لابيوپلاستی چيست؟

لابیوپلاستی این روزها به یکی از عمل های پرطرفدار در میان بانوان تبدیل شده است.ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که لابيوپلاستی چيست؟ حال ممكن است شما به عنوان يك خانم از شكل ظاهري ناحيه تناسلی و اطراف واژن خودتان ناراضي باشيد.ما در این نوشته به تمامی سوالات شما اعم از لابيوپلاستی چيست و… پاسخ خواهیم داد.

کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع امراض و مشکلات مربوط به زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. پس وقت خود را تلف نکنید و همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالت از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

علت های نارضايتی از ظاهر اندام تناسلی

برای پاسخ به این پرسش که لابيوپلاستی چيست و اصلا چرا انجام می‌شود، باید درباره‌ علت‌های نارضایتی مردم از ظاهر اندام تناسلی‌شان صحبت کنیم. علت هاي اين نارضايتی از ظاهر اندام تناسلی زنان ميتواند به دلايل زير باشد:

  • به طور مادرزادی عدم تقارنهای دو سمت اطراف واژن بسيار بسيار زياد باشد.
  • لب كوچك ناحيه تناسلی يا (لابيا مينور) كه بايد از لب بزرگ يا (لابيا ماژور) كوچكتر باشد انقدر بزرگ و شل و اويزان شده باشد كه ظاهر زشتی به ناحيه داده باشد.
  • لابياها شل و چروكيده و آويزان هستند و موقع پوشيدن لباس ،دوچرخه سواری و حتي مقاربت جنسی مشكل ايجاد مي كنند.

آناتومی ناحیه تناسلی


قبل از پرداختن به موضوع لابيوپلاستی چيست اول به طور مختصر با قسمتهاي ناحيه تناسلی خارجي در خانمها آشنا بشويم: كلمه لابيا از واژه (لب) گرفته شده است و لابياها همان قسمتهايی هستند كه روي مجرای ادراري و دهانه واژن را پوشانده اند. لابياي كوچك يا لب كوچ يا لابياي مينور روي دهانه واژن و مجراي پيشاب قرار دارد. لابيايی بزرگ يا لابياي ماژور روي همه آنها را مي پوشاند. وظيفه لابيا ماژور در بر گرفتن كليتوريس و مجراي ادراري و دهانه ورودي واژن و لابيا مينور است.

لابيا مينور از نظر رنگ و اندازه بين افراد مختلف ،با نژادها و رنگ پوستهاي منفاوت و در سنين مختلف، فرق مي كند. بارداري و تغييرات هورموني زنان و همچنين ژنتيك خانمها ميتواند ظاهر لابيا مينورها را تغيير بدهد. اندازه لابيا مينوز بعد بلوغ و زمان بارداري به علت تغييرات هورموني زياد ميشود.

حال باید بگوييم كه سايز لابياهاي كوچك بعد از يايسگي كاهش مي يابد. گاهي تغييرات لابياهاي كوچك بقدري ميرسد كه فرد از ظاهرشان ناراضي است. يا موقع ورزش ،يا پوشيدن لباس و حتي مقاربت جنسي ،اين لابياهاي مينور شل و آويزان اذيت كننده ميشود. اينجاست كه جراح زنان با عمل جراحي لابيوپلاستي با برش لبه هاي لابياي كوچك ،به داد مراجعه كننده مي رسد.

عمل لابيوپلاستی چیست؟

عمل لابيوپلاستی امروزه از جراحي‌هاي بسيار پرطرفدار بين خانم‌ها در سراسر دنيا و كشور ايران بشمار مي آيد. این جراحي بي‌عارضه كه ميتواند اعتماد بنفس بانوان را افزايش داده و به آنها كمك كند تا بيشتر از گذشته از ورزش و رابطه جنسي سالم لذت ببرند. در جراحي زيبايي ناحيه تناسلي سليقه و خواسته مراجعه كننده بسيار حايز اهميت است.

خط قرمز مهم در عمل لابيوپلاستی چيست؟

يك خط قرمز وجود دارد و آن هم زماني است كه بيمار اصرار دارد كه بافت بيشتري از لابيا مينور توسط متخصص جراحي زنان برداشته بشود. لازم است اشاره اي داشته باشيم به نقش لابيا مينور در ناحيه تناسلي، لابيا مينور دهانه واژن را ميپوشاند. لذا نقش زيادي در حفظ رطوبت واژن ايفا ميكند زمانيكه بخش بزرگي از آن بريده بشود واژن دچار خشكي زيادي ميشود كه آزار دهنده خواه بود. از طرفي لابيا مينور كه به كناره هاي واژن متصل است با خاصيت ارتجاعي اي كه دارد به خانم كمك ميكند كه هنگام دخول آلت مرد، دهانه واژن به راحتي باز شده و دردي حس نشود.

افرادي كه اصرار مي كنند كه تمام لابيا مينور خارج بشود ،چون قسمت برش درست روي لبه واژن مي افتد هنگام دخول دچار ناراحتي خواهند بود. همچنين بعد از يايسگي هم با تشدد خشكي و جمع شدگي لبه هاي بيروني واژن مشكل خواهند داشت. لذا تاكيد مي كنيم ميزان برش بايد با صلاحديد جراح زنان شما تعيين بشود.

 امروزه روشهاي ليزر براي جوانسازي بافت واژن وجود دارند. اين ليزرها براي افرادي كه پوست جوانتري دارند و لابياها كوچك تر و غير افتاده هستند مناسب است. خانمهايي كه لبه هاي واژن آنها بيرون زدگي دارد يا لابيا مينورشان تيره ،شل چروكيده و آويزان است برايشان لابيوپلاستي با جراحي بسيار ايده آل و ايمن و نتيجه بخش خواهد بود. ليزر موناليزا تاچ به طور موثري براي روشن كردن ناحيه مورد استفاده قرار ميگيرد.

تکنیک‌های جراحی لابيوپلاستی چيست

تكنيكهاي لابيوپلاستي بسيار متنوع است. محبوب‌ترین تکنینک‌های لابيوپلاستی چيست؟ تكنيك برداشت گوه‌اي يا تكنيك Wedge و استفاده از Wplasty يا روشzig-zag با حفظ حاشيه ايمن در لابيا مينور ، ميتواند در بسياري از مراجعين رضايت بخش باشد. توجه كنيد كه در طي عمل جوانسازي ناحيه تناسلي اگر كليتوريس ( قسمتی از اندام جنسی زنانه است ) دچار افتادگي شده باشد هم ميتوان با روشهايي آن را ليفت و زيباتر كرد. از آنجا كه اقدامات جراح زنان در آن ناحيه سطحي است هيچ آسيبي به عصب كليتوريس وارد نميشود. لذا شما بعد از جراحي و بهبودي مشكلي در حس ناحيه نخواهيد داشت.

عوارض لابيوپلاستی چیست

لابيوپلاستي شما اگر توسط جراح متخصص زنان با تجربه انجام گيرد نبايد نگران عوارض خاصي باشيد. برای اطمینان از اینکه به عوارض لابیوپلاستی دچار نمی‌شوید لازم است به پزشک حاذق مراجعه کنید. کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع امراض و مشکلات مربوط به زنان یاری خواهد کرد و به تمامی نگرانی های شما پایان خواهد داد. پس وقت خود را تلف نکنید و همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالت از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

تورم

چون ناحيه پراز رگهاي لنفي است ،با جراحي در بعضي افراد اختلال كاملا موقت در تخليه لنف ناحيه ايجاد ميشود كه كاملا گذرا خواهد بود. ميزان تورم در هر فرد با ديگري فرق خواهد داشت . براي كاهش تورم بعد از لابيوپلاستي ميتوانيد از كيسه يخ يا قرار دادن پد فشاري در ناحيه استفاده كرد. نگران تورم نباشيد چون پاسخ بافتي بعضي از بدنها به جراحي مي باشد و كاملا موقت است.

كبودي

لابيوپلاستی چيست
لابيوپلاستی چيست و کبودی از عوارض لابيوپلاستی

تا يك هفته ماندگار بوده و كاملا نرمال است ولي اگر ديديد كه سايز كبودي دارد بزرگ ميشود يا همراه خونريزي فعال است حتما به پزشكتان مراجعه كنيد .

هماتوم

تجمع خون زير بافت است كه با مراجعه به جراح زنان تخليه خواهد شد.

جاي زخم

اسكار زخم لابيوپلاستي با كرمهايي كه توسط پزشكتان تجويز مي كند و حتي انجام پي آر پي به خوبي ترميم خواهند شد. ولي اگر شما مبتلا به ديابت كنترل نشده هستيد يا در ترميم زخمهاي بدنتان مشكلي داريد حتما با پزشكتان مطرح كنيد.

مراقبتهاي بعد از عمل لابيوپلاستی چيست

حال که می‌دانیم عمل لابیوپلاستی چیست باید درباره‌ی مراقبت‌های بعد از این عمل نیز صحبت کنیم.

موارد احتیاط در سه روز اول بعد از جراحي لابيوپلاستی چيست

  • استفاده از مسكن و ضدرد درد و آنتي بيوتكها در صورت تجويز توسط جراح شما الزامي است.
  • هر بار كه به سرويس بهداشتي ميرويد واژن خود را با آب خنك بشوييد و سپس با باد سرد سشوار خشك كنيد.
  • كمپرس يخ بخصوص در ساعات اوليه بعد از جراحي و روز اول به شما كمك مي كند تا هم درد كمتري داشته باشيد و هم تورم كمتر.
  • رانندگي برايتان ممنوع است پس حتما روز جراحي يك همراه با خود داشته باشيد.
  • بهتر است روزهاي اول از مصرف غذاهاي چرب و سنگين و ادويه دار پرهيز كنيد.مصرف سبزيجات و غذاهاي سالم كمكتان ميكند تا دوران بعد عمل را به راحتي سپري كنيد.
  • احساس خارش در محل جراحي در روزهاي اول طبيعي و به خاطر جوش خوردن بخيه ها است .
  • اگر پزشكتان دستوري بابت پانسمان و تعويض پانسمان داده است حتما رعايت كنيد.
  • دوش گرفتن ٢٤يا ٤٨ساعت بعد از عمل با تاييد جراحتان انجام خواهد شد.
  • سه روز اول از انجام هر گونه فعاليت سنگين پرهيز كنيد.
  • هرگونه خونريزي يا بوي نانطبوع محل جراحي يا كبودي در حال گسترش را به پزشكتان اطلاع دهيد.
  • بالا پايين رفتن از پله ها در روزهاي اول نبايد انجام بشود
  • شما نياز به يكهفته مرخصي از محل كارتان داريد.
  • دو روز اول استراحت مطلق هستيد و نبايد فعاليت بدني خاصي داشته باشيد.
  • استفاده از وان استخر جكوزي تا پايان يكماه ممنوع است.
  • فعاليت بدني سنگين و رابطه جنسي به بعد از يكماه موكول مي شود.
  • براي دوچرخه سواري و سواركاري بايد تا يكماه و نيم بعد عملتان صبر كنيد.
  • رابطه جنسي بعد از اتمام يكماه بايد به آهستگي آغاز بشود ،هر گونه ناراحتي در حين مقاربت را به اطلاع پزشكتان برسانيد.

خاطر نشان ميكنيم لابياپلاستي كه توسط جراح زنان متخصص انجام بشود عيچ گونه عارضه ماندگار برايتان نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید