متخصص آندومتریوز در تهران

بیماری آندومتریوز یکی از شایع‌ترین و دردناک‌ترین مشکلات زنان است که نزدیک به ۱۰ درصد از زنان در سنین باروری به آن مبتلا خواهند شد، ضروری است برای پیشگیری از عوارض این بیماری که شامل نازایی و ناباروری است به یک متخصص آندرومتریوز در تهران مراجعه نمایید. برای همین منظور ضروری است به بهترین دکتر زنان در تهران مراجعه نمایید. بنابراین انتخاب راهکاریی برای درمان این بیماری به عنوان روش جدید درمان آندومتریوز از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به علل ایجاد، چگونگی پیشگیری و درمان قطعی آندومتریوز خواهیم پرداخت.

چرخه قاعدگی منظم

در دوره یک چرخه قاعدگی منظم و طبیعی، پوششی به نام آندومتریوم برای آماده سازی رحم جهت بارداری ضخیم می‌گردد. اگر بارداری صورت نگیرد، این لایه محافظتی ضخیم، شروع به ریزش کرده و در نهایت این چرخه دوباره تکرار می‌شود تا جایی که به دلایل مختلفی که ممکن است از دید متخصص آندومتریوز در تهران خارج باشد، بافتی به صورت غیرطبیعی مشابه آندومتریوم در خارج از رحم ایجاد خواهد شد. این بافت‌ها می‌توانند در قسمت‌های دیگری غیر از رحم، مانند تخمدان یا روی آن‌ها و حتی لوله‌های رحمی و بخشی از حفره‌های لگن بروز نمایند.

آندرومتریز

در این صورت زمانی که بافت آندومتریوم به صورت طبیعی ریزش پیدا کند، آندومتریوز با علائم التهابی ظاهر شده و مانعی برای خروج تخمک‌ها از تخمدان می‌گردد و در نتیجه سبب ناباروری خواهد شد.علاوه بر آن با ایجاد زخم در لوله‌های فالوپ رحم که سبب رساندن تخمک به اسپرم می‌شوند، سبب بروز ناباروری می‌گردد. علت ایجاد این مشکل قرار داشتن بافت جدار داخلی رحم در جایی غیر از رحم یا در حفره‌ی لگن خواهد بود. این بافت مانند بافت طبیعی در جدار رحم به هنگام عادت ماهیانه خونریزی کرده و خونریزی‌های مکرر ناحیه شکم و لگن سبب ایجاد بافت جوشگاهی و چسبندگی‌های شدید در این مناطق می‌گردد.

معمولاً شروع این بیماری در سنین بالای بیست سال است و ممکن است به صورت پیشرونده در لگن بیمار گسترش یافته و تخمدان‌ها، روده‌ها، مثانه و دیگر اعضای حفره لگن را درگیر نماید. این فرم بیماری می‌تواند با ایجاد دردهای شدید در حین قاعدگی و نیز ناباروری موجب کاهش کیفیت زندگی افراد مبتلا گردد.به طوری که نیمی از زنان نابارور به درجات مختلفی از اندومتریوز مبتلا می‌باشند. تشخیص این بیماری با دیدن مستقیم ضایعه و نمونه برداری با جراحی لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد. با توجه به توضیحات بالا بهتر است در صورت داشتن علائم سریعاً به متخصص آندومتریوز در تهران مراجعه نمایید تا روش جدید درمان آندومتریوز از سوی وی اتخاذ گردد.

 

Endometriosis-specialist

 

علل ایجاد آندومتریوز از دیدگاه متخصص آندومتریوز در تهران

اگر بخواهیم به علل ایجاد آندومتریوز از دید متخصص آندومتریوز در تهران بپردازیم باید بگویم، در طول دوره قاعدگی، به دلیل وجود هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون، لایه داخلی رحم جهت آمادگی برای تخم بارور شده ضخیم می‌شود. اگر بارداری صورت نگیرد، این لایه به عنوان خون قاعدگی ریزش پیدا خواهد کرد. در هر ماه این بافت‌ها به همان صورت لایه داخلی رحم ضخیم شده و ریزش پیدا کرده و خونریزی می‌کنند. این خونریزی داخلی در داخل لگن، مانند پریود راهی برای خروج از بدن نداشته و این وضعیت سبب التهاب و درد می‌شود.

آندومتریوز به طور معمول در لگن ایجاد می‌گردد. هم چنین ممکن است در قسمت‌های زیر نیز ایجاد شود:

  • روی تخمدان‌ها که سبب ایجاد کیست می‌شود و اغلب به کیست شکلاتی معروف است.
  • در درون، پشت و یا روی لوله‌‌های رحمی در پریتوئن (بافت دیواره شکم و قسمت‌های داخل شکم).
  • در موارد نادر در روده و مثانه، در درون دیواره عضله رحم (آدنومیوزیس)

قاعدگی عقب گرد رایج‌ترین علت آندومتریوز است. در این حالت، خون قاعدگی از بدن خارج نمی‌شود و لوله‌‌های رحمی کمک می‌‌کنند آندومتر وارد ناحیه لگن شده و سبب خونریزی می‌گردد. حفره‌های ناحیه لگن و شکم می‌‌توانند توسط سلول‌های آندومتریوز پوشانده شده و پس از پوشش چند ناحیه، به بافت آندومتر تبدیل شوند و در نتیجه آندومتریوز انتشار پیدا می‌کند. در بعضی از جراحی‌‌ها، سلول‌‌های آندومتر قابلیت این را دارند تا خود را به محل جراحی رسانند. از طریق رگ‌‌های خونی یا مایع تشکیل شده از لنف، سلول‌های آندومتر ممکن است به سایر قسمت‌های بدن منتقل شوند.

مشکل در سیستم ایمنی بدن سبب می‌گردد که بدن توانایی تشخیص بافت اندومتر که در بیرون از رحم ساخته می‌‌شود را نداشته و نتواند سبب از بین رفتن آن شود. وجود برخی از سلول‌های چند خاصیتی می‌توانند به بافت آندومتر تبدیل شده و در نهایت ایجاد آندومتریوز نمایند. قرار داشتن بافت آندومتر به طورمستقیم از طریق جراحی در محلی غیر از رحم نیز می‌تواند سبب بروز آندومتریوز گردد. از دیدگاه متخصص آندومتریوز در تهران در صورتی که یکی از نزدیکان شما به آندومتریوز مبتلا باشد احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش می‌یابد.

 

علت قطعی ایجاد آندومتریوز هنوز مشخص نیست. تحقیقات زیادی صورت گرفته اما هیچ کدام علت اصلی را ثابت نکرده است. مرسوم‌ترین علت پذیرفته شده این است که در طول قاعدگی، اندکی از خون رحم از طریق لوله‌‌های رحمی، بافت رحم را به ناحیه لگن منتقل می‌نماید که به آن رخداد قاعدگی رو به عقب گفته می‌شود. در بسیاری از زنان، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا متخصص آندومتریوز در تهران تشخیص بدهد. علائم آندومتریوز بسیار شایع بوده و ممکن است بیماری‌‌هایی مانند سندرم روده تحریک‌ پذیر یا بیماری التهاب لگن نیز سبب ایجاد آن شوند. هم چنین در برخی زنان هیچ علامتی وجود ندارد.

تنها راه برای تشخیص قطعی آندومتریوز، استفاده از جراحی لاپاراسکوپی بوده که برای هر خانمی انجام نخواهد شد. اگر تنها علائمی که دارید پریودهای دردناک است و هیچ علامت دیگری بروز پیدا نکرده، قبل از هر جراحی تشخیصی یا درمانی، بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران مسکن تجویز می‌کند. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است شایع‌ترین محل‌های رشد آندومتریوز نواحی داخلی لگن می‌باشد که علاوه بر آن‌ها تخمدان و عضلات رحم را نیز درگیر خواهد کرد. زیرا این بافت از داخل تخمدان‌ها سبب ایجاد کیستی به نام اندومتریوما می‌شود و حتی ممکن است در داخل عضلات رحم نیز بافتی به نام میومتر تشکیل گردد.

در بیماران مبتلا به بیماری آندومتریوز به دلیل این که بافت، با بازگشت خون قاعدگی از لوله‌‌ها به داخل شکم سبب ناباروری می‌شود. هم چنین در صورتی که از لحاظ ژنتیکی شرایط مناسبی برای رشد آندومتریوز ایجاد شود، بافت از طریق سلول‌های ایمنی از بین نخواهد رفت و رسوب آندومتریوز ایجاد می‌شود.رشد و خاصیت تهاجمی بافت طوری بوده که با وارد شدن به ناحیه تخمدان قسمت عمده آن از بین خواهد رفت. دلیل دیگر ایجاد ناباروری توسط آندومتریوز آسیبی است که به لوله‌‌ها وارد می‌نماید.به این صورت که لوله‌‌ها حرکت موجی لازم را برای انتقال تخمک به داخل رحم از دست داده و با چسبندگی‌هایی که در آن ایجاد خواهد شد نمی‌توانند تخمک را عبور دهند.

روش‌های تشخیصی پیشنهادی متخصص آندومتریوز در تهران

معاینات و بررسی‌های پزشک معمولا با بررسی علائم، سوابق پزشکی و عوامل ریسک آندومتریوز صورت می‌گیرد. ممکن است متخصص آندومتریوز در تهران برای معاینه لگن از فرد درخواست نماید از کمر به پایین برهنه شود. این بررسی در قسمت لگن انجام شده اما ممکن است قسمت پایینی شکم و معاینه رکتوواژینال نیز معاینه شود. این معاینات معمولا با دو دست به این صورت که بافت خارجی با یک دست لمس شده و با دست دیگر داخل واژن انجام می‌گیرند. با این روش از سوی بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران برآمدگی‌ها، ضخیم شدن رباط‌ها، یا حساسیت بیش از حد که همگی از علائم آندومتریوز هستند، تشخیص دهد.

از دیگر علایم شایع آندومتریوز، لگن منجمد رحم ثابت می‌باشد.لگن منجمد در اثر ایجاد زخم‌های بیش از حد در اطراف لگن ایجاد شده و رحم ثابت با لمس شدن آزادانه حرکت نخواهد کرد.در برخی موارد متخصص آندومتریوز در تهران با استفاده از یک اسپکولوم درون واژن را مشاهده می‌نماید. هم چنین معاینه اسپکولوم می‌تواند رشد بیش از حد بافت یا دهانه رحم جابجا شده را مشخص نماید. نزدیک به نیمی از زنان مبتلا به آندومتریوز در معاینه لگنی توسط متخصص آندومتریوز در تهران هیچ مشکلی نداشته کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. از آنجا که دانستن علائم این بیماری در تشخیص آن بسیار موثر و کارآمد می‌باشد، در ادامه به شرح علائم بیماری آندومتریوز در زنان می‌پردازیم.

  • روش‌ تشخیص آندرومتریوز بر مبنای آزمایش

بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران ممکن است آزمایش تشخیص آندومتریوز را با یک تست آزمایشگاهی به نام ضدژن سرطان انجام دهد. در برخی موارد از آزمایش CA-125 در موارد مشکوک به سرطان تخمدان استفاده خواهد شد. اما این آزمایش قادر خواهد بود سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی زنان مانند آندومتریوز، فیبروم رحمی، تومورهای خوش خیم، سرطان آندومتر و لوله‌های فالوپ را نیز مشخص نماید. آزمایش آندومتریوز در مراحل پیشرفته بیماری آندرومتریوز دقیق‌ترین نتیجه را به همراه دارد. با این حال این آزمایش برای تشخیص قطعی بیماری توسط متخصص آندومتریوز در تهران قابل استفاده نخواهد بود. در صورتی که علایم فردی و معاینات در ناحیه لگن، احتمال وجود آندومتریوز را نشان دهند، این آزمایش نیز انجام خواهد شد. نتیجه آزمایش آندومتریوز به متخصص آندومتریوز در تهران به بررسی‌های تهاجمی کمک زیادی خواهد کرد.

  • روش تشخیص آندرومتریوز با استفاده از تصویر برداری

اگر فرد با احتمال زیادی مشکوک به آندومتریوز باشد اما ضایعات، به دلیل عمق زیاد، توسط معاینه لگن قابل مشاهده نبود، ممکن است بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران تصویر برداری را پیشنهاد دهد. آزمایش‌های تصویر برداری که جهت تشخیص آندومتریوز مورد استفاده قرار می گیرند شامل سونوگرافی، MRI و سی تی اسکن می باشند.

  •  روش تشخیص آندومتریوز با استفاده از سونوگرافی

اولتراسوند روشی است که در آن با استفاده از امواج صوتی، تصاویر دقیق ایجاد می‌نمایند. برای تصویر‌برداری از اندام‌های تناسلی، وسیله‌ای به نام مبدل روی شکم فشار داده شده یا وارد واژن خواهد شد. با استفاده از سونوگرافی ضخیم شدن غیرعادی بافت‌ها، اندومتریوما و ضایعات و برآمدگی‌های عمیق نیز مشخص خواهد شد. هم چنین یکی از روش‌های تشخیص کیست شکلاتی تخمدان که اغلب زنان ممکن است با آندومتریوز به آن مبتلا شوند سونوگرافی می‌باشد.

  •  روش تشخیص آندومتریوز به کمک از ام آر آی

ام آر آی نوعی فناوری است که با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی از بافت‌های نرم تصاویر بسیار دقیقی را به وجود می‌آورد. ام آر آی از سونوگرافی دقیق‌تر اما بسیار پرهزینه تر است. اگر فرد مشکوک به آندومتریوز باشد متخصص آندومتریوز در تهران ام آر آی را توصیه می‌کند.

  • روش تشخیص آندومتریوز با استفاده از سی تی اسکن

سی تی اسکن برش‌های مقطعی از اندام فرد ایجاد می‌کند تا تصاویر سه بعدی برای تشخیص دقیق‌تر پزشک متخصص آندومتریوز در تهران ارائه گردد. این روش برای تشخیص دقیق آندومتریوز موثر نبوده اما اگر کلیه یا مجرای ادراری درگیر باشند، این تصویر برداری انجام می‌گیرد.

  • روش تشخیص آندومتریوز با استفاده از لاپاراسکوپی

ممکن است بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران برای تشخیص از روش‌های جراحی استفاده نماید. عمل لاپاراسکوپی یک روش تهاجمی بوده که در این روش یک اسکوپ فیبرنوری جهت مشاهده اندام‌های داخلی وارد بدن می‌گردد که بهترین روش تشخیص آندومتریوز از دید متخصص آندومتریوز در تهران بوده و امکان مشاهده مستقیم رشد بیش از حد یک بافت را فراهم می‌نماید. در این جراحی بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران برش‌های کوچکی در ناحیه شکم ایجاد کرده و از طریق آن گاز دی اسید کربن برای باد کردن شکم تزریق خواهد شد. سپس یک لاراسکوپ باریک برای مشاهده اندام‌های داخلی وارد بدن می‌شود پس از خارج کردن لاراسکوپ محل‌های برش‌ها بخیه زده می‌شود.

  •  روش تشخیص آندومتریوز با استفاده از بیوپسی

با توجه به این که میزان رشد آندومتر چقدر باشد، ممکن است بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران فقط با معاینات ساده نتواند آنتومتریوز را تایید نماید، در این موارد، بیوپسی انجام می‌گردد.بیوپسی به این صورت است که بخشی از بافت بریده و برای ارزیابی میکروسکوپی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در درصد کمی از زنانی که هیچ علائمی از آندومتریوز در عمل لاراسکوپی‌شان تشخیص داده نشده باشد، با انجام بیوپسی ابتلای آن‌ها به آندومتریوز تایید می‌شود.

انواع آندومتریوز از دید متخصص آندومتریوز در تهران کدام است؟

به طور کلی، از دید متخصص آندومتریوز در تهران بر اساس محل قرارگیری سلول‎‌های آندومتر خارج از رحم، سه نوع آندومتریوز اصلی ایجاد می‌شود که در ادامه بدان‌ها اشاره می‌کنیم. آندومتریوز صفاقی سطحی که یکی از رایج‌ ترین نوع آندومتریوز است که در اثر آن ضایعاتی در صفاق ایجاد می‌گردد. صفاق لایه نازکی است که حفره لگن را در بر گرفته است. آندومتریوما (ضایعه تخمدانی)، کیست‌‌های تیره و پر از مایعی هستند که کیست‌‌های شکلاتی نام دارند و معمولا در عمق تخمدان‌‌های فرد ایجاد شده و به روش‌‌های درمانی پاسخ خوبی نخواهند داد. در نتیجه می ‌توانند سبب آسیب رساندن به بافت‌‌های سالم تخمدان گردند.

آندومتریوز صفاقی عمیق که در زیر صفاق رشد کرده و می‌‌تواند علاوه بر اندومتریوز رحم، اندام‎‌‌های نزدیک رحم مانند روده یا مثانه را نیز درگیر نماید. درصد کمی از زنان مبتلا به آندومتریوز، این مورد را تجربه خواهند کرد.باید به این نکته توجه داشت که از نظر متخصص آندومتریوز در تهران ، شدت درد ممکن است نشانه قابل اعتمادی برای بررسی وضعیت فرد نباشد. زیرا ممکن است فرد آندومتریوز خفیف همراه با درد شدید را تجربه نماید و یا ممکن است آندومتریوز پیشرفته با درد کم یا بدون درد را تجربه نماید.

نشانه‌های آندومتریوز از دید متخصص آندومتریوز در تهران

آندومتریوز دارای مراحل حداقلی، خفیف، متوسط و شدید می‌باشد. عوامل مختلفی مانند محل آندومتریوز، تعداد و اندازه سلول‌های آندومتر می‌توانند سبب ایجاد شرایط زیر گردند:

  •  اندومتریوز حداقلی

شامل ضایعات یا زخم‌‌های کوچک و کاشت‌های سطحی آندومتر روی تخمدان می‌باشد. همچنین امکان التهاب در حفره لگن یا اطراف آن نیز وجود دارد.

  •  آندومتریوز خفیف

شامل ضایعات سبک و کاشت‌‌های سطحی آندومتر روی تخمدان و لگن می‌باشد.

  •  آندومتریوز متوسط

کاشت‌‌های عمیق آندومتر بر روی تخمدان و لگن وجود دارد. گاهی این احتمال وجود دارد که ضایعات بیشتری وجود داشته باشند. شدیدترین مرحله آندومتریوز شامل کاشت‌های عمیق بر روی لگن و تخمدان‌ها می‌باشد. هم چنین این احتمال وجود دارد که ضایعاتی در لوله‌‌های فالوپ و روده نیز باشند. روش‌های درمان توسط متخصص آندومتریوز در تهرانبه طور معمول افرادی که دچار عارضه آندومتریوز می‌شوند به دلیل مشکلاتی که برای فرد به وجود می‌آورد سعی می‌کنند از راه‌های درمانی متفاوت و روش جدید درمان آندومتریوز برای کاهش علائم آن استفاده نمایند.

باید به این نکته توجه داشت که محققین تاکنون درمان قطعی آندومتریوز را کشف نکرده و روش‌های درمانی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند به منظور کاهش علائم و رفع موقتی آن کاربرد خواهند داشت. در صورت عدم درمان، وضعیت آزار دهنده خواهد بود. روش‌های درمانی دارویی و جراحی برای کاهش علائم و مدیریت آندومتریوز وجود داشته که پزشک با توجه به شرایط فردی ممکن است ابتدا روش‌های دارویی را تجویز و در صورت عدم بهبود وضعیت عمل جراحی را توصیه می‌نماید.

  •  دارو درمانی

تجویز داروهای مسکن به جهت جلوگیری از بروز دردهای شدید در بدن بیمار و نه به عنوان راهی برای درمان تجویز می‌شوند. ممکن است پزشک متخصص آندومتریوز در تهران برای دردهای شدید لگنی یا قاعدگی داروهای مسکن و ضد التهاب استروئیدی یا داروهای هورمونی را تجویز نماید. هورمون‌تراپی به عنوان روش جدید درمان آندومتریوز با افزایش یا کاهش ترشح هورمون‌های زنانه سبب افزایش ضخامت آندومتر می‌گردد و بعد با خونریزی ریزش پیدا خواهد کرد. علاوه بر تسکین دردها سبب کاهش رشد و حجم بافت آندومتر می‌گردد.

  • روش‌های کمک باروری

بسیاری از روش‌هایی که برای درمان ناباروری تجویز می‌شوند جهت درمان آندومتریوز نیز موثر می‌باشند که این روش‌ها برای بارداری مناسب‌تر از جراحی خواهند بود. دردهای شدید لگنی و ناباروری از عوارض بیماری آندومتریوز می‌باشند که برای درمان آن‌ها باید به یک متخصص آندومتریوز در تهران مراجعه نمایید. در صورت موثر نبودن درمان‌های دارویی آندومتریوز پزشک از طریق عمل جراحی با برداشتن بافت آندومتریوز جهت سالم ماندن رحم و تخمدان‌ها اقدام می‌نماید. بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران پس از معاینات و بررسی‌های انجام شده و تشخیص خود یکی از روش‌های عمل جراحی آندومتریوز را برای فرد تجویز می‌نماید که در ادامه این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

  •  عمل جراحی اوفورکتومی

جراحی برداشتن تخمدان یا اوفورکتومی یک عمل جراحی برای خارج کردن یک یا هر دو تخمدان در زنان است که این عمل جراحی جهت جلوگیری یا معالجه در شرایط خاص مانند آندومتریوز انجام می‌گیرد. اوفورکتومی روش جدید درمان آندومتریوز است که با خطرات و عوارض خاصی به همراه خواهد بود. بنابراین همیشه قبل از عمل باید بیمار در مورد گزینه‌های درمان با متخصص آندومتریوز در تهران مشورت نماید. جراحی اوفورکتومی می‌تواند به تنهایی انجام گیرد، اما در بیشتر موارد به عنوان بخشی از یک جراحی کامل‌‌تر با برداشت رحم انجام گیرد.

در خانم‌‌هایی با ریسک بالای ابتلا به سرطان تخمدان، برداشتن تخمدان می‌تواند با برداشت لوله‌‌های فالوپ همراه باشد که سالپنژکتومی نام دارد. جراحی باز معمولا با استفاده از برش عمودی یا افقی در شکم انجام می‌شود که برش‌های عمودی دید بهتری به جراح خواهند داد. متخصص آندومتریوز در تهران در ابتدا ماهیچه‌های شکمی برای بررسی تخمدان‌ها جدا می‌کند و در مرحله بعد جهت جلوگیری از خونریزی عروق خونی گره خورده و پس از برداشتن تخمدان‌ها جراح از منگنه یا بخیه برای بستن برش کمک می‌گیرد. هم چنین ممکن است اوفورکتومی با لاپاروسکوپ (ابزاری نازک با دوربین کوچکی در انتهای آن) انجام گیرد که این روش به متخصص آندومتریوز در تهران این امکان را می‌دهد تا حفره شکمی را در مانیتور مشاهده نماید.

لاپاروسکوپ از طریق یک برش کوچک در ناحیه شکم وارد می‌شود و سپس تخمدان‌ها از طریق برش کوچکی در ناحیه بالای واژن یا برش‌های کوچک در دیواره شکم از بدن خارج می‌گردند. عمل جراحی اوفورکتومی یک روش تقریبا بی خطر بوده که با این وجود هر عمل جراحی با عوارضی روبه‌رو است و افرادی که سیگار می‌کشند، چاق هستند یا دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به این عوارض قرار دارند. خونریزی، عفونت، آسیب رسیدن به اندام‌های مجاور، قرمزی و تورم در اطراف برش، نوسانات خلقی، یائسگی زودرس و احتباس سلول‌های تخمدان از عوارض این عمل جراحی خواهند بود.

  • عمل جراحی هیسترکتومی

در صورتی که وضعیت فرد با سایر روش‌های درمانی غیرتهاجمی بهبود نیابد، ممکن است پزشک متخصص آندومتریوز در تهران عمل هیسترکتومی کامل را به عنوان آخرین روش درمانی توصیه نماید. زیرا این اندام‌ها سبب تولید استروژن در بدن می‌شوند و از آنجایی که استروژن باعث رشد بافت آندومتر می‌گردد، اندام‌هایی که سبب تولید استروژن شده باید از بدن خارج گردد. در طی یک عمل هیسترکتومی کامل، متخصص آندومتریوز در تهران رحم، دهانه رحم و همچنین تخمدان‌ها را خارج می‌نماید. گاهی ممکن است برداشتن رحم برای درمان علائم و نشانه‌های آندومتریوز مانند خونریزی شدید دوران قاعدگی و قاعدگی‌‌های دردناک در کسانی ‌که تمایل به بارداری در آینده ندارند استفاده گردد. برداشتن تخمدان‌ها سبب کمبود هورمون‌‌های تولید شده و یائسگی می‌گردد.

یائسگی زودرس خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی و عروقی، شرایط متابولیک و مرگ زودرس را به همراه خواهد داشت. هم چنین باید به این نکته توجه داشت که فرد بعد از هیسترکتومی نمی‌تواند باردار شود. بنابراین بهتر است قبل از عمل تمام شرایط مورد بررسی قرار گیرد. این روش بسته به شدت علائم و این موضوع که بیمار بارداری قبلی داشته یا تمایلی به بارداری در آینده دارد یا نه انجام می‌گیرد. عمل هیسترکتومی به دلیل حساس بودن و عوارض و خطرات احتمالی آن در آینده بهتر است به یک پزشک خوب و متخصص آندومتریوز در تهران برای عمل مراجعه شود. هدف از انجام این جراحی حذف یا از بین بردن رشد آندومتر بدون آسیب رساندن به اندام‌‌های تولید مثل زنان خواهد بود.

  •  لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، یک عمل جراحی با کمترین تهاجم است که برای تشخیص آندومتریوز و تا حدودی درمان آن از دید متخصص آندومتریوز در تهران موثر در نظر گرفته می‌شود. در این روش جراح برش‌های کوچکی در شکم بیمار ایجاد می‌نماید تا از طریق جراحی، بخش‌های درگیر را جدا کرده یا آنها را سوزانده یا بخار نماید. امروزه از لیزر به عنوان روشی برای از بین بردن این بافت استفاده می گردد.

از آن جایی که جراحی‎‌‌های برداشتن رحم (هیسترکتومی) و تخمدان (اوفورکتومی) از موثرترین روش‌های درمانی آندومتریوز می‌باشند اما پزشکان معمولا توصیه می‌کنند برای حفظ قدرت باروری در خانم‌ها اقدام به برداشتن دقیق و کامل تمام بافت‎‌های آندومتریوز صورت گیرد و به همین دلیل روش جدید درمان آندومتریوز برداشتن کامل بافت محسوب می‌شود.

بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران

برای کسب نتیجه بهتر از درمان آندومتریوز ضروری است به بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران مراجعه نمایید. مرکز تخصصی و فوق تخصصی ما با گردآوری جمعی از بهترین پزشکان متخصص زنان و متخصص آندومتریوز در تهران در ارائه درمان نوین آندومتریوز در سریعترین زمان ممکن و با کمترین عارضه جانبی سابقه طولانی دارد. بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران شخصی است که با بررسی کلیه علائم و مشکلات بیماران بتواند بهترین درمان را ارائه نماید. روش جدید درمان آندومتریوزروش‌های درمانی گوناگونی امروز به عنوان روش جدید درمان آندومتریوز معرفی می‌شوند، اما نکته حائز اهمیت در درمان این بیماری بر پایه نوع بیماری و شدت آن متفاوت خواهد بود و پزشک متخصص آندومتریوز در تهران باید طبق برآورد این دو فاکتور بهترین درمان را اتخاذ نماید.

سخن پایانی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، درمان قطعی برای آندومتریوز وجود ندارد. اما بدان معنی نیست که غیرقابل درمان باشد و روی فعالیت‌های روزمره بیمار اثر منفی بگذارد و پزشکان روش جدید درمان آندومتریوز را برحسب شرایط اتخاذ خواهند کرد. پزشک با روش‌های درمانی فوق الذکر اقدام به کنترل و درمان این بیماری می‌کند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع با مراجعه به بهترین متخصص آندومتریوز در تهران و تشخیصی به موقع می‌توان از رشد و پیشرفت این بیماری پیشگیری کرد. در این صورت مدیریت و کنترل آن نیز راحت‌تر می‌گردد.

برای درمان آندومتریوز در صورتی که نیاز به جراحی باشد، باید به بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران با سابقه پزشکی خوب مراجعه شود. تشخیص آندومتریوز همانطور که در بالا گفته شد روش دقیقی نداشته بنابراین ممکن است علائم آندومتریوز با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شده و در نتیجه متخصص آندومتریوز در تهران آزمایش‌هایی مثل تست پاپ اسمیر و تست بارداری را تجویز نماید. تشخیص بیماری آندومتریوز معمولا با توجه به علائم و به طور تجربی صورت گرفته و یا در صورت وجود کیست شکلاتی در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

دقیق‌ترین راه تشخیص آندومتریوز با عمل جراحی لاپاراسکوپی می‌باشد که توسط بهترین فوق تخصص آندومتریوز در تهران صورت می‌گیرد. آندومتریوز ممکن است در انواع خفیف، متوسط یا شدید بروز کند اما شدت علائم به وسعت و شدت بیماری مرتبط نمی‌باشد. هم چنین ممکن است بیماری خفیف باعث علائم و دردهای شدیدتری گردد. در صورت داشتن هر یک از علائم فوق یا نداشتن هیچ عارضه‌ای بهتر است به صورت دوره‌ای توسط متخصص آندومتریوز در تهران مورد چکاپ قرار گرفته تا از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید