آزمایش ca125 و کیست تخمدان

کیست‌های تخمدانی عارضه‌ای بسیار شایع در میان بانوان، در سنین باروری است. انواع مختلفی از کیست‌ها شامل کیست‌های عملکردی فولیکولی و جسم زرد، کیست درموئید شامل چربی و مو، آندومتریوز و … وجود دارند. در صورت ابتلا به کیست احتمالاً در خصوص ضرورت آزمایش ca125و کیست تخمدان جهت تشخیص و اتخاذ بهترین درمان کیست تخمدان شنیده باشید.

خوشبختانه اکثر توده‌های کیستی که کیسه‌هایی مملو از مواد مایع یا نیمه جامد هستند، از توده‌های خوش‌خیم محسوب می‌شوند و در صورت تشخیص به هنگام در معاینات دوره‌ای منظم توسط متخصص زنان، می‌توان با روش‌های مختلف مانند دارودرمانی، عمل‌های نیمه تهاجمی و جراحی‌های تهاجمی آن‌ها را از بدن خارج کرد و از بین برد. برخی از کیست‌ها به دلیل بروز علائمی مانند خونریزی‌های شدید قاعدگی، درد زیاد کمر در هنگام پریودی، لکه بینی بین پریودی، احساس ضعف و … تشخیص داده می‌شوند و برخی از آن‌ها هیچ علامتی ندارند و ممکن است در معاینات مربوط به مسائل دیگر مانند سونوگرافی‌های بارداری تشخیص داده شوند.

در این میان ممکن است برخی از کیست‌ها نشانه‌های سرطانی داشته باشند. در این صورت آزمایش ca125 و کیست تخمدان طبیعی برایتان تجویز می‌شود تا مشخص گردد که آیا حدس متخصص درست بوده است یا مشکلی مانند سرطان وجود ندارد و می‌توان کیست تخمدان را با روش‌های دیگر درمان کرد. درواقع آزمایش ca125 و کیست تخمدان زنان، سرطان تخمدان را مشخص می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد آزمایش ca125و کیست تخمدان به شما بدهیم.

آزمایش ca125 و کیست تخمدان

آزمایش ca125و کیست تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های تشخیص داده شده در میان زنان و ششمین علت شایع مرگ ناشی از سرطان است. سالانه بسیاری از زنان در سرتاسر جهان، به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند. خطر ابتلا به سرطان تخمدان با افزایش سن افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که حدود ۸۰ درصد از زنان بالای ۵۰ سال ممکن است به این سرطان مبتلا شوند. برخی از زنان به دلیل سابقه خانوادگی در معرض خطر بیشتری هستند.

سرطان تخمدان اغلب علائم مبهمی ایجاد می‌کند که می‌تواند تشخیص را در مراحل اولیه بیماری دشوار کند و حتی اگر به متخصصان با تجربه پایین و یا مراکز تخصصی زنان نامعتبر که از تجهیزات مناسبی هم برخوردار نیستند مراجعه کنید. ممکن است توده سرطانی را اشتباهاً به‌عنوان یک کیست خوش‌خیم تخمدان تشخیص دهند که در این صورت مشکلات عدیده‌ای برای شما ایجاد می‌شود و ممکن است درمان اشتباه، رشد سرطان در بدن را افزایش دهد. علائم آن نیز بسیار شبیه با علائم وجود برخی از کیست‌های تخمدان است. برخی از علائم مرتبط با سرطان تخمدان عبارت‌اند از:

  • درد یا ناراحتی لگن
  • نفخ، تورم یا پری شکم
  • سوءهاضمه، حالت تهوع و از دست دادن اشتها
  • تغییر در عادات روده
  • خستگی

ca125 یک نشانگر تومور یا یک تومور مارکر محسوب می‌شود که در انواعی از سرطان‌های بعضی از ارگان‌های بدن سطحش در خون از حد نرمال بالاتر میرود. پس برای این آزمایش دادن یک نمونه خون کافیست. ca125 توسط بدن در پاسخ به شرایط مختلف ساخته می‌شود و می‌تواند توسط سلول‌های سرطانی تخمدان تولید شود. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان تخمدان دارای افزایش ca125 در خون خود هستند. لازم به ذکر است که ca125 می‌تواند در صورت وجود تومورهای دیگری در بدن نیز افزایش داشته باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. پزشک مربوطه پس از معاینه و تشخیص صحیح آزمایش ca125 و کیست تخمدان طبیعی را تجویز می‌کند.

نقش آزمایش ca125 و کیست تخمدان ضخیم در تشخیص سرطان تخمدان

آزمایش ca125 و کیست تخمدان تنها یکی از آزمایشاتی است که ممکن است برای کمک به تشخیص سرطان تخمدان استفاده شود. اگر علائمی دارید که نگران وجود سرطان هستید، باید در اسرع وقت به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید. متخصص ابتدا سابقه علائم شما را از شما می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی کامل شامل معاینه لگنی انجام می‌دهد. سپس پزشک ممکن است سونوگرافی شکمی یا واژینال یا برای بررسی دقیق‌تر سی‌تی‌اسکن شکم و لگن را برای یافتن شواهدی از وجود تومور بدخیم تخمدان و همچنین آزمایش ca125 و کیست تخمدان زنان را تجویز کند.

اگر سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن نشان دهد که شما کیست یا تومور بدخیمی که نشانه‌ای از سرطان است را در یک یا گاهاً هر دو تخمدان دارید، آزمایش ca125 می‌تواند به تعیین سرطانی و یا غیر سرطانی بودن توده کمک کند. سطح بالای ca125 پزشک را برای تشخیص سرطان تخمدان مطمئن‌تر می‌کند و به او می‌گوید که باید آزمایشات بعدی تشخیص سرطان انجام شوند.

اقدامات خاص برای آمادگی آزمایش ca125 و کیست تخمدان

آزمایش ca125و کیست تخمدان یک آزمایش خون ساده است که نمونه کوچکی از خون از ورید یا رگ بازوی شما گرفته می‌شود و سپس برای تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. بنابراین، برای آماده شدن برای این آزمون لازم نیست هیچ کاری از قبل انجام دهید.

حد نرمال آزمایش ca125 و کیست تخمدان چقدر است؟

محدوده طبیعی برای ca125 بین صفر تا ۳۵ واحد در میلی‌لیتر است. درحالی‌که سطح ca125 بالای ۳۵ ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، همیشه به این معنی نیست که فرد به‌طور صد در صد مبتلا به سرطان است. سطح ca125 بیش از ۳۵ تنها یک شاخص بالقوه برای نشان دادن نیاز به آزمایشات و نظارت بیشتر برای تأیید سرطان است. درواقع اگر قبلاً سرطان تخمدان در خانمی تشخیص داده نشده باشد، سطوح بالای آن نشان می‌دهد که برای تشخیص نیاز به آزمایشات بیشتری است.

اگر زنی قبلاً برای سرطان تخمدان تحت درمان قرار گرفته باشد و سطح ca125 بالا باشد، ممکن است علت بالا بودن آزمایش ca125 و کیست تخمدان ضخیم در معاینات دوره‌ای به معنای بازگشت سرطان باشد. در این شرایط، مجدداً باید آزمایشات بیشتری انجام شود تا در صورت تشخیص بازگشت سرطان درمان مجدد سریعاً آغاز گردد.

آیا سطح بالای ca125 همیشه نشانه سرطان تخمدان است؟

همان‌طورکه در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، بعد از انجام آزمایش ca125و کیست تخمدان در صورت مشخص شدن ca125 بالا، لزوماً نمی‌توان گفت فرد مبتلا به سرطان تخمدان است؛ زیرا شرایط بسیار دیگری وجود دارد که می‌تواند علت بالا بودن آزمایش ca125 و کیست تخمدان طبیعی باشد، ازجمله:

  • آندومتریوز
  • به‌هم‌ریختگی قاعدگی زنان
  • فیبروم
  • کیست‌های خوش‌خیم تخمدان
  • بارداری
  • بیماری التهابی لگن
  • بیماری کبد
  • پانکراتیت (التهاب پانکراس)

رد سرطان تخمدان با نتیجه آزمایش ca125 و کیست تخمدان طبیعی

آزمایش ca125 و کیست تخمدان طبیعی را نمی‌توان برای رد سرطان تخمدان استفاده کرد؛ زیرا در برخی از زنان مبتلا به تومورهای سرطانی تخمدان، هرگز ca125 افزایش نمی‌یابد و حدود نیمی از زنان مبتلا به تومورهای اولیه دارای سطح ca125 در محدوده طبیعی هستند. بنابراین احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و نتیجه طبیعی ca125 نیز وجود دارد.

به همین دلیل، پزشکان معمولاً هم‌زمان با آزمایش خون، سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن را برای بررسی هرگونه شواهدی از سرطان تخمدان تجویز می‌کنند. از طرفی قدرت تشخیص متخصص شما علاوه بر دانشی که دارد، بسیار مهم است و باید بتواند تفسیر آزمایشات مختلف در این رابطه مانند تفسیر آزمایش ca125 و کیست تخمدان زنان را به درستی انجام دهد.

تست ca125 برای چه موارد دیگری قابل استفاده است؟

در زنانی که برای سرطان تخمدان تحت درمان هستند، گاهی اوقات سطوح ca125 به‌صورت دوره‌ای بررسی می‌شود تا پاسخ بدن آن‌ها به درمان‌های سرطان اندازه‌گیری شود. کاهش سطح ca125 می‌تواند نشان دهنده پاسخ مثبت سرطان به درمان باشد، درحالی‌که افزایش ca125 ممکن است نشان دهنده ادامه رشد سرطان و بدتر شدن وضعیت بیمار باشد.

استفاده از آزمایش ca125 و کیست تخمدان زنان برای غربالگری سرطان تخمدان در زنان سالم

آزمایش‌های غربالگری آزمایش‌هایی هستند که روی افراد بدون علامت انجام می‌شوند تا بیماری‌های احتمالی را زودتر تشخیص دهند؛ زیرا بسیاری از بیماری‌های مربوط به اختلالات زنانه اگر به‌موقع تشخیص داده شوند، بهتر و با روش‌های آسان‌تر قابل درمان هستند. برخی از نمونه‌هایی از آزمایش‌های غربالگری به جز آزمایش ca125 و کیست تخمدان ضخیم که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل ماموگرافی برای سرطان سینه و آزمایش‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا پاپ اسمیر برای تشخیص عفونت‌ها و سرطان دهانه رحم است.

آزمایش‌های غربالگری باید حساس باشند و قابلیت تشخیص مطمئن بیماری در مراحل اولیه را داشته باشند و همچنین مشخص کنند که آیا فرد به تست‌های بیشتری نیاز دارد یا خیر و چه درمان‌هایی را باید انجام دهد؟ آزمایش ca125 و کیست تخمدان به تنهایی به‌عنوان یک تست غربالگری سرطان تخمدان مفید نیست، زیرا به‌اندازه کافی حساس یا اختصاصی نیست. درواقع، در حال حاضر هیچ روش پذیرفته‌شده‌ای برای غربالگری زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان وجود ندارد و هیچ شواهد قاطعی وجود ندارد که نشان دهد.

غربالگری تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد؛ اما به‌طورکلی سرطان‌های مختلف به این صورت هستند که هرچه سریع‌تر تشخیص داده شوند، بهتر می‌توان آن‌ها را کنترل یا درمان نمود و برخی از علائم سرطان در این غربالگری‌ها مشخص می‌شود که به تشخیص زودتر سرطان کمک می‌کنند.

نظارت‌های خاص برای برخی از زنان برای بررسی سرطان تخمدان، به چه معناست؟

علاوه بر اینکه توصیه می‌شود همه خانم‌ها حداقل از شروع سنین باروری به‌صورت دوره‌ای و منظم به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، موارد پیگیری و درمان شوند، داشتن سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، سینه یا روده می‌تواند زنان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان قرار دهد. در این شرایط، برای این افراد حتی درصورتی‌که هیچ علائمی از سرطان در آن‌ها وجود نداشته باشد باید نظارت و برخی آزمایشات انجام شود؛ زیرا به دلیل سابقه خانوادگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

اگر خطر ابتلا به سرطان تخمدان در شما افزایش یافته است، ممکن است پزشک شما نظارت منظم با سونوگرافی و آزمایش ca125 و کیست تخمدان را توصیه کند. بااین‌حال، هنوز هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که این نوع معاینات به‌طور قطعی منجر به تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان یا کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان تخمدان شوند. بااین‌حال معمولاً متخصصان زنان باتجربه می‌توانند در این نوع نظارت‌ها موارد مشکوک را تشخیص داده و با انجام آزمایشات بیشتر به وجود یا عدم وجود سرطان تخمدان پی ببرند.

اسکن با امواج فراصوت در کنار آزمایش ca125 و کیست تخمدان

درصورتی‌که آزمایش ca125 و کیست تخمدان نشان دهد که ممکن است سرطان تخمدان داشته باشید، متخصص زنان برای شما یک سونوگرافی تجویز می‌کند. سونوگرافی همان‌طورکه میدانید یک نوع اسکن است که در آن از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری نسبتاً واضح از داخل بدن شما استفاده می‌شود. ممکن است بر حسب تشخیص پزشک، این سونوگرافی به دو روش زیر انجام شود:

سونوگرافی شکمی

در این روش، دستگاه کوچکی به نام پراب یا کاوشگر اولتراسوند، روی شکم شما حرکت می‌کند تا تصویری از تخمدان شما ایجاد کند که آن را در مانیتور متصل به دستگاه به تکنسین انجام دهنده یا پزشک نشان می‌دهد.

سونوگرافی ترانس واژینال

این روش نسبت به روش شکمی دقیق‌تر است و معمولاً برای بررسی کیست‌ها بخصوص برای خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند و مشکلی برای پرده بکارت ندارند، نتایج بهتری را نشان می‌دهد. در این روش یک کاوشگر اولتراسوند به داخل واژن شما فرستاده می‌شود تا تصویر واضح‌تری از تخمدان شما ایجاد کند. اسکن می‌تواند تغییراتی را در تخمدان‌های شما به پزشکتان نشان دهد که ممکن است ناشی از سرطان یا مشکل دیگری مانند اندومتریوز (وقتی پوشش داخلی رحم به‌جای داخل رحم در قسمت‌های دیگری مانند روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند) یا تجمع مایع باشد.

اگر خود متخصص در مطب شخصی این سونوگرافی‌ها را برایتان انجام ندهد و در مرکز دیگری این کار انجام شود باید نتایج را نزد پزشک ببرید تا با تفسیر این آزمایش کیست تخمدان بتواند تشخیص بهتری انجام دهد و آن وقت به شما خواهد گفت که آیا به آزمایشات بیشتری نیاز دارید یا خیر؟

سایر تست‌های تشخیصی به‌جای آزمایش ca125 و کیست تخمدان برای تأیید سرطان

به غیر آزمایش ca125 و کیست تخمدان آزمایشات زیر ممکن است توسط متخصص در بیمارستان برای تأیید یا رد سرطان تخمدان انجام شود:

سی‌تی‌اسکن

نوعی اسکن که در آن چندین عکس اشعه ایکس از زوایای مختلف ناحیه تخمدان شما گرفته می‌شود تا تصویری دقیق از تخمدان شما ایجاد شود.

رادیوگرافی قفسه سینه

برای بررسی اینکه آیا سرطان گسترش پیدا کرده و به ریه‌های شما سرایت کرده است یا خیر، از رادیوگرافی قفسه سینه استفاده می‌شود.

بیوپسی سوزنی

در این روش یک سوزن از شکم شما عبور داده می‌شود تا نمونه‌ای از سلول‌های تخمدان یا مایع اطراف تخمدان‌ها برداشته شود و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا طبیعی یا سرطانی بودن سلول‌ها مشخص گردد.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش نیمه تهاجمی تشخیصی و درمانی است. در این روش یک برش کوچک در شکم شما ایجاد می‌شود و یک لوله نازک با یک دوربین در انتهای آن وارد می‌شود، بنابراین تخمدان‌های شما به‌طور واضح از طریق مانیتور متصل به دستگاه قابل مشاهده هستند. همچنین یک نمونه بافت کوچک نیز ممکن است برای آزمایش برداشته شود. اگر سرطان تخمدان تشخیص داده شد، این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند به تعیین میزان گسترش آن کمک کنند.

مراحل و درجات سرطان تخمدان

پس از انجام آزمایش ca125 و کیست تخمدان ضخیم و سایر آزمایشات، درصورتی‌که وجود سرطان تخمدان تأیید شد، بسیار مهم است که مشخص شود سرطان تخمدان در چه مرحله‌ای است تا انکولوژیست زنان که تخصص کافی در زمینه درمان بیماری‌های سرطانی زنان دارد، بتواند بهترین روند درمانی مناسبی را برای بیمار در نظر بگیرد؛ بنابراین اگر سرطان تخمدان در شما تشخیص داده شود، باید آزمایشات مربوط به شناسایی مرحله رشد سرطان را نیز انجام دهید.

این آزمایش درواقع اندازه سرطان و میزان گسترش آن را توصیف می‌کند و می‌تواند به پزشکان شما کمک کند تا بهترین درمان را برای شما برنامه‌ریزی کنند. ۴ مرحله اصلی سرطان تخمدان عبارت‌اند از:

  • مرحله ۱: سرطان فقط ۱ یا هر دو تخمدان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • مرحله ۲: سرطان تخمدان را درگیر کرده و ازآنجا به لگن یا رحم گسترش یافته است.
  • مرحله ۳: سرطان به لایه داخلی شکم، سطح روده یا به غدد لنفاوی در لگن یا شکم گسترش یافته است.
  • مرحله ۴: سرطان به سایر قسمت‌های بدن مانند کبد یا ریه‌ها گسترش یافته است.

در تفسیر نتایج این آزمایش، به سرطان شما نمره داده می‌شود. این آزمایش علاوه بر کمک کردن به متخصص درمان سرطان زنان برای انتخاب بهترین روش درمانی، روشی برای توصیف سرعت احتمال رشد یا گسترش سرطان است. نمرات از درجه ۱ (احتمال رشد آهسته‌تر) تا درجه ۳ (احتمال رشد سریع‌تر) متغیر است.

کیست تخمدان در برابر سرطان تخمدان

طبیعی است که کیست‌های کوچک به‌طور طبیعی به‌عنوان بخشی از چرخه قاعدگی ایجاد شوند، بنابراین کیست‌های تخمدان در افرادی که عادت ماهانه منظم دارند، نسبتاً رایج است. ایجاد کیست‌های سرطانی و غیر سرطانی که به آزمایش ca125 و کیست تخمدان ضخیم نیاز دارند، به عوامل مختلفی ازجمله عدم تعادل هورمونی، اندومتریوز، عفونت‌های شدید لگن، عوارض در اوایل بارداری و سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط می‌باشد.

درنهایت، کیست موجود در تخمدان شما معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست و متفاوت از توده‌های سرطانی تخمدان هستند؛ اما مهم است که متخصص شما به‌قدری در تشخیص حاذق باشد که بتواند توده‌های سرطانی شبیه به کیست‌های خوش‌خیم را تشخیص دهد و در صورت لزوم آزمایش ca125 و کیست تخمدان و سایر آزمایشات مورد نیاز جهت رد سرطان را برای شما تجویز کند.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که کیست تخمدان علائمی مشابه سرطان تخمدان ایجاد می‌کند، همیشه مهم است که معاینات دوره‌ای منظم را نزد یک متخصص زنان باتجربه و با قدرت تشخیص بالا مانند متخصصان فعال در مرکز تخصصی زنان ما انجام دهید و پزشک خود را از هرگونه ناهنجاری که تجربه می‌کنید مانند تغییرات در پریودی، خونریزی‌های غیرطبیعی، احساس ضعف بی‌مورد و … مطلع کنید و در صورت نیاز پس از چکاب آزمایشات لازم مانند آزمایش ca125 و کیست تخمدان طبیعی تجویز می کنند.

دو نوع مختلف کیست تخمدان وجود دارد و درمان به‌طورکلی به نوع تشخیص متخصص زنان شما بستگی دارد. کیست‌های عملکردی عموماً کیست‌هایی هستند که درنتیجه قاعدگی ایجاد می‌شوند و معمولاً خوش‌خیم هستند، یعنی غیر سرطانی می‌باشند. این کیست‌ها اغلب علائم قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کنند و اکثر آن‌ها طی چند ماه خودبه‌خود برطرف می‌شوند. نوع دیگر کیست‌ها از انواع پاتولوژیک مانند کیست‌های درموئید یا آندرومتیوز هستند که درنتیجه رشد غیرطبیعی سلول‌ها ایجاد می‌شوند و کیست‌های کمتر رایجی هستند که احتمال بدخیمی و سرطانی شدن بالاتری دارند. به همین دلیل نیاز به بررسی تخصصی جهت رد سرطان تخمدان خواهند داشت.

سرطان تخمدان بیشتر در چه افرادی رخ می‌دهد؟

هنگامی‌که یک زن یائسه می‌شود، احتمال تشکیل کیست تخمدان برای او کمتر است. بااین‌حال هنگامی‌که کیست‌ها بعد از یائسگی تشکیل می‌شوند، شانس بیشتری برای تبدیل‌شدن به سرطان تخمدان دارند و به همین دلیل بیشتر سرطان‌های تخمدان از سن ۵۰ سالگی به بالا تشخیص داده می‌شوند. به‌طورکلی زمانی که سلول‌های تخمدان‌ها تکثیر می‌شوند و به‌طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند و تومور ایجاد می‌کنند، سرطان تخمدان ممکن است رخ دهد.

متأسفانه، هیچ راهی برای اطمینان از ابتلای شما به سرطان تخمدان وجود ندارد. بااین‌حال در صورت مشکوک شدن متخصص زنان به وجود چنین سرطانی، آزمایش ca125 و کیست تخمدان از اولین آزمایشات لازم جهت تأیید یا رد سرطان است ولی جواب قطعی نمی‌دهد و اگر مقدار ca125 در آزمایش ca125 و کیست تخمدان زنان در حد نرمال نبود، همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم باید نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات بیشتری جهت تأیید یا رد سرطان تخمدان انجام شود.

عواملی مانند یائسگی و سن بالا، داشتن سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، داشتن جهش یا ناهنجاری ژنتیکی، مانند BRCA1 یا BRCA2، سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان، رحم یا سرطان روده بزرگ، سابقه اندومتریوز یا سایر اختلالات قاعدگی، عدم زایمان در سنین باروری، سابقه مشکلات باردارشدن یا مصرف استروژن بدون پروژسترون برای ده سال یا بیشتر همگی احتمال ابتلا به سرطانی مانند سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند؛ بنابراین با به اشتراک گذاشتن سابقه سلامت شخصی و خانوادگی خود با متخصص زنانتان، شما و پزشکتان می‌توانید خطرات خود را بهتر ارزیابی کنید. اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان دارید، با پزشک خود در مورد مشاوره ژنتیکی صحبت کنید تا ارزیابی‌های لازم را دریافت کنید.

سخن آخر

سرطان تخمدان مانند هر سرطان دیگری در بدن بسیار خطرناک است و ممکن است در صورت تشخیص دیرهنگام و عدم درمان مناسب، سریعاً گسترش پیدا کرده و تهدیدکننده زندگی شما باشد؛ بنابراین مهم است که همیشه معاینات منظم دوره‌ای خود را نزد یک متخصص زنان خوب و باتجربه که قدرت تشخیصی بالایی داشته باشد، انجام دهید تا با مشکوک شدن به وجود این نوع از سرطان، آزمایش ca125 و کیست تخمدان را برایتان تجویز کند و با تفسیر آزمایش ca125 و کیست تخمدان زنان در صورت نیاز، آزمایشات بعدی را برای تشخیص قطعی سرطان برایتان تجویز نماید.

خوشبختانه در مرکز تخصصی زنان ما نیز متخصصان بسیار باتجربه و حاذقی در حال فعالیت هستند که با کمک ابزارهای بروز و مدرن پزشکی دنیا بهترین تشخیص را برای شما خواهند داد و می‌توانند بهترین درمان را برای شما انتخاب کنند. در صورت مشکوک بودن به وجود سرطان تخمدان می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما از همکاران ما وقت مشاوره حضوری بگیرید و ارزیابی‌های کاملی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید