میوم رحم یا فیبروم رحمی چیست؟

حتما تا به حال اسم فیبروم و یا میوم رحمی را شنیده اید و ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که میوم رحم یا فیبروم رحمی چیست؟  فیبروم ها یا همان میوم رحم تومورهای خوش خیمی هستند که حاصل رشد سریع و غیرطبیعی بافت نرم و عضلانی دیواره رحم می باشند و در رحم زن یا بروی دیواره آن شکل می گیرند. بعضی اوقات این تومورها بزرگ می شوند رشد بیشتری می کنند و باعث ایحاد دردی قوی در ناحیه شکم و یا پریودها و عادات ماهیانه شدید می شوند.

در موارد دیگر ، میوم هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نمی کند. حتی اکثر افراد دارای این نوع تومور تا آخر عمرشان نیز متوجه حضور این فیبروم نخواهند شد. حقیقتا میوم رحم یا فیبروم رحمی چیست؟ این بیماری بسیار شایع است. طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، حدود ۸۰ درصد از زنان تا سن ۵۰ سالگی این بیماری را دارند با این حال اکثر آن ها هیچ علائمی مشاهده نخواهند کرد.

در ادامه این مقاله در رابطه با اینکه فیبروم چیست، علائم آن، درمان میوم و خلاصه هرآنچه یک فرد احتیاج دارد در رابطه با میوم بداند صحبت خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و برای کسب اطلاعات بیستر با ما در تماس باشید.

میوم رحم یا فیبروم رحمی چیست؟

میوم ها تومورهایی هستند که از رشد سریع سلول های عضلانی دیواره رحم ساخته شده اند. تحقیقات و آمارها نشان میدهند تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان در طول زندگی خود دچار فیبروم می شوند. با این حال این تومور خوش خیم، در بیشتر مواقع خطرناک نبوده و فرد در اکثر مواقع نه تنها متوجه میوم رحمی نمی شود بلکه نیازی نیز به درمان آن نخواهد داشت.

همانطور که گفتیم مهمترین ویژگی فیبروم ها این است که تقریباً همیشه خوش خیم یا غیرسرطانی هستند. اگرچه نوع سرطانی این تومور نیز موجود است اما به طور کلی فیبروم های سرطانی بسیار نادرند. مطالعات نشان می دهد که فیبروم ها با سرعت های مختلفی رشد می کنند. در مواردی دیده شده که بانوان حتی بیش از یک میوم یا فیبروم در رحم خود داشته اند.

اندازه فیبروم ها می تواند از چیزی به اندازه یک نخود شروع شود و حتی در بعضی مواقع به اندازه یک هندوانه کوچک نیز برسد. در هر صورت برای این عارضه درمان های موثر و موفق زیادی وجود دارد. فیبروم ها با نام های زیر نیز شناخته می شوند:

• لیومیوم
  • میوم
  • میوم های رحمی
  • فیبروما

انواع میوم ها

فاکتورهای زیادی در روند درمان، میزان درد و خطرناک بودن میوم ها تاثیر گذارند. عواملی نظیر: اندازه، تعداد فیبروم ها و مهمترین فاکتور یعنی نوع میوم. میوم ها را می توان براساس محل قرارگیریشان به سه دستی اصلی تقسیم کرد:

فیبروم زیر سروزیال

این دسته از فیبروم ها رایج ترین نوع میوم هستند. این نوع میوم در قسمت خارجی رحم شما تشکیل می شود که به آن سرووز گفته می شود. ممکن است به اندازه ای بزرگ شوند که رحم شما از یک طرف بزرگتر به نظر برسد.

فیبروم های داخلی

این فیبروم ها در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شوند.

فیبروم زیر جلدی

این فیبروم ها غیر معمول هستند یعنی به اندازه سایر موارد گفته شده شایع نمی باشند. این نوع تومورها در لایه عضلانی میانی یا میومتر در رحم شما ایجاد می شوند.

علائم وجود فیبروم یا همان میوم

بسیاری از زنانی که فیبروم دارند هیچ علائمی را مشاهده نمی کنند. در زنانی که علائمی دارند، رایج ترین علائم و نشانه های فیبروم رحم عبارتند از:

• خونریزی شدید در دوران قاعدگی
  • دوره های قاعدگی بیش از یک هفته طول می کشد
  • فشار شدید در ناحیه لگن یا به طور کلی دردهای لگنی
  • مشکل تخلیه مثانه
  • کمردرد یا دردهای پا

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فیبروم رحمی هستند؟

عوامل مختلفی می توانند خطر ابتلا به فیبروم را افزایش دهند. عواملی نظیر:

سن

فیبروئیدها با افزایش سن زنان، به ویژه در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی و تا دوران یائسگی، بیشتر بوجود می آیند و شیوع بیشتری دارند. بعد از یائسگی ، احتمال تشکیل فیبروم بسیار کم است و در صورت وجود معمولاً کوچک می شود.

سابقه خانوادگی

داشتن یکی از اعضای خانواده با فیبروم خطر ابتلا شما را افزایش می دهد. اگر مادرتان و یا خواهر شما دچار فیبروم باشد، خطر ابتلا شما به آن حدود سه برابر بیشتر از حد متوسط است.

نژاد

زنان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از سایر اقوام دچار فیبروم می شوند.

چاقی

خانم هایی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض فیبروم هستند. برای زنان بسیار سنگین خطر دو تا سه برابر بیشتر از حد متوسط است.

عوامل دیگر

شروع قاعدگی در سنین پایین، کمبود ویتامین D، داشتن رژیم غذایی با مصرف بالای گوشت قرمز و مصرف کم سبزیجات سبز ، میوه و لبنیات. البته لازم است این مورد را نیز ذکر کنیم که به نظر می رسد نوشیدن الکل خطر ابتلا به فیبروم را افزایش می دهد.

علل بوجود آمدن میوم رحمی چیست؟

بعد از دانستن اینکه میوم رحم یا فیبروم رحمی چیست؟ نوبت به بررسی علل به‌وجود آمدن آن می‌رسد. پزشکان هنوز علت بوجود آمدن میوم های رحمی را نمی دانند. با این حال تجربیات و تحقیقات بالینی نشان می دهد ژنتیک، تغییرات هورمونی، تغییرات ژنتیکی، شرایط محیطی و یا ترکیبی از همه این موارد با هم بر ایجاد فیبروم ها تاثیر گذار می باشند.

میوم رحم چگونه درمان می شود؟

از آنجا که رشد اکثر فیبروم ها پس از تشکیل متوقف می شود و یا حتی ممکن است با نزدیک شدن به یائسگی زنان اندازه آن ها کوچک شود، پزشکان معمولا درمان مستقیم را پیشنهاد نمی دهند و معاینه بیشتر را توصیه می کنند. با این حال ، بعضی از فیبروم ها ممکن است نیاز به درمان جدی داشته باشند ، بسته به:

• میزان علائمتان
  • سن شما
  • اینکه می خواهید باردار شوید و یا خیر
  • تعداد و اندازه فیبروم ها
  • هرگونه درمان قبلی با فیبروم
  • سایر شرایط خاص شما

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که می‌دانیم میوم رحم یا فیبروم رحمی چیست؟ و چه علائمی دارد، باید دید زمان درست مراجعه به پزشک چه وقتی است. در موارد زیر به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید:

• زمانی که درد لگنی را تجربه می کنید که برطرف نمی شود
    • عادات ماهیانه اتان بیش از حد شدید، طولانی یا دردناک است
    • لکه بینی یا خونریزی بین دو قاعدگی را تجربه می کنید
    • مشکل در تخلیه مثانه دارید
    • تعداد گلبول های قرمز خونتان کم است (کم خونی)
  • اگر خونریزی واژینال شدید یا درد شدید لگن دارید که به طور ناگهانی بروز می کند نیز به سرعت با پزشکتان تماس گرفته و علامتان را مطرح کنید.

تمام هدف ما سلامت شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت معاینه از بهترین متخصص‌های زنان، با کلینیک دکتر زنان شیرین تماس بگیرید.