بیماری کیست تخمدان و کمر درد چیست؟

آیا کیست تخمدان باعث کمر درد میشود؟ چرا باعث کمر درد می‌شود؟ بهترین درمان برای کیست تخمدان و کمر درد کدام است؟ یکی از شایع‌ترین مشکلات بین دوشیزگان و بانوان است که اکثر اوقات بدون علائم شدید بوده و خودبه‌خود در طی یک یا چند ماه رفع می‌شود. برخی از افراد مبتلا به کیست تخمدان از دردهای کمر شکایت دارند. با ما همراه باشید تا در مورد چگونگی ارتباط کیست تخمدان و کمردرد و بهترین و قطعی‌ترین درمان با شما طبق نظر بهترین دکتر کیست تخمدان صحبت کنیم.

 

بیماری کیست تخمدان و کمر درد چیست؟

 

علت کیست تخمدان و کمر درد

آیا باعث کمر درد میشود؟ بسیاری از شما عزیزان در مورد علت اصلی بیماری پزشکان ما سؤال می‌کنید. با اینکه اکثر کیست‌های تخمدان بدون علامت هستند، اما تجربه درد در ناحیه پایین شکم، لگن و کمر از جمله نشانه‌های آزاردهنده‌ای است که برخی مبتلایان اظهار می‌دارند.
چه ارتباطی در بین کیست تخمدان و کمردرد وجود دارد؟ آمار معتبر می‌گویند که از هر ۱۰۰ نفر زن که دچار کمردرد می‌شوند، ۴۴ تا ۴۵ نفر علت درد کمرشان، کیست تخمدان است.
قسمت‌های پایین شکم، لگن و قسمت پایین ستون فقرات، شایع‌ترین مناطق دردناکی هستند که شما به‌عنوان فردی مبتلا ممکن است تجربه کنید. احتمالاً تحریک رشته‌های عصبی این نواحی به علت فشار توده کیست و همچنین تغییرات هورمونی ایجاد شده که منجر به شل‌شدن لیگامان‌ها و عضلات گشته است و همچنین تجمع مایعات آزاد در ناحیه شکم و فشار آنها به بافت‌های پایین ستون فقرات، می‌تواند توجیه‌کننده علت همراهی درد کمر و کیست باشد.
رابطه بین کمردرد با کیست تخمدان چیست؟ یادتان باشد اگر تخمدان به سبب کیست دچار چرخش شود، کمردردهای شدید و ناگهانی را ایجاد می‌کند که در صورت عدم مراجعه فوری به اورژانس می‌تواند عوارض بسیار ناگواری را برای فرد مبتلا به همراه بیاورد. به‌طورکلی مهم‌ترین دلیل و علت کمر درد مرتبط با کیست، رشد کیست و فشارآوردن توده کیست به بافت‌های پایین ستون فقرات و رشته‌های عصبی آن منطقه می‌باشد.

 

انواع کیست تخمدان و کمر درد

کیست‌های تخمدانی به کیسه‌های محتوی مایع اطلاق می‌شود که به روی یک یا به روی هر دو تخمک قرار می‌گیرند و انواع و اسامی مختلف دارند. انواع کیست که باعث کمردرد می‌شوند، به شرح زیر هستند.
نوع اول، کیست‌های فانکشنال یا کیست‌های ساده یا کیست‌های عملکردی؛ این کیست شایع‌ترین نوع کیست هستند. بسیاری از دوشیزگان و بانوان ممکن است در یک سیکل دچار اختلال در بلوغ و تکامل فولیکول شوند. معمولاً این کیست‌ها در طی ۲ الی ۳ سیکل آینده خودبه‌خود و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شوند و عمده این کیست‌ها خوش‌خیم هستند.
نوع دوم، کیست درموئید تخمدان یا کیست مویی تخمدان یا تراوم؛ این توده‌ها، اغلب آنها خوش‌خیم هستند، در داخل آنها بافت‌هایی مانند مو، دندان، غضروف و چربی وجود دارد. اکثرشان بی‌خطر هستند و به‌صورت مادرزادی ایجاد می‌شوند.
نوع سوم، سیست آدنوم تخمدان؛ سیست آدنوماها، توده‌هایی هستند که داخل آنها را مخاط یا مایع فرامی‌گیرند. سیست آدنوماهای تخمدان می‌توانند بسیار بزرگ شوند و اغلب این توده‌ها کاملاً خوش‌خیم هستند.
نوع چهارم، کیست‌های شکلاتی تخمدان یا آندومتریوما؛ رشد بافت آندومتر رحم، یعنی رشد سلول‌های دیواره داخلی رحم، اگر به‌صورت نابجا در تخمدان رخ‌داده باشد، توده ایجاد می‌کند که در هر سیکل قاعدگی، همراه رحم دچار خونریزی ماهیانه یا پریود می‌شود. تجمع این خون‌های دفعی، در داخل یک کیسه سربسته باعث ایجاد توده‌هایی می‌شوند که از مایع شکلاتی رنگ انباشته شده‌اند و اصطلاحاً کیست شکلاتی تخمدان نامیده می‌شوند.
یادآور می‌شویم که در دختران نوجوان و زنان جوان ممکن است تخمدانی که حاوی کیست است، دچار پیچش شود. این حادثه یک اورژانس جراحی محسوب می‌شود و باید فرد مبتلا که به درد شدید و ناگهانی شکم و لگن و کمر مبتلا شده است، فوراً به بیمارستان جهت جراحی اورژانسی منتقل شود.

 

علائم وجود کیست تخمدان و کمر درد در بدن

کمردرد مرتبط با کیست تخمدان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کیست، قطر بزرگی پیدا کند. عموماً اکثر کیست‌ها، قطرشان ۱ تا ۳ سانتی‌متر می‌شود؛ اما وجود دارند کیست‌های تخمدانی که قطرشان به ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر هم می‌رسد. علائم و نشانه‌های زیر را به‌خاطر بسپارید و در صورت وقوع آن، فوراً بیمار را به اورژانس منتقل کنید. علائمی مانند:

  • ♦ افزایش تعداد تنفس و افزایش تعداد ضربان قلب.
  • ♦ سرگیجه.
  • ♦ ضعف و بی‌حالی.
  • ♦ درد ناگهانی و شدیدی که به یکباره در کمر، پایین شکم و لگن آغاز شده است.
  • ♦ سایر علائم که همراه وجود کیست تخمدان و کمردرد در بدن هستند به شرح زیرند.
  • ♦ دردهای شدید و مداوم شکم و لگن.
  • ♦ دردهای تیر کشنده از کمر به سایر نواحی بدن.
  • ♦ دردهایی که همراه با عدم کنترل مثانه و وقوع بی‌اختیاری ادرار هستند.
  • ♦ دردهایی که همراه عدم کنترل روده و وقوع بی‌اختیاری مدفوع هستند.
  • ♦ دردهایی که همراه با یک یا چند مورد از شرایط بالا هستند یا فرد مبتلا دچار تب، بی‌حالی، کاهش هوشیاری شده است، باید فوراً بررسی شود.

 

عوارض کیست تخمدان و کمر درد

اغلب کیست‌های تخمدانی از نوع ساده یا فانکشنال یا عملکردی هستند و عموماً خودبه‌خود بعد از ۲ الی ۳ سیکل از بین خواهند رفت. عوارض کیست به شرح زیر است.

  • ♦ پیچش تخمدان به‌دور محورش یا چرخش تخمدان که فرد باید به‌صورت اورژانسی تحت جراحی قرار بگیرد، وگرنه می‌تواند منجر به مرگ تخمدان و حتی حوادث جدی برای فرد مبتلا شود. چرخش تخمدان می‌تواند در صورت عدم جراحی به‌موقع، منجر به ازبین‌رفتن لوله رحمی هم شود.
  • ♦ پارگی تخمدان، یکی از عوارض است که می‌تواند حتی باعث مرگ فرد مبتلا شود.
  • ♦ بدخیم بودن کیست، گاهی در داخل کیست شواهدی از بدخیمی دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال کیست‌هایی که محتوای غیر مایع دارند یا دارای چندلایه جداکننده در داخل آنها هستند؛ یعنی کیست‌های چند حفره بیشتر به بدخیم بودن مشکوک هستند و نیازمند بررسی‌های جدی هستند.
  • ♦ برهم‌خوردن تعادل هورمون‌ها و بروز بی‌نظمی‌های جدی قاعدگی؛ به‌عنوان‌مثال خونریزی‌های شدید یا لکه بینی‌های بین دوره‌‌ها.
  • ♦ مشکلات جدی باروری و حتی نازایی.

 

شیوه‌های درمان کیست تخمدان کمر درد

اکثر شما ممکن است این بیماری و کمردرد را تجربه کنید. طبیعی است که به دنبال مفیدترین و مؤثرترین و بهترین شیوه‌های درمان بگردید. قبل از اینکه به شرح شیوه‌های درمان بپردازیم؛ لازم است بگوییم که اکثر کیست‌ها و علائمشان خودبه‌خود در عرض حدود سه ماه بدون نیاز به درمان تخصصی برطرف می‌شوند.
در این مدت سونوگرافی کنترل، جهت کنترل تغییرات سایز و محتویات کیست توسط متخصص زنان توصیه می‌شود. برای درمان موفق و کامل کمر درد راه‌های زیر وجود دارد.

  • ♦ درمان کیست و کمردرد با داروهای مسکن و ضد دردها: در قدم اول استفاده از قرص‌های ضددرد مانند استامینوفن و همچنین قرص‌هایی مانند ژلوفن یا ایبوپروفن که بدون نسخه در داروخانه عرضه می‌شوند، می‌توانند در تسکین درد کمک‌کننده باشند.
  • ♦ استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری: در برخی افراد که علائمشان شدیدتر است، داروهای جلوگیری‌کننده از بارداری به‌عنوان‌مثال اوسی‌پی‌ها توسط پزشک متخصص زنان برای دوره کوتاهی تجویز می‌شود. این داروها مانع تشکیل کیست‌های جدید خواهند شد، اما نمی‌توانند کیستی را که وجود دارد را کوچک کند.
  • ♦ مداخلات جراحی: در افرادی که یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارند، توسط پزشک متخصص زنان ارائه و انجام می‌شود.
    • ♦ افرادی که کیست‌هایشان در چند دوره برطرف نشده استا
    • ♦ فراد با درد و علائم شدید ناشی از کیست
    • ♦ کیست‌هایی که شواهد سرطانی بودن دارند
    • ♦ کیست‌های بسیار بزرگ
    • ♦ کیست‌هایی که رشدشان متوقف نشده و در جلسات پیگیری با سونوگرافی مرتباً در حال افزایش قطر بوده‌اند.

تکنیک‌های جراحی برای درمان متنوع هستند و متناسب با شرایط شما توسط جراح انتخاب می‌شوند. جراحی به روش بسته یا لاپاراسکوپی یا جراحی به روش باز یا لاپاراتومی انجام خواهد شد. با اینکه اکثر بیماران بدون نیاز به درمان خاص در عرض دو الی سه ماه مشکلشان خودبه‌خود رفع می‌شود، اما دردهای شدید که شما را از انجام کارهای روزمره‌تان باز می‌دارد، اهمیت بالایی دارد.
پس این عارضه حتماً باید توسط پزشک متخصص زنان باتجربه در زمینه درمان بیماری، تحت بررسی فوری قرار گیرد. کیست‌های بزرگ به روی اعضای داخلی بدن فشار وارد می‌کنند و می‌توانند کمردردهای آزاردهنده‌ای را ایجاد کنند که حتی با مسکن‌های معمولی بهبود نمی‌یابند.

 

سخن پایانی

روزانه تعداد زیادی از مراجعین کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی ما را دوشیزگان و بانوانی تشکیل می‌دهند که از کیست تخمدان و کمر درد و سایر علائم مرتبط با کیست شکایت دارند. برای اطمینان از غیر سرطانی بودن و پیگیری تخصصی علائم ناشی از آن، از جمله کمردرد به گروه پزشکان باتجربه کلینیک ما اعتماد کنید.
می‌توانید هم اکنون نوبت مشاوره حضوری بگیرید یا از مشاوره آنلاین برای پاسخگویی به سؤالات خود استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید