جواب تست پاپ اسمیر satisfactory

ممکن است هنگامی که این مطلب را می خوانید تست پاپ اسمیر را انجام داده باشید و جواب ان را گرفته باشید، اما نحوه خواندن برگه تست پاپ و برخی از مفاهیم به کار رفته در آن مانند جواب تست پاپ اسمیر satisfactory را ندانید. پس این مطلب برای شماست، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. بهتر است پیش از پرداختن به موضوع جواب تست پاپ اسمیر satisfactory در ابتدا انگاهی اجمالی به مفهوم تست پاپ اسمیر داشته باشیم. آزمایش پاپ اسمیر که به آن پاپ تست نیز گفته می شود، دهانه رحم را از نظر سرطان دهانه رحم بررسی می کند. برای این آزمایش، پزشک متخصص زنان شما با استفاده از یک سواب یا براش طولانی از رحم شما نمونه بردای میکند و سلول ها را جمع می کند. آزمایشگاه سلول ها را بررسی می کند.

سه نتیجه ممکن است وجود داشته باشد:‌ طبیعی، غیر طبیعی یا غیرقطعی. باید بدانید این مطلب صرفا جهت آگاهی بیشتر برای شماست و تشخیص و خواندن تخصصی این تست از عهده افراد غیر متخصص خارج است. کلینیک زنان دکترشیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان و در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده تر یاری خواهد کرد.

 

 

پس اگر شما هم نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارید و یا مشکلات و سوالاتی در زمینه این تست ذهن شما را درگیر کرده ،وقت خود را تلف نکنید، وهمین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. و سوال ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما و کارشناسان ما در میان بگذارید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

ممکن است این اصطلاحات ذکر شده در بالا درمورد نتیجه پاپ اسمیر که شامل طبیعی، غیر طبیعی یا غیرقطعی است برای شما تا حدودی مبهم باشد. بنابر این برای یافتن معنای واقعی این نتایج با ما همراه باشید. جالب است بدانید که ازمایش پاپ اسمیر، تستی قابل دسترس میباشد و از سال ۱۹۵۰ در کم شدن میزان بروز سرطان سرویکس تا ۹۵ درصد و همچنین مرگ و میرسرطان تا ۹۱ درصد موفق بوده است.

نتایج پاپ اسمیر

نتایج تست پاپ اسمیر معمولاً ۱ تا ۳ هفته طول می کشد تا برسند. بیشتر نتایج آزمایش منفی است، اما گاهی اوقات نیز می تواند مثبت باشد. یک نتیجه مثبت داشتن سرطان دهانه رحم را تأیید نمی کند، اما نشان می دهد که تحقیقات بیشتر لازم است.

نتیجه نرمال:

آزمایش پاپ اسمیر سلول هایی که  سالم و طبیعی به نظر نمی رسد و ممکن است سرطانی باشد را شناسایی میکند. نتیجه طبیعی به این معنی است که تمام سلولهای دهانه رحم شما سالم و طبیعی به نظر می رسند. و خوشبختانه آنها سرطانی نیستند. یک نتیجه طبیعی قطعا خبر خوبی است. البته هنوزهم آزمایش های منظم و انجام چکاپ های سالیانه مهم هستند. مهم بدانید که نتایج تست پاپ اسمیر در ۱۰۰٪ مواقع دقیق نیست.

این آزمایش ممکن است برخی سلولهای غیرطبیعی و سرطانی را تشخیص ندهد و نشان دهد که نتیجه شما طبیعی است. این در واقع یک نتیجه منفی کاذب است. سرطان دهانه رحم به آرامی رشد می کند. اگر پاپ اسمیر شما سلولهای سرطانی را تشخیص نداده باشد، ممکن است در آزمایش پاپ اسمیر سال بعدتان تشخیص داده شود.

پاپ اسمیر غیرعادی:

انواع مختلفی از نتایج غیر طبیعی وجود دارد. این آزمایش ممکن است سلولهایی را پیدا کند که فقط کمی متفاوت از سلولهای طبیعی دهانه رحم هستند. بنابراین آنها نیازی به درمان نخواهند داشت. نتایج ممکن است نشان دهد که شما به LSIL (دیسپلازی با درجه پایین) مبتلا هستید. همچنین سلول های غیر طبیعی یا حتی بسیار غیرطبیعی نشان دهنده HSIL (دیسپلازی درجه بالا) هستند. یک نتیجه غیرعادی نیز ممکن است نشان دهنده سرطان دهانه رحم  باشد.

این بدان معنی است که سلول های غیرطبیعی به سرطان پیشرفت کرده و ممکن است اندام ها و بافت های خارج از دهانه رحم را تحت تأثیر قرار دهند. البته این نتیجه برای زنانی که به طور منظم غربالگری می شوند، نادر است، که این موضوع اهمییت چکاپ های سالیانه زنان را میرساند. این نوع سرطان به آرامی رشد می کند. انجام  پاپ اسمیر به طور منظم میتواند جلوی سلول ها را قبل از سرطانی شدن بگیرد. همچنین ممکن است نتیجه غیر طبیعی پاپ اسمیر اشتباه باشد.

یهنی یک نتیجه ممکن است سلولهای غیرطبیعی را نشان دهد در حالی که هیچ سلول وجود ندارد. بنابراین این یک نتیجه مثبت کاذب است. پزشک متخصص زنان می تواند به شما اطلاع دهد که آیا نتایج شما دقیق است یا آزمایشات اضافی لازم است. به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است بخواهد با دستگاه بزرگنمایی به نام کولپوسکوپ، دهانه رحم شما را دقیق تر ببیند.

پاپ اسمیربی نتیجه:

نتایج غیرقطعی به این معنی است که بعضی از سلول ها معمولی نیستند، اما تشخیص روشنی وجود ندارد. گزارش در مورد پاپ اسمیر شما معمولاً می گوید شما یکی از دو نوع ASCUS (سلولهای پوششی عیرطبیعی با اهمیت نامشخص) یا AGCUS (سلول های آتيپيك غددی یا گلاندولار با اهمیت نامشخص) دارید. سلولهای غیرمعمول می توانند نشان دهند که شما ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دارید. ویروسی که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. یا ممکن است نشانه هایی از سرطان دهانه رحم باشد. پزشک شما ممکن است طی شش ماه یا یک سال آزمایش پاپ اسمیر دیگری برایتان تجویز کند.

یا ممکن است بلافاصله به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید تا دلیل غیر طبیعی بودن سلول ها را دریابید. همچنین ممکن است پزشک در طی آزمایش پاپ اسمیر نمونه مناسبی از سلولهای دهانه رحم به دست نیاورد. در آن صورت، گزارش مربوط به تست شما می گوید “نامطلوب“. ممکن است برای گرفتن نتیجه واضح به آزمایش دیگری نیاز داشته باشید. حال در ادامه به نحوه خواندن برگه تست پاپ و موضوع اصلی بحث یعنی جواب تست پاپ اسمیر satisfactory خواهیم پرداخت.

نحوی خواندن گزارش برگه پاپ اسمیر

برگه پاپ اسمیر شما دارای ۴ بخش میباشد:

  1. مشخصات بیمار یا identity
  2. نوع نمونه  یا specimen type
  3. کفایت  نمونه  یا Adequacy
  4. نتیجه تست یا result

مشخصات بیمار یا identity:

در این بخش اطلاعاتی مثل نام پزشک متخصص شما، نام بیمار و تاریخ تست و نمونه گیری براش شما درج خواهد شد.

نوع نمونه  یا specimen type:

بهتر است بدانید که تست پاپ اسمیر به دو روش انجام خواهد شد. روش سنتی یا همان  conventionalویا روش جدید liquid base  یا پاپ اسمیر مایع که در این قسمت از فرم پاپ اسمیر شما یکی از این روش ها ثبت خواهد شد.

کفایت  نمونه  یا Adequacy:

کفایت نمونه خود به دو قسمت تقسیم میشود به نام های :

  • Satisfactory
  • Unsatisfactory
  • جواب تست پاپ اسمیر satisfactory:

در واقع نشان دهنده ی رضایت بخش بودن کیفیت نمونه میباشد.

  • منفی برای ضایعه یا بدخیمی داخل اپیتلیال
  • ناهنجاری سلول اپیتلیال
  • منفی برای ضایعه یا بدخیمی داخل اپیتلیال:

در مواردی که هیچ مدرک سلولی از نئوپلازی وجود نداشته باشد، تست پاپ تست منفی است. برای ضایعه یا بدخیمی داخل اپیتلیال کسانی که نتایج منفی دارند معمولاً می توانند با همان غربالگری های معمول ادامه دهند. همچنین satisfactory شامل موارد زیر هم میشود:

  • فرم ارسالی باید شامل اطلاعات دموگرافیک و بالینی به طورکامل باشد.
  • سلول کافی( %۱۰-۲۰  ) سطح لام را نمونه حاوی سلولهای اسکواموس بپوشاند.
  • حداقل ۲ کلاستره ۹ سلولی سلول اندوسرویکال یا موکوس سرویکال مشاهده بشود.
  • مواردی مانند: خون، عفونت و مواد خارجی سطح زیادی از نمونه را نپوشانده باشد (کمتر از ۲۹ % نمونه).
  • Unsatisfactory:

در واقع unsatisfactory به معنای رضایت بخش نبودن کیفیت نمونه خواهد بود. که به نوعی این احتمال وجود دارد که نمونه توسط التهاب یا خون خدشه دار شده باشد.

  • اطلاعات دموگرافیک ناقص
  • زمانی که خون، عفونت، مواد خارجی سطح وسیعی از نمونه را بپوشانند (بیشتر از ۹۱ % ازنمونه)، وجود نداشتن سلول  و یا موکوس اندوسرویکال به صورتی که نمونه قابل خواندن نباشد.
  • در این حالت لازم است که نمونه گیری را تکرار کنید (۶ ماه بعد)، توجه داشته باشید که تکرار نمونه برداری از تست پاپ اسمیر باید بیش از ۸ هفته پس از آزمایش قبلی انجام شود.

نتیجه تست یا result :

این قسمت از برگه به بیان ویژگی های بافتی نمونه ی گرفته شده اختصاص دارد. ممکن است با یکی از شرایط زیر روبرو شوید:

  • التهاب ها یا inflammation

التهاب ها و قرمزی ها در واقع شایع ترین یافته ها در تست پاپ به شمار میایند. البته این التهاب ها در اغلب موارد علامتی از مشکل خاصی نیست. شدت التهاب ها به صورت های زیر بیان میشود:

۱)خفیف

۲)متوسط

۳)شدید

این التهاب های شدید ممکن است نشان دهنده ی عفونت در ناحیه باشند بنابراین نیازبه بررسی های بیشتر خواهد بود.

  • ارگانیسم

نشان دهنده ی وجود باکتری و انگل و قارچ ویا ویروس خواهد بود. توصیف این قسمت به صورت های ذکر شده در پایین است:

  1. Normal flora یا فلور های طبیعی واژن

تشخیص و حظور باکتری های نرمال در واژن که کملا طبیعی است.

  • Trichomonas vaginalis یا تریکوموناس واژینالیس

هنگامی که این تک یاخته در تست پاپ شما مشاهده میشود به این معنی است که احتمالا فرد به واژینیت مبتلا است. و شک به مبتلا بودن به واژینیت زمانی بیشتر میشود که فرد مبتلا دارای قرمزی واژن و ترشح های بد بو باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترشحات واژن کلیک کنید. و همچننین در هنگام مقاربت احساس درد کند. این بیماری از طریق رابطه جنسی انتقال میابد.

  • Candida

دیدن نوعی عفونت قارچی در تست

  • Shift in flora یا تغییر در فلور واژن

در واقع به معنی رشد غیر نرمال باکتری های طبیعی واژن است. که این رشد غیر نرمال میتواند به ایجاد شدن باکتریال واژینوزیس منجر شود. باکتریال واژینوزیس یا علامتی ندارد یا دارای ترشح های بد بو شبیه به بوی ماهی است.

  • Cellular changes consist with herpes simplex virus یا تغییرات سلولی سازگار با ویروس هرپس سیمپلکس

به دنبال وجود ویروس هرپیس تغیراتی در سلول های واژن رخ خواهد داد که نیازمند بررسی بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

نتایج پاپ اسمیر مشخص می کند که چه زمانی به پاپ اسمیر بعدی خود احتیاج دارید. اگر نتیجه طبیعی داشته اید، حداقل تا سه سال دیگر به آزمایش پاپ اسمیر احتیاج ندارید. اگر نتیجه شما غیرطبیعی یا غیرقطعی بود، ممکن است به آزمایش پاپ اسمیر مکرر نیاز داشته باشید. یا ممکن است به آزمایشات بیشتری مانند کولپوسکوپی یا آزمایش HPV نیاز داشته باشید تا به پزشک در تشخیص غیر طبیعی بودن سلول ها کمک کند. توصیه های غربالگری سرطان دهانه رحم برای بیشتر خانم ها انجام  آزمایش پاپ اسمیرهر سه سال، آزمایش HPV به تنهایی هر پنج سال یا آزمایش HPV و پاپ اسمیر، آزمایش ترکیبی، هر پنج سال است.

توصیه برای خانم های ۲۱ تا ۲۹ سال این است که هر سه سال یک آزمایش پاپ بدهند. باید به این نکته همواره توجه داشته باشید که انجام این تست بسیار مهم و حیاتی است. ولی چیزی که حتی بیشتر از آن حائز اهمیت است و باید بسیار به آن توجه داشته باشید ،انجام این تست در جای درست است. باید بدانید که مراجعه به یک کلینیک معتبر برای انجام این تست بسیار مهم است. که هم ازمایشتان درست و دقیق انجام بپذیرد و هم گزارش پاتولوژی شما بسیار دقیق و درست به انجام بپذیرد.

در غیراین صورت کار بیهوده ایی انجام داده اید وممکن است شما ضایعات پیش سرطانی، سرطان جدی در دهانه رحمتان باشد و تشخیص داده نشود. به همین دلیل است که انجام تست به تنهایی برای اطمینان از سلانت شما کافی نخواهد بود، اگرچه که ضروری است. این تست باید حتما در مراکز قابل اعتماد ، مجهز و معتبر انجام شود. مرکز ما با سابقه طولانی خود ضامن انجام دقیق ترین موارد پاپ اسمیر است. و با همکاری با بزرگترین پاتولوژیست ها تفسیر دقیق و کاملا قابل اعتمادی به شما خواهد داد.

همچنین بعد از پاپ اسمیر در صورت وجود نتایج مشکوک به شما توصیه به کلپوسکوپی میشود. که جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلپوسکوپی و مطالعه بیشتر کلیک کنید. همچنین توصیه میشود که به هیچ عنوان چکاپ های سالانه خود را عقب نیندازید و آن هارا مرتبا انجام دهد. کلینیک زنان دکترشیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان و در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده تر یاری خواهد کرد.

 

پس اگر شما هم نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارید و یا مشکلات و سوالاتی در زمینه این تست ذهن شما را درگیر کرده ،وقت خود را تلف نکنید، وهمین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. و سوال ها و مشکلات خود را به آسانی با متخصصین ما و کارشناسان ما در میان بگذارید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

دیدگاهتان را بنویسید