درمان کیست تخمدان با سیر

بروز کیست در تخمدان‌ها به عنوان کیسه هایی پر از مایع از مشکلات شایع بین خانم ها می باشد  و عموما از نوع ساده و عملکردی بوده و بدون نیاز به درمان و خودبه‌خود در عرض چندماه برطرف می شوند. از روش های درمانی مختلفی که وجود دارد درمان کیست تخمدان با سیر یکی از روش‌های قابل قوبل طب سنتی در درمان کیست تخمدان است.

با وجود این که بیشتر کیست های تخمدان به درمان نیاز نداشته و برطرف می شوند اما برخی از آن ها می توانند فرد را با مشکلات جدی مانند مشکلات باروری، نازایی ها و افزایش خطر بدخیمی روبه‌رو کنند و یا به قدری بزرگ شوند که سبب چرخش تخمدان شوند. بنابراین توصیه می شود درمان سریع کیست تخمدان توسط پزشک متخصص زنان باتجربه در کلینیک های تخصصی صورت گیرد.


Ovarian-cyst-treatment-with-garlic

آیا درمان کیست تخمدان با سیر ممکن است؟

یکی از ادعاهایی طب سنتی، درمان خانگی کیست تخمدان با برخی مواد طبیعی از جمله سیر می‌باشد. در خصوص اثربخشی این مواد در درمان کیست تخمدان هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست و ضروری است برای اطمینان از رفع کیست‌های تخمدانی و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از کسیت‌های درمان نشده حتما در اسرع وقت با یک پزشک متخصص زنان و زایمان قرار مشورت کرده و تحت نظارت وی درمان را ادامه دهید.

در کنار درمان دارویی تحت نظارت پزشک می‌توانید از درمان کیست تخمدان با سیر نیز استفاده کنید.

آشنایی با کیست های تخمدان

تخمدان‌ها یک جفت غده بیضوی شکل می باشند که دردو طرف رحم قرار گرفته اند و از طریق لوله فالوپ به یکدیگر وصل شده اند. تخمدان، هورمون هایی مثل پروژسترون و استروژن (هورمون‌هایی که عادت ماهیانه بانوان را تنظیم می‌کنند) و تخمک را تولید می کنند. بدن یک فرد سالم درهرماه یک تخمک کامل شده را تولید می‌کند و به داخل رحم پرتاب می‌کند. اما در افرادی که دارای کیست‌های تخمدان هستند، تخمکی که کامل می‌شود به داخل رحم پرتاب نمی‌شود.

همان طور که پیش تر گفته شد کیست‌های تخمدان، توده‌های کیسه مانندی پر از مایعی هستند که در داخل یا روی تخمدان رشد می‌کنند. اندازه این کیست‌های تخمدان می‌تواند به کوچکی نخود یا به بزرگی یک پرتقال باشد که در زمان تخمک گذاری ایجاد می‌شوند. ممکن است کیست‌های موجود در تخمدان در یک یا هر دو تخمدان وجود داشته باشد و افراد زیادی در طول زندگی خود از این کیست‌ها رنج می‌برند. کیست‌های تخمدان در طول دوره قاعدگی زنان رخ می‌دهند و در بعضی موارد آسیبی وارد نخواهند کرد و ممکن است به صورت خود به خود از بین بروند.

در بعضی موارد، فولیکول‌ها در طول تخمک گذاری پاره نشده و تخمکی آزاد نمی‌کنند و مایعات بیشتری درونشان ذخیره می‌شود که به کیست فولیکولی تبدیل می‌گردند. بیشتر کیست‌های تخمدان کوچک و بدون علامت می‌باشند. گاهی ممکن است بیمار علائمی مانند ورم، فشار و درد در ناحیه زیر شکمی داشته باشد که این درد ممکن است ضعیف، قوی و یا دوره‌ای باشد.

در صورتی که کیست موجود در تخمدان بترکد، بیمار دچار دردی شدید و ناگهانی خواهد شد. در صورتی که کیست‌های تخمدان به خودی خود از بین نروند و یا رشد کنند، پزشک برای کوچک شدن یا از بین رفتن آن‌ها روش‌های درمانی مختلفی را با توجه به شرایط فردی تجویز می‌نماید. روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان سریع کیست تخمدان وجود دارد.

یکی از روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان که بسیار ساده است درمان کیست تخمدان با سیر است که در ادامه به شرح کامل این موضوع و مزایای استفاده از سیر می‌پردازیم. در صورت داشتن هر گونه علائم یا عدم داشتن علائم فوق بهتر است به صورت دوره‌ای به کلینیک‌های تخصصی زنان مراجعه کرده تا معاینه و چکاپ انجام دهید و از بروز مشکلات جدی پیشگیری نمایید.

روش‌های تشخیص برای درمان کیست تخمدان با سیر و غیره

علائم فرد مبتلا مهم ترین راهنما در مسیر تشخیص و درمان سریع کیست تخمدان محسوب می شود. هنگام مبتلا شدن فرد به کیست تخمدان تعادل برخی از هورمون‌ها از جمله تستوسترون، انسولین، پرولاکتین و LH بهم می‌ریزد. پس از مشاهده علائم کیست تخمدان که می‌تواند شامل به هم خوردن قاعدگی و بی نظمی‌های پریود و سیکل باشد باید برای درمان سریع کیست تخمدان به پزشک متخصص زنان، مراجعه شود.

پزشک متخصص زنان با توجه به شرح حال بیمار از روش‌های پاراکلینیکی مانند سونوگرافی و آزمایش‌های تخصصی بهره می‌برد تا به تشخیص صحیحی برای مشکلات کیست‌های تخمدان برسد. روش های تصویربرداری که جهت تشخیص کیست‌های موجود در تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند:

آزمایش اولتراسوند یا سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری می‌باشد که با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد تولید تصویر از اندام‌‌های داخلی بدن مورد استفاده است. سونوگرافی برای تعیین اندازه، محل، شکل و ترکیب کیست کمک کننده است. سی تی اسکن یک دستگاه تصویربرداری از بدن بوده که جهت ایجاد تصاویر مقطعی از اندام‌‌های داخلی بدن مورد استفاده قررا می‌گیرد.

ام‌آر‌آی یک آزمایش است که با استفاده از زمینه‌‌های مغناطیسی تصاویر عمیقی از اندام‌‌های داخلی ایجاد می‌کند. با توجه به این که اکثر کیست‌ها پس از مدت کوتاهی در عرض دو تا سه ماه به خودی خود از بین می‌روند، در زنان جوان پزشک متخصص معمولا سریع به دنبال درمان دارویی نمی‌رود و درمان انتظاری را توصیه می‌کند. یعنی پیگیری فرد برای دو یا سه ماه آینده تا بررسی نمایند که آیا کیست بزرگ شده یا خیر که در صورت تشخیص بزرگ شدن کیست توسط سونوگرافی پس از سه ماه درمان دارویی تجویز می‌شود.

زیرا معمولا در زنان جوان کیست‌ها پس از مدت کوتاهی به خودی خود از بین می‌روند. پس از تشخیص کیست موجود در تخمدان پزشک از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌نماید. در کنار این درمان‌های تخصصی یکی از روش‌های درمانی، درمان کیست تخمدان با سیر است که در ادامه خواص فوق العاده این گیاه را شرح می‌دهیم.

درمان سریع کیست تخمدان و روش‌های درمان کیست تخمدان با سیر

سیر دارای خواص شگفت انگیزی است که علاوه بر بهبود سلامتی عمومی بدن در همه‌ی افراد به رفع مشکلات زنانه نیز کمک خواهد کرد. از دیگر خواص می‌توان به درمان کیست تخمدان با سیر نیز اشاره کرد. سیر دارای انواع مختلفی است که سیر بنفش نیز یکی از آن‌‌ها می‌باشد. سیر بنفش حاوی میزان زیادی از ترکیبات ارگانوسولفور گوگرد، ید، سیلیسیوم و آلیسین می‌باشد. آلیسین یک ترکیب با خواص آنتی باکتریایی قوی بوده و طعم خاص سیر به دلیل وجود این ترکیب است.

درمان کیست تخمدان با سیر به طور منظم در پیشگیری از تکثیر سلول‌‌های سرطانی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. ترکیبات موجود در سیر از تغییرات غیرعادی در سلول‌‌ها و بافت‌‌های تخمدان، سینه و رحم پیشگیری خواهند کرد. بنابراین از خطر بروز سرطان‌های زنانه جلوگیری می‌کنند. هم چنین سیر حاوی ویتامین C، تیامین و ریبوفلاوین می‌باشد که این آنتی اکسیدان‌های قوی از سلامت عمومی بدن حفاظت خواهند کرد.

خواص سیر برای سلامت خانم‌‌ها

طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن اسپانیایی زنان و زایمان، مصرف منظم سیر برای سلامت عمومی خانم ‌ها بسیار موثر و مفید خواهد بود. هم چنین درمان کیست تخمدان با سیر از دیگر خواص سیر برای سلامت خانم‌ها می‌باشد و یکی از روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان به شمار می‌اید. در ادامه نیز به شرح برخی دیگر از این خواص می‌پردازیم.

مصرف سیر جهت تسکین دردهای ماهانه

ترکیبات موجود در سیر سبب تسکین دردهای ناشی از سیکل ماهانه زنان می‌گردد. سیر سبب کاهش التهاب می‌شود و تاثیری همچون مسکن را در کاهش دردهای قاعدگی خواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در سیر تاثیر داروهایی که برای تسکین دردهای سندرم پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز افزایش خواهد داد.

هم چنین سیر عوارض جانبی مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی را نیز کاهش خواهد داد و حاوی میزان قابل توجهی مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها بوده که تاثیرات قرص‌های ضد بارداری را تنظیم می‌نماید. ترکیبات موجود در سیر به تنظیم جریان خون و پیشگیری از ترومبوز یا تشکیل لخته‌های خونی، واریس و احتباس آب کمک زیادی خواهد کرد.

مصرف سیر جهت مقابله با انواع سرطان‌های زنانه

مصرف منظم سیر در پیشگیری از رشد و تکثیر سلول‌‌های سرطانی تاثیر شگفت انگیزی دارد. ترکیبات سیر از تغییرات غیرعادی در سلول‌‌ها و بافت‌‌های تخمدان، سینه و رحم پیشگیری کرده در نتیجه با خطر بروز سرطان‌‌های زنانه مقابله خواهد کرد. هم چنین درمان کیست تخمدان با سیر از دیگر خواص این گیاه می‌باشد.

مصرف سیر جهت بهبود جای زخم پس از عمل جراحی

در صورتی که زایمان سزارین انجام داده‌اید و یا در ناحیه رحم یا تخمدان عمل جراحی داشته‌اید مصرف سیر را فراموش نکنید. زیرا علاوه بر درمان کیست تخمدان با سیر و تاثیر سیر در درمان کیست‌های تخمدان، دارای خاصیت آنتی باکتریایی نیر می‌باشد که در روند بهبودی و احیای جای زخم موثر خواهد بود.

مصرف روزانه ی سیر بدون داشتن هیچ گونه عوارض جانبی خواص فوق العاده‌ای برای بدن دارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که دچار مشکلات گوارشی مانند معده درد و نفخ هستید باید در مصرف سیر احتیاط نمایید. میزان لازم مصرف سیر برای بهره مندی از خواص آن، روزانه یک حبه می‌باشد و بهتر است صبح و به صورت ناشتا و به مدت یک ماه مصرف شود و تا دو ماه مصرف آن قطع و مجدد مصرف شود.

روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان

در بالا به چگونگی و درمان کیست تخمدان با سیر اشاره کردیم. در ادامه به شرح سایر روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان می‌پردازیم.

  • انواع توت ‌های سیاه

در درمان های خانگی کیست‌های تخمدان علاوه بر درمان کیست تخمدان با سیر در مورد توت‌های سیاه باید بگوییم که توت‌‌های سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی بوده که این مدل فیتونوترینت‌ها در پیشگیری از سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موثر خواهند بود. مصرف روزانه این توت‌‌ها در مقابله با تخمدان پلی کیستیک بسیار مفید می‌باشد. هم چنین می‌توان این توت‌ها را به انواع سالاد و غلات صبحانه اضافه کرده و از انواع یخ زده‌ی آن در طول سال نیز استفاده نمایید که یکی از روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان به شمار میاید.

  • دانه‌‌ها و آجیل‌ها

آجیل‌ها منبع غنی از پروتئین هستند و چربی‌های خوب و مفید در آن‌‌ها مانند آنتی اکسیدان عمل خواهند کرد. مصرف ۴۵ گرم آجیل در طول روز خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین افرادی که مبتلا به تخمدان پلی کیستیک می‌باشند، مصرف این مقدار آجیل می‌‌تواند سبب به تعادل رسیدن سطح انسولین و بهبود وضعیت کلسترول می‌شود.

به خصوص مصرف بادام و گردو به اندازه متعادل می‌تواند سبب کاهش سطح کلسترول‌های مضر گردد. مصرف گردو باعث افزایش حساسیت انسولین و کاهش سطح گلوکز خون خواهد شد. همچنین گردو سبب افزایش هورمون جنسی متصل به گلوبولین می‌گردد. مصرف بادام نیز به کاهش سطوح اندروژن آزاد کمک می‌کند به همین سبب به عنوان یکی از عوامل کاهش ریزش مو به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان گفت برای درمان کیست‌های تخمدان علاوه بر درمان کیست تخمدان با سیر مصرف دانه‌ها و اجیل‌ها هم تاثیر بسیار زیادی دارند.

  • ماهی

مصرف ماهی به میزان دو بار در طول هفته به دلیل خاصیت ضد التهابی آن توصیه می‌شود. البته تمام ماهی‌ها ویژگی‌های یکسانی نداشته به طور مثال بعضی از ماهی‌های آب‌های سرد مانند ماهی تن، قزل آلا و سالمون دارای مقادیر غنی از امگا ۳ می‌باشند، اما ماهی تیلا پیلا از نظر امگا ۳ غنی نیست. امگا ۳ موجود در ماهی می‌‌تواند در بهبود سطوح کلسترول و انسولین نقش مهمی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده در زنانی که مشکل اضافه وزن و تخمدان پلی کیستیک دارند، اگر به مدت ۲ ماه مقدار ۴ گرم روغن ماهی در طول روز مصرف نمایند، سطح قند و انسولین و تری گلیسیرید و ال دی ال یا کلسترول آن‌‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، به مدت ۶ ماه ۱۵۰۰ میلی گرم امگا ۳ در روز مصرف نمایند، کلسترول آن‌‌ها کاهش یافته و سطح تستوسترون و انسولین در آن‌ها تنظیم می‌گردد.

  • اسفناج

مصرف گروه سبزیجات برگ پهن که دارای منبع غنی از فیبر، آهن و فولات هستند که این مواد از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز برای دوره بارداری می‌باشند. از اسفناج می‌توان در سالاد یا اسموتی‌ها، به صورت پخته یا خام در انواع غذا یا ماست استفاده کرد.

  • روغن زیتون

روغن زیتون منبع غنی از اسیدهای چرب با یک پیوند اشباع بوده که برای بهبود سلامت و کاهش خطر بیماری‌‌های قلبی بسیار موثر می‌باشد. همچنین برای افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک، به عنوان ماده غذایی ضد التهابی عمل خواهد کرد و از روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان به حساب میاید. مصرف روزانه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در سالاد یا روی غذا توصیه شده است. البته باید توجه داشته باشید که این روغن را در پخت و پز نباید به کار برد.

  • آووکادو

آووکادو علاوه بر این که منبع خوبی از اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه است، می‌تواند سبب کاهش کلسترول شود. آوکادو را می‌توان به همراه سالاد، تخم مرغ یا ساندویچ و یا به عنوان طمع دهنده در شیر یا ماست و یا حتی به تنهایی مصرف کرد.

  • چای:

مصرف چای سبز یا چای نعنا می‌‌تواند در درمان تخمدان پلی کیستیک کمک کننده باشد. مصرف چای نعنا سبب کاهش تستوسترون و کاهش رشد موهای زائد خواهد شد. پژوهش‌ها نشان داده زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که روزانه ۵ فنجان رقیق چای سبز مصرف کرده‌‌اند، یک منبع غنی از مواد ضد التهابی را دریافت کرده که باعث کاهش وزن، کلسترول، انسولین و نشانگرهای التهابی در آن‌ها شده و در درمان سریع کیست تخمدان تاثیر داشته است.

همچنین بیش از نیمی از این زنان سیکل قاعدگی منظم‌تری پیدا کرده و در بعضی از زنان شانس بارداری افزایش یافته است. در صورتی که چای بدون قند مصرف شود سطح گلوکز و انسولین افزایش پیدا نمی‌کند.

  • تخم مرغ

تخم مرغ به عنوان یکی از کامل‌‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای طبیعی بوده که منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. ماده مغذی و مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارد، اسید امینه کولین می‌باشد که یکی از مواد بسیار ضروری برای دوران بارداری خواهد بود.

  • حبوبات

حبوبات منبع بسیار زیادی از فیبر، پروتئین گیاهی و آهن هستند و با مصرف یک لیوان حبوبات پخته شده در روز تقریبا تمام پروتئین گیاهی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. از انواع مختلف حبوبات می‌‌توانید در سالاد، سوپ و سایر غذاها استفاده کرد.

  • رازیانه

علاوه بر روش‌های درمانی که تاکنون ذکر کرده‌ایم و درمان کیست تخمدان با سیر رازیانه نیز گیاهی است که در درمان کیست موجود در تخمدان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هنگام مصرف رازیانه باید به این نکته توجه داشت که رازیانه را باید در مواردی که کیست نسبتا بزرگ است مصرف کرد زیرا رازیانه برای درمان کیست‌های تخمدان یک داروی قوی به حساب می‌آید. رازیانه را می‌توان به صورت دمنوش مصرف کرد اما بهترین روش استفاده از این گیاه ترکیب یک لیوان عرق رازیانه همراه با یک قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب می‌باشد.

  • بابونه شیرازی

از گیاهان موثر برای درمان کیست‌های به وجود امده در تخمدان می توان به بابونه شیرازی اشاره کرد. بابونه شیرازی را می‌توان به صورت دمنوش به این صورت که یک قاشق غذاخوری از آن را به همراه نصف لیوان آب جوش به مدت پنج دقیقه دم کرده سپس صاف کرده و همراه با عسل دو تا سه بار در طول روز میل شود. دمنوش بابونه علاوه بر درمان سریع کیست تخمدان، سبب کاهش دردهای ناشی از کیست نیز می شود.

  • روغن کرچک

روغن کرچک، از داروهای طبیعی موثر در کاهش علائم کیست‌های تخمدان می‌باشد. مصرف روغن کرچک به از بین بردن بافت‌های متورم و همچنین سموم در بدن بسیار کمک زیادی خواهد کرد. هم چنین سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی را نیز تقویت می‌کند که سبب کاهش و دفع کیست‌های تخمدان می‌شود. برای استفاده از روغن کرچک از یک حوله پنبه ای بزرگ استفاده نمایید به این صورت که حوله را تا کرده و مقدار کمی از روغن کرچک را روی حوله بمالید. سپس حوله را به هم مالیده و سپس آن را دوباره باز کرده و حوله را با پلاستیک می‌پوشانید.

حوله خیس شده را روی شکم گذاشته و یک بطری پر از آب گرم را بر روی آن قرار داده و نیم ساعت در این وضعیت بمانید. سپس شکم را با مخلوطی از جوش شیرین و آب شسته و این روند را سه بار در طول هفته به مدت سه ماه متوالی به جز زمان قاعدگی تکرار نمایید.

  • آلوئه ورا

از دیگر روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان به آلوئه ورا می‌توان اشاره کرد. آلوئه ورا امروزه در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی از عناصر اصلی به شمار می رود. این گیاه به تعادل هورمون‌ها در بدن کمک کرده و علاوه بر شادابی و زیبایی پوست در رفع کیست‌های تخمدان نیز موثر خواهد بود. کیست‌ها در اثر بهم ریختن سطح هورمون‌های بدن ایجاد می‌شوند. بنابراین آلوئه ورا با به تعادل رساندن هورمون‌ها به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

بنابراین یکی دیگر از روش‌های درمان سریع کیست تخمدان، علاوه بر درمان کیست تخمدان با سیر درمان با استفاده از گیاه آلوئه ورا می‌باشد.

  • سرکه سیب

از دیگر روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان می‌توان به استفاده از سرکه سیب اشاره کرد. یکی از علت‌های به وجود آمدن کیست در بدن، کمبود پتاسیم است که می‌توان استفاده از سرکه سیب آن را جبران خواهد کرد. سرکه سیب حاوی مقدار زیادی پتاسیم می‌باشد که می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.

  • زردچوبه

زردچوبه، یکی از ادویه‌های مرسوم هنگام پخت غذا است که خواص زیادی دارد. زردچوبه از تکثیر بیش از حد هورمون‌ها در کبد جلوگیری می‌کند و از این طریق به برطرف کردن کیست کمک زیادی خواهد کرد. هم چنین زردچوبه خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز دارد. بنابراین همان طور که در بالا هم ذکر کردیم از آن جایی که زردچوبه مانند سیر نیز دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد، در کیست‌های تخمدان علاوه بر درمان کیست تخمدان با سیر، زردچوبه هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

سخن پایانی

بسیاری از خانم ها در طول زندگی خود به کیست مبتلا می‌شوند. البته بیشتر کیست‌های تخمدان علائمی مانند درد و ناراحتی نداشته و یا در صورت داشتن بسیار کم و ناچیز است. این نوع از کیست‌ها بدون استفاده از روش‌های درمانی به طور خود به خود درمان و از بین می‌روند. با این وجود برخی از کیست‌های تخمدان به خصوص آن‌هایی که دچار پارگی شده اند، می‌توانند علائم جدی به همراه داشته باشند. روش‌های درمان سریع کیست تخمدان و درمان خانگی کیست تخمدان بسیار متنوع است و درمان کیست تخمدان با سیر یکی از آن‌ها می‌باشد.

در درمان کیست تخمدان با سیر از تغییرات غیرعادی در سلول‌‌ها و بافت‌‌های تخمدان و رحم پیشگیری می‌شود البته برای اطمینان از وضعیت سلامت و درمان سریع کیست تخمدان، افراد باید به طور منظم به کلینیک‌های تخصصی زنان مراجعه کرده و معاینات و تست‌های لازم را انجام داده تا از بروز مشکلات جدی‌تر در آینده پیشگیری نمایند. همچنین لازم به ذکر می‌باشد که هر گونه از روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان در بانوان باید زیر نظر پزشک انجام شود و از درمان خودسر و بدون تجویز متخصص زنان جدا خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید