بهترین دکتر سرطان رحم در تهران را چطور پیدا کنیم؟

بهترین دکتر سرطان رحم در تهران

بهترین دکتر سرطان رحم در تهران را فاکتوری مانند شلوغی مطب‌ مشخص نمی‌کند، بلکه اولویت با پزشکی است که در اوج ساعات کاری دلسوزانه تمرکز بالایی روی هر بیمار داشته باشد، چراکه از عوامل موفقیت در درمان، علاوه بر حاذق بودن پزشک معالج، توجه‌ به علائم و شرایط هر بیمار نیز بسیار حائز اهمیت است. سرطان رحم از انواع بیماری‌های خطرناکی است که به طور معمول در زنان پس از سن پنجاه سالگی دیده می‌شود. از علائم آن می‌توان به خونریزی واژینال، درد در قسمت پایین شکم و تغییرات قاعدگی اشاره کرد که با افزایش آگاهی در این خصوص و انجام معاینات منظم می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد. اگر به دنبال درمانی حرفه‌ای و مطمئن هستید، همین حالا وقت مشاوره از بهترین متخصص و دکتر زنان گرفته و اولین قدم را به سوی سلامت خود بردارید. برای بررسی بیشتر انواع درمان‌ها نیز تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

مراجعه‌ی زودهنگام به متخصص زنان

حتما این پرسش بارها به ذهن شما خطور کرده است که “برای سرطان رحم به چه دکتری مراجعه کنیم؟”، در جواب باید به این نکته اشاره کرد که سرطان تخمدان یا رحم با مراجعه به متخصص زنان و زایمان درمان می‌شود. متخصص زنان بیماری‌هایی ازقبیل سرطان تخمدان، ناباروری، سرطان سینه، بیماری‌های جنسی، عفونت‌ها، کیست‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی را درمان می‌کند. بیمار با مراجعه منظم به متخصص پس از پایان دوره درمان، از پیشرفت مجدد بیماری خود جلوگیری می‌کند. در برخی موارد زنان نسبت به علائم بیماری خود بی‌توجهی کرده و به پزشک مراجعه نمی‌کنند. لازم به ذکر است این امر، عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت و باید در صورت مشاهده‌ی علائم، هر چه سریع‌تر به بهترین متخصص در این زمینه مراجعه فرمایید تا شرایط شما بررسی گردد. سرطان رحم و یا تخمدان، درصورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است و می‌توان از انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن جلوگیری کرد. اما باید توجه ‌داشت که مراجعه دیرهنگام به متخصص، علاوه‌بر هزینه‌های سنگین مالی، فشار جسمی و روحی بیشتری را نیز به بیمار وارد می‌کند.

ویروس ‌‌HPV و سرطان رحم

دربیشتر موارد بروز سرطان‌های رحم و یا واژن ناشی از عفونت با ویروس(HPV) است که از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند. انواع ویروسHPV که عفونتی- مقاربتی هستند، در شیوع بیشتر سرطان‌های دهانه رحم تاثیر دارند. درصورت بروز ویروسHPV، سیستم ایمنی بدن از مقابله و آسیب به ویروس جلوگیری خواهد کرد. توصیه متخصصین زنان برای پیشگیری از سرطان رحم انجام تست‌های غربالگری و دریافت واکسنی گارداسیل و دیگر واکسن‌ها می‌باشد.

برای فرد مشکوک به سرطان رحم طبق نظر پزشک، آزمایشهای تشخیصی برای بررسی بیشتر توصیه می‌شود. سرطان رحم با ایجاد تغییراتی غیرطبیعی در سلول‌های سالم دهانه واژن خود را نشان می‌دهد که با تست پاپ اسمیر و آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی، قابل تشخیص خواهد بود. تجمع سلو‌ل‌های غیرطبیعی در بدن، سبب ایجاد تومورهای خوش‌خیم و یا بدخیم رحمی می‌گردد. توده‌های خوش خیم رحم، خطری نداشته و به سایر بافت‌های بدن انتقال پیدا نمی‌کنند. اما توده‌های بدخیم، خطرناک بوده و می‌توانند سلامت فرد را تهدید نمایند. پیشرفت سرطان می‌تواند با بروز علائمی مانند خونریزی از واژینال و درد لگنی همراه‌ باشد که در این صورت نیاز به مراقبت فوری پزشکی خواهد داشت. البته این نکته را نباید فراموش کرد که درصورتی که سرطان‌ دهانه‌ی رحم به موقع تشخیص داده شود، به سادگی قابل درمان خواهد بود. متخصصان این زمینه با استفاده از مسیرهای بالینی مبتنی بر شواهد، نیازهای بیمار را درک و شیوه درمانی مناسب با شرایط فردی را تجویز خواهندکرد. لازم به ذکراست انجام تست پاپ اسمیر هر سه سال یکبار، برای بررسی تغییرات رحمی توصیه می‌شود.

باتوجه به توضیحات بالا، علت اصلی بروز سرطان رحم مشخص نیست، اما چیزی که مشخص است این است که HPV در این امر نقش خواهد داشت. این موضوع همچنین به محیط و یا سبک زندگی فرد نیز در ابتلا به سرطان‌های دهانه واژن تاثیر دارند. توصیه می‌شود در صورت تشخیص ابتلا به ویروس اچ پی وی فرد زیر نظر یکی از حاذق‌ترین و بهترین دکتر سرطان رحم در ایران برای درمان قرار داشته ‌باشد.

روش‌های تشخیص سرطان رحم کدامند؟

درصورت خونریزی غیرطبیعی از واژن و یا درد در هنگام رابطه جنسی، فرد مشکوک به سرطان رحم خواهد بود که به طور معمول در این صورت پزشک برای تشخیص بیشتر، انجام آزمایش‌های غربالگری و یا تست پاپ اسمیر را توصیه می‌کند.

مقایسه‌ی نتایج تست‌های غربالگری با نتایج آزمایش‌های قبلی فرد، خطر ابتلا به این بیماری را مشخص خواهد کرد. پزشک با بررسی این نتایج، شیوه درمانی مناسب برای هر فرد را تعیین می‌کند.

معمولا پزشک معالج با بررسی موارد زیر ابتلا به سرطان رحم را تشخیص می‌دهد و براساس آن شیوه‌ی درمانی مناسب را انتخاب می‌نماید:

معاینات فیزیکی

در وهله‌ی اول متخصص زنان و زایمان اطلاعات مربوط به علائم و نشانه‌ها را با انجام معاینات فیزیکی در بیمار بررسی می‌کند. در این مرحله علاوه بر معاینه‌ی فیزیکی کامل برای ارزیابی وضعیت، دربرخی موارد انجام تست پاپ اسمیر نیز تجویز می‌شود. همچنین، گره‌های لنفاوی نیز از نظر گسترش سرطان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

کولپوسکوپی

درصورت مشاهده علائم خاص در بیماری که مشکوک به سرطان رحم باشد و یا درصورت مشاهده نتایج غیرطبیعی در آزمایش‌های غربالگری، انجام روشی بنام کولپوسکوپی توصیه خواهد شد. متخصص زنان هنگام معاینه دهانه رحم با کولپوسکوپ، یک اسپکولوم را درون واژن قرارداده تا آن را باز نگه دارد. ابزار کولپوسکوپ دارای لنزهای بزرگ‌نمایی هستند که سبب می‌شود تا پزشک بتواند سطح گردن رحم را از نزدیک مشاهده نماید. این آزمایش از سایر آزمون‌های اسپکولوم ناراحت کننده‌تر نبوده و حتی در صورت بارداری نیز با خیال راحت قابل انجام ‌است.

متخصص زنان محلول ضعیف اسیداستیک را بر روی دهانه رحم می‌ریزد تا نواحی غیرطبیعی را بهتر مشاهده نماید. در صورت وجود عوامل غیرطبیعی، تکه کوچکی از بافت را برای بررسی بیشتر بیوپسی (نمونه برداری) برداشت کرده و به آزمایشگاه می‌فرستد با دقت بررسی گردد. این کار با استفاده از با استفاده از پنس بیوپسی انجام می‌شود. توجه داشته باشید که نمونه‌برداری و یا بیوپسی بهترین روش برای تشخیص قطعی سرطان رحم به شمار می‌رود، اما در عین حال این روش می‌تواند سبب گرفتگی خفیف، دردی مختصر و کمی خونریزی در فرد نیز بشود که طبیعی است.

  • حتی دربرخی موارد با استفاده از نمونه برداری می‌توان تمام بافت‌های غیرطبیعی را نیز به طور کامل برداشت کرده و فرد را درمان کرد.

کورتاژ غدد درون رحم

برای انجام کورتاژ غدد درون رحم از یک ابزار باریک (کورت یا برس) استفاده می‌شود. این ابزار در کانالِ درون رحم قرارگرفته و مقداری از بافت توسط آن تراشیده می‌شود و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. بعد از انجام این روش، بیمار معمولا دچار احساس درد و یا کمی خونریزی نیز می‌گردد که جای نگرانی نیست.

بیوپسی مخروطی

در روش بیوپسی مخروطی که به مخروط‌سازی نیز معروف ‌است، پزشک یک قطعه از بافت مخروطی شکل را از دهانه رحم را جدا می‌کند. مخروط از اگزوسرویکس (قسمت بیرونی دهانه رحم) تشکیل شده ‌است. بافت خارج شده از مخروط ناحیه تحول، یعنی مرز بین اگزوسیکس و جایی که سرطان های دهانه رحم از آنجا شروع می‌شود خواهد بود. همچنین بیوپسی مخروطی یک روش درمانی برای از بین بردن بسیاری از سرطان‌هایی که زودهنگام متوجه‌ی آن شده باشند می‌باشد.

انواع شیوه‌های درمانی سرطان

درمان‌های سرطان رحم بر اساس میزان پیشرفت سرطان مورد استفاده‌ی بیمار قرار می‌گیرند. این درمان‌ها، به تشخیص به موقع و نوع سرطان بستگی دارند. سرطان در مراحل اولیه، کاملا درمان می‌شود اما در مراحل پیشرفته‌تر، درمان طولانی‌تر و در معدود موارد غیرممکن خواهد بود. در ادامه به شرح روش‌های درمانی سرطان رحم که به طور معمول توسط پزشک تجویز خواهد شد می‌پردازیم:

درمان به روش لیزر

در این روش درمانیِ سرطان رحم، با استفاده از لیزر پرتوئی را از طریق واژن برای سوزاندن سلولهای غیرطبیعی فرستاده می‌فرستند. پزشک ممکن ‌است برای انجام این روش از بی حسی موضعی استفاده کند و یا بیهوشی کامل در اتاق عمل انجام گیرد.

هورمون درمانی

ازآنجایی که عملکرد تومورهای سرطانی وابسته به برخی از هورمون‌ها در بدن است و در صورت وجود این هورمون‌ها، رشد آنها متوقف خواهد شد. درمان هورمونی سرطان رحم با تجویز داروهای خوراکی که رفتار سلول‌های تومور آندومتر را تغییر می‌دهند صورت می‌گیرد. اما باید توجه شود که برخی افراد به درمان با یک هورمون جنسی زنانه به نام پروژسترون و یا مشتقات آن حساس هستند. با استفاده از این روش درمانی می‌توان اندازه تومورها را کاهش داده و در نتیجه علائم سرطان را بهبود بخشید.

روش سازگارکردن

روش دیگری که برای درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم استفاده می‌شود سازگارکردن نام دارد. در این روش متخصص یک قطعه از بافت مخروطی شکل از دهانه رحم را خارج خواهد کرد. این روش تنها برای تشخیص پیش سرطان‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه می‌توان با استفاده از این روش برخی سرطان‌ها را در مرحله‌ی اولیه‌ی آنها درمان کرد. این روش به صورت‌های مختلفی ازجمله استفاده از تیغه جراحی و استفاده از پرتو لیزر انجام می‌گیرد.

انواع روش‌های جراحی برای درمان سرطان‌های رحم تهاجمی

در انواع سرطان‌های رحم تهاجمی و بدخیم، روش‌های جراحی متعددی توصیه می‌شوند که به طور کل شامل موارد زیر خواهند بود:

جراحی برداشتن رحم ساده

در این جراحی، بدنه به همراه دهانه‌ی رحم برداشته خواهد شد، اما ساختارهای کنار رحم سرجای خود باقی خواهند می‌مانند. همچنین نیازی به برداشتن غدد لنفاوی در لگن و نیز تخمدان‌ها نخواهد بود (مگر اینکه عامل دیگری برای برداشتن آنها دخیل باشد). عمل هیسترکتومی ساده به صورتهای مختلفی ازجمله: هیسترکتومی لاپاراسکوپی، هیسترکتومی شکم و هیسترکتومی واژن انجام می‌پذیرد.

عمل جراحی با رباتیک

در این عمل جراحی، از لاپاراسکوپی با ابزارهای ویژه‌ی متصل به بازوهای رباتیک استفاده خواهد شد که توسط متخصص کنترل می‌گردد. برای جراحیِ برداشتن رحم با لاپاراسکوپی، فرد بین یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهد بود و تا دو هفته دوره نقاهت خواهد داشت. برای عمل هیسترکتومی شکم نیز بیمار تا پنج روز در بیمارستان بستری بوده و بهبودی کامل او تا شش هفته زمان می‌برد.

جراحی برداشتن رحم رادیکال

جراحی برداشتن رحم رادیکال، از نوعِ برداشتن رحم به همراه بافت‌های اطراف آن (دهانه‌ی رحم و قسمت فوقانی رحم) انجام می‌گیرد. در این عمل نیازی به برداشتن تخمدان‌ها نیست، مگر اینکه دلایل پزشکی دیگری نیز وجود داشته ‌باشد. در هیسترکتومی رادیکال، مدت زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان نسبت به عمل‌های دیگر طولانی‌تر خواهد بود.

جراحی تراکلکتومی

انجام عمل جراحی تراکلکتومی این امکان را فراهم می‌کند که زنان مبتلا به سرطان رحم بدون از دست دادن توانایی بچه‌دار شدن درمان بشوند. این عمل از طریق واژن و یا شکم و در برخی موارد با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می‌پذیرد. در جراحی تراکلکتومی، دهانه‌ی رحم و قسمت فوقانی واژن برداشته شده اما بدنه‌ی رحم برداشته نمی‌شود. سپس جراح با استفاده از یک بخیه دائمی (رشته ای)، دهانه‌ی رحم را بسته نگه می‌دارد. عواملی همچون سن بیمار، نوع تومور و مرحله‌ای از بیماری که تشخیص داده می‌شود، در بهبود بیمار موثرند.درمان پیشنهادی توسط متخصص زنان برای همه بیماران مبتلا به سرطان رحم یکسان نیست، چراکه متخصص زنان علاوه بر سرطان رحم، بیماری‌های مهم دیگری که ممکن ‎‌است در بدن بیمار وجود داشته باشند را درنظر می‌گیرد و همین امر سبب دشواری در درمان می‌گردد.

چگونه از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری کنیم؟

عوامل مختلفی در بروز سرطان رحم نقش دارند که از موارد شایع آنها می‌توان استعمال دخانیات، مشکلات تغذیه‌ای، ضعف سیستم ایمنی و دیگر موارد را نام برد. دراثر وجود ویروس پاپیلومای انسانی سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و در طی دو سال این ویروس را از بین می برد اما در برخی موارد این ویروس سبب بروز تغییراتی در سلولهای دهان میگردد. متخصص زنان برای پیشگیری از بروز سرطان رحم انجام برخی تستها را به صورت دوره‌ای توصیه میکند.

آزمایش پاپ اسمیر

متخصص زنان انجام تست پاپ اسمیر را جهت تشخیص اولیه‌ی سرطان رحم بسیار موثر می‌داند. انواع تغییرات ایجاد شده در مراحل اولیه سرطان، با این تست قابل تشخیص بوده و قبل از پیشرفت سرطان می‌توان به سرعت اقدامات درمانی لازم را به کارگرفت. توصیه می‌شود زنان از سن 21 سالگی، هر سه سال یک بار این تست را انجام دهند. درصورتی که تا سن 30 سالگی جواب این تست منفی باشد، می‌توان هر پنج سال یک بار این آزمایش را انجام داد. اما متاسفانه به طور معمول افراد انجام این آزمایش را جدی نمی‌گیرند.

انجام آزمایش فالوآپ

چنانچه عفونتی در ناحیه‌ی رحمی وجود داشته باشد، پزشک برای اطمینان انجام مجدد تست را تجویز می‌کند و اگر این آزمایش مورد دیگری جز عفونت را نشان دهد پزشک انجام آزمایش فالوآپ را توصیه خواهد کرد.

واکسیناسیون

پیش از شروع روابط جنسی، برای پیشگیری از سرطان دهانه‌ی رحم، تزریق واکسن توصیه می‌شود. دو واکسن سرواریکس و گارداسیل برای مقابله با ویروس HPV که موجب سرطان دهانه رحم می‌گردد در این موارد توصیه می‌شوند. برای تزریق این واکسن‌ها باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. به طور کل توصیه می‌شود که پیش از قرارگرفتن در معرض ویروس HPV ، واکسیناسیون انجام شود.

روابط جنسی حفاظت شده

طبق تحقیقات انجام شده زنانی که شرکای جنسی متعددی دارند، در معرض خطر ابتلا به ویروس HPV و سرطان دهانه رحم قرار دارند. همچنین افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، بهتراست در روابط خود از کاندوم استفاده نمایند. استفاده از کاندوم خطرات بیماری‌های مقاربتی را کاهش می‌دهد، اما لازم به ذکر است ویروس HPV ممکن‌ است سبب عفونی شدن نواحی‌ای که تحت پوشش کاندوم نیستند گردد. بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به ویروس پاپیلوما، استفاده از واکسن آن در کنار استفاده از کاندوم می‌باشد.

ترک سیگار

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از محصولات تنباکو، ‌DNA (ماده‌ی ژنتیکی) سلولهای دهانه رحم را تخریب کرده و احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

سرطان رحم و دهانه‌ی رحمی از انواع بیماری‌های بسیار رایج در بین زنان است. این بیماری درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسبی نیز برای آن صورت بگیرد قابل کنترل خواهد بود و جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت. البته میزان مهارت و تجربه‌ی پزشک نیز در این زمینه تاثیرگذار است. توصیه می‌شود با توجه به میزان اهمیت این بیماری، درصورت مشاهده‌ی هرگونه علائم مشکوک به متخصص زنان مراجعه کرده تا مورد بررسیِ بیشتر قرار بگیرید. همچنین درصورت عدم مشاهده‌ی موارد مشکوک نیز بهتر است به صورت دوره‌ای از تست‌های غربالگری استفاده نمایید تا از بروز این سرطان و دیگر مشکلات جلوگیری به عمل آورید. سرطان رحم در صورت تشخیص به موقع درمان خواهد شد و مراجعه‌ی دیرهنگام آن نیز عوارض جبران ناپذیری برای فرد خواهد داشت. بنابراین توصیه‌ی ما به شما استفاده از تجربیات بهترین دکتر سرطان رحم در تهران در مجموعه‌ی ما است تا با استفاده از جدیدترین روش‌های درمانی و تکنولوژی‌های پیشرفته، اولین قدم را به سوی سلامتی بردارید و سلامت خود را در راه تجارب فراوان متخصیصن ما تضمین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید