قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست

ارتباط میان قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست امروزه برای گروهی از کیست‌ها به اثبات رسیده و احتمال تحویز آن توسط پزشک متخصص زنان برای درمان کیست تخمدان وجود دارد.  از آنجا که مصرف این قرص‌ها تنها بر از بین بردن کیست‌های هورمونی موثر است ضروری است در خصوص مصرف آن بدون مشورت پزشک متخصص اقدامی صورت نگیرد چرا که احتمال بزرگ شدن کیست‌های غیرهورمونی با وجود مصرف آن بالا است و می‌تواند منجر به ناباروری گردد. ارتباط قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست مشخص است و برای درمان مشکلات مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم توسط پزشک تجویز خواهد شد.  این قرص در درمان ‌آکنه‌ در زنانی که‌ علاوه بر درمان‌ آکنه‌ تمایل‌ به‌ استفاده‌ از داروهای ضدبارداری خوراکی‌ نیز دارند، موثر است.

هم چنین این‌ قرص در درمان‌ پرمویی وابسته‌ به‌ آندروژن‌ در خانم‌‌ها تجویز می‌شود.  سیپروترون به همراه استروژن اثر ضدبارداری خواهد داشت.  این دارو به داشتن اثر آنتی ‌آندروژنی‍ک در مردان برای درمان سرطان پروستات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین موارد مصرف این قرص درمان کیست تخمدان است.  کیست تخمدان شامل توده‌های تخمدانی خوش ‌خیم بوده که در بسیاری از موارد از فولیکول‌‌های سطح تخمدان ایجاد می‌شود. علت‌های متفاوتی می‌تواند سبب ایجاد این کیست‌‌ها شود که معمولا علت آن عدم تخمک‌ گذاری می‌باشد کیست‌‌های تخمدانی که در زنان بیشتر شایع است معمولا کیست‌‌های ساده می‌باشند. در برخی موارد این کیست‌‌ها خود به خود رفع شده و به درمان خاصی نیاز نخواهند داشت.

 

گاهی همین کیست‌ها، ممکن است رشد کرده و علائمی مانند درد در زیر دل و اختلال در عادت ماهانه را برای فرد ایجاد کند.  باید توجه داشت با وجود این که بیشتر این کیست‌ها خوش خیم بوده و مشکلی برای فرد به وجود نمی‌آورند، در برخی موارد ممکن است.  در صورت عدم تشخیص صحیح سبب مشکلات ناباروری و بدخیمی شوند که بهتر است در صورت داشتن کیست حتما به متخصص زنان مراجعه شود. گاهی لکه ‌بینی نیز در این افراد مشاهده می‌شود که با استفاده از درمان‌‌های دارویی به سادگی رفع و با یک سونوگرافی ساده نیز تشخیص داده می‌شوند. این کیست‌‌ها فقط در موارد حاد و بنابر تشخیص پزشک که همراه با درد شدید و خونریزی غیرعادی همراه باشند نیاز به جراحی دارند.

در خصوص قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست باید گفت تحقیقات نشان داده است افرادی که از قرص‌‌های ضدبارداری استفاده می‌نمایند، کمتر به کیست تخمدان مبتلا می‌شوند و در دوران حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان کیست‌‌های تخمدان کمتر به وجود می‌آیند. در حالت کلی برای رفع کیست‌‌ها ساده‌‌ترین روش درمان قرص‌‌های ضدبارداری بوده اما نباید بیمار خودسرانه مصرف نماید. بلکه باید تحت نظر متخصص زنان استفاده شود. سیپروترون کامپاند دارای یک جزء آنتی آندروژنی (سیپروترون) و یک جزء استروژنی بوده و مقاومت در برابر آندروژن‌ها سبب کاهش سبوم و یا رشد مو خواهد شد.  فعالیت پروژستینی و اثر استروژنی این دارو در جهت جلوگیری از بارداری موثر می‌باشد.

 

قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست

ارتباط میان قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست تخمدان چگونه است؟

کیست تخمدان شامل توده‌ در تخمدان است که در بسیاری از موارد در اثر فولیکول‌‌های سطح تخمدان ایجاد می‌گردد.  شایع‌ترین علت ایجاد کیست‌ها عدم تخمک ‌گذاری است. برخی از این کیست‌‌ها به صورت خود به خود رفع شده و به درمان خاصی نیاز ندارند اما در برخی موارد این کیست‌‌ها، بزرگتر شده و ممکن است علایمی مثل درد و اختلال در دوره ماهانه ایجاد نمایند. پزشکان معتقدند مصرف قرص‌‌های ضدبارداری سبب می‌شود افراد کمتر به کیست تخمدان مبتلا شوند و در حاملگی و شیردهی نیز با مهار فعالیت تخمدان کیست‌‌های تخمدان کمتر ایجاد می‌شود.

مصرف قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست در مواردی که منشا کیست تخمدان تغییرات هورمونی داشته باشد صورت می گیرد.  اما در مواردی که کیست تخمدان منشا هورمونی نداشته باشد ممکن است این قرص‌ ها موثر واقع نشوند.  بنابراین درمان یا عدم درمان کیست تخمدان با سیپروترون کامپاند پس از مصرف آن ها تشخیص داده خواهد شد.  باید به این نکته توجه داشت که مصرف این قرص ها باید زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد. مصرف قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست‌‌ تخمدان رویکرد توصیه شده‌ای نیست چرا این دارو بیشتر برای درمان پرمویی و آکنه‌های صورت مناسب است و با عوارضی همچون خستگی، افزایش وزن، کاهش میل جنسی، درد پستان، ورم و. . .  همراه خواهد بود. هم چنین باید به این نکته توجه داشت که این دارو از تولید اسپرم کاسته و مردها را عقیم می‌‌کند.

البته بعد از ترک دارو معمولا به خودی خود این موضوع برطرف می‌شود.  تاثیر قرص‌های ضد بارداری در عقیم کردن خانم‌ها علمی نبوده مگر در مواردی که فرد طولانی مدت از این داروها استفاده نماید. مصرف این دارو ممکن است بارداری را برای مدتی به تعویق بیندازد، اما فرد عقیم و نابارور نخواهد شد.  در برخی موارد خانم‌هایی که قرص مصرف می‌کنند، پس از قطع آن دچار آمنوره (قطع پریود) می‌گردند.  موارد مصرف این دارو پیشگیری از بارداری، آکنه مقاوم به درمان در خانم‌ها، پرمویی در زنان و سرطان های وابسته به استروژن می باشد. از عوارض مصرف این دارو می‌توان به تهوع، استفراغ، سردرد، درد و سفتی پستان‌ها، افزایش فشار خون، اختلال در عملکرد کبد، کاهش حجم خون‌ در دوران قاعدگی، کم خونی، افسردگی و خستگی اشاره کرد.

قرص سیپروترون کامپاند برای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر برای آگاهی از این نکته که قرص سیپروترون کامپاند برای چیست با این مقاله همراه شدید باید بگوییم که این قرص در زمینه درمان آکنه‌های مقاوم به درمان، پرمویی وابسته به آندروژن و مصرف آن در درمان کیست تخمدان هورمونی موثرتر از کیست‌های غیرهورمونی به نظر می‌رسد، هرچند رویکرد درمانی قابل توصیه‌ای نیست و حتما ضروری است به پزشک مراجعه شود. البته در پاسخ به اینکه قرص سیپروترون کامپاند برای چیست باید بگوییم این قرص از زمره داروهای ضدبارداری بوده و مانع باروری می‌شود و برای سرطان‌های وابسته به استروژن نیز مفید است.

انواع کیست‌های تخمدان و روش‌های درمان آن ها چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به کیست تخمدان علامتی نداشته و وجود این کیست‌‌ها در عکس‌های سونوگرافی یا معاینات دوره‌ای لگن تشخیص داده می‌شوند.  در برخی موارد کیست‌‌ها ممکن است با علائم زیر همراه و گاهی این علائم شدید نیز باشند:

  • درد و ناراحتی در زیر شکم
  • درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی به خصوص در زمان نفوذهای عمیق
  • تغییر در حرکات روده مانند ابتلا به یبوست
  • بلوغ و پریود زودرس
  • قاعدگی نامنظم
  • سوزش سر دل یا سیری و دل‌ زدگی
  • فشار خون پایین
  • حساسیت حرکت آدنکسال و یا گردن رحم
  • فشار در ناحیه لگن که منجر به نیاز شدید به دفع ادرار، مدفوع یا تکرر ادرار می‌گردد.
  • دردهای انقباضی ناشی از پارگی کیست تخمدان با درد ناگهانی در یک سمت لگن معلوم می‌شوند. این وضعیت ممکن است هنگام ضربه خوردن، ورزش کردن یا برقراری رابطه جنسی ایجاد گردد.
  • کیست‌هایی که با آندومتریوماس همراه هستند سبب قاعدگی‌‌های سخت و دردناک می‌گردند.
  • تب شدید که ممکن است به دلیل عوارض ناشی از کیست تخمدان مانند چرخش تخمدان ایجاد گردد.

 شایع‌‌ترین انواع کیست‌های تخمدان را نام ببرید؟ 

  • کیست‌‌های فولیکولار

کیست فولیکولار یک کیست ساده می‌باشد و زمانی که تخمک‌ گذاری انجام نمی‌شود یا فولیکول بالغ ریزش می‌کند تشکیل می‌شود. کیست فولیکولار در زمان تخمک ‌گذاری به وجود می‌آید و قطر آن در بین ۵ تا ۷٫۵ سانتی ‌متر می‌باشد.  پارگی این نوع کیست ممکن است سبب بروز درد شدید در تخمدان مشکل ‌دار گردد.  این درد شدید در میانه دوره عادت ماهیانه در هنگام تخمک‌ گذاری رخ می‌دهد.  تعداد کمی از زنان هنگام مبتلا شدن به این نوع کیست دچار درد خواهند شد.

  • کیست جسم زرد

کیست جسم زرد یک نوع کیست عملکردی در تخمدان می‌باشد که پس از آزاد شدن یک تخم از فولیکول تشکیل می‌شوند.  پس از مرحله تخمک ‌گذاری، فولیکول به جسم زرد تبدیل می‌گردد.

  • قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست تخمدان هموراژیک

کیست هموراژیک یک کیست عملکردی می‌باشد که در زمان خونریزی کیست ایجاد می‌گردد.  از علائم این نوع کیست می‌توان به درد شکم در یک طرف بدن اشاره کرد.  کیست‌های هموراژیک در تخمدان خطر خاصی نداشته و با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری و یا حتی بدون مصرف دارو، بعد از مدتی خون داخل کیست جذب شده و کیست از بین خواهد رفت.

  • کیست درموئید

کیست درموئید از نوع کیست‌های خوش ‌خیم بوده که به کیست تراتوم بالغ نیز معروف می‌باشد.  این یک کیست غیرعادی است که در زنان جوان‌‌تر شایع است و ممکن است تا حدود ۱۵ سانتی ‌متر هم رشد نماید.  ممکن است کیست‌های درموئید حاوی بافت‌‌های دیگری مانند چربی، استخوان، مو و غضروف باشند. تصاویر سونوگرافی این نوع کیست به دلیل تنوع محتویات آن بسیار متفاوت است اما با کمک سی تی اسکن و تصویربرداری ام آر آی به سادگی ظاهر چربی قابل مشاهده است.  این کیست‌‌ها ممکن است سبب چرخش تخمدان شده و به عروق آسیب وارد نمایند و در نهایت منجر به شکم درد شدید گردند.

  • کیست‌‌های آندومتریوئید

کیست‌‌های آندومتریوئید یا آندومتریوماس از علائم بیماری آندومتریوز می‌باشند.  این نوع کیست‌ها زمانی به وجود می‌آیند که پوشش بافت رحم یا آندومتریال وارد تخمدان‌‌ها شود.  این مشکل در زنانی که در دوره باروری قرار دارند مشاهده می‌شود و ممکن است سبب ایجاد درد مزمن لگن در طول قاعدگی و در مواقع دیگر شود. آندومتریوز، شامل غدد آندومتریال و بافت‌ های خارج از رحم می‌باشد.  ممکن است زنان مبتلا به آندومتریوز برای باردار شدن با مشکل روبه‌رو باشند.  این کیست‌ها معمولا با خون تیره به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای همراه هستند و این کیست‌‌ها گاهی به عنوان کیست‌‌های شکلاتی شناخته می‌شوند.

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک، به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه و اختلال در عملکرد طبیعی تخمدان‌ها رخ خواهد داد در هر سیکل قاعدگی معمولا یک فولیکول در تخمدان که حاوی سلول تخم است رشد می‌کند و تخمک آزاد خواهد کرد که تخمک گذاری نام دارد. چنان چه چند تخمک، منجر به تولید چند کیست گردند و این عمل تکرار شده و تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان‌ها ایجاد شود، سندروم تخمدان‌ پلی کیستیک نام دارد.

کیست‌‌های پلی کیستیک معمولا خوش خیم هستند ولی درمان آن‌ها در افراد مختلف با توجه شرایط فردی متفاوت خواهد بود. جهت بررسی‌ و آزمایش‌‌های دقیق ‌تر نیاز مراجعه ‌های متعدد به پزشک دارد.  در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک احتمال ناباروری و یا تاخیر در بارداری وجود دارد.  هم چنین بیمار به دلیل هورمون‌های ریزی که پیدا می‌کند ممکن است به دیابت و کم کاری تیروئید، افزایش چربی خون و اضافه وزن مبتلا شود.

  • کیست‌های آدنوما

کیست آدنوما از انواع کیست‌های خوش ‌خیم بوده که در بافت تخمدان ایجاد می‌گردد.  این نوع کیست‌ها ممکن است بسیار بزرگ شده و قطر آن از ۳۰ سانتی ‌متر نیز بیشتر شود. روش درمان کیست تخمدان با توجه به نوع کیست متفاوت خواهد بود.  در صورتی که کیست تخمدان ساده باشد حتی اگر تحت درمان قرار نگیرد، خود به خود از بین می‌رود و زمانی که برخی از این کیست‌ها رشد کنند، درمان از طریق مصرف قرص‌های جلوگیری یا قرص‌های هورمونی صورت می‌گیرد.

بعضی از روش‌های درمان که توسط پزشک متخصص مشخص می‌شوند به صورت جراحی است.  هنگامی که بیمار تحت دارودرمانی قرار گیرد ولی بهبود پیدا نکند و یا اینکه نوع کیست به گونه‌ای باشد که مشکوک به نظر برسد و احتمال ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، باید این نوع کیست‌ها برداشته توسط عمل جراحی برداشته شوند.  بهترین روش جراحی که پزشک با توجه به شرایط فردی به کار می‌گیرد، جراحی لاپاراسکوپی است. باید به این نکته توجه داشت، زمانی که پزشک متخصص زنان تشخیص دهد که جراحی لاپاراسکوپی با توجه به شرایط فردی بیمار مناسب نخواهد بود،

جراحی به صورت باز انجام می‌گردد.  اما با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی لاپاراسکوپی یک روش درمانی بسیار مناسب برای بیشتر افراد خواهد بود. در جراحی لاپاراسکوپی کیست‌های تخمدان باید به صورت کامل از سطح تخمدان جدا گردد و در صورتی که هر قسمت از این کیست‌ها در تخمدان باقی بماند، ممکن است مجدد بعد از گذشت چند سال سبب ایجاد کیست شود. بنابراین درمان باید به طور کامل انجام گیرد و سطح تخمدان کاملا از کیست پاک شود و پس از خارج کردن کیست، برای بررسی خوش خیم یا بدخیم بودن آن باید به پاتولوژی فرستاده شود.

آیا تاثیر مصرف قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست واقعیت دارد؟ 

قرص سیپروترون کامپاند برای چیست، تحقیقات نشان داده است افرادی که از قرص‌‌های ضد بارداری استفاده می‌نمایند، کمتر دچار کیست تخمدان خواهند شد و در دوران حاملگی و شیردهی نیز به دلیل مهار فعالیت‌های تخمدان کیست‌‌های تخمدان کمتر دیده می‌شوند. به طور معمول برای درمان کیست‌های تخمدان ساده‌ترین روش درمان مصرف قرص‌‌های ضد بارداری است اما بیمار نباید به طور خودسرانه مصرف نماید و باید تحت نظر متخصص زنان باشد. باید به این نکته توجه داشت، خانم‌‌هایی که کیست تخمدان دارند و دارو مصرف می‌نمایند، از انجام برخی حرکات ورزشی جهشی و کششی از جمله دو و میدانی، یوگا، شنا و هر حرکت فشارآرونده به لگن جدا پرهیز نمایند.

به منظور پیشگیری از مشکلات جدی‌تر باید همه‌ی خانم‌ ها سالی یک مرتبه به متخصص زنان مراجعه نمایند.  به خصوص پس از سن ۵۰ سالگی و یائسگی که مشکلات خطرناک تخمدانی رایج تر است، بهتر است هر شش ماه یک ‌بار به پزشک زنان مراجعه نمایند. پزشکان زنان به منظور پیشگیری و درمان کیست‌‌های تخمدان موارد زیر را توصیه می‌نمایند:

  • عدم مصرف یا کاهش مصرف مواردی مانند انواع شیرینی‌جات و کیک و کلوچه، ماکارونی، غذاهای حاوی شکر، آبمیوه‌‌های شیرین صنعتی، نوشابه، نان‌های بدون سبوس
  • افزایش مصرف میوه و مصرف سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، کلم، اسفناج و…
  • پیاده روی و ورزش منظم
  • مصرف داروی ضد دیابت گلوکوفاژ قبل از خوردن هر وعده غذایی

شاید در برخی موارد سیپروترون کامپاند برای درمان کیست تخمدان تجویز شود اما مواردی هم یافت شده که این قرص‌ها نه تنها کیست تخمدان را درمان نکرده‌ بلکه کیست تخمدان نسبت به قبل از مصرف قرص سیپروترون بزرگتر شده اند. در مواردی که کیست تخمدان به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شود این قرص‌‌ها می‌توانند کمک کننده باشند.  اما در مواردی که کیست تخمدان منشا غیرهورمونی داشته باشد ممکن است این قرص‌‌ها تاثیری نداشته باشند.  باید به این نکته توجه داشت که این قرص‌‌ها باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند.

احتیاط در مصرف قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست

در دوره مصرف قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست، بهتر است معاینه پستان‌ها و اعضای لگنی، اندازه ‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم انجام گیرد. درصورت مصرف این دارو مواردی را باید در نظر داشته باشید:

  • استفاده از این‌ دارو در افراد سیگاری بالای ۳۵ سال‌، خطر بیماری‌‌های شریانی را افزایش‌ خواهد داد.
  • اگر پس از قطع مصرف دارو خونریزی ایجاد نشود، باید پیش از شروع مصرف، عدم بارداری تایید شود.
  • در صورت داشتن اسهال یا استفراغ، ممکن است تاثیر دارو جهت پیشگیری از بارداری کاهش پیدا کند.  بنابراین، استفاده از سایر روش‌های پیشگیری در طول دوره مصرف توصیه می‌گردد.
  • در افراد چاق و با فشار خون بالا این دارو با احتیاط مصرف شود.
  • برخلاف باورهای رایج مصرف قرص‌‌های ضدبارداری سبب اضافه وزن نمی‌گردد اما اشتها آور می‌باشد.
  • در صورت تاخیر یا عدم قاعدگی، ابتدا باید ازعدم بارداری اطمینان حاصل شود و سپس مصرف قرص را شروع کرد.
  • ارتباطی بین مصرف قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست در دوران شیردهی وجود ندارد.

از آنجایی که هر دارویی علاوه بر فواید عوارضی هم دارد این قرص نیز از این قاعده مستثنا نیست.  اما در صورت مصرف زیر نظر متخصص و دوز مناسب، عوارض به حداقل رسیده و با قطع دارو عوارض از بین خواهند رفت.

نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند برای تنبلی تخمدان چگونه است؟

میزان و نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند بسته به نوع مشکلی که فرد دارد و انتظاری که از مصرف دارو برای کسب نتیجه دارد متفاوت بوده و باید حتما توسط پزشک متخصص تجویز گردد. در خصوص نحوه مصرف قرص سیپروترون کامپاند برای تنبلی تخمدان باید بگوییم که باتوجه به عدم اثربخشی این قرص بر کیست‌های دارای منشاء غیرهورمونی و ارتباط تنبلی تخمدان با داشتن کیست ضروری است از مصرف خودسرانه چنین دارویی جدا اجتناب کرده و حتما با پزشک متخصص زنان مشورت نمایید.

سخن پایانی

کیست‌های تخمدان نوعی کیسه حاوی مایعات هستند و در بین زنان بسیار شایع خواهند بود.  موارد مختلفی می‌تواند سبب ایجاد کیست‌های تخمدان گردد و با توجه به علت ایجاد آن‌ها و شرایط فردی بیمار، روش‌های درمانی مختلف دارویی و جراحی توسط پزشک متخصص زنان تجویز خواهد شد. معمولا اثربخشی قرص سیپروترون کامپاند و درمان کیست به اثبات رسیده است.

باید به این نکته توجه داشت که در صورتی که فرد علائم کیست مانند دوره‌های قاعدگی دردناک یا نامنظم و یا درد شدید در ناحیه زیر شکم را تجربه نماید، باید جهت تشخیص و درمان سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و بدون تجویز پزشک از مصرف داروی خودسرانه پرهیز شود زیرا ممکن است در صورت خود درمانی این کیست‌ها سبب ناباروری شوند. هم چنین همه‌ی زنانی که در سنین باروری و پس از آن قرار دارند بهتر است به صورت دوره‌ای به پزشک زنان مراجعه کرده و تحت معاینات پزشکی قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید