Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر

عبارت Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر دلهره‌آور است  و ممکن است از خودتان بپرسید آیا این مسئله خطرناک است یا خیر؟ برای برخی ارتباط بین التهاب و سرطان دهانه رحم مطرح می‌شود و برای بانوان باردار نگرانی در خصوص جنین بوجود می‌آید. از عواقب عدم پیگیری به موقع، التهاب احتمال ورود عفونت به لوله فالوپ است. که عامل مهم ناباروری در میان بانوان است و مستعد ایجاد عفونت‌های مزمن و مقاوم به درمان می‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. و فردی که عبارت Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر وی درج شده حتما باید به طور منظم تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان باشد.

Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

التهاب صرفاً به معنای تحریک دهانه رحم بنا به دلایلی است. در صورت عدم وجود علائم یا هرگونه ناهنجاری قابل توجه دیگر در پاپ، می‌توان با خیال راحت از آن چشم پوشی کرد. با این حال اگر Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر شما شدید باشد، ممکن است در توانایی سیتولوژیست در خواندن دقیق پاپ اختلال ایجاد کند. در چنین مواردی، عاقلانه است که  به جای انجام سالانه تست پاپ ان را در فواصل مکرر (۶-۹ ماه) انجام دهید. التهاب به خودی خود نیازی به درمان ندارد. بلکه در صورت همراهی التهاب‌ با ناهنجاری‌های دیگر، ممکن است در صورت درمان سایر مشکلات، التهاب نیز از بین برود. چنانچه در سلول‌های موجود در پاپ اسمیر التهاب (قرمزی) وجود داشته باشد، بدین معنی است که در پاپ اسمیر شما تعدادی گلبول‌ سفید خون دیده شده است.

التهاب دهانه رحم شایع است و معمولاً به معنای وجود مشکل نیست. در صورتی که آزمایش پاپ اسمیر بیانگر التهاب شدید باشد، احتمال آنکه پزشک بخواهد علت را (مثلاً عفونت) پیدا کند، وجود دارد. همچنین ممکن است لازم باشد ظرف شش ماه آزمایش پاپ اسمیر دیگری انجام دهید. تا نسبت به از بین رفتن التهاب و یا ماندگاری آن اطمینان حاصل کنید. Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر را می‌توان در بیمارانی با هر رنج سنی مشاهده کرد. و احتمالاً به یک عفونت خوش خیم – از جمله واژینیت کاندیدا – منسوب است و صرفاً در صورت بروز علائم، بیمار نیازمند درمان است. به‌ علاوه عفونت‌های مقاربتی می‌توانند باعث ایجاد واکنش التهابی در دهانه رحم شده و باید بر این اساس درمان شوند.

انواع inflammation در آزمایش پاپ اسمیر

این مؤلفه در آزمایش پاپ اسمیر نشان‌دهنده التهاب دهانه رحم (ترشحات و بافت آن) بوده است. شدت و مقدار این التهاب در قالب سه عبارت زیر نمایش داده می‌شود.:

• التهاب شدید (Severe):

در صورتی که در آزمایش پاپ اسمیر وجود التهاب شدید تشخیص داده شود، بی‌شک بیانگر وجود عفونت در دهانه و کانال رحم است. و باید اقدامات دیگر جهت تشخیص و درمان صورت پذیرد.

• التهاب متوسط (Moderate)

در صورتی که در آزمایش پاپ اسمیر وجود التهاب متوسط تشخیص داده شود، بیانگر یک عفونت متوسط در ناحیه رحم بوده و جای نگرانی نیست و با اقدامات لازم امکان بهبود وجود دارد.

• التهاب خفیف (Mild)

در صورتی که در آزمایش پاپ اسمیر وجود التهاب خفیف تشخیص داده شود، بیانگر یک عفونت جزئی و غیر‌نگران‌کننده می‌باشد. چنانچه عبارت Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر عنوان شده باشد اما کل اسمیر رضایت‌بخش باشد (با فرض اینکه آزمایش قبلی نرمال و مطلوب بوده)، آزمایش پاپ می‌بایست در سال بعد مجدداً تکرار شود. در صورتی که بیمار HIV مثبت باشد، استثناً باید طی چهار تا شش ماه بعد برای وی پیگیری پزشکی صورت گیرد.

Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر چیست و به چه دلیلی انجام می‌شود؟

بروز التهاب در دستگاه تناسلی زنان در سنین باروری امری شایع است. آزمایش پاپ اسمیر یک روش سیتولوژی ساده، راحت و بدون درد است که بر اساس برداشت سلول‌ها از لبه پایینی دهانه رحم انجام می‌گیرد. و به نوعی به عنوان تست غربالگری جهت پیشگیری از سرطان دهانه رحم و وجود هر نوع عفونت احتمال در رحم صورت گرفته و طبق معیارهای سیتولوژی انجام می‌شود. در این آزمایش کوچکترین تغییرات سلولی بررسی می شوند. تشخیص وجود عفونت احتمالی در دهانه رحم بر اساس همین معیار صورت می‌گیرد. شایع‌ترین شکایت در سنین باروری، ترشحات واژن است. ترشحات دارای علامت واژن به دلیل التهاب ناشی از عفونت مخاط واژن ایجاد می‌شود.

دسته‌بندی نتایج پاپ اسمیر و تفسیر آنها

نتایج تست پاپ اسمیر عموماً به دو دسته نرمال یا غیرنرمال طبقه‌بندی می‌شوند. چنانچه نتایج آزمایش نرمال تلقی شود نشان‌دهنده آن است که هیچ تغییری در سلول‌های دهانه رحم ایجاد نشده و هیچ نشانه‌ای از سرطان در شخص وجود ندارد. هرچند نتایج غیرنرمال نیز به خودی خود نشان دهنده سرطان شخص نیست. دلایل متعددی برای غیرنرمال بودن نتایج تست پاپ وجود دارد و ممکن است پزشک پیش از هر اقدام دیگری، تکرار تست پاپ را به شما توصیه کند.

پنج علامت کلاسیک التهاب چیست؟

طبق مشاهدات بصری صورت گرفته پنج مورد از علائم اصلی عفونت شامل قرمزی، تورم، حرارت، درد و عدم توانایی عملکرد درست عضو خواهد بود. التهاب اندام تناسلی به شکل بصری قابل مشاهده نیست و باید توسط روش‌های مختلف چون انجام تست پاپ اسمیر تشخیص داده شود.

در چه صورتی می‌بایست نسبت به تست پاپ اسمیر نگران بود؟

چنانچه تست پاپ اسمیری غیرنرمال باشد، مثلاً در صورتی که مؤلفه Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر شدید گزارش شود، نیازمند پیگیری است.  و در صورت تکرار این مؤلفه در آزمایشات متعاقب بعدی قطعاً می‌بایست آن را جدی گرفت.

در صورت غیرنرمال بودن نتیجه پاپ اسمیر چه باید کرد؟

• ابتدا تکرار مجدد تست پاپ اسمیر
  • سپس انجام کلپسکوپی
  • و در نهایت روش جراحی LEEP

در صورت غیرنرمال بودن تست پاپ اسمیر، به عنوان مثال هنگامی که در تست تشخیص التهاب داده می‌شود، ممکن است ابتدا پزشک به بیمار پیشنهاد انجام تکرار مجدد تست پاپ اسمیر را نماید تا از صحت نتیجه تست مطمعن شود. در مرحله بعد در صورت تکرار نتیجه التهاب پزشک کولپوسکوپی را توصیه نماید. کولپوسکوپی جهت تعیین محل دقیق تغییر سلول‌ها استفاده می‌شود و این امر تشخیص را دقیق‌تر می‌کند. با این وجود باید بدانیم که به هیچ وجه این مسئله جای نگرانی نداشته و متخصص صرفاً برای پیگیری شرایط بیمار این آزمایش را توصیه کرده. و قطعاً در صورت وجود هر مشکل به درمان بهتر کمک خواهد کرد.

به محض شناسایی سلول‌های غیرنرمال، پزشک متخصص، بیوپسی انجام دادع و مقدار کمی از بافت برای آزمایش نمونه‌گیری خواهد شد. در صورت تائید وجود سلول‌های غیرنرمال طبق بایوپسی صورت گرفته، احتمال انجام جراحی برای بیمار وجود دارد. در روش جراحی ابتدا بافت رحم را کاملاً بی‌حس می‌کنند. در گام بعد بواسطه یک حلقه سیم نازک، جریان الکتریکی به لایه کوچکی از سلول‌های رحم منتقل می‌شود. این جریان به بافت گردنی رحمی نفوذ کرده و مانع از خونریزی بافت رحم می‌شود. در اغلب موارد این روش منجر به از بین رفتن سلول‌های غیرنرمال شده و نیاز به اقدامات دیگری نخواهد بود.

علل غیرنرمال شدن نتایج تست پاپ اسمیر کدامند؟

• عفونت واژن
  • رابطه جنسی اخیر
  • عفونت مجاری ادراری

نتایج غیرنرمال در تست پاپ ممکن است به دلیل عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز بوجود بیایید. این ویروس یک بیماری منتقله از راه جنسی است که می‌تواند منجر به بروز زگیل تناسلی شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. عامل مهم دیگری که در غیرنرمال شدن تست نقش دارد عفونت مجاری ادرار است. به علاوه رابطه جنسی زمان اندکی پیش از تست نیز می‌تواند بر جواب پاپ اثر بگذارد. در بعضی موارد، ممکن است نتایج آزمایش پاپ شما بدون هیچ دلیل خاصی غیرنرمال باشد.

آیا دهانه رحم دارای التهاب نشان‌دهنده سرطان است؟

عفونت حاصل از ویروس HPV پیشرونده ممکن است منجر به التهاب دهانه رحم شود، که معمولاً نشانه مشخصه سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان است. همچنین می‌تواند نتیجه عفونت ناشی از عوامل دیگری از جمله مواردی چون آلرژی به اسپرم‌کش یا لاتکس کاندوم باشد.

آیا باید التهاب دهانه رحم در تست پاپ اسمیر در دوران بارداری را جدی بگیریم یا خیر؟

مهمترین نکته ای که باید بدانید آن است که نتیجه غیرنرمال آزمایش پاپ اسمیر به معنای ابتلا به سرطان نیست. در حقیقت، بارداری قادر است جواب آزمایش پاپ اسمیر شما را غیرنرمال نشان دهد و این مسئله خطری برای کودک شما ایجاد نمی‌کند. بهترین کار آن است که چند هفته پس از زایمان مجدداً تست خود را تکرار کنید. در صورتی که علت تغییر غیرنرمال سلولی، التهاب و یا عفونت ناشی از مقاربت باشد، جهت رفع این عفونت تحت درمان قرار خواهید گرفت. تست پاپ اسمیر بخشی مهم از سلامت زنان و معاینه معمول در دوران بارداری است و این آزمایش برای شما و کودک شما بی‌خطر است.

چه زمانی وجود Inflammation در پاپ اسمیر خطرناک تفسیر خواهد شد؟

در مورد میزان خطر Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر باید گفت که وجود مؤلفه التهاب به خودی خود نگران کننده نیست بلکه در صورت عدم توجه و پیگیری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به عبارتی التهاب واژن درمان نشده می‌تواند منجر به واژینیت، بیماری‌های التهابی لگن، ناباروری، آندومتریوز، سندرم مجرای ادرار، سقط جنین و یا زایمان زودرس شود. به بیانی دیگر وجود التهاب در آزمایش پاپ اسمیر  نسبتاً بی‌خطر است. اما به دلیل حساسیت کم و میزان بالای پاسخ منفی کاذب تست پاپ اسمیر (بین ۹ تا ۴۰%)، احتمال آن وجود دارد که وجود التهاب در این تست در خصوص تغییرات پیش‌بدخیمی دهانه رحم دچار خطا شود.

علل پیدایش  Inflammation در پاپ اسمیر دهانه رحم چه خواهد بود؟

دلایل احتمالی پیدایش Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر دهانه رحم عفونتهای مقاربتی است. اغلب اوقات، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که منجر به ایجاد التهاب در دهانه رحم می‌شوند بوسیله رابطه جنسی منتقل می‌شوند. التهاب دهانه رحم می‌تواند در اثر عفونتهای مقاربتی متداولی (STI)، از جمله سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تبخال دستگاه تناسلی ایجاد شود.

گزینه‌های درمانی مناسب پس از غیرنرمال شدن مجدد تست پاپ اسمیر کدامند؟

جهت تعیین ماهیت سلول‌های غیرنرمال شما اقداماتی از جمله کولپوسکوپی انجام می‌دهیم. کولپوسکوپی از برخی جهات به آزمایش پاپ اسمیر معمول شبیه است چرا که ما جهت دسترسی به دهانه رحم از اسپکولوم استفاده می‌کنیم. سپس پزشک با استفاده از کولپوسکوپ، دهانه رحم را مشاهده می‌کند، در حالی که بافت‌ها را با یک محلول مایع آزمایش می‌کند. چنانچه در حین کولپوسکوپی ناحیه غیرنرمال پیدا شود، نمونه‌ای از بافت آن ناحیه را برداشته شده و برای تجزیه و تحلیل بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

هنگامی که کولپوسکوپی یا سایر نتایج آزمایشات نشان دهنده عدم وجود ناهنجاری باش ، همچنان فرد در طول آزمایش پاپ اسمیر کنترل خواهد شد. زمانی که کولپوسکوپی انجام شد و نتایج بیوپسی نهایی شد، پزشک تغییرات نمونه بافتی شما را تفسیر می‌کند. گاهی، تغییرات موجود خفیف هستند. این بدان معنی است که لازم نیست اقدام خاص و جدی انجام شود. بسیار بعید به نظر می‌رسد که تغییرات خفیف دهانه رحم به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. چنانچه این تغییرات متوسط تا شدید باشند، پزشک متخصص زنان گزینه‌های بیشتری را ارزیابی می‌کند. این دسته از تغییرات خطر بالاتری برای سرطان دهانه رحم ایجاد می‌کنند.

توصیه‌های ضروری برای نتایج پاپ اسمیر حاوی التهاب و فاقد هر‌گونه ناهنجاری دیگر چیست؟

طبق توصیه کلیه موسسات مراقبت‌های بهداشتی تست پاپ برای اشخاصی که مؤلفه Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر آنها وجود داشته، باید چندین‌بار تکرار شود. اصلی‌ترین دلیل این تاکید روند پیشرفت کند سرطان دهانه رحم است. و بنابراین غربالگری می‌تواند در فواصلی مناسبی کمتر از یکسال انجام شود. انجام مکرر آزمایش پاپ اسمیر به بسیاری از اقدامات و درمان‌های غیرضروری منتهی‌ می‌شود که برخی از آنها زنان را در معرض خطر افزایش عوارض بارداری همچون زایمان زودرس قرار می‌دهد.

در چه شرایطی التهاب در پاپ اسمیر غیرقابل اعتناء خواهد بود؟

چنانچه در آزمایش پاپ اسمیر التهاب شدید وجود داشته باشد، می‌بایست علت آن بررسی شود. در چنین شرایطی ابتدا علل التهاب بررسی شده و در ادامه باید درمان گردد. در صورتی که التهاب بدون درمان باقی بماند، قطعاً برای شخص و پارتنر وی مشکلات جدی ایجاد خواهد شد. طبق مطالعات صورت گرفته نمی‌توان از گزارش تغییرات التهابی تست پاپ اسمیر دهانه رحم به عنوان یک پیش‌بینی قابل اعتناء برای وجود عفونت در دستگاه تناسلی به ویژه در زنان فاقد علامت استنباط کرد.

به منظور بررسی وجود احتمالی عفونت بر اساس معیارهای سیتولوژی، به مطالعات بیشتر با مشخصه طولی نیاز است. با این وجود، تفکیک عوامل بیماری‌زای مختلف در حدود ۶۰٪ از زنانی که دارای تغییرات التهابی در پاپ اسمیر گردنی بودند، در غیاب گونه‌های لاکتوباسیلوس، قابل چشم پوشی نیست. و می‌بایست با نگرانی مورد توجه قرار گیرد.

کلام آخر

وجود واژه Inflammation در آزمایش پاپ اسمیر به تنهایی مخاطره‌آمیز نخواهد بود. اما در صورت شدید بودن آن، تکرار این واژه در آزمایشات متعاقب و عدم پیگیری و درمان به‌موقع قطعاً می‌تواند برای شخص و پارتنر وی مشکلات زیادی ایجاد کند و نگران‌کننده محسوب شود. از همین‌رو پیش از هر گونه نتیجه‌گیری ابتدا باید نوع التهاب توسط پزشک حاذق تشخیص داده شود و سپس با توجه به جدیت آن به دنیال بهترین درمان برای آن باشید. در چنین شرایطی، از هر گونه درمان خودسرانه که ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد بپرهیزید و حتما با پزشکان متخصص مشورت کنید و با ما در تماس باشید. مجموعه ما می‌تواند در این زمینه به شما مشورت دهد.