نازایی بدون علت چیست؟

نازایی در زوجین دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها نازایی بدون علت است. و ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که نازایی بدون علت چیست؟ برای بررسی و پیدا کردن دلیل سوال نازایی بدون علت چیست؟ ، آزمایش های مربوط به ناباروری به طور کامل انجام می گیرد. اما گاهی هیچ دلیل مشخصی برای نازائی وجود ندارد. در این صورت تشخیص پزشک نازائی بدون علت است. حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد زوجین به نازائی بدون علت دچار هستند. در این مطلب به بررسی سوال نازایی بدون علت چیست؟ و این نوع ناباروری و درمان های آن می پردازیم.

نازایی بدون علت-unexplained-infertility
نازایی بدون علت

کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع امراض و بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. پس وقت خود را تلف نکنید و همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالت از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

تعریف ناباروری

وقتی شما و همسرتان به دفعات لازم (هفته ای دو تا سه بار) و بعد از گذشت یک سال نزدیکی کامل و بدون استفاده از وسایل پیشگیری باردار نشده باشید نابارور می گویند. این زمان برای زنان زیر ۳۵ سال بعد از گذشت یک سال و برای بالای ۳۵ سال به ۶ ماه کاهش می یابد. اگر بعد از گذشت این زمان باروری صورت نگیرد. هم چنین آزمایش های مربوط به ناباروری مشکل خاصی را نشان ندهد آن را نازایی بدون علت می نامند.

در این حالت تخمک گذاری در زنان به صورت منظم است. لوله های رحم که باعث انتقال تخمک از تخمدان به رحم می شوند بازهستند و وظیفه خود را به درستی انجام می دهند. هیچ گونه انسداد و یا آندومتریوز (به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است) وجود ندارد. تحرک، تعداد و شکل اسپرم ها کاملا مناسب است. این شرایط که همه چیز مرتب است ولی بارداری اتفاق نمیفتد، نازایی بدون علت است. در آزمایشات مربوط به ناباروری تمام جوانب نازائی بررسی می شود که این امر به پزشک کمک می کند تا دقیق تر علت را بیابد.

عواملی که باعث نازایی بدون علت می شوند

 معمولا عوامل زیر باعث نازایی بدون علت می شوند.

عوامل ایمونولوژیک 

در برخی موارد نازایی بدون علت ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن خانمها علیه اسپرم ها است. این واکنش باعث ترشح ماده ای به نام آنتی بادی می شود. این ماده سبب چسبندگی اسپرم ها به یکدیگر و در نتیجه غیرفعال شدن آنها می شود. گاهی پوشش تخمک نیز نسبت به اسپرم ها این واکنش را نشان می دهد و مانع از چسبیدن اسپرم به تخمک و ایجاد لقاح می شود.

ناهنجاری های لوله رحم و آندومتریوز

آندومتریوز نوعی اختلال بافت رحمی است که دربرخی خانمها ایجاد می شود و می‌تواند باعث نازایی بدون علت شود. در این اختلال بافت های داخل رحمی در جایی خارج از رحم رشد می کنند. آندومتریوزمی تواند تخمدان ها و بافت لگن را درگیر کند. اگر تخمدان ها درگیر شوند سبب ایجاد کیست هایی در آن و همچنین سبب چسبندگی تخمدانها، رحم و لگن می شود. این چسبندگی می تواند سبب نازائی در خانمها می گردد.

غیرطبیعی بودن تخمک

گاهی تخمک گذاری (به بخشی از چرخه قاعدگی گفته می‌شود این روند زمانی رخ می‌دهد که تخمدان تخمک آزاد می‌کند) به درستی انجام می شود اما تخمک آزاد شده ساختار غیرطبیعی دارد. در این حالت به دلیل ساختار غیرطبیعی و یا ناهنجاری کوروزومی تخمک ، امکان لقاح وجود ندارد و رنازایی بدون علت رخ داده است.

به دام افتادن تخمک

گیرکردن تخمک که به آن سندروم فولیکول پاره نشده لوتئینیزه می گویند. یکی دیگر از علل نازائی بدون علت است. تخمک درون فولیکول ( فولیکول تخمدان کیسه ای حاوی تخم نابالغ یا تخمک است ) تولید و رشد می کند.  این تخمک که درون فولیکول است تبدیل به جسم زرد می شود و در درون جسم زرد به دام می افتد. ( بعد از تخمک گذاری هورمون LH  سبب می‌شود تا سلول های باقی‌مانده فولیکولی که پاره شده‌است رشد کنند و تشکیل توده‌ای به نام جسم زرد را بدهند) به این اختلال LUF نیز می گویند و از دیگر موارد نازایی بدون علت است.

عفونت 

مایکوپلاسمای نوع T از کوچکترین و ساده ترین انواع باکتریها هستند که قادر به ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی انسان می باشند. متاسفانه این عفونت بدون علامت بوده و تاثیر منفی بر سلامت ناحیه تناسلی می گذارد. این باکتریها باعث اختلال در باروری می شوند. همین امر می تواند یکی از دلایل نازایی بدون علت باشد.

نقص فاز لوتئال 

یکی از مراحل چرخه تخمک گذاری فاز لوتئال ( به بخشی از چرخه قاعدگی بعد از تخمک گذاری و قبل از اولین روز چرخه بعدی فاز لوتئال گفته می شود) است که با آزاد شدن تخمک از تخمدان آغاز می شود. جسم زرد پس از تشکیل شروع به تولید هورمون پروژسترون می کند. این هورمون سبب می شود غدد مخاطی در آندومتر( دیواره داخلی رحم ) بیشتر شود و تخمک بارور شده را برروی خود نگه می دارد.

حال این تولید پروژسترون گاهی با مشکل مواجه می شود. به عنوان مثال پروژسترون با سرعت بسیار کمی افزایش پیدا می کند یا تنها در زمان کوتاهی ترشح می شود و یا میزان ترشح هورمون پائین است. اما گاهی با وجود سطح مناسب هورمون پروژسترون، آندومتر پاسخ مناسبی به این تغییر نشان نمی دهد. این اختلال باعث نقص در فاز لوتئال می شود و این مرحله به درستی انجام نمی گیرد. با آزمایش خون در روزهای بعد از تخمک گذاری می توان میزان ترشح پروژسترون را بررسی کرد تا نازایی بدون علت تشخیص داده شود.

ناتوانی اسپرم در نفوذ به تخمک

در مردان آزمایشات مختلفی برای اطمینان از سلامت اسپرم ها گرفته می شود. که در برخی موارد از نظر تعداد و شکل ظاهر سالم هستند اما باروری صورت نمی گیرد. در این حالت ممکن است مشکل تحرک کم اسپرم وجود داشته باشد. اسپرم ها به دلیل تحرک کم قادر به نفوذ در تخمک نیستند. این نازایی بدون علت تنها با لقاح خارج از رحم ( تخمک را با انجام جراحی از تخمدان زن بیرون می آورند و در آزمایشگاه با اسپرم بارور می کنند ) یا IVF قابل درمان است.

مشکلات روانشناختی

شاید در نگاه اول رابطه ای بین ناباروری و مشکلات روانشناختی وجود نداشته باشد. اما باید بدانید که همه چرخه های هورمونی که در رحم رخ می دهد و تنظیم آنها توسط مغز کنترل و انجام می شود. با همین جمله می توان تأثیر مستقیم مغز بر باروری را متوجه شد.

درمان نازایی بدون علت

اولین قدم در درمان نازائی یافتن علت مانع بارداری در زوجین است. برای یافتن علت آزمایشات مختلفی از دو طرف گرفته می شود که تا حد زیادی کمک کننده هستند.  مدت زمانی که دچار ناباروری شده اند بسیار مهم است، هرچه مدت بیشتری گذشته باشد درمان را دشوار می کند. اگر پزشک بعد از بررسی آزمایشات، نازائی بدون علت را تشخیص دهد برای درمان هر یک از مواردی که اشاره  شد اقدام می کند. به عنوان مثال در نقص فاز لوتئال تجویز مستقیم پروژسترون انجام می شود که به صورت آمپول یا شیاف واژینال است.

همچینین اگر مشکل از  اسپرم ها باشد با روشهایی مانند IUI ( اسپرم مرد با ابزارهای خاصی درون رحم زن قرار داده می‌شود ) ، IVF،) GIFT انتقال سلول‌های جنسی به درون لوله‌های رحم  مشابه روش لقاح خارج از رحم است اما در این روش، پس از انتقال مستقیم تخمک‌ها و اسپرم‌ها به درون یکی از لوله‌های رحم، لقاح به شکل طبیعی اتفاق می‌افتد (  قابل درمان هستند.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی در خصوص بارداری، زوج های زیادی درمان و صاحب فرزند می شوند. تحقیقات نشان داده زوج هایی که مدت کمتری از ناباروری آنها می گذرد شانس بیشتری برای بچه دار شدند دارند. هرچه این مدت بیشتر شود و آمادگی های لازم برای بارداری صورت نگیرد و اقدامی جهت رفع آن نشود، درمان آن پیچیده تر می شود.  پس با اقدام به موقع جهت درمان احتمال بارداری نیز بیشتر می شود.

شما نیز می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر شیرین بررسی های لازم را انجام داده و از آسیب های بعدی این مشکل جلوگیری کنید. پس وقت خود را تلف نکنید و همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید