علائم لحظه آزاد شدن تخمک

 مهمترین علائم لحظه آزاد شدن تخمک  شامل موارد زیر است. لازم به ذکر است که هیچ کدام نمیتواند به قطع نشاندهنده تخمک گذاری باشد:

  • دمای بدن
  • تغییر مایع دهانه رحم
  • افزایش میل جنسی
  • لکه بینی و ترشحات قهوه ای
  • حساس شدن سینه ها
  • دل درد در تخمک گذاری
  • تغییراتی در گردن رحم

به آزاد شدن تخمک از تخمدان، تخمک گذاری میگویند. برای محاسبه  زمان آن باید دوره قاعدگی هر شخص را در نظر گرفت . علائم لحظه آزاد شدن تخمک  معمولا کمی قبل از این لحظه آغاز میشوند. به عنوان مثال اگر دوره قاعدگی ۲۸ روزه باشد به طور معمول ۱۴ روز قبل از شروع پریود بعدی رخ می دهد.

برای تعیین دقیق تر زمان آن تاریخ شروع پریود بعدی خود روی تقویم را پیدا کنید و ۱۶ تا ۱۴ روز به عقب برگردید. در این بازه زمانی تخمک گذاری انجام خواهد شد. همچنین آزاد شدن تخمک باعث ایجاد علائم و تغییرات هورمونی در خانم ها می گردد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

دمای بدن

در آغاز چرخه قاعدگی دمای بدن تقریبا ثابت و در حدود ۳۶/۲ تا ۳۶/۵ است .هر چه به زمان تخمک گذاری نزدیک می شود دمای بدن حدود ۰/۵ تا ۱ درجه افزایش می یابد.
این افزایش دما نشان می دهد که تخمک گذاری به تازگی رخ داده است.

تغییر مایع دهانه رحم

در زمان تخمک گذاری به علت ترشح زیاد استروژن مایع دهانه رحم به شکل بیرنگ و کشسانی در می آید. هر چقدر از دوره خانم ها مدت بیشتری گذشته باشد این ترشحات نیز بیشتر می شود. در این زمان احتمال بارداری به حداکثر می رسد.

افزایش میل جنسی

همان طور که گفته شد با افزایش هورمون استروژن میل جنسی در خانم ها بیشتر می شود. البته تخمک گذاری تنها عامل افزایش میل جنسی در خانم ها نیست و ممکن است قبل از تخمک گذاری نیز وجود داشته باشد. میل جنسی توسط برخی اعمال جراحی زیبایی مانند لابیوپلاستی افزایش می یابد.

لکه بینی و ترشحات قهوه ای

تخمک درون فولیکول بعد از تخمک گذاری آزاد می شود. هنگام آزاد شدن، این فولیکول پاره ، و پاره شدن آن سبب ترشحات خفیفی در خانم ها می گردد.

حساس شدن سینه ها

افزایش ترشح هورمون ها سبب تغییراتی در بدن می شود. یکی از این تغییرات که در زمان تخمک گذاری خانم ها احساس می کنند، حساس شدن سینه ها است. در این دوره خانم ها احساس درد در سینه ها را دارند.

دل درد در تخمک گذاری

دل درد خفیف یکی دیگر از علائم لحظه آزاد شدن تخمک است. این درد اغلب خفیف است و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد اما در مواردی غیر قابل تحمل می شود که باید به دکتر متخصص زنان مراجعه شود.

تغییراتی در گردن رحم

اکثر خانم ها این تغییرات را احساس می کنند که گردن رحم نسبت به روزهای قبل از تخمک گذاری تغییر کرده است در این زمان گردن رحم کمی بالاتر و به سمت داخل جمع می شود همچنین نرم تر و بازتر از قبل می گردد. اطلاع از زمان تخمک گذاری و آگاهی از تغییرات و علائم ایجاد شده علاوه بر بالا بردن کیفیت زندگی به زن و مرد کمک می کند تا در زمان درستی نزدیکی انجام شود.

 همچنین در صورت وجود بیماری و یا موانعی همچون بارداری بدون علت زمان دقیق تخمک گذاری حائز اهمیت است ،چرا که بسیاری از علت های ناباروری با گذشت زمان درمان پیچیده تری خواهند داشت. اگر پریود نامنظم دارید و یا علائم تخمک گذاری در شما بسیار شدید و آزار دهنده است بهتر است به متخصص زنان کلینیک دکتر شیرین مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید