کیست تخمدان و بارداری

از مشکلات شایع زنان آماده باروری ارتباط تنگاتنگ میان کیست تخمدان و بارداری است و اگر انواع کیست تخمدان و علائم کیست تخمدان توسط متخصصان باتجربه و حاذق در این زمینه در مراکز تخصصی و معتبر زنان تحت معاینه و درمان به موقع و صحیح قرار نگیرند، می‌تواند عامل ناباروری و یا افزایش عوارض بارداری شود. بنابراین کیست در طی بارداری اهمیت زیادی دارد.

درصورتی‌که قبل از بارداری متخصص زنان شما تشخیص دهد که کیست دارید، بهتر است تا حد امکان درمان مناسب انجام شود و بعد از رفع شدن کیست برای بارداری اقدام کنید. چنانچه در طول بارداری پزشک متوجه کیست شد، حتماً درمان‌های لازم را جدی بگیرید و در آن سهل‌انگاری نکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد ارتباط کیست تخمدان و بارداری با شما صحبت کنیم.


Ovarian-cyst-and-pregnancy

ارتباط کیست تخمدان و بارداری

کیست کیسه‌ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد است که در داخل یا روی تخمدان به‌صورت غیرطبیعی ایجاد می‌شود. کیست تخمدان نوعی عارضه بسیار شایع در میان خانم‌ها است که تعداد زیادی از خانم‌ها در طول زندگی به آن مبتلا می‌شوند و خبر خوب این است که بیشتر کیست‌ تخمدان راست بی‌ضرر هستند، باعث درد نمی‌شوند و خودبه‌خود ناپدید می‌شوند.
بااین‌حال ممکن است گاهی کیست‌های تخمدان خطرناک باشند و نیاز به درمان‌های تهاجمی، مانند جراحی برای درمان کیست تخمدان در بارداری می‌باشد.

حتی گاهی ممکن است نیاز باشد تخمدان‌ها خارج شوند که اگر تنها یکی از تخمدان‌ها خارج شود، قدرت بارداری زن کاهش پیدا می‌کند و اگر هر دو خارج شوند، قدرت بارداری زن به صفر می‌رسد و همین امر ارتباط تنگاتنگ کیست تخمدان و بارداری را نشان می‌دهد. کیست‌ها اگر عملکردی باشند، معمولاً خطری ایجاد نمی‌کنند و دو نوع رایج کیست‌های عملکردی عبارت‌اند از:

کیست‌های فولیکولی

کیست‌های فولیکولی زمانی تشکیل می‌شوند که یک فولیکول تخمدان (کیسه کوچکی که تخمک قابل بارور شدن در آن رشد می‌کند) برای آزاد کردن تخمک در زمان مناسب باز نمی‌شود و به رشد خود به شکل کیست ادامه می‌دهد.

کیست جسم زرد

این نوع کیست عملکردی پس از آزاد شدن تخمک قابل باروری از فولیکول در طی روزهای تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود. در این شرایط، کیسه فولیکول به سلول‌هایی می‌چسبد که برای حمایت از بقیه چرخه قاعدگی یا در مورد بارداری، برای حمایت از کودک در حال رشد، هورمون تولید می‌کنند. اگر مایع در فولیکول خالی جمع شود و کیسه کوچک نشود، کیست تشکیل می‌شود. انواع دیگر کیست‌های تخمدان که کمتر شایع هستند، کیست‌های پاتولوژیک نامیده می‌شوند و می‌توانند در صورت رشد و گسترش خطرناک باشند که عبارت‌اند از:

کیست‌های درموئید

این نوع کیست‌ها که تراتوم نیز نامیده می‌شوند، از سلول‌های تولید کننده یا زایای تخمدان تشکیل شده‌اند و می‌توانند حاوی مو، پوست یا چربی باشند.

اندومتریوما یا “کیست‌های شکلاتی ” در زنان مبتلا به اندومتریوز

این کیست‌ها با خون قدیمی ناشی از پوشش داخل رحمی به جای داخل رحم در خارج از آن پر شده‌اند، بنابراین می‌توانند رنگ تیره‌تری داشته باشند.

کیست سیستادنوما

این نوع کیست‌ها می‌توانند روی سطح تخمدان رشد کنند و مانند یک توپ ماهیچه‌ای جامد هستند.

نکته قابل ذکر این است که برای تمام زنان در سنین باروری ابتلا به کیست معمول است و برای مادران آینده غیرعادی نیست که در دوران بارداری در طی معاینات لگنی یا سونوگرافی‌ها متوجه شوند کیست تخمدان دارند. زیرا برخی از کیست‌ها تا قبل از تشخیص هیچ علائمی ندارند پس می‌توان گفت کیست تخمدان و بارداری ارتباط مهمی با یکدیگر دارند.

خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق کیست‌های تخمدان حتی در دوران بارداری بی‌ضرر هستند و جای نگرانی وجود ندارد؛ اما با توجه به اینکه انواع پاتالوژیک آن در صورت گسترش می‌توانند خطرناک باشند و برخی از توده‌ها نیز می‌توانند سرطانی باشند، باید برای درمان کیست تخمدان در بارداری تحت نظر متخصص زنان قرار بگیرید تا ارتباط کیست تخمدان و بارداری منجر به ختم بارداری نشود.

علت کیست در بارداری چیست؟

کیست تخمدان و بارداری در طول بارداری، جسم زرد هورمون‌هایی را برای تغذیه و حمایت از پوشش رحم و جنین در حال رشد تولید می‌کند تا زمانی که جفت در حدود ۱۰ تا ۱۲ هفتگی تحت کنترل قرار گیرد. با این حال در تعداد کمی از بارداری‌ها، این جسم زرد پر از مایع می‌شود و به جای کوچک شدن، روی تخمدان باقی می‌ماند که به این کیست، کیست جسم زرد می‌گویند. علائم کیست تخمدان (وجود کیست جسم زرد در دوران بارداری) عبارت‌اند از:

• درد لگن ناشی از اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) در دوران بارداری

• گرفتگی و درد شکم زیاد

گاهی اوقات، نوع دیگری از کیست تخمدان راست که قبل از باردارشدن در ناحیه تخمدان شما ایجاد شده است، در طول بارداری روی تخمدان شما باقی می‌ماند و ممکن است در بارداری علائم خود را نشان دهد یا متخصص زنان شما در طی معاینات به وجود آن پی ببرد.

تداخل انواع کیست تخمدان و بارداری با یکدیگر؟

برخی از کیست‌های تخمدان می‌توانند با کاهش باروری همراه باشند. بااین‌حال، اینکه کیست چقدر بر روی میزان باروری شما تأثیر دارد، به شرایط مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن نوع کیست می‌باشد. به‌طورکلی کیست‌های تخمدانی که می‌توانند بر باروری شما تأثیر بگذارند، عبارت‌اند از:

اندومتریوما

این کیست‌ها توده‌هایی هستند که در اثر آندومتریوز ایجاد می‌شوند، وضعیتی که در آن بافتی که به‌طورمعمول رحم شما را پوشش می‌دهد در خارج از رحم رشد می‌کند. این کیست تخمدان و بارداری ممکن است با مشکلات همراه باشند.

کیست‌های تخمدان ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که به دلیل ایجاد بسیاری از کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها به وجود می‌آید و با علائم مختلفی مانند پریودهای نامنظم و سطوح بالای هورمون‌های خاص مشخص می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک با تخمک‌گذاری نامنظم همراه است که در صورت عدم مدیریت صحیح، می‌تواند در برخی از زنان به مشکلات باروری منجر شود. اما برخی از کیست‌های تخمدان نیز بر باروری تأثیر نمی‌گذارند که عبارت‌اند از:

• کیست‌های عملکردی

• کیست‌های درموئید

اگر کیست برای شما تشخیص داده شده است و نگران ارتباط کیست تخمدان و بارداری هستید، باید حتماً با یک متخصص خوب برای درمان کیست در طی دوران بارداری صحبت کنید. پزشک شما بعد از تشخیص علائم کیست تخمدان درباره گزینه‌های درمانی که ممکن است شانس بارداری شما را بهبود بخشد و نگرانی شما را کاهش دهد، صحبت خواهد کرد.

اقدامات مورد نیاز برای درمان کیست تخمدان در بارداری

خوشبختانه، اکثر کیست‌های تخمدان به‌هیچ‌وجه بر بارداری شما تأثیر نمی‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، وقتی کیست جسم زرد ایجاد می‌شود، این احتمال وجود دارد که تا سه ماهه دوم بارداری خودبه‌خود از بین برود. هرچند کیست‌های نوع دیگر در طی بارداری ممکن است به رشد خود ادامه داده و در برخی موارد باعث درد و سایر علائم رشد کیست‌ها مانند تهوع، تب، ضعف و … شوند، اما حتی در این موارد نیز معمولاً چنین کیست‌هایی مشکلی برای بارداری ایجاد نمی‌کنند و می‌توانند در دوران بارداری کنترل شوند تا بعد از زایمان به‌طور صددرصدی درمان گردند.

برای اطمینان از اینکه کیست و باروری در شما برهم دیگر تأثیر نمی‌گذارند و همچنین برای نظارت بر شرایط کیست‌های موجود، متخصص شما حتماً سونوگرافی‌های منظم را برای نظارت بر تخمدان‌های شما برنامه‌ریزی می‌کند تا کیست تخمدان و بارداری تاثیری بر روی یکدیگر نگذارند. سونوگرافی کیست اندازه و وضعیت هر کیست را در زمان‌های مختلف ردیابی می‌کند تا پزشک مطمئن شود که به‌هیچ‌وجه کیست تخمدان راست و یا کیست مورد نظر رشد نمی‌کند یا تغییر نمی‌کند که در این صورت نگرانی خاصی را برای بارداری ایجاد نخواهد کرد.

با این حال درصورتی‌که در طی غربالگری‌های منظم مشخص شود که کیست مورد نظر رشد قابل‌توجهی داشته است و ممکن است بر بارداری شما تأثیر بگذارد، گاهی متخصص مجبور به برخی از درمان‌های سریع برای رفع این مشکل و جلوگیری از ایجاد خطر برای بارداری می‌شود.

علائم کیست تخمدان شامل چه مواردی است؟

درحالی‌که اکثر کیست‌ها درد یا علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند، برخی از کیست‌های تخمدان می‌توانند علائم زیر را به‌عنوان علائمی شایع داشته باشند:

  • دردی که می‌تواند در ناحیه تحتانی شکم یا لگن در سمتی که کیست قرار دارد، ایجاد شود. چنین درد کیست تخمدانی می‌تواند ماهیت تیز یا خسته‌کننده‌ای داشته باشد، می‌تواند مانند یک پیچ‌خوردگی باشد و یا زودگذر باشد و یا حالت رفت‌وآمدی داشته باشد. گاهی اوقات درد ممکن است به دنبال پارگی کیست متوسط‌تر باشد یا درد ناگهانی و شدید ایجاد شود. در موارد نادر، کیست می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی تخمدان شود که بسیار دردناک است.
  • نفخ
  • درد هنگام آمیزش جنسی، به ویژه با دخول عمیق
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم
  • احساس فشار یا پری زیر شکم یا لگن
  • درد مزمن لگن یا کمردرد در طول چرخه قاعدگی
  • درد لگن به دنبال ورزش یا فعالیت شدید
  • درد یا فشار همراه با ادرار یا حرکت روده
  • تهوع و استفراغ
  • درد واژن یا خونریزی لکه‌ای از واژن
  • ناباروری
  • مشکلات دفع مدفوع
  • احساس فشار برای اجابت مزاج
  • حساسیت شکمی
  • اتساع شکم
  • نفخ
  • احساس پری شکم
  • سوزش سر دل
  • سوءهاضمه
  • هنگام غذا خوردن زود و بی دلیل احساس سیری می‌کنید.
  • مشکلات در کنترل ادرار

درمان کیست تخمدان و بارداری چگونه است؟

اکثر کیست‌های تخمدان خودبه‌خود ناپدید می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. گاهی نیز ممکن است تنها با مصرف برخی داروها به‌طور منظم کیست کوچک شود و نیازی به هیج درمان تهاجمی یا نیمه تهاجمی وجود نداشته باشد. با این حال به دلیل اینکه در دوران بارداری نمی‌توان از هر دارویی استفاده کرد و درصورتی‌که کیست به رشد خود ادامه دهد و علائم کیست تخمدان شروع به ظهور نمایند، کیست تخمدان و بارداری ممکن است در دوران بارداری عمل جراحی برای درمان کیست لازم باشد.

اگر جراحی در دوران بارداری ضروری باشد، پزشک تمام تلاش خود را برای انجام جراحی به روش لاپاراسکوپی (از طریق برش‌های ریز از روی شکم) انجام می‌دهد؛ اما اگر کیست بزرگ باشد و خطری برای سلامت مادر ایجاد کند، جراحی با استفاده از لاپاراسکوپ ممکن است امکان‌پذیر نباشد و در این شرایط جراحی باز شکمی لازم است. بسیار مهم است که در انجام این جراحی‌ها، پزشک جراح مهارت کافی داشته باشد تا به رحم و کیسه جنین آسیب نرساند و مشکلی برای بارداری ایجاد نشود.

اتفاقات مرتبط با پارگی کیست تخمدان و بارداری چیست؟

همان‌طورکه در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم، با توجه به وضعیت حساس بارداری حتی در صورت تشخیص کیست در باروری معمولاً متخصص زنانی که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند بدون نیاز به درمان‌های تهاجمی و حتی نیمه تهاجمی کیست را مدیریت کند و درمان کیست تخمدان در بارداری کامل را به بعد از زایمان موکول نماید.

با این حال درصورتی‌که کیست رشد کند و علائم شدیدی را از خود نشان دهد و یا حتی به‌طور ناگهانی دچار پارگی شود، درمان سریع توسط متخصص الزامیست. البته گاهی نیز پاره شدن کیست، حتی در دوران بارداری، دلیلی برای نگرانی نیست و با پاره شدن کیست طی چند ساعت یا چند روز مایع کیست از بین می‌رود و از واژن تخلیه می‌شود و کیست ترکیده خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز است مقداری دارو برای کنترل درد و استراحت تا زمان بهبودی کیست است تا کیست تخمدان و بارداری تاثیری بر روی یکدیگر نداشته باشند. در واقع، اکثر پزشکان مراقبه (که شامل مشاهده، سونوگرافی و نظارت است) را به‌عنوان درمان ترجیحی در دوران بارداری توصیه می‌کنند. بااین‌حال در صورت پارگی کیست در شرایط زیر جراحی لازم است:

  • اگر نگرانی در مورد عفونت ناشی از پارگی وجود داشته باشد.
  • اگر خونریزی زیادی وجود داشته باشد.
  • اگر پیچ‌خوردگی وجود داشته باشد (زمانی که کیست باعث پیچ خوردن تخمدان می‌شود، اغلب می‌تواند جریان خون به تخمدان‌ها را مسدود کند و خطرآفرین است).
  • اگر ترکیدن کیست به نوعی بر بارداری تأثیر می‌گذارد و بارداری شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

علائم پارگی کیست تخمدان چیست؟

همه زنان پس از ترکیدن کیست احساس درد نمی‌کنند، اما برخی از آن‌ها در هنگام پارگی درد را از حالت خفیف تا شدید احساس می‌کنند که بستگی به شرایط کیست تخمدان و بارداری و اندازه کیست دارد و گاهی شرایط اورژانسی را ایجاد خواهد کرد. علائم پارگی کیست می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد متوسط تا شدید
  • در برخی موارد، ترکیدن کیست تخمدان می‌تواند منجر به مقدار قابل‌توجهی درد در ناحیه شکم و زیر آن شود. این درد می‌تواند تیز و ناگهانی باشد و حتی می‌تواند به پشت هم کشیده شود.
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ همراه با درد (در صورت پیچ‌خوردگی تخمدان)
  • سرگیجه همراه با درد
  • تب همراه با درد

خطرات احتمالی کیست تخمدان و بارداری

همان‌طورکه پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، کیست تخمدان و بارداری در میان خانم‌ها بخصوص در سنین باروری بسیار شایع است ولی می‌تواند دختران و زنان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. اکثریت قریب به اتفاق کیست‌های تخمدان عملکردی هستند که محصول جانبی نوسانات هورمونی می‌باشند و در طول چرخه قاعدگی رخ می‌دهند. اگرچه ممکن است گاهی کیست‌های عملکردی نیز مشکل‌ساز شوند، اما روند بیماری خاصی را نشان نمی‌دهند و بیشتر آن‌ها یا خودبه‌خود یا با درمان‌های دارویی ساده قابل برطرف شدن هستند.

معمولاً کیست‌های تخمدانی توده‌های سرطانی نیستند، اما در موارد نادر ممکن است سرطانی هم باشند که در صورت مشکوک شدن پزشک نیاز به بررسی‌های خاص‌تری وجود دارد. کیست بیشتر تاثیر خود را در طول سال‌های باروری زنان ایجاد می‌کند و از آن جایی که تخمدان‌ها قبل از ورود جنین به رحم، مهم‌ترین بخش وقوع یک بارداری هستند؛ در صورت عدم درمان کیست و یا نیاز به برداشته شدن تخمدان، سلامت باروری به خطر خواهد افتاد که ارتباط نزدیک کیست تخمدان و بارداری را نشان می‌دهد.

کیست تخمدان چه شکلی است؟

کیست تخمدان و بارداری بسته به نوع کیست می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً ساختاری گرد، تیره و حباب مانند دارد که روی تخمدان قرار می‌گیرد. در تصویر اولتراسوند یا همان سونوگرافی، کیست ممکن است شبیه حباب باشد.

کیست معمولاً فقط حاوی مایع است و با دیواره‌ای بسیار نازک احاطه شده است. این ظاهر در سونوگرافی چیزی که کیست ساده نامیده می‌شود را مشخص می‌کند. در کیست تخمدان و بارداری معمولاً شرایط یکی از تخمدان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کیست‌های کوچک (کوچک‌تر از نیم اینچ یا ۵/۱ سانتیمتر) ممکن است در یک تخمدان طبیعی در حین تشکیل فولیکول‌ها ایجاد می‌شوند.

کیست‌های تخمدان در بارداری چقدر بزرگ می‌شوند؟

اندازه کیست‌ تخمدان راست متغیر است و نوع رشد آن ربطی به بارداری ندارد. معمولاً اندازه کیست‌های خوش‌خیم تخمدان بین ۵/۲ سانتیمتر تا ۱۰ سانتیمتر متغیر است؛ اما در حالت غیرطبیعی، کیست‌های تخمدان می‌توانند توده‌های بسیار بزرگی را تشکیل دهند که قطر آن‌ها حتی ۳۰ سانتیمتر و بیشتر است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نحوه تشخیص کیست تخمدان و بارداری چگونه است؟

گاهی اوقات، ارزیابی‌های سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، کیست را نشان می‌دهد. در بیشتر موارد، کیست‌های تخمدان در بارداری ساده و غیرسرطانی هستند که اندازه کوچکی دارند و نهایتاً اندازه آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سانتیمتر است. کیست‌های تخمدان در دوران بارداری معمولاً کیست‌های عملکردی تخمدان هستند که قبلاً توضیح داده شد. اکثر این کیست‌های تخمدان که در سه ماهه اول تشخیص داده می‌شوند، در اوایل سه ماهه دوم خودبه‌خود برطرف می‌شوند. کیست‌های بزرگ‌تر در زنان باردار اغلب، کیست‌های درموئید هستند.

سرطان تخمدان یکی از علل بسیار نادر کیست بزرگ در بارداری است که خطرناک است و نیاز به درمان‌های کاملاً تخصصی می‌باشد که حتماً باید توسط یک متخصص زنان حاذق و باتجربه در زمینه سرطان زنان، در یک مرکز تخصصی زنان معتبر مانند مرکز ما برای درمان کیست تخمدان در بارداری انجام شود.

چه چیزی باعث ایجاد کیست تخمدان راست می‌شود؟

علت دقیق ایجاد انواع کیست‌های تخمدان مشخص نیست؛ اما به اعتقاد پزشکان و محققان در این زمینه، برخی از تأثیرگذارترین عوامل بر ایجاد کیست، عبارت‌اند از:

  • سابقه کیست قبلی
  • سیکل‌های قاعدگی نامنظم
  • چاقی
  • قاعدگی زودرس (۱۱ سال یا کمتر)
  • ناباروری
  • درمان ناباروری با داروهای گنادوتروپین
  • کم‌کاری تیروئید
  • درمان تاموکسیفن (Soltamox) برای سرطان سینه

در چه صورت برای کیست تخمدان و بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما هنوز باردار نیستید و نگران ارتباط بین کیست تخمدان و بارداری می‌باشید، بهتر است برای تشخیص دقیق نوع و علائم کیست تخمدان که قبلاً برای شما تشخیص داده شده است، به یک متخصص زنان مجرب در این زمینه مراجعه کنید و بعد از معاینات دقیق ابتدا درمان‌ کیست در دوران بارداری انجام دهید و بعد برای بارداری اقدام کنید تا کیست تخمدان و بارداری تاثیری بر روی یکدیگر نگذارند.

گاهی مثلاً برای افرادی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، درمان صددرصدی جهت آماده شدن برای بارداری وجود ندارد. در این صورت پزشک به شما کمک می‌کند تا کیست تخمدان و بارداری تاثیری بر روی نگذارند و در حد نیاز برای آمادگی جهت یک بارداری موفق، بتوانید علائم و بیماری را کنترل کنید و بعد با نرمال شدن شرایط فیزیکی بدن برای بارداری اقدام نمایید.

درصورتی‌که باردار هستید و متوجه این موضوع شدید، باید تا پایان بارداری به‌طور منظم از این نظر تحت نظر یک متخصص باتجربه در زمینه درمان کیست تخمدان در بارداری باشید و تا جای ممکن علائم کیست تخمدان را مدیریت کنید تا در دوران بارداری بتوان تا حد امکان از درمان‌های تهاجمی و نیمه تهاجمی جلوگیری کرد. گاهی نیز ممکن است نیاز به درمان جراحی در بارداری داشته باشید که این جراحی را حتماً باید توسط یک جراح زنان حاذق و باتجربه انجام دهید که خطری برای شما و فرزندتان ایجاد نشود.

همچنین در صورت بروز موارد زیر در بارداری در شرایطی که می‌دانید کیست تخمدان راست دارید یا حتی نمی‌دانید ولی دچار علائم کیست تخمدان به صورت ناگهانی زیر شدید، سریعاً موارد را به متخصص خود گزارش دهید و در صورت توصیه متخصص خود به اورژانس مراجعه کنید:

  • تب
  • درد یا حساسیت غیرطبیعی در ناحیه شکم یا لگن
  • حالت تهوع یا استفراغ غیرطبیعی
  • ضعف، سرگیجه یا غش
  • رنگ‌پریدگی یا کم‌خونی (احتمالاً از دست دادن خون)
  • تورم شکم یا افزایش غیرمعمول دور شکم
  • افزایش موی صورت
  • تشنگی یا ادرار بیش‌ازحد
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • توده شکمی یا لگنی قابل‌توجه

در صورت بروز علائم کیست تخمدان به صورت زیر بلافاصله به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

  • ضعف، سرگیجه، به ویژه در هنگام ایستادن
  • غش کردن
  • تب مداوم
  • درد شدید زیر شکم یا لگن
  • فشارخون بالا یا پایین بی‌ارتباط با داروها
  • تشنگی یا ادرار بیش‌ازحد
  • شانه درد غیرقابل توضیح همراه با درد شکم
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم

سخن آخر

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوران زندگی هر خانم است و با توجه به اینکه شرایط بارداری هر مادر، منحصربه‌فرد است ، کیست تخمدان و بارداری ممکن عوارض مختلفی نیز در طول بارداری برایش ایجاد کند. یکی از مواردی که می‌تواند این عوارض را تشدید کند، کیست در بارداری است که اگر در طول بارداری تشخیص داده شود ناچارا باید با نظارت دائم تحت مراقبت و مدیریت قرار بگیرد تا بعد از زایمان درمان کیست تخمدان در بارداری به طور کامل انجام شود.

 

با این حال گاهی کیست‌ها رشد کرده و علائمی را ایجاد می‌کند که متخصص برای جلوگیری از خطر بیشتر و بخصوص جلوگیری از آسیب به جنین، درمان‌های نیمه تهاجمی مانند لاپاراسکوپی یا تهاجمی مانند جراحی باز را برای برداشتن کیست تجویز می‌کند. کیست تخمدان راست به دلیل نقش مهم تخمدان‌ها در آزادسازی تخمک قابل باروری برای بارداری می‌تواند تأثیر زیادی بر بارداری داشته باشد و اگر قبل از بارداری تشخیص داده شد، ابتدا در صورت امکان آن را به‌طور کامل درمان کنید و بعد برای بارداری اقدام نمایید.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ما پزشکان حاذق و باتجربه‌ای در این زمینه فعالیت دارند که می‌توانند به درمان و مدیریت علائم کیست تخمدان و بارداری به شما کمک کنند و تا حد امکان اجازه ندهند کیست تخمدان راست و بارداری بر همدیگر تأثیر بگذارند. جهت مراجعه به این مرکز معتبر و مجهز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید