برای عفونت واژن به چه دکتری مراجعه کنیم

برای عفونت واژن به چه دکتری مراجعه کنیم؟ تشخیص قطعی عفونت و درمان آن در تخصص چه پزشکی است؟ چه زمانی مراجعه به پزشک برای عفونت واژن مهم می شود؟ چگونه باید یک پزشک خوب برای عفونت واژن پیدا کنیم؟ این ها سوالاتی هستند که اگر اخیرا دچار عفونت واژن شده اید و یا این که علائم آن را در خود مشاهده کرده اید، در ذهن شما ایجاد شده اند.
عوامل بسیار زیادی می توانند باعث عفونی شدن ناحیه واژن شوند و به همین دلیل است که عفونت واژن یکی از بیماری های شایع دستگاه تولید مثلی زنانه است. بسیار مهم است که اگر علائم عفونت واژن را در خود مشاهده کرده اید، حتما برای تشخیص قطعی آن و سپس در صورت نیاز انجام درمان، سریعا اقدام کنید. اگر عفونت ها به درستی کنترل و درمان نشوند در ادامه می توانند گسترش یابند و تمامی بدن را درگیر کنند و حتی تهدید کننده جان انسان باشند.
و یا اگر عفونت تمامی دستگاه تولید مثلی را درگیر کند، ممکن است که تنها راه درمان برداشتن رحم و دستگاه تولید مثلی باشد. به دلیل تمامی این موارد است که رسیدگی به عفونت ها بسیار مهم می شود.
از آن جایی که پزشک زنان شناخت کاملی از قسمت تولید مثلی زنان و بیماری ها و راه های درمان آن ها دارد، برای عفونت واژن نیز باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. در ادامه در رابطه با این موضوع و این که برای عفونت واژن به چه دکتری مراجعه کنیم اطلاعات کامل تری را در اختیار شما قرار خواهیم داد و سپس به موضوعاتی مانند این که چه زمانی عفونت خطرناک خواهد شد و یا این که چگونه باید پزشک خوب زنان پیدا کنید، هر اطلاعاتی را که نیاز باشد را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

What-doctor-should-we-see-vaginal-infection

برای عفونت واژن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کرده بودیم، برای عفونت واژن باید به پزشکی مراجعه کنید که شناخت کاملی در رابطه با قسمت تولید مثلی زنان و بیماری ها و راه های درمان آن ها داشته باشد که در این رابطه پزشک زنان گزینه مناسبی است.

 

علائم عفونت واژن چیست؟

پیش تر نیز اشاره شد که عفونت ها بسیار خطرناک هستند و با مشاهده علائم آن ها بهتر است که برای تشخیص علت و در صورت نیاز درمان آن، سریعا عمل کنید تا عفونت پیشرفت کمتری داشته باشد و درمان راحت تر و سریع تری داشته باشید. در قسمت زیر برخی از شایع ترین علائم و نشانه های عفونت واژن را قرار داده ایم که با مشاهده آن ها باید کمی نگران باشید:

• خارش واژن
• تغییر محسوس در میزان و نوع ترشحات واژن
• تغییر رنگ ترشحات
• درد و یا سوزش در هنگام ادرار و یا رابطه جنسی
• خونریزی واژینال و لکه بینی
• تب

عفونت ها معمولا به سه دسته کلی تقسیم می شوند: عفونت های قارچی، عفونت های باکتریایی و عفونت ها ویروسی و تریکومونیازیس. هر کدام از این دسته عفونت ها یکسری علائم مختص به خود را دارند:

• عفونت های باکتریایی معمولا باعث ایجاد ترشحات سفید مایل به خاکستری و یا زرد می شوند که بوی شبیه به بوی تند ماهی دارد و پس از رابطه جنسی پخش این بو افزایش می یابد
• عفونت های مخمری باعث ایجاد خارش در ناحیه واژن می شوند و ترشحات آن ها بسیاری غلیظ و سفید است
• عفونت ها ویروسی و تریکومونیازیس ها باعث ایجاد خارش می شوند و بوی بد واژن ایجاد می کنند. ترشحات آن ها زرد مایل به سبز است که ممکن است کف آلود باشند

 

پزشک چگونه عفونت واژن را تشخیص می دهد؟

پس از این که علائم عفونت واژن را در خود مشاهده کردید و به پزشک متخصص زنان مراجعه کردید، پزشک در ابتدا با یکسری معاینات فیزیکی و پرسیدن شرح حال تشخیص را آغاز می کند.
در این موارد معمولا پزشکان برای تشخیص قطعی از معاینه لگنی استفاده خواهند کرد و در طول معاینه، نمونه ترشحات واژن را نیز جمع آوری می کند و سپس به آزمایشگاه می فرستد تا علت ایجاد آن به صورت اصولی و تخصصی تشخیص داده شود.

 

عفونت واژن چگونه درمان می شود؟

درمان عفونت واژن بسته به عامل ایجاد کننده، شدت عفونت و همچنین شرایط بیمار متفاوت است و پزشک با در نظر گرفتن تمامی این موارد در نهایت می تواند راه درمانی مناسب را برای بیمار ایجاد کند اما به طور کلی درمان های اصلی و شایع شامل موارد زیر هستند:

• قرص، کرم و یا ژل مترونیدازول عفونت های باکتریایی
• کرم و یا ژل کلیندامایسین برای عفونت های باکتریایی
• کرم ها و شیاف های ضد قارچ برای عفونت های قارچی
• قرص مترونیدازول و یا تینیدازول برای تریکومونیازیس
• کرم ها و قرص ای استروژن برای آتروفی واژن

همچنین در صورتی که پزشک تشخیص دهد یک عامل تحریک کننده مانند یک دارو و یا صابون و شوینده باعث ایجاد علائم شما شده باشد، کاهش و یا قطع مصرف آن را به شما توصیه خواهد کرد.
اگر برای درمان عفونت واژن سریع عمل کنید، درمان بسیار سریع انجام خواهد شد و خیلی سریع می توانید به زندگی روزانه خود بازگردید. اما اگر برای درمان دیر عمل کرده باشید، ممکن است که درمان کمی طول بکشد.

چگونه باید یک پزشک زنان خوب برای درمان عفونت واژن پیدا کنیم؟

به طور کلی نمی توان جواب کاملی به این سوال داد زیرا هیچ پزشکی نمی تواند ادعا کند که بهترین پزشک زنان است. از طرفی با توجه به شرایط شما نیز ممکن است که بهترین پزشک و انتخاب برای شما با دیگران متفاوت باشد. به همین دلیل است که شما باید برای رسیدن به جواب این سوال خودتان دست به کار شوید و شرایط خود و پزشکان را بسنجید تا در نهایت به بهترین گزینه ممکن برسید.
در ادامه برای شما موارد و معیار هایی را قرار داده ایم که می توانید با در نظر گرفتن آن ها پزشکان مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا در نهایت به بهترین انتخاب ممکن برسید.

مدارک و مجوز های پزشک را بررسی کنید

از جمله اولیه ترین مواردی که باید برای انتخاب پزشک مناسب در نظر داشته باشید، دارا بودن مجوز ها و مدارک معتبر است. از آن جایی که ناحیه تولید مثلی زنان بسیار حساس و مهم است، باید برای تشخیص بیماری ها و مشکلات آن و همچنین شروع درمان، حتما به یک پزشک و یا مجموعه معتبر و مجاز مراجعه کنید تا مشکلات بزرگتری مانند ناباروری برای شما ایجاد نشود.
داشتن فوق تخصص های مرتبط با مشکل خود را نیز می توانید یک عامل مثبت برای پزشک مورد نظرتان بدانید زیرا پزشکی که فوق تخصص مرتبط با مشکل شما را دارد، کمی بیشتر از دیگر پزشکان به صورت تئوری در مورد آن مشکل و راه های درمانی می داند و می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.
البته در نظر داشته باشید که صرفا دارا بودن فوق تخصص مرتبط، دلیل برتری پزشکی بر پزشکان دیگر نیست و خوب بودن پزشک و درمان هایش به موارد بسیار زیاد دیگری نیز بستگی دارد.

خوش نامی و با تجربه بودن پزشک را در نظر بگیرید

خوش نام بودن پزشک یکی از مواردی است که برای انتخاب پزشک مناسب می توانید به آن اعتماد کنید. شما می توانید با جستجوی نام پزشکتان در اینترنت، نظر بیماران و افرادی که به آن پزشک مراجعه کردند را بخوانید و یا این که به صورت مستقیم با بیماران آن پزشک صحبت کنید.
اگر اکثر بیماران یک پزشک از درمانشان راضی بوده باشند، احتمال این که شما هم از درمان خود راضی باشید بسیار زیاد خواهد بود.
تجربه نیز در پزشکی تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچه که پزشک تجربه بیشتری در کارش داشته باشد، بیماران بیشتری را درمان کرده است و در راه تشخیص مشکل و درمان آن ها نکات بسیار زیادی را آموخته است. به همین دلیل در اغلب موارد پزشکانی که تجربه بیشتری دارند تشخیص ها و درمان های سریع تر و دقیق تری دارند.

به روز بودن تجهیزات و متد های درمانی

با گذشت زمان تمامی علوم درحال پیشرفت و بهتر شدن هستند و علم پزشکی نیز از این امر مستثنی نیست. در علم پزشکی با پیشرفت علم دستگاه ها، دارو ها و متد های درمانی جدیدی ایجاد می شوند که تاثیر گذاری بیشتری دارند، راحت تر هستند و سریع تر انجام می شوند.
به همین دلیل است که به روز بودن علم پزشک و تجهیزات درمانی اش بسیار مهم می شود. مراجعه به پزشک و یا یک مرکز به روز می تواند درمان را برای شما آسان تر و سریع تر کند بنابرین این نکته را نیز برای انتخاب پزشک متخصص زنان خوب برای درمان عفونت واژن در نظر داشته باشید.

دسترسی آسان به پزشک

شاید نیاز باشد که در طول تشخیص و درمان عفونت واژن، نیاز باشد که جلسات متعددی را به پزشک زنان خود مراجعه کنید و در این جا است که دسترسی آسان به پزشک مهم می شود. هر چه که دسترسی شما به پزشک آسان تر باشد، زمان کمتری را در راه رسیدن به پزشک و برگشت به خانه هستید و وقت کمتری در این را تلف می شود.
پس برای انتخاب بهترین پزشک زنان برای درمان عفونت واژن، به این نکته نیز توجه زیادی داشته باشید.

خوش اخلاقی و خوش رفتاری

همان طور که پیش تر اشاره کرده بودیم، شاید نیاز باشد که در طول درمانتان جلسات متعددی را به پزشک مراجعه کنید و زمان زیادی را با پزشک خود بگذرانید و اینجاست که خوش اخلاقی و خوش رفتاری پزشک نیز مهم می شود.
همان طور که یک پزشک خوش اخلاق و خوش رفتار می تواند انرژی بیمار را افزایش دهد و درمان را برای او آسان تر کند، یک پزشک بد اخلاق نیز می تواند باعث کسل شدن بیمار شود و درمان را برای او سخت تر کند.
پس با توجه به شرایط خودتان و میزانی که فکر می کنید این عامل بر روی شما تاثیر می گذارد این مورد را نیز برای انتخاب پزشک در نظر داشته باشید.

 

چگونه از ایجاد دوباره عفونت واژن جلوگیری کنیم؟

نمی توان به صورت کامل از ایجاد عفونت های واژن جلوگیری کرد اما می توانید با رعایت مواردی احتمال ایجاد دوباره آن را به شدت کاهش دهید:

• خودداری از رابطه های جنسی کنترل نشده و استفاده از کاندوم
• رعایت بهداشت مناسب و شستشوی کامل و به اندازه ناحیه تناسلی
• استفاده از لباس های نخی و پنبه ای و خودداری از استفاده لباس های پلاستیکی
• انجام چکاپ های ماهیانه و یا ماهیانه برای سلامت کلی بدن

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا هر آن چه را که نیاز است در رابطه با عفونت واژن بدانید را به صورت کاملا خلاصه شده در اختیار شما بگذاریم تا در نهایت بتوانید به جواب برخی سوالات خود مانند این که برای عفونت واژن به چه دکتری مراجعه کنیم، برسید.
همان طور که خواندید، شما باید برای عفونت واژن به پزشکی مراجعه کنید که شناخت کاملی در رابطه با ناحیه تناسلی زنانه و بیماری ها و درمان های مرتبط با آن داشته باشد که پزشک زنان تمامی این موارد را به صورت کامل می داند.
توجه داشته باشید که اگر با مشاهده علائم عفونت واژن برای درمان آن سریعا اقدام کنید، درمان بدون دردسر خاصی و با سرعت بسیار زیادی انجام می شود و می توانید پس از آن سریعا به زندگی عادی خود بازگردید. اما با تاخیر کردن به عفونت اجازه گسترش می دهید و با گسترش و بیشتر شدن عفونت درمان نیز سخت تر و طولانی تر خواهد شد.
اگر علائم عفونت واژن را در خود مشاهده می کنید، می توانید همین الان به مرکز تخصصی زنان ما مراجعه کنید و پس از تشخیص قطعی مشکل با کمک و مشورت پزشکان حاذق و با تجربه مجموعه، به درمان مشکل خود به صورت اصولی و تخصصی با استفاده از به روز ترین و بهترین تجهیزات و متد های درمانی بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید