بادکش رحم در پریودی چقدر می‌تواند مفید باشد؟

بادکش رحم در پریودی

درمان مشکلات رحمی به ویژه در دوران پریودی می‌‌تواند موضوعی بسیار حساس باشد. پریودی یکی از دوران‌های طبیعی خانم‌هاست که همراه با تغییراتی در بدن و با مشکلاتی همراه خواهد بود از جمله احساس درد شدید، خون‌ریزی بالا و مواردی از این قبیل که همگی موجب کاهش کیفیت زندگی در این دوران می‌شوند؛ از جمله روش‌های درمانی در این زمینه بادکش رحم در پریودی است که هم می‌تواند درد شدید پریودی را کاهش دهد و هم از خون‌ریزی شدید جلوگیری کند. پزشکان می‌توانند برای آرامش بانوان به سریع ترین روش باز شدن قاعدگی نیز اشاره کنند.

آمادگی‌های لازم قبل از انجام بادکش رحم در پریودی

اولین و مهم‌ترین چیزی که قبل از انجام بادکش برای کم شدن خونریزی قاعدگی باید به آن توجه کنید داشتن آمادگی لازم است. اگر برای اولین باری است که می‌خواهید این‌کار را انجام دهید برای این‌که پروسه بادکش بدون مشکل و با موفقیت انجام شود، شما باید هم از نظر جسمی و هم روحی در آمادگی کاملی باشید. در ابتدا سعی کنید با پزشک متخصص ملاقات داشته باشید تا بررسی شود که شما بادکش نیاز دارید یا نه و آیا این‌کار عوارضی برای شما ایجاد نمی‌کند. طی ملاقات با پزشک، اگر دارویی مصرف می‌کنید یا از هرگونه بیماری روحی ـ روانی رنج می‌برید، آن را با پزشک در میان بگذارید.
چنانچه قصد بادکش رحم دارید، بهتر است مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک را متوقف سازید تا تأثیر منفی بر روی بادکش نداشته باشد. به جز آنتی‌بیوتیک‌ها، برخی از داروهای آرام‌بخش نیز ممکن است خطر احتمال خون‌ریزی را بیشتر کند و به همین دلیل اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، درباره ادامه مصرف آنها قبل از بادکش رحم با پزشک خود صحبت کنید.
قبل از حضور در کلینیک برای بادکش رحم، باید تغذیه مناسبی داشته باشید. مصرف غذاهایی که مواد مغذی کافی دارند همچون سبزیجات، پروتئین‌های سالم، میوه‌ها و … سلامت عمومی بدن را افزایش داده و باعث می‌شوند شما پروسه بادکش را بدون مشکل سپری کنید.
قبل از انجام بادکش رحم سعی کنید برای عملکرد بهتر خون، تمرینات ملایم انجام دهید و پس از آن اجازه دهید بدن‌تان استراحت کافی داشته باشد. داشتن خواب کافی، استراحت کافی باعث کاهش اضطراب شده و شما را برای بادکش آماده می‌کنند.
به جز اینها، شما باید ناحیه تناسلی خون را تمیز نگه دارید و قبل از مراجعه برای بادکش آن را به طور دقیق شست‌وشو دهید تا عفونت و مشکلاتی از این قبیل برای ناحیه تناسلی رخ ندهد. در نهایت در روزی که قرار است بادکش انجام دهید، نگرانی و استرس نداشته باشید؛ زیرا پروسه بادکش در شرایط ایده‌آل و بدون درد و مشکل خاصی انجام خواهد گرفت.

فواید کلی انجام دادن بادکش رحم در پریودی

بادکش ناحیه رحم از روش‌های درمانی سنتی است که در این دوره نیز توسط متخصصان زیادی انجام می‌گیرد. این کار برای بهبود وضعیت سلامت رحم انجام خواهد گرفت و شما در دوره پریودی نیز می‌توانید اقدام به این‌کار کنید.

در زمان پریودی، رحم بانوان در وضعیت خاصی قرار می‌گیرد که با درد و خون‌ریزی همراه است که بسیاری از متخصصان معتقدند برای کاهش درد، بهبود خون‌رسانی و حتی کاهش تورم، همچنین می‌تواند گزینه درمانی عالی باشد که با فواید زیر همراه است.

  • بهبود درد: اولین و مهم‌ترین علائمی که بانوان در دوران پریودی آن را تجربه می‌کنند درد است. بادکش رحم در دوره پریودی باعث کاهش درد خواهد شد. درد در دوره پریود به دلیل منقبض شدن رحم و ایجاد اختلال در تعادل هورمونی رخ می‌دهد که با بادکش کردن، جریان خون بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه درد پریودی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • ♦ بهبود ترشحات: در دوره پریودی رحم گاهی با ترشحاتی همراه خواهد بود که برای فرد نامطلوب است. انجام دادن بادکش موجب حفظ تعادل و بهبود عملکرد سیستم ادراری شده و ترشحات نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.
  • حذف سموم: در دوران پریودی ممکن است سمومی در رحم وجود داشته باشد که موجب مشکلات زیادی شود که با انجام دادن بادکش، می‌توان به حذف آنها کمک شایانی کرد.
  • تنظیم هورمون‌ها: در زمان پریودی ترشح هورمونی با اختلالات جدی همراه می‌شود که با انجام دادن حجامت می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و بهبود کلی دستگاه تناسلی کمک کرد.
  • ♦ رفع خستگی: یکی از گزینه‌های مثبت بادکش رحم ، افزایش انرژی است. در این دوران معمولاً انرژی بانوان به حداقل ممکن می‌رسد که با انجام دادن بادکش و بهبود جریان خون، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

نکته مهمی که باید به آن یادآور شویم، این است که بادکش رحم با تمام فوایدی که دارد، گاهی با عوارضی نیز همراه خواهد بود و هر فرد می‌تواند واکنش خاصی به این نوع درمان نشان دهد.

اگر برای اولین باری است که قرار است بادکش رحم انجام دهید، در اولین گام اجازه دهید تا پزشک شما را معاینه کرده و مطمئن شود که آیا شما آمادگی و شرایط لازم برای این کار را دارید یا نه. نکته مهم دیگر اینکه شما تنها در صورتی می‌توانید از تمامی فواید حجامت در دوره پریودی بهره ببرید که این کار را تحت نظر متخصصان باتجربه و در کلینیک‌های درمانی معتبر انجام دهید.

بادکش رحم چطوریه و چه مراحلی برای انجام آن باید طی کرد؟

بسیاری از مخاطبان از ما این سؤال را دارند که بادکش زیر شکم در زمان پریودی چطوریه و برای این کار چه مراحلی را باید طی کنیم؟ بادکش رحم از جمله روش‌های درمانی سنتی است که از گذشته تاکنون با ابزارهای مخصوصی انجام می‌گرفته است و هم اکنون نیز از این روش درمانی نه فقط در ناحیه رحم بلکه در بخش‌های مختلف بدن انجام می‌گیرد.
بادکش برای پریود شدن می‌تواند در دوره پریودی نیز انجام گیرد که این‌کار موجب تنظیم ترشحات رحمی، کاهش خون‌ریزی و سلامت عمومی واژن می‌شود. اگر شما قصد انجام بادکش رحم را دارید و یا می‌خواهید بدانید بادکش رحم چطوریه، باید مراحل زیر را برای این‌کار پشت سر بگذارید.

مراحل انجام بادکش رحم عموماً با طی کردن این مراحل انجام می‌گیرد:

  • ♦ معاینه پزشکی

    در ابتدا و قبل از هر اقدامی، فردی که قصد بادکش رحم را دارد باید توسط پزشک متخصص ویزیت شود. پزشک ممکن است فشار خون، ضربان قلب و مواردی از این قبیل را بررسی کند تا از مناسب بودن این روش درمانی برای فرد اطمینان کسب نماید.

  • ♦ ضد عفونی کردن

    شما به عنوان فردی که قصد انجام بادکش رحم و تخمدان را دارید باید قبل از مراجعه محل مورد نظر را با آب و صابون تمیز کرده باشد و پزشک نیز برای انجام بادکش، ناحیه مورد نظر را توسط الکل به‌طور کامل ضدعفونی خواهد کرد.

  • ♦ آماده کردن ابزارها

    در مرحله سوم متخصص مورد نظر ابزارهای لازم برای بادکش پریودی را آماده خواهد کرد و تمامی آنها را ضد عفونی می‌کند. تمامی مراحل بادکش رحم باید از طریق لوازم یک بار مصرف و با رعایت بهداشت حداکثری باید انجام گیرد.

  • ♦ خوابیدن یا نشستن بیمار

    بادکش رحم به دو صورت خوابیده یا نشسته انجام می‌گیرد که در این مرحله پزشک از بیمار می‌خواهد تا در وضعیت درست قرار گرفته و خود را آماده برای پروسه بادکش یا حجامت کند.

  • ♦ انجام دادن بادکش

    پس از آماده‌سازی بیمار، بادکش در محل مورد نظر و با استفاده از ابزارهای خاص انجام می‌گیرد. برای این‌کار پزشک از دستگاه‌های مخصوص مکش و لیوان‌های مخصوص استفاده خواهد کرد تا خون را از نواحی خاص رحم خارج کند.

  • ♦ اتمام بادکش

    بادکش رحم معمولاً حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان می‌برد و پس از آن، پزشک محل مورد نظر را پانسمان می‌کند و از بیمار می‌خواهد تا مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از عفونت انجام دهد.

افرادی که مجاز به انجام بادکش رحم در پریودی هستند

مهم است بدانید که تمامی افراد در هر شرایطی قادر به انجام بادکش برای پریود شدن نیستند و این مورد توسط متخصص مورد نظر بررسی خواهد شد. برای انجام بادکش در ناحیه رحم، مواردی همچون شدت علائم پریودی سلامت عمومی فرد و مواردی از این قبیل بررسی خواهد شد. افرادی که خون‌ریزی شدیدی ندارند، داروی خاصی مصرف نمی‌کنند و از نظر جسمی و روحی آمادگی کاملی برای انجام بادکش در رحم را دارند، می‌توانند بدون مشکل خاصی مراحل انجام دادن آن را تحت نظر متخصصین مجرب طی کنند.
برای انجام بادکش رحم، بررسی علائم پریودی توسط پزشک امری الزامی است. برای این کار نباید درد شدید رحمی داشته باشید یا دچار خون‌ریزی شدید شده باشید. علائم پریودی مسئله‌ای است که در میان بانوان در دوره پریودی شایع است اما شدت علائم در میان آنها متفاوت است. در کل برای طی کردن پروسه بادکش رحم، اگر ترشحات زیادی دارید، قاعدگی شما دردناک است، التهاب رحم و یا مشکل دیگری دارید، بهتر است موضوع را با متخصص مورد نظر در میان بگذارید تا درباره انجام بادکش تصمیم بگیرد. گاهی برای اطمینان از سلامت رحم و داشتن شرایط لازم برای انجام دادن حجامت در دوره پریودی، نیاز به انجام دادن آزمایش‌های لازم از جمله سونوگرافی، آزمایش خون و… است.

اهمیت بادکش در پریودی توسط متخصصین باتجربه

بادکش رحم شاید کاری ساده به نظر بیاید ولی در واقع این‌طور نیست و این کار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و حتماً باید نزد پزشکان باتجربه و معتبر انجام شود تا شاهد مشکلاتی بعد از حجامت رحم نباشیم.
متأسفانه برخی از افراد در منزل و به شکل غیر مجاز اقدام به انجام بادکش رحم می‌کنند که این‌کار با خطرات زیادی همراه است چرا که ممکن است از لوازم یک بار مصرف و ضدعفونی شده برای بادکش استفاده نشده و فرد را با چالش‌های جدی و خطرناک مواجه کند.
متخصصان باتجربه، تخصص کافی در زمینه انجام این عمل دارند و این‌کار را در شرایط ایده‌آل و بدون درد زیادی انجام می‌دهند. متخصصان حرفه‌ای با دانش و تجربه‌ای که دارند، می‌توانند محل دقیق حجامت و بهترین نوع حجامت را در ناحیه رحمی انجام دهند و فرد بدون مشکل خاصی مرخص خواهد شد.
در کل‌، ناحیه تناسلی بسیار حساس است و پروسه حجامت باید در شرایط عالی و استریلیزاسیون در محیطی امن و بهداشتی و با استفاده از پزشکان حرفه‌ای و با ابزارهای خاصی انجام شود تا از نگرانی‌های بیمار کاسته شده و مشکل خاصی بعد از بادکش برای فرد به‌وجود نیاید.

بهترین زمان بادکش رحم برای خانم‌ها

زمان بادکش امری مهم است و باید با دقت صورت گیرد تا شاهد نتایج مثبتی از این روش درمانی باشیم. بادکش رحم جزو درمان‌های مکمل است که اگر در زمان مناسب انجام شود، شاهد کاهش درد، کاهش ترشحات و کاهش خون‌ریزی در پریودی خواهیم بود.
اما سؤال اینجاست که بهترین زمان بادکش رحم چه زمانی است؟ بهترین زمان برای انجام این‌کار اوایل دوره ماهانه است. تجربه نشان داده خانم‌هایی که در اولین دوره ماهانه اقدام به حجامت رحم کرده‌اند، سیستم ایمنی بدن‌شان بهبود پیدا کرده و سطح هورمونی آنها در شرایط ایده‌آلی قرار گرفته است.
به طور کلی زمان بادکش رحم باید وضعیت سلامتی فرد در شرایط نرمال باشد. زمانی که عفونت، ورم یا التهابات رحمی وجود داشته باشد یا فرد به بیماری رحمی خاصی مبتلا شده باشد، مجاز به انجام بادکش نیست.
خانم‌هایی که مشکلات مربوط به خون دارند، قاعدگی نامنظم دارند یا از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند، قبل از انجام دادن بادکش رحم در پریودی، با متخصص مورد نظر صحبتی داشته باشند. در کل این که بهترین بادکش رحم برای خانم‌های چه زمانی است، باید گفت زمانی که وضعیت جسمی و روحی در شرایط خوب قرار دارد و فرد داروهای انعقادکننده خون مصرف نمی‌کند، فشار خون نرمالی دارد و دارای بیماری خاصی نیست.

آیا انجام بادکش رحم و تخمدان برای تسکین درد مفید است؟

در پاسخ به این سؤال که آیا بادکش واژن درد را کاهش می‌دهد باید گفت بله از آن‌جایی که حجامت جزو روش‌های موثر در طب سنتی برای مشکلات مختلف شناخته شده، چنانچه فرد احساس درد در ناحیه رحم داشته باشد، با تخلیه کردن خون آلوده، علائم پریودی که یکی از آنها درد است، تسکین پیدا می‌کند.
شاید از خود بپرسید چرا باید حجامت در دوران پریودی برای درد مفید باشد؟ در پاسخ باید بگوییم زیرا این کار جریان خون را در ناحیه تناسلی بهبود بخشیده و در نتیجه با کاهش فشار و رفع تراکم، شاهد کمتر شدن درد خواهیم بود.
نکته مهم اینکه برای انجام بادکش جهت تسکین درد، گاهی باید سطح هورمون‌ها و وضعیت عمومی فرد سنجیده شود. در کل واکنش تمامی افراد به حجامت یکسان نیست و ممکن است برخی افراد با تنش‌های روحی و روانی مواجه شوند اما اثرات مثبت حجامت در دوران پریودی که یکی از آنها کاهش درد است تجربه بسیاری از خانم‌هاست و شما نیز اگر توسط پزشک ویزیت شده‌اید و مجاز به انجام دادن حجامت هستید، این‌کار را انجام دهید.
نکته‌ای که باید یادآور شویم این است که حجامت موجب تسکین درد پریودی می‌شود اما به‌طور کامل نمی‌تواند درد را برطرف کند و بهتر است در کنار آن از روش‌های تسکین بخش دیگر نیز استفاده شود.

چند مورد از عوارض احتمالی بادکش پریودی

باید بگوییم که تمامی این عوارض احتمالی هستند و برای این‌که شاهد بروز هیچ عارضه خاصی در این زمینه نباشیم، بهتر است پروسه بادکش رحم را تحت نظر متخصصان معتبر انجام دهید.
عوارض احتمالی این روش درمانی شامل خون‌ریزی، درد، التهاب و عفونت، آسیب به بافت‌های اطراف و مواردی از این قبیل است که قبل از هر اقدامی باید با آنها آشنا شوید. البته مواردی همچون خون‌ریزی کم در محل حجامت رحم امری عادی است اما در صورت خون‌ریزی شدید و غیر عادی باید مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از عارضه‌های حجامت رحم درد است که پس از بادکش اتفاق می‌افتد که معمولاً به صورت گذرا و مقطعی است و با مصرف داروهای مسکن تحت نظر پزشک برطرف خواهد شد اما در صورت شدت درد یا دردهای پیش‌ رونده، بهتر است مجدداً به پزشک مراجعه شود.
برای اینکه شاهد عوارض کمی از بادکش واژن باشیم، بهتر است موارد بهداشتی پس از حجامت را رعایت کنید تا عفونت رخ ندهد و چنانچه علائمی همچون درد زیاد، تورم، ترشحات غیرعادی را در ناحیه تناسلی مشاهده کردید، برای بررسی دقیق‌تر حتما به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگرچه بسیاری از پزشکان اعتقادی به روش حجامت در ناحیه رحم و در دوره پریودی ندارند اما افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند، نتایج مثبتی از آن گرفته‌اند که شامل کاهش درد، کاهش ترشحات، کاهش ورم و مشکلات دیگری است که در دوره پریودی ممکن است تجربه کنید. البته به شرطی شما از تمامی مزایای این روش درمانی بهره‌مند خواهید شد که پروسه انجام آن را در کلینیک‌های مجاز و تحت نظر متخصصان مجرب انجام دهید. مراکز درمانی ما شامل تیم پزشکی باتجربه که تخصص لازم در زمینه انجام بادکش رحم در پریودی را دارند و شما می‌توانید پروسه درمانی و انجام بادکش را در کلینیک‌های ما انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید