یبوست و کیست تخمدان چه ارتباطی به هم دارند؟

در حقیقت یبوست و کیست تخمدان دو موضوعی هستند که می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. به‌خاطر این که بسیاری از خانم‌ها به دلایل مختلفی به غدد سباسه مبتلا می‌شوند، این موضوع برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. ما تصمیم داریم در این مطلب در مورد ارتباط این دو بیماری از نظر بهترین دکتر کیست تخمدان با شما صحبت کنیم. آیا کیست تخمدان باعث یبوست می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند. غدد سباسه یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در بین خانم‌ها به شمار ‌می‌رود. عوامل بسیاری در ایجاد این نوع از غدد سباسه نقش دارند.

 

یبوست و کیست تخمدان چه ارتباطی به هم دارند؟

 

یبوست و کیست تخمدان یکی از مشکلات مهم برای خانم‌ها هستند

همان‌طور که در ابتدا بیان شد، کیست درون تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در بین خانم‌ها شناخته می‌شود. بسیاری از خانم‌ها به دلایل و علل مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند. تخمدان‌ها اصلی‌ترین بخش سیستم تولیدمثل خانم‌ها هستند. به همین علت باید دراسرع‌وقت برای رفع مشکلات مربوط به تخمدان، به پزشک مراجعه کنید.
شاید برایتان جالب باشد که یبوست و کیست در تخمدان چگونه می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. یبوست یکی از بیماری‌های مربوط به سیستم گوارش است که در طی آن، فرد برای دفع مدفوع خود با مشکل مواجه می‌شود.
حال سؤالی که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند این است که آیا غدد سباسه در یبوست نقش دارد و می‌تواند موجب ایجاد آن شود؟ یا برعکس، آیا یبوست یکی از نشانه‌های ابتلا به کیست درون تخمدان است؟ با ما باشید تا این موضوع را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

آشنایی کلی با کیست تخمدان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد یبوست و کیست داخل تخمدان صحبت کنیم، بهتر است با کیست‌های تخمدان به‌صورت کامل آشنا شوید. در بخش قبل بیان کردیم که تخمدان‌ها بخش اصلی و مهم سیستم تولیدمثل خانم‌ها هستند. این بخش می‌تواند با مشکلات متعددی مواجه شود که یکی از آن‌ها، غدد سباسه است.
تخمدان‌ها در دو طرف رحم قرار دارند و لوله‌ای به نام فالوپ آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. باتوجه‌به این که تخمدان‌ها یک بخش مهم و حساس به شمار می‌روند، به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌ها به‌سلامت این بخش اهمیت زیادی دهند.
زنان و دختران حداقل یک‌بار در طول زندگی خود به کیست درون تخمدان مبتلا می‌شوند. این بیماری در سن خاصی رخ نمی‌دهد و هر فردی، در هر سنی ممکن است به آن دچار شود. همچنین شرایط خاصی برای بروز این بیماری وجود ندارد. برای مثال گاهی ممکن است فرد یبوست درد کیست درون تخمدان را باهم تجربه کند. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.
اغلب کیست‌های تخمدان مشکلِ خطرسازی نیستند. بسیاری از آن‌‌ها حتی بدون مصرف دارو نیز از بین می‌روند. در بسیاری از شرایط نیز پزشک با تجویز برخی داروها، می‌تواند این کیست‌ها را از بین ببرد. گاهی اوقات هم این کیست‌ها با دارو از بین نمی‌روند و می‌توانند رشد کنند. در نهایت ممکن است بترکند که این شرایط برای بیمار، خطراتی به همراه دارد.
در نهایت آنچه که می‌خواهیم درباره یبوست و کیست تخمدان بیان کنیم؛ این است که نقش یبوست در کیست داخل تخمدان قابل‌توجه است؛ بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که به بیماری کیست درون تخمدان مبتلا هستید، ممکن است با یبوست نیز مواجه شده و در دفع مدفوع دچار مشکل باشید. به همین دلیل است که درمان این نوع بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد.

اندازه و انواع کیست تخمدان را بیان کنید؟

کیست‌های تخمدان در انواع مختلفی وجود دارند. هر کدام از آن‌ها می‌توانند علائم و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند. این کیست‌ها می‌توانند به شکل کیسه‌هایی پر از مایع یا کیسه‌های خوشه‌ای کوچک باشند. اندازه آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد.
شاید اگر شما هم یبوست و کیست در تخمدان را تجربه کرده باشید، این سؤال برایتان مطرح شده که آیا کیست تخمدان باعث یبوست می‌شود؟ در بخش قبل بیان کردیم که کیست‌های تخمدان درون تخمدان‌ها رشد می‌کنند. این کیسه‌ها پر از مایع هستند و گاهی نیز می‌توانند جامد باشند.
کیست‌ها می‌توانند در اندازه‌های مختلف رشد کنند. این کیست‌ها گاهی به‌اندازه یک فندق رشد کرده و گاهی نیز می‌توانند به‌اندازه یک توپ بیسبال باشند. هرچقدر اندازه آن‌ها بزرگ‌تر باشد، روده‌ها تحت‌فشار بیشتری قرار می‌گیرند و احتمال ابتلا به یبوست افزایش می‌یابد. کیست‌های تخمدان معمولاً خطرناک نیستند و علائم خاصی ندارند.
برخی از خانم‌ها هر بار در طی چرخه قاعدگی خود این کیست‌ها را تجربه می‌کنند. کیست‌هایی که به‌راحتی دفع می‌شوند، معمولاً مشکل جدی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند؛ اما در برخی شرایط این کیست‌ها آن‌قدر بزرگ می‌شوند که می‌توانند کل عملکرد رحم و تخمدان را تحت‌تأثیر قرار دهند.
حتی گاهی وجود این کیست‌ها می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد برخی بیماری‌ها مانند یبوست داشته باشند. به همین علت موضوع یبوست و کیست تخمدان بسیار موردتوجه قرار گرفته و به یکی از مشکلات مهم خانم‌ها تبدیل شده است.

علائم اولیه کیست تخمدان چیست؟

با شناخت علائم کیست‌های تخمدان می‌توانید متوجه شوید که به این بیماری مبتلا هستید و یبوست در کیست درون تخمدان به علت این بیماری است یا خیر. به‌طورکلی کیست‌های کوچک علائم خاصی ندارند؛ اما زمانی که این کیست‌ها بزرگ شوند، می‌توانند علائم زیر را به همراه داشته باشند.

  • ♦ داشتن قاعدگی‌های نامنظم
  • ♦ احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی
  • ♦ حساسیت‌های مربوط به سینه
  • ♦ وجود مشکلات هورمونی
  • ♦ نفخ شکم
  • ♦ حرکات روده‌ای همراه با درد (یبوست و کیست تخمدان)
  • ♦ درد نسبتاً شدید در قسمت ران، شکم، کمر و گاه لگن

کیست‌های کوچک و خفیف را می‌توان در سونوگرافی‌های مختلف و به‌صورت تصادفی کشف کرد؛ اما اگر وضعیت کیست‌ها وخیم باشد، ممکن است موجب بروز پیچ‌خوردگی تخمدان یا ترکیدن کیست شود. در این صورت بیمار علائم زیر را خواهد داشت.

  • ♦ ضعف و سرگیجه
  • ♦ تنفس شدید
  • ♦ حالت تهوع
  • ♦ استفراغ
  • ♦ تب
  • ♦ احساس درد شدید در لگن
  • ♦ خونریزی غیرطبیعی
  • ♦ تکرار ادرار

کیست تخمدان باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود و آیا کیست تخمدان باعث یبوست می‌شود؟

تا این بخش کیست‌های تخمدان را به طور کامل به شما معرفی کردیم. با بیان موضوع یبوست و کیست تخمدان، می‌توان به این موضوع پی برد که کیست داخل تخمدان می‌تواند در ایجاد بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نقش داشته باشد. ما در این بخش برخی از مشکلاتی که به کیست درون تخمدان مربوط می‌شود را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • ♦ به‌هم‌خوردن چرخه پریودی
    یکی از مشکلاتی که به علت وجود کیست برای خانم‌ها پیش می‌آید، به‌هم‌خوردن چرخه قاعدگی است. بسیاری از خانم‌هایی که به غدد سباسه مبتلا هستند، معمولاً چرخه پریودی منظمی ندارند. علاوه بر این موضوع، آن‌ها معمولاً دوران قاعدگی سنگینی را طی می‌کنند. یا برعکس قاعدگی آن‌ها بیش از حد طبیعی سبک است. همچنین این بیماران در دوران قاعدگی دردهای لگن، نفخ شکم و متورم‌شدن شکم را تجربه خواهند کرد.
    بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که این بیماری شایع می‌تواند تأثیر زیادی روی روال طبیعی دوران قاعدگی داشته باشد.
  • ♦ لکه بینی
    از دیگر مشکلاتی که می‌تواند به دلیل وجود غدد سباسه به وجود آید، می‌توان به لکه بینی اشاره کرد. لکه بینی بعد از تمام‌شدن دوره قاعدگی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که خانم‌های مبتلا به این بیماری تجربه می‌کنند.
  • ♦ ایجاد یبوست
    حال وقت آن رسیده که متوجه شوید آیا کیست تخمدان باعث یبوست می‌شود یا خیر؟ ببینید، زمانی که تخمدان‌ها دچار انواع کیست می‌شوند، اتساع تخمدان موجب واردآمدن فشار به روده بزرگ خواهد شد. در نهایت این امر موجب ارتباط بین یبوست و کیست تخمدان خواهد شد.
    به همین علت بسیاری از خانم‌هایی که دچار کیست درون تخمدان هستند، معمولاً یبوست را نیز تجربه می‌کنند. طول دوره یبوست می‌تواند به شرایط جسمانی و بدنی بیمار بستگی داشته باشد. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که یبوست و کیست تخمدان دو موضوع مرتبط هستند.
  • ♦ ریزش مو
    از دیگر مشکلاتی که به‌خاطر وجود کیست داخل تخمدان ایجاد می‌شود، ریزش مو است. بیماران مبتلا به کیست درون تخمدان دچار کمبودهای تغذیه‌ای مختلف می‌شوند. این کمبودها مواردی همچون کمبود آهن، کمبود ویتامین ب ۱۲ و غیره هستند.
    تمام این موارد می‌توانند نقش بسزایی در ریزش مو داشته باشند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که علاوه بر یبوست و کیست در تخمدان، ریزش مو نیز می‌تواند به این بیماری مربوط باشد.
  • ♦ جوش صورت
    شاید از خود بپرسید که کیست داخل تخمدان می‌تواند موجب ایجاد جوش‌‌های صورت شود؟ می‌توان با صراحت بیان کرد که بله، کیست درون تخمدان می‌تواند زمینه ایجاد جوش‌های صورت را فراهم کند. فکر می‌کنید که چه چیزی موجب ایجاد این جوش‌ها می‌شود؟
    زمانی که تخمدان‌ها دچار کیست داخل تخمدان می‌شوند، هورمون‌های آندروژن بیشتری را تولید و ترشح خواهند کرد. در این صورت چربی پوست بیشتر شده و در سطح پوست فرد جوش بیشتری ایجاد می‌شود.
  • ♦ بزرگ‌شدن شکم
    بزرگ‌شدن شکم یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بیماران مبتلا به کیست داخل تخمدان آن را تجربه می‌کنند. یکی از دلایل بروز این مشکل را می‌توان یبوست و کیست در تخمدان بیان کرد. زمانی که روده‌ها نتوانند کار دفع را به‌خوبی انجام دهند، شکم بزرگ می‌شود.
    بنابراین، در پاسخ به این سؤال که کیست داخل تخمدان باعث بزرگ‌شدن شکم می‌شود؟ باید گفت که کیست درون تخمدان ممکن است به‌خودی‌خود باعث بزرگ‌شدن شکم نشود. مشکلاتی که در پی این بیماری مانند نفخ و یبوست ایجاد شده، می‌توانند نقش بسزایی در بروز این مشکل داشته باشند.

دلایل ایجاد کیست تخمدان را توضیح دهید؟

جالب است بدانید در بسیاری مواقع، کیست‌های تخمدان به‌صورت طبیعی به وجود می‌آیند. در این حالت، جای هیچ نگرانی وجود ندارد و بعد از چند ماه، بدون اینکه نیاز به انجام اقدام خاصی از سمت شما باشد، این کیست‌ها از بین خواهند رفت. در واقع باید گفت که تخمک‌گذاری یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد کیست در تخمدان به‌صورت طبیعی است. اما سایر عوامل غیرطبیعی که می‌توانند باعث بروز این کیست‌ها در تخمدان شوند، عبارت‌اند از:

  • ♦ اختلالات هورمونی: درصورتی‌که هورمون‌های شما نظم طبیعی خود را ازدست‌داده باشند و شما به بیماری‌ها و اختلالات هورمونی مبتلا شوید، امکان ایجاد یبوست و کیست تخمدان وجود دارد.
  • ♦ رشد غیرمعمول سلول‌ها: یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های ایجاد این مشکل، رشد غیرعادی سلول‌ها است.
  • ♦ ابتلا به بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یا همان PID، موجب عفونت شدید لگن شده و گاهی این عفونت، به لوله فالوپ و تخمدان‌ها هم سرایت می‌کند و باعث ایجاد کیست می‌شود.
  • ♦ بارداری: ایجاد غدد سباسه در برخی مواقع می‌تواند برای کمک به تشکیل جفت باشد. در واقع کیست‌ها در اوایل بارداری به وجود می‌آیند تا بارداری موفقی صورت گیرد. اما گاهی اوقات این کیست‌ها تا اواخر دوره بارداری هم از بین نمی‌روند. این حالت بسیار خطرناک بوده و پزشک باید برای برداشتن کیست از روی تخمدان اقدام کند.

نکته مهم: دررابطه‌با یبوست و کیست در تخمدان باید بگوییم که یبوست به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جزو علل علمی و ثابت شده برای ایجاد کیست درون تخمدان باشد.

کیست در تخمدان بیشتر در چه افرادی دیده می‌شود؟

اگر شما مدام به یبوست در کیست داخل تخمدان فکر می‌کنید و دراین‌خصوص نگرانی دارید که آیا در معرض ابتلا به کیست درون تخمدان هستید، باید بدانید که تمام زنان و دختران ممکن است در هر سنی به این بیماری دچار شوند‌.
گاهی ممکن است بیمار هیچگاه متوجه وجود کیست‌های تخمدان نشود و حتی دفع‌شدن آن‌ها را احساس نکند؛ بنابراین یبوست و کیست در تخمدان می‌توانند به یکدیگر مرتبط نباشند. وجود یبوست همیشه به معنی مبتلا بودن فرد به کیست در تخمدان نیست.

مراجعه به پزشک برای کیست تخمدان چه زمانی باید صورت بگیرد؟

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که برخی از کیست‌های تخمدان، نسبتاً بی‌خطر بوده و خودبه‌خود دفع می‌شوند. این کیست‌ها عوارض خاصی ندارند و مشکلی برای خانم‌ها ایجاد نمی‌کنند. به همین خاطر، نیازی هم به پزشک ندارند.
اما اگر شما متوجه شدید که علائم و عوارض کیست داخل تخمدان را دارید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. چرا که اگر کیست بزرگ باشد، آسیب‌های زیاد و گاهی جبران‌ناپذیری را برای شما به همراه دارد. ارتباط بین یبوست و کیست تخمدان که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، تنها یکی از این آسیب‌ها است.
پزشک متخصص زنان با معاینه شما و انجام برخی آزمایش‌های لازم، از وجود یا عدم وجود کیست در تخمدان‌هایتان مطمئن خواهد شد. سپس باتوجه‌به شرایطی که دارید، بهترین راه برای درمانتان را به شما پیشنهاد می‌دهد. این‌گونه مشکل یبوست و کیست در تخمدان شما باهم حل خواهند شد.
برخی از آزمایش‌هایی که پزشک برای تشخیص غدد سباسه به شما تجویز می‌کند، عبارت‌اند از:

  • ♦ سونوگرافی
    اولین آزمایش تشخیصی که ممکن است پزشک زنان به شما تجویز کند، آزمایش سونوگرافی است. این آزمایش، در واقع نوعی تصویربرداری از اندام‌های داخلی شماست. در این آزمایش، از امواج اولتراسوند برای دریافت تصاویر واضح از وضعیت تخمدان‌های شما استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، در صورت وجود کیست، پزشک می‌تواند اندازه کیست و محل دقیق آن را ببیند.
  • ♦ آزمایش سی‌تی‌اسکن
    این آزمایش هم نوعی تصویربرداری است که به پزشک امکان می‌دهد از وضعیت اندام‌های داخلی بدن شما مطلع شود. روش سی‌تی‌اسکن از سونوگرافی دقیق‌تر بوده و تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد.
  • ♦ آزمایش خون
    در این آزمایش، با سنجیدن سطح پروتئین خاصی در خون، ابتلای فرد به سلول‌های سرطانی را تشخیص می‌دهند. این آزمایش وقتی تجویز می‌شود که بیمار، علائمی مشابه با توده‌های سرطان تخمدان را از خود بروز دهد.

نحوه درمان کیست تخمدان چگونه است؟

اگر متوجه شدید که یبوست و کیست در تخمدان دارید، یعنی کیست‌های شما به‌قدری رشد کرده‌اند که نیاز به درمان پیدا کنند و ممکن است به‌خودی‌خود رفع نشوند. در این شرایط، پزشک باید باتوجه‌به سن شما و اندازه کیست‌ها، همچنین باتوجه‌به وضعیت تأهل یا تجردتان، بهترین روش را برای درمانتان پیشنهاد دهد. در اینجا ما به برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان کیست در تخمدان اشاره خواهیم کرد.

  • ♦ استفاده از دارو: اگر کیست اندازه چندان بزرگی نداشته باشد، ولی پزشک تشخیص دهد که به‌خودی‌خود رفع نمی‌شود، برای شما دارودرمانی را توصیه خواهد کرد. این داروها می‌توانند هورمون‌های شما را تنظیم کنند. همچنین از بزرگ‌تر شدن کیست یا ایجاد کیست‌های جدید، جلوگیری خواهند کرد.
  • ♦ جراحی: درصورتی‌که امکان ترکیدن کیست در تخمدان وجود داشته باشد یا این کیست، درد و ناراحتی زیادی را به فرد تحمیل کند، پزشک برای برداشتن آن عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. عمل جراحی کیست درون تخمدان می‌تواند به یکی از روش‌های زیر انجام شود:
    • ♦ لاپاراسکوپی
    • ♦ لاپاراتومی
  • ♦ ورزش: ورزش‌کردن یکی از بهترین روش‌ها برای درمان یبوست و کیست تخمدان است. شما می‌توانید با اصلاح سبک زندگی خود و انجام برخی ورزش‌های سبک، از این بیماری‌ها رهایی پیدا کنید. ورزش‌کردن باعث مدیریت تخمدان پلی کیستیک شده و حتی کیست‌هایی با ابعاد کوچک را برطرف خواهد کرد.

 

درمان‌های خانگی برای رفع کیست تخمدان را نام ببرید؟

اگر پزشک تشخیص داد که کیست شما چندان هم خطرناک نیست و به عمل جراحی یا داروی خاصی نیاز ندارد، می‌توانید با چند راهکار خانگی ساده، یبوست و کیست تخمدان را برطرف کنید. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • ♦ اصلاح رژیم غذایی و حذف غذاهای کنسروی و ناسالم
  • ♦ مصرف جو دوسر
  • ♦ حذف غذاهایی با طبع سرد مثل دوغ، برنج سفید، ماهی و…
  • ♦ مصرف حبوبات
  • ♦ مصرف گیاهان دارویی مثل پونه، رازیانه و بابونه

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم در مورد ارتباط یبوست و کیست تخمدان با شما صحبت کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که آیا کیست تخمدان باعث یبوست می‌شود یا خیر. همان‌طور که متوجه شدید، یبوست می‌تواند یکی از علائم غدد سباسه باشد. اگر کیست‌ها بسیار بزرگ شوند، ممکن است به روده‌ها فشار آورده و مشکلاتی مثل یبوست را به وجود آورند.
اما برعکس این موضوع صادق نیست و یبوست به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند تأثیری روی ایجاد کیست داخل تخمدان داشته باشد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که یبوست می‌تواند علل بسیار متعددی داشته باشد؛ پس اگر شما با این مشکل مواجه هستید، به معنای این نیست که حتماً در تخمدان‌هایتان کیست وجود دارد. بنابراین بهتر است برای بررسی‌های دقیق‌تر به پزشک زنان مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آیا کیست درون تخمدان دارید یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید