عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد

کیست‌های تخمدان در صورت بروز علائم و تشخیص توسط متخصص زنان به روش‌های مختلفی قابل درمان هستند و در صورت امکان با روش‌های ساده و کم تهاجمی مانند برنامه غذایی، داروها و .. کنترل و رفع میشود. در برخی مواقع کیست دائماً بزرگ شده و تغییر می‌کند و برای تخلیه نیاز به جراحی دارد تا مشکلات بعدی مانند پیچ‌خوردگی تخمدان و کاهش قدرت باروری ایجاد نشود. از سؤالات متداول بیماران مبتلا ، این است که عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد کیست تخمدان و اینکه عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد به شما بدهیم.

How-long-does-ovarian-cyst-surgery-take

کیست تخمدان چیست و عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد؟

قبل از اینکه به سؤال عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد پاسخ دهیم، بد نیست یک آشنایی کلی با این بیماری داشته باشید. یکی از عارضه‌هایی که بسیاری از دختران و زنان را در سنین مختلف و بخصوص سنین باروری درگیر می‌کند، انواع کیست‌های تخمدان است. کیست‌های تخمدان توده‌ها یا کیسه‌هایی هستند که در داخل یا روی یک یا هر دو تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. کیست‌های تخمدان انواع مختلفی دارند. کیست‌های عملکردی نوع شایع کیست‌های تخمدان هستند و معمولاً در طول سیکل قاعدگی بعد از تخمک‌گذاری احتمال ایجاد آن‌ها وجود دارد.

بیشتر کیست‌های عملکردی بعد از مدتی به‌طور طبیعی از بین می‌روند. درواقع در اکثر اوقات این کیست‌ها مربوط به بیماری خاصی نیستند و در نتیجهی تخمک‌گذاری شکل می‌گیرند؛ اما برخی از کیست‌های تخمدان مربوط به مسائل جدی‌تری هستند و ناشی از یک بیماری می‌باشند. ازجمله این کیست‌ها می‌توان به توده‌های آندرومتریوز، کیست‌هایی که در نتیجه سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می‌شوند و سرطان تخمدان اشاره کرد. این کیست‌ها در صورت بزرگ شدن و تغییر وضعیت می‌توانند خطرات جدی‌تری را برای بیمار ایجاد کنند و در چنین شرایطی متخصص زنان به‌احتمال‌زیاد روش جراحی و تخلیه کیست را بهترین روش برای درمان بیمار می‌داند.

امروزه عمل کیست‌های تخمدان در زنانی که در سنین باروری نیازمند جراحی هستند، با روش لاپاراسکوپی انجام میشود. این روش با این وجود که ساده به نظر می آید، حتما باید توسط یک جراح متخصص باتجربه و ماهر انجام شود. در غیر این صورت ممکن است فرد انجام دهنده هنگام جراحی قسمت زیادی از بافت سالم اطراف کیست نیز که دارای فولیکول‌های مستعد رشد هستند را نیز بردارد و به این ترتیب منجر به مشکلاتی در قدرت باروری شما شود. به همین دلیل انتخاب یک متخصص کار بلد و باتجربه برای این درمان بسیار مهم است.

 

عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چقدر طول می کشد؟

درصورتی‌که متخصص شما روش جراحی را برای درمان کیست‌های تخمدان و تخلیه آن توصیه کند، ممکن است بسته به شرایط سلامتی شما و کیست‌های تخمدان ایجاد شده از دو روش جراحی استفاده نماید. این دو روش شامل جراحی کم تهاجمی لاپاراسکوپی و جراحی باز از شکم می‌باشد. درصورتی‌که متخصص تشخیص دهد کیست ایجاد شده سرطانی نیست و اندازه آن به قدری است که می‌توان بدون نیاز به جراحی باز از طریق لاپاراسکوپی آن را خارج کرد، روش کم تهاجمی‌تر را در اولویت قرار می‌دهد تا دوران نقاهت آن کوتاه‌تر و انجام جراحی هم برای بیمار و هم برای جراح راحت‌تر باشد.

از روش لاپاراسکوپی برای برداشتن یک یا چند کیست از یک یا هر دو تخمدان استفاده می‌شود. در پاسخ به سؤال عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان چقدر طول می کشد باید بگوییم که مدت انجام این عمل بیشتر به شرایط کیست‌های تخمدان مانند اندازه، نوع، تعداد و … بستگی دارد و برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی بین ۱ الی ۲ ساعت طول میکشد. در جراحی لاپاراسکوپی از برش‌های کوچک و ابزارهای تخصصی به کمک یک دوربین استفاده می‌شود.

درواقع دو برش بسیار کوچک در ناحیه پایین شکم ایجاد می‌شود که از یک برش لوله بسیار نازک دارای دوربین به داخل فرستاده می‌شود و از برش دیگر ابزار کمکی برای کوچک کردن کیست و خارج کردن آن وارد خواهد شد. سپس متخصص در مانیتور محل کیست را مشخص کرده و به کمک دوربین وارد شده و ابزار می‌تواند کیست را خارج نماید.

عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد

گاهی ممکن است متخصص شما بخصوص اگر تجربه و قدرت تشخیص بالایی داشته باشد، با توجه به شرایط موجود به سرطانی بودن کیست‌های تخمدان مشکوک شود. در این صورت به‌هیچ‌وجه از روش لاپاراسکوپی برای تخلیه کیست استفاده نخواهد کرد و روش جراحی باز را ترجیح می‌دهد. گاهی نیز به دلیل بزرگ بودن کیست نمی‌توان آن را با روشی دیگر تخلیه کرد. در این روش بعد از انجام بیهوشی کامل یا بیهوشی موضعی بسته به نظر متخصص، شکافی به‌اندازه مشخص در ناحیه شکم ایجاد می‌شود و مستقیماً کیست خارج خواهد شد. بلافاصله یک نمونه‌برداری از کیست تخمدان انجام می‌شود تا احتمال وجود سرطان رد شود.

ینکه با این روش عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد باز هم به‌اندازه کیست، وضعیت بیمار و شرایط جراحی بستگی دارد. جراحی باز ممکن است از جراحی نیمه تهاجمی بیشتر یا کمتر طول بکشد ولی در نهایت می‌توان گفت بین ۱ الی ۳ ساعت طول خواهد کشید. دوران نقاهت و میزان درد نیز بعد از انجام جراحی باز برای بیمار بیشتر از جراحی نیمه تهاجمی است. همچنین مراقبت بعد از جراحی باز بسیار مهم است و عدم مراقبت صحیح یا انجام این عمل در مراکز غیرتخصصی و توسط افراد غیرحرفه‌ای می‌تواند عوارض خطرناکی مانند عفونت را ایجاد نماید.

در چه شرایطی ممکن است نیاز به جراحی برای کیست تخمدان وجود داشته باشد؟

در موارد زیر معمولاً متخصصان برداشتن کیست با روش‌های نیمه تهاجمی و تهاجمی را تجویز می‌کنند:

  • ایجاد درد شدید و ناگهانی
  • مشکوک بودن به سرطانی بودن کیست‌های تخمدان
  • اندازه کیست، وقتی قطر بیشتر از ۶ سانتیمتر داشته باشد.
  • وقتی مواد درون کیست جامد باشد و پزشک تشخیص دهد که نمی‌توان با روش‌های دیگر مانند دارو کیست را تخلیه کرد.

عوارض احتمالی عمل کیست تخمدان چیست؟

درصورتی‌که این عمل توسط یک جراح خبره و کار بلد مانند متخصصان ما و در مراکز تخصصی کاملاً استریل و مجهز انجام شود، معمولاً خطر و عوارض خاصی را ایجاد نمی‌کند و مشکلات نادر هستند، اما همه روش‌ها به‌طورکلی می‌توانند خطراتی را ایجاد نمایند. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • خونریزی بیش‌ازحد
  • مشکلات ناشی از بیهوشی، مانند احساس ناراحتی در گلو
  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • آسیب به سایر اندام‌ها بخصوص در روش لاپاراسکوپی
  • بررسی اینکه کیست پس از برداشتن، دوباره برگشته است یا خیر؟
  • نیاز به جراحی و تخلیه یک یا هر دو تخمدان
  • ناباروری

مواردی که ممکن است خطر بروز مشکلات را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا چاقی
  • بارداری
  • جراحی قبلی شکم

عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد و چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه بهتر درک کنید که عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد و باید انتظار چه مواردی را در روز عمل داشته باشید، در این بخش تا حدودی این موارد را توضیح خواهیم داد. در ابتدا تیم جراحی ممکن است در یک جلسه قبل از موعد جراحی با شما ملاقات کند تا در مورد مسائل زیر با شما صحبت و مشورت نماید:

  • گزینه‌های بیهوشی
  • هرگونه حساسیتی که ممکن است داشته باشید.
  • داروها، گیاهان و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید و اینکه آیا نیاز به قطع مصرف آن‌ها قبل از جراحی دارید یا خیر؟
  • ناشتا بودن قبل از جراحی، مانند پرهیز از خوردن یا نوشیدنی بعد از نیمه شب قبل از عمل
  • آزمایشاتی که باید قبل از جراحی انجام شود، مانند تصاویری از اندام‌های لگن

شرح رویه در طول انجام جراحی لاپاراسکوپی

برای انجام این جراحی بعد از آماده شدن و اعمال بیهوشی مورد نظر یک برش کوچک درست در زیر ناف ایجاد می‌شود. در مرحله بعد، یک لاپاراسکوپ قرار داده می‌شود. لاپاراسکوپ یک لوله نازک با یک دوربین در انتهای آن است. سپس گاز دی‌اکسید کربن به داخل شکم پمپ می‌شود تا پزشک بتواند اندام‌ها را بهتر ببیند. برای تعیین محل کیست از لاپاراسکوپ استفاده می‌شود. وقتی کیست پیدا شد، یک یا دو برش دیگر ایجاد می‌شود. ابزارهای کوچکی از طریق آن‌ها وارد می‌شود.

سپس از طریق دید در مانیتور کیست برداشته خواهد شد. ممکن است مقداری از بافت اطراف نیز برای آزمایش جهت رد احتمال سرطان برداشته شود. اگر سرطان پیدا شود، ممکن است نیاز به برداشتن هر دو تخمدان باشد. پس از تکمیل جراحی ابزارها حذف خواهند شد. ناحیه برش با بخیه یا منگنه بسته می‌شود و بانداژ روی ناحیه گذاشته خواهد شد. درصورتی‌که این روش به روش لاپاراسکوپی قابل انجام نباشد، ممکن است نیاز باشد که پزشک به جراحی باز روی بیاورد. در طی یک جراحی باز، برش بزرگ‌تری در شکم برای انجام جراحی ایجاد می‌شود و بعد از انجام جراحی به‌طور کامل بخیه خواهد شد.

مراقبتهای بعد از عمل باز کیست تخمدان

در صورت انجام جراحی به روش لاپاراسکوپی معمولاً می‌توانید در همان روز یا روز بعد به خانه بروید و نیاز به اقامت طولانی در بیمارستان نخواهید داشت؛ اما درصورتی‌که متخصص احتمال دهد که مشکلی پیش می‌آید ممکن است بیشتر شما را در بیمارستان نگه دارد. در مورد جراحی باز نیز معمولاً باید چند شب بسته به شرایطی که دارید در بیمارستان بستری باشید. در طول اقامت شما، کارکنان بیمارستان اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انجام خواهند داد، مانند:

  • شستن دست‌هایشان
  • پوشیدن دستکش یا ماسک
  • پانسمان مناسب زخم‌ها با مواد مخصوص

همچنین مراقبتهای بعد از عمل باز کیست تخمدان وجود دارد که می‌توانید خودتان برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در طول دوران نقاهت انجام دهید، مانند:

  • شستن مرتب دست‌ها و یادآوری به پرستاران و افرادی که به ملاقات شما می‌آیند که همین کار را انجام دهند.
  • یادآوری کارکنان برای پوشیدن دستکش یا ماسک
  • اجازه ندهید دیگران برش‌های شما را لمس کنند.

بهبودی کامل تا ۲ هفته طول می کشد. فعالیت بدنی در این زمان باید محدود شود. همچنین باید تا زمان بهبودی کامل از رابطه جنسی اجتناب شود. برای انجام فعالیت‌های روزانه کمک بخواهید و بازگشت به کار را تا زمانی که بهبودی حاصل شود و متخصص به شما اجازه دهد، به تأخیر بیندازید.

علت درد بعد از عمل کیست تخمدان

در پاسخ به سوال علت درد بعد از عمل کیست تخمدان؟ می توان گفت مقداری درد در چند روز اول شایع است. بلافاصله پس از عمل و در نزدیکی به هوش آمدن یا تمام شدن تأثیر مواد بیهوشی، ممکن است پرستاران داروهای ضد درد را برای شما تزریق کنند. بعد از چند ساعت یا ۲۴ ساعت در صورت مناسب بودن شرایط شما را به راه رفتن تشویق می‌کنند.

در صورت بروز چه علائمی بعد از عمل کیست تخمدان باید با پزشک تماس گرفته شود؟

همان‌طورکه در بخش عوارض جراحی گفتیم، معمولاً اگر این جراحی توسط افراد خبره و در مراکز مجهز انجام شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ اما به‌هرحال شرایط هر بیمار متفاوت است و احتمال بروز خطراتی وجود دارد. چنانچه هرکدام از علائم زیر را بعد از انجام جراحی تجربه کردید، بلافاصله با متخصص جراح خود تماس بگیرید و موارد را گزارش دهید:

  • علائم عفونت مانند تب و لرز
  • قرمزی، تورم، خونریزی بیش‌ازحد یا ترشح از برش‌ها
  • دردی که نمی‌توانید با دارویی که به شما داده شده کنترل کنید.
  • خونریزی واژینال که بیش از یک پد در ساعت خیس می‌شود.
  • درد، سوزش، فوریت یا تکرر ادرار یا ماندگاری خون در ادرار
  • تورم، قرمزی یا درد در پاها
  • علائم جدید یا بدتر

اگر به غیر از موارد گفته شده در بالا شرایطی برایتان پیش آمده است که فکر می‌کنید شرایط اضطراری است، باز هم فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا در صورت امکان مراجعه نمایید.

علائم کیست تخمدان چیست؟

کیست‌های کوچک معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند. گاهی حتی کیست‌های بزرگ‌تر نیز تا زمانی که متخصص در معاینات دوره‌ای یا آزمایشات غربالگری دیگر مانند سونوگرافی کیست‌های تخمدان را تشخیص ندهد، علائمی ایجاد نمی‌کنند؛ اما برخی از کیست‌ها نیز بخصوص کیست‌هایی که دائماً تغییر وضعیت می‌دهند، می‌توانند علائم زیر را از خود بروز دهند:

  • درد مبهم در کمر یا درد در ناحیه لگن
  • احساس پری یا احساس نفخ در ناحیه پایین شکم
  • درد هنگام مقاربت
  • دوره‌های دردناک

اگر علائم طولانی‌مدت شود ممکن است با بیماری ای به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه باشد. این بیماری در واقع باعث پریودهای نامنظم و سایر مشکلات مرتبط با هورمون ازجمله چاقی و ناباروری می‌شود. سایر نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل هیرسوتیسم (یعنی افزایش رشد موهای زائد بدن) و مشکل در کم کردن وزن است.

هرکدام از این علائم را که تجربه کردید، بی‌درنگ به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید تا بعد از ارزیابی‌های کامل در صورت وجود کیست‌های تخمدان، درمان‌های لازم انجام شوند. در بسیاری از مواقع اگر کیست‌های تخمدان در اندازه‌های کوچک تشخیص داده شود، راحت‌تر درمان خواهند شد و بعضاً نیازی به جراحی وجود ندارد.

 

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کیست‌های تخمدان یا به‌صورت تصادفی در معاینات دیگر یا بعد از بروز علائم و مراجعه شما به متخصص زنان تشخیص داده می‌شود. در صورت بروز علائم بعدازاینکه متخصص زنان شما ابتدا بارداری را به‌عنوان علت علائم شما رد کرد، ممکن است از آزمایشات زیر برای تشخیص کیست‌های تخمدان استفاده کند:

معاینه لگن

در طول این معاینه، پزشک از ابزاری برای گشاد کردن واژن به نام اسپوکولوم استفاده می‌کند که به پزشک اجازه می‌دهد واژن، دهانه رحم و رحم را معاینه کند. پزشک همچنین اندام‌های تناسلی را برای بررسی وجود هرگونه توده یا تغییر لمس می‌کند.

آزمایش خون

از آزمایش خون برای اندازه‌گیری و بررسی سطح برخی هورمون‌ها در خون و تعادل آن‌ها استفاده می‌شود.

سونوگرافی

در آزمایش سونوگرافی از امواج صوتی خاصی برای ایجاد تصاویری دقیق از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای تشخیص کیست‌های روی تخمدان نیز استفاده کرد.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی می‌تواند هم یک روش درمانی و هم یک روش تشخیصی باشد. این روشی است که در اتاق عمل انجام می‌شود و در آن همان‌طورکه قبلاً گفتیم بعد از بیهوشی موضعی، پزشک دستگاه کوچکی را از طریق یک برش در شکم وارد می‌کند. سپس اندام‌های تناسلی و حفره لگن را با دقت بالا با استفاده از دستگاه مشاهده و بررسی می‌کند. اگر کیست در این زمان تشخیص داده شود، می‌توان در صورت تشخیص پزشک دال بر غیر سرطانی بودن کیست‌های تخمدان هم‌زمان درمان را نیز انجام داد و آن را خارج کرد.

روش‌های غیر جراحی برای درمان کیست تخمدان

کیست‌های عملکردی تخمدان در بیشتر مواقع بدون درمان از بین می‌روند و مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. در این شرایط متخصص زنان شما ممکن است داروهایی حاوی هورمون‌ها مانند قرص‌های ضدبارداری را برای توقف تخمک‌گذاری و جلوگیری از تشکیل کیست‌های جدید برایتان تجویز کند تا کیست ایجاد شده از بین برود. اگر تخمک‌گذاری نکنید، کیست‌های عملکردی ایجاد نمی‌شوند. اما در برخی موارد ممکن است جراحی برای برداشتن کیست ضروری باشد. اگر ناراحتی ناشی از کیست‌های تخمدان را تجربه کنید، پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) را نیز برای کمک به تسکین درد پیشنهاد کند. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

  • استامینوفن (تیلنول)
  • ایبوپروفن (موترین، ادویل)
  • ناپروکسن (Aleve)

آیا می‌توان از کیست تخمدان پیشگیری کرد؟

مصرف داروهای حاوی هورمون (مانند قرص‌های ضدبارداری) تخمک‌گذاری را متوقف می‌کند. بااین‌حال، بسیاری از زنانی که از داروهای ضدبارداری خوراکی با دوز پایین استفاده می‌کنند ممکن است هنوز تخمک‌گذاری کنند. اگرچه هیچ مطالعه‌ای انجام نشده است که نشان دهد قرص‌های ضدبارداری خوراکی تشکیل کیست‌های تخمدان را کاهش می‌دهند، بسیاری از پزشکان هنوز این رژیم را برای جلوگیری موقت از ایجاد کیست تجویز می‌کنند. با این حال، روش قطعی برای جلوگیری از ایجاد کیست‌های تخمدان وجود ندارد.

چه زمانی باید با متخصص زنان خود برای کیست تخمدان ملاقات کنم؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر یک جلسه ملاقات با متخصص زنان خود را جهت ارزیابی‌های کامل برنامه‌ریزی کنید:

  • قاعدگی شما دیر، نامنظم یا دردناک است.
  • شکم شما درد دارد و این درد از بین نمی‌رود.
  • شکم شما بزرگ یا متورم می‌شود.
  • در ادرار کردن یا تخلیه کامل مثانه مشکل دارید.
  • هنگام مقاربت درد دارید.
  • احساس پری (نفخ)، فشار یا ناراحتی در شکم خود دارید.
  • کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاصی
  • به‌طورکلی احساس بیماری می‌کنید.

سخن آخر

همان‌طورکه گفتیم در پاسخ به سؤال عمل کیست تخمدان چقدر طول می کشد گفتیم میزان زمان مورد نیاز به نوع جراحی، شرایط بیمار، مهارت پزشک انجام دهنده، اندازه و شرایط کیست ایجاد شده و … بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت این جراحی بین ۱ الی ۳ ساعت زمان می‌برد. بسیار مهم است که انجام این جراحی توسط متخصصان حرفه‌ای و کاملاً باتجربه در این زمینه انجام شود تا تخلیه به‌طور صحیح و کامل صورت گیرد و با مراقبتهای بعد از عمل باز کیست تخمدان جلوگیری از عواقب ناگواری مانند عفونت و دوران نقاهت سخت شود.

شما می‌توانید جهت ارزیابی کامل و انجام عمل کیست‌های تخمدان توسط افرادی خبره و کار بلد در این زمینه به مرکز تخصصی زنان ما مراجعه نمایید تا جراحی کیست‌های تخمدان برای شما به نحو احسن با حداقل عوارض ممکن انجام شود. جهت گرفتن وقت حضوری نیز می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید