تست پاپ اسمیر

شاید شما هم تا به حال نام تست پاپ اسمیر به گوشتان خورده باشد و ندانید این آزمایش چه کاربردی دارد. ما در این مقاله به بررسی چند سوال مهم و اساسی در مورد تست پاپ اسمیر می پردازیم و ابهامات ذهن شما را برطرف می‌نماییم. پس برای یافتن پاسخ سوال هایتان درمورد تست فوق العاده مهم پاپ اسمیر همراه ما باشید.

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر تغییرات غیر طبیعی سلول را در دهانه رحم شما مشاهده می کند. انجام تست پاپ اسمیر بستگی به سن ، سابقه پزشکی و نتایج آخرین آزمایش های پاپ یا HPV شما دارد که توسط بهترین متخصص زنان وزایمان برایتان تجویز می گردد. کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین بادارا بودن گلچینی از بهترین پزشکان و مجهزترین تست های تشخیصی در حوزه ی خدمت رسانی و درمان مشکلات زنان و زایمان همواره رضایت صددرصدی مراجعین را به خود جلب کرده است.

این کلینیک باداشتن پزشکان و متخصصان خانم، محیطی آرام و رضایت بخش را برای بانوان فراهم نموده است.شما می توانید برای دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت با کلینیک دکتر شیرین در ارتباط باشید!

در طی یک تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد ؟

تست پاپسمیر یا پاپ اسمیر می گویند، آزمایش بسیار مهمی است. هدف این آزمایش یافتن سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم شماست که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. آزمایشات پاپ تغییرات سلول را ناشی از HPV می دانند ، اما خود HPV را تشخیص نمی دهند. تست پاپ اسمیر ممکن است بخشی از معاینه منظم و معاینه لگن شما باشد. در طی آزمایش پاپ اسمیر ، بهترین متخصص زنان و زایمان شما، یک اسپکتول فلزی یا پلاستیکی را در واژن شما قرار می دهد.

اسپکتول برای جدا کردن دیواره های واژن شما باز می شود تا بتوانند به دهانه رحم شما برسند. سپس از یک نمونه کوچک – یک اسپاتول کوچک یا یک برس استفاده می کنند تا سلول ها را از دهانه رحم شما به آرامی جدا کنند.

سلول ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا آزمایش شوند.آزمایش پاپ اسمیر فقط چند دقیقه طول می کشد. این کار باید توسط بهترین دکتر زنان و زایمان و بادقت بالایی انجام بگیرد زیرا واژن نباید صدمه ببیند. اما ممکن است هنگامی که پزشک این کار را انجام می دهد ناراحتی یا فشار در این اندام شما احساس شود و یا ممکن است هنگام نمونه برداری از دهانه ی رحم دچار حس خراشیدگی شوید. نگران نباشید این درد ها پس از گذشت چند ساعت بهبود یافته و از بین می روند.

آیا به تست پاپ اسمیر نیاز دارم؟

باید انجام این تست را به طور منظم از سن ۲۱ سالگی انجام دهید. انجام تست پاپ اسمیر بستگی به علائم موجود در فرد، سن ، سابقه پزشکی و نتایج آخرین آزمایش های Pap یا HPV شما دارد. بطور کلی می توان گفت:

  • اگر ۲۱-۲۹ سال دارید ، هر ۳ سال یک بار یک آزمایش پاپسمیر انجام دهید.
  • اگر از ۲۵ سالگی شروع شود ، بهترین پزشک زنان و زایمان شما ممکن است این آزمایش را به آزمایش HPV تغییر دهد و یا ممکن است همان آزمایش را پیشنهاد بدهد.
  • اگر ۳۰-۶۵ سال دارید ، هر ۵ سال یک بار یک آزمایش پاپسمیر و HPVانجام دهید ، یا فقط یک تست پاپسمیر و یا HPV را هر ۳ سال یک بار انجام دهید.
  • اگر بزرگتر از ۶۵ سال هستید ، ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشید.

اگر قبلاً با دهانه رحم خود مشكل داشتید، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید یا اگر مادرتان هنگام بارداری، دارویی بنام DES مصرف كرده باشد، ممكن است نیاز به آزمایش بیشتری داشته باشید. بهترین متخصص زنان و زایمان به شما می گوید که کدام تست را لازم دارید و چند بار باید آنها را انجام بدهید.

 چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند؟

تست پاپ‌اسمیر برای تمام زنانی که در سنین باروری هستند و بیش از ۲۱ سال سن دارند، توصیه می‌شود. این تست به ویژه برای آن دسته از زنانی که فعالیت جنسی دارند یا سابقه عفونت‌های دستگاه تناسلی و یا سابقه سرطان دهانه رحم در خانواده دارند، مهم است. تست پاپ‌اسمیر به تشخیص زودهنگام سلول‌های غیرطبیعی یا سرطانی کمک می‌کند که می‌تواند به جلوگیری از توسعه سرطان دهانه رحم کمک کند.

چه کسانی نیاز به تست پاپ‌اسمیر ندارند؟

زنانی که بیش از ۶۵ سال سن دارند و در طول سال‌های گذشته نتایج تست پاپ‌اسمیر آن‌ها طبیعی بوده است، ممکن است نیازی به ادامه انجام این تست نداشته باشند. همچنین زنانی که تحت عمل جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم) به دلایل غیرسرطانی قرار گرفته‌اند و سابقه سرطان دهانه رحم یا ضایعات پیش‌سرطانی قبلی ندارند، ممکن است دیگر نیازی به انجام تست پاپ‌اسمیر نداشته باشند. با این حال مشورت با پزشک برای تعیین بهترین رویکرد برای هر فرد ضروری است.

اگر نتیجه ی تست پاپ اسمیرغیر طبیعی باشد،چه باید کرد؟

اگر نتایج تست پاپ اسمیر شما غیر طبیعی باشد ، وحشت نکنید. داشتن نتیجه ی آزمایش پاپ اسمیر نامشخص یا غیر طبیعی بسیار معمول است. و بیشتر اوقات، به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید. نتیجه آزمایش نامشخص بدین معنی است که سلولهای دهانه رحم به نظر می رسد غیر طبیعی باشد. اما مشخص نیست که آیا مربوط به HPV یا چیز دیگری است. نام نتایج نامشخص نیز ASC-US است.

نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر به معنای تغییر غیر طبیعی سلول در دهانه رحم شما است. این بدان معنا نیست که شما قطعاً سرطان دهانه رحم دارید. تغییرات ممکن است جزئی (درجه پایین) یا جدی (درجه بالا) باشد. تغییرات جدی‌تر اغلب سرطان‌زا هستند زیرا هنوز سرطان نیستند، اما با گذشت زمان می توانند به آن تبدیل شوند. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسیمر ناپایدار یا غیر طبیعی دارید، شما نیاز به آزمایش های بیشتر و یا درمان از جمله  موارد ذیل را دارید که ممکن است بهترین متخصص زنان و زایمان برایتان تجویز نماید:

  • انجام تست پاپ اسمیر دیگر
  • HPV: آزمایشی برای یافتن انواع پرخطر ویروس که باعث ایجاد سلولهای سرطانی می‌شوند.
  • کولپوسکوپی: یک معاینه ویژه برای نگاه دقیق تر به دهانه رحم برای دیدن سلول های سرطانی میباشد.

اگر پزشک در طول کولپوسکوپی شما سلولهای غیر طبیعی پیدا کند ، احتمالاً به درمان نیاز خواهید داشت. درمانهای متداول شامل کرایوتراپی و LEEP است که بهترین دکتر زنان زایمان براساس صلاحدید خود یکی را برایتان تجویز می نماید.

 هزینه انجام تست پاپ‌اسمیر چه‌قدر است؟

هزینه انجام تست پاپ‌اسمیر بسته به محل، نوع بیمه پزشکی و کلینیک انتخابی متفاوت است. این تست در برخی از کشورها تحت پوشش برخی برنامه‌های بیمه بهداشتی قرار می‌گیرد و هزینه آن کمتر یا رایگان است. در حالت عمومی هزینه تست پاپ‌اسمیر که شامل هزینه‌های آزمایشگاهی و مشاوره پزشکی می‌شود می‌تواند متغیر باشد. مهم است که بیماران پیش از انجام تست در مورد هزینه‌ها و پوشش بیمه‌ای اطلاعات کافی کسب کنند.

تست پاپ اسمیر در کلینیک خصوصی یا دولتی؟

انتخاب بین کلینیک خصوصی و دولتی برای انجام تست پاپ اسمیر به چندین عامل بستگی دارد. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:

  • دسترسی و موقعیت جغرافیایی

برخی افراد ممکن است به دلیل موقعیت جغرافیایی یا دسترسی بهتر، کلینیک‌های دولتی یا خصوصی را انتخاب کنند. دسترسی به کلینیک‌های دولتی معمولاً در مناطق مختلف از جمله مناطق کم‌درآمد و روستایی فراهم است.

  • هزینه

تفاوت هزینه انجام تست پاپ‌اسمیر در کلینیک‌های خصوصی و دولتی می‌تواند قابل توجه باشد. کلینیک‌های دولتی ممکن است هزینه‌های پایین‌تری داشته باشند و گاهی اوقات خدمات رایگان یا کم‌هزینه ارائه دهند، به خصوص برای افرادی که تحت پوشش برنامه‌های دولتی هستند. در مقابل کلینیک‌های خصوصی ممکن است هزینه‌های بالاتری داشته باشند، اما برخی از بیمه‌های خصوصی ممکن است این هزینه‌ها را پوشش دهند.

  • زمان انتظار و کیفیت خدمات

کلینیک‌های خصوصی ممکن است زمان‌های انتظار کوتاه‌تری داشته باشند و به طور کلی انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان‌بندی ارائه دهند. همچنین برخی افراد ممکن است کیفیت خدمات و تجربه شخصی را در کلینیک‌های خصوصی بهتر بیابند.

  • حریم خصوصی و راحتی

برخی افراد ممکن است کلینیک‌های خصوصی را به دلایل شخصی از جمله حریم خصوصی یا احساس راحتی بیشتر ترجیح دهند.

  • تخصص و امکانات

کلینیک‌های خصوصی در برخی موارد ممکن است به تکنولوژی‌ها و تجهیزات پیشرفته‌تری دسترسی داشته باشند یا در زمینه‌های خاص تخصص بیشتری داشته باشند.

نهایتاً انتخاب بین کلینیک خصوصی و دولتی باید با توجه به نیازهای فردی، اولویت‌ها و شرایط مالی هر فرد صورت گیرد. همچنین مشورت با یک متخصص بهداشت یا پزشک می‌تواند در تصمیم‌گیری کمک‌کننده باشد.

فاصله زمانی میان دوره انجام تست پاپ‌اسمیر

توصیه‌های متخصصان بهداشتی در مورد فاصله زمانی برای انجام تست پاپ‌اسمیر ممکن است متفاوت باشد، اما تست پاپ اسمیر و زمانبندی انجام آن به طور کلی بر اساس سن و وضعیت سلامتی فردی کاملاً متفاوت است. در اینجا یک خلاصه از دستورالعمل‌های فواصل این تست آورده شده است:

  • زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله

توصیه می‌شود هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند. این دستورالعمل برای زنان در این گروه سنی که معمولاً با ریسک کمتری برای سرطان دهانه رحم مواجه هستند، مناسب است.

  • زنان ۲۵ سال به بالا

پزشک در برخی موارد ممکن است توصیه کند که از سن ۲۵ سالگی به جای تست پاپ اسمیر، تست HPV انجام شود. تست HPV برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است.

  • زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله

توصیه می‌شود هر پنج سال یک بار تست پاپ اسمیر همراه با تست HPV انجام دهند یا اینکه هر سه سال یک بار تنها یکی از این دو تست را انجام دهند. این رویکرد ترکیبی به کاهش خطر سرطان دهانه رحم کمک می‌کند.

  • زنان بالای ۶۵ سال

اگر نتایج تست‌های قبلی طبیعی بوده و تاریخچه خاصی از مشکلات مربوط به دهانه رحم نداشته‌اند، ممکن است دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نباشد.

  • موارد خاص

زنان با سابقه مشکلات دهانه رحم، داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف مادر از داروی DES در دوران بارداری، ممکن است به برنامه تست منظم و بیشتری نیاز داشته باشند.

همیشه بهتر است که این توصیه‌ها با یک متخصص زنان و زایمان یا پزشک معالج بحث و بررسی شود تا بتوان برنامه‌ای مناسب با وضعیت سلامتی و نیازهای فردی هر زن تعیین کرد.

 

برای تست پاپ اسمیر باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

اگر قصد انجام این تست را دارید،شما میبایست به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و پس از معاینه باتوجه به صلاحدید و تجویز او به انجام این تست تشخیصی اقدام نمایید. کلینیک زنان و زایمان دکتر شیرین بادارا بودن گلچینی از بهترین پزشکان و مجهزترین تست های تشخیصی در حوزه ی خدمت رسانی و درمان مشکلات زنان و زایمان همواره رضایت صددرصدی مراجعین را به خود جلب کرده است این کلینیک باداشتن پزشکان و متخصصان خانم، محیطی آرام و رضایت بخش را برای بانوان فراهم نموده است.شما می توانید برای دریافت نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت با کلینیک دکتر شیرین در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید