چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود میشود

برخی از خانم‌‌ها ممکن است ترجیح دهند پریود خود را به تعویق بیندازند تا درد کمتری را تجربه کنند یا از خونریزی در زمان‌های نامناسب، مانند یک رویداد مهم یا تعطیلات جلوگیری کنند. بنابراین لازم است بدانیم چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود می‌شود. به این روش، دست‌کاری یا سرکوب قاعدگی گفته می‌شود. برخی داروهای هورمونی و بعضی از محصولات طبیعی برای به تأخیر انداختن پریود استفاده می‌شوند. به طور کلی برای برگشت به  چرخه قاعدگی اولیه خود می‌توانید به یک دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی این روش، در امان بمانید. همچنین در ادامه به بررسی مصرف بی‌رویه و خطرات احتمالی این اقدام و سریع‌ترین روش باز شدن قاعدگی می‌پردازیم.

داروهای موثر در به تعویق افتادن پریود

به طور کلی داروهایی که موجب عقب افتادن پریود می‌شوند در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. از همین رو در ادامه تمامی این دسته‌بندی‌ها را ذکر کرده‌ایم.

داروهای غیر مجاز یا مخدرها

سوء مصرف داروهایی مثل کوکائین و مشتقات کوکائین، اوپیوئیدها و مشتقات اوپیوئید می‌تواند اثرات مرکزی بر روی هیپوتالاموس داشته باشد و سیکل قاعدگی را به طور کلی از نظم خارج کرده و یا مختل کند.

برخی داروهای ضد تشنج و داروهای روان پزشکی

استفاده از برخی داروهای ضد تشنج یا داروهای روان پزشکی می‌تواند با عقب افتادن قاعدگی و خشکی واژن همراه باشد. برخی از این داروها عبارت‌اند از phenothiazines، butyrophenones، risperidone که به میزان قابل توجهی باعث افزایش سطح پرولاکتین می‌شوند.

داروهای هورمونی

مصرف برخی داروهایی که باعث ایجاد تغییرات هورمونی می‌شوند نیز می‌تواند موجب دلیل عقب افتادن پریود باشد. از جمله این داروها می‌توان به opcها یا قرص‌های ضدبارداری، درمان‌های هورمونی یا داروهایی که روی سایر هورمون‌های بدن از جمله هورمون‌های هیپوتالاموس، هیپوفیز یا تیروئید اثر می‌گذارند، اشاره کرد. همچنین از داروهای شناخته شده این گروه‌ها داروهایی هستند که به هر دلیلی باعث افزایش پرولاکتین می‌شوند. برای مثال دارویی مانند متوکلوپرامید و پلازیل از این قبیل هستند.

داروهای تنظیم فشارخون

برخی داروهای تنظیم فشارخون مانند وراپامیل (verapamil) که یک بلوک کننده کانال کلسیم است می‌تواند دلیل عقب افتادن پریود شود.

داروهای شیمی درمانی

از جمله داروهای شیمی درمانی می‌توانیم به داروهای مهارکننده آروماتاز اشاره نماییم که در بسیاری از موارد برای درمان سرطان‌های پستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، رادیوتراپی‌ها نیز می‌توانند منجر به عقب افتادن قاعدگی شوند.

داروهای پرکاری تیروئید

از دیگر داروهایی که دلیل عقب افتادن پریود هستند می‌توان به داروهای مورد استفاده در درمان پرکاری تیروئید مانند متی مازول و پروپیل تیواوراسیل اشاره کرد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و مصرف الکل

مصرف طولانی مدت NSAIDها مثل ایبوبروفن، ناپروکسن و آسپرین نیز می‌تواند باعث ایجاد تأخیر در قاعدگی شود. سوء مصرف الکل نیز طبیعتاً می‌تواند علت عقب افتادن پریود و اختلال در آن شود.

به تعویق انداختن پریود با  قرص‌های ضد بارداری

همچنین مصرف برخی از داروهای ضد بارداری هورمونی توصیه شده توسط پزشکان، ممکن است به تأخیر قاعدگی بینجامد. اگر از یک قرص ترکیبی پروژسترون – استروژن به‌عنوان پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، می‌توانید با حذف وقفه هفت روزه خونریزی، بلافاصله بسته جدید قرص‌های خود را شروع کنید و پریود خود را به تعویق بیندازید.

قبل از انجام این روش یا در صورت عدم اطمینان از نحوه انجام آن، حتماً با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی این کار را انجام دهید و چگونه با بسته بعدی ادامه دهید. بسیاری از افراد برای مدت طولانی‌تری نسبت به بسته 21 روزه  استفاده می‌کنند که خطرات کمی در ارتباط با استفاده مداوم از قرص های ترکیبی هورمونی وجود دارد. در ادامه می توانید با برخی از این قرص ها آشنا شوید.

نورتیسترون

نورتیسترون دارویی است که به منظور تأخیر انداختن پریود تجویز می‌شود. پزشک روزی سه قرص برای شما تجویز می‌کند که از سه تا چهار روز قبل از شروع قاعدگی مصرف می‌شود. پس از قطع مصرف دارو، قاعدگی شما باید طی دو تا سه روز شروع شود.

این دارو به عنوان یک داروی پیشگیری از بارداری در نظر گرفته می‌شود. اگر قصد دارید در حین مصرف دارو رابطه جنسی داشته باشید، برای جلوگیری از بارداری باید از روش دیگری از ضد بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. مصرف این دارو عوارضی همچون سردرد، حساسیت در سینه‌ها، تهوع و اختلالات خلقی را در پی خواهد داشت. همچنین این دارو برای افراد با سابقه لخته شدن خون، دارای منع مصرف است.

تزریق مدروکسی پروژسترون

افرادی که تزریق‌های هورمونی که شامل Depo-Provera می‌شود را انتخاب می‌کنند. هر 90 روز یک بار تزریق خواهند داشت. پس از یک سال، در حدود 73 درصد از زنان خونریزی متوقف می‌شود.افرادی که از چسب ضد بارداری که با نام تجاری Ortho Evra موجود است استفاده می‌کنند، هفته‌ای یک بار به مدت 3 هفته یک چسب جدید روی پوست خود قرار می‌دهند.

هفته چهارم معمولاً بدون هورمون است. افرادی که می‌خواهند چرخه خود را طولانی کنند، می‌توانند در هفته چهارم چسب جدیدی را استفاده کنند و از هفته بدون هورمون اجتناب کنند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از چسب تنها منجر به توقف قاعدگی در 12 درصد از زنان می‌شود. خونریزی ناگهانی در افرادی که به طور مداوم از چسب استفاده می‌کنند رایج است.

 

روش‌های خانگی تعویق انداختن پریود

در مطالب فوق بیان کردیم برخی از داروها مانند داروهای هورمونی، تنظیم فشار خون و.. سبب تعویق انداختن پریود می‌شود. شواهد زیادی مبنی بر تأثیرگذاری روش‌های طبیعی به تعویق انداختن پریود وجود ندارد. اما علاوه بر در نظر گرفتن اینکه چه داروهایی باعث عقب افتادن قاعدگی می‌شود، بد نیست به بررسی برخی روش‌های طبیعی که ممکن است توسط تحقیقات پشتیبانی شده و برخی دیگر پشتیبانی نشده باشند، نیز بپردازیم:

سرکه سیب

همان‌طور که مشخص است، هیچ تحقیقی برای استفاده از سرکه سیب (ACV) جهت عقب افتادن پریود و خشکی واژن وجود ندارد. تنها منبع تحقیقی که به تأثیر ACV بر قاعدگی پرداخته است، در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است.

این مطالعه نشان داد که ACV  ممکن است باعث قاعدگی در زنانی شود که به دلیل قند خون و عدم تعادل هورمونی، چرخه‌های تولید مثل عادی نداشته‌اند. همچنین دوزهای مکرر سرکه سیب نیز ممکن است بر دندان‌ها و بافت‌های ظریف دهان و گلو تأثیر منفی بگذارد. توصیه می‌شود سرکه سیب را با آب یا نوشیدنی دیگری مخلوط کنید و به صورت رقیق شده بنوشید.

عدس

گزارشات حاکی از آن است که مصرف عدس به صورت سرخ شده یا پودر شده در روزهای قبل از پریود ممکن است آن را به تعویق بیندازد. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. بعلاوه مصرف بیش از حد فیبر می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های معده و نفخ شود.

آب لیمو

مشخص نیست چرا گزارش‌‌ها نشان می‌دهند که مرکبات به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کنند. همچنین هیچ تحقیقی صحت این موضوع را تأیید نمی‌کند. علاوه بر این، مواد اسیدی مانند آبلیمو می‌تواند باعث تحریک روده، معده، دهان و گلو شود. آبلیمو نیز بهتر است به صورت رقیق شده مصرف شود.

ژلاتین

بنا بر گفته‌ها مصرف ژلاتین به صورت حل شده در آب می‌تواند شروع قاعدگی را تا حدود چهار ساعت به تعویق بیندازد. در صورت نیاز به تعویق بیشتر و طولانی‌تر، لازم است مصرف ژلاتین تکرار شود. تأثیر ژلاتین نیز مانند سایر مواد طبیعی ذکر شده، هنوز ثابت نشده است. ناراحتی‌های معده و روده از جمله عوارض نوشیدن مقادیر زیاد ژلاتین است.

ورزش

انجام ورزش بیش از حد و سنگین ممکن است یکی از علل عقب افتادن پریود باشد. افرادی که پریود می‌شوند و در روزهای قبل از قاعدگی به فعالیت بدنی یا فعالیت سنگین می‌پردازند ممکن است متوجه شوند که پریود به موقع شروع نمی‌شود.

این اتفاق ممکن است به دلیل کاهش انرژی رخ دهد. وقتی بدن شما مقدار زیادی از انرژی خود را برای ورزش و ریکاوری مصرف کرده است، ممکن است ذخایر انرژی لازم برای انجام چرخه قاعدگی را نداشته باشد. ورزشکاران حرفه‌ای اغلب با این اتفاق رو‌به‌رو می‌شوند. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از ورزش کردن  برای به تعویق انداختن هدفمند پریود وجود ندارد.

 

علت عقب افتادن پریود چیست؟

قاعدگی تقریباً هر 28 روز یکبار اتفاق می‌افتد، اما برخی افراد ممکن است چرخه‌های طولانی‌تر یا کوتاه‌تری داشته باشند که از 21 تا 45 روز متغیر است. اغلب پریودها بین 3 تا 7 روز طول می‌کشد.برخی از دلایلی که باعث می شود یک فرد به دنبال تعویق انداختن پریود خود هستند، عبارتند از:

  • اجتناب از خونریزی در طول یک رویداد مهم مانند عروسی، تعطیلات، یا مسابقات ورزشی
  • جلوگیری از پریودهای دردناک یا کاهش شرایطی مانند آندومتریوز یا میگرن که با تغییرات هورمونی بدتر می‌شود.
  • علائم مرتبط با پریود کمتر
  • بهره‌وری بالاتر به دلیل غیبت کمتر از مدرسه یا محل کار
  • رضایت کلی بیشتر
  • دوره‌های دردناک
  • قاعدگی بیش از حد
  • دوره‌های نامنظم
  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

افراد ممکن است برای اجتناب از این شرایط، عادت ماهانه خود را به تعویق بیندازند. لازم به ذکر است یکی از عوارض جانبی تأخیر در پریود می‌تواند خونریزی ناگهانی باشد. در ادامه مطالب با ما همراه باشید که در مورد خطرات و عوارض به تأخیر افتادن پریود و خشکی واژن می‌پردازیم.

 

خطرات و عوارض عقب افتادن پریود و خشکی واژن چیست؟

آب لیمو و ACV  ممکن است باعث تضعیف مینای دندان و تحریک بافت‌های دهان و گلو شوند. ژلاتین و عدس هم ممکن است بروز ناراحتی‌های گوارشی را به همراه داشته باشند.  افرادی که مدت کوتاهی پس از اولین قاعدگی شروع به مصرف دارو‌های ضد بارداری هورمونی می‌کنند، ممکن است رشد قد خود را متوقف کنند. بسته به نوع ضدبارداری هورمونی، برخی از افراد ممکن است دچار خونریزی شدید شوند. زمانی که افراد برای اولین بار از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می‌کنند، خونریزی ناگهانی بیشتر اتفاق می‌افتد. معمولاً این عارضه با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

در صورت استفاده از تزریق هورمونی، فرد می‌بایست هر 3 ماه یکبار برای دریافت دوز های خود به یک متخصص زنان مراجعه کند. در صورت عدم مراجعه، هنگامی که از آن به عنوان یک وسیله پیشگیری از بارداری استفاده کند، فرد ممکن است در معرض خطر بارداری قرار گیرد. محققان نشان داده‌اند زنانی که از تزریق مدروکسی پروژسترون استفاده می‌کنند، میانگین تراکم استخوان کمتری دارند. اگرچه این اثر ارتباطی با افزایش خطر شکستگی ندارد.

افراد مبتلا به چاقی یا مشکلات کنترل اشتها که مدروکسی پروژسترون تزریق می‌کنند ممکن است 10 تا 20 کیلوگرم وزن اضافه کنند. با این حال، افرادی که وزن متوسطی دارند، تمایلی به افزایش وزن اضافی ندارند. پزشکان معمولاً استفاده مداوم از چسب ضد بارداری را توصیه نمی‌کنند. زیرا ممکن است منجر به سطوح بالاتر استروژن در خون شود.

سخن پایانی

اگر به هر دلیلی نیاز به توقف قاعدگی دارید یا می‌خواهید بدانید چه داروهایی باعث عقب افتادن پریود می‌شود، در مورد گزینه‌های خود با پزشک صحبت کنید. بسیاری از درمان‌های طبیعی برای امتحان کردن بی خطر هستند. اگرچه هیچ تحقیقی مؤثر بودن آن‌ها را ثابت نکرده است. داروهای شیمیایی ممکن است مؤثرترین روش باشند، اما برای تهیه آن‌‌ها نیاز به نسخه‌ دارید. اگر قبلاً از قرص‌های ضد بارداری استفاده نکرده‌اید، پزشک می‌تواند نحوه استفاده از قرص‌‌های ضد بارداری را برای عقب افتادن پریود به شما بگوید. اگر فردی بخواهد پریود خود را به تعویق بیندازد، می‌تواند از بین انواع داروهای ضد بارداری هورمونی انتخاب کند. پزشکان می‌توانند با بحث در مورد مزایا و خطرات درمان طولانی مدت و اهداف فرد به او برای آگاهی بیشتر درباره اینکه در انتخاب نوع دارو به فرد کمک کنند و او را از خطرات احتمالی مصرف خودسرانه و بدون نظارت و کنترل حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید