درمان قطعی عفونت قارچی واژن

درمان قطعی عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی مکرر و یا مقاوم می تواند نشانه هایی از بیماری های زمینه ای بسیار مهم و خطرناک از جمله دیابت، سرطان و یا ایدز باشد.در این متن ما به درمان قطعی عفونت قارچی واژن خواهیم پرداخت. این بیماری ها باعث می شود که فضای اصلی واژن از محیط اسیدی خود خارج شده و مکان مناسبی برای رشد قارچ ها باشد. به همین خاطر چناچه عفونت های مکرر و مداومی دارید باید در اسرع وقت به دکتر متخصص متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

در هر صورت درمان هایی که برای درمان قطعی عفونت قارچی واژن وجود دارد، بر دو دسته است:

  • تشخیص بیماری های زمینه ای که شامل: ایدز، سرطان، دیابت بوده
  • دسته دوم روش های دارویی درمان عفونت قارچی است.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

درمان قطعی عفونت قارچی واژن

چگونه عفونت های قارچی واژینال درمان می شوند؟

اگر جزو افرادی هستید که قبلا دچارعفونت قارچی واژن شده اید و چندان این عفونت برای شما اذیت کننده نیست. می توانید با استفاده از یک کرم بدون نسخه و یا استفاده از یک شیاف، شروع به درمان قطعی عفونت قارچی واژن خود کنید. البته ممکن است استفاده از این روش های درمانی باعث ایجاد سوزش و یا تحریک واژن شود. به هر حال در صورتی که داروهای بدون نسخه در درمان قطعی عفونت قارچی واژن کمکی نکند، باید به پزشک مراجعه کرد.

برخی از عفونت های قارچی نسبت به داروهای رایج مقاوم هستند. بنابراین احتمال دارد برای درمان نیاز به استفاده از داروهای مختلف و یا درمان های طولانی تری وجود داشته باشد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که در برخی از افراد شناخت بیماری های زمینه ای می تواند در درمان عفونت قارچی اثرگذار باشد. از جمله بیماری های زمینه ای که در ایجاد عفونت قارچی اثرگذار است، می توان به این موارد اشاره کرد:

  • دوران بارداری
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف در اثر بیماری هایی از جمله ایدز
  • ابتلا به عفونت های مکرر قارچی واژینالی (یک الی چهار بار در طول یک سال گذشته)

بیماری های عفونت قارچی واژن ممکن است به دلایل زیادی در زنان ایجاد می شود دلیل شایع ان کاندیدا البیکان قارچی میباشد که به طور طبیعی در محیط واژن رشد می کند و زمانی مشکل ساز می شود که میزان این قارچ در واژن افزایش یابد. برخلاف تصور عامه در بیشتر موارد، عفونت های قارچی با مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها و تغییر مقدار PH واژن با استفاده از مواد شوینده رخ می دهد.

روش های درمان قطعی عفونت قارچی واژن بر اساس شدت علائم

عفونت های قارچی واژن انواع مختلفی دارند. پزشک براساس شرایط فیزیکی بدن بهترین روش درمان قطعی عفونت قارچی واژن را پیشنهاد خواهد کرد. درمان عفونت واژینال بر اساس شدت علائم صورت می گیرد.

روش درمان عفونت خفیف قارچی واژن

معمولا پزشک برای درمان عفونت خفیف قارچی، از پماد، قرص و کرم های مخصوص به مدت یک الی سه روز استفاده می کند. البته برخی از داروهای درمانی با تجویز پزشک قابل تهیه بوده و مابقی را بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه می توان تهیه کرد. از جمله داروهای رایجی که می توان برای درمان استفاده کرد شامل:

  • ترکونازول
  • فلوکونازول
  • میکونازول
  • کلوتریمازول
  • بوتوکونازول

البته این نکته را باید در نظر داشت که این دسته از بیماران برای استفاده از هر یک از داروهای ذکر شده، نیاز به تجویز پزشک دارد. بعد از مصرف این داروها نیز برای تاییدیه صحت سلامتی خود باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.

روش درمان عفونت مقاوم قارچی واژن

چنانچه نشانه های زیر را در واژینال خود احساس کنید، برای درمان نیاز به روش های خاصی وجود دارد:

  • خارش و قرمزی و التهاب بسیار شدید در ناحیه واژن که در برخی از موارد موجب ایجاد زخم در بافت واژن می شود.
  • چنانچه سابقه بیش از چهار بار ابتلا به عفونت واژینال در سال گذشته را داشته باشید.
  • ابتلا به عفونت های قارچی در دوران بارداری
  • سابقه ابتلا به بیماری دیابت کنترل نشده با سیستم ایمنی ضعیف
  • سابقه ابتلا به بیماری ایدز

به هر حال روش های درمانی ابتلا به عفونت شدید قارچی واژینال شامل موارد ذیل هستند:

  • استفاده از انواع کرم، پماد، قرص و یا شیاف واژینال به مدت ۱۴ روز
  • استفاده از دو یا سه دوز فلوکونازول
  • مصرف طولانی مدت از فلوکونازول به مدت شش هفته و هر هفته یک عدد.
  • مصرف طولانی مدت از داروهای ضد قارچ موضعی

در صورتی که باردار هستید، هر گز از داروی فلوکونازول برای درمان استفاده نکنید چرا که احتمال سقط جنین یا نقص در زمان تولد وجود دارد. چنانچه هر یک از این روش های درمانی اثرگذار نباشد، مشکل اصلی اختلال در میزان فلور طبیعی واژن است. معمولا این اختلال در اثر مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها اتفاق می افتد. در این مرحله موثرترین روش درمانی استفاده از لیزر است. در حال حاضر بهترین روش لیزر، لیزر مونالیزا تاچ بوده که برای بازسازی بافت طبیعی واژن کابرد بسیاری دارد.

 

روش مصرف داروهای ضد قارچ چگونه است؟

 استفاده از داروهای ضد قارچ، موجب کاهش رشد قارچ ها در محل واژینال می شود. فلوکونازول یکی از داروهایی است که به عنوان یک قرص در دسترس است. برای تهیه چنین دارویی نیاز به تجویز پزشک ضروری است. البته بسیاری از کرم ها و شیاف های واژن را می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. در صورتی که بعد از درمان مجددا مبتلا به عفونت قارچی واژینال شوید، احتمال دارد شریک جنسی شما یکی از علائم مربوط به عفونت قارچی را داشته باشد. در این موارد همسر شما نیز باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورت لزوم از داروهای ضد قارچ استفاده کند.

خطرات ناشی از مصرف داروهای ضد قارچ چیست؟

داروهای ضد قارچی که معمولا به صورت موضعی بر روی پوست و یا غشای مخاطی واژینال اعمال می شود. ممکن است یک سری عوارض جانبی به همراه داشته باشد. از جمله عوارض جانبی این داروها می توان به تحریک بیشتر مناطق التهابی، سوزش و خارش اشاره کرد. در زمان بارداری در صورت استفاده از هر گونه داروهای ضد قارچ باید دستور مصرف و عوارض احتمالی آن را مورد بررسی قرار داد. به طور مثال برخی از داروهای ضد قارچ چرب هستند و احتمال دارد که در استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری همچون کاندوم را ایجاد اختلال کرده و به اسپرم اجازه عبور دهد.

اگر داروهای ضد قارچ به صورت قرص مصرف شوند، می توانند منجر به ایجاد عوارضی همچون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و اسهال شود. علاوه بر این یک سری از داروها نیز وجود دارند که هرگز نباید به صورت همزمان با داروهای ضد قارچ مصرف شوند. زیرا که ممکن است بر روی یکدیگر تاثیر بگذارد. از جمله این داروها نیز می توان به داروهای آلرژی، داروهای کاهش فشار خون و داروهایی که برای رفع مشکلات روانشناختی مصرف می شوند، اشاره کرد. البته می توانید در مورد فعل و انفعالات دارویی در مورد بسته ای که همراه داروها وجود دارد، اطلاعاتی بدست بیاورید.

داروهای ضد قارچی که به صورت قرص مصرف می شوند، برای استفاده خانم های شیرده و یا باردار اصلا توصیه نشده است. اما استفاده از داروهای موضعی از جمله کرم و شیاف در خانم های باردار بلامانع است.

در چه مواقعی استفاده از یک درمان طولانی مدت توصیه می شود؟

برخی از افراد مبتلا به عفونت پیچیده واژنی می شوند، که در این موارد بهتر است با پزشک معالج مشورت کنند. در این مواقع پزشک استفاده از یک دوره درمان طولانی تری را توصیه می کند. البته عفونت پیچیده واژنی با علائم شدیدی از جمله تورم شدید و دردناک در ناحیه واژن و دستگاه تناسلی همراه است. البته در موارد دیگری از جمله اینکه بیش از چهار بار در سال عفونت واژنی رخ دهد. یا اینکه در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در اثر بیماری هایی هم چون ایدز رخ دهد. به این نوع از عفونت ها، عفونت پیچیده واژنی گفته می شود.

در زمان شروع درمان عفونت های پیچیده واژینالی، معمولا از یک نوع درمان اولیه استفاده می شود. در طی درمان اولیه به مدت یک الی دو هفته از کرم و یا شیاف استفاده می شود. همچنین از یک قرص خوراکی هر سه روز به مدت یک هفته استفاده می شود. البته در صورتی که فرد نتواند از قرص به خصوص در دوره بارداری استفاده کند. می تواند به تنهایی از کرم و یا شیاف برای طول دوره درمان استفاده کند.

پیشگیری از عفونت قارچی واژن

با رعایت نکات زیر باعث پیشگیری از عفونت قارچی واژن می شوید:

  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی
  • استفاده از لباس زیر نخی
  • حتما واژن خود با دستمال خشک کنید
  • ادرار خود را در طولانی مدت نگه ندارید

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان شد، چنانچه به عفونت قارچی واژن مبتلا شدید، در ابتدا هیچ گونه استرسی نداشته باشید. در اولین فرصت نیز به پزشک متخصص معالج مراجعه کنید و بعد از تشخیص بیماری از داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود استفاده کنید. در طول دوره درمان نیز بهتر است مراقبت های لازم را انجام دهید.

 از جمله اینکه سعی کنید واژن خود را همیشه خشک نگه دارید. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت جدی خودداری کنید زیرا که مصرف آنتی بیوتیک ها همه باکتری های مفید بدن را از بین می برد. سعی کنید در طول دوره درمان استرس خود را کنترل کنید. با فعالیت هایی از جمله پیاده روی و یا مدیتیشن سیستم ایمنی خود را مدیریت کرده و خواب را در الویت خود قرار دهید.

هرچند این رفتارها درمان قطعی عفونت قارچی واژن نیست، اما با این کارها می‌توانید سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشید و سلامت خود را حفظ کنید. سلامتی شما، دغدغه ماست.

دیدگاهتان را بنویسید