دکتر زنان

تخصص زنان از مهم‌ترین تخصص‌های پزشکی است که طیف وسیعی از بیماری‌های مربوط به اندام تناسلی و سیستم تولیدمثل  را در بر می‌گیرد. بسیار مهم است که برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی مانند سرطان دهانه رحم، عفونت‌های مختلف که می‌توانند منجر به ناباروری و … شوند، برای انجام معاینات دوره‌ای منظم به بهترین دکتر زنان در مرکز تخصصی مجهز و معتبر که به‌اندازه کافی در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های سابقه دارند، مراجعه کنید.


Female-doctor

دکتر زنان کیست؟

دکتر زنان در تمام زمینه‌های مختلف مربوط به این نواحی اعم از عفونت‌های مختلف، زخم‌ها، بیماری‌های مقاربتی، انواع فیبروم‌ها و توده‌های احتمالی که ممکن است در قسمت‌های مختلف مانند رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ ایجاد شوند، دلایل ناباروری، احتمال وجود سرطان‌های مختلف مانند سرطان رحم و سرطان تخمدان‌ها و … باید دانش کافی و قدرت تشخیص بالایی داشته باشد.

آن دسته از دکتر زنان که قدرت تشخیص بالایی ندارند، ممکن است با تشخیص اشتباه و یا دیرهنگام منجر به عوارض مختلفی برای زنان و حتی به خطر افتادن جان آن‌ها شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا بگوییم بهترین دکتر زنان کیست و چه خدماتی را می‌تواند ارائه دهد؟

فوق تخصص زنان و زایمان یا دکتر زنان درواقع جراح زنان و زیبایی سیستم تناسلی و تولیدمثل شامل دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، رحم، واژن و فرج می‌شوند. دکتر زنان در مورد تشخیص مشکلات و موارد مهمی می‌تواند بعد از انجام معاینات و تست‌های مورد نیاز اظهار نظر کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشکلات قاعدگی، پیشگیری از بارداری، مسائل جنسی، یائسگی و ناباروری اشاره کرد.

اکثر متخصصان زنان نیز مراقبت‌های دوران بارداری را ارائه می‌دهند و برخی مراقبت‌های اولیه مربوط به دوره‌های مختلف مانند قبل از سنین بارداری برای دختران، در طول سنین باروری و در طول سنین یائسگی به زنان را ارائه خواهند داد. همچنین ممکن است در زمینه خاصی برای روش‌های درمانی و تشخیص بیماری‌ها فعالیت کنند. به عنوان مثال مشکلات قاعدگی شامل آمنوره (عدم قاعدگی)، دیسمنوره (قاعدگی دردناک) و منوراژی (قاعدگی‌های سنگین) است. منوراژی یکی از مهم‌ترین علائم مشکلات و سرطان رحم است که در صورت تشخیص، نیاز به انجام هیسترکتومی است که به معنی برداشتن رحم با جراحی است.

کیست تخمدان، آندومتریوز و ویروس پاپیلومای انسانی یا HIV دیگر شرایطی هستند که احتمالا توسط بهترین دکتر زنان تشخیص داده شوند. همچنین علت مواردی مانند بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، افتادگی اندام‌های لگن و عفونت در هر ناحیه از دستگاه تناسلی زنان، توسط دکتر زنان تشخیص داده شده و درمان می‌شود. دکتر زنان ممکن است عفونت‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی یا تک یاخته‌ای را تشخیص دهد که این موارد را می‌توان به‌خوبی توسط فوق تخصص زنان و زایمان ، به‌شرط قدرت تشخیص بالا درمان نمود.

 

 

متخصصان زنان، اغلب در معاینات دوره‌ای منظم، معاینه لگنی و تستی به نام تست پاپ اسمیر را انجام می‌دهند که برای شناسایی برخی از بیماری‌ها مانند سرطان دهانه رحم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست از ابزاری به نام اسپکولوم برای تشخیص ناهنجاری‌های دستگاه تناسلی زنان استفاده می‌شود.

درواقع اسپوکولوم وسیله کمکی برای معاینات و برداشت نمونه‌های بافت در معاینات دوره‌ای است که بهترین دکتر زنان به کمک آن، دهانه واژن و دیواره آن را باز نگه می‌دارد تا هم بتواند با وضوح بیشتر بررسی‌های لازم را انجام دهد و هم بتواند نمونه‌برداری کند یا در برخی از روش‌ها مانند هیستروسکوپی یا لاپاراسکوپی بتواند ابزار مورد نیاز را وارد سیستم تولیدمثل رحم نماید.

پاپ اسمیر اغلب با معاینه رکتوواژینال همراه است که امکان معاینه کامل ناحیه لگن را فراهم می‌کند. دکتر زنان در طول معاینات خود ممکن است از سونوگرافی برای تأیید هرگونه ناهنجاری که در آزمایش پاپ اسمیر یا رکتوواژینال تشخیص داده شده است، استفاده نماید. اکثر دکتر زنان ، متخصص زایمان نیز هستند. فوق تخصص زنان و زایمان متخصص در مدیریت بارداری، مراقبت‌های بارداری، زایمان و مراقبت‌های لازم پس از زایمان است. دکتر زنان و زایمان که به‌عنوان OB/GYN نیز شناخته می‌شود، از مراقبت‌های پیشگیرانه گرفته تا تشخیص بیماری‌های مقاربتی و تنظیم خانواده را پوشش می‌دهد.

برخی از متخصصین زنان به‌طور تخصصی‌تر در زمینه غدد و تغییرات هورمونی و برخی از آن‌ها در زمینه تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها، مانند سرطان رحم به تحصیلات و کسب مهارت‌های لازم پرداخته‌اند. این بدین معنی است که همیشه تمامی مشکلات زنانه به دست دکتر زنان قابل تشخیص و درمان نیست و ممکن است دکتر زنان در صورت نیاز، شما را به یک فوق تخصص زنان و زایمان در زمینه‌ای مشخص ارجاع دهد تا تشخیص و درمان بهتری برای شما ارائه شود.

چهار تخصص فرعی برای زنان شامل انکولوژی زنان، پزشکی مادر یا جنین، غدد درون‌ریز و ناباروری و باروری و اوروژنیکولوژی یا جراحی ترمیمی لگن می‌باشد.

با توجه به اینکه سلامت سینه‌ها تا حد زیادی به هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون بستگی دارد و حتی این بخش از بدن، همان‌طورکه می‌دانید در طول تغییرات هورمونی پریودی نیز دچار تغییرات مانند حساسیت و درد می‌شود، سلامت سینه‌ها نیز توسط بهترین دکتر زنان بررسی می‌شود و در صورت مشکوک شدن به سرطان سینه که یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان بانوان است، ابتدا تست‌هایی را تجویز می‌کند و بعد در صورت نیاز شما را به یک انکولوژیست متخصص در این زمینه ارجاع می‌دهد. البته گاهی خود دکتر زنان نیز در این زمینه می‌تواند کمک کند.

بهترین دکتر زنان چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

دکتر زنان در مورد تشخیص و درمان همه مواردی که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، می‌تواند به شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال دکتر زنان می‌تواند خدمات بهداشت باروری و جنسی را ارائه دهد که شامل معاینه لگن، تست پاپ، غربالگری سرطان و آزمایش و درمان عفونت‌های واژن می‌شود. فوق تخصص زنان و زایمان اختلالات دستگاه تناسلی مانند آندومتریوز، ناباروری، کیست تخمدان و درد لگن را تشخیص داده و با بهترین روش‌های متناسب با شرایط سلامتی سعی می‌کنند، آن‌ها را درمان کنند.

آن‌ها همچنین ممکن است با توجه به میزان تخصصی که دارند و تجهیزات مرکزی که در آن فعالیت می‌کنند، به افراد مبتلا به سرطان تخمدان، دهانه رحم و سایر سرطان‌های دستگاه تولیدمثل کمک کنند. برخی از دکتر زنان نیز به‌عنوان فوق تخصص زنان و زایمان فعالیت می‌کنند که در دوران بارداری و زایمان مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند. بهترین دکتر زنان پس از اتمام تخصص خود و گرفتن مجوز طبابت از ارگان‌های مربوطه، احتمالا آموزش فوق تخصصی پیشرفته نیز داشته باشد. زمینه‌های آموزشی پیشرفته عبارت‌اند از:

  • مراقبت از سینه و بیماری‌های مربوط به آن
  • برنامه‌ریزی خانوادگی برای فرزندآوری
  • انجام انواع جراحی‌های کم تهاجمی‌ مانند لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی
  • اکثر مشکلات مربوط به زنان و زایمان
  • پزشکی لگن و جراحی ترمیمی

دلایل مراجعه به دکتر زنان چیست؟

دلایل مختلفی ممکن است باعث شود که به دکتر زنان مراجعه کنید. به‌طورکلی نیز از شروع سنین باروری یعنی بین ۲۰ الی ۲۱ سالگی باید معاینات دوره‌ای منظم را برای جلوگیری از بسیاری مسائل مانند عفونت‌ها، انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم، رحم، تخمدان و … حتماً انجام دهید و به آن پایبند باشید. بسیاری از سرطان‌ها به‌مرور پیشرفت می‌کنند و حتی ممکن است در یک سری انجام تست‌ها و غربالگری‌های مربوطه به دلیل رشد پایین، خودشان را نشان ندهند و در تست بعدی مشخص شوند. به همین دلیل انجام منظم این معاینات بسیار ضروری است. ازجمله مهم‌ترین دلایل مراجعه به بهترین دکتر زنان:

  • باید برای معاینات دوره‌ای به دکتر زنان مراجعه کنید.

مهم است که برای حفظ سلامت باروری خود، به‌طور منظم با دکتر زنان خود ملاقات کنید. طبق گفته آکادمی زنان و زایمان، بهترین سن شروع این ویزیت‌ها بین ۱۳ تا ۱۵ سالگی است. بااین‌حال اگر از این سنین هم مراجعه را شروع نکردید، از سن ۲۰ الی ۲۱ سالگی حتماً باید این کار را انجام دهید. بسته به سابقه سلامتی و سن، بهترین دکتر زنان احتمالا از این ویزیت، برای غربالگری‌هایی مانند تست پاپ اسمیر جهت بررسی مشکلاتی مانند سرطان دهانه رحم یا عفونت‌های احتمالی استفاده کند.

ویزیت برای انجام معاینات دوره‌ای همچنین فرصتی است که از دکتر زنان در مورد نگرانی‌های مربوط به سلامت باروری، مانند انواع روش‌های کنترل بارداری که می‌توانید با توجه به شرایط خود انجام دهید، سؤال کنید. به‌عنوان‌مثال باید توجه داشته باشید که همه روش‌های کنترل بارداری برای همه افراد در سنین مختلف مناسب نیست و انتخاب خودسرانه روش اشتباه، می‌تواند خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل به‌هیچ‌وجه نباید یک روش خودسرانه مانند مصرف قرص‌های ضدبارداری یا روش‌های خانگی را امتحان کنید و حتماً باید در این مورد یا هر مسئله مربوط به زنان، ابتدا با دکتر زنان خود مشورت نمایید. انجام خودسرانه این موارد می‌تواند خطراتی مانند ناباروری را برایتان ایجاد کند.

  • در ناحیه لگن خود ناراحتی دارید.

درد در قسمت پایین شکم که به آن ناحیه لگن نیز می‌گویند، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی در اندام‌های تناسلی باشد. علل شایع درد لگن شامل دردهای قاعدگی، کیست تخمدان، اندومتریوز و حاملگی خارج از رحم است. اگرچه درد در ناحیه لگن می‌تواند به دلیل مشکلات ارتوپدی مانند گرفتگی عصب سیاتیک نیز باشد، اما در زنان معمولاً به دلیل مشکلات زنانه مربوط به سیستم تولیدمثل است.

  • در مورد پریود یا باردار شدن خود نگرانی دارید.

اگر تغییراتی در قاعدگی ماهانه خود دارید، ازجمله درد یا خونریزی غیرعادی، می‌توانید از یک دکتر زنان خوب وقت ملاقات بگیرید. همچنین اگر در دهه ۴۰ یا ۵۰ زندگی خود هستید، فوق تخصص زنان و زایمان می‌تواند کمک کند تا بفهمید آیا در شرف یائسگی هستید یا خیر و در صورت بروز علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، تعریق شبانه و … دکتر زنان با روش‌های مختلف مانند هورمون درمانی کمک خواهد کرد.

دکتر زنان همچنین می‌تواند در مورد سؤالات مربوط به بارداری کمک کند، ازجمله اینکه چگونه از باردار شدن خودداری کنید و یا چگونه برای افزایش شانس بارداری خود اقدام نمایید. حتی ممکن است به شما یک برنامه تنظیم روابط جنسی ازنظر زمان و کیفیت بدهند تا شانس باردار شدنتان افزایش پیدا کند. معمولاً زنان زیر ۳۵ سال تا یک سال و زنان بالای ۳۵ سال، تا شش ماه باید با این نوع برنامه‌ها پیش بروند و بعد اگر با انجام اقدامات لازم، تحت نظر دکتر زنان موفق به بارداری نشدند، باید برای بررسی توانایی بارداری به متخصص نازایی مراجعه نمایند و آزمایشات مربوطه را انجام دهند.

همچنین اگر فکر می‌کنید باردار هستید و علائمی مانند تأخیر در پریود، حالت تهوع، خستگی و … را دارید، دکتر زنان برای تأیید بارداری یک تست خون برایتان تجویز می‌کند و در صورت تأیید بارداری به شما خواهد گفت چه کاری باید انجام دهید. همچنین در طول بارداری، می‌توانید مراقبت‌های لازم را توسط دکتر زنان خود دریافت کنید تا مشکلی برای خودتان و فرزندتان تا زمان زایمان و حتی بعدازآن ایجاد نشود.

  • ترشحاتی دارید که نگران آن هستید.

اگر ترشح یا بوی غیرعادی در ناحیه واژینال خود دارید، باید در اسرع وقت به دکتر زنان خود مراجعه کنید تا علت آن مشخص شده و درمان‌های لازم انجام شود. فوق تخصص زنان و زایمان می‌تواند علت را به‌طور دقیق تشخیص داده و بهترین درمان را ارائه نماید. معمولاً دو نوع عفونت بیشتر وجود دارد که یکی از آن‌ها عفونت مخمری واژینال است که به دلیل رشد غیرطبیعی نوعی قارچ در ناحیه واژینال ایجاد می‌شود و نوع دیگر عفونت باکتریایی است که به دلیل رشد غیرطبیعی نوعی باکتری در ناحیه واژن ایجاد خواهد شد و در دوران بارداری بروز آن‌ها بسیار رایج است.

بیشتر زنان در طول زندگی خود حداقل یک‌بار، یکی از انواع این عفونت‌ها را تجربه کرده‌اند. روش‌های ساده و سریعی برای درمان این عفونت‌ها وجود دارد. به‌شرط آنکه به‌موقع به دکتر زنان خود مراجعه کنید و روند درمانی را به‌طور دقیق، طبق دستور دکتر زنان خود پیش ببرید.

دکتر زنان در جلسه معاینه چه کاری انجام می‌دهد؟

ممکن است معاینه زنان توسط دکتر زنان بخصوص برای نوجوانان و دختران جوان که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند، بسیار نگران کننده باشد. به همین دلیل در این قسمت، این آگاهی را می‌دهیم تا بدون نگرانی معاینات دوره‌ای مورد نیاز خود را نزد بهترین دکتر زنان در مرکز تخصصی زنان ما انجام دهید. شما نیازی نیست کار خاصی برای آمادگی جهت معاینه انجام دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بهتر است در دوران پریود خود برای معاینه مراجعه نکنید و در این صورت معاینه را به تعویق بیندازید. همچنین حداقل از دو روز قبل از معاینه دوش واژینال انجام ندهید و رابطه جنسی نداشته باشید.

در روز معاینه نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. وقتی وارد مطب فوق تخصص زنان و زایمان شدید، احتمالاً دکتر زنان یک سری چکاپ‌های عمومی ‌مانند فشارخون، وزن، دمای بدن و … را اندازه‌گیری کرده و در پرونده ثبت می‌کند. سپس سؤالاتی در مورد شرایط مختلف مانند نظم پریودی، علائم پریودی، سابقه جنسی، سابقه سلامتی و … می‌پرسد و این موارد را نیز در پرونده شما یادداشت خواهد کرد تا بتواند در معاینات بعدی از آن‌ها برای مقایسه استفاده کند.

ممکن است بر اساس مواردی که شرح می‌دهید، آزمایشاتی مانند آزمایش خون و ادرار نیز جهت بررسی هورمون‌ها، سلامت تیروئید و … برایتان تجویز شود که باید انجام دهید و نتایج را به دکتر زنان خود گزارش دهید. بعدازاین مراحل، یک معاینه لگنی برای شما انجام خواهد شد. برای معاینه لگنی باید لباس‌های خود را از کمر به پایین در بیاورید و روی میز معاینه مخصوص دراز بکشید و به سمت پایین بیایید، طوری که بتوانید پاهای خود را در رکاب تعبیه شده بر روی میز قرار دهید و دکتر زنان بتواند ناحیه تناسلی را معاینه کند.

دکتر زنان سیستم تولید مثل شما را به‌صورت داخلی و خارجی معاینه می‌کند. سپس فرج و بخش خارجی واژن را معاینه می‌کند. گام بعدی اغلب معاینه دقیق از قسمت داخلی لگن است. جراح زنان و زیبایی از ابزار خاصی به نام اسپکولوم برای دیدن داخل واژن و نگاه کردن به دهانه رحم استفاده خواهد کرد. این ابزار به گشاد شدن واژن و نگه‌داشتن واژن در این حالت تا زمان تکمیل معاینات کمک می‌کند و همچنین به دکتر زنان کمک می‌کند تا دهانه رحم را که بین واژن و رحم قرار دارد، به‌خوبی ببیند.

در طول معاینه لگن، دکتر زنان ممکن است روشی به نام پاپ اسمیر را انجام دهد. این تست به پزشک اجازه می‌دهد نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه رحم جمع‌آوری کند تا وجود یا عدم وجود عفونت و همچنین سلول‌های غیرطبیعی احتمالی در ناحیه دهانه رحم را بررسی کند. به همین دلیل یکی از تست‌های بسیار مهم برای سلامت زنان محسوب می‌شود.

فوق تخصص زنان و زایمان شما همچنین ممکن است روی شکم و لگن شما فشار بیاورد و احتمالا یک انگشت دستکش دار را وارد راست روده شما کند تا مشکلات احتمالی مربوط به این قسمت‌ها را بررسی کند. اگر دکتر زنان تشخیص دهد که شما یک بیماری پزشکی دارید، ممکن است شما را تحت درمان قرار دهد یا به متخصص دیگری که مورد نیازتان است، ارجاع دهد. بسته به مشکل، درمان‌های شما ممکن است شامل دارو، جراحی یا موارد دیگر باشد.

وقتی صحبت از سلامت جنسی و باروری به میان می‌آید، تشخیص اینکه چه چیزی «طبیعی» است و چه چیزی ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی بالقوه باشد، بسیار دشوار است. به همین دلیل در ابتدای این مقاله تأکید کردیم، شما باید بهترین دکتر زنان را انتخاب کنید که از دانش و قدرت تشخیصی بسیار خوبی برخوردار باشد و در یک مرکز معتبر و مجهز مانند مرکز ما فعالیت کند.

حتی اگر در مورد مسائل خاصی احساس خجالت می‌کنید، دکتر زنان همه چیز را دیده و شنیده است و برای کمک به شما، آماده است و شما را قضاوت نمی‌کند. البته مهم است که متخصصی را انتخاب کنید که مهارت ارتباطی خوبی داشته باشد و شما نیز با او احساس راحتی کنید. در این صورت می‌توانید در طول ساعات معاینه تمامی نگرانی و سؤالاتی که در مورد مسئله زنانه مربوط به تخصص دکتر زنان دارید را بپرسید و جراح زنان و زیبایی خوب نیز موظف است که به‌طور کامل به سؤالات و نگرانی‌های شما گوش دهد و پاسخی کامل و واضح برای آن‌ها ارائه نماید.

مهم‌ترین مواردی که باید با جراح زنان و زیبایی در میان بگذارید، چیست؟

در اینجا مواردی وجود دارد که باید همیشه با دکتر زنان خود در میان بگذارید و اصلاً خجالت نکشید. این موارد عبارت‌اند از:

  • دوره‌های دردناک

برای بسیاری از زنان، پریود شدن زمان ناخوشایندی است. گرفتگی عضلات، درد سینه و سردرد تنها تعدادی از رایج‌ترین علائم قاعدگی هستند که عموماً زنان قبل و هنگام پریودی آن‌ها را تجربه می‌کنند؛ اما برای برخی علائم و درد پریود فراتر از گرفتگی عضلات است و می‌تواند بسیار شدید باشد. اگر قاعدگی شما بسیار دردناک است یا با گذشت زمان بدتر شد ، می‌تواند نشانه مشکلات و بیماری‌های جدی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم باشد.

بنابراین مهم است که با دکتر زنان در این مورد صحبت کنید، زیرا راه‌حل‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند این شرایط را قابل کنترل تر کند و ممکن است شرایط شما طوری باشد که نیاز به درمان‌های تخصصی‌تر داشته باشید. بنابراین برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از خطرات احتمالی حتماً این علائم غیرطبیعی پریودی را با دکتر زنان یا جراح زنان و زیبایی خود در میان بگذارید.

  • بوی واژن

درحالی‌که بوی واژن به‌طورکلی می‌تواند موضوعی ناراحت‌کننده باشد، اما اگر بوی بد یا بوی ماهی به مشام می‌رسد یا اگر تغییری نسبت به بوی طبیعی واژن شما وجود دارد که به نظر می‌رسد برای چند روز باقی‌مانده است، مهم است که با دکتر زنان خود در مورد آن صحبت کنید. درحالی‌که داشتن بوی واژن امری طبیعی است، هرگونه تغییر یا بوی بد ممکن است نشانه رشد بیش‌ازحد باکتری یا عفونت واژن باشد که باید توسط بهترین دکتر زنان تشخیص داده شده و درمان‌های لازم در اسرع وقت انجام شود.

  • برآمدگی‌های متورم یا رشد غیرطبیعی

مشاهده برآمدگی در واژن یا اطراف لابیا می‌تواند نگران کننده به نظر برسد. این سؤال پیش می‌آید که آیا این برآمدگی یک موی زیرپوستی، یک جوش، بریدگی ناشی از اصلاح یا چیز دیگری است؟ برآمدگی‌ها اغلب خوش‌خیم هستند، اما مهم است که وقتی چیزی احساس می‌کنید، توسط دکتر زنان معاینه شوید. زگیل‌های تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع هستند که ممکن است خود را با این برآمدگی‌ها نشان دهند. همچنین ضایعات بیماری دیگر به نام تب‌خال تناسلی می‌توانند ایجاد شوند. تب‌خال معمولاً طی ۷ تا ۱۴ روز بهبود می‌یابد.

بااین‌حال اگر شما مبتلا به زگیل تناسلی شده باشید، به دلیل اینکه به سرعت می‌توانید آن را به شریک جنسی خود انتقال دهید و اگر باردار باشید می‌توانید حتی آن را به نوزاد خود هنگام تولد انتقال دهید، باید در اسرع وقت توسط بهترین دکتر زنان با قدرت تشخیصی بالا معاینه شوید؛ زیرا متخصصان غیرحرفه‌ای در برخی مواقع تفاوت بعضی از این بیماری‌ها را نمی‌دانند و ممکن است با تشخیص اشتباه مشکل‌آفرینی کنند.

  • ناراحتی جنسی

بسیار مهم است که با بهترین دکتر زنان در مورد هر نوع ناراحتی جنسی صحبت کنید. ممکن است از مطرح کردن آن ناراحت باشید، اما فوق تخصص زنان و زایمان می‌تواند به توضیح و درمان نگرانی‌های کمک کند و باید با او احساس راحتی کنید. ازجمله مشکلات شایعی که می‌تواند حتی علامت یک بیماری جدی باشد و باید توسط دکتر زنان بررسی شود، می‌توان به درد هنگام رابطه جنسی یا خونریزی بعد از رابطه جنسی اشاره نمود.

  • خشکی واژن

بسیاری از زنان حتی بااینکه وارد سنین یائسگی نشده‌اند و هنوز در سنین باروری هستند، در حین مقاربت دچار خشکی واژن می‌شوند و این امر می‌تواند در رابطه‌های عاطفی شما نیز مشکلاتی را ایجاد کند. خشکی واژن، اغلب می‌تواند به سن زن و شرایط زندگی او مانند استرس‌های شدید، تغذیه نامناسب، عدم تحریک شدن و … بستگی داشته باشد.

اگر زن جوان‌تری این مشکل را داشته باشد و برای مدت طولانی از کنترل بارداری استفاده کرده باشد، ممکن است استروژن کافی در بدن او وجود نداشته باشد و ممکن است نیاز به تغییر کنترل بارداری داشته باشد تا استروژن افزایش پیدا کرده و خشکی واژن برطرف شود. برای یک مادر پرمشغله، ممکن است زمان کافی برای نوازش و برانگیختگی قبل از رابطه جنسی صرف نشود که منجر به خشکی می‌شود. همچنین اگر خانمی یائسه است و خشکی دارد، می‌تواند به دلیل استروژن پایین باشد و دکتر زنان می‌تواند استروژن واژینال را برای درمان او تجویز کند.

  • درد حین رابطه جنسی

اگر در حین رابطه جنسی احساس درد می‌کنید، دکتر زنان می‌تواند به شما کمک کند تا پوزیشن‌های مختلفی را امتحان کنید و موقعیتی را پیدا کنید که در آن احساس راحتی نمایید. بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است حتی با انجام روش‌های مختلف، باز هم این احساس درد را داشته باشد. در این صورت لازم است در مورد علائم خود با بهترین دکتر زنان صحبت کنید. اگر در هنگام رابطه جنسی در هر موقعیتی که سعی می‌کنید راحت نیستید، روان کننده‌ها به درمان خشکی واژن کمک نمی‌کنند یا خونریزی بعد از مقاربت دارید، مهم است که حتماً با دکتر زنان خود در مورد آن صحبت کنید تا درمان‌های تخصصی انجام شود.

  • تاریخچه جنسی

اگر دکتر زنان از شما بپرسد چند شریک داشته‌اید، اولین بار برای انجام رابطه چندساله بوده‌اید، آیا بیماری‌های مقاربتی داشته‌اید یا در مورد گرایش جنسی و هویت جنسی از شما سؤال کند، اغلب دچار این نگرانی می‌شوید که بهترین دکتر زنان شما را قضاوت کند؛ اما باید بدانید که این مسائل برای فوق تخصص زنان و زایمان عادی است و شما را قضاوت نخواهد کرد. از طرفی این موضوعات به چند دلیل مهم مطرح می‌شوند که شامل موارد زیرند:

  • تعیین عوامل خطر برای دیسپلازی دهانه رحم و عفونت HPV
  • داشتن مقاربت در سنین کمتر از ۱۸ سال، می‌تواند گاهی اوقات شما را مستعد ابتلا به HPV کند؛ زیرا محل اتصال دهانه رحم به واژن در جوانی بیشتر مشخص می‌شود.
  • داشتن شرکای بیشتر نیز می‌تواند پتانسیل قرار گرفتن در معرض اچ پی وی و سایر بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد.
  • برای بحث در مورد پیامدهای بالقوه STD ها یا بیماری‌های مقاربتی گذشته ( برخی از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند خطر ناباروری را افزایش دهند).
  • برای اطمینان از اینکه بیمار بهترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کند.

بنابراین اگر دکتر زنان در این مورد از شما می‌پرسد، می‌خواهد در صورت بروز چنین شرایطی، مشاوره مناسب ارائه دهد و قصد قضاوت ندارد.

  • نشت غیرارادی مدفوع یا ادرار

تجربه بی‌اختیاری مدفوع و ادرار برای هرکسی دلهره‌آور است و حتی می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تغییر دهد. بسیاری از زنان این علائم را بخصوص پس از زایمان تجربه خواهند کرد، به ویژه اگر نوزاد بزرگی داشته باشند یا زایمان طبیعی انجام دهند که نیاز به فورسپس یا وکیوم داشته باشد. هنگامی‌که زنان وارد یائسگی می‌شوند، این علائم ممکن است برایشان بدتر شود. بسته به ماهیت بی‌اختیاری، ممکن است گزینه‌های مدیریت پزشکی یا جراحی مورد نیاز باشد. با صحبت با فوق تخصص زنان و زایمان ، او می‌تواند پروتکل‌های درمانی مناسب را تعیین کند و در صورت لزوم، شما را به یک متخصص اختلال کف لگن ارجاع دهد.

البته اختلال و عدم کنترل مدفوع و ادرار گاهی می‌تواند ناشی از یک آسیب عصبی مربوط به بیماری‌های ارتوپدی مانند مشکلات ستون فقرات نیز باشد که در این صورت فوق تخصص زنان و زایمان شما را به دکتر زنان ارجاع خواهد داد.

  • میل جنسی کم

درحالی‌که داشتن میل جنسی پایین شایع‌تر از آن چیزی است که بسیاری از زنان تصور می‌کنند، مهم است که با بهترین دکتر زنان در مورد آن صحبت کنید تا علت نگرانی خود را کشف نمایید. میل جنسی گاهی اوقات می‌تواند تحت تأثیر داروهایی که مصرف می‌کنید، کم شود و روابط عاطفی بین زن و مرد و شرایط زندگی و محیط نیز تأثیر بسیار زیادی در آن دارد.

همچنین ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای یا یک عارضه جانبی یک بیماری شناخته شده دیگر باشد که باید تحت بررسی قرار بگیرد. در این شرایط، فوق تخصص زنان و زایمان می‌تواند تعیین کند که چه مداخلات پزشکی احتمالاً لازم باشد تا مشکل حل شود. استرس و شرایط کاری زنان نیز می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش میل جنسی آن‌ها داشته باشد.

در این شرایط، جراح زنان و زیبایی می‌تواند توصیه‌هایی را برای کمک به افزایش طبیعی میل جنسی ارائه دهد و یا شما را به یک مشاور مناسب ارجاع دهد. به‌طورکلی افراد هر چه بیشتر سعی کنند رابطه جنسی داشته باشند، به دلیل ترشح آندورفین در حین مقاربت، تمایل بیشتری به داشتن رابطه جنسی خواهند داشت.

مشکلات زنانه قابل درمان توسط فوق تخصص زنان و زایمان کدامند؟

اختلالات زنانه به آن دسته از اختلالاتی گفته می‌شود که بر دستگاه تناسلی و تولیدمثل زنان تأثیر می‌گذارد. اندام‌های موجود در این سیستم‌ها شامل سینه‌ها، رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها و اندام تناسلی خارجی هستند که هر کدام ممکن است در معرض مشکلات متعددی قرار بگیرند. هر زن ممکن است در مقطعی از زندگی خود، از برخی اختلالات زنانه رنج ببرد. اختلالات زنانه تأثیر بسیار مهمی بر عملکرد جنسی زنان دارد. به همین دلیل این‌ها را نباید ساده انگاشت، زیرا می‌توانند بر توانایی زنان در تولید فرزند تأثیر منفی بگذارند یا در برخی موارد ممکن است زندگی شما را تهدید کنند.

شایع‌ترین اختلالات زنان و زایمان شامل موارد زیر هستند:

  • دیسمنوره یا قاعدگی دردناک
  • Leucorrhea (ترشحات سفید اضافی واژن)
  • آمنوره یا عدم پریود
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • فیبروم ها
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • واژینیت
  • یائسگی
  • درد هنگام رابطه جنسی

علائم رایج زنان چیست که باید در مورد آن‌ها با دکتر زنان مشورت کنید؟

خونریزی و ترشح واژینال، تقریبا برای همه زنان در طول دوره قاعدگی رخ می‌دهد. بااین‌حال، اگر متوجه چیز متفاوتی مانند تغییر حجم خونریزی، رنگ، وجود لخته‌های بزرگ و غیره شدید، نباید آن را نادیده بگیرید و حتما باید با جراح زنان و زیبایی مشورت کنید. علائم خفیف قابل درمان هستند، اما موارد شدید و مواردی که برای مدت طولانی نادیده گرفته می‌شوند، ممکن است منجر به ناباروری گردند. برخی از علائم واژن ممکن است نشان دهنده بیماری‌های مقاربتی یا حتی سرطان دهانه رحم باشد. در صورت داشتن علائم زیر باید موارد را سریعاً با دکتر زنان خود در میان بگذارید:

  • اگر خیلی زود یا خیلی دیر پریود می‌شوید یا حتی برای چند دوره پشت سر هم، بدون وجود بارداری پریود نشده‌اید.
  • خونریزی غیرطبیعی واژینال در طول قاعدگی یا در بین دوره‌ها و همچنین لکه بینی بین دوره‌ها
  • درد در ناحیه لگن غیرطبیعی که مربوط به دردهای قاعدگی نیست.
  • درد سینه و احساس وجود توده در سینه
  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • خونریزی واژینال، هنگام رابطه جنسی یا بعد از رابطه جنسی
  • رابطه جنسی دردناک
  • خارش، تورم یا قرمزی در ناحیه واژن
  • احساس وجود هر توده طبیعی یا غیرطبیعی در ناحیه تناسلی
  • افزایش ترشحات واژن
  • ترشحات واژن با بوی نامطبوع یا رنگ‌های غیرمعمول مانند سبز، زرد یا قهوه‌ای

در ادامه هرکدام از موارد شایع و خطرناک در زنان که علت آن می‌تواند توسط بهترین دکتر زنان تشخیص داده شده و درمان شود را برایتان خواهیم گفت:

  1. دیسمنوره یا پریودهای دردناک

دیسمنوره به دوره‌های دردناکی گفته می‌شود که باعث ناتوانی در فعالیت‌های روزانه شده و مجبور هستید به خاطر آن، از کار یا مدرسه خود مرخصی بگیرید. دو نوع دیسمنوره شامل دیسمنوره اولیه و ثانویه وجود دارد. در دیسمنوره اولیه، هیچ بیماری لگنی مرتبطی وجود ندارد. این حالت بیشتر در نوجوانان و در دوره‌های تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود. همچنین معمولاً در عرض ۲ سال پس از شروع قاعدگی ظاهر خواهد شد. سابقه خانوادگی، مانند وجود این بیماری در مادر یا خواهری که شکایت مشابهی داشته باشد، می‌تواند در بروز آن در شما نیز تأثیر داشته باشد.

درد ناشی از دیسمنوره اولیه معمولاً چند ساعت قبل یا فقط با شروع قاعدگی شروع می‌شود و معمولاً چند ساعت طول می‌کشد و ممکن است تا کل روز ادامه یابد. این درد حالت اسپاسمودیک دارد، یعنی بیمار انقباضات دردناکی را در قسمت تحتانی شکم تجربه می‌کند که ممکن است به پشت و قسمت داخلی ران تابش کند. درمان این شرایط توسط دکتر زنان شامل بهبود سلامت عمومی و ارجاع به مشاوره برای روان‌درمانی است. همچنین در طول قاعدگی، روده‌ها باید خالی بماند و از یبوست اجتناب شود. قرص‌های ساده ضد اسپاسم نیز ممکن است تجویز شوند که تسکین دهنده هستند.

ازجمله این مسکن‌ها می‌توان به مفنامیک اسید ۲۵۰-۵۰۰ میلی‌گرم یا ایبوپروفن ۴۰۰ میلی‌گرم اشاره کرد که باید طبق نظر دکتر زنان استفاده شود. USG نیز برای رد هرگونه آسیب‌شناسی لگن انجام می‌شود. دیسمنوره ثانویه به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای لگن رخ می‌دهد. علل شایع آن شامل عفونت مزمن لگن، اندومتریوز لگن، فیبروم رحم، قرار دادن دستگاه IUD در رحم برای کنترل بارداری و موارد دیگری از این دست است.

بیماران معمولاً در ۳۰ سالگی دچار این حالت می‌شوند و بیشتر برای افرادی که در این سن صاحب فرزند شده‌اند، اتفاق می‌افتد. مشخصه معمول درد در این شرایط، این است که خسته کننده است، در پشت و جلو درد زیادی احساس می‌شود و به قسمت‌های دیگر تابش نمی‌کند. این درد معمولاً ۳ الی ۵ روز قبل از پریود رخ می‌دهد و با شروع خونریزی تسکین می‌یابد. درمان آن توسط بهترین دکتر زنان به علت ایجاد مشکل بستگی دارد.

  1. آمنوره

آمنوره به معنای عدم قاعدگی است. دو نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک از آمنوره وجود دارد. آمنوره فیزیولوژیکی قبل از بلوغ یعنی قبل از شروع قاعدگی، در دوران بارداری، در دوران شیردهی و بعد از یائسگی رخ می‌دهد. آمنوره پاتولوژیک زمانی رخ می‌دهد که برخی از بیماری‌های مرتبط وجود داشته باشد و به کریپتومنوره، آمنوره اولیه و آمنوره ثانویه تقسیم می‌شود که به شکل زیر هستند:

  • کریپتومنوره

در این حالت ریزش و خونریزی دوره‌ای آندومتر اتفاق می‌افتد، اما خون قاعدگی به دلیل وجود انسداد در مسیر، از واژن خارج نمی‌شود که این شرایط درواقع شایع‌ترین علت انسداد پرده بکارت بدون سوراخ است.

  • آمنوره اولیه

آمنوره اولیه برای دخترانی اتفاق می‌افتد که تا سن ۱۶ سالگی پریود نمی‌شوند. در این صورت دیگر دکتر زنان آن را به‌عنوان قاعدگی تأخیری نمی‌شناسد و به‌عنوان یک مورد آمنوره اولیه شناخته می‌شود.

موارد مختلفی مانند ناهنجاری‌های رشدی مانند عدم وجود واژن، ناهنجاری‌های کروموزومی‌ مانند سندرم ترنر، اختلال عملکرد تیروئید و آدرنال می‌توانند این شرایط را ایجاد کنند. درمان آن نیز در همه شرایط امکان‌پذیر نیست و نیاز به مراجعه به بهترین دکتر زنان جهت تشخیص و درمان مناسب دارد.

  • آمنوره ثانویه

عدم قاعدگی در زنی به مدت ۶ ماه یا بیشتر که قبلاً قاعدگی طبیعی داشته است را آمنوره ثانویه می‌گویند و حتماً باید تحت نظر دکتر زنان علت آن بررسی شود. برخی از علل آن آندومتریوز، بیماری تخمدان پلی کیستیک، تومورهای تخمدان، استرس، کم‌کاری تیروئید، سوءتغذیه، دیابت و غیره است. درمان این شرایط به علت خاص آن بستگی دارد.

  1. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS شایع‌ترین مشکل در بین دختران جوان در سنین باروری است. سبک زندگی پراسترس و کم‌تحرک، از عوامل اصلی بروز این بیماری است. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) درواقع سندرمی است که می‌تواند با آمنوره، هیرسوتیسم و ​​چاقی در کنار بزرگ شدن تخمدان‌ها و داشتن کیست‌های متعدد همراه باشد. مشخصه آن تولید بیش‌ازحد تستوسترون توسط تخمدان‌ها است. در افراد مبتلا به این بیماری تخمدان‌ها بزرگ شده و کیست‌های فولیکولی متعدد به قطر ۲ تا ۹ میلی‌متر در ناحیه تخمدان‌ها تشکیل می‌شود. بیماران مبتلا به این سندروم از افزایش چاقی به ویژه چاقی شکمی، اختلالات قاعدگی، ناباروری، وجود پرمویی و آکنه شکایت دارند.

بدن این بیماران همچنین مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند و بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند. این سندروم درمان قطعی ندارد، اما دکتر زنان خوب می‌تواند روش‌های زیادی را برای مدیریت آن و کاهش علائم و همچنین جلوگیری از موارد خطرناک ارائه دهد. بسیاری از زنان مبتلا به این بیماری به‌راحتی فرزنددار می‌شوند، اما در صورت عدم کنترل علائم ممکن است ناباروری ایجاد شود.

  1. فیبروم

فیبروم‌ها شایع‌ترین تومورهای خوش‌خیم رحم و همچنین شایع‌ترین تومور خوش‌خیم جامد در زنان هستند. حداقل، بیست درصد از زنان از سن سی‌سالگی به بعد وجود فیبروم در رحم خود را تجربه می‌کنند. خوشبختانه اکثر آن‌ها (پنجاه درصد) بدون علامت باقی می‌مانند. این فیبروم‌ها در زنانی که بچه ندارند یا در زنانی که بعد از یک فرزند نابارور شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود. بیشترین شیوع در سنین ۳۵-۴۵ سال است.

علائم شامل خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی نامنظم، دیسمنوره و ناباروری و مقاربت دردناک، سقط مکرر به شکل سقط‌ جنین یا زایمان زودرس، درد زیر شکم یا لگن و بزرگ شدن شکم است. درمان عمدتاً جراحی است و نوع جراحی به سن بیمار و شدت بیماری بستگی دارد.

  1. آندومتریوز

آندومتریوز به شرایطی اطلاق می‌شود که پوشش داخلی رحم (آندومتر) در مکان‌های غیرطبیعی مانند لایه ماهیچه‌ای رحم، تخمدان‌ها، لوله‌ها و گاهی اوقات فراتر از لگن ایجاد می‌شوند. علائم شامل پریودهای دردناک، رابطه جنسی دردناک، خونریزی بیش‌ازحد واژینال در طول و در بین قاعدگی، ناباروری و حالت تهوع، اسهال یا یبوست و خستگی در طول دوره است.

هنگامی‌که بیماری تشخیص داده شد، درمان شامل داروهای ضد درد، هورمون درمانی مانند قرص‌های ضدبارداری، چسب‌ها و حلقه‌های واژینال، قرص‌های فقط دارای پروژسترون و دانازول و … است. اگر درمان دارویی ناموفق باشد، ممکن است برای برداشتن بافت آندومتریوز به جراحی محافظه‌کارانه نیاز باشد. در موارد شدید، برداشتن رحم (هیسترکتومی) ممکن است به‌عنوان آخرین راه‌حل در طول سال‌های باروری انجام شود.

  1. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن، یک بیماری دستگاه تناسلی فوقانی است. این شرایط طیفی از عفونت و التهاب اندام‌های دستگاه تناسلی فوقانی است که معمولاً رحم، لوله‌های فالوپ، صفاق لگنی و ساختارهای اطراف را درگیر می‌کند. این بیماری در حال حاضر یک خطر برای سلامتی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است و همچنین یک مشکل عمده در سلامت باروری زنان جوان است.

مواردی مانند قاعدگی زودرس، چندین شریک جنسی، استفاده نادرست از قرص‌های ضدبارداری و سابقه قبلی بیماری التهابی لگن، استفاده از دستگاه IUD و شیوع بالای بیماری‌های مقاربتی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی لگن را افزایش دهند. علائم شامل درد زیر شکم و لگن، تب، بی‌حالی و سردرد، خونریزی نامنظم و بیش‌ازحد واژن، مقاربت جنسی دردناک، ترشحات غیرطبیعی واژن و … است. مدیریت این شرایط توسط دکتر زنان شامل درمان فشرده با آنتی‌بیوتیک پس از یافتن علت ایجاد بیماری است.

  1. واژینیت

عفونت و التهاب واژن را واژینیت می‌گویند که بسیاری از خانم‌ها از آن شکایت دارند. در دوران کودکی بسیار شایع است، زیرا کمبود استروژن وجود دارد، دفاع استروژنی واژن از بین می‌رود و عفونت به‌راحتی رخ می‌دهد. شایع‌ترین علت واژینیت در سنین باروری عفونت توسط ارگانیسم‌های میکروسکوپی است.

عفونت واژینیت تریکوموناس توسط ارگانیسم تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. در این حالت علائمی مانند ترشحات ناگهانی فراوان واژن، سوزش و خارش در اطراف واژن، ادرار دردناک و افزایش تکرر ادرار را تجربه می‌کنید. ترشحات رقیق، زرد مایل به سبز و کف آلود با بوی بسیار بد نیز می‌تواند از علائم این بیماری باشد. درمان توسط دکتر زنان معمولاً با قرص مترونیدازول ۲۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز به مدت یک هفته تجویز می‌شود.

واژینیت کاندیدا یا مونیلیازیس توسط ارگانیسم کاندیدا آلبیکنس نوع دیگری از عفونت واژن است که ایجاد می‌شود. در این صورت ترشحات واژن همراه با خارش شدید ولوواژینال و مقاربت جنسی دردناک وجود دارد. ترشحات غلیظ، به رنگ سفید مایل و حالت پنیری، اغلب به دیواره واژن می‌چسبند. درمان این نوع عفونت توسط دکتر زنان معمولا شامل استفاده از داروهایی مانند نیستاتین، کلوتریمازول یا میکونازول به شکل کرم واژینال است.

  1. یائسگی

یائسگی به معنی قطع دائمی قاعدگی در پایان عمر باروری به دلیل از دست دادن فعالیت تخمدان است. پس از قطع قاعدگی برای دوازده ماه متوالی بدون هیچ آسیب‌شناسی دیگری، شروع یائسگی تأیید می‌شود. سن یائسگی بین ۴۵ تا ۵۵ سال متغیر است. به دنبال یائسگی، اندام‌های دستگاه تناسلی کوچک می‌شوند.

از دست دادن توده استخوانی در حدود ۳-۵٪ در سال وجود دارد. زنان یائسه بیشتر مستعد پوکی استخوان می‌شوند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در زنان یائسه بالاست. علامت مشخصه یائسگی گرگرفتگی است. گرگرفتگی با احساس ناگهانی گرما و به دنبال آن تعریق زیاد مشخص می‌شود. ممکن است اضطراب، سردرد، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و افسردگی نیز وجود داشته باشد.

علائم دیگر شامل آمیزش جنسی دردناک، عفونت و خشکی واژن، کمبود میل جنسی، بی‌اختیاری استرسی، عفونت‌های دستگاه ادراری بصورت مکرر و ادرار دردناک است. تمام این تغییرات پس از یائسگی به دلیل کمبود هورمون استروژن رخ می‌دهد. علائم واژینال بهتر است با هورمون درمانی موضعی (HT) توسط دکتر زنان درمان شوند، زیرا با عوارض جانبی کمتری همراه است.

  1. لوکوره

Leucorrhea به‌طور دقیق به‌عنوان یک ترشح بیش‌ازحد طبیعی واژن تعریف می‌شود. این بدان معنی است که ترشحات سفید بیش‌ازحد است، اما عفونی نیست. ترشح اضافی از لک شدن لباس‌زیر (زرد و قهوه‌ای در هنگام خشک شدن) یا نیاز به پوشیدن پد مشهود می‌شود. این ترشحات غیر عفونی بوده و بوی بدی هم ندارند. غیر تحریک کننده هستند و باعث خارش نمی‌شوند. ممکن است ازنظر فیزیولوژیکی در طول بلوغ، تخمک‌گذاری و در نزدیکی سیکل قاعدگی این ترشحات را تجربه کنید. همچنین در دوران بارداری و هیجانات جنسی رخ می‌دهند.

نکات بهداشتی که برای جلوگیری از اختلالات زنانه باید رعایت کنید!

برخی از بیماری‌های زنان اجتناب ناپذیر است. اما می‌توانید با رعایت برخی موارد در طول زندگی، به‌راحتی از بروز بسیاری از اختلالات زنان و تحمل درمان‌هایی مانند جراحی‌های سخت و نگرانی در مورد آن‌ها جلوگیری کنید. ازجمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهداشت فردی را به‌طور کامل رعایت کنید؛ مثلاً از لباس‌های زیر نخی و پنبه‌ای مناسب استفاده کنید یا از استفاده از شوینده‌های دارای اسانس و دوش واژینال اجتناب نمایید.
  • بهداشت روابط جنسی را رعایت کنید؛ مثلاً می‌توانید با استفاده از کاندوم در صورت عدم تصمیم برای بارداری، تا حد زیادی از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید واکسن‌های موجود برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی را تزریق نمایید.
  • روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از یک رژیم سالم، سرشار از میوه‌ها و سبزیجات پیروی کنید و تا حد ممکن از غذاهای فراوری‌شده، قند و شکر مصنوعی و … استفاده نکنید.
  • ورزش و تمرین منظم داشته باشید.
  • از تکنیک‌های کاهش استرس، مانند یوگا استفاده نمایید.
  • علائم غیرعادی مرتبط با سیستم تولیدمثل را نادیده نگیرید.
  • معاینات دوره‌ای منظم را حتماً نزد دکتر زنان خوب در یک مرکز تخصصی مجهز و معتبر مانند مرکز ما انجام دهید.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید دکتر زنان می‌تواند طیف وسیعی از اختلالات زنانه را تشخیص دهد و بهترین درمان را به شما ارائه نماید؛ اما برای انتخاب بهترین دکتر زنان باید دقت کافی داشته باشید؛ زیرا همه پزشکان متخصص زنان دانش و قدرت تشخیصی بالایی ندارند و ممکن است به دلیل پایین بودن مهارت و تجربه در زمان مناسب یک آسیب را تشخیص ندهند که منجر به خطرآفرینی می‌شود.

از طرفی حتی اگر مطمئن هستید کاملاً سالم می‌باشید، معاینات دوره‌ای منظم را توسط یک بهترین دکتر زنان انجام دهید تا احتمال بروز برخی از بیماری‌ها و سلول‌های غیرطبیعی بررسی شود و مشکلی در آینده برایتان ایجاد نگردد. خوشبختانه در مرکز تخصصی زنان ما، متخصصان زنان بسیار باتجربه و حاذقی مشغول به فعالیت هستند که با دانش کافی می‌توانند ارزیابی‌های کامل را در این زمینه انجام دهند و در صورت بروز هر نوع مشکلی بهترین خدمات درمانی را با بروزترین تجهیزات پزشکی در ایران به شما ارائه نمایند. جهت گرفتن مشاوره و نوبت از طریق لینک‌های سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید