروه دیگری که متأسفانه نمی­توانند از بادکش استفاده کنند؛ افراد مبتلا به بیماری­های قلبی، کلیوی، واریس، سرطان، لغزش دیسک، فتق و افرادی که آلرژی­های پوستی دارند را شامل می‌شوند.

شیوه انجام بادکش تخمدان برای پریود

قرن‌های بسیار طولانی است که بادکش به‌عنوان یک روش مؤثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، تسکین دردها و بهبود جریان گردش خون در رگ‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از خانم‌هایی که قصد انجام بادکش را دارند، همواره با این سؤال در ذهن خود مواجه هستند که این فرایند چگونه انجام می‌شود؟

روش­های انجام حجامت درمانی، باتوجه‌به نوع آن می­تواند متفاوت باشد. برای اینکه با این روش بهتر آشنا شوید توضیحاتی کلی ارائه می­دهیم. در زمان انجام بادکش، فرد کارشناس با استفاده از ماده­ای قابل‌اشتعال که بیشتر گیاهان دارویی، کاغذ یا الکل است، این ماده را داخل یک لیوان شیشه­ای مخصوص یا یک ظرف سیلیکونی قرار داده و آتش می­زند. پس از خاموش‌شدن آتش، لیوان به‌صورت وارونه بر روی پوست محل موردنظر قرار می­گیرد. با سردشدن هوای موجود در داخل لیوان، پوست زیر لیوان بلند و کشیده می­شود. بعد از گذشت مدت کوتاهی، رگ­های خونی قرمز شده و نمایان می­شوند.

شیوه انجام بادکش برای تخمدان و رحم

در بادکش درمانی رحم، ابتدا درمانگر نواحی شکم را با روغن‌زیتون یا روغن دیگری به‌خوبی چرب می­کند. پس از آن برای گردش خون بهتر، ناحیه را به مدت پنج دقیقه ماساژ می­دهد. سپس فنجان­های آماده را در نواحی موردنظر بر روی استخوان بالای لگن و نواحی شکم قرار می­دهد. حدود پانزده دقیقه فنجان­ها بر روی پوست می­مانند. لازم به ذکر است که بادکش شدن تخمدان و رحم معمولاً با قرمزی یا کبودی همراه نیست؛ به این دلیل که این ناحیه از سایر نواحی بدن سرتر است.

سوالات متداول

  • درچه مواردی می­توان از بادکش کردن تخمدان و رحم استفاده کرد؟

در هر زمانی که نیاز به کاهش درد، کاهش انقباض عضلانی داشته باشید، می­توانید از بادکش رحم و تخمدان، استفاده کنید. البته ناگفته نماند که موارد دیگری مثل تنظیم زمان قاعدگی، تسکین درد در دوران پریودی هم می­توانند از موارد استفاده از بادکش درمانی و حجامت باشند.

  • موارد منع استفاده از بادکش درمانی در زمان پریود شدن چیست؟

تا کنون هیچ منع پزشکی برای حجامت درمانی در زمان قاعدگی اعلام نشده است. بادکش ممکن است عوارض کوچکی مانند کبودی، زخم و خون‌مردگی داشته باشد؛ امّا تا کنون عارضه خاصی از نظر علمی یافت نشده است.

  • فواید بادکش تخمدان برای پریود

گزارش­هایی وجود دارد که نشان می­­دهد، بادکش درمانی توانسته دوران قاعدگی و مقدار خونریزی را تنظیم کند. این روش با افزایش ترشح گلبول­های قرمز و گردش خون، می­تواند در تنظیم میزان هورمون­های بدن مؤثر واقع شود.

  • چه زمانی نباید از بادکش درمانی استفاده کرد؟

در مبتلا شدن به بیماری­های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، باید از حجامت درمانی پرهیز کنید. درست است که بادکش می­تواند استرس و التهاب در بدن را کاهش دهد، اما در مواقع بیماری پیشنهاد نمی­شود. همچنین بادکش درمانی برای افرادی که در شش ماه گذشته دچار هرگونه حمله قلبی شده‌اند، پیشنهاد نمی­شود.

  • بهترین زمان بادکش کردن تخمدان در دوران قاعدگی، چه زمانی است؟

بادکش کردن تخمدان در دوران قاعدگی را می­توان هر زمانی انجام داد. بهترین زمان بادکش شدن تخمدان که بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت، در روز هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم ماه قمری است.

  • بادکش کردن تخمدان برای چه کسانی ممنوع است؟

بادکشی تخمدان برای افراد مبتلا به سرطان و صرع ممنوع است. همچنین افرادی که دچار مشکل لغزش دیسک و انواع آلرژی­های پوستی هستند، نباید از حجامت درمانی استفاده کنند.

  • چرا بادکش درمانی و حجامت برای بهبود باروری پر طرفدار است؟

دلیل اول کم‌هزینه‌بودن آن نسبت به روش­های دیگر برای بهبود باروری بانوان است. دومین دلیل محبوبیت بادکش این است که نتیجه به‌سرعت قابل‌مشاهده است. در بسیاری از روش­ها ماه­ها و حتی سال­ها باید منتظر مشاهده نتیجه ماند.

  • چه زمانی بادکش تخمدان در زمان پریودی و رحم برای بارداری مفید است؟

حجامت درمانی جدا از فواید بسیاری که دارد؛ زمانی برای بارداری مفید است که دلیل ناباروری انسداد لوله­های رحم و لوله­های فالوپ باشد. بادکش درمانی و حجامت، با تخلیه‌کردن سموم بدن و خون سمی، فضا را برای تولید گلبول­های قرمز جدید فراهم می­کند. گلبول­های قرمز با افزایش گردش خون، می­توانند مسیر انتقال تخمک به رحم را بازکرده و در این فرایند به آن­ها کمک کنند.

  • آیا بادکش تخمدان برای پریود بی خطر است؟

به‌طورکلی بادکشی تخمدان بی‌خطر است. تنها عارضه­ای که در مواردی ممکن است به وجود بیاید، مقداری سوختگی و تورم در محل بادکش است. این عارضه به دلیل گرم‌شدن لیوان، در بادکش­های گرم بیشتر گزارش شده است. این نکته را هم باید بدانید که این عوارض فقط برای پوست بوده و بعد از گذشت چند روز، به طور کامل درمان می­شود؛ هیچ عارضه دیگری برای تخمدان­ها و سایر اعضای بدن تا کنون مشاهده نشده است.

  • آیا بادکش روشی علمی است؟

تا کنون پژوهش‌های لازم برای علمی بودن حجامت درمانی انجام نشده است. در یک گزارش در سال ۲۰۱۵ که توسط نشریه پزشکی معاصر منتشر شد، محققان اعلام کردند که بادکش توانسته به مدیریت درد، کاهش عفونت­ها و کاهش مشکلات مربوط به سیستم خون­رسانی کمک کند.

سخن پایانی

مقاله‌ای که مطالعه کردید، تحقیق جامع و کاملی بود در زمینه بادکش تخمدان برای پریود شدن و هر آنچه نیاز است در مورد آن بدانید.  هر چند بادکش یک روش سنتی و دیرینه برای درمان بسیاری از بیماری‌های بشر است، اما یک نکته مهم را نباید از یاد ببرید. بادکش درمانی، هرگز نباید به‌عنوان یک درمان جایگزین برای بیماری‌های زنان در نظر گرفته شود.

اگر شما با هر بیماری در قسمت رحم، تخمدان و سایر اندام‌های زنانه خود دست‌وپنجه نرم می‌کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

چنین پزشکی ریشه اصلی مشکل شما را با آزمایش‌های دقیق پیدا کرده و بهترین روش درمانی را برای شما ارائه خواهد نمود. پس از آن با مشورت پزشک خویش، می‌توانید از طب سنتی و روش‌هایی مانند بادکش درمانی نیز، به‌عنوان یک راه‌حل مکمل، برای درمان بیماری‌های خود بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید