کیست تخمدان ۳۵ میلی متری

کیست‌ها به طور معمول مشکلی متداولند و کیست تخمدان ۳۵ میلی متری به طور معمول نیازمند جراحی نخواهد بود و ممکن است با مصرف دارو و مراقبت به خودی خود درمان شود. برای درمان موفقیت آمیز و بدون عارضه‌هایی چون برداشتن غیرضروری تخمدان سالم هر نوع کیست تخمدان ضروری است به یک متخصص زنان باتجربه و ماهر مراجعه نمایید. کیست‌های تخمدانی از رایج ترین مشکلات مربوط به زنان است که فرد مبتلا به آن علائم و عوارض مختلفی را تجربه خواهد کرد. تخمدان‌ها در حالت عادی به اندازه یک بادام و یا حتی کوچکتر آن می‌باشند.

در هر دوره قاعدگی که یک تخمک از تخمدان آزاد می‌گردد، شروع به رشد کرده و دور آن را یک مایعی می‌گیرد و زمانی که اندازه آن به یک سانت یا یک و نیم سانت رسید، ترکیده و تخمک را آزاد خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است این پارگی صورت نگیرد و تخمک تبدیل به کیست‌های تخمدانی می‌گردد. در خانم‌هایی که به سن یائسگی نرسیده‌اند، کیست‌های تخمدان معمولا بدون علامت و خوش خیم می‌باشند. اندازه کیست‌ها به دلیل تاثیر در روند درمانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و می‌توان گفت کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خطرناک است.

اگر کیست‌ها کوچکتر از سه سانتی متر باشند اصلا کیست محسوب نشده و کیست‌های بالای ۳ سانتی متر هم معمولا پس از مدتی از بین خواهند رفت. در تصاویر سونوگرافی، کیست‌های تخمدانی شبیه به یک حباب می‌باشد. کیست تخمدان ۳۵ میلی متری به طور طبیعی ایجاد شده و کیست‌های بالای ۳۵ میلی متر باید بیشتر جدی گرفته شوند. مهم ترین عوامل موثر در درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری و هر کیستی، نوع و اندازه آن‌ها و انتخاب بهترین دکتر زنان می‌باشد.

با توجه به اهمیت مشکلات زنان بهتر است هر خانمی پس از شروع دوران قاعدگی تحت معاینات دوره‌ای قرار بگیرد تا در صورت وجود کیست تخمدان ۳۵ میلی متری به بالا سریعا درمان صورت بگیرد و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

کیست تخمدان 35 میلی متری
کیست تخمدان ۳۵ میلی متری و درمان آن

منظور از کیست تخمدان ۳۵ میلی متری و سایر اندازه‌ها چیست؟

کیست‌های تخمدان با توجه به انواع آن هر کدام علل و ویژگی‌های مختلفی دارند. اندازه کیست در روند درمان و برداشتن کیست با جراحی تاثیر گذار است. به طور کلی برای درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری جراحی خیلی مناسب نیست. مگر در حالتی که اندازه آنها از ۵۰ تا ۶۰ میلی متر بزرگتر باشد. به عنوان مثال یک کیست ساده ممکن است تا اندازه ۱۰ سانتی متر بزرگ شود اما کیست‌های سرطانی ممکن است زمانی که بسیار کوچکتر هستند نیاز به برداشته شدن داشته باشند.

در پاسخ به اینکه آیا کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خطرناک است باید بگوییم کیست معمولا خطرناک نبوده و زمانی که ابعاد کیست‌های تخمدانی بیش از ۵ سانتی متر باشد بزرگ تلقی می‌شود و در کودکان، کیست در بالای سطح ناف بزرگ محسوب می‌شود. در ادامه به برخی از انواع کیست‌های رایج اشاره می‌کنیم.

۱٫ کیست تخمدان عملکردی

بیشتر کیست‌های تخمدان به صورت طبیعی به دلیل چرخه قاعدگی در طول سال‌های باروری ایجاد می‌گردند. پیش از مرحله تخمک گذاری، فولیکول‌های کوچکی در تخمدان ایجاد شده که این فولیکول‌ها سبب آزاد شدن هورمون‌ها و خارج کردن تخمک‌ها به هنگام تخمگ گذاری می‌شوند. در برخی موارد، یک فولیکول طبیعی به رشد خود داده و پس از چرخه قاعدگی مایع خود را حفظ می‌نماید که سبب به وجود آمدن کیست‌های عملکردی می‌شود. در ادامه برخی از انواع کیست‌های عملکردی را شرح می‌دهیم.

کیست فولیکولار تخمدان

از رایج ترین انواع کیست تخمدان فولیکولار است. در خانم‌هایی که پریود می‌شوند، فولیکول حاوی تخمک بارور بوده که در طول تخمک گذاری پاره می‌گردد. فولیکول یک کیسه پر از مایع است که حاوی یک تخمک می‌باشد. کیست‌‌های فولیکولار زمانی که فولیکول در طول دوره قاعدگی بیش از حد طبیعی رشد می ‌کند و برای آزاد کردن تخمک باز نمی‌‌شود تشکیل می‌گردد.

کیست جسم زرد تخمدان

کیست جسم زرد پس از مرحله تخمک گذاری ایجاد می‌شود. جسم زرد باقی مانده از فولیکول پس از تخمک گذاری است که به لوله‌های فالوپ انتقال داده می‌شود. جسم زردی که ابعاد آن از ۳ سانتی متر بزرگتر باشد به کیست تبدیل می‌گردد.  جسم زرد غده‌‌ای کوچک است که پس از رها ‌شدن تخمک از تخمدان، تشکیل می‌گردد. وظیفه جسم زرد تولید هورمون پروژسترون بوده که در آماده‌ کردن آندومتر برای لانه‌ گزینی تخمک بارور ‌شده نقش خواهد داشت.

تولید بیش از حد مایع قهوه‌ای رنگ، سبب انباشته ‌شدن فضای داخلی فولیکول و در نهایت بزرگ‌ شدن غیرعادی آن می‌گردد. عامل به وجود آمدن کیست، جسم زرد است که این نوع کیست با سونوگرافی قابل تشخیص می‌باشد و در بیشتر موارد به صورت خود‌به‌خود کوچک شده و از بین خواهد رفت. این کیست‌ها ممکن است تا حدود ۱۰ سانتی متر رشد کرده و منجر به خون ریزی، درد و پیچ خوردن تخمدان گردند. در موارد بسیار کم ممکن است این کیست‌ها سرطانی شوند. برخی داروها که سبب تخمک گذاری می‌شوند شانس ابتلا به این نوع کیست‌ها را افزایش می‌دهند.

کیست لوتین تکا تخمدان

در داخل لایه تکال، سلول‌های اطراف تخمک در حال رشد تشکیل می‌گردد. سلول‌های تکال ممکن است تکثیر و به کیست تبدیل گردند و این مشکل معمولا در هر دو تخمدان رخ خواهد داد.

کیست فونکسیونل تخمدان

گاهی از محل فولیکول تخمدانی در مرحله دوم دوره قاعدگی که دوره لوتیئنی نام دارد، کیست‌های لوتیئنی به وجود می‌آید که آن‌‌ها نیز مانند کیست فونکسیونل خطرناک نخواهند بود.

۲٫ کیست تخمدان غیرعملکردی

کیست غیرعملکردی شامل موارد زیر می‌باشند:

کیست‌های پلی کیستیک تخمدان

گاهی چند تخمک، منجر به تولید چند کیست می‌شوند و این عمل تکرار شده و تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان‌‌ها ایجاد می‌گردد که به تخمدان‌‌های پلی کیستیک معروف است. کیست‌های پلی کیستیک معمولا خوش خیم می‌باشند ولی درمان آن‌ها در افراد مختلف با توجه شرایط فردی مانند وزن و اینکه فرد در آینده تمایل به بچه دار شدن داشته باشد یا کاملا متفاوت خواهد بود. جهت بررسی‌ و آزمایش‌‌های دقیق ‌تر نیاز مراجعه‌های متعدد به پزشک دارد.

کیست آندومتریوما در تخمدان

کیست‌های ناشی از آندومتریوز که به نام کیست های شکلاتی معروف هستند. آندومتریوز یک بیماری است که در آن سلول‌ها به جای این که به صورت طبیعی در پوشش داخلی رحم رشد نمایند، در خارج از رحم رشد کرده که تخمدان یکی از مکان‌های رایج رشد بافت آندومتریوز می‌باشد. هنگامی که آندومتریوز در داخل تخمدان به وجود می‌آید، بافت آن رشد می‌کند و به طور مداوم خونریزی خواهد داشت و یک کیست پر خون به نام آندومتریا را ایجاد کرده که به آن کیست شکلاتی گفته می‌شود. در صورت داشتن این نوع کیست فرد باید سریعا مورد درمان یا جراحی قرار گیرد.

کیست هموراژیک (خونی)

کیست هموراژیک تخمدان از جمله کیست‌های خوش خیم در تخمدان به شمار می‌رود که در اثر اختلال موضعی در عملکرد تخمدان ایجاد می‌گردد. معمولا کیست‌های هموراژیک یا خونی در تخمدان خطر خاصی نداشته و با مصرف قرص‌های جلوگیری و یا حتی بدون مصرف دارو، بعد از مدتی خون داخل کیست جذب شده و کیست از بین خواهد رفت. اما در برخی موارد سایز کیست هموراژیک (خونی) تخمدان بسیار بزرگ شده و ممکن است منجر به پاره شدن کیست و یا پیچ خوردگی تخمدان (تورشن) شود و یا گاهی خون ریزی داخل شکمی ایجاد می‌کند که در این صورت باید بیمار به دقت تحت کنترل و بررسی قرار گرفته تا برای بیمار مشکل جدی ایجاد نشود.

گاهی ممکن است کیست‌های هموراژیک از کیست شکلاتی یا آندومتریوما با سونوگرافی داده نشوند و باید با استفاده از آزمایشات و سونوگرافی کنترل و معاینات دقیق تر صورت گیرد. کیست هموراژیک (خونی) معمولا عارضه‌ای خطرناک برای تخمدان ایجاد نخواهد کرد اما کیست‌های آندومتریوما یا شکلاتی می‌توانند عوارض جدی مانند چسبندگی‌ها، نازایی و حتی مشکلات ادراری و گوارشی جدی را برای فرد به وجود آورد. بنابراین تشخیص صحیح این دو بیماری از هم بسیار از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است کیست هموراژیک (خونی) در یک دوره قاعدگی با درد و علائم نامنظمی قاعدگی همراه باشد ولی کیست شکلاتی یا آندومتریوما علائمی به صورت مزمن داشته باشد.

البته این امکان نیز وجود دارد که هر دو کیست بدون هیچ علامتی و به صورت اتفاقی در سونوگرافی تشخیص داده شوند.

کیست درموئید تخمدان

کیست‌‌های درموئید تخمدان (مویی)، در تخمدان‌ها بر اثر سلول‌های بنیادی ایجاد می‌‌شوند كه منشا آن‌ها به دوران جنینی فرد مربوط است. به این صورت که توده‌‌هایی تشخیص داده می‌‌شود كه نزدیک نیمی از آن‌ها در زمان تولد فرد وجود داشته و قابل مشاهده ‌خواهد بود. اما در بیشتر موارد تا سنین كودكی و حتی در برخی موارد تا بزرگسالی مخفی خواهد ماند. این كیست‌ها در اثر نقص به هنگام تکامل بافت پوست در مرحله جنینی ایجاد می‌شوند. کیست درموئید تخمدان در اصل یک تومور خوش خیم بوده که از مو، خون، چربی، ناخن، استخوان، غضروف، بافت‌‌های تیروئیدی و … تشکیل می‌شود.

كیست‌‌های درموئید زمانی تشکیل می‌شوند كه لایه‌‌های پوست به طور هماهنگ رشد نکرده و در لایه اپیتلیوم، فضایی كیسه ‌مانند ایجاد می‌شود و ساختارهای پوستی در این محفظه در دام می‌افتند. دیواره سلولی موجود در این كیست‌ها مانند ساختارهای خارجی پوست مثل فولیكول‌های مو، غدد عرق، دندان یا عصب می‌باشد. این عارضه در میان زنان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال شایع تر است.

در صورت به وجود آمدن این كیست، خطرهایی مانند پیچیده شدن تخمدان به دور خود، فرد را تهدید خواهد کرد كه هم دردناك است. این كیست‌‌ها در دو نوع خوش ‌خیم و بد خیم می‌باشند. بنابراین ضروری است در صورت ایجاد کیست تخمدان ۳۵ میلی متری برای درمان مناسب آن به یک متخصص مراجعه کنید چرا که عدم درمان و رها کردن کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خطرناک است و باید در صورت مشکل ساز شدن به درستی توسط پزشک درمان شود.

آیا کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خطرناک است؟

سوالی که احتمالاً ذهن شما را به خود مشغول ساخته آن است که آیا کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خطرناک است. پیش از پاسخ به این پرسش بد نیست در خصوص کیست‌های تخمدانی بدانیم. همان طورکه می‌دانید رحم در قسمت داخل لگن قرار دارد و در دو طرف آن دو تخمدان به اندازه یک بادام وجود دارند . در طول سال‌های باروری، هر ماه یک تخمک که به صورت فولیکول است، از یکی از تخمدان‌ها از طریق لوله‌ی فالوپ آزاد می‌شود. اگر از بدن خارج نشود در مدت زمانی طولانی رشد می‌کند به کیست تبدیل می‌شود و تا زمانی که کیست تخمدان ۳۵ میلی متری است نگرانی وجود ندارد اما تحت نظر متخصص زنان باشید.

روش‌های پیشگیری از کیست تخمدان ۳۵ میلی متری

حال بد نیست در خصوص رویکردهای پیشگیرانه کیست تخمدان ۳۵ میلی متری بیشتر بدانید. از آن جایی که بیشتر کیست‌‌های تخمدان حتی پس از سن ۴۰ سالگی خوش‌ خیم می‌باشند، اما کیست‌های تخمدانی که پس از ۴۰ سالگی به وجود می‌آیند، احتمال سرطانی شدن‌ در آن‌ها بیشتر خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خطرناک است در صورتی که در سنین بالا پدیدار شود.

تشخیص زودهنگام و درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین جهت پزشکان توصیه می‌نمایند علت سه عامل چاقی، رشد موی اضافی غیرعادی در بدن و عادت ماهانه نامنظم حتما جدی گرفته و بررسی شوند. قاعدگی معمولا تا دو سال پس از بلوغ نامنظم بوده اما پس از آن در صورت داشتن نامنظمی باید به پزشک زنان در کلینیک‌های تخصصی مراجعه شود.

تجربه نشان داده است افرادی که قرص‌‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، کمتر دچار کیست تخمدان ۳۵ میلی متری شده و در حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان کیست‌‌های تخمدان کمتر ایجاد می‌شود و اگر هم وجود داشته باشد در دوره‌ی بارداری و شیردهی خود به خود از بین می‌رود. در خانم‌‌هایی که دیر ازدواج می‌‌کنند و یا دیر باردار می‌‌شوند، احتمال ایجاد این کیست‌ها بیشتر خواهد بود اما قطعی نمی‌‌توان گفت برای جلوگیری از کیست‌های تخمدانی قرص ضد بارداری مصرف شود زیرا همه خانم‌‌ها به کیست‌های تخمدانی مبتلا نمی‌شوند.

بنابراین بهتر است به صورت مرتب و سالانه به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده تا معاینات و بررسی‌های لازم انجام شود. به خصوص پس از سن ۵۰ سالگی که مشکلات خطرناک تخمدانی در افراد شایع‌تر است بهتر است هر شش ماه به پزشک زنان مراجعه شود.

ساده‌ترین روش درمان کیست‌‌ها همان قرص‌های ضد بارداری است اما بیمار نباید خود سرانه مصرف کند زیرا عوارض آن‌ها به خصوص در سنین بالاتر خطرناک می‌باشد. در صورت داشتن دردهای مبهم لگنی، لکه بینی و یا بی ‌نظمی در قاعدگی، باید با متخصص زنان مشورت کرده سونوگرافی انجام داده تا در صورت داشتن کیست، با توجه به نوع آن روش درمانی مناسب به کار گرفته شود.

روش‌های درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری

کیست‌های تخمدان با توجه به کم کاری تیروئید یا سایر مشکلات غدد درون ریز با درمان مشکلاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم کنترل می‌شوند. نزدیک به ۹۵٪ کیست تخمدان ۳۵ میلی متری خوش خیم بوده و سرطانی نمی‌باشند. کیست‌های عملکردی و کیست‌های تخمدان هموراژیک که معمولا به طور خود به خودی رفع می‌گردند. با این وجود، هر چه اندازه کیست‌های تخمدانی بزرگتر باشد، احتمال این که خود به خود از بین برود کم می‌شود. اگر کیست طی چند ماه ناپدید نشود، رشد کند یا سبب افزایش درد شود نیاز به درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری خواهد بود.

کیست‌هایی که بیشتر از دو یا سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کنند و یا پس از یائسگی ایجاد شوند، ممکن است بیماری جدی تری را به همراه داشته و باید از طریق اورولوژی و لاپاروسکوپی مورد بررسی قرار گیرند. این کیست‌ها نیاز به بافت برداری خواهند داشت. کیست‌های خوش خیم تخمدان نئوپلاستیک در دخترها قبل از شروع قاعدگی علائمی نخواهند داشت. بیشتر این کیست‌ها کوچکتر از ۹ میلی متر است اما برخی از آن‌ها بزرگتر هستند.

کیست‌های کوچکتر در کمتر از ۶ ماه ازبین می‌روند اما کیست‌های بزرگتر پایدارتر خواهند بود. این نوع کیست‌ها نادر بوده و در شکل‌های گوناگون وجود دارند و با رشد غیرطبیعی بافت تشخیص داده می‌شوند. شایع ترین نوع کیست‌های خوش خیم نئوپلاستیک، به عنوان کیست درموئید شناخته می‌شود. گاهی این کیست‌ها هیچ علائمی نداشته و گاهی درد‌های لگنی ایجاد می‌نمایند. هرگونه کیست در تخمدان از طریق لاپاراسکوپی رحم و تخمدان یا جراحی باز شکم برداشته می‌شود. هنگامی که کیست با عمل جراحی برداشته شد، بافت آن برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا نوع کیست مشخص شود.

اگر کیست سرطانی باشد نیاز به مراقبت‌های بیشتری بوده تا مجدد بیماری بازنگردد. البته در بیشتر موارد کیست‌های تخمدان نیاز به بررسی و نظارت دارند. معمولا کیست‌های بالای ۵ سانتی متر برای درمان نیاز به عمل جراحی دارند. کیست‌های بدخیم یا تومور، نشان‌ دهنده‌ی سرطان تخمدان است. هنگامی که مشخصه خاصی در معاینات، سونوگرافی یا پرونده پزشکی بیمار مشاهده شود، کیست مشکوک به بدخیم می‌باشد. در این صورت، بافت برداری یا حذف کامل کیست صورت می‌گیرد.

بیشتر کیست‌های تخمدان که در سنین باروری ایجاد می‌شوند از نوع کیست فولیکولار و جسم زرد هستند که پس از چند ماه از بین خواهند رفت اما ممکن است با درد همراه باشند. این نوع کیست‌ها خوش خیم بوده و در طول بررسی لگن مشخص می‌شوند. سونوگرافی روشی مناسب جهت تشخیص کیست ساده و پیچیده خواهد بود. درمان مناسب کیست‌های تخمدان به علت ایجاد کیست، سن فرد، سایز کیست و ظاهر آن بستگی دارد. درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری شامل بررسی‌های ساده مانند تست خون، سونوگرافی و معاینات پزشکی است. مصرف قرص‌های ضد التهاب و ضد استروئیدی نیز برای کاهش درد تجویز می‌شوند.

سخن پایانی

در صورتی که تخمک گذاری به طور مناسب انجام نگیرد، تخمک درون فولیکول آزاد نمی‌شود و ممکن است تبدیل به یک کیست تخمدان ۳۵ میلی متری شود. معمولا کیست تخمدان از خوش خیم ترین و شایع‌ترین کیست‌های تخمدانی در زنان دارای سنین باروری است که معمولا با نظارت پزشک زنان و مصرف داروهای هورمونی درمان می‌شود. کیست‌های عملکردی تخمدان که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد، بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی هستند و در بیشتر موارد هیچ علامتی نداشته و ظرف چند هفته از بین خواهند رفت.

برخی دیگر از انواع کیست‌ها مانند کیست‌های درموئید و آندومتریوم، کمتر رایج بوده و می‌توانند به رشد خود ادامه دهند و بزرگ شوند. اکثر کیست تخمدان ۳۵ میلی متری نیازی به جراحی نداشته اما ممکن است در کیست‌هایی که بزرگ هستند و خود به خود برطرف نمی‌شوند یا با سونوگرافی غیرطبیعی به نظر می‌رسند نیاز به جراحی باشد. بیشتر کیست تخمدان ۳۵ میلی متری در صورت تشخیص بموقع با درمان دارویی برطرف می‌شوند. بنابراین مراجعه زودهنگام به پزشک زنان و تشخیص صحیح برای درمان کیست تخمدان ۳۰ میلیمتری از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید