درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

آیا تا به‌حال چیزی درباره درمان تنبلی تخمدان با رازیانه شنیده‌اید؟ تنبلی تخمدان از آنچه که فکر می‌کنید شایع‌تر است. شاید به همین دلیل است که درمان‌های خانگی بسیاری ار می‌توان برای آن پیدا کرد. از طرف دیگر، سبک زندگی و تغذیه تاثیر چشمگیری در کنترل و درمان این سندرم دارند. در ادامه پس از ارائه تعریف کوتاهی از تنبلی تخمدان، به بررسی درمان‌های سنتی و درمان تنبلی تخمدان با رازیانه می‌پردازیم. با دکتر زنان کلینیک همراه باشید.

تعریف تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک که عموما تنبلی تخمدان نامیده می شود زمانی اتفاق می افتد که یک یا هر دو تخمدان در یک فرد به طور موثر و منظم عمل تخمک گذاری را انجام نمیدهد. در این نوشته ما شما را با درمان تنبلی تخمدان با رازیانه آشنا خواهیم کرد. لذا هر ماه تخمک های نابالغی که آمادگی آزادسازی ندارند در تخمدان باقی مانده و تجمع آنها سندروم تخمدان پلی کیستیک را ایجاد میکند.  علائم شایع آن عبارت اند از:

• قاعدگی های نامنظم
  • درد های شکمی
  • آکنه پوستی
  • لکه بینی
  • نوسانات غیرمعمول وزن
  • پرمویی غیرطبیعی در زنان
  • ریزش مو با الگوی مردانه
  • قاعدگی های سنگین و دردناک
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • مشکلات بارداری

لازم است بدانید یک فرد دارای تنبلی تخمدان لزوماً تمامی این علائم را همزمان نشان نداده و ممکن است در موارد خفیف تنها بخشی از آنها ظاهر شوند. مراجعه، تشخیص و درمان به موقع توسط یک متخصص زنان و زایمان می تواند به جلوگیری از ایجاد علائم شدید کمک کند.

خواص شگفت‌انگیز گیاه رازیانه

این گیاه در طب سنتی بسیار پر طرفدار و شناخته شده است. علاوه بر درمان تنبلی تخمدان با رازیانه از رازیانه در موارد زیر استفاده می شود که به تفصیل توضیح خواهیم داد.

• درمان مشکلات گوارشی
  • افزایش شیر مادر
  • کنترل موهای زائد در زنان
  • درمان سندروم پیش از قاعدگی
  • درمان تنبلی تخمدان
  • درمان پریودهای نامنظم
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • تقویت بینایی
  • خواص ضد پیری
  • ضد سرطان
  • تقویت حافظه و عملکرد مغز
  • کمک به مشکلات کم خونی
  • ادرار آوری

رازیانه چگونه تنبلی تخمدان را درمان میکند؟

گیاه رازیانه به دلیل دارا بودن سطح بالایی از هورمون استروژن برای زنان بسیار مفید است. همین خاصیت است که باعث می‌شود درمان تنبلی تخمدان با رازیانه امکان‌پذیر باشد. هورمون استروژن یک هورمون زنانه است که برای داشتن یک سیکل منظم، باروری، شیردهی، خلق و خوی زنان و حفظ ویژگی های زنانه لازم است. گیاه رازیانه با تامین این هورمون مهم در بدن زنان به رفع مشکلات ناشی از عدم تعادل آن ،که یکی از مهم ترین آنها تنبلی تخمدان است، کمک میکند.

خواص دیگری علاوه بر درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

رازیانه خواصی فراتر از آنچه تا اینجا خوانده‌ایم دارد. در ادامه، از دیگر خواص رازیانه برای زنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

رازیانه و درمان پرمویی در زنان

یکی از دلایل مهم پرمویی در زنان عدم تعادل سطح هورمونی و بهم خوردن نسبت استروژن (هورمون زنانه) و تستوسترون (هورمون مردانه) می باشد. رازیانه با داشتن سطح بالایی از هورمون های زنانه به تعدیل تستوسترون بالا که باعث ظاهر شدن علائم مردانه در زنان می شود کمک می کند. به همین ترتیب درمان تنبلی تخمدان با رازیانه نیز ممکن خواهد شد.

نحوه مصرف رازیانه برای درمان پرمویی

نیم فنجان عرق رازیانه بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

رازیانه و درمان قاعدگی نامنظم

برای داشتن یک سیکل قاعدگی منظم متعادل بودن سطح هورمون ها شرط اول است. چرا که بدن زنان از این هورمون ها جهت تنظیم سیکل خود دستور می گیرد. اگر علت قاعدگی نامنظم شما عدم تعادل هورمون ها باشد رازیانه میتواند به منظم شدن آن کمک کند.

نحوه مصرف برای قاعدگی نامنظم و درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

یک هفته قبل از شروع خونریزی روزانه یک فنجان دم نوش رازیانه میل کنید

سندروم پیش از قاعدگی و درمان تنبلی تخمدان با رازیانه

تغییراتی که در سطح هورمون ها در طول یک ماه در بدن زنان ایجاد میشود باعث فراز و نشیب هایی در حالت های روحی و جسمی زنان میشود. این تغییرات به ویژه یک هفته قبل از شروع قاعدگی به شکل درد،خستگی،تغییرات دمای بدن بی حوصلگی، تحریک پذیری و حالت هایی از افسردگی خود را نشان می دهد. گیاه رازیانه به تعادل این علائم کمک میکند

نحوه مصرف رازیانه برای درمان سندروم پیش از قاعدگی

هر زمان دچار علائم سندروم پیش از قاعدگی شدید میتوانید دمنوش رازیانه را طبق دستورالعمل ذکر شده در ادامه مطلب، میل کنید. روزانه یک فنجان دمنوش برای کاهش علائم کافیست.

رازیانه و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی

فلاونوئید و گلیکوزید کامفرول موجود در رازیانه نه تنها میزان شیر را در مادران شیرده افزایش میدهد بلکه به افزایش مواد مغذی در بدن مادر نیز کمک میکند لذا مصرف رازیانه در دوران شیردهی با هماهنگی پزشک متخصص زنان می تواند مفید باشد.

نحوه مصرف رازیانه برای افزایش شیر مادر

اگر در دوران شیردهی هستید بهتر است برای مصرف رازیانه با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. متخصص شما میزان مصرف را بر اساس وزن، سن و دیگر شرایط پزشکی تان تعیین می کند.

خواص کلی گیاه رازیانه

همانط‌ور که تا اینجا گفته شد گیاه رازیانه، گیاهی مفید و اساسی برای زنان محسوب میشود اما حال به خواص کلی رازیانه برای همه افراد میپردازیم. برای آگاهی از آخرین درمان های گیاهی مشکلات و بیماری های زنان ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید

درمان مشکلات گوارشی با رازیانه

این گیاه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ،کوئرزیتین و روتن میباشد که باعث تسهیل فرآیند هضم و جذب بهتر مواد مغذی به بدن میشود. پیاز و برگ های گیاه رازیانه نیز دارای مقادیر بالای فیبر بوده که نه تنها باعث بهبود عملکرد روده ها می شوند، بلکه به مبارزه با رادیکال های آزاد و سمی موجود در دستگاه گوارش می پردازد.

نحوه مصرف رازیانه برای درمان مشکلات گوارشی

نیم فنجان عرق رازیانه بعد از هر وعده غذایی میتواند به گوارش بهتر شما کمک کند.

رازیانه و تقویت بینایی

آنتوول یکی از روغن های مهم و سرشار در رازیانه است که به بهبود و ترمیم سلولهای فرسوده چشم کمک میکند و پیر چشمی را به تعویق می اندازد.

نحوه مصرف رازیانه برای تقویت بینایی

روزانه دو فنجان دمنوش رازیانه صبح و شب میتواند به تقویت بینایی شما کمک کند. اگر میخواهید عرق رازیانه را جایگزین کنید میتوانید نیم فنجان عرق رازیانه را بعد از ناهار و نیم فنجان بعد شام مصرف کنید

کمک به درمان کم خونی

رازیانه یکی از بهترین منابع طبیعی هیستیدین است. این ماده یک اسید آمینه است که به تولید هموگلوبین خون کمک میکند. همچین در جذب بهتر آهن در خون نیز موثر خواهد بود.

نحوه مصرف رازیانه برای درمان کم خونی

روزانه دو فنجان دمنوش رازیانه صبح و شب مصرف کنید. اگر ترجیح میدهید عرق رازیانه را میل کنید. نیم فنجان بعد از ناهار و نیم فنجان را بعد از شام مصرف کنید.

رازیانه و مشکلات کلیوی

از آنجا که این گیاه باعث افزایش حجم ادرار می شود میتواند در پاک سازی کلیه ها و دفع سموم از بدن موثر واقع شود.

نحوه مصرف رازیانه برای پاکسازی کلیه

روزانه دو فنجان دمنوش رازیانه صبح و شب میتواند به پاک سازی کلیه های شما کمک کند. اگر میخواهید عرق رازیانه را جایگزین کنید میتوانید نیم فنجان از آن را بعد از ناهار و نیم فنجان را بعد شام مصرف کنید.

تقویت عملکرد حافظه و مغز

پتاسیم یک ماده بسیار مهم برای بدن است که درعرق رازیانه یافت میشود. این ماده به بهبود عملکرد مغز کمک میکند همچنین اکسیژن رسانی به سلول های مغزی را بهبود میبخشد.

نحوه مصرف رازیانه برای تقویت عملکرد حافظه و مغز

روزانه دو فنجان دمنوش رازیانه صبح و شب میتواند به تقویت حافظه شما کمک کند. اگر میخواهید عرق رازیانه را جایگزین کنید میتوانید نیم فنجان از آن را بعد از ناهار و نیم فنجان را بعد از شام مصرف کنید

چگونگی مصرف رازیانه برای درمان تنبلی تخمدان

عرق رازیانه

به منظور درمان تنبلی تخمدان با رازیانه میتوان نیم فنجان عرق رازیانه را بعد از صرف هر وعده غذایی نوشید.

دمنوش رازیانه

استفاده از دمنوش رازیانه نیز برای درمان کیست تخمدان، بسیار مفید خواهد بود.

نحوه تهیه دمنوش رازیانه

برای تهیه دمنوش گیاه رازیانه یک قاشق چای‌خوری رازیانه کوبیده را داخل یک قوری بریزید. مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن دمنوش نیز به جای شکر میتوانید از یک قاشق چایخوری عسل استفاده کنید. این درمان را به مدت ۴۰ روز ادامه دهید.
تذکر:
اگر قاعدگی های شما با خونریزی شدید همراه است از مصرف رازیانه در طول دوران خونریزی خودداری کنید و تا پایان این دوره منتظر بمانید.

آیا رازیانه یک درمان قطعی برای تنبلی تخمدان است؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از مشکلات رایج و تا حدودی پیچیده برای زنان است. درمان تنبلی تخمدان با رازیانه تنها یک درمان کمکی و مکمل محسوب شده و به هیچ عنوان نمی تواند درمان قطعی به خصوص در موارد شدید تنبلی تخمدان به حساب آید. لذا برای رسیدن به نتایج بهتر، آزمایشات و ویزیت های منظم توسط یک متخصص زنان خوب و با تجربه شرط اول درمان خواهد بود. بسته به نتایج آزمایشات خون و سونوگرافی رحم و تخمدان پزشک متخصص زنان درمان های متنوعی را که شامل دارو و رعایت تغذیه مناسب می باشد، در نظر خواهد گرفت.

عوارض مصرف رازیانه

عموم مردم گیاهان دارویی را به دلیل طبیعی بودنشان کاملاً بی خطر می دانند و گاهی اقدام به مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و خود درمانی میکنند. برخلاف تصور عموم باید گفت که گاهی مصرف خودسرانه و بیش از حد داروهای گیاهی به هر شکلی( قرص، عرق، برگ و ساقه و…) عوارضی حتی چندین برابر مصرف داروهای شیمیایی به دنبال خواهد داشت. رازیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی درمورد درمان تنبلی تخمدان با رازیانه، مصرف آن بدون نظارت دکتر متخصص می تواند سبب ایجاد مسمومیت و در مواردی تشدید علائم شود. لذا قبل از مصرف هر نوع دارو اعم از گیاهی و شیمیایی با پزشک خود مشورت کنید.

سایر درمان های تنبلی تخمدان

از درمان تنبلی تخمدان با رازیانه که بگذریم، می‌رسیم به درمان‌های مدرن. با توجه به شرایط خاص هر بیمار و نتایج آزمایشات و سونوگرافی درمان تنبلی تخمدان می تواند شامل موارد زیر یا ترکیبی از آنها باشد:

درمان های دارویی

که شامل قرص های ضدبارداری یا تحریک تخمک گذاری خواهد بود. انتخاب دارو با توجه به شرایط شما و اینکه آیا به زودی تصمیم به بارداری دارید یا خیر انتخاب میشوند.

رژیم غذایی

از جمله محدود کردن مصرف غذاهای پر کربوهیدرات و مصرف قندهای ساده و سبزیجات در وعده های غذایی. حتی می‌توان گفت درمان تنبلی تخمدان با رازیانه نیز به‌گونه‌ای زیرمجموعه تغییرات رژیم غذایی محسوب می‌شوند.

جراحی

که در موارد خاص و با توجه به تشخیص جراح و متخصص زنان زایمان ممکن است صورت گیرد. این اقدام اغلب زمانی صورت میگیرد که حجم تخمدان به علت وجود کیست بسیار افزایش یافته و مشکلات جدی برای فرد ایجاد میکند.

سخن آخر

همانطور که پیش تر نیز گفته شد با توجه به پیچیدگی بیماری های جدید و از طرفی پیشرفت های روز افزون علم پزشکی، جدا ماندن از درمان های به روز می تواند بسیار خطرناک است. هرچند درمان تنبلی تخمدان با رازیانه تا حدی شدنی است، اما نداشتن درمان مدرن باعث حاصل نشدن نتیجه و حتی عدم درمان و پیشرفت بیماری می‌شود. پیشرفت سندرم تنبلی تخمدان می‌ تواند بسیار خطرناک باشد و سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

لذا فراموش نکنید که درمان با گیاهان دارویی مانند درمان تنبلی تخمدان با رازیانه تنها بخشی از درمان بوده و این سندروم نیاز به درمان های تخصصی تحت نظر پزشک متخصص خواهد داشت. از آنجا که تخمدان ها عضو اصلی باروری در بانوان محسوب میشوند توجه به سلامت آن، بارداری سالم و بدون خطری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. کلینیک تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر شیرین همواره با شماست.