ایا کیست تخمدان باعث لاغری می‌شود؟ بررسی کاهش وزن غیرطبیعی

ایا کیست تخمدان باعث لاغری میشود

ایا کیست تخمدان باعث لاغری میشود ؟ این سوالی است که ذهن اغلب بانوان را درگیر کرده است. ما در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد. یکی از مشکلاتی است که برای زنان بروز می‌کند و در اغلب بانوان منجر به ایجاد تنبلی تخمدان و پلی‌کیستیک می‌شود. این کیست مشکلات و مسائل متعددی از جمله ناباروری، افزایش موهای زائد بدن، تغییرات خلق‌وخو و ریزش مو برای زنان ایجاد می‌کند. همچنین هر نوع کیست تخمدانی منجر به کاهش وزن نمی‌شود و در اغلب موارد افزایش وزن و چاقی منجر به تشدید این بیماری می‌گردد. اگرچه شما یا عزیزانتان دچار این عارضه شده‌اید توصیه می‌شود به بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در تهران مراجعه کرده و درمان شوید عدم درمان عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد. چنانچه به دنبال اطلاعات دقیق‌تری در ارتباط با درمان توده‌های تخمدانی و لاغری هستید حتماً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

توده تخمدانی چگونه تشکیل می‌شود؟

رحم و تخمدان‌ها سیستم تولید مثل زنان را تشکیل می‌دهند. هر ماه تخمدان‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند که در صورت برخورد با اسپرم موجب شکل‌گیری نطفه و ایجاد کودک می‌شود. در غیر این صورت تخمک از طریق قاعدگی از بدن خارج می‌شود. این چرخه طبیعی باید به طور ماهانه تکرار شود. چنانچه تخمدان قادر به آزاد کردن تخمک نباشد، تخمک در این ناحیه باقی می‌ماند و کیست تخمدانی ایجاد می‌شود و فرد پریود نمی‌شود و دچار قاعدگی نامنظم می‌گردد. با افزایش تعداد تخمک‌های نابالغ، تخمدان پلی‌کیستیک شده و تخمکی آزاد نمی‌شود در نتیجه فرد باردار نمی‌شود. در صورت ایجاد کیست تخمدانی فرد علائم متعددی نظیر احساس نفخ و ورم در ناحیه شکم، احساس پر بودن در زیر شکم، درد داشتن در ناحیه روده، مسدودشدن مثانه یا روده، نامنظم شدن چرخه پریودی، افزایش بی‌دلیل وزن، تکرار ادرار، قاعدگی همراه با درد شدید، در برخی موارد داشتن درد شدید در لگن و تب، حالت تهوع، خونریزی غیرطبیعی واژینال، حساس شدن سینه‌ها و درد داشتن در حین برقراری رابطه جنسی را تجربه کند. بنابراین لازم است نسبت به علائم و تغییرات خود حساس باشید.

ایا کیست تخمدان موجب لاغری می‌شود؟ و ارتباطی با لاغری دارد؟

اینکه برخی افراد سؤال می‌کنند ایا کیست تخمدان باعث لاغری می‌شود بر اساس گزارش‌های اعلام شده نزدیک به بیست درصد بانوان مبتلا به کیست‌های تخمدانی، لاغر هستند. یا وزن طبیعی دارند و با علائمی مثل ناباروری، آکنه، موی زائد، ریزش موی سر و افزایش آندروژن‌ها مواجه می‌شوند. همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت نیز در آن‌ها افزایش می‌یابد. دختران دبیرستانی با اضافه ‌وزن که مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک هستند در مقایسه با دختران لاغر به ‌موقع شناسایی می‌شوند. به ‌ویژه اگر قاعدگی نامنظم داشته باشند و یا به یکباره قاعدگی آن‌ها متوقف می‌شود. در اغلب موارد چاقی شکم یکی از عواملی است که منجر به عدم آزادسازی تخمک می‌گردد. این نوع چاقی از رایج‌ترین انواع چاقی در میان زنان محسوب می‌شود. تنها راه چاره برای از بین بردن چربی در این ناحیه، ورزش منظم و برنامه لاغری مناسب است.

زنان لاغر مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک در مقایسه با زنان چاق چنانچه تحت درمان ناباروری قرار دارند احتمال بیشتری وجود دارد که باردار شوند. با این ‌حال تمام این موارد به این معنی نیست که زنان لاغر مبتلا به کیست‌های تخمدانی با بارداری چالش ندارند. زنان لاغری که توسط داروی متفورمین تحت درمان بودند تخمک‌گذاری و قاعدگی‌شان دو برابر نسبت به زنان چاق افزایش داشت.

 

یک رژیم لاغری مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین عوامل ایجاد کیست تخمدانی استفاده از غذاهای ناسالم و نداشتن رژیم غذایی مناسب، تحرک نداشتن به ‌اندازه کافی و اضافه ‌وزن است. کیست‌های تخمدانی در اثر نداشتن تحرک بروز می‌کند و باعث می‌شود تخمک‌ها نتوانند به ‌موقع آزاد شوند. در این شرایط هورمون‌های مردانه همچون آندروژن تولید شده و در بانوان صفت‌های مردانه ظاهر می‌شود. در حالی‌ که به کمک یک رژیم لاغری مؤثر می‌توان این علائم را مدیریت کنید. یک برنامه لاغری مناسب که به درمان توده تخمدانی کمک می‌کند باید حاوی مقدار کافی فیبر و پروتئین باشد. همچنین باید قند و شکر اندکی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. حتی توصیه می‌شود قندهای مصنوعی را به ‌طورکلی حذف کنید و آن‌ها را با مقدار متعادل قند طبیعی مثل خرما و توت خشک جایگزین کنید.

هیچ‌کدام از وعد‌ه‌های غذایی افراد مبتلا به کیست‌های تخمدانی نباید حذف شود، زیرا برای قند خون آن‌ها مضر است. میزان مصرف کربوهیدرات در افراد مبتلا به کیست‌های تخمدانی باید تا حد ممکن کاهش یابد و به‌ صورت کنترل شده مصرف شود. زیرا مصرف کربوهیدرات منجر به تولید انسولین و آزاد شدن قند در خون می‌شود. بهتر است کربوهیدرات تصفیه نشده مصرف کنید، زیرا روی قند خون تأثیر کمتری دارند. در هنگام مصرف غذاهای مختلف به شاخص گلایسمی مواد غذایی توجه کنید. به میزانی که این شاخص کمتر باشد برای پلی‌کیستیک بهتر خواهد بود. نتایج درمان کیست تخمدان و لاغری با کاهش و بهبود علائم این بیماری مشخص می‌شود. موهای زائد شما نازک‌تر شده و کاهش می‌یابد، دیگر نفخ نخواهید داشت و شاهد خلق‌وخوی بهتری خواهید بود. با کاهش و بهبود علائم نباید درمان را رها کنید. بلکه باید به طور دوره‌ای سونوگرافی بروید، اندازه کیست را چک کنید و درمان‌تان را تکمیل کنید.

نحوه مصرف کالری برای درمان کیست تخمدان

باتوجه ‌به مواردی که تا به اینجا اشاره کردیم باید بدانید که متابولیسم و سوخت ‌و ساز چربی در بدن افراد چاق بسیار دشوار است و در مواردی ممکن است به طور کامل مختل شود. زیرا به دلیل مشکلات هورمونی و پیام‌های مغزی بدن این افراد در برابر انسولین مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد و همین موضوع منجر به ازبین‌رفتن سوخت ‌و ساز کالری‌ها در بدن می‌شود.

بنابراین لازم است با یک برنامه‌ ریزی اصولی به‌ درستی کالری مصرف کنید و متابولیسم بدن را افزایش دهید. به کمک ورزش مناسب، استراحت و خواب کافی و رژیم غذایی اصولی متابولیسم بدنتان را مدیریت کنید.

متأسفانه، افراد مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک کشش زیادی به مصرف شیرینی‌ها، مواد قندی و کالری دارند و در برابر انسولین مقاوم هستند. از سوی دیگر تحرک کافی برای سوزاندن کالری ندارند. بنابراین باید برای رژیم غذایی خود تصمیم اساسی بگیرند. لازم است نان و برنج را در برنامه غذایی به حداقل برسانید یا در صورت امکان حذف کنید. با این کار بدن به سوزاندن کالری تمایل بیشتری دارد و با گذر زمان مقاومت به انسولین کم می‌شود. همچنین باید در رژیم غذایی خود مصرف چربی را کاهش دهید تا از انباشته‌ شدن چربی در بدن جلوگیری کنید. بهتر است مصرف پروتئین شامل گوشت، مرغ و ماهی را افزایش دهید. زیرا این مواد غذایی قادرند مواد غنی و مورد نیاز را به سلول‌ها برسانند. از سوی دیگر مقاومت به انسولین تأثیر بر میزان سوخت‌وساز پروتئین‌ها ندارد، در نتیجه از اضافه ‌وزن جلوگیری می‌کند.

انتخاب ورزش مناسب و خواب کافی برای رسیدن به وزن مناسب

به کمک یک برنامة ورزشی اصولی به ‌سادگی به سوزاندن چربی‌های بدن خود کمک کنید. تنها کافی است یک برنامه غذایی متعادل و یک برنامه ورزشی متناسب داشته باشید و در خانه یا باشگاه به کاهش وزن خود کمک کنید. از فرد متخصص بخواهید تا مقدار کالری مورد نیاز بدنتان را محاسبه کند و سپس یک برنامه مناسب به شما ارائه دهد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان سوخت ‌و ساز بدن خود را بالا ببرید. یک راه ساده این است که در طول هفته چهار روز و روزی سی دقیقه فعالیت ورزشی و بدنی داشته باشید تا به وزن دلخواه خود برسید. همچنین می‌توانید ورزش مورد علاقه‌تان را شروع کنید، هم لذت ببرید و هم به‌تناسب اندام برسید و به درمان کیست‌های تخمدانی خود کمک کنید.

برای بهبود متابولیسم بدن کافی است به ‌اندازه کافی بخوابید، سوخت ‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش وزن می‌شود. لازم است حداقل شش ساعت در طول شب‌خواب مستمر داشته باشید تا بدن عملکرد خوبی داشته باشد. پس هرگز خواب روز را جایگزین خواب شب نکنید.

داشتن یک برنامه غذایی خوب، برنامه ورزشی عالی و خواب منظم لازم و ضروری است تا به وزن مناسب برسید، اما داشتن استمرار و دستیابی به موفقیت نیازمند انگیزه بالا است. بنابراین لازم است انگیزه و نیروی درونی قوی داشته باشید و سلامت خود را اولویت قرار دهید تا بتوانید به تمام این برنامه‌ها عمل کنید و به نتیجه لازم دست یابید.

 

انتخاب ورزش مناسب و خواب کافی برای رسیدن به وزن مناسب

به کمک یک برنامة ورزشی اصولی به ‌سادگی به سوزاندن چربی‌های بدن خود کمک کنید. تنها کافی است یک برنامه غذایی متعادل و یک برنامه ورزشی متناسب داشته باشید و در خانه یا باشگاه به کاهش وزن خود کمک کنید. از فرد متخصص بخواهید تا مقدار کالری مورد نیاز بدنتان را محاسبه کند و سپس یک برنامه مناسب به شما ارائه دهد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان سوخت ‌و ساز بدن خود را بالا ببرید. یک راه ساده این است که در طول هفته چهار روز و روزی سی دقیقه فعالیت ورزشی و بدنی داشته باشید تا به وزن دلخواه خود برسید. همچنین ورزش مورد علاقه‌تان را شروع کنید، هم لذت ببرید و هم به‌ تناسب اندام برسید و به درمان کیست‌های تخمدانی خود کمک کنید.

برای بهبود متابولیسم بدن کافی است به ‌اندازه کافی بخوابید، سوخت ‌و ساز بدن را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش وزن می‌شود. لازم است حداقل شش ساعت در طول شب‌ خواب مستمر داشته باشید تا بدن عملکرد خوبی داشته باشد. پس هرگز خواب روز را جایگزین خواب شب نکنید.

داشتن یک برنامه غذایی خوب، برنامه ورزشی عالی و خواب منظم لازم و ضروری است تا به وزن مناسب برسید، اما داشتن استمرار و دستیابی به موفقیت نیازمند انگیزه بالا است. بنابراین لازم است انگیزه و نیروی درونی قوی داشته باشید و سلامت خود را اولویت قرار دهید تا بتوانید به تمام این برنامه‌ها عمل کنید و به نتیجه لازم دست یابید.

بهترین راهکار درمان کیست‌های تخمدانی و کاهش وزن

همان‌طور که اشاره شد، افزایش وزن به ‌ویژه چاقی در ناحیه شکم منجر به ایجاد کیست تخمدانی در زنان می‌شود. از سوی دیگر سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. این مشکل به علت ترشح نامتعادل هورمون انسولین در بدن ایجاد می‌شود.  در این شرایط با وجود داشتن رژیم لاغری، نتایج بسیار کمی مشاهده می‌کنید. افزایش وزن منجر به افزایش علائم کیست تخمدانی می‌گردد. در نهایت یک سیکل نامناسب ایجاد می‌شود که کیست‌های وخیم‌تر و اضافه‌وزن بیشتری به دنبال دارد. خوب است بدانید که بارداری و تولید مثل تنها وظیفة دستگاه تناسلی زنان نیست. این عضو وظیفه دارد هورمون‌های بدن را تنظیم کرده و سلامت و شادابی بدن را فراهم کند. عملکرد نادرست دستگاه تناسلی موجب مقاومت به انسولین و دیابت می‌شود.

در نتیجه از رژیم لاغری که به‌ منظور درمان کیست تخمدان و لاغری رعایت می‌کنید باید سلامت دستگاه تناسلی را مورد توجه قرار دهید. از سوی دیگر در طول دوران زندگی باید از یک برنامه غذایی حاوی مواد مفید برای تخمدان پیروی کنید. از بین بردن چاقی شکم، بهترین راه درمان کیست تخمدانی است. با رسیدن به وزن متعادل و از بین‌ رفتن چربی‌های شکم فشار از روی تخمدان‌ها برداشته می‌شود و عملکرد بهتری خواهند داشت. داشتن فعالیت بدنی و ورزش منظم از مهم‌ترین عواملی است که عملکرد خوب هورمون‌ها را تضمین می‌کند. بهتر است روزانه حداقل سی دقیقه از زمان‌تان را به ورزش‎ کردن اختصاص دهید. همین تایم کوتاه، کارکرد هورمون‌ها را تنظیم و شما را سالم‌تر و شاداب‌تر نگه می‌دارد. البته در صورت ابتلا به پلی‌کیستیک لازم است پیش از انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی تمرینات ورزشی برای افراد مبتلا به این بیماری مناسب نیست و هورمون‌های مردانه را فعال می‌کنند که منجر به وخیم‌تر شدن علائم پلی‌کیستیک می‌شوند. چنانچه زمان و شرایط رفتن به باشگاه ندارید، باید به شما بگوییم که پیاده‌روی بهترین تحرک برای افراد مبتلا به کیست‌های تخمدانی است.

چند توصیه مهم برای درمان کیست تخمدان

حتی اگر لاغر هم باشید، سطح بالای انسولین، شما را در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌دهد و حتی مقدار بسیارکم ‌چربی هم موجب متوقف ‌شدن یا نا منظم شدن سیکل قاعدگی می‌شود. در زیر به نکته‌ای اشاره شده است:

نکته اول اینکه وعده صبحانه را جدی بگیرید و آن را بزرگ‌ترین وعده روزتان قرار دهید. با این کار به کاهش سطح انسولین، قند و تستوسترون کمک می‌کنید و تخمک‌گذاری زیاد می‌شود. در اغلب موارد بانوان مبتلا به کیست‌های تخمدانی کمبود ویتامین دی دارند. بنابراین سعی کنید با مصرف منظم مکمل ویتامین دی به بهبود اختلال متابولیک و قاعدگی کمک کنید. مصرف چربی امگا سه را در رژیم خود قرار دهید. با مصرف شش ماه امگا سه توده بدنی و سطح انسولین را کاهش می‌دهید و سطح ال‌اچ و تستوسترون بدن‌تان را تنظیم کنید. گیاه آووکادو، انواع مغزها و دانه‌ها سرشار از امگا سه هستند. همچنین توصیه می‌شود در هفته دومرتبه ماهی مصرف کنید، چرا که ماهی منبعی غنی از امگا سه است. همچنین از مکمل ماهی استفاده کنید. اینوزیتول از دیگر مکمل‌هایی است که باروری و متابولیک را تنظیم می‌کند. اما فراموش نکنید که استفاده از مکمل‌ها حتماً باید با صلاحدید پزشک باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور جامع به پرسش ایا کیست تخمدان باعث لاغری میشود پاسخ دادیم و به دلایل و علائم این بیماری پرداختیم. کیست‌های تخمدان اغلب بر اثر تحرک نداشتن و چاقی شکم ایجاد می‌شوند و نظم هورمون‌های بدن را به هم می‌ریزند. همچنین صفات مردانه در زن را بالا می‌برند و منجر به ایجاد اختلال در بارداری می‌شوند. از سوی دیگر کیست‌های تخمدان نه ‌تنها باعث لاغری نمی‌شوند، بلکه منجر به افزایش وزن و شدت‌گرفتن نشانه‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌گردد.

بنابراین برای درمان توده‌های تخمدانی و لاغری باید زیر نظر پزشک، یک برنامه غذایی لاغری داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. بهتر است برنامه غذایی شما سرشار از پروتئین و فیبر باشد و در کمترین مقدار قند و کربوهیدرات مصرف کنید. در نهایت اگر شما یا عزیزانتان دچار این عارضه شده‌اید توصیه می‌شود برای درمان آن اقدام کنید زیرا پشت گوش انداختن عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد. متخصصان ما در کلینیک دکتر زنان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند. تماس گرفته و وقت خود را رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید