تشخيص بارداری خارج رحمی با بيبی چك

گاهي اوقات اگر بارداری خارج رحمي باشد ممكن است نتيجه تست “بي بی چك ” منفي شود.چون تشخيص بارداری خارج رحمی با بيبی چك امکان پذیر نیست. زيرا: هورمون HCG  بتا ابتدا در خون ظاهر مي شود و سپس بعد از متابوليزه شدن در ادرار آمده و به سرعت دفع مي شود. از آنجا که رشد اين هورمون در حاملگي خارج رحمی كمتر است شما گمان مي كنيد باردار نيستيد. از طرفی ممكن است در حاملگي خارج از رحمی در مثبت شدن نتيجه تست “بيبي چك” تاخيري ایجاد شود. اما به طور کلی تشخيص بارداری خارج رحمی با بيبی چك چک ممکن نیست.

براي آگاهي از اين موضوع بايد ازمايش خون بتا يا سونوگرافي واژينال انجام دهيد تا هرچه زودتر از خطرات ناشي از اين حاملگي جلوگيري کنید. چرا که اقدام دیرهنگام در مواردی باعث به خطر افتادن جان افراد شده است. کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع امراض و بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد.

روش های تشخيص بارداری خارج رحمی

تشخيص بارداری خارج رحمی با بيبی چك

تشخيص بارداری خارج رحمي با آزمايش خون:

این آزمایش برای تشخیص میزان هورمون HCGانجام مي شود. اگر سطح HCGكمتر از ميزان مورد انتظار در هر مرحله از بارداری باشد پزشك معالج شما يك قدم به تشخيص بارداری خارج از رحمی نزديك می شود. برای اطمینان بیشتر متخصص زنان دستور تکرار آزمایش را می دهد.  در هفته هاي اول يك بارداری طبيعي ميزان هورمون بارداری هر دو روز تقريبا دو برابر مي شود. اگر این تغییرات در بدن شما کند تر یا گاهی سریع تر از حالت نرمال باشد و به هر ترتیب با الگوی طبیعی فاصله داشته باشد پزشک می تواند تشخیص بارداری خارج رحمی دهد. برای اطمینان بیشتر ممکن است متخصص زنان و زایمان شما درخواست سونوگرافی واژینال کند.

تشخيص بارداری خارج رحمي با سونوگرافي:

يكي از مطمئن ترين راه های تشخيص بارداري خارج رحمی سونوگرافی می باشد. بارداري شما بعد شش هفته از اخرين دوره عادت ماهيانه توسط سونوگرافی قابل تشخیص است. پس اگر ازمايش خون بارداري شما را تاييد كرد ولي در ازمايش  سونوگرافي هيچ نشانه ای از  جنين  در رحم مشاهده نگرديد به احتمال زياد بارداري خارج از رحم صورت گرفته است. كه در اين صورت پزشك متخصص زنان شما را تحت نظر مي گيرد و در خواست لاپاروسكوپي می نمايد. با استفاده از لاپاروسكوپي ميتوان بهتر و دقيق تر بارداری خارج ازرحمي را تشخيص داد. حتي با اين روش ميتوان محل دقيق بارداری خارج از رحمي را نیز پيدا کرد.

بارداری خارج رحمی چيست؟

حاملگی خارج از رحمي همان طور كه از اسمش پيداست نوعي حاملگي است كه تخم به جای رشد در درون رحم در بيرون از رحم رشد مي كند. اين نوع از حاملگي باعث خون ريزي هاي شديدی می شود كه جان مادر و جنين را به خطر مي اندازد و به اقدامات اورژانسی نياز دارد. اگر مشکوک به بارداری خارج رحمی هستید و نیاز به مشاوره و چکاپ دارید در اسرع وقت با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود مشورت کنید.

نشانه های اوليه بارداری خارج رحمی چیست؟

نشانه های اوليه بارداری خارج رحمی شامل:

• خونريزی واژينال
  • ناراحتي معده و حالت تهوع
  • درد های شكمی
  • درد و کوفتگی بدن
  • سرگيجه و ضعف
  • درد شانه و گردن

به چه علت ما بارداری خارج از رحمی را تجربه مي كنيم ؟

شما ممكن است هيچ وقت دليل اصلی اين كه چرا به اين نوع ازبارداری دچار شده ايد را ندانيد.  اما يكي از دلايل آن می تواند آسيب لوله های فالوپ و ممانعت آن از ورود تخم به رحم باشد. اگر هر يك از علائم بالا مثل درد شكم و درد گردن  و سر گيجه و ضعف و حالت تهوع را همراه با درد شديد شكمي‌همراه با خونريزي يا بدون آن را تجربه کردید بدون اتلاف وقت و معطلی با متخصص زنان زایمان مشورت کنید تا تشخیص به موقع گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید.

احتمال بارداری خارج از  رحمی در چه كسانی بيشتر است:

• افراد بالای ۳۵ سال
  • افراد سيگاری
  • افراد دارای بيماريPID(عفونت لگني)
  • عفونت های منتقله از راه های جنسی داشته باشيد.
  • قرص های ضد بارداری استفاده کنید
  • از روش هاي بارداری مانند IVF استفاده كرده باشيد.
  • جراحی بستن لوله های رحمی را انجام داده باشيد
  • سابقه بارداری خارج از رحم داشته باشيد.
  • زخم ناشی از جراحی های لگن داشته باشيد.

اين بارداری حتي زمانی ممكن است اتفاق بيافتد كه شما علی رغم استفاده از IUD برای جلوگيری از بارداری ، باردار شده اید.

درمان بارداری خارج رحمی:

از آنجا که تخمك بارور شده نمي تواند در خارج از رحم زنده بماند. پس پزشك شما بايد آن را از بدن شما خارج كند تا از آسيب های جدی احتمالی که برای شما خواهد داشت جلوگيری كند.

راه های درمان بارداری خارج از رحم به شرح زیر است:

دارو :

اگر لوله فالوپ شما سوراخ نشده باشد و مدت زمان طولاني هم از بارداري شما نگذشته باشد. پزشک متخصص زنان شما مي تواند يك دوز از داروي methotrexate را برايتان تجويز كند. اين دارو جلوی رشد سلولی تخم را می گيرد و‌ اين باعث خاتمه بارداری مي شود.

جراحی :

در مواردی شما نياز به جراحي داريد که تشخیص آن کاملا بر عهده پزشک است. از معمول ترين روش های جراحی، لاپاراسكوپي است. به اين شكل كه پزشک متخصص زنان قسمتي از پايين شكم شما را برشی  كوچك مي دهد و لوله هاي باريك و منعطف(لاپروسكوپ) را وارد مي كند و تخم را ازآنجا خارج مي كند. اگر در حين جراحی دكتر متوجه اسيب لوله هاي فالوپ شما شود آن را هم درمان میکند.

کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع امراض و بیماری های زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. پس وقت خود را تلف نکنید و همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالت از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

بعد از بارداری خارج از رحمی :

ممكن است بعد از سپري كردن اين شرايط ، حاملگي نرمال داشتن براي شما سخت باشد. به همین دلیل بهتر است با يك متخصص زنان و زايمان صحبت كنيد مخصوصا اگر لوله ي فالوپتان هم خارج شده است. حتما درباره اینکه چه مدت بعد ميتوانيد به بارداري مجدد اقدام نماييد از پزشک خود مشورت بگیرید. و به اين كه برخي از پزشكان حداقل ٣ ماه بعد را پيشنهاد مي دهند اكتفا نكنيد. زيرا ممكن است شرايط شما و عملكرد بدنتان با ديگری متفاوت باشد.

اگر دوباره حامله شديد ، از آنجایی كه شما يك بارداری خارج از رحمي را داشته ايد بايد نسبت به هرگونه تغييری در بدن خود هوشیار باشيد تا زمانی كه پزشکتان  تاييد كند  كه تخم در جاي طبيعی خودش رشد مي كند.

احتمال وقوع يك بارداری خارج رحمی ديگر چقدر است؟

به طور كلي اين احتمال مي تواند حدود١٠ الي ١٥ درصد باشد بسته به اين كه دليل اولين بارداری خارج از رحمی شما چه چيزي بوده است و از چه روش درمانی استفاده شده است.

سخن آخر

تشخیص بارداری خارج رحمی با بی بی چک تقریبا ناممکن است. همچنین همانطور که گفته شد نیاز به آزمایش خون و سونوگرافی دارد. اگر مشکوک به بارداری خارج رحمی شدید و از این موضوع نگرانید قبل از هرچیز خونسردی خود را حفظ کنید. اطمینان داشته باشید که تیم تخصصی کلینیک ما تا آخرین قدم درمان شما در کنارتان خواهد بود و خطرات ناشی از این نوع بارداری را برایتان به حداقل خواهد رساند و در بارداری سالم دوباره نیز همراهتان خواهیم بود. وظیفه اصلی و مهم شما تنها مراجعه به موقع به پزشک زنان و زایمان خوب و جدی گرفتن علائم است. سلامت شما هدف و رسالت اصلی ماست.