علت پریود نشدن

پریود نشدن یکی از مسائل بسیار حساس در زندگی خانم‌هاست که به دلایلی مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، بیماری‌های تناسلی، استرس و اضطراب، تغذیه نامناسب، وزن بالا و مواردی از این قبیل رخ می‌دهد. با وجود اینکه پریود نشدن جزو موارد مهم و حساس است؛ اما متأسفانه بسیاری از خانم‌ها توجهی به این موضوع ندارند یا به دلیل ترس از درمان، برطرف کردن این مشکل را به تعویق می‌اندازند که همین امر باعث می‌شود دچار عوارض جدی‌تری شوند و سلامتی‌شان به خطر بیفتد. تأکید پزشکان بر این است که در صورت مشاهده هرگونه تغییر در الگوی پریودی، فوراً به متخصص زنان مراجعه کنید تا سریع ترین روش باز شدن قاعدگی را دریافت کنید.


reason-not-having-period

علت پریود نشدن و اینکه در چنین شرایطی باید چه کار کرد؟

پریود نشدن شاید ساده به نظر برسد اما گاهی پیچیده است و علت آن هم می‌تواند به موارد خفیف و جزئی تا موارد جدی مربوط شود و از آنجایی که ما به تنهایی قادر به تشخیص علت این امر نیستیم، بهتر است برای بررسی دقیق و جزئی علت پریود نشدن، به متخصصان این حوزه مراجعه کنیم. شایع‌ترین دلایلی که می‌توانیم برای پریود نشدن عنوان کنیم، شامل موارد هورمونی، مشکلات فیزیکی در ناحیه تناسلی، رژیم غذایی نادرست، بارداری، استرس و اضطراب و مواردی از این قبیل است. گاهی اوقات ما علت پریود نشدن را می‌دانیم که در این صورت نیز باید پروسه درمانی را تحت نظر پزشک زنان دنبال کنیم.
حالا که به صورت مختصر با دلایل پریود نشدن آشنا شده‌اید، بهتر است با این موضوع نیز آشنا شوید که در چنین شرایطی باید چه کار کرد. در چنین شرایطی به ویژه اگر پریود نشدن به طور مداوم اتفاق می‌افتد، باید با پزشک مشاوره داشت. متخصص زنان با تشخیص‌های آزمایشی، اقدام به بررسی تست‌های انجام شده کرده و درمان قطعی را برای تجویز خواهد کرد. رعایت سبک زندگی سالم در چنین موقعیتی بسیار مهم است و شما باید وزن مناسب بدن خود را حفظ کنید، از استرس و اضطراب دور باشید، ورزش کنید و غذاهای مفید که مواد مغذی دارند استفاده کنید.
در برخی موارد متخصص زنان، در ادامه درمان مشکل پریود نشدن، داروها و مکمل‌های را تجویز خواهد کرد که برای برطرف کردن مشکلات هورمونی یا درمان بیماری‌های تناسلی باید در موعد معین مصرف شوندغ البته نکته مهم اینکه پروسه درمانی پریود نشدن به روش‌های طبیعی نیز مربوط می‌شود که شما در منزل باید آنها را انجام دهید. در کل دلیل عادت ماهانه نشدن زنان حتماً باید بررسی شود به ویژه زمانی که چندين مرتبه آن را تجربه کرده باشیم زیرا در غیر این‌ صورت و عدم درمان به موقع، ممکن است شرایط بیماری سخت و پیچیده‌تر ‌شود.

 

علت پریود نشدن طولانی چیست و چه مواردی در این زمینه دخیل هستند؟

آیا می‌دانید علت پریود نشدن چیست و چه عواملی موجب بروز این مشکل می‌شوند؟ عدم پریودی در مدت طولانی ممکن است برای بسیاری از خانم‌ها رخ دهد که این امر باعث نگرانی آنها خواهد شد. شما احتمالا خود یا اطرافیانتان دچار چنین مشکلی شده‌ است که اینجا هستید و این مبحث را دنبال می‌کنید. سیکل‌های پریودی در زنان مغیره بوده و در صورت گذشت مدتی کوتاه از پریود نشدن، جای نگرانی وجود ندارد اما زمانی که بیش از ۳ ماه پریود نشوید، اینجاست که شما دچار پریود نشدن طولانی که با نام آمنوره ثانویه شناخته می‌شود شده‌اید که حتماً نیاز به بررسی و درمان دارد.
عواملی که در پریود نشدن دخیل هستند شامل موارد زیر می‌شود:

● تجربه نوع خاصی از پریودی: پریود نشدن در میان زنان متفاوت است و برخی ممکن است کوتاه‌تر از زمان قبلی پریود ‌شوند و برخی نیز تجربه پریود طولانی مدت‌تری را داشته باشند که این اتفاق بیشتر به علت تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.
● تخریب نشدن پریود در دفعات قبلی: زمانی که پریود قبلی توسط رحم به طور کامل تخریب نشده باشد، خانم‌ها تجربه پریود طولانی‌تری را خواهند داشت یا یک دوره پریود نخواهند شد که این امر گاهی به فیبروم‌های رحمی، پلیپ‌ها یا التهابات رحم نیز مرتبط می‌شود.
● تغییرات یا اختلالات هورمونی: از تغییرات هورمونی در مغز گرفته تا هورمون‌های تیروئید و تمامی هورمون‌های مرتبط با غدد تناسلی، موجب ایجاد مشکلاتی در چرخه پریودی می‌شوند و گاهی فرد به مدت طولانی پریود نخواهد شد.
● تغییرات سنی: از آنجایی که تنظیمات مربوط به هورمون‌ها و همین‌طور تولید تخمک‌ها در بدن زنان با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود و زنان پیش از رسیدن به یائسگی هورمون‌های مربوط به تخمک‌شان کاهش پیدا می‌کند، در چنین شرایطی ممکن است تجربه طولانی‌تری از پریود داشته باشیم.
● پلی‌کیست تخمدان: این مشکل به شکل شایع در میان زنان رخ می‌دهد که در چنین شرایطی، تخمدان‌ها بیش از حد مجاز هورمون‌های مردانه تستوسترون تولید می‌کنند که به شکل کیست‌های پوشیده شده درآمده و موجب تأخیر در پریودی می‌شود.
● استفاده از برخی داروها: مصرف برخی از داروها همچون داروهای ضد افسردگی، داروهای تنظیم‌کننده هورمونی، داروهای کم خونی و مواردی از این قبیل همگی ممکن است موجب طولانی‌تر شدن پریود شوند.
● وجود بیماری‌های مختلف: علت پریود نشدن زنان همیشه به مشکلات رحمی مربوط نمی‌شود بلکه گاهی این مشکل به دلیل مشکلات سیستماتیک و بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های قلبی و کلیوی، بیماری‌های دیابت، بیماری‌های تیروئیدی و مواردی از این قبیل است.
● کمبود وزن یا چاقی: زمان بروز چاقی یا کاهش بیش از حد وزن، ممکن است اختلالات هورمونی را شاهد باشیم که یکی از آنها تولید بیش از حد تستوسترون است که موجب عدم پریود یا پریود طولانی مدت می‌شود.
نکته مهمی که باید به آن یادآور شویم این است که علت پریود نشدن زنان تنها به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود بلکه گاهی به دلیل نارسایی تخمدان، عوامل روانی همچون استرس و اضطراب زیاد، نقص ساختار رحم، تغذیه ناسالم، تمرینات شدید، آسیب‌های تخمدان یا تخمک و مواردی از این قبیل هم می‌تواند رخ دهد که در هر صورت باید معاینه فیزیکی انجام گرفته و در صورت لزوم، از تست‌های تشخیصی همچون سونوگرافی، آزمایشات هورمونی یا آزمایش خون برای ادامه درمان استفاده شود.

 

چند مورد از اصلی‌ترین دلایل پریود نشدن در زنان

علت پریود نشدن در زنان به موارد متعددی مربوط است که بخش بزرگی از آنها عنوان شد اما آیا می‌دانید در میان عوامل مختلف در این زمینه، اصلی‌ترین دلایل پریود نشدن در خانم‌ها چیست؟ اصلی‌ترین و همچنین شایع‌ترین دلیل پریود نشدن در خانم‌ها به بارداری مربوط می‌شود. زمانی که تخمک با اسپرم ترکیب می‌شود، پروسه بارداری آغاز خواهد ‌د که در این صورت خون‌ریزی پریودی متوقف خواهد شد که به همراه آن استفراغ و تهوع نیز مشاهده می‌شود. برای مطمئن شوید آیا پریود نشدن‌تان به دلیل بارداری است، برای تست بارداری بهتر است نزد پزشک زنان بروید.
به جز بارداری، اختلالات و تغییرات هورمونی نیز جزو اصلی‌ترین دلایل پریود نشدن در خانم‌ها هستند که دلیل آن افزایش ترشح هورمون‌های مردانه یعنی تستوسترون یا اختلالاتی در هورمون تیروئیدی است که در چرخه پریودی تأثیراتی خواهد گذاشت. تجربه نشان داده خانم‌هایی که استرس و اضطراب زیادی دارند یا داروهای افسردگی مصرف می‌کنند، بیشتر از سایرین تجربه پریود طولانی مدت را خواهند داشت. اگر جزو خانم‌هایی هستید که در طول زندگی خود دچار تنش شده‌اید و پریودی‌اتان به تأخیر افتاده، احتمال آن‌که علت پریود نشدن به استرس مربوط شود بالاست چرا که استرس موجب تغییراتی در هورمون‌ها می‌شود.

 

علت پریود نشدن زنان به دلیل اختلالات تغذیه‌ای

معمولاً هر چیزی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی هورمون‌ها تأثیر بگذارد، ما شاهد بروز مشکلاتی در پریود خواهیم بود. دلیل عادت ماهانه نشدن زنان گاهی به اختلالات تغذیه‌ای مربوط می‌شود. برای اینکه شما درک بهتری از این موضوع داشته باشید، باید این‌طور بیان کرد که در واقع عادت ماهانه در خانم‌ها با هورمون‌هایی کنترل می‌شود که شامل هورمون‌های گونادوتروپین، استروژن و پروژسترون است. زمانی که به دلیل موارد تغذیه‌ای، این هورمون‌ها دچار تغییراتی می‌شوند، فرد مورد نظر عدم پریودی را تجربه خواهد کرد.
یکی از موارد تغذیه‌ای که علت پریود نشدن است، ناکافی بودن وعده‌های غذایی یا عدم مصرف کالری در غذاهاست. عدم تغذیه مناسب و کافی، موجب کاهش تولید هورمون‌های جنسی شده و از طرفی ممکن است موجب تخریب بافت‌های رحم و تخمدان نیز شود و به همین دلیل مهم است که علاوه بر داشتن تغذیه سالم و کافی، از مواد مغذی و پرکالری در وعده‌های غذایی مصرف شود. افرادی که اختلالات وزنی یادی همچون کمبود وزن یا اضافه وزن دارند نیز ممکن است دچار اختلالاتی در چرخه پریود شوند و آن هم به دلیل این است که هم چاقی و هم کاهش وزن می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی هورمون‌ها بگذارد.
برای اینکه به دلیل اختلالات تغذیه‌ای، عدم پریودی را تجربه نکنید، بهتر است مواد مغذی ضروری برای هورمون‌ها را تحت نظر پزشک تغذیه مصرف کنید تا عملکرد هورمون‌ها نرمال شود. به جز این موارد، اگر اضافه وزن دارید و رژیم کاهش وزن گرفته‌اید، سعی کنید به طور سریع این کار را انجام ندهید چرا که علاوه بر رژیم غذایی ناسالم، یکی از موارد مهمی که هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کاهش سریع وزن بدن است.

مصرف برخی از داروها علت پریود نشدن زنان

مصرف برخی از داروها علت پریود نشدن زنان است اما این اتفاق فقط به دلیل مصرف دارو نیست بلکه موارد دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند. دلیل عادت ماهانه نشدن زنان اگر به مصرف داروها مربوط شود، با جایگاه سن کردن دارو یا عدم مصرف آن طبق توصیه پزشک، می‌توان شاهد بهبود چرخه‌ی پریود بود. شما باید در هنگام مراجعه به متخصص زنان اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، پزشک متخصص را از این نظر آگاه سازید. اما علت پریود نشدن طولانی چیست و چه داروهایی در این زمینه دخیل هستند؟

1. داروهای ضد افسردگی
این داروها می‌توانند اثرات مستقیم یا غیر مستقیم بر روی هورمون‌های زنان گذاشته و به دلیل تغییراتی در سیستم عصبی یا هورمونی، سیکل پریودی تغییر پیدا می‌کند. اگر به تازگی شروع به مصرف داروهای ضد افسردگی کرده‌اید یا مدت زیادی است از این نوع داروها مصرف می‌کنید و در عین حال تجربه پریود دیر هنگام را دارید، احتمال اینکه این مشکل به مصرف داروهای ضد افسردگی مربوط شود زیاد است.

2. داروهای ضد انعقادی
داروهایی وجود دارد که برای جلوگیری از خون‌ریزی توسط پزشک تجویز می‌شود که مصرف آنها برای برخی از افراد ممکن است اثرات منفی داشته باشد و به طور مستقیم بر روی سیکل پریودی اثر بگذارد.

3. داروهای هورمونی
از آنجایی که بخش بزرگی از علت پریود نشدن به اختلالات هورمونی مربوط می‌شود، مصرف داروهای هورمونی که به هر علتی توسط متخصصین دیگر تجویز شده باشد، می‌تواند سیکل پریودی را تغییر دهد.

4. داروهای تنظیم‌کننده قند خون
اشخاصی که برای کنترل دیابت اقدام به مصرف داروهای خاصی می‌کنند نیز ممکن است دچار تغییراتی در دوره پریود شده و عادت ماهیانه آنها با مشکلاتی مواجه شود.

5. داروهای شیمی درمانی
اشخاصی که به بیماری‌های مزمنی همچون سرطان مبتلا هستند و به همین دلیل داروهای شیمی درمانی مصرف می‌کنند، به دلیل تغییرات هورمونی که ممکن است این نوع داروها ایجاد کنند، احتمال طولانی شدن دوره پریود در آنها زیاد است.
تأثیر داروهای عنوان‌شده که مصرف آنها باعث پریود نشدن می‌شود، بستگی به نوع دارو، دوز مصرفی و مدت زمان استفاده از آن دارد. برخی از داروها اگر در حد مجاز مورد استفاده قرار گیرند، اثرات منفی بر روی سیکل قاعدگی ایجاد نخواهند کرد. در هر صورت اگر شما داروهای فوق را مصرف می‌کنید و طولانی شدن سیکل قاعدگی را تجربه می‌کنید، بهتر است قبل از قطع دارو با متخصص زنان صحبتی داشته باشید تا ارزیابی‌های لازم صورت گرفته و اگر دلیل پریود نشدن به مصرف دارو مربوط می‌شود، از داروهای دیگر استفاده شده یا روند درمانی تغییر کند.

 

آیا 1 ماه پریود نشدن نیاز به مراجعه پزشک دارد؟

ممکن است برای برخی از افراد این سؤال به وجود آمده باشد که آیا 1 ماه پریود نشدن نیاز به بررسی پزشکی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت در حالت عادی خانم‌ها چیزی حدود ۲۵ الی ۳۵ روز باید پریود شوند و اگر سیکل قاعدگی کمتر از این عدد یا بیشتر از آن شود، نیاز به درمان دارد. پریود نشدن می‌تواند تا ۳ ماه نیز ادامه داشته باشد اما اگر شما بیش از ۳۵ روز تجربه پریود نداشتید، بهتر است ملاقاتی با متخصص زنان داشته باشید به ویژه اگر این اتفاق ماه‌های قبل نیز برای‌تان افتاده باشد تا علت پریود نشدن شما به صورت تخصصی مشخص شود. اگر در هر ماه تنها با چند روز تأخیر پریود می‌شوید، بهتر است استرس خود را کنترل کنید، تغذیه سالمی داشته باشید و به طور کلی تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و در صورتی که نتیجه مثبتی حاصل نشد، حتماً با پزشک ملاقاتی داشته باشید.
شاید برای شما سؤال شده باشد که چرا پریود نمیشم؟ آیا نیاز است که توسط پزشک معاینه شوم؟ توصیه ما این است که اگر تغییر سیکل قاعدگی از روزهای مجاز عبور کرده، برای ارزیابی و تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید با مراجعه به پزشک، علائم بالینی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم پزشک از شما می‌خواهد آزمایش‌هایی همچون سونوگرافی، آزمایش‌های خون یا هورمون را انجام دهید تا علت پریود نشدن شما مشخص شود. تغییر الگوی پریودی و بازگشت به حالت اولیه گاهی تنها با مصرف دارو امکان‌پذیر است که در چنین شرایطی پزشک داروهای خاصی را برای‌تان تجویز خواهد کرد.

 

علت پریود نشدن در دوران بارداری و پس از زایمان

در دوره بارداری خانم‌ها تجربه پریود شدن نخواهند داشت و شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا در این دوران پریود نمی‌شویم. بارداری موجب تغییرات هورمونی در بدن زنان می‌شود و همین امر باعث پریود نشدن خواهد شد. در دوره بارداری در بدن زنان هورمون‌های بارداری ترشح خواهد شد و این اتفاق موجب توقف تخمک‌گذاری می‌شود. در کل نه تنها بارداری بلکه هر عاملی که باعث توقف تخمک‌گذاری شود، سیکل قاعدگی نیز دچار تغییراتی شده و زنان تجربه عدم پریودی را خواهند داشت.
نکته جالب اینکه خانم‌ها حتی در دوران شیردهی نیز تجربه پریود نخواهند داشت یا اگر پریود شوند نیز دوره آن به شکل نامنظم است و نباید در این زمینه نگرانی داشت. جالب است که بدانید تغییرات هورمونی که به شیردهی مربوط می‌شوند، در دوره شیردهی مادران تخمک‌گذاری را متوقف خواهند کرد و همین مسئله علت پریود نشدن می‌شود. بسیاری از زنان باردار یا شیرده، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه عدم پریودی در این دوران، دچار استرس و اضطراب می‌شوند که ما در اینجا به‌ آنها می‌گوییم جای نگرانی وجود ندارد و این امر کاملاً طبیعی است.

سخن پایانی

علت پریود نشدن؛ مسئله بسیار مهمی است که حتماً باید با آن آشنا می‌شدید و ما سعی کردیم در این مطلب به آن بپردازیم. در کل این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان رخ می‌دهد و در واقع هر عاملی که با تغییرات هورمونی همراه باشد، ممکن است باعث تغییر سیکل پریودی شود؛ البته این تمام ماجرا نیست بلکه تغییرات سنی، کاهش وزن یا چاقی، مصرف داروها و برخی بیماری‌ها نیز موجب طولانی شدن پریود می‌شوند. در این مبحث دلیل عادت ماهانه نشدن زنان و اینکه در چنین شرایطی باید چه کار کرد را برای‌تان شرح دادیم. به جز این به شما گفته شد که علت پریود نشدن طولانی چیست و چه مواردی در این زمینه دخیل هستند، چند مورد از اصلی‌ترین دلایل پریود نشدن در خانم‌ها، اختلالات تغذیه‌ای، مصرف برخی داروها، 1 ماه پریود نشدن و همین‌طور علت پریود نشدن در دوران بارداری و پس از زایمان است.

دیدگاهتان را بنویسید