درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی

 

یکی از بیماری‌های شایع مقاربتی و پوستی زگیل‌های تناسلی است که در اثر وجود ویروسی به نام HPV ایجاد شده و خود را به شکل ضایعه‌های گوشتی ریز و درشت بر روی پوست نواحی تناسلی نشان می‌دهد. همواره پزشکان پیشنهاد می‌کنند در صورت ابتلا به این بیماری، بلافاصله به یک متخصص مراجعه نمایید. در کنار درمان‌های پزشکی، می‌توان از برخی شیوه‌های خانگی و سنتی در این زمینه استفاده نمود. توصیه می‌‌کنیم قبل از به کار بردن درمانی‌های سنتی، حتماً با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی و در کل درمان زگیل تناسلی زنان اشاره نماییم.


Treatment-of-female-genital-warts-in-traditional-medicine

آیا درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی امکان پذیر است؟

ممکن است در ذهن برخی از زنانی که به هر علتی با بیماری زگیل‌های تناسلی مواجه شده‌اند، این سوال به وجود آید که آیا درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی امکان دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تا کنون هیچ گونه روش پزشکی، خانگی و طب سنتی برای درمان کامل این بیماری کشف نشده است. بنابراین بسیاری از روش‌های درمانی که در جهان وجود دارند، از رشد و گسترش زگیل جلوگیری به عمل آورده و آن را غیر قابل مشاهده می‌کنند.

هر چند تحقیقات نشان دهنده آن است افرادی که دارای سیستم ایمنی بسیار قدرتمندی هستند، با گذشت زمان از شر زگیل‌های تناسلی راحت می‌شوند. بنابراین تمامی مواردی که به عنوان درمان معرفی می‌گردند، باعث جلوگیری از رشد آن‌ها شده و نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند؛ درمان‌هایی که در طب سنتی معرفی می‌شوند نیز از همین دسته هستند.

 

 

عوارض زگیل تناسلی در زنان

قبل از این که در مورد درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی به نکات مهمی اشاره کنیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که زگیل‌های تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟ همچنان ما را همراهی کنید تا به نکاتی پیرامون عوارض زگیل تناسلی بپردازیم:

انتقال از مادر باردار به نوزاد:

تحقیقات نشان دهنده آن است که اگر مادر مبتلا به زگیل‌های تناسلی، نوزاد خود را به شیوه زایمان طبیعی به دنیا آورد، احتمال آلوده شدن نوزاد او با این ویروس وجود دارد.

مشکلات ادراری:

زمانی که زگیل تناسلی بزرگ شده و ناحیه بزرگی از قسمت‌های تناسلی را درگیر نموده باشد، ممکن است باعث انسداد مجاری ادراری شده و دفع ادرار را برای زنان با سختی مواجه نماید.

ایجاد سرطان دهانه رحم:

نوع خاصی از زگیل‌های تناسلی وجود دارند که به طور مستقیم با سرطان دهانه رحم مرتبط می باشند. این زگیل‌ها باعث به وجود آمدن برخی از تغییرات غیر طبیعی در سلول‌های دهانه رحم شده و ممکن است پس از گذشت چند سال، باعث ایجاد بیماری سرطان گردند. (البته با تست پاپ اسمیر و شروع اقدامات درمانی، می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه متوقف نمود.)

سرطان واژن:

یکی دیگر از عوارض زگیل تناسلی در زنان، سرطان واژن است. در برخی از خانم‌های جوان، میان سرطان واژن و زگیل تناسلی ارتباط وجود دارد.

سرطان مقعد:

گسترش زگیل‌های تناسلی در ناحیه مقعد، ممکن است باعث بروز بیماری سرطان در این قسمت شود.

سرطان دهان و گلو:

افرادی که سکس دهانی دارند و از طریق شریک جنسی خود به زگیل‌های تناسلی مبتلا شده‌اند، ممکن است پس از گذشت مدتی، این زگیل‌ها در دهان و گلوی آن‌ها باعث بروز بیماری سرطان شوند.

معرفی راهکارهای درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی

طب سنتی که درمان آن مبتنی بر مصرف برخی از داروهای گیاهی و مواد غذایی است، از زمان‌های بسیار قدیم تاکنون برای درمان بسیاری از بیماری‌ها راه حلی به همراه داشت. حتی امروزه نیز که با برخی از بیماری‌های جدید مانند زگیل تناسلی مواجه هستیم، باز هم می‌توان با استفاده از دانشی که در این طب وجود دارد، اقدام به درمان زگیل‌های تناسلی در طب سنتی نمود.

هر چند این درمان‌ها، یک راه حل قطعی و همیشگی برای زگیل‌های تناسلی نیست، اما ممکن است در کاهش علائم بیماری تاثیرات بسیار خوبی به همراه داشته باشد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده این بیماری در پوست خویش، ابتدا به یک پزشک حاذق و با تجربه مراجعه نموده و همچنان که در حال سپری کردن طول درمان زگیل تناسلی خود هستید، از درمان‌های خانگی و طب سنتی نیز استفاده کنید؛ در ادامه مطلب به برخی از بهترین درمان‌های سنتی و خانگی برای زگیل تناسلی زنان اشاره کوتاهی می‌کنیم.

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یکی از بهترین شیوه‌های درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی است؛ در ترکیبات سرکه سیب اسید‌ها و آنتی ویروس‌هایی وجود دارند که برای از بین بردن ویروس HPV که عامل اصلی بیماری زگیل تناسلی است، یک انتخاب عالی به شمار می‌روند. برای برخورداری از تمامی مواهب موجود در سرکه سیب، ابتدا مقداری گاز یا پنبه تمیز را به سرکه سیب آغشته نموده و به آرامی بر روی زگیل‌ها قرار دهید. گاهی اوقات در طول فرایند درمان، ممکن است با تغییر رنگ و سیاه شدن زگیل‌ها مواجه شوید؛ این موضوع نشانه خوبی است و بیانگر این موضوع است که زگیل‌ها در حال از بین رفتن هستند.

درمان زگیل‌های تناسلی با روغن درخت چای

بررسی‌ها نشان دهنده آن است که روغن به دست آمده از درخت چای، دارای خواص ضد قارچی است و می‌تواند نقش بسیار مهمی در از بین بردن زگیل تناسلی ایفا کند. برای استفاده از خواص آن، یک قطره از روغن درخت چای را با دو قطره روغن نارگیل مخلوط نموده و بر روی نواحی از پوست که زگیل وجود دارد قرار دهید. این روغن ممکن است در ابتدا خارش، سوزش و تورم زیادی به وجود آورد، اما اگر طول درمان زگیل تناسلی با این روغن (که ممکن است هفته‌ها طول بکشد) را سپری کنید، پس از گذشت مدتی شاهد کوچک شدن زگیل‌ها خواهید بود.

شیوه استفاده از روغن درخت چای به این صورت است که ابتدا یک پنبه را به عصاره این روغن آغشته نموده و برای مدت زمان ۲۰ دقیقه بر روی محل زگیل‌ها قرار دهید. فراموش نکنید که پس از گذشت ۲۰ دقیقه، پوست خود را با آب شسته و به خوبی خشک کنید. برای کاهش عوارض زگیل تناسلی در زنان، باید این درمان را برای مدت زمان ۲ هفته ادامه دهید.

عصاره چای سبز

اگر به دنبال یک پماد برای درمان زگیل تناسلی هستید، می‌توانید از یک پماد به نام سینکاتچین که حاوی عصاره چای سبز است استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید عصاره چای سبز را به همراه یک یا دو قطره روغن نارگیل مخلوط نموده و آن را بر روی زگیل تناسلی قرار دهید.

درمان زگیل‌های تناسلی در طب سنتی با سیر

سیر یکی از مواد غذایی است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است؛ تحقیقات نشان دهنده آن است که قورت دادن یک حبه سیر کوچک، به درمان بسیاری از بیماری­ها کمک فراوانی می­نماید. برای این که برای درمان زگیل‌های تناسلی با استفاده از سیر، زودتر به نتیجه برسید، سیر را به خوبی له کرده و سپس بر روی زگیل­ها قرار دهید.

برای این که سیر له شده اثر بخشی خود را داشته باشد، محل زگیل را به خوبی پانسمان نموده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه به همان شکل باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان، محلی که بر روی آن سیر قرار داده بودید را با آب شسته و خشک نمایید. برای این که زگیل­های تناسلی خشک شده و از بین بروند، باید در طول روز ۲ بار این کار را انجام دهید.

جوش شیرین

بدون شک یکی از بهترین شیوه­های درمان زگیل‌های تناسلی در طب سنتی، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین به طور طبیعی یک تمیز کننده قدرتمند است؛ بنابراین به سبب دارا بودن خواص ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی، باعث از بین رفتن عوارض زگیل تناسلی در زنان شده و به کاهش آن کمک فراوانی می­کند. البته اگر شما می­خواهید خواص جوش شیرین افزایش یابد، می­توانید آن را با سرکه سیب ترکیب نمایید.

ترکیب جوش شیرین و سرکه سیب را می­توانید مانند یک پماد برای درمان زگیل تناسلی به کار برده و از خواص درمانی آن برخوردار شوید. طول درمان زگیل تناسلی توسط این ترکیب، ممکن است یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد، البته شما می­توانید استفاده از این مخلوط را تا از بین رفتن کامل زگیل­ها ادامه دهید. بهترین حالت استفاده از جوش شیرین و سرکه سیب، به مدت دو بار در طول شبانه روز است.

درمان زگیل‌های تناسلی با گیاه آلوئه ورا

همان گونه که می­دانید عصاره­ای که در گیاه آلوئه ورا وجود دارد، باعث رفع بسیاری از مشکلات پوستی می­گردد؛ بنابراین می­توان برای درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی، بر روی گیاه آلوئه ورا نیز حساب کرد. شیوه استفاده از آلوئه ورا به این صورت است که ابتدا پوست قسمت رویی گیاه را از آن جدا نموده و عصاره­ای که درون آن وجود دارد را بر روی زگیل‌های تناسلی قرار داده و پس از انجام این کار، پوست خود را پانسمان می‌کنند. انجام این کار برای مدت زمان ۲ هفته، نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد آورد.

روغن کرچک

یکی دیگر از درمان­های موثری که در این بخش قصد معرفی آن را داریم، روغن کرچک است؛ در ترکیبات روغن کرچک ماده­ای به نام ریکینولیک اسید وجود دارد که سرشار از خواص آنتی باکتریایی و ضد التهابی است. بنابراین اگر در طول روز یک یا چند بار از روغن کرچک بر روی زگیل­ها استفاده کنید، به مرور زمان متوجه خواهید شد که زگیل­ها شروع به کوچک شدن نموده و از بین می­روند.

شیره گل قاصدک

درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی، توسط شیره گل قاصدک نیز پیشنهاد می­شود. همان گونه که می­دانید گل قاصدک از آن دسته گل­هایی است که در فصل تابستان به وفور یافت می­شود. بررسی­ها نشان دهنده آن است شیره­ای که در این گل وجود دارد، یکی از بهترین گزینه­ها برای درمان زگیل‌های تناسلی است. برای استفاده از این شیره، باید گل قاصدک را پیش از آن که تبدیل به یک گل کامل با کرک سفید شود، انتخاب کرده و سر آن را بچینید. سپس شیره آن را بر روی زگیل قرار داده و پانسمان کنید. فراموش نکنید که برای بهره­مندی از خواص دارویی شیره گل قاصدک، حتماً گل­هایی را انتخاب کنید که سمپاشی نشده­اند.

آب آناناس

در میان انواع روش­های درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی که تاکنون برای شما عزیزان معرفی کردیم، نباید از آب آناناس نیز غافل شد. در ترکیبات آب آناناس نیز مواد اسیدی فراوانی وجود دارند که به مرور زمان باعث خشک شدن زگیل‌های تناسلی می­شوند. برای برخورداری از خواص آناناس روزی ۲ الی ۳ بار آب آن را بر روی زگیل­ها استفاده کنید. البته آب آناناس باید کاملاً خالص باشد و درون آن هیچ ناخالصی مانند شکر وجود نداشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از آن‌جایی که زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی است، این عفونت‌ها برای این که از بدن پاک شوند، به سلامت سیستم ایمنی فرد مبتلا وابسته هستند. پس هر راهکاری که باعث تقویت سیستم ایمنی شما شود، منجر به درمان زگیل‌های تناسلی هم خواهد شد؛ از جمله این عوامل می‌توان به پارامترهای زیر اشاره نمود:

  • ورزش و فعالیت‌های بدنی
  • دوری از استرس و داشتن زندگی آرام
  • داشتن تغذیه سالم و اجتناب از خوردن شیرینی‌ها، قندها و لبنیات پر چرب
  • اجتناب از مصرف غذاهای آماده و فست‌ فود‌های چرب، سوسیس، کالباس، غذاهای سرخ کردنی
  • کاهش وزن
  • اجتناب از مصرف سیگار، قلیان و دخانیات
  • اجتناب از مصرف الکل

به طور کلی دوری کردن از هر چیزی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شود، به شما کمک می‌کند تا درمان زگیل‌های تناسلی را انجام دهید. استفاده از برخی از مکمل‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، زیر نظر پزشک بسیار کمک کننده است. همچنین استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه به خصوص میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ تیره دارند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

طول درمان زگیل تناسلی چقدر است؟

یکی از مهم­ترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا شده­اند به وجود آید این است که طول درمان زگیلهای تناسلی چقدر است؟ این افراد می­خواهند بدانند درمان­های پزشکی برای رفع زگیل‌های تناسلی یا راهکارهای درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی، به چه میزان زمان نیاز دارد تا بهبودی کامل رخ دهد؟ بر مبنای گزارشاتی که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، خوشبختانه ۹۰ درصد از عفونت­های ویروس HPV پس از گذشت ۲ سال از بین می­روند.

البته ذکر این نکته ضروری است که اگر فرد به رفتار­های پر خطر مانند برقراری روابط جنسی متعدد بدون محافظ، مصرف الکل، مصرف سیگار و… ادامه دهد، این روند بسیار طولانی خواهد شد. در واقع سیستم ایمنی بدن انسان، نقش بسیار پررنگی در زمینه درمان زگیل‌های تناسلی ایفا می­کند، بنابراین انجام تمامی اموری که باعث ضعف سیستم ایمنی می­شوند، نه تنها طول درمان زگیل تناسلی را افزایش می­دهد، بلکه ممکن است آن را تبدیل به بیماری­های خطرناکی مانند انواع سرطان­ها نماید.

معرفی انواع پماد برای درمان زگیل تناسلی

در قسمت قبل به انواع درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی پرداخته و به بهترین داروهای گیاهی که در این زمینه وجود دارند اشاره کردیم؛ حال می­خواهیم به معرفی انواع پماد برای درمان زگیل تناسلی بپردازیم که نقش بسیار مهمی در کاهش علائم و بهبودی این بیماری ایفا می­کنند. پس همچنان در ادامه مطلب ما را همراهی کنید:

پماد آلدارا

بدون شک آلدرا یکی از بهترین پمادهایی است که این روزها پزشکان برای درمان زگیل‌های تناسلی بیماران خویش تجویز می­کنند؛ تحقیقات نشان دهنده آن است که این پماد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با زگیل­های تناسلی می­گردد. این پماد باید در طول هفته، ۳ بار استفاده شود؛ همچنین طول درمان زگیل تناسلی با استفاده از پماد آلدرا، ۱۶ هفته می­باشد. فراموش نکنید که پس از استعمال این پماد بر روی زگیل­ها، به هیچ عنوان از پانسمان­های پلاستیکی استفاده نکنید و همچنین از پوشیدن لباس زیری که دارای الیاف پلاستیکی است خودداری کنید.

پماد پودوفیلین

پودوفیلین نیز مدت­هاست به عنوان پماد برای درمان زگیل‌های تناسلی به کار می­رود؛ اصلی­ترین عصاره­ای که درون این پماد وجود دارد، عصاره گیاهی به نام مهر گیاه است. بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از ایجاد حساسیت­های پوستی، برای اولین بار این پماد را شخصاً بر روی پوست بیمار خویش استعمال می­کنند. فراموش نکنید که این پماد هرگز نباید به قسمت­های داخلی اندام­های تناسلی هدایت شود، همچنین مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است.

محلول اسید سالیسیلیک

در ترکیبات اصلی محلول اسید سالیسیلیک یک نوع ماده لایه بردار وجود دارد که باعث از بین رفتن لایه بیرونی پوست می­گردد. این دارو با ترکیبات شیمیایی خویش، باعث سوختن و از بین رفتن زگیل­های تناسلی می­گردد و معمولاً برای زگیل­های داخلی انتخاب مناسبی است. البته این نکته را باید یادآور شویم که برخی از افراد ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشند؛ بنابراین در صورتی که علائمی مانند کهیر، خارش، سوزش، تنگی نفس، احساس سبکی در سر، ایجاد تورم در صورت لب­ها و دهان، سردرد بسیار شدید، شکم درد شدید، اسهال، مشکلات شنوایی و فکری یا استفراغ را مشاهده کردید، به سرعت دارو را قطع نموده و به دنبال مراقبت­های اورژانسی باشید.

سخن پایانی

هر چند بیماری زگیل تناسلی، یک بیماری ناخوشایند و آزار دهنده است و تاکنون درمان موثری برای آن پیدا نشده است، اما خوشبختانه می­توان با برخی از روش­های پزشکی و طب سنتی، از رشد و گسترش آن­ها جلوگیری نمود و مانع از ایجاد یک بیماری جدی در جسم شد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با روش­های درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی آشنا نماییم؛ همچنین در مورد عوارض زگیل تناسلی و طول درمان زگیلهای تناسلی، نکاتی را بیان کردیم. در انتها نیز به معرفی برخی از داروهایی پرداختیم که این روزها به عنوان پماد برای درمان زگیل‌های تناسلی به کار می­روند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که با مشاهده کوچکترین آثاری از زگیل تناسلی در پوست خود، بهترین کاری که می­توانید انجام دهید این است که به یک پزشک حاذق و آگاه مراجعه نموده و این موضوع را با او در میان بگذارید. پزشک با توجه به نوع زگیل تناسلی و میزان رشد و گسترش آن­ها، بهترین شیوه­های درمانی را برای شما در نظر خواهد گرفت. در کنار روش­های پزشکی، می­توانید با مشورت پزشک خویش، از انواع راهکارهای درمان زگیل تناسلی زنان در طب سنتی که در این مقاله به آن­ها اشاره کردیم نیز استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید