درمان عفونت واژن؛ علائم و روش‌های درمان کامل

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن مسئله‌ای است که شاید خیلی‌ها از صحبت درباره‌اش خجالت بکشند، امّا ما در این مقاله رازهای ناگفته مهمی درباره آن فاش می‌کنیم. آیا می‌دانید که این عارضه، تعادل طبیعی واژن‌تان را بر هم زده و سلامتی شما را تهدید می‌کند؟ وقتی دچار عفونت می‌شوید، اغلب با ترشحات غیرعادی، بوی ناخوشایند یا خارش آزاردهنده‌ای مواجه می‌شوید که زندگی روزمره‌تان را به چالش می‌کشد. این مشکل نه تنها ناراحت‌کننده است، بلکه عوارض جدی‌تری را به همراه دارد. با درمان به‌موقع، از شر این علائم ناخوشایند خلاص شده و جلوی بروز مشکلات جدی‌تر را می‌گیرید. اگر نگران عوارض ناشی از عدم درمان هستید ما در کلینیک دکتر زنان آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم. با خواندن این مقاله، اطلاعات بیشتری درباره دلایل مختلف عفونت‌های واژن، از تریکومونیازیس گرفته تا عفونت‌های چرکی و روش‌های مؤثر درمان آن‌ها کسب کنید!

چرا درمان عفونت واژن این‌قدر مهم است؟

عفونت واژن یکی از مشکلاتی است که  بسیاری از بانوان به دلیل خجالت از مطرح کردنش به راحتی از کنار آن رد می‌شوند؛ اما واقعاً نباید این‌طور باشد! وقتی با علائمی مانند خارش، سوزش و ترشحات ناخوشایند روبه‌رو می‌شوید، احساس ناراحتی می‌کنید و آرامش زندگی‌تان از بین می‌رود. جالب اینجاست که تحقیقات جدید نشان می‌دهند که عفونت‌های واژن بر سلامت روانی اثر دارند. وقتی این عفونت‌ها درمان نمی‌شوند، احساس خجالت و اضطراب می‌کنید. در نتیجه بر روابط اجتماعی و عاطفی‌تان تأثیر منفی می‌گذارد.

از طرف دیگر، اگر عفونت‌های واژن به موقع درمان نشوند، گاهی عوارض جدی‌تری به وجود می‌آورند. این عفونت‌ها باعث التهاب لگن، نازایی و حتی مشکلاتی در بارداری می‌شوند. برای خانم‌های باردار، درمان عفونت واژینال خیلی حیاتی است؛ چون از خطر زایمان زودرس و مشکلات بعدی برای نوزاد جلوگیری می‌کند. خوشبختانه، امروز روش‌های درمانی مؤثری برای بهبود این عارضه وجود دارند. از داروهای ضد قارچ تا پروبیوتیک‌ها همگی به تعادل میکروبیوم واژن و درمان آن کمک می‌کنند؛ اما همیشه قبل از امتحان هر روشی با دکتر زنان مشورت کنید تا از بروز عفونت‌های مکرر جلوگیری شود و راه مناسبی پیدا کنید.

 

روش‌های خانگی درمان انواع عفونت واژن با توجه به علائم آن

عفونت‌های واژن انواع مختلفی دارند که بر اساس علائم متفاوتی مانند رنگ ترشحات، بو و نوع ترشحات، تشخیص داده می‌شوند. در ادامه انواع عفونت واژن و روش‌های خانگی برای درمان هر کدام را بررسی می‌کنیم؛

درمان عفونت واژن ترشح زرد رنگ

اگر ترشحات زرد رنگ دارید که بوی بدی هم می‌دهد، احتمالاً با یک عفونت باکتریایی یا قارچی طرف هستید؛ اما اصلاً جای نگرانی نیست، راه‌های خانگی خوبی برای درمان آن وجود دارد:

  • سرکه سیب: سرکه سیب یک ضد عفونی‌کننده طبیعی عالی است و به بازگرداندن تعادل محیط واژن کمک می‌کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و دو بار در روز به مدت یک هفته بخورید.
  • ماست پروبیوتیک: ماست پروبیوتیک در بازگرداندن فلور طبیعی واژن مفید است. مقداری ماست پروبیوتیک را به صورت موضعی در واژن بگذارید یا آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

درمان خانگی عفونت واژن با بوی ماهی

درصورتی‌که ترشحاتتان بوی ماهی می‌دهد احتمالاً با یک عفونت به اسم واژینوز باکتریال روبه‌رو هستید. برای این نوع عفونت، روغن درخت چای عالی است:

  • روغن درخت چای: روغن درخت چای خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد. چند قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و این مخلوط را به مدت 30 دقیقه در واژنتان بگذارید.
  • پراکسید هیدروژن: یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و از آن به عنوان یک محلول شست‌وشو برای واژن استفاده کنید.

درمان عفونت واژن تریکومونیازیس

اگر ترشحات زرد یا سبز رنگ با بوی بد دارید، احتمالاً عفونت تریکومونیازیس باشد. چنین عفونتی مانند مهمان ناخوانده‌ای می‌ماند که از راه رابطه جنسی سراغتان می‌آید. روش‌های درمان خانگی آن شامل موارد زیر است.

  • آب کرن‌بری: آب کرن‌بری خواص ضد عفونی دارد و به درمان تریکومونیازیس کمک می‌کند. روزی یک لیوان آب کرن‌بری بنوشید.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. مقداری روغن نارگیل را به صورت موضعی در ناحیه واژن خود استفاده کنید.

درمان عفونت چرکی واژن

درصورتی‌که ترشحات غلیظ و چرکی دارید، احتمالاً با یک عفونت باکتریایی شدید طرف هستید. برای این نوع عفونت، ژل آلوئه‌ورا بسیار خوب است.

  • ژل آلوئه‌ورا: ژل آلوئه‌ورا خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد. مقداری ژل آلوئه‌ورا را به صورت موضعی بر روی ناحیه واژن استفاده کنید.
  • چای بابونه: چای بابونه خواص ضد عفونی و تسکین‌دهندگی دارد. دو تا سه فنجان چای بابونه در روز بنوشید یا به عنوان محلول شست‌وشوی واژن استفاده کنید.

درست است که این درمان‌های خانگی شاید کمک‌کننده باشند و خیلی وقت‌ها پاسخ دهند؛ ولی یادتان باشد که آنها جای مراجعه به دکتر را نمی‌گیرند. اگر علائمتان بهتر نشد یا حتی بدتر شد، حتماً به یک دکتر زنان مراجعه کنید. سلامتی شما از هر چیزی مهم‌تر است و گاهی اوقات به درمان‌های تخصصی‌تری نیاز است که فقط یک دکتر تجویز می‌کند.

 

مواد طبیعی و سلامت واژن: آنچه باید بدانید

این روزها افراد بسیاری به دنبال راه‌های طبیعی برای درمان مشکلات سلامتی هستند. برخی افراد پیشنهاد می‌کنند از مواد طبیعی مانند سیر، ماست یا روغن‌های گیاهی مستقیماً روی ناحیه واژن استفاده کنیم؛ اما آیا این کار واقعاً ایده خوبی است؟ از نظر علمی جایگاه این مواد طبیعی در درمان عفونت‌های واژن کجاست؟ چرا مردم به سمت درمان‌های طبیعی می‌روند؟ دلایل زیادی وجود دارد؛ مثلاً بعضی افراد تصور می‌کنند چون این مواد طبیعی هستند، پس حتماً بی‌خطرند. برخی دیگر از عوارض جانبی داروها نگران هستند یا علاقه دارند از روش‌های سنتی استفاده کنند.

اما واقعیت چیست؟ واقعیت این است که استفاده مستقیم از مواد طبیعی بر واژن می‌تواند خطرناک باشد. واژن شرایط محیطی پیچیده و حساسی دارد که تعادلش به راحتی بر هم می‌ریزد. حتی مواد طبیعی هم گاهی باعث تحریک، التهاب یا حتی واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. از نظر علمی، استفاده مستقیم از مواد طبیعی بر واژن برای درمان عفونت، هنوز به اندازه کافی تأیید نشده است؛ یعنی ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این روش‌ها مؤثر هستند یا بی‌خطر. تحقیقات بیشتری لازم است تا بتونیم در این مورد نظر قطعی ارائه دهیم.

بنابراین اگر فکر می‌کنید عفونت واژن دارید بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و آزمایش دقیق، نوع عفونت را تشخیص می‌دهد و درمان مناسبی تجویز می‌کند. بهترین مواد طبیعی که برای این منظور استفاده می‌شود، شامل مصرف غذاهای سالم و خوردن محصولات پروبیوتیک (نه استفاده موضعی) و نوشیدن آب کافی است. درست است که مواد طبیعی مفید هستند؛ اما همیشه بهترین راه نیستند. اگر علائم عفونت زنانه را دارید با پزشک مشورت کنید. یادتان باشد، گاهی ساده‌ترین راه‌ها مانند رعایت بهداشت و تغذیه سالم، بهترین کمک برای سلامتی‌تان است.

 

درمان‌های پزشکی برای عفونت واژن

روش‌های پزشکی برای درمان عفونت مهبلی خیلی مؤثرند و علائم را سریع‌تر کاهش می‌دهند. این روش‌ها توسط پزشکان متخصص تجویز می‌شوند و دقیقاً برای نوع عفونت شما طراحی شده‌اند. پس احتمال برگشت عفونت با این روش کمتر است؛ همچنین با استفاده از درمان‌های پزشکی که در ادامه بیشتر درباره‌شان توضیح می‌دهیم از عوارض جدی‌تری جلوگیری می‌کنید.

1( عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریال)

این علامت همان‌طور که قبلاً بیان کردیم ناشی از عفونت باکتریایی است. پس به هیچ وجه نگران نباشید. چون این عفونت بسیار شایع است و به همین دلیل پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین تجویز می‌کند. این آنتی‌بیوتیک‌ها را یا باید بخورید یا به صورت کرم استفاده کنید. یادتان باشد این داروها را حتماً طبق دستور پزشک مصرف کنید تا پاسخ مناسب از آنها بگیرید. حتی اگر حس کردید بهتر شدید، دوره درمان را کامل کنید.

2) عفونت قارچی واژن (کاندیدیازیس واژینال)

در مورد علائم این عفونت هم صحبت کردیم که شامل خارش شدید و ترشحات سفید و پنیری شکل بود. ازآنجاکه این عفونت هم بسیار رایج است؛ پس جای نگرانی وجود ندارد. پزشک برای شما داروهای ضد قارچ مانند قرص فلوکونازول، کرم میکونازول یا شیاف کلوتریمازول تجویز می‌کند. این دارو‌ها خارش را کاهش می‌دهند و قارچ‌ها را از بین می‌برند.

3) عفونت تریکومونیازیس

درباره این عفونت هم گفتیم از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود و ترشحات زرد یا سبز با بوی بد ایجاد می‌کند. برای چنین عفونتی پزشک آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا تینیدازول تجویز می‌کند. حتماً آنها را مصرف کنید تا عفونت کاملاً از بین برود. فراموش نکنید که شریک جنسی‌تان هم باید درمان شود تا دوباره مبتلا نشوید.

4) عفونت چرکی واژن

اگر ترشحاتتان غلیظ و چرکی است، احتمالاً عفونت باکتریایی شدید دارید. این یک نوع جدی‌تر از عفونت واژن است؛ پس حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک‌های قوی مانند داکسی‌سایکلین یا آموکسی‌سیلین تجویز می‌کند تا عفونت را از بین ببرید. شاید لازم باشد چند روز استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید.

5) درمان عفونت واژن بعد از سزارین

عفونت بعد از سزارین برای بسیاری از زنان پیش می‌آید. در این صورت پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند و یک سری توصیه‌های بهداشتی ارائه می‌دهد. پروبیوتیک‌ها هم بسیار مفیدند. حتماً زخم سزارین را تمیز نگه دارید و اگر درد یا تب داشتید، فوراً با پزشک مشورت کنید.

6) درمان عفونت واژن که بوی ماهی می‌دهد

دکتر برای واژینوز باکتریال که با بوی ماهی ترشحات مشخص می‌شود، احتمالاً آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین تجویز می‌کند. این داروها بو را از بین می‌برند و عفونت را درمان می‌کنند. سعی کنید از دوش واژینال استفاده نکنید؛ چون اوضاع را بدتر می‌کند. طی درمان چنین عفونتی لازم است نکات مهم زیر را در نظر بگیریم:

  • حتماً اجازه دهید دکتر دقیق تشخیص دهد که چه نوع عفونتی دارید. خوددرمانی نکنید. چون ممکن است اشتباه کرده باشید.
  • داروهایشان را تا انتها مصرف کنید؛ حتی اگر حس کردید خوب شدید. این خیلی مهم است تا عفونت کاملاً از بین برود.
  • اگر علائم جدیدی در خود دیدید یا حالتان بدتر شد، حتماً دوباره به پزشک مراجعه کنید. از بیان این مشکل خجالت نکشید، سلامتی شما مهم‌تر از هر چیزی است.
  • بعد از درمان، سعی کنید با اصلاح عادات بهداشتی‌تان از ابتلای مجدد به این عفونت پیشگیری کنید؛ مثلاً لباس‌های زیر نخی بپوشید و بعد از دستشویی، حرکت شست‌وشو را از جلو به عقب انجام دهید.

یادتان باشد با درمان درست خیلی زود از شر این عفونت‌ها خلاص می‌شوید. هیچ وقت از صحبت کردن با دکترتان خجالت نکشید. آنها اینجا هستند تا به شما کمک کنند تا بیشتر مراقب خودتان باشید و سالم بمانید!

 

اگر عفونت واژن درمان نشود چه میشود؟

بسیاری از زنان تصور می‌کنند عفونت واژن مشکل کوچکی است که خود به خود بهبود می‌یابد؛ ولی آیا می‌دانید که اگر عفونت واژن را جدی نگیرید و آن را درمان نکنید با چه عوارض جدی‌ای مواجه می‌شوید؟ در ادامه با بررسی این عوارض، بهتر می‌فهمیم چرا باید حواسمان به سلامتی واژنمان باشد.

  • در ابتدا اگر در درمان عفونت‌های زنانه سهل‌انگاری کنید، در بدنتان پخش می‌شود و کل دستگاه تناسلی‌تان را درگیر می‌کند. به تعبیر دیگر عفونت به رحم و لوله‌های فالوپ می‌رسد و یک عفونت حاد ایجاد می‌کند که به آن بیماری التهابی لگن می‌گویند. این نکته بدین معناست که درد شدید، تب و حتی مشکلات باروری در آینده ایجاد می‌شود. پس اگر نمی‌خواهید آینده‌تان را به خطر بیندازید، این عفونت‌ها را جدی بگیرید.
  • تصور کنید باردار هستید و عفونت واژن دارید. اگر آن را درمان نکنید برای جنین هم خطرناک است. این عفونت در دوران بارداری باعث زایمان زودرس می‌شود یا حتی عفونت را به نوزاد منتقل می‌کند؛ بنابراین اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتماً مراقب سلامتی خود و فرزندتان باشید.
  • نکته دیگر اینکه عفونت‌های مزمن واژن، خطر ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهند. چون باعث التهاب و زخم می‌شوند و این زخم‌ها راهی برای ورود ویروس هستند. از همین رو اگر فکر می‌کنید با عدم درمان عفونت، فقط خودتان را اذیت می‌کنید، سخت در اشتباهید. پای سلامت جنینتان هم در میان است!
  • مسئله دیگر اینکه بسیاری از عفونت‌های مکرر و درمان‌نشده بر روابط زناشویی شما تأثیر می‌گذارند. درد، ناراحتی و حتی خجالت از بوی بد باعث می‌شود تا از رابطه جنسی دوری کنید و این مسئله بر روابط شما با همسرتان تأثیر منفی می‌گذارد.
  • در نهایت اینکه به یاد داشته باشید که عفونت‌های مزمن و درمان‌نشده بر اعتماد به نفس و سلامت روانی‌تان هم مؤثر هستند. احساس ناراحتی مداوم، نگرانی از بوی بد و خجالت از صحبت کردن درباره مشکلتان باعث استرس و افسردگی می‌شود.

به این ترتیب اگر تصور می‌کنید عفونت واژن دارید، اصلاً صبر نکنید و همین الان به فکر درمان آن باشید. یادتان باشد که سلامتی از هر چیزی مهم‌تر است و هرگز نباید به دلیل خجالت کشیدن از بیان چنین عارضه‌ای سلامتی‌تان را به خطر بیندازید.

 

رابطه جنسی در طول درمان عفونت واژن: معمایی برای زوجین

یکی از سؤالات رایجی که بسیاری در این زمینه می‌پرسند این است که آیا در طول درمان عفونت، امکان رابطه جنسی وجود دارد یا نه. این سؤال بسیار مهمی است و پاسخ آن به بهبود سریع‌تر و جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک می‌کند. در اینجا پیامد‌های رابطه جنسی بر عفونت واژن را بررسی می‌کنیم؛

  • بدتر شدن علائم: اول از همه باید بگوییم که وقتی عفونت واژن دارید، ناحیه تناسلی شما حساس و ملتهب است. رابطه جنسی باعث تحریک بیشتر می‌شود و علائم را بدتر می‌کند. درد، خارش و سوزش تشدید می‌شود و این اصلاً خوشایند نیست.
  • خطر انتقال عفونت به شریک جنسی: یکی دیگر از دلایل مهمی که باید در طول درمان از رابطه جنسی خودداری کنید، خطر انتقال عفونت به شریک جنسی‌تان است. بعضی از عفونت‌های واژن، مثل تریکومونیازیس از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. حتی اگر علائم شما بهتر شده باشد هنوز ناقل عفونت هستید و شریک جنسی‌تان را هم مبتلا می‌کنید.
  • تأثیر منفی بر روند درمان: رابطه جنسی در طول درمان، روند بهبود را کندتر می‌کند. داروهایی که برای درمان عفونت مهبلی استفاده می‌کنید نیاز به زمان دارند تا به طور کامل اثر کنند. رابطه جنسی باعث می‌شود داروها به درستی اثر نکنند و عفونت طولانی‌تر شود.

بنابراین بهتر است صبر کنید تا دوره درمان کامل شود و علائم کاملاً از بین بروند. این مدت معمولاً بین 7 تا 10 روز طول می‌کشد؛ ولی مدت این دوره بسته به نوع عفونت و داروهایی که استفاده می‌کنید، متفاوت است. حتماً با پزشکتان مشورت کنید و از ایشان بپرسید که چه زمانی مجاز هستید دوباره رابطه جنسی داشته باشید.

 

نکات مهم در مورد رابطه جنسی‌تان بعد از درمان

همان‌طور که گفتیم بعد از درمان عفونت باید مدتی از رابطه جنسی خودداری کنید و بعد از این مدت، مجاز هستید دوباره رابطه جنسی‌تان را آغاز کنید. حالا که این مدت را پشت سر گذاشتید، آیا می‌دانید که بعد از درمان عفونت واژن هم نکاتی وجود دارد که رعایت آنها برای پیشگیری از عود مجدد عفونت بسیار مهم است؟ در ادامه با هم این نکات طلایی را بررسی می‌کنیم تا رابطه‌ای سالم داشته باشیم.

  • استفاده از کاندوم: حداقل تا یک ماه بعد از درمان، حتماً از کاندوم استفاده کنید. این کار نه تنها از انتقال عفونت‌های جنسی جلوگیری می‌کند؛ بلکه به شما اطمینان می‌دهد که عفونت دوباره برنمی‌گردد؛ حتی بعد از این مدت هم، استفاده از کاندوم یک عادت خوب برای پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌های جنسی است.
  • شست‌وشوی بعد از رابطه: بعد از هر بار رابطه جنسی، ناحیه تناسلی را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید. این کار باکتری‌ها و قارچ‌های احتمالی را از بین می‌برد و از عفونت مجدد پیشگیری می‌کند؛ همچنین اهمیت دارد که دست‌هایتان را قبل و بعد از رابطه جنسی بشویید.
  • اجتناب از دوش واژینال: دوش واژینال تعادل شرایط واژن را بر هم می‌زند و باعث عود عفونت می‌شود. به‌جای آن از شست‌وشوی ملایم با آب و صابون استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا فلور طبیعی واژن حفظ شود و جلوی ایجاد عفونت مجدد گرفته شود.
  • ارتباط با شریک جنسی: اگر شما یا شریک جنسی‌تان علائم عفونت دارید، حتماً با یکدیگر صحبت و با هم به دکتر مراجعه کنید. درمان هم‌زمان هر دوی شما برای درمان مجدد عفونت الزامی است؛ همچنین داشتن صداقت و همدردی با شریک جنسی به بهبود رابطه و کاهش استرس هر دوی شما کمک می‌کند.
  • مراقبت‌های بهداشتی قبل و بعد از رابطه: همیشه قبل و بعد از رابطه جنسی دست‌ها و ناحیه تناسلی‌تان را بشویید. این کار هر چند ساده اما خیلی مؤثر است؛ همچنین از استفاده از محصولات بهداشتی معطر و تحریک‌کننده خودداری کنید؛ چون باعث تحریک و عفونت می‌شوند.

 

تغذیه و سبک زندگی: کلیدهای طلایی برای درمان عفونت واژن

خوشبختانه تغذیه و سبک زندگی سالم نقش بسیار مهمی در درمان و پیشگیری از عفونت‌ها دارند. در اینجا مهم‌ترین فاکتور‌های طلایی که به شما کمک می‌کنند راحت‌تر و سریع‌تر از شر عفونت واژن خلاص شوید را مرور می‌کنیم؛

1) تغذیه سالم و متعادل

اول از همه، تغذیه سالم و غذاهایی که می‌خورید تأثیر زیادی بر سلامت واژنتان دارد؛ مثلاً مصرف ماست پروبیوتیک خیلی مفید است. چون باکتری‌های خوب را به بدنتان می‌رساند و به تعادل فلور واژن کمک می‌کند؛ همچنین غذاهای غنی از ویتامین سی مانند پرتقال و توت‌فرنگی با تقویت سیستم ایمنی بدنتان در مبارزه بهتر با عفونت‌ها تأثیر زیادی دارند.

2) نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی هم بسیار مهم است؛ چون آب با دفع سموم از بدن به کاهش علائم عفونت واژن کمک زیادی می‌کند. سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید تا بدنتان همیشه هیدراته بماند.

3) اجتناب از غذاهای قندی و فرآوری‌شده

غذاهای قندی و فراوری‌شده رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را تحریک می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از عفونت‌های واژن دوری کنید، بهتر است مصرف این نوع غذاها را کم کنید. به جای آن، از مواد غذایی طبیعی و تازه استفاده کنید.

4) لباس‌های نخی و راحت

لباس‌های زیر نخی و راحت بپوشید. این لباس‌ها با جذب رطوبت به جریان بهتر هوا کمک می‌کنند. این امر برای پیشگیری از عفونت، خیلی مفید است. لباس‌های تنگ و از جنس الیاف مصنوعی، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌کنند.

5) رعایت بهداشت شخصی

رعایت بهداشت شخصی عامل مهمی است که باید به آن توجه داشت. شست‌وشوی واژن با حرکت جلو به عقب دست، حین تمیز کردن آن باعث می‌شود باکتری‌ها از ناحیه مقعد به واژن منتقل نشوند؛ همچنین همان‌طور که قبلاً گفته شد از دوش واژینال استفاده نکنید. چون تعادل باکتری‌های خوب و بد را بر هم می‌زند.

6) استرس کمتر، سلامتی بیشتر

استرس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و شما را بیشتر مستعد عفونت می‌کند. سعی کنید راه‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا یا حتی یک پیاده‌روی ساده را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.

7) مصرف مکمل‌ها

مصرف مکمل‌های پروبیوتیک هم به تعادل فلور واژن کمک می‌کند. این مکمل‌ها باکتری‌های خوب را به بدنتان می‌رسانند و برای پیشگیری و درمان عفونت‌های واژن بسیار مفیدند.

با رعایت این نکات ساده در تغذیه و سبک زندگی‌تان به طور مؤثری از عفونت‌های واژن پیشگیری می‌کنید؛ حتی اگر به آن مبتلا هستید، سریع‌تر درمان می‌شوید. یادتان باشد که با کمی تغییر در عادت‌های روزانه‌تان سلامتی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

 

سؤالات متداول

اگر سؤالاتی درباره درمان عفونت‌های واژن دارید در اینجا به پاسخ چند سؤال رایج در این باب اشاره می‌کنیم که امیدواریم برای مفید واقع شود.

1) آیا عفونت واژن خود به خود خوب می‌شود؟

واقعیت این است که گرچه بعضی عفونت‌های خفیف خود به خود بهتر می‌شوند؛ ولی اکثر اوقات به درمان نیاز دارند. اگر علائم را نادیده بگیرید، عفونت بدتر می‌شود و مشکلات جدی‌تری ایجاد می‌کند. پس توصیه ما به شما این است که به محض دیدن علائم به دکتر مراجعه کنید.

2) چقدر طول می‌کشد تا عفونت واژن خوب شود؟

این موضوع به نوع عفونت و درمان آن بستگی دارد. معمولاً با مصرف داروها علائم ظرف سه الی هفت روز بهتر می‌شوند. ولی حتی اگر فکر می‌کنید خوب شده‌اید مهم است که دوره درمان را کامل کنید. یادتان باشد، عجله نکنید و به بدنتان فرصت دهید تا کاملاً خوب شود.

3) آیا در طول درمان داشتن رابطه جنسی توصیه می‌شود یا خیر؟

توصیه متخصصان این است که در طول دوره درمان از رابطه جنسی خودداری کنید؛ چون هم باعث انتقال عفونت به شریک جنسی‌تان می‌شود، هم روند درمانتان را کند می‌کند. صبر کنید تا دوره درمان تمام شود و علائم کاملاً از بین بروند.

4) آیا استفاده از ماست موضعی برای درمان عفونت قارچی مؤثر است؟

بله ماست پروبیوتیک به تعادل فلور واژن کمک می‌کند. البته یادتان باشد که این یک درمان کمکی است و نباید جایگزین درمان‌های پزشکی شود. اگر می‌خواهید از ماست استفاده کنید، حتماً با دکترتان مشورت کنید.

5) چطور از عود مجدد عفونت جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از عود مجدد، رعایت بهداشت خیلی مهم است. لباس‌های زیر نخی بپوشید، نحوه شست‌وشوی واژن از جلو به عقب باشد، از دوش واژینال استفاده نکنید و سعی کنید استرستان را کم کنید. همچنین مصرف پروبیوتیک‌ها و داشتن رژیم غذایی سالم هم مفید است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله دیدیم، درمان عفونت واژن خانگی و استفاده از مواد طبیعی همیشه بهترین راه نیست و حتی گاهی مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. اهمیت دارد که به محض مشاهده علائم، به دنبال درمان پزشکی باشید. یادتان باشد که نباید با روش‌های غیر علمی سلامتی‌تان را به خطر بیندازید. مراجعه به متخصص زنان، به شما کمک می‌کند تا تشخیص دقیق و درمان مناسبی را دریافت کنید و از عوارض جدی‌تر پیشگیری کنید. اگر علائمی مانند خارش، سوزش، ترشحات غیر عادی یا بوی نامطبوع دارید، اصلاً صبر جایز نیست. ما در کلینیک دکتر زنان با تیمی از متخصصان مجرب و تجهیزات پیشرفته آماده‌ایم تا بهترین خدمات درمانی را به شما ارائه دهیم. مراجعه به کلینیک ما اولین قدم مهم برای درمان شما و بازگشتتان به سلامتی و راحتی است.

دیدگاهتان را بنویسید