درمان کیست تخمدان در دختر

کیست عارضه‌ای است که احتمالاً برای هر زن یا دختری ایجاد شود و انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها به‌صورت طبیعی، برخی با دارو و برخی دیگر به دلیل رشد و تغییر شرایطی که دارند باید با روش‌های تهاجمی‌تر درمان شوند. درمان کیست تخمدان در دختر از طریق جراحی در جامعه مذهبی ایران ممکن نیست و حذف کیست تخمدان در دختران مجرد نیازمند راهکاهای دیگری است.

بااین‌حال به دلیل اینکه برخی از روش‌های تهاجمی از طریق واژن صورت می‌گیرد، بخصوص در کشورهای مذهبی مانند ایران درمان کیست در دختران مجرد را به موضوعی نگران‌کننده تبدیل کرده است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرار نیست همیشه همه کیست‌های تخمدان از طریق جراحی‌های واژینال درمان شوند.

 

بنابراین بدون نگرانی در مورد درمان کیست تخمدان در دختر جوان حتماً برای معاینه و تشخیص صحیح این عارضه در اسرع وقت به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید تا علت کیست تخمدان در دختر و یا زنان را بیابد؛ زیرا ادامه یافتن این عارضه درصورتی‌که کیست رشد کند، می‌تواند منجر به عواقب بدی مانند پیچ‌خوردگی تخمدان و نیاز به تخلیه آن باشد که باعث ناباروری می‌شود.

همچنین در موارد نادر ممکن است این کیست‌ها توده‌های سرطانی باشند و اگر در تشخیص و درمان آن‌ها سهل‌انگاری شود، تهدیدکننده زندگی است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این بیماری و روش‌های درمان کیست تخمدان در دختر مانند درمان گیاهی کیست تخمدان آشنا کنیم.


The-best-gynecologist-for-ovarian-cyst-in-Tehran

درمان کیست تخمدان در دختر چگونه انجام می‌شود؟

در بیشتر موارد کیست‌های تخمدانی که از نوع کیست‌های عملکردی باشد، در عرض چند ماه بدون نیاز به درمان ناپدید خواهد شد. اینکه آیا درمان کیست تخمدان در دختر مورد نیاز است یا خیر، به موارد زیر بستگی دارد:

• نوع کیست
• اندازه و ظاهر کیست
• علائم ایجاد شده
• اینکه فرد در سنین باروری است یا دوران یائسگی را سپری می‌کند؛ زیرا در دوران یائسگی خطر کیست تخمدان بدخیم و سرطانی بیشتر است و به دلیل اینکه فرد دیگر نمی‌خواهد باردار شود، می‌توان از روش‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی کامل و خارج کردن تخمدان‌ها برای درمان استفاده نمود.

در بسیاری از موارد برای درمان کیست تخمدان در دختر ابتدا درمان‌های محافظه‌کارانه و انتظار، جهت بررسی روند تغییرات کیست توصیه می‌شود. این بدان معناست که شما درمان فوری دریافت نخواهید کرد. ممکن است به توصیه متخصص خود چند هفته یا چند ماه بعد برای بررسی اینکه آیا کیست به طور خودبه‌خود یا با مصرف برخی داروها از بین رفته است یا خیر، مجدداً سونوگرافی انجام دهید.

بنابراین نیاز نیست به دلیل نگرانی در مورد جراحی یا آسیب به پرده بکارت، قبل از تشخیص نوع و وضعیت کیست نگران باشید و به خاطر این دلایل از پیگیری تشخیص و درمان کیست خودداری کنید و به درمان گیاهی کیست تخمدان رو آورید. در دوران یائسگی معمولاً به بیمار توصیه می‌شود که هر ۴ ماه یک‌بار به مدت یک سال، سونوگرافی و آزمایش خون انجام دهد، زیرا خطر ابتلا به سرطان تخمدان در این افراد، کمی بیشتر خواهد بود. اگر اسکن‌ها نشان دهند که کیست ناپدید شده است، آزمایشات و درمان کیست تخمدان بیشتر، معمولاً ضروری نیست.

اگر کیست هنوز وجود داشته باشد ولی شرایط آن تغییر نکند، ممکن است داروهایی برای مدیریت علائم آن تجویز شوند و اگر کیست تغییر کرده باشد، مثلاً بزرگ‌تر شده باشد، ممکن است جراحی به‌عنوان درمان کیست تخمدان در دختر توصیه شود. اما باز هم نگران نباشید، زیرا همه جراحی‌ها به‌صورت واژینال انجام نمی‌شوند و ممکن است پزشک بتواند پس از تشخیص علت کیست تخمدان در دختر از روش‌هایی استفاده کند که آسیبی به پرده بکارت وارد نشود.

عمل جراحي برای درمان کیست تخمدان در دختر

کیست‌های بزرگ یا پایدار تخمدان یا به‌طورکلی کیست‌هایی که علائمی را ایجاد می‌کنند، معمولاً باید با جراحی برداشته شوند. همچنین در صورت وجود نگرانی در مورد سرطانی بودن کیست، معمولاً جراحی توصیه می‌شود تا قبل از اینکه توده بتواند در قسمت‌های دیگر پخش شود، از بدن خارج گردد. ۲ نوع جراحی برای برداشتن کیست وجود خواهد داشت که انتخاب آن به برنامه شما برای باروری، شرایط کیست تخمدان، نظر و مهارت متخصص شما بستگی دارد.

این دو نوع جراحی شامل روش لاپاراسکوپی و لاپاراتومی است که پس از تشخیص علت کیست تخمدان در دختر معمولاً هر دو تحت بیهوشی عمومی انجام خواهند شد. در ادامه هرکدام از این روش‌های درمان کیست تخمدان در دختر را به طور جداگانه برایتان توضیح خواهیم داد:

لاپاراسکوپی

اکثر کیست‌های ایجاد شده در دختران را می‌توان با استفاده از لاپاراسکوپی خارج کرد. این جراحی به این شکل است که در آن بریدگی‌های کوچکی در شکم ایجاد می‌شود و یک نوع گاز خاص به داخل لگن دمیده می‌شود تا با انبساطی که ایجاد می‌کند، جراح به تخمدان‌های شما دسترسی پیدا کند. سپس یک لاپاروسکوپ (میکروسکوپ کوچک لوله‌ای شکل با یک نور در انتهای آن) به داخل شکم شما وارد می‌شود تا جراح بتواند اندام‌های داخلی شما را ببیند و تسلط بهتری برای درمان کیست تخمدان داشته باشد. سپس در نقطه دیگری برش دیگری انجام می‌شود و ابزارهایی از این برش، وارد ناحیه مورد نظر می‌شوند.

در گام بعدی جراح کیست را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کرده و از طریق بریدگی‌های کوچک ایجاد شده آن‌ها را خارج می‌کند. پس از برداشتن کیست، بریدگی‌های ایجاد شده با استفاده از بخیه‌های قابل حل بسته می‌شوند. این روش معمولاً روشی عالی برای درمان کیست تخمدان در دختر است که به پرده بکارت آسیب نمی‌زند و بعدازآن نیز دوره نقاهت و عوارض کمتری ایجاد خواهد کرد؛ اما همه کیست‌های تخمدان را بخصوص کیست‌های سرطانی را نمی‌توان با این روش خارج کرد؛ زیرا تقسیم آن‌ها به قطعات کوچک‌تر می‌تواند منجر به پخش سلول‌های سرطانی در بدن شده و جان بیمار را به خطر بیندازد.

معمولاً بعد از انجام این روش نیازی به بستری ندارید و در همان روز عمل می‌توانید به خانه برگردید؛ اما قطعاً باید مراقبت‌های لازمی که جراح به شما توصیه می‌کند مانند، کاهش فعالیت و عدم انجام فعالیت‌های سنگین، رعایت بهداشت در ناحیه برش‌های انجام شده و … را به‌درستی انجام دهید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

لاپاراتومی

اگر کیست شما بیش‌ازحد بزرگ باشد یا احتمال سرطانی بودن آن وجود داشته باشد، ممکن است لاپاراتومی برایتان توصیه شود.

در طول لاپاراتومی نیز آسیبی به پرده بکارت وارد نمی‌شود و یک برش منفرد و بزرگ‌تر در شکم شما ایجاد خواهد شد تا جراح دسترسی بهتری به کیست داشته باشد و بتواند آن را خارج کند؛ اما مشکلی که در این شرایط وجود دارد این است که گاهی کیست بزرگ است یا مشکوک به یک توده سرطانی است و ناچار برای حفظ جان بیمار ممکن است متخصص مجبور شود کل تخمدان را به همراه کیست خارج کند.

همچنین بلافاصله یک نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا سرطانی بودن آن بررسی شود. بعد از انجام این عمل ممکن است لازم باشد تا چند روز در بیمارستان تحت نظر باشید و مراقبت‌های ویژه‌ای از شما به عمل آید.

بعد از جراحی کیست‌های تخمدان بزرگ چه انتظاری باید داشت؟

مدت‌زمان بهبودی پس از جراحی کیست تخمدان برای هر فرد متفاوت است و به شرایط سلامتی کلی شما بستگی دارد. پس از برداشتن کیست، شما در شکم خود احساس درد خواهید کرد و این درد به مرور تا چند روز بعد از انجام عمل کاهش پیدا خواهد کرد. به‌طورکلی پس از لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی، ممکن است ۱۲ هفته طول بکشد تا بتوانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

اگر کیست به سرطانی بودن مشکوک باشد و برای آزمایش فرستاده شود، نتایج باید طی چند هفته بعد مشخص گردد و در آن زمان متخصص شما با شما در مورد اینکه آیا به درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر، صحبت خواهد کرد. اگر سرطان تأیید شده باشد، ممکن است متخصص شما را به یک انکولوژیست جهت بررسی‌های بیشتر و تشخیص علت کیست تخمدان در دختر ارجاع دهد. درصورتی‌که بعد از انجام عمل کیست، موارد زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به متخصص خود اطلاع دهید:

• خونریزی شدید
• درد شدید یا تورم در شکم
• تب بالا
• ترشحات تیره یا بدبوی واژن

آیا درمان کیست تخمدان در دختر مجرد بر توانایی باروری او تاثیر دارد؟

درصورتی‌که شما دختر جوانی هستید و دچار کیست تخمدان شده‌اید، جراح سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند از سیستم تناسلی و تولیدمثل شما در طول درمان محافظت کند. اغلب ممکن است فقط کیست را برداشته و هر دو تخمدان را دست نخورده رها کند که به این معنی است که باروری شما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و به‌راحتی می‌توانید در آینده باردار شوید؛ اما اگر شرایطی وجود داشته باشد که یک تخمدان شما برداشته شود، تخمدان باقیمانده همچنان هورمون‌ها و تخمک‌ها را طبق معمول آزاد می‌کند.

در این شرایط امکان باروری وجود دارد ولی ممکن است به کمی تلاش بیشتر برای موفقیت در بارداری نیاز داشته باشید. گاهی نیز شرایط به‌قدری وخیم است که برای حفظ جان شما ممکن است نیاز به برداشتن هر دو تخمدان باشد. در این صورت دچار یائسگی زودرس می‌شوید و این به این معنی است که دیگر هیچ تخمکی آزاد نمی‌شود و به طور کامل قدرت باروری خود را از دست خواهید داد.

البته در این شرایط شما هنوز رحم خود را دارید و ممکن است با کاشت تخمک اهدایی در رحم بتوانید باردار شوید. در این وضعیت باید به متخصصان باروری در یک مرکز تخصصی مجهز در این زمینه مراجعه کنید و مشاوره بگیرید. به‌طورکلی باید تمام نگرانی‌های مربوط به باروری خود را قبل از عمل، با جراح خود برای کیست، در میان بگذارید.

درمان سرطان بعد از تشخیص کیست تخمدان سرطانی

اگر نتایج آزمایش شما بعد از انجام جراحی نشان دهد که کیست شما سرطانی است، ممکن است نیاز به یک جراحی دیگر برای خارج کردن هر دو تخمدان، رحم و برخی از بافت‌های اطراف ناحیه مشکوک باشد تا اطمینان حاصل شود که سلول‌های سرطانی به قسمت‌های دیگر انتقال پیدا نمی‌کنند. برای این جراحی بهتر است به یک انکولوژیست زنان خوب مراجعه کنید؛ زیرا این امر باعث یائسگی زودرس می‌شود و به این معنی است که دیگر نمی‌توانید باردار شوید.

اهمیت درمان شرایط احتمالی افزایش دهنده کیست تخمدان

اگر به بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا آندومتریوز مبتلا هستید که احتمال ایجاد کیست را افزایش می‌دهد، درمان شما می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، آندومتریوز ممکن است با داروهای مسکن، داروهای هورمونی و یا جراحی برای برداشتن یا تخریب نواحی بافت آندومتریوز درمان شود. البته معمولاً آندومتریوز برای دختران ایجاد نمی‌شود و بیشتر در سنین بالای ۳۰ سالگی و افرادی که زایمان داشته‌اند، رخ می‌دهد. اما تنبلی تخمدان ممکن است در هر سنی ایجاد شود و نیاز به درمان‌های کنترل کننده، حفظ وزن ایده‌آل، ورزش منظم و … دارد که یکی از روش های آسان برای درمان کیست تخمدان در دختر جوان می باشد.

کیست تخمدان در دختر چیست؟

کیست کیسه‌ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد است که بر روی تخمدان یا درون یکی از تخمدان‌ها تشکیل می‌شود. تخمدان‌ها نیز اندام‌های کوچکی در لگن هستند که هورمون‌های زنانه را ترشح می‌کنند و سلول‌های تخمک را نگه‌داشته و رشد می‌دهند تا در هر سیکل قاعدگی در زمانی که تخمک‌گذاری باید انجام شود، یک تخمک بالغ و قابل باروری را آزاد کنند.
کیست‌های تخمدان اساساً توده‌هایی هستند که در داخل تخمدان‌ها یا روی آن‌ها ایجاد می‌شوند.

انواع مختلفی از کیست‌های تخمدانی وجود دارند که کیست‌های عملکردی که ممکن است در هر سیکل قاعدگی ایجاد شوند بسیار شایع هستند و این کیست‌ها به دلیل وجود یک بیماری خاص ایجاد نمی‌شوند، بلکه درنتیجه تخمک‌گذاری در برخی از سیکل‌های قاعدگی شکل می‌گیرند.

با این حال برخی از کیست‌های تخمدانی نیز وجود دارند که به دلیل وجود نوعی بیماری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا سرطان تخمدان ایجاد می‌شوند. درمان کیست تخمدان در دختر در ابتدا به نوع کیست و بعد هم شرایطی که از نظر رشد و اندازه دارد و تأثیراتی که بر تخمدان گذاشته است، بستگی خواهد داشت. بسیار مهم است که متخصص زنان شما قدرت تشخیص بسیار بالایی در رابطه با علت کیست تخمدان در دختر و درمان آن داشته باشد.

گاهی برخی بیماران با مراجعه به مراکز زنان نامعتبر و بی‌سابقه و معاینه توسط متخصصینی باتجربه و مهارت پایین با تشخیص اشتباه مواجه می‌شوند؛ زیرا بسیاری از علائم کیست‌های تخمدان خوش‌خیم با علائم کیست‌های تخمدان سرطانی مشابهت دارند.

درنتیجه اگر اشتباهاً کیست سرطانی به‌عنوان یک کیست خوش‌خیم تشخیص داده شود و از درمان‌هایی مانند لاپاراسکوپی که ابتدا توده بزرگ را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کرده و بعد کیست را خارج می‌کنند، برای کیست سرطانی استفاده شود، سلول‌های سرطانی سریعاً به قسمت‌های دیگر بدن انتقال یافته و خطر مرگ را به همراه دارد. کیست‌ها انواع مختلفی دارند که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها طبیعی و خوش‌خیم هستند و به‌راحتی درمان می‌شوند. به‌عنوان‌مثال کیست‌های عملکردی به‌طورکلی با گذشت زمان، معمولاً در عرض ۶۰ روز، کوچک شده و از بین می‌روند.

اکثر زنان در طول سنین باروری خود کیست‌های عملکردی را تجربه کرده‌اند و گاهاً اصلاً هیچ علامتی را نیز تجربه نکرده و متوجه آن نشده‌اند. اما کیست‌های عملکردی تخمدان که نسبتاً شایع هستند و خطری برای شما ایجاد نمی‌کنند، نباید با سایر انواع کیست‌هایی که به‌عنوان کیست‌های پاتولوژیک شناخته می‌شوند و مرتبط با بیماری هستند، اشتباه گرفته شوند.

چه چیزی باعث ایجاد کیست تخمدان در دختر می‌شود؟

تاکنون با وجود تحقیقات انجام شده، هنوز محققان به نتیجه دقیقی در مورد عوامل ایجاد کننده کیست نرسیده‌اند؛ اما آنچه روشن است این است که برخی از شرایط می‌توانند احتمال ایجاد کیست‌های مختلف تخمدان را افزایش دهند. این شرایط عبارت‌اند از:

• به‌هم‌ریختگی هورمون‌های بدن
• چاقی و اضافه وزن
• عدم تحرک و ورزش منظم
• رعایت نکردن یک رژیم غذایی سالم و استفاده بیش‌ازحد از فست فودها و غذاهای فراوری‌شده
• استرس‌های شدید

علائم نیازمند درمان کیست تخمدان در دختر چیست؟

اگر کیست کوچک باشد، ممکن است هیچ‌گونه علائمی را مشخص نکند. در این صورت ممکن است حتی متوجه کیست نشوید ولی اگر به انجام معاینات دوره‌ای سالیانه پایبند باشید، احتمال دارد که در غربالگری‌هایی مانند سونوگرافی، متخصص زنان شما کیست یا کیست‌های موجود را تشخیص دهد. بااین‌حال کیست‌هایی که رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند، معمولاً علائم زیر را ایجاد خواهند کرد:

• درد در ناحیه لگن یا درد مبهم در کمر
• احساس پری یا نفخ در قسمت پایین شکم
• درد هنگام مقاربت
• پریودهای دردناک

برخی از علائم که بصورت طولانی‌مدت شما را درگیر می‌کنند نیز ممکن است وضعیتی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان را نشان دهند. این شرایط وضعیتی است که باعث پریودهای نامنظم و سایر مشکلات مرتبط با هورمون مانند چاقی و ناباروری می‌شود. از علائم دیگر سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌توان به هیرسوتیسم (افزایش رشد موهای زائد بدن) و مشکل در کاهش وزن یا به اصطلاح استپ وزنی اشاره کرد. بهتر است که در صورت دیدن علائم به جای درمان گیاهی کیست تخمدان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید که پس از تشخیص علت کیست تخمدان در دختر بهترین روش برای درمان کیست تخمدان در دختر جوان ارائه دهد.

عوارض احتمالی در صورت درمان کیست تخمدان در دختر چیست؟

معمولاً کیست‌های عملکردی که خودبه‌خود بعد از چند وقت از بین می‌روند، عارضه خاصی را ایجاد نخواهند کرد و نباید نگران آن‌ها باشید؛ اما کیست‌های پاتولوژیک که به دلیل وجود یک مشکل یا بیماری ایجاد شده‌اند، حتماً باید توسط یک متخصص زنان خوب تحت درمان قرار بگیرند تا عوارضی مانند ناباروری ایجاد نشود. اگر کیست خوش‌خیم باشد ولی دائماً دچار تغییرات شود و رشد کند، ممکن است با کوچک‌ترین ضربه یا فشار ناشی از فعالیت‌های ورزشی، زمین خوردن و … دچار پارگی ناگهانی و خونریزی شدید شود که برای بیمار خطرناک است.

همچنین ممکن است با رشد خود باعث شود که تخمدان، تحت‌فشار قرارگرفته و از جای خود خارج شود یا دچار پیچ‌خوردگی شود که در این صورت گاهی تنها درمان کیست دختر کاربردی خارج کردن تخمدان است که توانایی باروری را در فرد کاهش می‌دهد. به‌طورکلی نیز بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان می‌توانند بر توانایی باروری فرد تأثیر بگذارند.

نحوه تشخیص برای درمان کیست تخمدان در دختر مجرد چگونه است؟

همان‌طورکه قبلاً نیز به این موضوع اشاره کردیم، کیست‌های تخمدان بخصوص کیست‌هایی که دچار تغییر شرایط نمی‌شوند، همیشه علائم را از خود بروز نمی‌دهند. در این شرایط ممکن است متخصص شما در زمان سایر آزمایشات و غربالگری‌ها مانند سونوگرافی به وجود کیست تخمدان پی ببرد؛ اما گاهی نیز با علائم همراه است که در این صورت باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینات و آزمایشات لازم انجام شود. متخصص ابتدا شرح‌حالی از شما می‌گیرد. سپس از آزمایشات زیر برای تشخیص کیست استفاده می‌کند:

معاینه لگن

در طول انجام معاینه لگنی، متخصص زنان از ابزاری برای گشاد کردن واژن استفاده می‌کند تا بتواند به‌خوبی واژن، دهانه رحم و رحم را معاینه کند. همچنین اندام‌های تناسلی را برای تشخیص هرگونه توده یا تغییر احساس که نشان‌دهنده وجود کیست تخمدان باشد، چک می‌کند.

آزمایش خون

این آزمایش‌ها برای اندازه‌گیری سطح برخی هورمون‌ها در خون که می‌توانند عامل ایجاد کیست باشند، جهت درمان کیست تخمدان در دختر انجام می‌شوند.

اولتراسوند

اولتراسوند همان روش سونوگرافی است که در این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری نسبتاً واضح از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. معمولاً متخصصان زنان با انجام این تست می‌توانند وجود کیست تخمدان را تشخیص دهند، اما اینکه نوع آن را به‌درستی تشخیص دهند، به مهارت تشخیصی متخصص شما بستگی دارد.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی روشی است که در اتاق عمل یا یک مرکز تخصصی زنان مانند مرکز ما به‌صورت سرپایی توسط متخصصی ماهر انجام می‌شود و در آن پزشک دستگاه کوچکی را از طریق یک برش در شکم وارد می‌کند تا به کمک دوربینی که دارد، اندام‌های تناسلی و حفره لگن را به طور واضح مشاهده کند. گاهی هم‌زمان با تشخیص، درمان نیز انجام می‌شود که در این صورت برش دیگری زده می‌شود تا دستگاه‌های مورد نیاز برای خروج کیست، از ناحیه شکم وارد بدن شوند و این روش یک درمان کیست تخمدان در دختر است و بدون نگرانی از آسیب به پرده بکارت انجام می‌شود.

راه ‌های درمان گیاهی کیست تخمدان و جلوگیری از ایجاد آنها

برخی از روش‌های درمان گیاهی کیست تخمدان وجود دارد که علاوه بر نقش خود در درمان قادر است از ایجاد کیست جدید در تخمدان جلوگیری نماید. این روش‌ها شامل مصرف چای بابونه، مصرف زنجبیل، رازیانه، تخم کتان و شیاف ماریانا است. بی شک درمان گیاهی راه حل صددرصدی نخواهد بود و صرفاً به عنوان یک راهکار مکمل برای درمان و پیشگیری از کیست محسوب می‌شود، از همین رو ضروری است با مراجعه به متخصص در خصوص روش‌های پیشگیری و درمان پزشکی اقداماتی صورت گیرد.

گاهی مصرف داروهای حاوی هورمون مانند قرص‌های ضدبارداری، تخمک‌گذاری را متوقف می‌کند. بااین‌حال، بسیاری از زنانی که از داروهای ضدبارداری خوراکی با دوز پایین استفاده می‌کنند ممکن است هنوز تخمک‌گذاری کنند. اگرچه هنوز مطالعه خاصی در این مورد انجام نشده است که مشخص کند قرص‌های ضدبارداری خوراکی می‌توانند از تشکیل کیست‌های تخمدان جلوگیری کنند یا آن را کاهش دهند، بسیاری از پزشکان هنوز این رژیم را برای کنترل و کاهش برخی از کیست‌های تخمدان تجویز می‌کنند.

به‌طورکلی داشتن یک سبک زندگی سالم شامل انجام فعالیت‌های آرامش بخش، پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و ورزش منظم می‌تواند تا حد زیادی شما را از کیست‌های تخمدان و بسیاری از بیماری‌های زنانه مصون بدارد.

شرایط ضروری مراجعه به متخصص برای درمان کیست تخمدان در دختر؟

ما توصیه می‌کنیم که شما معاینات منظم سالیانه را تحت نظر یک متخصص زنان خوب انجام دهید. بسیاری از کیست‌های تخمدان بدون علامت در این معاینات تشخیص داده می‌شوند و از خطرات احتمالی برای شما جلوگیری خواهد شد. با این حال به‌طورکلی درصورتی‌که علائم زیر را مشاهده کردید، حتماً در اسرع وقت به متخصص جهت بررسی وجود کیست و تشخیص علت کیست تخمدان در دختر یا یک بیماری دیگر مراجعه کنید:

• قاعدگی‌های شما دیر، نامنظم یا دردناک شده است.
• درد ناحیه شکم شما از بین نمی‌رود.
• شکم شما بدون دلیل بزرگ یا متورم می‌شود.
• در ادرار کردن یا تخلیه کامل مثانه، مشکل دارید.
• احساس پری، نفخ، فشار یا ناراحتی در شکم خود دارید.
• بدون هیچ دلیل مشخصی، وزن کم می‌کنید.
• به‌طورکلی احساس بیماری و ناراحتی می‌کنید.

سخن آخر

درمان کیست تخمدان در دختر معمولاً توسط متخصصان زنان به‌راحتی انجام می‌شود و شما نباید به دلیل دختر بودن و نگرانی در مورد بارداری یا آسیب به پرده بکارت، از پیگیری درمان کیست تخمدان در دختر جوان اجتناب کنید. شما باید بدانید که اگر کیستی داشته باشید که دائماً رشد کند ممکن است دچار پارگی ناگهانی شود و یا اگر کیست شما سرطانی باشد و به‌موقع تشخیص داده نشود می‌تواند کشنده باشد؛ بنابراین حتماً در صورت بروز علائم ناراحت کننده خود به متخصص زنان مراجعه کنید که درمان‌های اصولی و تخصصی لازم، جایگزین درمان گیاهی کیست تخمدان شود و سلامتی شما به خطر نیفتد.

اگر به یک متخصص باتجربه و ماهر مانند متخصصان ما مراجعه کنید، می‌توانید مطمئن باشید که پزشک تمام سعی خود را می‌کند تا آسیبی به اندام تناسلی و تولیدمثل شما نرسد و درمان بدون آسیب به این نواحی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید