کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی چیست؟

ممکن است هنگامی که این مقاله را میخوانید این سوال را داشته باشید که کولپوسکوپی چیست؟ در پاسخ به سوال کولپوسکوپی چیست باید بگوییم که کولپوسکوپی راهی برای بررسی دقیق دهانه رحم است. کولپوسکوپی یک روش سریع و آسان برای یافتن تغییرات سلولی در دهانه رحم است که ممکن است به سرطان تبدیل شود. در حین کولپوسکوپی، پزشک شما از ابزار خاصی به نام کولپوسکوپ استفاده می کند.  در صورت غیرطبیعی بودن آزمایش پاپ اسمیر، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند.

اگر پزشک متخصص زنان در طی روش کولپوسکوپی ناحیه غیرمعمولی از سلول ها را پیدا کند، می تواند نمونه ای از بافت را برای تست آزمایشگاهی (بیوپسی) جمع آوری کند. ممکن است قبل از امتحان کولپوسکوپی حس اضطراب را تجربه کنید. دانستن اینکه در طول کولپوسکوپی چه انتظاری دارید ممکن است به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. کلینیک تخصصی دکترشیرین شما را در زمینه ی درمان انواع بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد.

 

وقت خود را تلف نکنید و همین حال جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوال کولپوسکوپی چیست تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چرا کولپوسکوپی انجام میشود؟

حال که بهتر با مبحث کولپوسکوپی چیست آشنا شدیم بهتر است به این موضوع بپردازیم که چرا کلپوسکوپی انجام میشود؟ اگر تست پاپ اسمیر یا معاینه لگن ناهنجاریی را نشان داد، پزشک متخصص زنان ممکن است کولپوسکوپی را به شما توصیه کند.

از کولپوسکوپی برای تشخیص موارد زیر می توان استفاده کرد:

  • زگیل ناحیه تناسلی
  • التهاب دهانه رحم (دهانه رحم)
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت گردن رحم
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن
  • تغییرات پیش سرطانی ولو

ریسک فاکتور ها

کولپوسکوپی یک روش ایمن است که خطرات بسیار کمی را به همراه دارد. به ندرت، عوارض بیوپسی گرفته شده در طول کولپوسکوپی می تواند رخ دهد، از جمله:

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید

علائم و نشانه هایی که ممکن است عوارض کولپوسکوپی را نشان دهند شامل این موارد است:

  • خونریزی شدیدتر از آنچه معمولاً در دوره قاعدگی تجربه می کنید
  • لرز
  • تب
  • درد شدید شکم

در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه ها پس از کولپوسکوپی با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید. کلینیک تخصصی دکترشیرین شما را در زمینه ی درمان انواع بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. همچنین برای رزرو وقت و تماس و مشورت با مشاوران و پزشکان متخصص مجموعه ما میتوانید از طریق سایت و یا مراجعه به پیج اینستاگرام مجموعه ما با ما در ارتباط باشید. پس وقت خود را تلف نکنید و همین حال جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

چگونه برای کولپوسکوپی آماده شویم؟

برای آماده شدن برای کولپوسکوپی، پزشک شما ممکن است انجام موارد زیر را توصیه کند:

  • در زمان پریود خود از انجام کولپوسکوپی خودداری کنید
  • یک یا دو روز قبل از کولپوسکوپی مقاربت واژینال نداشته باشید
  • یکی دو روز قبل از کولپوسکوپی از تامپون استفاده نکنید
  • دو روز قبل از کولپوسکوپی از داروهای واژینال استفاده نکنید
  • قبل از مراجعه جهت انجام کولپوسکوپی، از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، و…) یا استامینوفن (Tylenol، و…) استفاده کنید.

کنار آمدن با اضطراب قبل از کولپوسکوپی:

بسیاری از زنان هنگام انتظار برای تست کولپوسکوپی اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب می تواند به طور کلی احساس ناراحتی در شما ایجاد کند. ممکن است تمرکز برای شما سخت باشد و در خوابیدن مشکل داشته باشید. زنانی که از کولپوسکوپی خود بسیار مضطرب هستند ممکن است درد بیشتری در طول انجام تست نسبت به کسانی که راهی برای کنترل و کنترل اضطراب خود پیدا می کنند، تجربه کنند. زنانی که سطح اضطراب بالایی دارند نیز به احتمال زیاد از قرارهای کولپوسکوپی خود صرف نظر می کنند.

  • از پزشک خود بخواهید در مورد کولپوسکوپی و آنچه میتوانید در زمان انجام تست و بعد از آن انتظار داسته باشید ، به شما توضیح دهد.
  • هرگونه سوال یا نگرانی در مورد این روش را بنویسید، و از پزشک خود بخواهید قبل از شروع کولپوسکوپی آنها را با شما مرور کند.
  • فعالیت هایی را پیدا کنید که به شما در آرامش کمک می کند، مانند ورزش، مراقبه و بودن در کنار دوستان و خانواده.
  • در نظر داشته باشید که یک دستگاه موسیقی قابل حمل مانند MP3 Player را به قرار ملاقات کولپوسکوپی خود بیاورید. از پزشک خود بپرسید که آیا اشکالی ندارد اگر در طول تست  بی سر و صدا موسیقی گوش دهید، زنان ممکن است درد و اضطراب کمتری داشته باشند اگر در هنگام کولپوسکوپی موسیقی گوش دهند.

آنچه می توانید در طول کولپوسکوپی انتظار داشته باشید

در طول کولپوسکوپی

کولپوسکوپی معمولاً در مطب پزشک انجام می شود و این روش معمولاً ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد. همانطور که در معاینه لگن یا آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود، به پشت روی میز دراز خواهید کشید و پاها را در تکیه گاه قرار داده اید. پزشک یک اسپکولوم فلزی را در واژن شما قرار می دهد. اسپکولوم دیواره های واژن شما را باز می کند تا پزشک بتواند دهانه رحم شما را ببیند. پزشک شما نوعی دستگاه بزرگنمایی ویژه ای را که کولپوسکوپ نامیده می شود، در فاصله چند سانتی متری از ولو قرار می دهد.

سپس پزشک شما نور بسیار روشنی به واژن شما تابانده و از طریق لنز کولپوسکوپ نگاه می کند. دهانه رحم و واژن شما با پنبه سواب می شود تا هر گونه مخاط را پاک کند. پزشک شما ممکن است محلول سرکه یا نوع دیگری از محلول را در محل مورد استفاده قرار دهد. این ممکن است باعث احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن شود. این راه حل به برجسته سازی هر منطقه از سلولهای مشکوک کمک می کند.

در طول نمونه برداری (بیوپسی)

اگر پزشک شما منطقه مشکوکی پیدا کند، ممکن است یک نمونه کوچک از بافت برای آزمایش جمع آوری شود. برای جمع آوری بافت، پزشک شما از یک ابزار بیوپسی تیز برای برداشتن یک تکه کوچک از بافت استفاده می کند. اگر چندین ناحیه مشکوک وجود داشته باشد، پزشک ممکن است چندین نمونه نمونه برداری را انجام دهد. آنچه در حین بیوپسی احساس می کنید به این بستگی دارد که چه نوع بافتی برداشته می شود:

  • نمونه برداری از دهانه رحم

نمونه برداری از دهانه رحم باعث ناراحتی خفیف می شود اما معمولاً دردناک نیست. ممکن است احساس فشار یا گرفتگی کنید.

  • نمونه برداری از واژن

نمونه برداری از قسمت تحتانی واژن یا ولو می تواند باعث درد شود، بنابراین ممکن است پزشک بی حس کننده موضعی را برای بی حس کردن محل تجویز کند. پزشک شما ممکن است برای محدود کردن خونریزی محلول شیمیایی را در ناحیه نمونه برداری قرار دهد.

بعد از کولپوسکوپی

اگر در هنگام کولپوسکوپی پزشک نمونه بیوپسی نگرفته باشد، پس از اتمام معاینه محدودیتی در فعالیت خود نخواهید داشت. ممکن است طی یکی دو روز آینده لکه بینی یا خونریزی بسیار کمی از واژن خود داشته باشید. اگر در طی کولپوسکوپی نمونه بیوپسی گرفته اید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد واژن یا ولو که یک یا دو روز طول می کشد
  • خونریزی خفیف از واژن شما که چند روز طول می کشد
  • ترشحات تیره از واژن شما

برای گرفتن خون یا ترشحات بعد از کلپوسکوپی از پد استفاده کنید. تا یک هفته پس از بیوپسی، یا تا زمانی که پزشک به شما دستور داده است از استفاده از تامپون، شستشوی واژن و آمیزش واژن خودداری کنید.

سخن پایانی

حال که تا حدودی کاملا متوجه سوالتان یعنی کولپوسکوپی چیست شدید بهتر است به این نکته هم توجه کنید. قبل از اینکه قرار ملاقات کولپوسکوپی خود را ترک کنید، از پزشک خود بپرسید چه زمانی می توانید انتظار نتایج را داشته باشید. نتایج کولپوسکوپی مشخص می کند که آیا شما به آزمایش و درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید